1 I God meer gehoorzamen dan Staat a I I Johannes zoekt ZORGEN VOOR VATICAANSE KAMERHEREN ZWARTE BISSCHOP TUTU IN ZUID-AFRIKA: I HH door Hein ten Kortenaer Opzienbarend r door Guillaume Spiering Bedreigingen '9 Luiken dicht Voorwaarden Liever zó lijden Mb 3 dal he< vri< tus bik poi dal na< eei set aai wij bet zo< bes ge< VO( ééi Wat doet een paus in zijn vrije tijd? Er is eigenlijk maar één periode in de geschiedenis waarover we op dat punt ruimschoots zijn ingelicht: aan het hof van de renaissance-pausen moet het er buitengewoon vrolijk zijn toegegaan. De lustpriëlen, jachtsloten en vorstelijke villa's rondom Rome, de gewaagde blijspelen (niet zelden vervaardigd door kardinalen), die in het Vaticaan werden opgevoerd, de dagenlange uitbundige feesten en de onwettige nakomelingen tonen afdoende aan dat de pausen uit die tijd het zich, tussen de bestuurlijke beslommeringen en de veldtochten door, niet lieten ontbreken aan luchtig tijdverdrijf. Het schouwspel, dat zich in 1510 ontrolde voor de verbijsterde ogen van de Augustijner monnik Maarten Luther tijdens diens Rome-reis onder het pontificaat van Leo X, zou volgens velen een van de aanleidingen worden voor de hervorming en daardoor indirect voor de Romeinse contra-reformatie, die een einde maakte aan de ongepaste vrolijkheid en een steeds strengere levensstijl oplegde aan het pauselijk hof. M De 48-jarige zwarte anglicaanse bisschop Desmond Tutu, de secretaris- mé generaal van de Raad van Kerken in Zuid-Afrika, heeft een soort „Martin Luther King-mentaliteit”. Hij is een midden-persoon, een man van het lijdzame verzet. Duidelijk aan de kant van de zwarte onderdrukten staande, wil hij de weg naar een dialoog met de regering openhouden. Maar toch, hoe lang kan hij dat volhouden? Wanneer breekt de tijd aan, dat hij wordt gedwongen om zich harder en actiever op te stellen? Die vragen bleven onbeantwoord tijdens zijn kort geleden aan Nederland gebrachte bezoek als onderdeel van een rondreis langs een aantal Westeuropese landen en kerkelijke organisaties. -V Ii ■F I 128 Zingende paus nr. 1 op Duitse hitparade Platenproducer Göke met de tophit van de paus Een geheel onverwachte noot werd door de paus aangeslagen toen hij enkele weken terug sprak over i I i i I i i f i 1 1 1 1 I I i l I I I 1 I I I I I t Toch geeft hij wel enige indicatie in die richting. De nieuwe Zuidafrikaanse mi nister van Ontwikkeling en Samenwer king. dr. Pieter Koornhof, heeft kort gele den verklaard, dat de pasjeswet tegen het einde van dit jaar wordt opgeheven en dat de gedwongen verhuizing van zwarte Zuidafrikanen zo veel mogelijk zal wor den vermeden. „Wij zijm tot nu toe altijd geconfron teerd geweest met mooie woorden van de regering, die echter nooit werden gevolgd door actie. Je kunt niet eeuwig blijven hopen op het waarmaken van woorden door de regering. Als de pasjes wet niet tegen het einde van dit jaar wordt opghe- ven en de regering dus opnieuw een belof te niet nakomt, vrees ik dat de zwarten zelf tot actie overgaan. Ze zullen het niet nemen voortdurend aan het lijntje te wor den gehouden. Op een gegeven moment kan niets mensen tegenhouden om vrij te worden. De zwarten weten dat van hun eigen geschiedenis." Onder het motto „een paus hoort onder de mensen" heeft hij er tot nu toe geen enkele afgewe zen en het ziet er dus naar uit dat hij ook in de komende jaren het huidige ritme van de buiten landse reizen denkt te handhaven. Dat betekent hard werk, zoals wel blijkt uit de herhaalde bezoe