fi Ft VROUWEN LATEN ZICH SLU NIET VOORSCHRIJVEN Bot door Mare Geilleit Bioscopen draaien Alcohol Vrouwenorganisaties e 5 Kritiek Westers gekleed 20 - 131 31 Iran blijft een haard van onrust en verwarring. Wat kan en mag wel of niet in een islamitische republiek? Nadat het regime van de sjah omver geworpen was, vestigde iedereen zijn hoop op de ayatollah Khomeini. Men hoopte in en buiten Iran op het tot stand komen van een vredige samenle ving na de terreur door de SA- VAK, de geheime politie. Maar men kan nauwelijks van een ont spannen situatie spreken. Alles wat er in het land gebeurt en dat is nogal wat staat onder controle van de extreme islamie ten onder leiding van hun voor man Khomeini. Premier Bazargan, door de aya tollah zelf na de revolutie naar voren- geschoven als de eerste politieke man in het land (zij het onder moreel gezag van Khomei ni), is het al enige tijd te veel. Hij is het met veel, wat de geestelijke leider wil doordrukken niet eens. Ook niet met de manier waarop dat gebeurt. Verre van gelukkig is hij met de duimschroeven, die hem vanuit het religieuze hoofd kwartier in Qom, steeds venijni ger worden aangedraaid. Deze week nog heeft Bazargan, die al twee keer zijn ontslag heeft ingediend (hetgeen niet werd aanvaard), zich uitgesproken te gen de afwijzing van alle wester se ideeën. Khomeini had eerder gezegd dat de Iraniërs door wes terse invloeden van hun eigen cultuur en geschiedenis zijn ver vreemd. Interessant is het te we ten hoe de toestand momenteel is in Teheran, de hoofdstad van Iran. Met name hoe de dagelijkse gang van zaken is. De Zaanse politicologie Mare Geilleit bracht enkele weken door in Teheran. Zijn bevindingen te kende hij op voor onze krant. Als je een paar weken in de Iraanse hoofdstad Teheran verblijft, heeft dat op de geïnteresseerde buitenstaander een ontnuchterend effekt. Je vertrekt uit Nederland met allerlei verhalen die hier de ronde doen in je achterhoofd en ontdekt ter plaatse dat het anders is dan je verwachtte. Zo zouden, om maar eens een paar voorbeelden te noemen, alle vrouwen verborgen gaan achter de tchador (een soort sluier die het hele lichaam bedekt en alleen de ogen zichtbaar laat), een groot deel van Teheran in puin liggen, alle bioscopen in vlammen zijn opgegaan en bioscoopbezoek verboden zijn. I j *7 y Het Teheran van Khomeini i Oe* ESj De nasleep van de revolutie vindt men nog gekerfd in het asfalt, dat in de woelige dagen van februari met barrika- debranden was bedekt. De gaten in de weg zijn maar ten dele hersteld. De universiteit van Teheran, die onder het bewind van de sjah al één van de belangrijkste politieke cen tra was, doet haar reputatie eer aan. Nu de politieke atmosfeer gezui verd is van de angst voor de beruch te geheime agenten van de sjah, beleeft de universiteit een explosie van politieke activiteit. Over het he le universiteitsterrein verspreid zag ik groepjes opgewonden diskussië- rende studenten. Alle fakulteitsge- bouwen zijn volgeplakt met afbeel dingen, affiches en muurkranten en het hangt vol spandoeken met de meest uiteenlopende leuzen. Het lijkt de Parijse Sorbonne in mei ’68 wel. In talrijke boekenstalletjes zijn geschriften te koop van Khomeini Shariati, Marx, Talegharü, Mao, Le nin, Che Guevara en over de marte- toegestaan is het produceren, ver handelen en nuttigen van allerhan de spiritualiën. Dit verbod op alco hol stuit op enkele problemen. Ze treffen vooral de werknemers in de drankindustrie, die nu brodeloos