dan bleven de mensen Als de Heer zelf kwam spreken nóg thuis NIEUWE KATHOLIEKE KATECHISMUS OP NEDERLANDSE MARKT BOEKMOZAÏEK Catechismus Malaise in kerk door John Weyers Affectieve relaties De hele mens Artikel 19 Roeping ■i is voor de zelfstandige ontwikkeling van gehuwden. tl J. Koec Nieuwe Vrijzinnige Omroep: Open staan voor allerhande visies 9 9 -\ Een huiselijk tafereel, kort na het avond maal. De kinderen zijn naar hun kamers gevlucht, pa ligt even onderuit op de bank met de krant en moeder doet de afwas. Als ze daarmee klaar is, komt ze terug in de huiska mer en pakt de omroepgids. „Is er nog wat vanavond?”, informeert pa. „Nou, het is niet de moeite waard eigenlijk". „Hoezo?” „Op het ene net een film die we vorig jaar ook al hebben gezien en op de andere kant een politiek debat”. „Dan kunnen we het kastje dus maar beter gesloten houden”. „Na het laatste journaal is er nog een uitzending van de Nieuwe Vrijzinnige Om roep”. „De wét?” „De Nieuwe Vrijzinnige Omroep”. „Oh. Nou ja, zal ook wel niks wezen”. N 01 (E m a Hoewel het in huwelijk of celibaat niet allemaal rozegeur en maneschijn is, worden in de literatuur hele mooie woorden gewijd aan de éénwording tussen twee mensen of tussen mens en God. De eenheid wordt doorstraald met Gods aanwezigheid. Verdraagt de mystieke verbondenheid met God geen derde persoon, het christelijk huwelijk, waarin twee mensen worden tot één vlees volgens Paulus, kan worden gezien als een driebond tussen de gehuwden en God. De bekende Paulus-tekst herinnert aan talloze kerkelijke huwelijks sluitingen. Het bruidspaar wordt hierin voorgehouden dat één en één in zijn geval niet altijd twee is. Dezelfde gedachte wordt uitgedrukt in het even bekende Vondel-vers 'Waar werd oprechter trouw ter wereld ooit gevonden dan tussen man en vrouw, twee zielen gloeiend aan eengesmeed”. Nu zijn Paulus, Joost van den Vondel en de hele opvatting over het christelijk huwelijk vaak zo uitgelegd, dat de eenheid van man en vrouw als het ware de eigenheid van de twee afzonderlijke personen doet vervagen of zelfs verdwijnen. Op zo'n manier wordt het huwelijk een levenslang juk, waaronder geen plaats z - Paus Paulus VI I I centrum Pro fide et ecclesia, Johan- I i j Innige vriendschapsbanden tegen geest van celibaat I f 1 I I I voor ƒ18,50. Het handelt kort en goed over affectieve relaties binnen het celibaat In dit boek vertellen mannen en vrouwen (religieuzen en priesters) hoe zij hun relaties bele ven en hoe het (voor hen) mogelijk is het celibataire bestaan nieuwe vorm en inhoud te geven. Ja. Wrijvingen zul je natuurlijk altijd wel hou den, maar de zaken liggen nu gewoon absurd ver uit elkaar. Als je WD stemt, deug je niet voor Openstaan voor allerhande visies, dat is wat de NVO wil? Vanwaar die drang naar vernieuwing? Met alle respect voor uw leeftijd, maar steekt daar een angry young man-houding achter? personen van verschillend geslacht, aan de gevoelens die erdoor worden opgeroepen en uiteraard aan de be hoefte deze gevoelens in gebaren te vertalen. In deze relaties ligt de na druk op uitingen van tederheid, saamhorigheid en bewondering. Ze doorbreken de eenzaamheid die het leven van vele celibatairen ken merkt. Naar de vriendenparen in het boek opmerken tasten ze het wezen van het celibaat niet aan. Het celibaat heeft immers als doel de priester of de religieus nog meer dienstbaar te stellen aan God en medemensen dan de andere gelo vigen. Het karakteristieke nu van celiba- tiare vriendschapsbanden bestaat uit het vrij-zijn en zij staan niet als bezitters met zekere eigendoms rechten ten opzichte van elkaar.Dit is althans de mooie theorie die op klinkt uit het relaas