ken van staatssecretaris Casaroli en de zorg-door- groefde gezichten van de monseigneurs, die belast zijn met de praktische voorbereidingen. Wat Ierland betreft gaf het Vaticaanse persbu reau al een maand geleden een verklaring uit. waarin een bezoek aan Ulster ten enenmale werd uitgesloten. Niet onverklaarbaar, want in de huidi ge situatie zou dat niet anders dan een provocatie zijn geweest. Grote verbazing werd er dan ook gewekt toen de nuntius in Eire, Gaetano Alibrandi. vorige week verklaarde dat „een bezoek aan Noord- lerland meer dan waarschijnlijk was". Nu intussen de IRA Lord Mountbatten heeft vermoord, lijkt een bezoek van de paus in het land van „no popery" wel helemaal uitgesloten: Wie beter dan de paus zelf zou in aanmerking komen voor een voorbeeldige represaille? Het Vaticaan besefte dat ook en gaf alsnog een verklaring uit dat de paus niet naar Ulster zou gaan. Aan de andere kant gelooft hij. dat buitenlandse investeringen het huidige systeem van apartheid in Zuid-Afrika in stand houden. De vraag is of niet juist de zwarte bevolking het meest zal worden getroffen door een terugtrekking van bui tenlandse investeringen. De paus steekt het kamp vuur aan in Gastei Gan dolfo. We weten nog van enkele pausen, zoals Pius II en de veel recentere Leo XIII, die zich vermaakten met het vervaardigen van Latijnse verzen. Sommige anderen vonden nog een uitweg in het reizen in de toen nog tamelijk uitgestrekte pauselijke staat. De verovering van Rome in 1870 door de troepen van de Savoia's, die het laatste pauselijk bolwerk uitrie pen tot hoofdstad van Italië en het zomerpaleis op de Quirinaalheuvel in beslag namen voor gebruik door de geëxcommuniceerde koninklijke familie (nu is het de ambtswoning van de president) maak te ook het reizen onmogelijk. De Romeinen die zich in de eeuwen na het Conci lie van Trente met tegenzin hadden gevoegd naar de puriteinse leefwijze van hun celibataire soeve reinen. moesten voortaan genoegen nemen met een „gevangene in het Vaticaan", die zich zelfs niet meer vertoonde op het balkon van de Sint Pieter. Van vrije tijd werd sindsdien in het geheel niet meer gesproken: alleen het idee al moest een ieder ongepast voorkomen. De paus at alleen, bad alleen, werkte en wandelde alleen en ging, a fortiori, alleen naar bed. Totdat hij in het fascistische tijdperk concurrentie kreeg van Mussolini's raam in Palazzo Venezia, voelden de Romeinen zich 's nachts be schermd door het licht in het pauselijk studeerver trek. hoog in het Vaticaan, waar de paus tot diep in de nacht waakte, gebogen (zo moest men wel aanne men) over kerkelijke documenten. In 1929 brachten kardinaal Gasparri en de Duce het concordaat tot stand, waarmee het fascistische regime werd gelegitimeerd en het Vaticaan als onafhankelijke staat werd erkend. Behalve het Vaticaanse dwergstaatje kreeg de Heilige Stoel toen ook de beschikking over de vroegere pauselij ke villa in Castel Gandolfo. Al de volgende dag verscheen paus Pius XI op het balkon van de Sint Pieter om d zegen „Urbi et Orbi" uit te spreken en sindsdien begaf hij zich ook ieder jaar naar het nieuw verkregen zomerverblijf voor een welver diende vakantie. Dat ook een paus rust nodig kan hebben wilde men wel aannemen, maar anders dan met rozen krans en brevier kon men zich hem toch niet voorstellen. Van Pius XII is bekend dat hij iedere middag op hetzelfde uur in de Vaticaanse tuinen ging wandelen. Maar voor de ramen van het Ethio- pisch College, die op de tuinen uitkijken, moesten