Weergaloos vakwerk van Paul Steenbergen en Bernhard Droog I I I I I uitstekend sf-koppel bibliotheek iT I I Crusaders leveren jazz zonder scherpe kantjes Harrison-Burns vormen streekgenoten exposeren komende exposities Knappe thriller met twee thema’s der leesbare, compact geschreven en spannende thriller. wij ontvingen i i: I 'S.'B Filmprijzen Festikon toegekend in Laren Serpent van Londen r- 12 DINSDAG 25 SEPTEMBER 1979 BESTAAND CONCEPT VERGAAND VERSIMPELD Geslaagde combinatie verhaal-illustratie S3 F KUNST 13 ’t ROODE HERT” NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST I I - 1 I I DEN HAAG. Er zijn mensen die in het leven bestemd zijn voor het hoofdspoor en er zijn er die het moeten stellen met een zij spoor. Woorden die gezegd wor den in het toneelspel De Wissel- wachters van de Ierse auteur Bri an Phelan. Een tekst die ook de verhouding weergeeft tussen de twee mensen waar het in dit stuk om gaat: Albert, Chef Wissel wachter met hoofdletters en Al fred die hem als hulpseinwachter mag assisteren. Twee mensen die door het leven en omstandighe den bijeen geplaatst zijn en op elkaar zijn aangewezen. Een broos samenzijn dat niet moeilijk te ontregelen valt. T (foto Lex van Rossen) I (ADVERTENTIES) SERIE A I I dirigent: JERZY KATLEWICZ SEIZOEN 1979-1980 anlaan 56-58 Maandagavond was in de Koninklijke Schouwburg de première van Phelans to neelstuk dat in een vrije produktie ge speeld wordt door Paul Steenbergen en door Bernhard Droog, die daarvoor van toneelgroep Theater enige tijd vrij gekre gen heeft. Ze worden in een derde rol bijgestaan door Peter Bolhuis, die als de jeugdige Edward het bestaan van de twee oudgedienden bij de Britse spoorwegen op losse schroeven komt zetten. De oude chef wisselwachter en zijn iets jongere hulp zijn zo’n jaar of vier geleden zonder werk gekomen toen hun station in de dienstregeling overbodig werd. Door een „administratieve vergissing” waren ze in staaat hun spoorwegwerkzaamheden te rekken met als bedoeling zo hun pensioen te halen. De twee mannen spelen een suggestief spel tegen de werkelijkheid. In Een van de panoramische opgebouwde illustraties van Jim Burns in De reis van de Gr os po. In Londen staat een huis, zo’n groot, oud huis waarin van alles mogelijk is. Nergens anders zou het kunnen gebeu ren dat, tezelfdertijd, de tien jaar oude zoon des huizes wordt vastgehouden voor een losgeld terwijl een zwarte mamba, zo ongeveer de gevaarlijkste gifslang ter wereld, ergens in dat pand vrij rondgriezelt. Harrison-Burns blijkt een uitstekend koppel voor een werk als dit. Harrison schrijft erg aardige verhalen, (satirisch), met veel gevoel voor afstand en een wat ruwe, jongensachtige humor en sport. nauwgezette ijver veinzen ze dat him stati on nog steeds in bedrijf is. Een beroepsde formatie die hun status in ere houdt en tegelijk een overbrugging naar een wel verzorgde oude dag betekent. Dat wordt ruw verstoord door de komst van een per abuis verkeerd overgeplaatste leerling seinwachter. Een betrekkelijk nieuw verschijnsel begint zijn weg op de markt te vinden in de vorm van de combinatie verhaal- illustratie, waarbij misschien de twee onderdelen wel in kwaliteit kunnen ver schillen, maar waarvan in elk geval de opzet is dat ze elkaar aanvullen en in het totaal gelijkwaardig zijn. Burns doet wat je in zo’n geval mag verwachten: hij geeft zijn eigen visie op het verhaal, voegt er een dimensie aan toe en slaagt er toch in zijn illustraties ook buiten het verhaal om interessant te houden. Pon Ruiter heeft voor een zeer behoor- Bij acteurs als Paul Steenbergen en Bernhard Droog betekent dat een aaneen- gesymboliseerd in de slang en de drei ging van ”de misdadiger”, in de persoon van ex-OAS-man Jacmel. Cobra te gast bij Nic Jonk, zo heet een tentoonstelling van een groot aantal kun stenaars uit de Cobra-beweging, die vanaf komende zondag tot 26 november is te zien in de expositieruimte van de Noord- hollandse beeldhouwer Nic Jonk op het Haviksdijkje 5 in Groot Schermer (maan dag tot en met zondag van 11-17 uur). Schilderijen, gouaches, grafiek, teke ningen, beelden