Rose Gronon overleden Leonce en Lena als karikatuur van de ledigheid bij Globe Bolsjoi-dansers krijgen politiek asiel in VS FGH hypotheekbank Als u een groeigemeente was, en u dacht aan een representatief uitbreidingsplan,met wie zou u dan gaan praten? Twee Nederlandse illustratrices onderscheiden Stichting eert Van Luin, Reeser en Valkestijn Theo Loevendie krijgt Wessel Ilckenprijs Italiaanse architect Gio Ponti overleden Kort over de FGH-hypotheek. Kort over de FGH-pandbrief. Met FGH-Vastgoed, bijvoorbeeld. 1979 18 SEPTEMBER DINSDAG Elke FGH-hypotheek is maatwerk. Wat zeggen wil, dat we zorgvuldig rekening houden met uw individuele omstandigheden. Een FGH-hypotheek past als een handschoen. En is aangepast aan uw financiële draag kracht Omdat u niet alleen een huis wilt, maar ook nog een leven. Interesse? Komt u dan 's praten. Onze adressen vindt u onderaan deze advertentie. Als u uit bent op hoge rente, maar er niet voor voelt om uw spaargeld vast te zetten, dan is de FGH-pandbrief een goeie belegging. Veilig. Goed rendement korte looptijd. Altijd tussentijds te verkopen. Ze luiden aan toonder, en u kunt ze overal kopen: bij onze kantoren, of via uw bank of uW effectencomnissionair. FGH-Vastgoed is een projectontwikke laar, die bewust probeert aan dat begrip een maatschappelijk relevante inhoud te geven. Met andere woorden: we weten dat we bouwen voor ménsen. De ruime ervaring die we hebben, verleidt ons niet tot eigenwijsheid. Want bij het uitwerken van specifieke plannen hechten we grote waarde aan voortdurend overleg met alle betrokkenen, en aan het opereren in team verband. Als aanvulling op die praktische kennis hebben we ook heel wat mogelijk heden in huis voor het oplossen van de financiële aspecten. üe directe relatie van FGH-Vastgoed met de Friesch-Groningsche Hypotheekbank is een betrouwbare waarborg voor een vlotte realisatie van de plannen. En voor de continuïteit, met name als 't om grote projecten gaat. We maken graag een afspraak met u voor oriënterend overleg. n II 11 Haarlems muziekleven (Van onze kunstredactie) bijzonder gediend (Van onze kunstredactie) JAN VALKESTIJN (ADVERTENTIE) 1 Ponti was lang medewerker Van de Itali aanse architect Pier Luigi NerviNa een neo-classicistische periode maakte hij zich al spoedig een rationele en functione le stijl eigen. Ponti maakte naam met de wolkenkrabber van Pirelli in Milaan, uni- versiteiten te Parma en Rome, het cultu reel instituut in Wenen en met het ontwer pen van theaterkostuums en decors voor de film en de Scala van Milaan. In Neder land ontwierp hij het gebouw van de Bij enkorf in Eindhoven. Ponti’s stijl kenmerkte zich door een heldere en simpele vormgeving die ook tot uitdrukking komt in zijn ontwerpen van meubels en huisraad. Lidia Postma kreeg een Gouden Appel voor haar werk in De Heksentuin en De gesloten spiegel, Robine Clignett kreeg voor Thomas Bimban een eervolle ver melding. De dienst Boek en Jeugd van het Neder- I lands Bibliotheek en Lektuur Centrum in Den Haag heeft dit meegedeeld. Deze dienst coördineerde de inzending. Het voormalig hoofd van de dienst, mevrouw A. J. Moerkercken van der Meulen, kreeg een speciale onderscheiding voor haar jarenlange stimulerende activiteiten voor de Nederlandse deelneming aan de bien nale in Bratislava. De Jos de Klerk-prijs is genoemd naar de bekende, in 1969 overleden Haarlemse musicus en musicograaf en werd inge steld om diegenen te eren die zich voor de bevordering van het muziekleven in Haar lem en directe omgeving uitzonderlijke verdienstelijk hebben gemaakt. Do Reeser, in het verleden jarenlang hóófd