op dat uur alle luiken dicht en de Vaticaanse gendarmes dienden zich te verbergen achter bomen en struiken om Zijne Heiligheid niet in zijn medita ties te storen. Toen Plus' opvolger Johannes XXIII De pasjeswet is samen met de instand houding van de zogenoemde thuislanden volgens bisschop Tutu de basis van de apartheid. Beide zaken bestaan nog. De apartheid is niet dood, ook al verklaren regeringsfunctionarissen het tegenover gestelde. „Ik heb tegen de regering ge zegd. dat ik graag op de begrafenis van de apartheid wil komen als die dood is. Maar ik heb het stoffelijk overschot nog met Paus Johannes Pauius op de besneeuwde top van de Marmoiada voor de zegening van een maria- beeid. E me: tjes 230 val op „Ti He1 me ton did stui zw< wei gen vra var in her B fiet lan lijn lijk Boi E mei De doe die Per hor ave 18 „ev Boi IV nen ben gen Dui The ziet sito iets baa bij beg dit de, sch Z sch den wu: lijn niel H ver ver uits is v gen sta] cafi Het piel bev leei ver lich der reil list tun een spr vre pak zoe de D een lijn na fiet 67 Lai gen F-5 sch mu de gewoonte aannam om de struiken heen te lopen en een gemoedelijk praatje aan te knopen, viel hun verbouwereerdheid dan ook niet te schetsen. Meer op hun gemak voelden zij zich met Paulus VI, wiens strenge figuur geheel overeen kwam met de traditionele pausgestalte. Weliswaar hoefden er geen luiken meer dicht wanneer hij in de tuinen ging wandelen en liet hij zich af en toe begeleiden door een kardinaal of monseigneur (met wie hij soms zelfs samen had gegeten), maar het was duidelijk dat hun gesprekken geen lichtzinniger wending konden aannemen dan een gedachtenwis seling over het laatste boek van Jacques Maritain, toch altijd nog een typisch pauselijk onderwerp. In boeken of artikelen over de paus kon men zijn dagindeling van uur tot uur volgen. Vanaf het opstaan bij het ochtendkrieken tot het doven van de pauselijke schemerlamp werd hij in beslag geno men door meditatie, gebed, audiënties, studie en ernstige tot stichtelijke lectuur, af en toe onderbro ken door een schamele maaltijd. Slechts eenmaal per jaar, tussen de zegen „Urbi et Orbi" op Kerst mis en de daarop volgende eenvoudige lunch, liet hij zich opvrolijken door het bezoek van zijn fami lieleden en de ongedwongen hilariteit moet daarbij niet van de lucht zijn geweest. Dat de laatste drie pausen oprecht getracht heb ben zich te ontworstelen aan de verstikkende greep van dit conventionele, en in de grond huichelachti ge. pausbeeld, staat wel vast. Dat het hun niet gelukt is valt te wijten aan de bekrompenheid van hun clericale omgeving. Een paus had te passen in investeren. Er zijn vier criteria, waaraan buitenlandse investeringen moeten vol doen. Zwarte arbeiders moeten met hun gezinnen bij de werkplek kunnen wonen en moeten de vrijheid hebben zich in vakbonden te organiseren, de gedwongen verhuizing van de bevolking moet worden beëindigd en buitenlandse maatschappij en moeten op grote schaal investeren in onderwijs en opleiding". De Zuidafrikaanse Raad van Kerken is geen politiek orgaan, ook al laat de blanke Nederduits-Gereformeerde Kerk, die geen lid is van de raad, niet na het tegen deel te beweren. „Als wij een politiek orgaan zijn, wat zijn zij dan wel. nu ze hebben toegegeven gelden uit geheime regeringsfondsen te hebben ontvangen. Ze hadden dat geld helemaal niet nodig en voor mij blijft daarom de vraag waarom ze die gelden hebben aangenomen. Ze hebben zich laten gebruiken als propa ganda-agent voor een