ACTEUR STOPT DEFINITIEF MET TONEELLOOPBAAN met zwartboek Looppatronen op Stravinsky bij Nederlands Danstheater Rijksakademie Beeldende Kunst NMB De opzettelijke chaos van Martin, Ton Bommerson NMB girosparen: 1% meer rente en f 7,50 spaarpremie. Childs en Glass als wereldpremière 4 ’Dance’ van Lucinda Bk Groningse cabaretgroep in Toneelschuur Wie spaart die heeft wat. Wie gi rospaart heeft meer. Slap afgietsel van lang geleden bedachte formules Coupon De NMB denkt met u mee. Verslindend Hokjes fcl 12 13 KUNST 19 7 9 SEPTEMBER ZATERDAG 2 2 n i i i i i i i i i i i i i i i i i i l i i i is het spelen moe Coen Flink Cabaret uit Groningen met vlnr Martin van Dijk. Ton Meijer en Jan Bommerson (ADVERTENTIE) Scène uit Concert voor piano en blazers door Nederlands Danstheater. (Foto Jorge Fatauros). handtekening CONRAD VAN DE WEETERING Coen Flink wordt een van onze laatste echte „toneelleeuwen” genoemd, de man van het machtig pathos, die aan het begin van zijn carrière onder het toeziend oog van Paul Steenbergen de Hamlet neerzet te waar - in zekere kringen - nu nog over gesproken wordt. Flink wordt ook gevierd als de grote, bepaald niet lach-schuwe bon vivant van talloze radio- en tv-produkties, van Kootje de Beer tot en met Hollands Glorie. VLISSINGEN. „Flink, de to neelman. Dat is een soort slepende ziekte, weinig tegen te doen. Je was het, je bent het, je zult het blijven. Je wordt er ook altijd naar gevraagd en ze weten natuurlijk dat ik toch graag over toneel praat, ook al vraag ik dan om het eens over wat anders te heb ben. Haat-liefde? Och. Er is een lichtpuntje, een waar, glorend licht aan den einder, en dat is de weten schap dat hoe minder men de toneel man ziet, hoe minder attractief die man voor de mensen wordt. Een aflo pende zaak voor die toneelman, ter wijl ik voel dat het met Coen Flink heel wat beter gaat”. „Ik heb die streep inderdaad gezet en ik kan niet anders zeggen dan dat ik dat als definitief ervaar. Je weet nooit wat er over vijf of tien jaar aan de orde is, wat de omstandigheden dan van je eisen. Dat is de betrekkelijkheid die aan zoveel dingen vastzit. Ik voel nu dat het zo goed is”. „Ik schilder en schrijf, ik doe meer met de dingen die van mij zijn, ik kan in dat schilderen kortweg meer van mezelf stop pen dan in het toneel. Ik ben graag zinnig bezig. Ik hoor mezelf, als ik wat uitleggen moet, het woord zinvol gebruiken, telkens weer. Dat is niet zo gek. Ik ben erg inten sief op zoek naar de zin van een aantal dingen. Ik heb die gevonden in zaken die voor een zeer belangrijk deel buiten het toneel liggen, dat schilderen, dat gewoon SCHEVENINGEN. Vrijdag was het een hoogtijdag voor de Nederlandse dans. Penta bracht een dansproduktie in en in opdracht van het Shaffy Theater, het Werkcentrum Dans had een première in het Zuidplein Theater in Rotterdam en het Nederlands Dans Theater presenteer de de wereldpremière van Concert voor Piano en Blazers van Igor Stravinsky ingevuld met ritmische looppatronen door Hans van Manen in het Circusthea ter in Scheveningen. seerd. Ze schildert echt. En ik, ik dacht ik moet het nu maar niet meer doen, een tijdje dat toneel. Het vreet aan je, het vreet je op. Toneel is machtig, maar het ver slindt. Je hebt talent nodig en een uiterste concentratie, een grote aandacht voor al les wat ermee samenhangt en niet te ver geten een gedegen soort vakmanschap. Als één van die factoren terugloopt, als je voelt dat iets van dat al je ontglipt, dan is het de vraag of je het toneel nog wel langer voor jezelf mag gebruiken.” „Toneel stelt een acteur in staat om - haast zonder controle - de waanzinnigste enormiteiten uit te halen en geen hond die blaft. Dat is de halfbakkenheid van de onderneming. Als een balletdanser fout gaat, ligt-ie mooi op zijn smoel, bij een Deze mening vormt de kern van de inhoud van kontra-memorie en zwart boek, uitgegeven namens de