Sicilian! nieuwe premieres Musiceerpeil NPO onder Groot stijlverschil bij dansers Fiesta Gitana FLEX van REVLON shampoo en crèmespoeling. directeur Scala Sovjet-acteurs mogen niet naar Zweden Scapino Ballet naar Finland Katlevicz „briljant’ MARIJKE VAN DEN BRANDHOF PROMOVEERT OP EEN VROEGE VERMEER UIT 1937 1 n □r Moeiteloze virtuositeit bij pianist Eugen Indjic Automuseum verhuist naar Rotterdam Carmen Casserrubios ster van 23e editie Prehistorische vondst in Italiaanse bergen 17 KUNST WOENSDAG 3 OKTOBER 19 7 9 if a in Ml 1 28* mee» grat# "SF Flex shampoo en Flexcrèmespoeling zijntijdelijk,extra voordelig verkrijgbaar. U betaalt de gewone prijs, maar u krijgt daarvoor een fles met liefst 25% méér inhoud. Flex is die bijzondere shampoo met balsem en proteïne voor zacht en gezond glanzend haar. En Flex crèmespoeling is de perfekte aanvulling daarop, voor extra volume en mooi handelbaar haar. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Een beetje vies onderwerp in kunsthistori sche kringen. Zo omschrijft Ma rijke van den Brandhof haar stu die naar de achtergronden van leven en werken van de schilder- vervalser Han van Meegeren. Dinsdagmiddag is zij aan de ge meentelijke universiteit van Am sterdam op dit gevoelige onder werp gepromoveerd tot doctor in de letteren. Haar proefschrift heet „Een vroege Vermeer uit 1937”. cr^ iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini Geld dreef Van Meegeren iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiii tot kunstvervalsingen IlllllllllllllllllllllllIlllllllllllllIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIIlllllllllIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll (ADVERTENTIE) Twee topnamen bij Fiesta Gitana: Carmen Casserrubios (links) en Curro Velez. CONRAD VAN DE WEETERING t>. JOHAN VAN KEMPEN Dat er bij een dergelijke gespannen Carmen Albeniz is veel kleiner en molli ger dan haar naamgenote, beschikt over prachtige ronde gebaren, voetroffels met een warme toon, verrassend sterk castag- nettenspel en een direct aansprekende open persoonlijkheid. Bij haar geen dra ma maar puur dans met een enorme dosis plezier gebracht. Weer totaal anders is de zeer slanke Sara, die zich wild als een dartele kat kan bewegen en dan opeens stilstaan met nog AMSTERDAM. Wie van voetenmu- ziek in de vorm van zapateados houdt mag de nieuwe voorstelling van Fiesta Gitana zeker niet missen. Deze 23ste edi tie van het zigeunerfeest valt op door twee elementen, ten eerste de dramati sche voordracht van de romance van de maan (van Federico Garcia Lorca) door Carmen Cassarrubios en ten tweede, het grote verschil in karakter en dansstijl van de diverse danseressen. Het geheel staat onder leiding van Cur ro Velez die niet alleen de choreografieën maakte maar ook een paar krachtige so lo’s ten beste geeft. Het woord krachtig is hier niet toevallig gekozen, want de voet roffels van Curro Velez zijn in de eerste plaats erg luid en snel en pas in de tiende plaats geraffineerd en muzikaal. Wel moet ik zeggen dat zijn optreden sinds vorig jaar enorm aan kwaliteit heeft gewonnen. Hij heeft duidelijk aan de lijn gedaan en in tegenstelling tot toen lukken nu al zijn pirouetten perfect. Hij gedraagt zich nog steeds als een pedante haan en bij de uiterst geslaagde nummers van de hele groep komt hij alleen maar even aan het eind op om een solo te dansen, iets dat niet ei“g sympathiek aandoet. Voor de andere dansers of eigenlijk danseressen niets dan lof. Carmen Cas serrubios is de ster van de voorstelling. Zij kan alles. Haar optreden heeft altijd een grote lading, die zich nu eens manifesteert in haar schitterende handen, die stil in de ruimte kunnen hangen of wild kunnen fladderen als witte duiven, dan weer in haar dramatische voordracht met een la