op straat staan, en de alcoholisten in de arme wijken. Voor de meer wel gestelde consument zijn de proble men overkomelijk. Of men koopt voor veel geld op de zwarte markt de buitenlandse merken, zolang die nog in voorraad zijn, of men brouwt thuis zelf whisky of wodka. Link blijft het natuurlijk wel. Als je pech hebt en ze snappen je, dan heb je een fikse gevangenisstraf voor de boeg. Daarnaast is dat thuis brou wen ook voor de gezondheid niet van gevaren ontbloot, want er hoeft maar iets mis te gaan en je drinkt vergif. De sokkels, waar vorig jaar nog de beeltenis van de sjah trots op prijkte, staan leeg. Bioscopen die tijdens de revolu tiedagen niet aan de vlammen ten prooi zijn gevallen draaien films als „Teenager Love”, „Night over Chi le”, „The Legend of Bruce Lee”, „Z” en dergelijke. Grote populari teit geniet „Z”, die handelt over de wrede praktijken van de Griekse geheime dienst ten tijde van dicta tor Papadopoulos. Dat het bio scoopbezoek weer een opwaartse lijn vertoont is niet zo verwonder lijk. De t.v. zendt maar over één kanaal uit en de meeste program ma’s zijn slaapverwekkend. Naast een uitgebreid journaal presenteert men debatten over de Koran, uitleg en zingend voorlezen uit het Heilige Boek en pas laat op de avond, als het tijd is om naar bed te gaan, een belegen bioscoopsucces als „Bridge over the river Kwai” of „Het leven van Victor Hugo”. De kritiek op het tv-beleid van Sadegh Ghotbzadeh is dan ook niet van de lucht. Een van de dingen die niet veran derd zijn na het vertrek van sjah Mohamed Reza Palawi is het krank zinnige vërkeer in de hoofdstad. Iran is een keiharde maatschappij en het verkeer is daar een afspiege- Eén van de geneugten die in het Iran van Khomeini niet meer zijn Tegen deze en nog dreigende aan tastingen van de gelijke rechten voor man en vrouw zijn de vrouwen in opstand gekomen. Nieuwe vrou wenorganisaties rezen als padde- stoelen uit de grond. Eén daarvan is de „Iraanse Vrouwenorganisatie”, die begin maart werd opgericht en zowel op sociaal als politiek terrein aktief is. Naast een daadwerkelijke campagne tegen het analfabetisme onder de vrouwen (ongeveer 50% in de steden en op het platteland zelfs 90%) mengen ze zich momenteel in de diskussie over de ontwerp- grondwet. Firouzeh, woordvoerder van de „Iraanse Vrouwenorganisa tie”, vertelt: „We verzetten ons voor al tegen vage formuleringen over de rol van de vrouw. Eén van die for muleringen, die nogal wat ruimte laat voor interpretaties ten nadele van de vrouw, is dat iedereen een baan kan kiezen, behalve wanneer het indruist tegen de islam of wan neer het niet in het algemeen belang is. Dat kan niet anders dan discri minerend uitpakken. Het gevaar lijkste is echter Artikel 12. Dat ver meldt dat in de Islamitische Repu bliek Iran de rol van de vrouw als huisvrouw en echtgenote'hoogge houden en gerespecteerd zal wor den. Dat artikel wijst de vrouwen regelrecht terug naar de keuken. Voor ons is dat volstrekt onaan vaardbaar. We zullen alles doen om te voorkomen dat we in cultureel, sociaal, politiek, economisch en maatschappelijk opzicht achterges teld worden bij het mannelijk deel van de bevolking”. Ze zullen zich niet stilzwijgend aan de kant laten zetten, dat is duidelijk. man op de velden aan het werk bent. De kleding van boerinnen en nomadenvrouwen, zoals de Koerdi sche vrouwen, is nog steeds hun eigen traditionele kleding, zoals die in de loop der eeuwen ontwikkeld werd. Het is natuurlijk verheugend dat