Jan Valkestijn, Do Reeser en Miep van Luin geëerd met Haarlemse muziekprijs Verschil van mening tussen Freek en Bram is er altijd geweest IS ff ff TUNESIË 1 door Jacques J. d'Ancona Toneelschuur presenteert vijf workshops PU 1 13 19 7 9 29 SEPTEMBER ZATERDAG door Johan van Kemper b F HERHALING VAN DE SUCCESVOLLE NAJAARS^ REIS 1978 VOOR ONZE LEZERS NAAR IN NOORD-AFRIKA Van 13-23 oktober organiseren wij in samenwerking met het Reis- en Passagebureau Hoyman Schuurman opnieuw een groepsreis voor onze lezers naar de warmte en de mystiek van het Afrikaanse continent Binnen 3 uur na vertrek uit Amsterdam arriveren in Tunis en vandaar 9 dagen lang de totaal andere, volledig Oosterse sfeer ondergaan door middel van een geheel verzorg de rondreis door het prachtige land Tunesië Met lange stops, zodat de inspanning niet te groot wordt. PRIJS PER PERSOON 1379,- IN DE REISSOM IS INBEGREPEN: Zoals in onze editie van 18 sep tember reeds bekend werd ge maakt, heeft het bestuur van de Jos de Klerk-stichting ditmaal prijzen toegekend aan Miep van Luin, Do Reeser en Jan Valkes tijn. De Jos de Klerk-prijs werd ingesteld om diegenen te eren die zich voor de bevordering van het muziekleven in Haarlem en di recte omgeving uitzonderlijk verdienstelijk hebben gemaakt. De uitreiking van de aan deze onderscheiding verbonden oor konde en een door Mari Andries- sen ontworpen bronzen plaquet te met de beeltenis van Jos de Klerk, zal tijdens een bijzondere plechtigheid op 11 oktober in de Gravenzaal van het stadhuis worden uitgereikt door burge meester drs. J. Reehorst. Inlichtingen en boekingen uitsluitend bij: F&S HAARLEM. De drie Haar lemmers aan wie de Jos de Klerk- prijs thans is toegekend hebben ieder voor zich verklaard extra verheugd te zijn met de onder scheiding vanwege het feit dat zij met de in 1969 overleden musicus en musicograaf naar wie de prijs genoemd is, via de muziek in een persoonlijke relatie hebben gestaan. Toen de pianiste Miep van Luin ervan op de hoogte werd gesteld dat haar deze onderscheiding ten deel was gevallen, wees zij in haar reactie op De Klerks uit spraak „dat het onderricht geen training tot muzikale wielrenne rij moet worden, waarin een re pertoire kan worden afgedraaid, maar dat leerlingen daarentegen tot muzikanten in de zuiverste betekenis dienen te worden ge vormd, waarbij het accent be hoort te liggen op een ontplooiing die de vrije opbloei van de eigen essentie van de pupil mogelijk maakt.” KUNST J fel F;; h 4 :s'- F. (Van onze kunstredactie) Foto boven: Jan Valkestijn. Foto midden: Do Reeser Foto boven: Miep van Luin. (ADVERTENTIE) Humor is alleen maar door grappen vergeten hoe erg iets Haarlem Deze foto is van de Haarlemse actie-presentatie van Bloed aan de Paal, in maart 1978. Volle zalen trekken, een succesformule bouwen waar het publiek tegenwoordig massaal op gfkomt. Weken lang in een uitverkocht Amsterdams Carré met 1400 mensen per avond. Waar staan de mensen voor dit duo niet in de rij? En toch is het een van de dingen die Freek de Jonge en Bram Vermeulen benauwen. Een ter gelegenheid van De Klerks 75ste verjaardag in het Haarlems Dagblad ge- ondersteuning van een popgroep tegen een gigantisch decor. Freek toen: „Door die kolere herrie van ons moet je heen dringen. Ouderen kunnen dat niet. Ze verstaan ons niet, omdat ze de taal van de jongeren niet meer spreken Via de televisie maakten ze ook hun entree bij een veel groter publiek met eigen shows, alvorens ze in 1976 terug keerden op de basis als „Neerlands Hoop Interieur" in een theaterprogramma, de schets van het Hollandse binnenhuis-an- no-nu, als afwisseling op hun onverbidde lijke zwerftochten langs de wereldwijde Klerk aan de haar toegekende prijs ver bonden is, een extra waardevol aspect aan deze gebeurtenis. Haar veelvuldig contact met „Vader De Klerk” op vakmatig en menselijk vlak, was van dien aard dat zij de dierbare herinneringen daaraan in de ze prijs op een treffende manier bevestigd