ge en toch heldere stem, nu eens in haar zeer muzikale voetroffels en dan weer in uiterst trage grote gebaren, die soms be vriezen in fraaie poses. HAARLEM. Jerzy Katlevicz, de nieuwe vaste dirigent van het Noordhbl- lands Philharmonisph Orkest, liet gister avond meteen al in Beethovens ouverture Leonore III horen, wat voor bijzondere kwaliteiten er in „zijn” orkest huizen. Het aangrijpende artistieke resultaat in de gave en enorm genuanceerde uitvoe- Marijke van den Brandhof meent dat er drie belangrijke invloeden zijn geweest op de schilder Van Meegeren. „Hij was van roomse herkomst en in de jaren ’20 is hij in aanraking gekomen met het symbolis me. Hij las veel van de katholieke symbo lische dichter Rilke. Van Meegeren had een grote afkeer van de avantgardistische kunst. Die tijd werd verder bepaald door de opkomst van het fascistisch denken, zoals dat in Duitsland vertaald werd in het nationaal-socialisme en geleid heeft tot het ontstaan van de Tweede Wereld oorlog.” meers oeuvre had. De vroege schilderijen van Vermeer zijn groter dan de latere en het zijn bijbelse voorstellingen. „Dat heeft hij opgepakt en daar is hij op doorge gaan”, zegt mevrouw Van den Brandhof. Vermeer is beïnvloed geweest door de Utrechtse schilders die zich de Caravag- gisten noemden. Marijke van den Brand hof voert aan dat Van Meegeren in 1920 in Rome al een schilderij van Caravaggio gezien heeft en zijn Emmaüsgangers daarop heeft geïnspireerd. Zij bestrijdt dat de compositie van het schilderij 17e- eeuws is. Daarvoor is er te weinig nadruk op de Christusfiguur. Han van Meegeren is op 10 oktober 1889 in Deventer geboren en kreeg zijn eerste tekenlessen van Bartus Korteling. Hij stu deerde korte tijd bouwkunde in Delft maar schakelde in 1913 over op tekenen. Tot 1932 woonde hij in Den Haag waar hij lid was van de Haagse Kunstkring. in klankkleuren veroorzaakt door tikken, tokkelen of slaan. Een heerlijk ontspan nen vorm van muziek maken. Eugen Indjic bevestigde met moeiteloze virtuositeit zijn reputatie als een van de meesters van de jonge pianistengeneratie en zorgde voor helderheid en expressivi- paraatheid van de orkestmusici, die zo’n positief resultaat mogelijk maakt, wel- eens een licht incidentje kan voorvallen is begrijpelijk. Maar dat deed dan niets af aan het gevoel van respect dat het NPO op het gebied van cantabiliteit, klankverhou ding en samenspel-discipline onder Katle vicz’ leiding opriep. Dat Jerzy Katlevicz deze taken vol bracht en er na de pauze nog zo’n lucide Brahms-vertolking op kon laten volgen, is een bewijs van eminent vakmanschap en artistieke visie. Als begin van Katlewicz’ Haarlemse carrière (als opvolger van An dré Vandernoot); een schitterende, triom fale entree! L’AQUILA (AFP). In de Abruzzen, een bergachtige streek in het midden van Italië, is bij de stad l’Aquila een prehisto risch onderkomen van jagers gevonden. Het is ongeveer 50.000 jaar oud en stamt uit de oude steentijd (paleolithicum). Marijke van den Brandhof is zich uit verwondering en niet uit bewondering gaan verdiepen in Van Meegeren. Zij zag in 1975 met gemengde gevoelens Henk van Ulsens toneelvoorstelling „Het feno meen”, waarin getracht werd Van Meege ren te verklaren. Dat was de aanleiding voor haar studie. „Ik wilde weten hoe het schilderij De Emmaüsgangers ooit door de kunsthistorici als een werk van Ver meer kon worden aanvaard”, aldus Marij ke van den Brandhof. Van Meegeren zelf heeft in een inter view verklaard: „Ik geloofde niet in de onfeilbaarheid van die heren en zo rijpte in mij het plan om die experts, die beheer sers van de kunsthandel die mijn schilde rijen welke met „Van Meegeren” gesig neerd waren, zo’n beetje in de derde klas rangschikten, op de proef te stellen.” Tot slot wil ik alleen nog noemen een