van de onder vraagde vriendenparen. Ik stel mij echter voor dat een innige vriend schapsband de ander voortdurend Mevrouw E. Delvaux: „Het is momenteel een en al kretologie links en als je PSP stemt deug je niet voor rechts. Welnu, ons streven is gebaseerd op het naar elkaar luisteren vanuit een tolerante en getuigen de geesteshouding. Wij hebben het vrijzinnig pro testantisme niet in onze statuten aangehaald. We zijn er in principe voor alle vrijzinnigdenkende mensen. Mensen die de polarisatie meer dan beu zijn; daar zijn we voor. En de algemene vrijzinni ge theologie komt op dit moment in omroepland niet aan het woord. Ons streven is om daar een wending aan te geven”. „Dat is het juist. De VPRO, de NCRV, de KRO, de EO geen van allen komen ze met een vrijzinnige theologie en wij kunnen ons als NVO niet verenigen met de huidige VPRO. Die letters VP zouden er eigenlijk af moeten. Daarnaast is er ook binnen het IKON geen mogelijkheid voor ons. We hebben nu die overeenkomst met de AVRO Waar de huidige VPRO afstand van heeft geno men, wil de NVO dus terug? Het spreekt vanzelf dat de vrien denparen zich niet lichtzinnig in het vriendelijke maar hachelijke avon tuur hebben gestort. Voor de mees-, ten van hen is het evenmin als voor de gewone gelovigen uit hun omge ving een normale zaak. Hun gevoe lens van zekerheid en twijfel en de houding van de omgeving komen in het boek volledig tot hun recht. Het verhaal laat zich lezen als de ge schiedenis van een boeiende onder neming, waarover het laatste woord nog lang niet is gesproken. Joke Forceville-van Rossum zegt van harte te hopen dat haar boek een bijdrage mag zijn voor een ver dere discussie. Het is bovendien een les voor vele gehuwden hoe het ’er Mevrouw Delvaux: „Bij Symbiose koop je na tuurlijk zendtijd en dan word je automatisch een onderdeel van een al bestaand iets. We hebben wel eens overwogen om alle groepjes die iets te zeggen hebben bij elkaar te brengen, maar of dat nu een uitkomst is Bos: „Je komt natuurlijk terecht Wat te denken van Symbiose, Socutera, het Humanistisch Verbond. Kan de NVO een derge lijke manier van presentatie aanwenden? over twintig minuten radio per week. Dat ge schiedt geheel onder verantwoording van de AVRO, al is er enige mate van inspraak”. „Overal aan, denk ik. Er is natuurlijk een duide lijke malaise in de kerk, met uitzondering van de gereformeerde. De algehele tendens is dat het terugloopt. De jongeren nemen er ook steeds meer afstand van”. Is er, gelet op een vereist ledenaantal en de te verwachten technische ontwikkelingen, binnen het omroepkader daadwerkelijk ruimte voor een hernieuwde kennismaking met de vrijzinnige theologie? Jullie komen verder niet aan de bak. Waar ligt dat dan aan? „Inderdaad, zo ligt het ongeveer. We weten op dit moment dat een aantal politici aandacht be gint te krijgen voor groeperingen als de NVO. Misschien dat dat ons verder helpt”, aldus Bos. W. Bos: „Daar moet ik een wat wijsgerig ant woord op geven. Het is natuurlijk zo dat niemand altijd maar op dezelfde weg kan blijven voort gaan. Wat dat betreft, verandert alles door de jaren heen. We hebben nu evenwel ons eerste bescheiden succesje behaald: respons voor onze ideeën bij de AVRO. Veel is het natuurlijk nog niet, maar het is in elk geval iets. En dat moeten we gebruiken om geleidelijk aan dichter bij ons doel te komen”. W. Bos: „Zoals elke club hebben ook wij de gewoonte elk jaar een congres te houden. Daarbij gaat het om twee punten: allereerst kunnen onze leden, mensen met dezelfde gedachtengang, el kaar ontmoeten. Ten tweede kunnen we langs deze weg echt naar buiten treden en ons verduide lijken tegenover mensen