systeem dat door en door slecht is. De integriteit is in het geding als een kerk dergelijke dingen toe laat. Ik hoop, dat de blanke christenen nu zullen ophouden te beweren, dat de leden van de Raad van Kerken zich met politiek bezighouden. tus^^£dph'?IU>rïgie eh 1 ichtelijjk vjerstoorde kamerhe- Voor de rest moet de paus in zijn opsluiting genoegen nemen met de voorbereiding van zijn reizen. Na Mexico en Polen volgen, nog binnen hetzelfde jaar. Ierland, de Verenigde Staten en de Filippijnen. De uitnodigingen blijven binnenstro men: uit Frankrijk en Spanje, uit Zuid-Amerika en Azië. gezien. De apartheid is dus niet dood en zeker nog niet begraven. Als iemand met mij wil praten over de dood van de apart heid zal eerst de pasjeswet moeten ver dwijnen en zal eerst de juridische status van de thuislanden moeten veranderen. Dat zijn de twee voorwaarden om de zwarten ten minste enigszins het gevoel te geven vrij te zijn". De bisschop erkent, dat er sprake is van een uiterst lichte vorm van liberalisatie van de mogelijkheden voor de zwarten in Zuid-Afrika. „Maar je moet toch steeds weer vaststellen, dat aan de status quo van de zwarten niets verandert. De rech ten gaan naar een kleine groep, voor grote groepen zwarten verandert er niets. De macht blijft bij een blanke minderheid. Hoewel er tekenen van verandering in Zuid-Afrika zijn, wachten wij nog steeds op het moment waarop de zwarte bevol king een beslissende rol krijgt in het de mocratisch proces. Het is niet overal ge lijk In Johannesburg bijvoorbeeld is het beter dan in andere delen van het land Maar voor het hele land geldt wel: of je nu hoog of laag bent, werkloze of bisschop. je wordt beoordeeld, gediscrimineerd en klein gehouden op basis van de kleur van je huid. Er zijn te veel dingen, die demon streren dat de zwarten in feite niet worden getolereerd in hun geboorteland". Zijn reis naar de geboorteplaats van zijn voor ganger werd een krachttoer: per auto, vliegtuig, helikopter en kabelbaan kwam hij tenslotte in een vliegende sneeuwstorm hoog in de Dolomieten. Met zijn skipet en windjack en wit-bestoven wenkbrau- weit| yoelf^p^hij, ar zich kennelijk in zijn element. eh lichtelijk verstoorde kamerhe- retyU|éjraeih 'omringden. Beschouwt de paus deze gebeurtenissen niette min als „hoopgevende tekenen”, en mag men een officiële toenadering tussen het Vaticaan en de I Chinese Volksrepubliek, misschien zelfs een pause lijk bezoek aan China, tegemoet zien? Voorlopig lijkt dit voorbarig, maar juist van deze paus kunnen ook in dit opzicht opzienbarende initiatieven wor den verwacht. Een paus, die in staat is gebleken I alleen al het begrip „vrije tijd” zo grondig omver te I werpen, kan ook op allerlei andere gebieden voorl grote verrassingen zorgen. Geheel ongewoon, juist I omdat hij zo „gewoon” is, kan hij niet worden afgemeten aan de traditionele lijn van de Vaticaan-1 se diplomatie. Wie had er ooit „avontuur" van het Vaticaan verwacht? Juist, maar wie had ooit ver wacht dat een zingende paus de kans zou lopen nummer één op de Duitse hitparade te worden, zoals nu het geval is met de plaat „Lieder des Papstes", waarop Johannes Paulus II met stentor stem valt te horen: Opbrengst voor de Poolse kerk? burgerlijke ongehoorzaamheid De men sen moeten kiezen tussen gehoorzamen aan de wetten van God en de wetten van de staat. De enige keus die we kunnen doen is: God meer gehoorzamen dan de staat. Dat moeten we ook doen, omdat christenen niet werken op basis van huidskleur, maar