uiterst plezierige gitaarsolo van Pépé Ha- bichuela. Aandachtig luisterend improvi seert hij wat losse accoorden, een paar roffels, enkele tonen van een ontbloeiende melodie en dan opeens valt alles prachtig op zijn plaats in een boeiend stuk muziek, dat overigens net zo gemakkelijk weer afgebroken wordt om plaats te maken voor iets anders. Het geheel stoelt op erg weinig harmonische verschillen maar biedt wel een geweldige verscheidenheid Voorstelling: Fiesta Gitana, tournee 1979. Leiding Curro Velez. Dansers: Curro Velez, Carmen Casserrubios, Carmen Albeniz en Sara e.a. Overige medewerkenden: La Macarena, Pépé Habichuela e.a. Theater De Kleine Ko medie, 2 oktober 1979. Onderstaande berichten zijn door het zetduiveltje gisteren verkeerd geplaatst. Daarom drukken wij ze opnieuw af. Toneelgroep Sater speelt vanaf komen de vrijdag de nieuwe voorstelling Het Nest, een toneelspel van de Duitse toneel schrijver Franz Xavier Kroetz. De pre mière is in de Blauwe Zaal in Utrecht. Sater doorbreekt daarmee een eigen tra ditie, die inhield dat de groep de te spelen stukken zelf schreef of het schrijven. Kroetz past volgens Sater in de sfeer van de groei! en is evenals Sater gefascineerd door de uitwerking van macht op gewone mensen. Peter de Baan heeft de regie van Het Nest. Aanvang 20.30 uur. Van 9 tm. 11 oktober is de voorstelling al in de Toneel schuur in Haarlem te zien. De Nieuwe Komedie geeft op 12 okto ber de première van Een mand vol water, geschreven door Otto Dijk en geregis seerd door Heleen van Meurs. Een stuk over menselijk bewustzijn, ideologie en moraal afgeleid uit een politiek stand punt. Het handelt over vooruitgang en verandering in de geschiedenis en wil een resultaat laten zien van de eeuwige klasse- strijd. De eerste voorstelling in het Thea ter aan de Haven, in Scheveningen, begint om 20.30 uur. ring van Brahms’ Eerste, was des te op- - merkelijker doordat er in het programma een al even veeleisend werk (al betrof het hier dan zogenaamde begeleidingen) voorafgegaan was. Rachmaninovs Derde pianoconcert, niet alleen bekend als het moeilijkst realiseerbaar in de solopartij hier in handen van de Amerikaan Eugen Indjic maar eveneens berucht vanwege het gecompliceerde orkestrale tegenspel, leverde een al even onalledaagse luisterer- varing op. MILAAN (AFP). Francesco Sicilian! is aangewezen als artistiek directeur Van de Scala van Milaan. Hij volgt Claudio Abbado op die vorige week maandag aftrad, maar wel dirigent blijft van het orkest van het beroemde operagezel schap. Siciliani die op het ogenblik nog verbon den is aan de Academie St. Caecilia in Rome, heeft al eerder bij de Scala ge werkt. Dat was in de tijd dat Maria Callas daar triomfen vierde. Daarvoor was hij verbonden aan het Theater San Carlo in Napels. Voortdurend betrekt de componist de orkestpartij van dit pianoconcert op die van de solist en omgekeerd, wat betekent dat een dirigent hier niet alleen de diverse partijen met een uiterste aan accuratesse tegelijk op moet laten gaan, maar dat daarbij tevens het karakter van de orke strale muziek helemaal aan het solospel dient te worden aangepast. teit, met een tot in de finesses doorgevoer de precisie, vanuit een gecontroleerde ge drevenheid: hartstochtelijk zonder ooit iets aan goedkoop effect of zwijmelarij te offeren. Indjic vermeed elke vorm van exhibitionistische gevoelsontlading, maar behield van begin tot eind een kolossale intensiteit in zijn spel en haalde Rachma ninov hiermee uit de sfeer van troebele sentimentaliteit, zonder het lyrische pa thos te verdoezelen. Han van Meegeren trok zich terug in Zuid-Frankrijk en experimenteerde net zolang met kunsthars, etherische oliën en pigmenten tot hij een verfprocédé had gevonden dat antiek genoeg was. Hij schilderde op