Werner Herzog maakte met Woyzeck het beste uit zijn Udo Jürgens geen haar beter dan vakbroeders Daarom carrière <0 Sater glashelder in Het Nest Leo Kottke nog niet in balans V Boeiend spel in opvoering met verfrissende speelstijl Sympathieke gitarist mist uitstraling Bombastische, koketterende aanpak Strijkkwartet compleet ia JE KRUGTTOTJE VOOR JEZELF TC 1 BESLISSEN OF JE Bil DE POLITIE Will MAANDAG 8 19 7 9 OKTOBER 11 KUNST - door Charles Boost 1 rv- de. Filmwerk Arnhem 1979 Wat je moet kunnen? Als politieman moet je iedere situatie in de hand hebben. Je laten afschrikken is er niet bij. Je moet, wat er ook gebeurt, je kalmte bewaren. Doe jij dat even? Vergeet ’t maar. Dat doet niemand zomaar even. Je hebt er, hoe oud je ook bent, begrip en mensenkennis voor nodig. En niet iedereen heeft dat meteen. Geen samenhang Griezelfilm Fj Quintet, meest besproken film Andy Williams en Neil Diamond. Een verpopte schlagerzanger dus eigenlijk. op het festival van Arnhem JOHN OOMKES •le en 4 e- ren (ADVERTENTIE) la- m- ren an, ïd- se- JOHN OOMKES KO VAN LEEUWEN. Het Nest wordt dinsdag t.m. donderdag door Sater in de Toneelschuur gespeeld. 'ier 10), Maar duidelijker wordt het geheel er niet op, er vallen meer doden, lijsten doen de ronde waarop vermoedelijk de volgor de van slachtoffers voorkomt, we krijgen een blik in de speelzaal van een beminde Fernando Rey de leiding heeft en iets nog te bespeuren valt van vroegere luxe. Maar wie dit alles bestiert en wie in deze chaos nog enige lijn of logica brengt, zijn vragen die onbeantwoord blijven. Essex (Paul De toekomststad ligt binnen de poolcir kel in een eindeloze ijsvlakte waarvan de beginbeelden een desolate indruk geven geaccentueerd door de twee nauwelijks zichtbare menselijke figuren die tegen de grijs-gele vlakte met moeite te ontdekken vallen. Ze zijn gekleed in pij-achtige gewa den en ontmoeten bij de nadering van de stad groepen zwarte, vraatzuchtige hon den die zich aan verspreid liggende lijken te goed doen. Het tweetal, de acteurs Paul Newman en Brigitte Fossey bereiken de buitenwijken van de stad, armzalige krot ten, spaarzaam verlicht waarin zij hun weg moeten vinden door borden met cij fers van een tot vijf te volgen. Newman die in de film Essex of Redford heet, blijkt zijn broer die „achtergebleven” is te wil len opzoeken, maar als hij na de begroe ting even het vertrek verlaten heeft volgt er een explosie die alle aanwezigen doodt, ook Essex’vrouw Vivia. Dat geeft aanlei ding tot een van de (visueel) mooiste scè nes uit de film: Essex die het lijk van zijn vrouw gewikkeld in doeken naar een wak in het ijs brengt en haar in het water laat glijden om haar zodoende tegen de hon den te beschermen. Toch komt het verhaal tot stand, een mirakele geschiedenis over een buurman die op reis moest, zijn hond niet alleen achter wilde laten en een ouder echtpaar inhuurde om op het dier te passen. Het beest maakte er onder die omstandighe den nog liever zelf een eind aan, sprong het moeras in en smaakte het ongenoegen op het nippertje gered te worden. Na kunstmatige ademhaling en een routine onderzoek in het ziekenhuis ging het echt paar met het gereanimeerde dier huis waarts, maar het noodlot wist van geen wijken. De oudere vrouw overleefde een hartaanval niet en toen een ambulance kwam om haar op te halen reed de wagen achteruit over de hond heen waar het allemaal om begonnen was. HAARLEM. Door een misverstand werd in de Uitwijzerrubriek van afgelo pen donderdag abusievelijk gesuggereerd dat het Engelse Medici String Quartet niet in volledige bezetting woensdagavond in het Haarlems Concertgebouw zou concer teren. Het management dat de toernee door ons land heeft