van de muziekafdeling van de Stadsbibliotheek, kreeg de prijs vanwege haar onvermoeibare en ideëel geaarde inzet inzake het in muzikaal opzicht advi seren van amateurs en muziekstudenten die als leden van de muziekbibliotheek een beroep op haar konden doen, ook al viel die hulpverlening veelal buiten haar taakomschrijving. De pianiste en pedagoge Miep van Luin werd de prijs toegekend op grond van haar grote en stimulerende activiteiten met betrekking tot de muziekbeoefening door voornamelijk jeugdige amateurs, geïnspireerd vanuit een uitgesproken so ciale instelling. LOS ANGELES. (AP). De Russi sche dansers Leonid Koslov en Valen tina Koslova van het Bolsjoi-ballet hebben politiek asiel gekregen in de Verenigde Staten. Dit is van officiële zijde bekendgemaakt. De dansers zochten maandag hun toevlucht tot de Amerikaanse autori teiten voordat de andere leden van het dansgezelschap in Los Angeles aan boord gingen van een toestel voor hun terugkeer naar Moskou. Het Bolsjoi- ballet sloot zondagavond een toernee door de Verenigde Staten af. Zijn „desertie” gaf aanleiding tot een Amerikaans-Russisch diplomatiek in cident: de Amerikaanse autoriteiten hielden een Russisch vliegtuig drie da gen lang vast op de luchthaven van New York, totdat ze ervan overtuigd waren dat Godoenovs vrouw uit vrije wil terugkeerde naar de Sovjet-Unie. De eerste drie prijzen die door het be stuur van de Jos de Klerk-stichting in 1973 werden toegekend, gingen toen naar de Het bestuur van de Jos de Klerk-stich ting onder voorzitterschap van mr. H. C. van der Meije, heeft de prijzen toegekend op voordracht van zijn adviseurs, de mu sici Sas Bunge en Albert de Klerk. Jan Valkestijn, directeur van de koor school van de Haarlemse kathedraal, ont ving de Jos de Klerk-prijs voor het vele dat hij door de jaren heen en in vaak moeilijke omstandigheden heeft verricht om de koorzang, in en buiten de liturgie, op de meest verantwoorde en veelzijdige manier op zijn jongensschool te onderwij zen en deze ook in breder verband levend te houden. hand, blijk gegeven van een vindingrijke, maar ijzeren consequentie. De personages die Büchner voor zijn sarcastisch dichter lijk spet heeft bedacht zijn nu werkelijk karikaturen 'geworden. Ze hebben nog maar nauwelijks iets menselijks, hun ge zichten zijn maskers en hun lijven zijn gestoken in een vel van hansop-model dat omhangen kan worden met het kostuum dat de betreffende status moet benadruk ken. In de gecapitonrieerde ruimte (het paleis van Leonces vader) waarin deze Onder de invloed van de Vlaamse schrijver Philip de Pillecijn ging zij in de Nederlandse taal schrijven. Haar voorkeur waren historische boeken. Haar eigen naam was Martha Belle- roid. Zij werd op 16 april 1901 geboren en kwam in 1940 met haar eerste werk „Le livre d'Arndt”, in het Frans ge schreven, in de publiciteit. AMSTERDAM De Wessel Heken Prijs 1979 voor jazz en geïmproviseerde muziek in Nederland is toegekend aan Theo Loevendie. BRUSSEL (ANP). De Vlaamse schrijfster Rose Gronon is zondag in haar geboortestad Antwerpen op 78- jarige leeftijd overleden, zo is maan dag in Brussel vernomen. pianopedagoog Piet Vincent, de violist Jos de Klerk en de dirigent André Kaart van de Stichting Jeugd en Muziek Haarlem. Werken van haar hand waren ro mans als „Orso” (1953), „Sarabande” (1957) en het toneelstuk „Anders” in Brussel in 1970 verschenen. karikaturen als aankomende krankzinni gen in ledigheid rondscharrelen, staat een royaal gevuld kledingrek, waar elke sta tus aan een knaapje hangt. De gecapitonneerde speelruimte komt op mij over als de benauwende gedempt