gehele ge meenschap (directie, hoogleraren en studenten) van de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Anisu., Volgens de Rijksakademie bevat de memorie van toelichting tal van kleine onnauwkeurigheden en onwaarheden. Als de Tweede Kamer zich in de gehele voorgeschiedenis (neergelegd in het zwartboek) verdiept, zal zij wellicht concluderen dat de voorgestelde op heffing van de akademie geen door gang mag vinden omdat de opeenvol gende ministers van CRM zich niet aan de regels van behoorlijk bestuur heb ben gehouden. De meest opmerkelijke persoonlijkheid bezit de minstens twee meter lange Jan Bommerson, die met een mengeling van treurnis en verwondering het leven in blikt. Hij draagt zijn verhevigde frustra ties aanstekelijk uit en weet zijn lange lijf, met handen als tentakels, prachtig te mis bruiken. De kleine Ton Meijer staat hem terzijde met animo en groot lef en onder steunt Bommersons optreden soms met relativerende kritiek. Bijvoorbeeld als de lange cabaretier een spelletje met de zaal wil gaan spelen en in de kluwen van zijn eigen onzin verstrikt raakt. Vrijwel onophoudelijk vallen Meijer en Bommerson elkaar in de rede en een enkele maal voert dat tot echt komische flitsen. Maar dikwijls is de zin van die verwarring niet zo duidelijk, doordat een werkelijk uitdiepen op die momenten veelal ontbreekt. De drie Groningers komen met ver scheidene leuke nummers die ver boven hun niet zo hoge gemiddelde scoren. Zo’n nummer is bijvoorbeeld het laatste voor de pauze, dat over kernenergie gaat. Van uit de dan opgezette chaos ontwikkelt zich dat tot een uitstekende climax. Dan ook blijkt dat het drietal vocaal en muzikaal tot bijzondere dingen in staat is. Wat er hapert bij Martin, Ton Bom merson is dat de meeste nummers goed van opzet zijn, doch matig tot slecht wor den uitgewerkt. Zo begint Ton Meijer met een prachtige persiflage op de troonrede, waarbij zijn stem frappante gelijkenis vertoont met de moederlijke spreektrant van onze koningin. Maar in het verdere verloop verzandt ook dit nummer omdat een krachtige plot ontbreekt. De stijl waarin dit drietal werkt leunt aan tegen Neerlands Hoop en heeft ook Koot Bie-achtige elementen. Zou het groepje daarvan loskomen, dan geloof ik dat een werkelijk eigen gezicht pas moge lijk is. Talent is aanwezig, doch gebrek aan zelfkritiek is vooral de oorzaak dat de vonken niet echt knetterend kunnen over slaan. Vanavond geeft het groepje nog een reprise in de Toneelschuur. KO VAN LEEUWEN Jammer is het, dat die muziek, die nu eens bruisend en sprankelend is, dan weer martiaal schetterend en in het tweede deel innig en verleidelijk, van zo ver weg leek te komen omdat het orkest nu eenmaal in de orkestbak zat weggedoken. Voor pia nist Ton Dekkers en hei Nederlands Bal let Orkest onder leiding van David Porce- lijn overigens niets dan complimenten. Stuur mij meer informatie over girosparen bij de NMB. Open voor mij een NMB girospaarrekening. Ik heb een betaalrekening ja/nee rekeningnummer I I I I I I 1 I I I Naam: Adres: Postcode:4_ Woonplaats aan kruisen wat gewenst is. datum. I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I bii mindcnangen moei ouder ot voogd mede ondertekenen Coupon in een envelop zonder postzegel zenden aan NMB, Antwoordnummer 131,1000 PA Amsterdam. HO 2 NEDERLANDSCHE MIÜÜÊNSTANDS8ANK Ri mau iicwwn ivorbt houden HAARLEM. Met een programma dat is opgebouwd uit veel vrolijke chaos en obsessie-achtige elementen in denkwij zen, trad de Groningse cabaretgroep Mar tin, Ton Bommerson gisteravond op in de Toneelschuur. Ton Meijer, Martin van Dijk (muziek) en Jan Bommerson hebben een weinig zonnige kijk op de ons omrin gende samenleving. Zij delen dat op een vrolijke manier mee in een programma dat voortrolt als een gummiebal die on grijpbaar alle kanten opstuitert. Dat werkt vaak aandacht verslappend, ook al wekt die