oud-17e-eeuws doek zes bij belse voorstellingen waarvan De Em maüsgangers de grootste bekendheid kreeg. Om de schilderijen een eeuwenoud aanzien te geven verhitte hij het opper vlak gedurende vier uur waardoor de verf keihard werd. Hierna volgde een vernis laag en dan werd het doek om een stok gerold om zo een kunstmatige craquelure aan te brengen. Die fijne barstjes werden met oostindische inkt ingevuld en daarna werd het doek schoongemaakt en op nieuw gevernist. De ondertekening werd er later op aangebracht en met een straal kacheltje plaatselijk verhit tot de verf hard was. De valse Vermeers en Pieter-de- Hoogs hebben Van Meegeren vele miljoe nen guldens opgebracht. Was Van Meegeren een miskend kunste naar? Een begaafd maar weinig creatief schilder? Of een geldwolf? Marijke van den Brandhof: „Hij is door tijdgenoten wel omschreven als iemand die graag op de rand van het toelaatbare vertoefde als een soort uitdaging. Maar hij had zeker een heel prozaïsch motief. Namelijk geld. En er was een markt voor zijn vervalsin gen. Zijn vrouw had veel geld nodig en hij hjeld van haar. Hij heeft overigens onder eigen naam ook honderden portretten ge maakt waaraan hij goed verdiende.” Volgens Van den Brandhof heeft de schilder geen Vermeer geschilderd maar Een musiceerpeil dat daaropvolgend in twee romantische meesterwerken-van- lange-adem werd volgehouden en dat het onlangs (naar aanleiding van het optre den in Parijs) door de Franse pers aan het NPO toegekende predicaat „briljant” ook in het Haarlemse concertgebouw tot klin kende waarheid maakte. MOSKOU/NEW YORK (AP/UPI). Een tournee van een toneelgezelschap uit Moskou door Zweden is op het laatste moment afgelast. De spelersgroep had dinsdag naar Stockholm moeten ver trekken. Het gezelschap van het theater Sovre- menik uit Moskou „vertrekt voorlopig niet”, aldus een woordvoerder van Goss- koncert, de organisatie die de tournee heeft georganiseerd. Hij wilde niet zeg gen of de rondreis definitief is afgelast. Vorige week werd eveneens een tour nee van een Russisch gezelschap in het buitenland op het laatste moment gean nuleerd. In dit geval zou het Moskouse Symfonieorkest zijn vertrokken voor een rondreis door de Verenigde Staten. Naar men aanneemt komen de moeilijkheden voor de musici en de acteurs voort uit het feit dat onlangs drie Russische balletdan sers zijn overgelopen naar de Verenigde Staten en twee kunstrijders op de schaats naar Zwitserland. Alexander Godoenov, de sterdanser van het Bolsjoi-ballet en een van de overgelopen dansers heeft zich aangeslo ten bij het American Ballet Theater voor het seizoen 1979-1980. Hij zal met deze balletgroep van 4 tot 30 december optre den in het Kennedy Center in Washing ton. Het zal zijn eerste openbare optreden zijn sedert hij op 23 augustus asiel vroeg. Godoenovs eveneens uitgeweken land genoot Mikhail Barysjnikov wordt vol gend jaar directeur van dezelfde ballet groep. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Het hoofdstedelijke Scapino Ballet gaat van 15 tot 19 oktober voor een tournee naar Finland op uitno diging van het Helsinki Festival. Het Nederlandse dansgezelschap zal onder meer drie voorstellingen verzorgen in het National Theatre te Helsinki en twee in The Lappia House te Rovaniemi, de hoofdstad van Lapland. De danstoernee heeft plaats in het ka der van het internationale Jaar van het Kind en werd mogelijk gemaakt dank zij de steun van afdeling Internationale Be trekkingen van het Ministerie van CRM. Op het programma staan balletten van Hans van Manen, Maurice Béjart en Nils Christe. Katlevicz’ meesterlijk-efficiënte geba ren, met precies de nodige duidelijkheid en understatement, schiepen ook in Brahms” Eerste symfonie die dosering en dat profiel in de orkestklank die de toe hoorder