Klemmend beroep op subsidiënten
Rust en tevredenheid
premières
Concert Nova
Karta in DAC
Boek van Maand
die neigt naar
zelfgenoegzaamheid
Voorzitter NPO:
volledig succes
streekgenoten
exposeren
r
Liederenrecital
Topconferentie sprankelende zwarte komedie door BENT
„Wij
houden ons hart vast’
r
Subtiele stemwendingen komen tijdens concert zangeres niet
over
Zeven Picasso’s in
Parijs gestolen
Eksklusieve
stoffen
Mickery-onderzoek Amsterdamse theaterwereld
Nederlandse speelfilm
in Saloniki bekroond
83
13
DINSDAG 2 OKTOBER
KUNST
19 7 9
X
Kt
r
’t ROODE HERT”
n/
MODEHUIS
„ELEGANT”
ke
(Van onze kunstredactie)
(ADVERTENTIES)
tp
JOOST NIEMÖLLER
use.
De inbreker overviel de 85-jarige dr.
Jaffe toen deze na een wandeling met zijn
hond thuiskwam. De dief dwong hem de
deur te openen en ging er vervolgens met
de buit vandoor. De gestolen schilderijen
en schetsen had Picasso aan de arts ge
schonken.
„Wij zijn gemotiveerd om nieuwe wegen
in te slaan”, zo verzekerde Glasz zijn ge
hoor ten overvloede nogmaals, „maar in
standhouding en ontwikkeling zullen ten
opzichte van elkaar in een redelijk even
wicht moeten staan.
Er wordt nogal wat afgediscussieerd in
Topconferentie, soms wat al te breedvoe
rig en met veel beeldspraak. Maar de regie
van Jaak Vissenaken is bijzonder leven
dig en de actrices Annelies Vaes (Eva
Braun) en Tessy Moerenhout (Claretta
Petacci) weten met spiritueel komediespel
de aandacht voortdurend gevangen te
houden. De aangeschoten vrouwen krij
gen van hen subliem gestalte, komisch,
ook een beetje tragisch, vooral menselijk,
ook al zijn de onderwerpen waarover zij
praten nog zo dierlijk. Wout Wouters
speelt zijn bescheiden rol als hakkenklak-
kende SS-er die als man een groentje is,
met de vereiste terughoudendheid.
In het toneelbeeld van Hartwig Dobber-
tin overheerst het fascisten-zwart en in de
kostuums van Sanja Camilovic is dat con
sequent doorgevoerd. Verder is de ruimte
gevuld met enkele maquettes van archi-
Annelies Vaes als Hitlers maitresse Eva
Braun.
Er is een situatie waarin niet wordt
gestreefd naar ingrijpende veranderingen
maar meer naar het voortborduren op de
verworvenheden van de afgelopen jaren,
verbetering, verdieping en nuancering.
Bij het onderzoek werd een grote ver
scheidenheid aan activiteiten waargeno
men, waarbij Amsterdam voor de betrok
kenen met kop en schouders boven de rest
van het land uitsteekt. Amsterdam wordt
gezien als een soort oase in een culturele
woestijn.
Verder hebben de onderzoekers binnen
het toneelbestel twee werelden gesigna
leerd: enerzijds die van het gevestigde
AMSTERDAM (ANP). In de Amsterdamse theaterwereld heerst een betrekkelij
ke rust en tevredenheid die zelfs neigt naar zelfgenoegzaamheid. In tegenstelling tot
het einde van de jaren zestig is er geen duidelijke en diepgaande onvrede met het
maatschappelijke- alsook het theaterbestel. Dit is vastgesteld bij een reeks onderzoe
ken van organisatieadviseur drs. D. de Goede en het Instituut voor Toegepast
Marktonderzoek (intomart) in opdracht van de Stichting Mickery Workshop in de
hoofdstad.