op basis van geloof. Een kerk mag niet gesplitst zijn op racistische gronden. We moeten meer toe naar coali ties van christenen. Dat betekent niet al leen, dat de zwarten het meer en beter samen moeten doen, maar ook dat de zwarten zo veel mogelijk met de blanken moeten samenwerken. Er zijn veel geza menlijke zaken, waarvoor zij zich sterk kunnen maken.” De zwarte bevolking van Zuid-Afrika heeft veel geleden en lijdt nog steeds. „Ik ben voorstander van politieke, diploma tieke en economische druk op de regering om aan dat lijden een einde te maken. Het is wel moeilijk om keihard te zeggen, dat een economische boycot hét middel is om die druk uit te oefenen. Er zijn zwarten in Zuid-Afrika, die elke dag voedsel moeten lenen, maar nooit in de gelegenheid zullen zijn om het geleende terug te geven. En er zijn ook zwarten, die hun maag elke dag voeden met alleen water. Een economi sche boycot en een radicaleherziening van het investeringsbeleid zijn morele beslis singen. die wij als zwarte Zuidafrikanen niet kunnen nemen." het raam van een heiligenleven; voor ontspanning was daarin geen plaats en verrassingen waren niet geoorloofd. Johannes' gemoedelijkheid, zijn onver wachte bezoeken aan een gevangenis en een kinder ziekenhuis, Paulus’ wereldreizen, waarbij hij soms in een onheilig gedrang raakte, waren tegelijk ook pn de hongen rol. en »>.->» te „het hof" heel wat moeite om de daardoor ontstane plooien glad te strijken. De verwarring na de dood van de eerste Johannes Paulus is typerend: het boek dat hij op bed lag te lezen, zo werd de eerste dag gezegd, was de „Navolging van Christus". Later werd het een ont werp voor een pauselijk document of de tekst van een te houden toespraak. Had de paus misschien een boekje van Simenon mee naar bed genomen? Ik is een aardige veronderstelling, die de verwar ring te.. zou verklaren, al moet het niet makke lijk geweest lectuur in het Vaticaan te vinden. Er was een Poolse paus voor nodig om dit hele staketsel in de kortst mogelijke tijd omver te stoten. Hij komt uit een land waar de clerus, hoe getrouw ook aan de kerkelijke voorschriften, zich er niet voor schaamt voor de eigen lichamelijke en geeste lijke gezondheid te zorgen. Bij hard werk hoort ontspanning, en die kan bestaan uit sportbeoefe ning. vrolijke tafelgesprekken, ontspanningslec tuur. een film en honderdduizend andere dingen waarmee ieder gewoon mens zich ontspant. Dat een paus ook „gewoon" kan zijn, wilde er bij „het hof" maar moeilijk in. maar ze hebben zich er wel bij moeten neerleggen. Er wordt nog maar zwak tegen gestribbeld, zoals bij het bericht dat de paus in Castel Gandolfo een zwembad had laten aanleggen. „Op doktersadvies" luidde toen een officieel Vati caans persbericht, want dat een paus ook voor zijn lol zou gaan zwemmen blijft de monseigneurs onge hoord voorkomen. Nu de paus voor het eerst de zomer doorbracht in het buitenverblijf van Castel Gandolfo. bleek des te duidelijker dat hij zich niet wil voegen in het nauwe Vaticaanse keurslijf. Hij wil mensen zien, hij wil met ze praten, en er waren nog maar enkele dagen verlopen of hij nodigde een groep Poolse jongeren 's avonds bij zich uit in de tuin. Tot diep in de nacht werd er gezongen, gitaar gespeeld en gedanst, ge praat en gelachen. De paus zat tussen hen in. in een rieten tuinstoel, en zijn diepe stem klonk boven alles uit bij het zingen van de oude Poolse liederen. Sindsdien zijn zulke bijeenkomsten een vaste gewoonte geworden en jeugdgroepen uit de hele