en keramiek zijn de diver se technieken waarin Cobra-kunstenaars als Karei Appel, Eugène Brands, Con stant, Corneille, Rooskens, Dotremont en Jan Nieuwenhuys zich hebben uitgedrukt en waarvan Nic Jonk een beeld geeft. Zelf laat hij in de beeldentuin een permanente collectie sculpturen zien. Van 10 november tot 14 januari 1980 is in het Dordrechts museum een tentoon stelling te zien over de Kaiyo-Haru: bouw, ondergang en berging van het vlaggeschip van de 19e-eeuwse Japanse marine. Het schip werd in de jaren 1863-1866 gebouwd op een Dordtse scheepswerf. De Kaiyo- Naru was een houten stoomschroef-oor- logsfregat. In 1868 zonk het voor de kust van Hokkaido. Sinds 1975 is men bezig wrakstukken en voorwerpen van het fre gat te bergen. Films daarover zijn tijdens de tentoonstelling te zien. Van 5 tot en met 14 oktober wordt de bloemen- en kunstexpositie Herfstflora ’79 in de zalen van het Singer museum in Laren gehouden. Dit jaar is het thema „bloemlezing”, daar de fraaie bloemar- rangementen geïnspireerd zijn op beken de boeken. Behalve bloemstukken zijn er borduurwerken, aquarellen, pentekenin gen, schilderijen, edelsmeedwerk en kera miek te zien. abonnement 6 concerten f 70,- (a.i.) c.j.p. geldig kaartverkoop en plaatsbespreken aan de ka^sa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. Enigszins ironisch is die hele situatie wel als je bedenkt dat de Crusaders zelf nu al tegen de veertig lopen en in de jaren vijftig en zestig nog pure jazz speelden voor een aanzienlijk kleinere groep men sen. Pas toen de groep in 1970 overging op elektrische instrumenten begon haar mu ziek behoorlijk te verkopen. En nu heeft dan dus de derde stijlwisseling plaatsge had. De Crusaders zijn hiermee misschien wel het duidelijkste praktijkvoorbeeld ge worden van de ijzeren wet dat grote popu lariteit altijd samenhangt met vergaande versimpeling van een bestaand concept. men ander concert beland te zijn. Met uiterst primitieve slag- en ratelinstru- mentjes en een perfecte lichtshow werd een ruimtelijke, sprookjesachtige sfeer geschapen die je de gladde disco voor een moment deed vergeten. Uitsluitend aan deze vijf minuten was het te danken dat ik dit concert niet graag had willen missen. JOOST NIEMÖLLER Een speciale prijs, eervolle vermelding, is toegekend in de categorie vrouwenfilms voor De openbaring van Vibeke Lökke- berg uit Noorwegen. 17e-eeuwse herberg Culinaire specialiteiten in een even rustige als sfeervolle omgeving van een beschermd dorpsgezicht bij de Velsertunnel op weg naar IJmuiden jeldig t. Zuiderdorpstraat IS Oud-Velsen. Tel. 02550-15797 lijke vertaling gezorgd - in veel ander sf- werk vaak een erbarmelijk slecht ver zorgd onderdeel - van deze ook typogra fisch uitstekende uitgave. Verscheen bij Rostrum-Haarlem en kost 27,90. PETER WOLFSBERGEN Scholefield bouwt de spanning in het verhaal knap op en al even bekwaam laat hij de bij het drama betrokken men sen tot leven komen door stukje voor stukje hun achtergrond in het verhaal in te voeren. Dat alles doet hij in een bondi ge, bijna journalistieke stijl van schrij ven, die in de vertaling van Pauline Moody uitstekend tot zijn recht komt. P.A.W. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat elk van beide thema’s - ook al is geen ervan volstrekt origineel - voldoende zou moeten zijn om er de plot voor een spannende roman uit te halen. De origi naliteit van Scholefields thriller ligt ech ter juist in de combinatie van de facto ren: de dreiging van ”de natuur”, hier I I I I i; I I I I Aan zulk een intrige zijn tal van filosofi eën vast te knopen. Het samenzijn van twee .mensen, gedwongen om verder te gaan, gewend aan eikaars luimen. De Franse regisseur George Wilson, die De Wisselwachters ook in Parijs regisseerde en daarin al een jaar de rol speelt waarin In de categorie speelfilms ging de prijs naar De plotselinge eenzaamheid van Konrad Steiner, van Kurt Gloor uit Zwit serland. In de categorie documentaires ging de onderscheiding naar Maar deze die moet leren van Heleen de Wit (Nederland). In de categorie animatiefilms werden twee eer ste