HAARLEM. De Nederlands-Engelse
folkrockgroep Nova Karta, de voortzet
ting van het fameuze trio Magna Carta,
treedt woensdagavond voor het eerst in
het Haarlemse DAC op. Jongerencen
trum DAC aan de Ripperdastraat 13a
heeft de primeur. Het optreden vangt om
21 uur aan.
Magna Carta, dat veelvuldig in Haarlem
en omgeving optrad, leidde de laatste ja
ren een zieltogend bestaan en hield het
begin dit jaar voor gezien na het vertrek
van oprichter Chris Simpson. Twee ande
re leden vna het trio, gitarist-zanger Tom
Hoy en fluitist Robin Thyne, vestigde zich
in Nderland en stelden een nieuwe groep
samen. Verdere bezetting: Dahmane Mes-
bahi (bas, piano), Roy Kuschel (piano,
percussie) en Lex Tanger (drums, zang).
Uitgeverij Het Spectrum, waar Kijk,
economie is verschenen, voelt er veel voor
om het boek van Jan Pen in tweede druk
op de markt te brengen, doch de mogelijk
heden daartoe hangen af van diverse fac
toren. De rechten van onder meer inhoud,
foto’s en litho’s alsook de verkooprechten
liggen bij de CPNB. En als Het Spectrum
dit boek in eigen beheer opnieuw zou
willen uitgeven, dan dient de uitgeverij
alle rechten van de CPNB terug te kopen.
bestel en aan de andere kant de wereld die
door zichzelf en anderen wordt bestem
peld als experimenteel, vernieuwend en
ook wel subcultureel. De grenzen tussen
die werelden zijn niet duidelijk aan te
geven en ook het onderlinge contact is
gering.
In het rapport wordt gepleit voor een
betere informatie zowel de onderlinge uit
wisseling daarvan als de voorlichting ge
richt op publiek en doelgroepen. Dat zou
kunnen gebeuren door het systematisch
verzamelen en bundelen van geschreven
informatie. Ook zou meer gedaan kunnen
worden aan publiekonderzoek omdat wei
nig bekend is over publiekreacties op dat
gene wat in de theaters geboden wordt,
menen de onderzoekers. Ook aan de on
doorzichtigheid van het subsidiewezen
zou een eind moeten worden gemaakt.
In het rapport staat geen cijfermateri
aal. Binnenkort zullen wel de resultaten
van een wetenschappelijk onderzoek wor
den bekendgemaakt.
17e-eeuwse herberg
Culinaire specialiteiten in een
even rustige als sfeervolle
omgeving van een beschermd
dorpsgezicht
bij de Velsertunnel
op weg naar IJmuiden
Zuiderdorpstraat IS
Oud-Velsen. Tel. 02550-1S797
Haute Couture
Kleding naar maat
Knippatronen naar maat pasklaar
FRANSE COUPE
Na afspraak
komen wij ook bij u thuis
9
Afgelopen weekeinde is er overal nog
veel gevraagd om „Kijk, economie” te
pakken te krijgen, waarvan 80.000 exem
plaren zijn gedrukt. Deze oplage was de
totaalsom van wat de boekhandel had
gevraagd, waarbij in die sector achteraf
werd gezegd dat men de interesse van het
publiek helaas volledig heeft onderschat.
Als het „ongelooflijk” ook klinkt bij de
CPNB, dan wordt daaraan direct toege
voegd dat dit Boek van de Maand-succes
deze tveek uiteraard als eerste punt op de
agenda staat van de maandelijkse werk
vergadering.
^M9?
Vooral muzikaal stelde het concert te
leur. De knappe arrangementen op State
less, evenals de subtiele wendingen in
Lovich’s stemgeluid kwamen live niet
over. Drummer Justin Hildrek speelde
een constante, keiharde beat, nog eens
versterkt door het dreunende basgeluid
van Mark Chaplin. Het veelzijdige toet-
senwerk van de plaat was in Amsterdam
nauwelijks hoorbaar (wat misschien ook
te maken had met het feit dat een van de
twee keyboardspelers niet meedeed).