wereld zijn bij de paus te gast geweest. Op de grond geknield steekt hij het kampvuur aan. soms, tot algemene hilariteit, heeft hij er drie, vier lucifers voor nodig. Als een jolige hopman kruist hij tegen het eind van de avond de armen en hand in hand, in een kring rondom het dovende kampvuur, zingt hij het afscheidslied. Als de laatste gasten uitgeleide zijn gedaan, zoekt hij bij het licht van een zaklan taarn de villa op. Waar hij het meest op tegen heeft is het opgeslo ten zijn. Hij wil naar buiten, al stuit hij daarbij op veiligheidsproblemen. Meer dan eens heeft hij zich erover beklaagd dat hij bij zijn bezoeken aan Ro meinse parochies omringd wordt door een stoet gewapende politieagenten. In Castel Gandolfo steekt hij zaterdagsavonds het dorpsplein over, links en rechts een praatje makend, om in de kerk de rozenkrans te gaan voorbidden. Soms blijft hij daarna eten met pastoor Angelo Pozzi. Hij stak een bezoek af'bij de slotzusters van Albano. Bisschop Tutu heeft geen enkele ambi tie om een politiek leider te worden. „Dan zou ik mijn eigen positie verzwakken. Ik wil nu en na de vrijmaking van de zwarten de mogelijkheid hebben kritiek te leveren op het systeem en op de mensen, die dat handhaven. Als politicus zou ik aan dat systeem moeten meewerken en voortdu rend van links naar rechts en weer terug moeten zwengelen. Daarnaast kan je dan niet vrij praten. Het is nu voor mij geen kwestie van vrij kunnen praten, maar van vrij moeten praten. Ik krijg wel telefoont jes. waarbij men mij de meest verregaan de verwensingen naar het hoofd slingert en me regelrecht bedreigt, zorgen daar over maak ik me niet al te veel. Ik doe GodSyWpj'k. Zo lang Hij wil dat ik dit doe. zal een bescherïiiMj' yoor mij en m ij i f’ge* iir zorgen.i ’•.r „De meeste zwarten prefereren een lij den dat is gericht op beëindiging van de apartheid veruit boven het huidige, uit zichtloze lijden. Bovendien is gebleken, dat economische welvaart vooral de blan- ^«„vooruit helpt en op geen enkele wijze itótg&'<einde tw’aifkt aan de apartheid. Het is evil lucratiêY<^t^zigheid in Zuid-Afrika te O’ w De Zuidafrikaanse Raad van Kerken heeft eind juli die burgers, die op gewe- tensgronden de rassenwetten overtreden morele steun toegezegd. Veel kerklidma ten hebben moeten constateren, dat zij binnen het huidige wettelijke kadqr géén contact kunnen onderhouden van een ander ras. „Ik bt1 11 n)v a<m ut optu meiu. m-i aanbeveling niet als een aans^H|J|^^^V:pt'|ï iucratiey^6jpigheid in Zuid-Afrika China. Wat bedoelde hij met de „hoopgevende tekenen", die hij de laatste tijd had waargenomen met betrekking tot de godsdienstvrijheid in dat land? Sinds de praktische afscheiding van Rome in 1957 van de patriottische katholieken" in dat land, die onmiddellijk door het Vaticaan tot scheurma kers waren veMtoaard, leek de Clfinöse Kerk geheel ten onder gegaan in de „culturele revolutie". Vorig jaar doken plotseling een tweetal bisschop pen. die van Sjanghai en van Moekden, op als deelnemers aan de nationale volksvergadering in Peking. Enkele weken geleden meldde het persbu reau Nieuw China dat de katholieken van Peking hun nieuwe aartsbisschop hadden gekozen, die bij gelegenheid van een aanstaande nationale kerksy node zou worden gewijd. Een woordvoerder van het Vaticaan haastte zich te verklaren dat een dergelijke benoeming, zonder toestemming van het Vaticaan, „in principe" als onwettig moest worden beschouwd. T A

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 22