niet alle vrouwen gesluierd lopen, maar tekenend is wel dat er eerst drie dagen door tienduizenden vrouwen tegen de verplichte tcha- dor gedemonstreerd moest worden alvorens de islamitische leiders het sluier-gebod veranderden in een „aanbeveling” om zich zo te kleden dat er geen blote lichaamsdelen te zien zijn. Sindsdien is er van rege ringszijde niets meer vernomen over de rechten van vrouwen of hun status in de nieuwe islamitische re publiek. De morele druk op de vrouwen is echter zwaar. Er wordt van hen verwacht dat ze zich gedra gen volgens de traditie, de wetten van de Koran. Feitelijk is er nu al een proces gaande dat de maat schappelijke positie van de vrouw reduceert tot die van echtgenote en huisvrouw. Een aantal regelingen zoals die in de Koran staan worden hier en daar weer toegepast: een vrouw kan geen rechter worden, want vrouwen zijn te weekhartig; moeders hebben geen enkel ouder lijk gezag etcetera. Het nieuwe bewind krijgt ook van anderen ongezouten kritiek. Zo ste ken bijvoorbeeld intellectuelen, on dernemers en buitenlandse specia listen hun klachten niet onder stoe len of banken. In zijn zeer westers ingerichte woning in het centrum van Teheran, vertelt een Iraanse bouwondernemer, die ten tijde van het sjah-regime gouden tijden be leefde, me onder meer het volgen de: „De mollah’s (een soort moslim geestelijken, M.G.) maken alles ka pot. Eerst haatte ik ze niet. Tot na de revolutie niet. Ik heb voor de islamitische republiek gestemd, omdat ze zeiden dat alle partijen in de regering vertegenwoordigd zou den zijn. Ik bemoei me niet met politiek. Ik ben geen lid van een partij. Maar nu haat ik de mollah’s. Ze hebben alle gestudeerde mensen uitgerangeerd. Ze kijken alleen naar wat er in de Koran staat”. Geagiteerd vervolgt hij: „Alle grote bouwwerken liggen nu stil. We kun nen niet werken. Het enige wat ik sinds februari doe is geld uitgeven. Ik wacht nog af tot december. Als er dan nog geen verbetering in zit vertrekken we naar Berlijn”. Een Japanse topmanager van Iran-Ja pan Petrochemical, een olieraffina- gecomplex van drie miljard dollar, dat bij de haven Bandar Shapour in aanbouw is, komt met een verhaal van gelijke strekking: „Ongeveer de helft van het complex is nu vol tooid. Sinds februari ligt al het werk stil. Het zit al vijf maanden in de motteballen en we weten niet wanneer we weer kunnen starten". Ondanks de vele en terechte kri tiek heb ik niemand gesproken die wenste dat de sjah weer terug kwam. Men is het erover eens dat het vele bloed dat gevloeid heeft niet voor niets kan zijn geweest. Een terreurbewind wil men niet meer. Ook niet al hult het zich in een ander jasje. Amper veranderd is ook, en dat is in volkomen tegenspraak met de berichten in de Nederlandse media, de kleding van de vrouw. Zelfs op de ministeries, die nu werken onder leiding van overtuigde islamieten, zien de secretaresses er net zo Wes ters en modern gekleed en opge maakt uit als in Amsterdam. Ze dragen zelfs niet een, door de Koran voorgeschreven, hoofddoek. De tchador en hoofddoek zijn in de straten van Teheran meer dan vroe ger te zien, maar verre van overheersend. Ze worden voorna melijk gedragen door vrouwen van c’e bazaar (middenstanders) en reli gieuze studentes, die daaronder dan een spijkerbroek en gympjes of naaldhakken dragen. De tchador is in Iran overigens altijd al tot een stadsgebruik beperkt gebleven. Op het platteland is die lange omslag doek nooit in zwang geraakt. Het is gewoon veel te