Ook de kale gitarist Les Chappell (die
de muziek schreef bij de teksten van Lo-
vich) wist alleen incidenteel met subtiel
gitaarwerk uit de hoek te komen. Van het
op de plaat zo opvallende stemgeluid van
Lene Lovich bleef niet veel meer over dan
een doordringende galm, af en toe onder
broken door hoge uithalen.
Het hangt er van af in hoeverre met deze
organisatie, die ten behoeve van de Neder
landse boekhandel werkzaam is, tot een
redelijke overeenkomst kan en wil komen
om Het Spectrum de gelegenheid te geven
een niet hogere publieksprijs dan 32,50
(verkoopprijs na 6 oktober) te bedingen.
de groep en is evenals Sater gefascineerd
door de uitwerking van macht op gewone
mensen. Peter de Baan heeft de regie van
Het Nest. Aanvang 20.30 uur. Van 9 tm. 11
oktober is de voorstelling al in de Toneel
schuur in Haarlem te zien.
De Nieuwe Komedie geeft op 12 okto
ber de première van Een mand vol water,
geschreven door Otto Dijk en geregis
seerd door Heleen van Meurs. Een stuk
over menselijk bewustzijn, ideologie en
moraal afgeleid uit een politiek stand
punt. Het handelt over vooruitgang en
verandering in de geschiedenis en wil een
resultaat laten zien van de eeuwige klasse-
strijd. De eerste voorstelling in het Thea
ter aan de1 Haven, in Scheveningen, begint
om 20.30 uur.
HAARLEM. Bariton Ruud van der
Meer en sopraan Margreet Honig geven
donderdagavond een liederenrecital in
de Tuinzaal van het Haarlems Concertge
bouw. De begeleiding wordt verzorgd
door Rudolf Jansen.
Van der Meer zal werk van Diepen
broek, Fauré, Chausson en Schubert zin
gen en Margreet Honig van Debussy, Pou
lenc en Ravel. Aanvang 20.15 uur.
Bij het NPO blijkt de angst te leven dat
het aantal symfonische orkesten te laag
zou kunnen worden in het totale pakket
van voorzieningen. De last van het hoge
aantal koorbegeleidingen weegt zwaar.
Glasz: „Zestig concerten is het minimum
en een absolute bestaansvoorwaarde.
Verdere reductie bedreigt de kwaliteit en
het wezen van het orkest”.
In het zojuist geopende Prentenkabinet
Schaager Wapen, dat zich op het Fnidsen
70 in Alkmaar bevindt, exposeert de
Heemsteedse keramist Gerlach Baas een
collectie aardewerk in raku-techniek.
Men kan er terecht op dinsdag tot en
met donderdag van 10-12 uur en van 14-17
uur, op vrijdag en zaterdag van 10-17 uur
en bovendien op donderdagavond van 10-
17 uur.
Gerlach Baas, die samen met Wim Riem
tentoonstelt van wie pentekeningen zijn te
zien, zal donderdagavond 4 oktober van
19-21 uur op de tentoonstelling aanwezig
zijn.
„De financiering van een symfonie-or-
kest stelt de lagere overheden voor grote
problemen. Daar hebben wij begrip
voor”, luidde het verder in Glasz’ betoog.
Hij doelde daarmee op de ingewikkelde
sleutel volgens welke de subsidiegelden
over de verschillende gemeenten worden
omgeslagen”. Doch anderzijds gaat het
om de continuïteit van ons orkest: de
instandhouding van een stuk werkgele
genheid en van een zorgvuldig opge
bouwd kwaliteitsensemble”. De voorzitter
sprak de hoop uit dat in gemeenschappe
lijk overleg een redelijke nieuwe verdeel
sleutel zou kunnen worden gevonden en
deed op zijn toehoorders een klemmend
beroep intussen de status quo niet te ver
anderen.