ziet. Do Reeser, jarenlang hoofd van de mu ziekafdeling van de Haarlemse Stadsbi- jij en ik”. „Interieur" was een geslaagde identifi catie. Maar geen wilde verplettering meer, zelden een verwoestende persiflage. Het leek alsof de trend van Bram en Freek overgewaaid was. In de storm die ze ont ketenden, bleven ze keurig schoon gebla zen en proper overeind. De morbide uithalen en die krachtige aanslag kwamen pas terug in hun huidige misstanden. „We willen geen karikatuur worden van onszelf”, meldden ze, inmid dels werkend aan een musical die ze door anderen lieten spelen: „Een kannibaal als programma. Schitterend, en nog steeds met een dominerende anti-show van Freek als hoofdrolspeler voor Bram Ver meulen en gitarist Jan de Hont. „Bloed aan de Paal”, zat er in 1978 tussen, ten onrechte bestempeld als „thea ter”. Dat was allerminst hun bedoeling. Het was een actie-programma om het pu bliek te motiveren tegen het wereldkampi oenschap voetbal in een land als Argenti nië. Een artistieke daad was dat niet, maar een aanleiding tot discussie, al intro duceerde Freek zijn imitatie van jongleur: fantastisch en puur clownswerk. Van, na bij maakte hij waar wat hij zei: „Humor is alleen maar door een paar grappen verge ten hoe erg het is”. De arrogantie van Freek de Jonge was schijn, zijn zelfverzekerdheid gespeeld. Dat is duidelijk geworden nu hij en Bram Vermeulen een punt zetten achter hun samenwerking. Ze verschillen van mening over de vorm waarin theater gebracht moet worden. Freek de Jonge, vers na hun beslissing: „Dat meningsverschil is er altijd geweest. Daarom hebben we ook zo leuk gewerkt. In het verleden leverde dit verschil van inzicht altijd een nieuw programma op. Dat is niet meer het geval. We spelen door tot 23 december en dan stoppen we. Voor ons beiden staat het vast dat de formule dood is. Juist het succes is dodelijk. Uiter aard hebben we van het succes ontzettend genoten, maar inhoudelijk kunnen we niet verder”. De vraag is wat ze nu gaan doen. Freek de Jonge: „Ik weet het niet. We moeten wel iets, want we zijn nog niet binnen. Er moet brood op de plank komen. Ik heb er voor mezelf geen idee van en ik weet ook niet wat Bram van plan is". De laatste voorstelling op 23 december is in de Stadsschouwburg van Haarlem. bliotheek („partituren zijn veel leuker dan boeken, omdat ze eigenlijk nooit veroude ren”) kreeg de Jos de Klerk-prijs vanwege haar onvermoeibare en ideëel geaarde inzet inzake het in muzikaal opzicht advi seren van amateurs en muziekstudenten die als leden van de muziekbibliotheek een beroep op haar konden doen, ook al viel die hulpverlening veelal buiten haar taakomschrijving. Bij veel „klanten,’ was inderdaad een psychologische aanpak vereist, aldus Do Reeser, die haar werk meer dan dertig jaar met zoveel verantwoordelijkheidsge voel heeft verricht. Al is zij nu gepensio neerd, nog altijd volgt zij met grote be langstelling de verdere ontwikkeling van de vele aankomende en jonge musici die zij in haar praktijk heeft mogen advise ren. Haar interesse in de ontplooiingskan sen van jonge mensen hebben zich na haar pensionering toegespitst in het geven van psychologische adviezen door middel van de bestudering van het handschrift, zoals zij dat tegenwoordig als secretaresse van de Nederlandse vereniging voor Gra fologie met hartstocht beoefent. Jan Valkestijn voelde zich destijds bij zijn komst naar Haarlem als het ware „vaderlijk” opgevangen door Jos de Klerk, die hem toen naar zijn zeggen on schatbare adviezen heeft gegeven en hem ook in de lóóp der jaren met raad en daad is blijven bij staan. Die nagedachtenis krijgt met deze prijstoekenning een nieu we belichting en vervult Valkestijn priester en musicus met een zekere „trots omdat op deze wijze waardering wordt getoond voor het bedrijf,’ waaraan publiceerde opvatting omtrent pedagogie, die door Miep van Luin ten volle wordt gedeeld en door haar ook als kenmerkend wordt geacht ten aanzien van de geest van Jos