die geen lid zijn, maar het misschien wel willen worden. We hopen dat het congres (vandaag, red.) druk wordt bezocht. De huidige tendens in de samenleving is dat de mensen steeds meer bij beelden dan bij teksten gaan leven, sprekers vinden ze niet zo interessant meer. Als bij wijze van spreken Onze Lieve Heer hier zou komen praten, zeggen nog een heleboel mensen: ik ga er niet heen, ik zie het ’s avonds wel op televisie”. Zelf je best blijven doen en verder maar af wachten derhalve. Hoe lang kan de NVO nog op deze wijze door gaan? Eens zal het er toch van moeten komen. „De Stichting Liberale Omroep kreeg geen zendtijd in maart van dit jaar, omdat zij niet had aangetoond voldoende representatief te zijn. Dat moet voor ons een les zijn. We zijn op dit moment nog duidelijk te klein”. d< h( kf O| sl. in m in bi m m P> k< ze in het leven van de partner aanwe zig doet zijn. Er is een gebonden heid ontstaan die het wezen van het celibaat aantast. i VI o E ui N m W VI v< m oi a< k< zi Op grond van artikel 19 van de Omroepwet (waarbij een kleine groepering eventueel in aan merking zou kunnen komen voor zendtijd mits zij als representatief voor een bepaald deel van de bevolking geldt) heeft de NVO nog geen stappen ondernomen? ki n< v! m di ze st al K st Het zal velen bekend zijn dat rooms-katholieke kloosterlingen de geloften van armoede, gehoorzaam heid en zuiverheid hebben afgelegd en dat r. k. priesters zich verplicht hebben celibatair te leven, dat wil zeggen zich als ongehuwde omwille van het rijk der hemelen te onthou den van het huwelijk en in het alge meen van een gemeenschap tussen twee personen die volgens de offi ciële leer van de r. k. kerk alleen aan gehuwden is voorbehouden. Met deze gedachten op de achter grond was ik spontaan van mening dat affectieve relaties binnen het celibaat even onmogelijk of moei lijk zijn als het beoefenen van het celibaat binnen het huwelijk. De titel van het boek Alleen en alleen is twee schijnt deze opvat ting te verdedigen. Er wordt im mers door uitgedrukt dat het alleen van een celibatair, gevoegd bij het alleen van een ander, altijd het getal twee oplevert en nooit de eenheid die het huwelijk in zijn gelukkigste en diepste momenten kan opbren gen. Dat ook hier de waarheid niet zo eenvoudig is, wordt de lezer ge waar uit het boek dat voor een belangrijk deel is gefundeerd op de antwoorden die 27 vriendenparen hebben- gegeven op een kleine en quête van de gehuwde schrijfster. Hieruit blijkt dat althans zij het celibaat en innige vriendschaps banden verenigbaar achten. Stellen we eerst de vraag naar affectieve relaties. Hierdoor wordt uitdrukking gegeven aan de innige vriendsschapsbanden tussen twee op een kristallisatiepunt als je al die groepjes wil verenigen. En ik geloof stellig dat het zekere problemen geeft om al die organisatietjes van verschillende strekking aan elkaar te praten. Des alniettemin gaan we samenwerking natuurlijk niet bij voorbaat uit de weg”. In oktober houdt de NVO in de Amersfoortse Johanneskerk een najaarscongres. Wat beoogt u daarmee? „Ik zou het niet weten. Op dit moment hangt dat duidelijk af van de goedgezindheid van anderen, het IKON bijvoorbeeld, die kunnen zeggen: we hebben ook nog een vrijzinnig iets, laten we dat eens oppakken”, aldus mevrouw Delvaux. „De toekomst”, vult W. Bos aan, „is natuurlijk moeilijk voorspelbaar. Ik zie echt geen kans voor ons om een A-, B- of C-omroep te worden. Maar dat is ook niet echt de bedoeling. We verzoeken wel een bepaalde ruimte voor onze gedachte”. Mevrouw Delvaux: „Zo ligt het inderdaad. Ik. geloof niet dat er in Nederland verder behoefte bestaat aan een vrijzinnig kookuurtje. Het