Óp theevisite bij prominente hoeren
AMSTERDAM. Waarover spraken zij? Een lichte vorm van nieuwsgierigheid die
je soms overvalt bij foto’s van statiebezoeken, politieke ontmoetingen. De Engelse
schrijver Robert David MacDonald kent zoiets ook. De ontmoeting tussen de maitres
ses van de heren Hitler en Mussolini, die moet hebben plaatsgehad tijdens de
topconferentie in Berlijn, tijdens de tweede wereldoorlog was voor hem aanleiding tot
een theaterfantasie a la Tom Stoppard. Dat leidde tot een sprankelende zwarte
komedie, waarin de beide vrouwen hun verderfelijke visie op het fascisme geven.
Topconferentie is de titel van het stuk geworden, waarin Eva Braun haar rivale en
lotgenote Claretta Petacci op de thee ontvangt.
De vergelijking tussen MacDonald en
Stoppard is niet zomaar getrokken. Stop
pard houdt ervan zijn eigen visie met
behulp van door anderen geschapen ka
rakters kenbaar te maken. MacDonald
doet dat in zekere zin met dit toneelstuk
ook. De dialoog tussen de twee vrouwen is
niet alleen boordevol venijn, afgunst en
nationaal chauvinisme. De twee vrouwen
praten over de Tweede Wereldoorlog van
uit een beschouwing die pas veel later,
lang na het beëndigen van die oorlog,
mogelijk zou zijn. Op die manier kan er
relativerend over de Duitse heldendom
worden gesproken. Het is het knappe van
de dramaturgische constructie van het
stuk, dat de afloop van het gruwelijke
Duitse Hitler-avontuur in de context ver
scholen ligt.
De twee prominente hoeren in Topcon
ferentie draaien als katten om elkaar
heen. Is het ijs - vooral door toedoen van
de Italiaanse - eenmaal gebroken, dan
ontpoppen ze zich als zinnelijke lotgeno
ten. Onder de invloed van letterlijk vazen
vol drank ondergaan beiden via hun be
toog een soort metamorfose. Eva brult als
haar minnaar Hitler en gedraagt zich ook
dienovereenkomstig in kinderlijke drift.
MeJ. A. H. de Boer
ZIJLSTRAAT 95 bov.
t/o STADHUIS ingang winkel
Haarlem, tel. 023-316216
Gezegd moet worden dat het allemaal
wel een beetje haar eigen schuld was.
Door Stiff, het platenlabel van Lovich,
waren sensationele verhalen de wereld in
gestuurd over haar Oosteuropese af
komst, haar statenloos-zijn en mogelijke
paranormale begaafdheden. En de zange
res met de vlechtjes heeft eigenlijk weinig
moeite gedaan dat opgeklopte beeld weer
tot normale proporties terug te brengen.
Ook de show die Lene Lovich bracht,
kon me niet boeien, het waren haast de
zelfde pathetische armgebaren en open
gesperde ogen die me bij Kate Bush ook al
zo gauw begonnen te vervelen.
De tijdens dit Paradiso-concert ge
brachte nummers waren voornamelijk af
komstig van haar eerste elpee. Zo was er
Too Tender (To Touch), met Les Chapell
op synthesizer, Say When, volgend na een
opzwepend drumintro en Writing On The
Wall, waaraan een quasi-mysterieuze or-
gelpartij voorafging, dvergaand in een
zeer zwakke saxofoonsolo van Lene Lo
vich. Ook Birdsong, de nieuwe single,
werd gespeeld.
Overigens werd het optreden van Lo
vich qua nietszeggendheid volledig
overtroffen door dat van de Meteors, die
het voorprogramma verzorgden. Deze Ne
derlandse groep gaat mee met de Engelse
tournee van Lene Lovich. Als ze bij de
Engelsen in de smaak willen vallen, moe
ten ze toch nog wel wat meer kunnen
brengen, dan de zouteloze Bowie-imitatie
die er maandagavond van gebrouwen
werd.