de Klerk. (De betreffende krant van 7 januari 1960 bleek door de pianiste zorg vuldig in haar archief bewaard). Miep van Luin-Riemersma is naast haar pedagogische en vele andere activiteiten, bekend geworden als muzikale partner van Ans Bouter, met wie zij een pianoduo vormt, en destijds ook vanwege haar ja renlang regelmatige optredens met de fluitist Frans Vester. Daarbij zijn ook de vele door haar dikwijls in combinatie met haar zuster, de zangpedagoge Coby Riemersma en de vereniging Vrienden van het Lied georganiseerde concerten in haar woning „Het Huis met de Sleutels” voor velen een begrip geworden. De Jos de Klerk-prijs werd Miep van Luin toegekend, allereerst op grond van haar grote en stimulerende activiteiten met betrekking tot de muziekbeoefening in het algemeen en ten aanzien van de jeugd in het bijzonder, geïnspireerd van uit een uitgesproken sociale instelling. Miep van Luin beschouwt de prijstoe kenning als een eer die de anderen waar mee zij heeft samengewerkt net zo goed toekomt: „Een mens doet niets alleen. De prijs zou dus eigenlijk verdeeld moeten kunnen worden. Ik kan deze onderschei ding dan ook alleen accepteren als ik het gevoel er maar bij mag houden dat het in breder verband bedoeld is”. Ook voor Do Reeser vertegenwoordigt de omstandigheid dat de naam Jos de Neerlands Hoop geeft zijn allerlaatste voorstelling m Héél veel zien onder leiding van een goede, Duits-sprekende gids. Naast de metropool Tunis bezoeken wij het oude Carthago, het liefelijke Moorse stadje Sidi Bou Saïd, de bekende kustplaatsen Sousse en Monastir op weg naar Sfax met bezichtiging van het colosseum El Djem. Dan naar Matmata (indrukwekkende bewoonde holwoningen) en naar het prachtige eiland Djerba via Zarzis en de Romeinse weg. Na een extra rustdag hier met een ochtendrit over het eiland, voortzetting van de reis naar het zuiden via Gabès (in rijtuigen de oases zien) naar Tozeur (aan de rand van de échte Sahara vlakbij de grens van Algerije). Op de rug van dromedarissen door de oase Vervolgens naar Gafsa en Kairouan (13 eeuwen oude stad en tapijtcentrum). Tenslotte naar Hammamet (de tuin van Tunesië) voor een verblijf van 3 nachten. Van het dichtbijgelegen Monastir directe terugvlucht naar Amsterdam. Moskeeën, bazaars, souks, de Sahel, prachtige zandstranden, drukte en onvoorstelbare Stilte, „bijbelse’ taferelen, chaos en ongerepte schoonheid en nóg veel meer zult u zien en meemaken tijdens deze mooie rondreis; uw camera krijgt geen rust! (Toeslag voor 1 -persoonskamer ƒ175,-). Accommodatie op basis van 2-pers.kamers met bad of douche in de betere hotels, alle maaltijden (in Hammamet demi-pension). gehele rondrit in air conditioned bus, alle kosten voor entrees, vervoer per ander voertuig of kameel, alle kruierskosten, vliegvervoer Amsterdam-Tunis en Monastir-Amsterdam. bus vervoer Haarlem (Frederikspark)-Schiphol v v speciale cocktailparty voor de lezers van onze bladen, ervaren gids, premie voor een bagage- en reisongeval- lenverzekering, Nederlandse reisbegeleiding Neerlands Hoop gaat uit elkaar. Een schok voor de fans en voor hen die in Bram en Freek de representanten zagen van maatschappij-kritisch, controversieel cabaret. Toen ze kwamen omstreeks juni 1969 brachten ze een nieuwe vorm van caba ret, dwars door de technische wetten bo rend, op weg naar kritisch, sterk muzikaal getint theater. Keihard, niets ontziend, alsof het bedoeld was als parodie op de parodie. Freek de Jonge in 1970: „Elke conférence zet ik in als een type dat ein digt bij mezelf". Neerlands Hoop in Bange Dagen, in Panama. hun formule werd een han delsmerk, hun optreden een trend. Rauw, met haaks geplaatste absurditeiten waar een overwegend jong publiek zich gretig in herkende. Maar met als verliespost dat de muziek niet meegroeide en eenvormig bleef. Freek de Jonge, daarentegen, werd een showman-ondanks-zichzelf. In dat opzicht kwam er een afstand ten opzichte van Bram Vermeulen. Wie teruggaat naar 1972 („Plankenkoorts”) moet zich herinne ren, dat Freek toen al een zo sterk per soonlijk aandeel opeiste, dat de muzikale partij van Bram in de verdrukking raakte. Later hebben ze daar krachtig iets aan gedaan in „Neerlands Hoop Express”. Het duo koos in 1974 voor een uitgebreide Reis- en Passagebureau Hoyman Schuurman, Gedempte Oude Gracht 82 (in stadskantoor Haarlems Dagblad), Haarlem, telefoon 023- 3131 SO (Arjanne de Vries) HAARLEM. Vijf verschillende workshopseries staan dit seizoen op het programma van de Haarlemse Toneel schuur. Twee daarvan, de workshop Clowning en Mime, zijn al van start ge gaan. Volgende maand beginnen de workshops Spel en Beeld en Schrijvers/ Improvisatie met als laatste voor dit seizoen de workshop visualisering en screen-acting die in januari begint. De workshops hebben wekelijks plaats op maandag- of dinsdagavonden, gedurende drie of vier maanden. Clowning wordt gedoceerd dpor Willem van Rinsum en loopt al sinds 24 septem ber. Ook de akrobatiek wordt hierin be studeerd. Peter Lemmens, student aan de Mime- school in Amsterdam, neemt de Mime workshop, die op 24 september begon, voor zijn rekening. Deze cursus van drie maanden houdt zich bezig met beweging, spelen, improviseren en kan mogelijk tot een produktie leiden. In Spel en Beeld gaat het om integreren van beeldende middelen in theatervorm en andersom. Deze workshop, onder lei ding van Marijke de Vries, gaat op 8 oktober van start en zal drie maanden duren. Marijke de Vries zal een eenvoudig verhaal, tekening of een eigen ervaring als uitgangspunt gebruiken om een beeldend spel te maken, de realiteit te vervormen en de omgeving waarin gespeeld wordt te veranderen. Ongeveer 15 mensen kunnen deelnemen aan de Schrijvers/Improvisatie workshop die begeleid wordt door onder anderen Ronald Beer. Het doel van deze vier maanden durende cursus is om op impro- visatiebasis een samenwerkingsverband te vinden tussen de disciplines toneel schrijfkunst, akteren, regie, dramaturgie en scenografie. De workshop, die op 16 oktober van start gaat, zal uit twee groepen bestaan, een van drie tot vier schrijvers en een begeleider, en een van tien tot twaalf acteurs die ten dienste zullen staan van het schrijversteam. Er zal naar gestreefd worden, vanwege het experimentele ka rakter van de cursus, om een eindresul taat op te leveren. De laatste workshop van het seizoen, Visualisering en Screen-acting, gaat op 7 januari van start en zal eveneens vier maanden duren. Ook deze workshop zal uit twee groepen bestaan, een voor techni sche deelnemers en een voor de acterende deelnemers. Onder begeleiding Van Ro nald Beer en Floor Peters zal een film van een lengte van twintig minuten worden gemaakt over het resultaat van deze cursus. Mensen met interesse voor een van de workshops, of voor verdere informatie, kunnen zich wenden tot de Toneelschuur, Smedestraat 23 in Haarlem. De kosten bedragen 45 per cursus (met cjp 30). i Verzeker u van een zonnige, korte herfstvakantie en boek snel, want wij verwachten grote belangstelling voor deze zeer speciale reis, waarvoor de deelname beperkt is. Bekroonden bijzonder verheugd vanwege persoonlijke relatie met Jos de Klerk hij nu alweer zestien jaar zijn beste krach ten heeft gegeven. Jan Valkestijn, directeur van het Muziekinstituut van de Kathedraal St. Ba- vo en haar koorschool, ontving de Jos de Klerk-prijs voor het vele dat hij door de jaren heen en in vaak moeilijke omstan digheden heeft verricht om de koorzang, in en buiten de liturgie, op de meest ver antwoorde en veelzijdige manier op zijn jongensschool te onderwijzen en deze ook in breder verband levend te houden. Het hem toekennen van de Jos de Klerk- prijs beschouwt Jan Valkestijn tevens „als een officiële erkenning van de vol waardige plaats die de Rooms-katholieke kerkmuziek waaruit alle andere muziek in de westerse wereld ontstaan is nog steeds in onze cultuur inneemt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13