heid waarin elk initiatief tot smoren ge doemd is, en waar ledigheid zich als een schimmel kan uitzaaien. Even denk ik ook aan een reusachtige isoleercel, waarin evenzeer elk perspectief tot werkelijk le ven ontbreekt. In 1957 kreeg zij de Nederlandse lite ratuurprijs „Hilvarenbeek” en in 1963 kreeg zij de prijs van het referendum dat was georganiseerd door de Vereni ging van Vlaamse Schrijvers (WS) en de Vereniging voor Bevordering van het Boek. «p MILAAN (AFP, Reuter). Zondag is in Milaan Gio Ponti, een van de pioniers van de moderne architectuur op 87-jarige leeftijd overleden. Het is de tweede keer binnen een maand dat dansers van het Bolsjoi- ballet overlopen naar het Westen. Eind augustus verklaarde de topdanser Alexander Goedoenov, tijdens een vo rige toernee van de groep door de Verenigde Staten, niet naar Moskou te willen terugkeren. Er waren niet veel bijzonderheden bekend, maar de functionaris van de immigratiedienst verklaarde dat het echtpaar zich eerst bij de politie had gemeld. AUard van der Scheer als de nar Valerio en Theo de Groot die Leonce speelt in Georg Büchners Leonce en Lena bij Zuidelijk Toneel Globe, (foto Pan Sok) DEN HAAG (ANP). De Nederlandse illustratrices Lidia Postman en Robine Clignett zijn in Bratislava, Tsjechoslo- wakije, onderscheiden op de tweejaar lijkse internationale tentoonstelling van illustraties van kinderboeken. AMSTERDAM Regisseur Ulrich Greiff, een van de drie artistieke leiders van het Zuidelijk Toneel Globe (naast Gerardjan Rijnders en Paul Vermeulen Windsant) is een toneelwroeter die mij bij elke nieuwe regie nieuwsgieriger maakt. Zijn opmerkelijke aanpak bij De Rovers, twee seizoenen terug, en van recenter datum De schone Helena en Minna von Bamhelm (vorig seizoen), hebben voor gemengde reacties gezorgd. Greiff is een regisseur die het stuk dat hij onder han den heeft uitbeent om het dan eigenzin nig, maar consequent opnieuw vorm te geven. Globe gaf het achterliggende weekeinde de première van Georg Buch ners Leonce en Lena. Greiff deed de regie. Het begin 19e-eeuwse genie Büchner, van wie ook Dantons dood en het onvol tooide Woyzeck afkomstig is, gebruikt in Leonce en Lena de romantische verhaal vorm om uiting te geven aan zijn afschuw voor de ledigheid van de machthebbers, de koningen, hertogen, vorsten die de kluit van kleine vorstendommetjes in het Duitsland van zijn dagen telde. Afkeer ook van de wijze waarop het kleine volk werd uitgebuit ten persoonlijke gerieve van de heersers. Prins Leonce uit het illusionaire konink rijk Popo en prinses Lena uit het naburige Pipi zullen om staatkundige redenen met elkaar moeten trouwen. Zij kennen elkaar niet en voelen daar dan ook niet de minste behoefte toe. Beiden, zonder het van el kaar te weten, ontvluchten hup benauwe nis. In het vrije veld voegt het lot ze samen: Leonce en Lena ontmoeten elkaar en besluiten te trouwen. Terug in het paleis van Leonce’s vader volgt het huwe lijk van de dan gemaskerde gelieven. Bij het demasqué volgt de teleurstelling: alles is gegaan zoals het moest gaan, het lot kon niet worden ontlopen. Ulrich Greiff, die met Leonce en Lena zijn laatste regie bij Globe gedaan heeft althans in vaste dienst omdat hij daar weg gaat, heeft in deze nieuwe regie ster ker dan in vorige produkties van zijn FRIESCH-GRONINGSCHE HYPOTHEEKBANK NV. Hcxrfdkantoor Amsterdam. Herengracht 433.(020 221272). KANTOREN: Amsterdam. Herengracht 468.(020 2625151 Arnhem,Zijpendaalseweg 59. (085 -427348) Eindhoven.Ten Hagestraat 11.(040 44 68 55) Enschede.M 11 Tromplaan 12,(053 312445) Ben Haag. Lange Vijverberg 9. (070 605900) Groningen.Ubbo Emmiussingel 75.