georganiseerd, heeft echter laten weten dat tweede violist Paul Robertson present zal zijn. anticipeert op geen enkele manier tijdens zijn programma door bijvoorbeeld een ■A Yvonne Petit en Jaap van Dondelaar in Het Nest van Franz Xaver Kroetz. (Foto Kors van Bennekom) Het gif veroorzaakt de brandwonden bij Martha’s kind, als zij daar korte tijd later met de kleine gaat zwemmen. Als Jan zijn vrouw schuld bekent, komt de relatie tus- Wat te denken bijvoorbeeld van het nieuwe lied Wort, waarin Udo zich door Concert: Leo Kotke in de Stads schouwburg, Amsterdam. Enige optre den in Nederland. Kottke: 6- en 12- snarige gitaren in meerdere stemmin gen, alsmede bottleneck en zang. Am sterdam, 7 oktober 1979. Concert: Udo Jürgens in de Amster damse Edenhal. Begeleiding: Udo Jür gens Orkest in zesmans bezetting: drums, bas, gitaar en diverse keybo ards. Onderdeel uitgebreide Neder landse toernee. Amsterdam, 6 oktober 1979. vel ■Je het ele ten net de net 'an vei en. ie. er- ro- e. re- ma en \m- het •Ide :/es an- ilen us- hgt nat <em >.P ngt de net oor He- van ds- Me- irs. [or- ind rie. en- 1.15 na- rie. ise- 1. 1 3. lire .15 ’.00 1.20 naf ind la en. >w. Ler- jol. 1.40 )W- Lijk na. Een van de redenen voor die keuze is een bepaalde verwantschap die het gezel schap zegt te voelen met de Oostduitse auteur Franz Xaver Kroetz, die Het Nest. (Das Nest) in 1974 voltooide. Kroetz, vad wie in ons land eerder stukken werden opgevoerd door Centrum (Overstekend wild), Publiekstheater (Agnes B.) en van wie Theater Mensch Maier gaat spelen, schrijft in een heldere, directe realistische stijl, die soms tegen het zakelijke aan leunt. Op die manier wil ook Sater met toneel omspringen. Omdat Kroetz ook de politieke stellingname, die in de onder werpenkeuze tot uitdrukking komt, niet schuwt, lijkt mij het besluit deze schrijver te gaan spelen alleszins verklaarbaar. Het Nest gaat over een arbeidersecht- paar, bij wie de huwelijksrelatie niet veel verder gaat dan dat de vrouw de man vriendelijk accepteert. Jan en Martha le ven een redelijk burgerlijk bestaan en ze hadden het ook slechter kunnen treffen. Hun huwelijksbasis is opgevijzeld door de geboorte van een zoontje, maar dreigt voorgoed te breken als dat kind met le vensgevaarlijke brandwonden in het zie kenhuis is beland. Dat is één dramatische lijn in Kroetz stuk. Een andere, even belangrijke, gaat over de eigen verantwoordelijkheid van mensen en in hoeverre deze door machts structuur kan worden beïnvloed of onder- mijnd. De vrachtwagenchauffeur Jan Als artiest mist Kottke een scherpgesne- den uitstraling, een zeker silhouet. Zijn min of meer door de even onzinnige John Fahey aangebrachte stijl van spelen, die vaak gekenmerkt wordt door geïmprovi seerde omspelingen en bottleneck-tech- nieken, heeft weliswaar raffinement en charme, maar laat niet na dat er naar verloop van tijd een gewenning optreedt. Niet zelden krijgt zelfs de verveling kansen. Nou ligt dat bij een man als Kottke stemmige ballad nadrukkelijk te laten volgen door een dynamisch stukje instru mentaal. En voor het overige presenteert hij zich geen moment als iemand die een boodschap of een emotie over te dragen heeft Begrijp me goed, Kottke is niet onderkoeld of zo, maar het zit allemaal wel heel diep weggestoken achter een masker van verlegenheid, dat af en toe iets ontwapenends heeft. Balance heet de laatste elpee van Kott ke. Op deze schijf legt hij zich meer dan voorheen toe op zingen; iets wat hij er met een welluidende, maar beperkte stem niet al te onaardig van afbrengt. Nu en dan bereikt hij zelfs een expressie van melancholie, die zijn gitaarwerk slechts bij hoge uitzondering kent, zoals in Tell Mary, Louise of Some