Pathetische arm
gebaren en openge
sperde ogen bij Lene
Lovich.
(Foto Lex van Flossen)
(Van onze kunstredactie)
HILVERSUM. Het Boek van de
Maand (september) „Kijk, economie”,
van de Groningse hoogleraar economie
prof. Jan Pen, is totaal uitverkocht. Als
er hier en daar in het land nog boekhan
dels zijn, die nog wat hebben liggen, is
het ongetwijfeld een grote uitzondering,
aldus een woordvoerster van de Centrale
Publiciteitsdienst voor het Nederlandse
Boek (CPNB) te Amsterdam.
Van de Nederlandse boekhandelaren
klinkt een en al verbazing door over zo
veel verkoopsucces, waardoor talloze
boekhandelaren al ruim een week „nee”
moeten verkopen en aantallen van tussen
de 100 en 300 in oplage snel over de
toonbank hebben laten gaan.
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM. „Wij houden ons hart vast. De financiering van ons orkest
geeft voor een aantal van onze subsidiënten grote problemen”. Deze beklem
mende woorden sprak mr. J. R. Glasz, voorzitter van de stichting Noordhol-
lands Philharmonisch Orkest, tijdens een rede waarbij het concertseiozen
1979/1980 voor het NPO werd geopend. De verzamelde vertegenwoordigers
van een groot aantal Noordhollandse gemeenten, die jaarlijks bijdragen in de
kosten kregen ditmaal niet alleen feestelijke woorden, maar waarschuwende
taal te horen.
In de woorden van de begin dit jaar
benoemde voorzitter is het NPO wel daad
werkelijk bereid mee te werken aan nieu
we ontwikkelingen. Hij doelde hiermee op
de Nota Orkestenbestel, die CRM bijna
drie jaar geleden uitbracht en waarin de
taak van een symfonisch ensemble wordt
geherwaardeerd. Het ging daarbij om za
ken als een pluriform muziekaanbod, dat
gespreid beschikbaar en toegankelijk
moet zijn. „Wij hebben die boodschap
opgepakt”, zei Glasz. „Deze zomer hebben
we een beleidsnota uitgebracht, waarin
we hebben aangegeven hoe wij denken
met een breder aanbod een breder pu
bliek te bereiken”.
Voorstelling: Topconferentie van
Robert David MacDonald, vertaling
Wout Pittoors. Regie Jaak Vissena
ken. Gespeeld door BENT (Belgisch-
Nederlandse Theaterprodukties). De
cor Hartwig Dobbertin, kostuums San
ja Camilovic. Spelers Annelies Vaes,
Tessy Moerenhout en Wout Wouters.
Theater De Balie, Amsterdam, 2 okto
ber 1979.
De prijzen in de andere categorieën
waren voor de Hongaarse animatiefilm
Fair Play van Geza Pal Varga en voor de
Deense documentaire Jenny van Jong
Bang Carlsen.
Voor het festival waren films uit 26
landen ingestuurd. De jury werd geleid
door de Amerikaan Henry Hathaway.
PARIJS (AP/Reuter) Zeven werken
van Pablo Picasso, met een gezamenlijke
waarde van 400.000 franc (ongeveer
200.000 gulden) zijn zondag in Parijs door
een inbreker gestolen uit de flat van de
vroegere arts van de schilder, zo heeft de
politie maandag bekend gemaakt.
Maandag, dinsdag, donderdag en
vrijdag, lunches va 12.00 uur
Dinner v.a. 17.30 uur.
s WOENSDAGS
GESLOTEN
(Foto Jan de Winter).
tektonische praal waarmee Hitler Berlijn
na de grote overwinning had willen opsie
ren. Op de radiokast een gipsen model
van de Volkswagen, de auto die de Führer
voor elke Duitser bereikbaar wilde ma
ken. Dat het uiteindelijk de Mercedes of
de BMW geworden is, kon hij met weten.