prijzen toegekend voor Het zandkas teel van de Nederlander Co Hoedeman uit Canada en De zesde dag van Harrie Scha fer uit Nederland. Van de korte speelfilms viel Wie is hier de baas van Hans Hylkema (Nederland) in de prijzen. Een typisch voorbeeld van zo’n uitga- ve, een geslaagd voorbeeld ook, is „De reis van de Grospo”, met een verhaal van een grootmeester in het genre, Har ry Harrison, en illustraties van Jim Burns, een Engelsman die o.a. veel sf- boekomslagen heeft gemaakt. Want tenslotte is hun muziek niets anders dan heel gewone jazz waar de scherpe kantjes van afêeslepen zijn. Dat de „kruisvaarders” het vak in al die jaren goed onder de knie hebben gekre gen, bleek uit de uitgekiende opbouw van het programma. Begonnen werd met het wat minder bekende werk van eerdere platen, culminerend in een uitgebreide versie van Hustler, afkomstig van de Street Life elpee. Vervolgens kregen drummer Stix Hooper, toetsenbordbespe- ler Joe Sample en saxofonist Wilton Fel der middels lange soli uitgebreid de tijd om het geheel te kunnen domineren. De drie ingehuurde medemuzikanten (per cussionist Airto Moreira, bassist Louis Fischer en gitarist Michael o’Neill) kregen beperktere zendtijd toebedeeld. Afsluiter vormde uiteraard de hitsingle Streetlife, met zangeres Randy Crawford (die ook het voorprogramma verzorgde). Het artistieke hoogtepunt van de avond kwam van Airto Moreira, op het (veel te korte) moment dat hij even „los mocht”. Deze Braziliaanse percussievirtuoos, die door de jaren heen heeft meegespeeld met vrijwel alle groten uit de jazzrock en prachtige soloplaten afleverde zoals Pro mises Of The Sun en I’m Fine, How Are You, gaf me even het gevoel in een volko- AMSTERDAM. De geschiedenis van de popmuziek voltrekt zich langs bizarre wegen. Nadat algemeen de jazzrock voor dood verklaard was, speelt een niet eens al te bekende jazzrockgroep als de Crusaders het klaar om een grote hitsingle in Engeland en Amerika te krijgen. Eenvoudigweg omdat er een discobeat onder gezet is en een zangeres toegevoegd. Gisteravond maakten de Crusaders in een goed bezet Carré dan ook even duidelijk wat je verstaan moet onder „meegaan met je tijd”. Het publiek in Carré was over het alge meen niet ouder dan twintig en toonde zijn enthousiasme het sterkst voor de dis- co-achtige klanken zoals ze ook te horen zijn op „Street Life”, het laatste en tot nu toe best verkochte album van de groep. SCIENCE FICTION is lange tijd in één van deze twee vormen tot de fans gekomen: verhaald, dus als roman of kort verhaal, soms vergezeld van een enkele illustratie die dan meestal volkomen ondergeschikt is aan het woord; of als strip, waarbij meestal het verhaaltje onderge schikt is aan de tekeningen. Een enkele keer ook krijgen we (bij Meulenhoff bijvoorbeeld) een bundel van het beste werk van sf-illustrators onder ogen. ft Bernhard Droog (links) en Paul Steenbergen als Afred en Abert, twee spoorwegmensen. (Foto Max Koot) Steenbergen nu bij ons staat, noemt in een programmabegeleiding het huwelijk als zo’n voorbeeld, waarin de partners vaak ook alleen maar bij de gratie van verdoe zelende afleiding bij elkaar kunnen blij ven. Dat is nog niet zo’n gekke parallel. Maar Wilson laat daarvan in de voorstel ling die hij in ons land regisseerde niets zien. De Wisselwachters kreeg een Heijer- mans-achtige regie en dat bedoel ik in de beste zin waarin door de acteurs krachtig realistisch spel ten beste wordt gegeven. „Het serpent van Londen” verscheen bij Meulenhoff in de reeks Meulenhoff Detecti on, prijs 12.50. Een bijzonder onwaarschijnlijke sa menloop van omstandigheden dus. Maar Alan Scholefield, Zuidafrikaan van ge boorte, is er met ”Het serpent van Lon den” toch in geslaagd die twee gebeurte nissen samen te vlechten tot een bijzon- De reis van de Grospo, uitgave van Rostrum in Haarlem. Prijs 27,90. Textielobjecten van Gerda Edens uit Spaamdam vormen onderdeel van een gecombineerde expositie die tot en met 13 oktober is te zien in het cultureel centrum de Zienagoog op de Gedempte Oude Gracht in Zaandam. Samen met Gerda Edens exposeren Nynke van