gaat er gewoon om dat we een soort van strijdgroep vormen die de vrijzinnige theologie in het omroep land terug wil hebben. Via welke weg dat gebeurt, maakt verder weinig uit”. Een toneelstukje? Nog wel. De vraag is alleen: Voor hoe lang? Zal de wens van het collectief van de Nieuwe Vrijzinnige Omroep ooit nog eens een plaatsje te veroveren binnen het huidige om roepbestel ooit daadwerkelijk gestalte krijgen? Voor iedereen een vraag en als we NVO-praeses W. Bos moeten geloven, alleen voor hèm een weet. In het danig versplinterde omroepbestel is voor minderheidsgroeperingen weinig ruimte wegge legd. En ten aanzien van de huidige tendensen (het omhoogtrekken van het ledenaantal ter bepaling van de status en de satellietuitzendingen in aan tocht) is het heel goed voorstelbaar dat er op een gegeven moment helemaal geen plaats meer is voor het type instantie dat ondanks zijn geringe afmetingen toch wel iets heeft te vertellen. Bos gelooft dat commerciële televisie daar mis schien iets aan kan veranderen. „In de Verenigde Staten werkt de commerciële tv mensonterend, alleen kanaal dertien van New York laat zijn programma’s niet onderbreken voor commerci als, maar geeft voor en na het programma recla meboodschappen. Ik geloof dat we in Nederland niet aan een dergelijke vorm van televisiemaken kunnen ontkomen. Momenteel hebben we in Ne derland televisie op basis van politieke, sociale, regionale en geestelijke gedachten. Ik geloof dat commerciële gedachten best in dat rijtje een plaats kunnen veroveren. Je kunt nu eenmaal niet stil blijven staan”. In een informatiefoldertje zegt de NVO: „Na de ontaarding van de VPRO is er een ernstige lacune ontstaan inzake uitzendingen in vrijzinnige geest. Alleen de AVRO zorgt voor een maandelijkse morgeninwijding door een vrijzinnige predikant. O, Sedert 1975 doet de Nieuwe Vrijzinnige Omroep zijn best deze lacune op te vullen”. De NVO stelt zich ten doel om, „geïnspireerd door een vrijzinnige en van tolerantie getuigende geesteshouding, radio- en televisieprogramma’s te verzorgen dan wel te doen verzorgen, welke: a. objectieve voorlichting en verantwoorde me ningsvorming beogen; b. ontmoetingen van men sen van verschillende religieuze of maatschappe lijke overtuiging bevorderen; c. kunnen bijdragen tot de geestelijke opbouw en vernieuwing van de Nederlandse samenleving”. De vrijheid van de vrouw wordt dan nog eens extra-geweld aange daan, doordat zij moet leven in het besef onderdanig te zijn aan de man. Het verlies van deze vrijheid wordt niet volledig goedgemaakt waar de bruid bij het huwelijk te horen kreeg dat de man zijn vrouw behoort te respecteren en lief te hebben als zichzelf. Het mag als vooruitgang worden beschouwd, dat vele huwelijkspart ners thans prijs stellen op het be houd van de eigen persoonlijkheid, hoe graag zij zich ook in het huwe lijk aan elkaar verliezen. De een heid wordt hier in belangrijke mate gedragen door de evangelische waarheid: wie zijn leven verliest zal het vinden; wie zichzelf met huid en haar, hart en ziel durft over te ge ven aan de ander, zal zichzelf ver rijkt en eigener terugvinden. Ge huwd zijn wordt zo een boeiend spel van voortdurend balanceren tussen vrijheid en gebondenheid, echter in voortdurende trouw aan elkaar. Deze wat algemene gedachten over huwelijk en mystiek worden mij ingegeven door een boek waar in het celibaat een hoofdrol speelt. Joke Forceville-van Rossum heeft het geschreven onder de uitdagen de titel Alleen en alleen is twee, relaties binnen het celibaat. Haar verhaal is uitgegeven als Anthos- boek door In den Toren te Baarn 1 I staande verdeeldheid ontstaan, al dus het bericht. 