(050 183183) Rotterdam. Westblaak 67. (010 115550) Utrecht,Gildenkwartier 43.(030 310344FGH-VASTGOED, Amsterdam. Herengracht 468. (020 262515). Sopraansaxofonist Loevendie, die ook altklarinet, basklarinet en piano speelt, zal de prijs van de Stichting Jazz en Geïm proviseerde Muziek in Nederland op 31 oktober in ontvangst nemen. De Wessel Heken Prijs bestaat dit jaar uit een plas tiek van Jan Wolkers, en mede dank zij een nieuwe subsidiënt, het Buma-fonds, een geldbedrag ter grootte van 5000 gulden. De jury, bestaande uit Wim van Eyle, George Coppens, Frans van Leeuwen, Rob Söteman en Sjaak Willemse besloot eenstemmig de prijs aan Loevendie toe te kennen daar hij zich de laatste 15 jaar gemanifesteerd had als een originele en uiterst veelzijdige musicus die onverstoor baar zijn eigen weg ging. Lof kwam ook van de jury voor Loeven die als instrumentalist, leider van orkes ten (onder andere zijn Kwartet en Boy’s Big Band), als ontdekker van nieuwe ta lenten en voor zijn aktiviteiten om de betrekkelijkheid van muzikale scheidslij nen aan te tonen. Boeiende Büchner van Ulrich Greiff Het zeer kunstzinnig uitgevoerde ver nuftige decor van Wolfgang Münzer, die ook de schitterend navrante kostuums ontwierp, heeft een fascinerende illustra tieve onderstrepende werking bij Greiffs regie-visie. Voor de scène in het open veld zakt de enorme matras die de doos van benauwenis overdekt. De koning en de hoffunctionarissen worden bedolven on der het gewicht ervan. Sommigen kunnen daarna over de rand toekijken en in de ontmoeting van Leonce en Lena een voor proefje krijgen van hun toekomst, immers zij zijn getuige van de kennismaking van hun nieuwe heersers. De bovenkant van de matras, voorzien van een woud van draden naar boven, is 'dan een gifgroen heuvelland geworden. Een knappe technische oplossing van Münzner, waarbij voor de spelers van Globe toch nog wat addertjes onder het gras zitten. Tijdens de voorstelling die ik zondag in de Amsterdamse Schouwburg bijwoonde bleken de schreden op dit heu velland nog niet steeds even trefzeker. Maar belangrijker is dat Ulrich Greiff zijn spelers voor deze voorstelling tot een hecht ensemble heeft gesmeed. Op een enkeling na (in deze produktie Allard van der Scheer, ere wie ere toekomt) zijn de verschillende spelers in hun rollen cp zich niet beslist indrukwekkend. Van der Scheer, die de nar Valerio met bijtende geestigheid voor zijn rekening neemt, is opvallend sterk aanwezig en zorgt daar mee voor een bepaalde cohesie met be trekking tot het hele gezelschap. Globe heeft met deze voorstelling, die je als publiek met grote oplettendheid en nieuwsgierigheid volgt, een sterke en vooral boeiende start van het nieuwe sei zoen gemaakt. Vertaler Dolf Verspoor gaf de tekst van Büchner een vaak Shakespe- ariaans ritme, dat prettig in het gehoor ligt. Pas in november komt deze voorstel ling naar Haarlem, in de Stadsschouw burg. Een niet-alledaagse enscenering die meer aandacht verdient dan Globe in Haarlem gewoonlijk is toegemeten. KO VAN LEEUWEN HAARLEM. Voor de eerste keer sinds zes jaar heeft de Jos de Klerk- stichting in Haarlem weer prijzen toege kend. Ter overbrugging van de afgelopen periode zijn drie prijzen toegewezen aan respectievelijk Miep van Luin, Do Reeser en Jan Valkestijn. De prijzen (een bron zen plaquette die is ontworpen door de beeldhouwer Mari Andriessen) worden op 11 oktober tijdens een bijzondere plechtigheid in de Gravenzaal van het stadhuis door burgemeester drs. J. Reeh orst uitgereikt. r*- -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 11