presentatie de suggestie dat de golf van versierde kritiek overal hout snijdt. Martin, Ton en Bommerson is gelukkig eens een keer geen groepje van het ge stroomlijnde genre. Er heerst opzettelijke chaos en daarbinnen worden tal van maatschappelijke onhebbelijkheden beentje gelicht. Niet zelden wordt alleen in lichte toets aangegeven wat er mis is, andere keren lijkt het begin aan een on derwerp niet meer naar een einde toe te leiden. AMSTERDAM(ANP). De minis ters van CRM en van Onderwijs en Wetenschappen geven een misleidend beeld van de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten in hun memorie van toelichting op het wetsontwerp, waarin zij pleiten voor het opheffen van de akademie en het opzetten van een soort werkcentrum voor ontwik keling en vernieuwing van de kunst. De ministers geven een onjuiste voor stelling van de situatie als zij doen of zakelijke overwegingen en nuchtere inzichten tot de slotsom hebben ge voerd dat de Rijksakademie zichzelf overleefd zou hebben. Ik koos voor wat als wereldpremière stond aangekondigd, al konden de andere voorstellingen met net zoveel recht pp die titel bogen. Het bleek een vergissing te zijn. Zelden heeft Hans van Manen een zo slap afgietsel van zijn al lang geleden bedachte formules gemaakt als hier. Na tuurlijk, hij had de, lang niet eenvoudige, muziek van Stravinsky keurig uitgeteld en dat blijft een prestatie, maar bij die muziek is hem letterlijk niets aardigs inge vallen. Een flauwe poging tot humor door al dat serieuze geloop zo nu en dan af te wisselen met wat jivecombinaties voor paren, Amerikaanse volksdans-elemen- ten en opgetrokken voeten doen wel heel armetierig aan. De mededeling in het pro gramma dat dit een licht en razendsnel stuk is geldt dan ook alleen maar voor de muziek. Hij had dit jaar zijn 25-jarig toneeljubi- leum moeten vieren, maar de acteur was het spelen te moe om zelfs maar aan spel te kunnen denken. Hij heeft een streep onder dat deel van zijn leven gezet, radi caal en definitief, anders dan bij gelegen heid van vorige retraites en zonder eniger lei vorm van officieel afscheid die de Heintje Davids-trofee binnen zijn bereik zou kunnen brengen. buiten leven. Dat is het eigenlijk, we zou den hier kunnen stoppen.” We stoppen niet en volgen een eindje spoor terug. Coen Flink en zijn vrouw Ellen van Hemert, in picturaal opzicht een leerling van Melle, lieten al eerder wat engagementen lopen. Een kleine twee jaar buitenleven in Ierland, een jaar Curacao en bijna vier jaar Frankrijk gingen aan nieuwe Gooise perioden vooraf. „We gingen om te gaan, zo simpel is dat. Ellen was mede door mijn toedoen en de zorgen voor het gezin eigenlijk al snel opgehouden met acteren. Die is al heel lang bezig met tekenen en schilderen, en heeft wel veertig, vijftig maal geëxpo- Op deze zelfde muziek heeft John Tar- ras voor Het Nationale Ballet in 1963 ook een choreografie gemaakt onder de titel Arcade en ook hij kwam in het eerste en laatste deel toen niet verder dan het drif tig uittellen van de muzikale ritmes, maar zijn tweede deel was tenminste innig en meeslepend. Nee, al met al lijkt me dit muziekstuk interessanter als louter mu ziek op het toneel en niet als ballet. acteur ontdekt bijna niemand dat, maar het is pijnlijk om voor jezelf op je smoel te gaan. Wie dat zo voelt, moet stoppen, even of langer of helemaal. Wie dan toch door gaat, doet zijn goede vak veel te kort. Ik heb dat gehad, ik heb het elke keer op nieuw geprobeerd, met als resultaat een cumulatie van lulligheden. Om het plech tig te zeggen: de feilen gaan steeds zwaar der wegen". Schilderen als vervanging, als alterna tief? „Niet helemaal, helemaal niet. Ik heb altijd geschilderd en wat ik nu doe is - de manier waarop even buiten beschouwing gelaten - in wezen niet zo verschillend van wat ik gedaan heb. Ik heb me ook op het toneel met evenwicht bezig gehouden, een