'Achter de kateche- I se, die in Nederland desoriënterend heeft gewerkt, staan theologische opvattingen en stromingen, die de feitelijke oorzaken van de huidige verdeeldheid zijn. Wat de katholie ken van Nederland nu vooral nodig I hebben is duidelijkheid en zeker- I heid, gefundeerd op de authentieke geloofs- en zedenleer van de rooms- I katholieke Kerk. Het herstel moet dan ook beginnen met een goed godsdienstonderricht waarbij de jeugd een zeer voorname plaats in- I neemt’. Die duidelijkheid wordt nu gege- I ven in deze katechismus in de vorm I van vragen en antwoorden, 269 bladzijden lang en voorzien van een persoonlijke aanbeveling van paus Paulus VI. De uitgave bezit een rui- I me mate van actualiteit door de verwijzing naar bepalingen en be- I sluiten van het tweede Vaticaans Concilie, terwijl ook Schriftcitaten een belangrijke plaats innemen. Per exemplaar wordt een bijdra ge gevraagd van minimaal tien gul den. Voor bestellingen en nadere inlichtingen kan men zich wenden tot het besteladres R. K. Nederlands centrum Pro fide et ecclesia, Johan- I nes Vijghstraat 53, 6524 BP Nijme gen, telefoon 080 - 220973. Mevrouw E. Delvaux, secretaresse van de NVO: „Zeker niet. Wij nemen als NVO tendensen waar in de huidige samenleving die ons niet bepaald welgevallen. Ik denk dan aan een harde opstel ling, het onverzoenlijk optreden, het doordram men van eeh eigen mening, niet luisteren naar' iemand anders en bij voorbaat uitgaan van ander mans kwade trouw”. „Ja, vooropgezette meningen. Ik bedoel: je kunt het ergens helemaal niet mee eens zijn, maar dan kun je in elk geval proberen te luisteren en later met steekhoudende argumenten komen. Momen teel is het een en al kretologie. De grootste schreeuwlelijken hoor je gillen, terwijl de redelij ke niet aan bod komen. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ik niet onredelijk kan zijn”. Uitgever R. Cottigny te Worte- gem-Petegem heeft een Katholieke Catechismus op de markt gebracht. Vertaling en bewerking in het Ne derlands zijn van het Thomas More- genootschap te België in samenwer king met het r. k. Nederlands cen trum Pro fide et ecclesia te Nijme gen. Omdat ik de geloofstrouw van samensteller en verspreiders zeer respecteer, wil ik het boek in hoofd zaak aankondigen aan de hand van een persbericht. Hiermee is objec tieve berichtgeving zoveel mogelijk gewaarborgd en ingewijden weten dat ik mij hierdoor ontslagen acht van commentaar waaruit zou blij ken dat er verschil van opvatting bestaat tussen samensteller en mij, schoon beiden christen. De sportivi teit vraagt ook dit niet onvermeld te laten. De Katholieke Catechismus is een Nederlandse vertaling van de in Zwitserland verschenen Katholi- scher Katechismus, geschreven door pastoor Anton Schraner te Chur. De oorspronkelijke katechis- zijn’ voor elkaar uitgaat boven het ’hebben’ van elkaar. Deze gedachte wordt op vele bladzijden indrin gend verkondigd. Alleen al op grond hiervan wil ik het boek aan bevelen. Waarmee niet gezegd wil zijn dat ik alle celibatairen aan spoor affectieve relaties aan te gaan. Uit bovenstaande is wellicht ge bleken dat affectieve relaties moei lijk verenigbaar zijn met het celi baat Ik ken echter geen manier en geen rechte redenering die deze re laties kunnen verenigen met de ge- ■lofte van zuiverheid, ook al beslui ten dë partners af te zien van geni tale seksualiteit en van nakomeling schap. Hiermee wordt niet beweerd dat seksuele handelingen onzuiver zouden zijn, wel dat ze zich simpel weg niet laten verenigen met de maagdelijkheid. Dan blijft er een ongenuanceerde conclusie over: of wel zich houden aan de eens gege ven belofte, ofwel bekennen dat men deze