KO VAN LEEUWEN.
Topconferentie blijft t.m. 6 oktober nog
in Theater De Balie aan het Kleine-Gart-
manplantsoen in Amsterdam.
Towards a Nuclear Future is de titel
van een theaterpresentatie van Mickery in
Amsterdam. Een voorstelling die een bij
drage beoogt te zijn tot een maatschappe
lijke discussie over de toepassing van ker
nenergie. The Pip Simmons Theatre
Group uit Londen heeft deze produktie
speciaal voor Mickery gemaakt. Via een
data-bankabonnement en de nieuws
dienst van Reuter, waarop Mickery ook
geabonneerd is, kwam het leeuwedeel van
het informatiemateriaal voor deze voor
stelling binnen. Een productie van duide
lijk politieke signatuur. Mickery hoopt
dan ook dat onderwerp en de behandeling
daarvan niet beperkt blijven tot alleen
maar een theaterervaring. De première
van Towards a Nuclear Future is op 9
oktober. Voor die tijd zijn er ook al try-
outs te bekijken, vanaf vandaag. Aanvang
20.30 uur.
Toneelgroep Sater speelt vanaf komen
de vrijdag de nieuwe voorstelling Het
Nest, een toneelspel van de Duitse toneel
schrijver Franz Xavier Kroetz. De pre
mière is in de Blauwe Zaal in Utrecht.
Sater doorbreekt daarmee een eigen tra
ditie, die inhield dat de groep de te spelen
stukken zelf schreef of liet schrijven.
Kroetz past volgens Sater in de sfeer van
SALONIKI (AFP/DPA/ANP) De Ne
derlandse korte speelfilm Absurd van de
Nederlander Zaev Nirnberg is bekroond
op het internationale festival voor korte
films, dat de vorige week in het Griekse
Saloniki is gehouden.
Gisteravond was het dubbel feest in het Haarlems Concertgebouw De Haarlemse
bloemenmeisjes sloten hun jubileumfestiviteiten af en het Noordhollands Philharmonisch Orkest
opende het nieuwe seizoen onder leiding van Jerzy Katlewicz die hiermee voor het eerst zijn
opwachting maakte als de nieuwe vaste dirigent van het ensemble. Zowel voor publiek, de
orkestleden, het orkestbestuur, de solist en pianist Eugen Indjic en Katlewicz (foto) waren er
bloemen. Hetzelfde concert als op dit Stichtingsraadconcert, met op het programma de
Ouverture Leonore van Beethoven, het Derde pianoconcert van Rachmaninov en de Eerste
symfonie van Brahms, worden vanavond gespeeld in het Haarlemse Concertgebouw (20.15
uur).
Lene Lovich beschaamt verwachtingen
AMSTERDAM. Aan het begin van een uitgebreide tour door Engeland kwam
zangeres Lene Lovich (in Nederland vooral bekend door haar hitsingle Lucky Number)
naar het Amsterdamse Paradiso. Het was haar eerste concert in ons land. Na
hooggespannen verwachtingen, gebaseerd op de eerste elpee Stateless, kunstig in
elkaar gezette televisiefilmpjes en opvallende uitlatingen in interviews, een tegenval
lende gebeurtenis.
Claretta praat als Mussolini. Zo vieren zij
hun frustraties bot, lallen zij beschonken
over hun rascistische waanzin.
Twee vrouwen in de greep van hun
eigen dictators, de mannen die zij alleen
maar mogen lenen, door wie zij gebruikt
worden. Hun opgekropte weerzin daarte
gen komt weldra boven als ze zo samen
zijn en het is de SS-er die hen onder het
mom van bediende moet bewaken, op wie
zij hun sexuele ongenoegen botvieren.