soort balans tussen hersens en gevoel, samengebracht in een manier van uiten. Nu ik schilder en gedachten opschrijf, ben ik met datzelfde evenwicht bezig." „Het wordt me kwalijk genomen, het wordt me zelfs zéér kwalijk genomen. Oudhollandse verhalen over de schoen maker en de leest, hoogverraad en beslist aardige uitspraken over de kenmerkende verschillen tussen een goed acteur en een middelmatig schilder. Hokjes, jongen, hokjes. Van Dalsum schilderde prachtig en als Karei Appel in het volgend Holland Festival de Othello wil spelen, dan moet-ie dat doen. Daar zul je mij niet moeilijk of dapper over horen doen.” „Schilderen en schrijven ervaar ik soms als een roes, en daar ben ik bang voor. Ik heb dat met theater ook gehad. Die roes, die overvoering, die overdosis in het han teren van een medium. Daar ga je niet doorheen, dat gaat door jou heen”. „Ik heb ze tentoongesteld die gedachten en hun verbeeldingen, in Amsterdam. Ik betwijfel nu of ik daar wel goed aan heb gedaan, of het wel werkelijk moést. Je zit dan met een uitnodiging van mensen die toevallig de moeite hebben genomen zo’n vijftig doeken van je door te bladeren. En, ik zeg eerlijk dat het ook de ijdelheid streelt. Het is best leuk om het te zien hangen in zo’n officiële galerie. Achteraf zeg ik toch nee tegen die toestand. Je werk in zo’n net aquarium, dat mag geen heilig moeten worden. Daarom ben ik uiterst content met zo’n gebruikszaaltje, waar een heleboel mensen komen die helemaal niet voor Coen Flink op reis zijn gegaan. Dan ben ik blij met de reacties die ze achterlaten, omdat daaruit blijkt dat een en ander wel degelijk zinvol is, ook al vindt men het soms te koen en te flink.” TT en makkelijke manier van sparen waarbij uw geld niet vast staat en waarvoor u nooit per soonlijk naar de bank hoeft. Op een NMB girospaarrekening krijgt u 1% meer rente dan op de gewone spaarreke ningen. En bovendien geeft de NMB u t/m 12 oktober een spaarpremie van f 7,50 wanneer u een NMB girospaarrekening opent met een eerste inleg van ten minste f 50,-.* ‘Alleen tijdens deze aktie is de minimum inleg van f250,- op de girospaarrekening verlaagd naar f 50,-. Coen Flink: „Een aflopende zaak voor die toneelman, maar met Coen Flink gaat het een stuk beter De voorstelling begon met een uiterst beheerst uitgevoerd stuk van Jiri Kylian, Kinderspelen, dat anderhalf jaar geleden in première ging en toen ook wel enige indruk maakte, maar nu al verouderd aandoet. Het ziet er geposeerd uit, bestaat hoofdzakelijk uit pantomime, waar deze dansers niet sterk in blijken te zijn, en ontwikkelt zich maar een enkele keer tot momenten van echte dans, die dan opeens weer erg boeiend zijn. Daarbij moet me van het hart, dat de combinatie van de zwaarromantische Kindertotenlieder van Gustav Mahler en de ruisende concrete geluiden van stemmen en echte kinder spelen nogal hinderlijk aandoet. De avond werd besloten met Psalmensymfonie van Kylian en Stravinsky. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. „Dance”, een gezamen lijk werkstuk van de bekende Amerikaan se kunstenaars Lucinda Childs (choreo grafe en danseres) en Philip Glass (com ponist), wordt in Nederland in wereldpre mière gebracht. Er zullen zes voorstellin gen van „Dance” worden gegeven, name lijk in Eindhoven (17 oktober), Amster dam (19 oktober), Rotterdam (21 en 22 oktober), Scheveningen (23 oktober) en Utrecht (25 oktober). „Dance” bestaat uit vijf delen van elk twintig minuten, die zonder pauze ten tonele worden gebracht. De delen 1, 3 en 5 zijn ensemblestukken, die worden uitge voerd door twee samenwerkende groepen musici en dansers: het Philip Glass En semble en de Lucinda Childs Dance Com pany. De delen 2 en 4 zijn soli: Childs alleen op het toneel met respectievelijk Michael Riesman en Philip Glass aan het elektronisch orgel. ■i l

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13