niet meer zal houden met alle consequenties van dien. 1 Een ander belangrijk kenmerk van celibataire vriendschap is vol gens het boek gelegen in het ontbre ken van een eenzijdige gerichtheid op wat wordt aangeduid als genita le seksualiteit. De relatie laat ruim te voor de hele mens. Slechts in uitzonderlijke situaties wordt de re latie ook door lichamelijke éénwor ding bezegeld. Dit aspect van affec tieve relaties moge wat mij betreft sterk inspirerend werken op man en vrouw als gehuwden. Zij kunnen (opnieuw) leren hoe de partner in zijn eigen waarde te laten, hoe el kaar te verrukken met alle speelse mogelijkheden tussen twee ge liefden. Dat betekent genieten van ei kaars aanwezigheid, nabijzijn, luis- Met name dat laatste mag worden uitgelegd als een soort roeping waarvoor een zevenkoppig be stuur en zo’n drieduizend andere geïnteresseer den (niet uitsluitend leden) wensen te strijden. Saillant detail: de gemiddelde leeftijd schommelt in het bestuur zo rond de vijftig jaar en ook de ledenaanhang van de NVO behoort niet tot ’s lands jongste groeperingen. teren, kijken, bewonderen, de an der verkennen met huid en haar. Het is ook zeker in het geval van celibatairen - het elkaar nabijzijn in hogere idealen, Gods liefde dieper voelen door de liefde tot elkaar. Hier moet echter de vraag worden gesteld of het celibaat, mits zuiver beleefd, de warmte van Gods liefde niet veeleer moet zoeken in een ver-, bondenheid met God die onder de mensen wordt gebracht door een niet-mensgebonden beschikbaar heid voor alle medemensen. Desalniettemin vernemen we uit het boek van hooggestemde idealen dat de celibataire vriendschap niets eist, niet bezit en de beschikbaar heid voor God en medemens intact laat. Ik hoop het van harte, maar het lijkt mij ongelooflijk moeilijk. Maar waarschijnlijk moeten we dit zien als de ideale gestalte van celi bataire vriendschap. Ook vrienden paren uit dit boek zijn niet vrij van egoïsme, bezittersneigingen, jaloe zie. Ook hun relaties kennen scha duwen en duisternis. Maar doordat zij in verreweg de meeste gevallen niet onder hetzelfde dak wonen, houdt hun vriendschap het zon dagse gezicht van een ouderwetse verkering, waarin de jongen en het meisje elkaar alleen maar zagen in hun besté omstandigheden. De conclusie van het boek is dui delijk. De celibaatsbeleving is in de ogen van de betrokken vriendenpa- - ren verenigbaar met een diepgaan de affectieve relatie. Een theologi sche onderbouw beoogt de schrijf ster niet te geven. Zij gelooft wel dat dit soort relaties kan bijdragen tot het persoonlijk geluk van sommi gen (niet allen dus) en tot de verkon diging van de Blijde Boodschap aan velen. Zij heeft zich beperkt tot de beschrijving van man/vrouw-rela- ties waarbij minstens één van de partners vooraf al bewust had ge kozen voor de celibataire levens staat. mus, die in Nederland jarenlang werd gebruikt bij het godsdienston derricht op school, werd in de jaren zestig buiten gebruik gesteld Hier door ontstond een vacuüm. Bij het godsdienstonderricht werd meer ruimte gegeven aan de creativiteit, terwijl ook een plaats werd inge ruimd voor de ’eigen aanpak’ en meer variatie. Deze wijzigingen hebben nogal eens een ruimere inte- pretatie tot gevolg gehad, zegt het persbericht heel voorzichtig. Be staande standpunten, leeruitspra- ken en geldende regels werden veel al verlaten en seculariserende ten densen werden merkbaar. De ge wijzigde praktijk van het gods dienstonderricht bracht verwarring en bleek niet steeds in overeenstem ming met de authentieke geloofs- en zedenleer van de r.k. kerk. Mede hierdoor is de thans be-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 20