onpraktisch om zo’n ding te dragen als je samen met je ling van. Voetgangers kunnen al leen met een flinke portie doodsve rachting de andere kant van de straat bereiken. Geen-enkele ver keersregel wordt gerespecteerd. De brutaalste gaat voor. De enige wet die geldt is de wet van de jungle. zet); Enghelabi (Revolutie) Avenue; dr. Ali Shariati Avenue (populaire islam-theoloog die in 1975 overleed en de voornaamste inspirator is van de islamitische guerrilla-groepering Modjahedin); Monotheïsme Ave nue; Mirza Koetsjek Khan Avenue (pan-islamitsiche guerrilla-leider die in de jaren twintig de Gilan- republiek in Noord-Iran stichtte voordat die door de vader van de sjah werd vernietigd) en Neauphle- le-Chateau Avenue (het dorpje bij Parijs waar Khomeini de laatste maanden voor zijn terugkeer naar Iran verbleef). Maar in de taxi’s en bij het vragen van de weg blijkt dat het nog zo verse verleden amper is uitgewist en de nieuwe straatnamen nauwelijks ingeburgerd zijn. F Er is veel veranderd in Teheran. I Dat klopt. Maar de voorstelling die we ons daarvan in Nederland ma ken blijkt in veel gevallen een mis- I vatting te zijn. Er is overigens ook veel hetzelfde gebleven in de uit haar voegen gegroeide wereldstad van meer dan vijfeneenhalf miljoen inwoners. Teheran zit nog steeds vol littekens van de geslaagde fe- bruari-revolutie. De grote hopen brandende autobanden die dienen als barricade en als middel om het traangas te neutraliseren, hebben diepe gaten in het asfalt achtergela ten en vormen een gevaar voor het toch al niet zachtzinnige verkeer. Uitgebrande gebouwen kom je vooral in het centrum tegen. Waar de brandstichters hun woede het meest bekoeld hebben zijn panden van autodealers, sexbioscopen, drankwinkels, sexclubs, gebouwen van Israëlische eigenaren, zoals dat van de luchtvaartmaatschappij El Al, en bankgebouwen die toebe hoorden aan familieleden van de sjah. Her en der staan er langs de kant van de weg nog uitgebrande wrakken van wat eens protserige Amerikaanse sleeën waren. Wat ook de aandacht trekt zijn de lege sokkels van voormalige sjah-stand- beelden. K Er zijn nog uiterlijke verande ringen in het straatbeeld die in het oog lopen. Straatnamen uit de tijd van het voormalige regi me zijn veranderd in namen van helden of symbolen van de Iraanse revolutie. Pahlawi-Avenue, Reza Sjah Avenue (de vader van de ex- sjah), Khorosh Khabir Avenue en drie grote straten die naar Kenne dy, Churchill en Stalin waren ge noemd omgedoopt in: Mossadegh Avenue (premier van ’51-’53, die de olie nationaliseerde, leider was van het Nationaal Front en in 1953 door een CIA-coup buiten spel werd ge- 1 laren van de Fedajien en Modja hedin. Uit de posters, opschriften en de te verkrijgen literatuur maak ik op dat de guerrilla-groeperingen van de progressief islamitische Modja hedin en de marxistisch-leninisti- sche Fedajien de grootste populari teit genieten onder de universiteits- bevolking. Beide organisaties, die voornamelijk bestaan uit jonge, meestal hoog gekwalificeerde men sen en die een belangrijke rol ge speeld hebben bij de omverwerping van de despotische monarchie, staan op zeer gespannen voet met de islamitische machthebbers en kritiseren hen steeds vaker. Die slechte relatie is niet in de laatste plaats het gevolg van de steun van de guerrilla’s voor de ontevreden nationale minderheden zoals, Toerkmenen, Arabieren en Koerden. na 1 Een cartoon uit Le Monde

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 21