Amersfoort en de beeldhouwster Els Rijerse. De Zie nagoog is op dinsdag tot en met vrijdag van 12.30-16.30 uur geopend, op zaterdag van 10-17 uur en bovendien op donderdag avond van 19-21 uur. De opening heeft komende donderdag avond om 20.30 uur plaats. LAREN (ANP). De 18e educatieve filmweek van het VNFI, het Festikon dat de afgelopen week in het Singercomplex in Laren is gehouden, trok 20.060 bezoe kers. Zes dagen zijn er vijf parallelpro gramma’s te zien geweest. De publieke jury kende vijf Gouden Eekhoorns toe. Bij Elsevier Focus verscheen de vier de, geheel herziene druk van de Nieuwe Medische Winkler Prins. De prijs van dit uit twee delen bestaande naslagwerk is 125. „Geneeswijzen in Nederland”, com pendium voor alternatieve geneeswijzen met een voorwoord van prof. dr. J. C. van Es, door Paul van Dijk, arts, uitgave Ankh-Hermes 25; gebonden 49.50). „Handleiding psycho-analytische groepstherapie” door F. Hiddema, uitga ve Wouter Wagner 22,50). „Makrobiotiek”, de universele weg van gezondheid en geluk, door Michio Kushi, uitgave Ankh-Hermes 29,50; na 1 oktober f 35). „Honderd jaar „Uit Egypte Leid- se opstellen over de scheiding tussen kerk en staat aan de openbare theologi sche faculteit, bijeengebracht door P. A. H. de Boer en P. Sj. van Koningsveld, uitgave E. J. Brill in Leiden (f 12). „De bloemen uit de kerk”, een boeket van hoop én blijdschap, geduld en ge bed, geven en gastvrijheid, door dr. D. Lissenburg, uitgave Zomer Keuning 9,90). „Virl, verbanning naar Cion”, scien ce-fictionstrip door Dick Martena, uitga ve Oberon 8,25). Met ingang van 1-10-1979 ma, di., do., vrijdag, lunches va. 12.00 uur Dinner v.a. 17.30 uur ’s WOENSDAGS GESLOTEN ïb Saxofonist Wilton Felder en zangeres Randy Crawford op het concert dat de Crusaders gisteravond in Carré gaven. De Wisselwachters krachtig toneel l rijging van weergaloos vakwerk, waarbij elk van beiden briljant toneel laten zien. Zoals Steenbergen als Albert van de gele genheid gebruikt maakt om heerszucht te verbeelden, dat is alleen voorbehouden aan de allergrootsten, en Steenbergen laat er geen enkele twijfel over bestaan dat hij daartoe dan ook behoort Bernhard Droog als de onderdanige, berustende Alfred krijgt daardoor alle kans aan te tonen wat er in die werk- en menselijke relatie schort. Hij doet dat prachtig, met een soort ingevroren achterdocht, die bij de komst van de jonge aankomende collega steeds meer ontdooit. Regisseur George Wilson, die voor de première opnieuw naar Nederland was gekomen, heeft De Wisselwachters geëns ceneerd in realistische stijl, kennelijk zon der enige behoefte om naar méér te ver wijzen. In tegenstelling tot wat hij in het programmaboekje beweert, geloof ik dat daaraan goed is gedaan. Het naar melo drama neigende laatste deel van Phelans stuk is door een strakke regie nog juist verteerbaar gebleven en de gerijpte talen ten van Steenbergen en Droog staan borg voor eminente toneelmomenten. Peter Bolhuis als de jeugdige dwarsligger heeft enkele pathologische momenten, maar weet zich toch redelijk staande te houden als Edward. Hans Christiaan ontwierp een evenzeer realistisch decor dat er in die opzet heel mooi uitziet, met een fraai suggestief voordoek van toneelgaas waarop een spoorwegemplacement staat afgebeeld. Een voorstelling die beslist nog in kracht zal groeien en die alleen al om het spel van Droog en Steenbergen een gang naar het theater ten volle waard is. De Wisselwachters was al voor de offi ciële première in Haarlem te zien en keert daar aanstaande donderdag en vrijdag weer terug, in de Stadsschouwburg. Don derdag is er ook nog een matinee. KO VAN LEEUWEN solisten: EUGEN INDJIC, TAMAS VASARY - piano MAYUM FUJIKAWA, HERMAN KREBBERS - viool DAVID GERINGAS - cello HAN DE VRIES - hobo Concertgebouw Haarlem - 20.15 uur eerste concert op 2 oktober 1979 6 concerten op de dinsdagavonden 2 oktober, 6 november, 4 december, 8 januari, 5 februari, 4 maart gastdirigenten: ROELOF VAN DRIESTEN, ELYAKUM SHAPIRRA, ED SPANJAARD, JAN STULEN, ANDRÉ VANDERNOOT, TAMAS VASARY

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13