tot concentratie dwingen. Elk me lodisch, harmonisch of coloristisch detail verraste niet alleen door verfijnde klank- esthetica en transparantie,'maar ook door emotionele dieptewerking, terwijl de ka rakterstructuur van elk deel treffend werd neergezet. Van Meegeren had veel sympathisanten in de NSB-kringen hoewel hij zelf nooit lid is geweest van deze organisatie. In de Rijkskanselarij van Berlijn is na de oorlog een tekeningenboek uit 1942 van zijn hand gevonden met een opdracht aan de „ge liefde Führer”. In 1945 is in het huis van Göring een schilderij van Vermeer ontdekt en via-via werd achterhaald dat het afkomstig was van Van Meegeren. Hij werd in Amster dam gearresteerd op beschuldiging van collaboratie met de vijand en moest de herkomst van het doek noemen. In het Huis van Bewaring is Van Meegeren na veertien dagen afgeknapt en hij besloot zijn vervalsing openbaar te maken. Deze bekentenis was zó sensationeel dat zijn oorlogsverleden tijdens het proces in 1947 niet meer ter sprake is gekomen. Van Meegeren overleed eind 1947 vóór hij zijn straf van één jaar gevangenis kon uit zitten. Bij de persintroductie van het proef schrift over Van Meegeren verschenen onverwacht de acteur Henk van Ulsen en de schrijfster Doudart de la Grée. De laatste kon volmondig beamen dat haar eigen boek over de schilder-vervalser niet zo goed was geweest. „Het is een jeugd- zonde van dertig jaar geleden”, zei ze. „Maar ik vind wel dat u te weinig aan dacht schenkt aan de psychologische ach tergronden van Van Meegeren.” Van den Brandhof reageerde laconiek dat zij geen psychologe was en slechts geïnteresseerd was in de feitelijke achter gronden. „Het is belangrijk om te weten waar iemand in het politieke spectrum geplaatst kan worden. Er is altijd een wisselwerking met de omgeving. De ver- valsingsaffaire is voor veel kunsthistorici een leerschool geweest. Ze zullen veel meer terughoudend reageren in de toe komst.” Haar promotor, prof. H. L. C. Jaffé, zei: „Helaas leert niet iedereen in een leerschool. Het kan altijd opnieuw gebeuren dat vervalsingen voor echt wor den aangezien.” ZELFDE PRIJS 25% MEER INHOUD Ze zegt over Van Meegeren, die met zijn vervalsingen van 17e-eeuwse schilders een groot deel van de kunstkenners bij de neus heeft genomen: „Het was in wezen een doodzielige man. Hij heeft na zijn veroordeling zijn excuses aangeboden aan de keurige brave familieleden omdat hij de familienaam in diskrediet had ge bracht. Dat was wel tekenend voor de mens Van Meegeren.” een schilderij gemaakt dat paste in het beeld dat men in de jaren ’30 van Ver- ROTTERDAM (ANP). Het auto museum Lips autotron gaat verhuizen naar Rotterdam. Dit heeft de gemeente dinsdag bekendgemaakt. Volgens het stadhuis zal de vér huizing in 1983 of ’84 plaatshebben. Lips autotron, nu geves tigd in het Brabantse Drunen, zit met ruimtegebrek. Lips autotron kan in Rotterdam over meer grondgebied beschikken. Het museum kan in de Maasstad uitbrei den van een puur „automuseum" tot een nationaal transportmuseum, aldus de gemeente Rotterdam. slechts een trekken van haar wenkbrau wen als toegift. Het is verbijsterend wat een kracht er in dat dunne lijfje kan schuilen. Ook La Macarena is een sterke toneel persoonlijkheid maar dan meer met een wat brutaal volkskarakter. Ze zingt, praat voortdurend tegen de anderen, werkt veel met haar heupen en staat bij voorkeur wijdbeens. Een echte gangmaakster. Fiesta Gitana is nog tot en met zondag in De Kleine Komedie te zien en komt daarna op 17 oktober in Zaandam ’De Speeldoos op 19 oktober in Beverwijk ’De nieuwe slof’ Op 28 oktober in Haar lem ’Concertgebouw’ en op 9 november in Purmerend De Koepelkerk' Han van Meegeren tijdens het proces in 1947.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 17