Cloudy Day. Evenwicht heeft Kottke echter bij lange na nog niet bereikt. Eight Miles High (van de Byrds) is een pijnlijke misser. Wheels en een tweestemmig romance d’amour zijn te nadrukkeliuk geladen met een niet bij hem passend sentiment. Ondanks die tekortkomingen is een avondje-Kottke geen verloren tijd. UTRECHT. Toneelgroep Sater, een coöperatief gezelschap dat het toneel be nut om maatschappelijke gebeurtenissen en politiek in relatie tot elkaar aan te tonen, heeft gebroken met de gewoonte zelfgeschreven stukken op te voeren. Tot dusver maakten de spelers van Sater hun produkties zelf, of verstrekte de groep een opdracht aan een schrijver. Zo kwam bijvoorbeeld destijds de voorstelling over de DAF automobielfabriek tot stand of de produktie over het gevaar dat kern centrales opleveren. Nu heeft Sater eens gekozen voor het spelen van een kant-en- klaar geschreven toneelstuk: Het Nest. sen hen beiden in een kritiek stadium, waarbij vooral Jan in een identiteitscrisis geraakt. Hij tracht zijn verloren zelfres pect terug te krijgen en zijn huwelijk te redden door zich bij de politie aan te geven. Kroetz heeft zijn stuk opgebouwd uit korte, fragmentarische scènes. Daarin worden verhoudingen en leefomstandig heden duidelijk en ontstaat ook een helde re milieuschets. Yvonne Petit (Martha) en Jaap van Don- selaar (Jan) komen onder regie van Peter de Baan tot een glasheldere uiteenzetting van de problematiek die Kroetz aan draagt. Martha is de slimste van deze twee eenvoudige mensen en zij weet haar man handig te manipuleren, gebruik makend van de zwakke plekken bij het eergevoel van haar man. Jan is het prototype van de werkman die de kost verdient en bij wie zijn vrouw en kinderen niets te kort mo gen komen. Yvonne Petit speelt Martha met een berustende ondertoon en schept daarmee de opening van waaruit later de heftigste verwijten kunnen komen. Jaap van Don- selaar maakt van Jan een man van goede wil, die zich met schrik bewust wordt van zijn verkeerde handelen, als hij met de gevolgen daarvan geconfronteerd wordt De voorstelling van Sater is door Peter de Baan sober maar doeltreffend geregis seerd. Er wordt toneelgespeeld in een rea listische stijl die aan het Werkteater doet denken en zo krijgen dramatische mo menten een korte, verhevigde aanzet. Het is een manier van acteren waarbij de spelers vanuit hun spel commentaar lij ken te geven op de gebeurtenissen die zij laten zien. Een heel verfrissende voorstel ling, die je daardoor van minuut tot mi nuut geboeid blijft volgen. Judith Lan- sinks toneelbeeld is van een even eenvou dige vindingrijkheid en sluit bij deze con ceptie mooi aan. De film fascineert en beklemt door som mige beelden en door de kleur die bij tijden kleurloos is en laat de toeschouwer achter met de spijt de sleutel tot het mys terie niet in handen te hebben gekregen en geen samenhang te hebben kunnen ont dekken in het spel van Paul Newman, Bibi Andersson, Vittorio Gassman, Fernando Rey en Brigitte Fossey (vijf acteurs). In tegenstelling tot de chaotische gees testoestand van de titelheld van het dra ma „Woyzeck”, heeft Werner Herzog een uiterst beheerste en rechtlijive film ge maakt, geheel in de geest van de auteur Georg Büchner (1813-1837) die een reeks korte scènes schreef en deze aaneenreeg tot een drama dat nog steeds zijn kracht behouden heeft. Zo ontstond het verhaal van de door zijn omgeving als achterlijk beschouwde fusilier Franz Woyzeck die alleen maar in het leger geleerd heeft blindelings te gehoorzamen en zo volg zaam is dat hem geen tijd gegund word een eigen leven met vrouw en kind te leiden. Steeds opgejaagd, gekweld door geruchten over de ontrouw van zijn vrouw, breekt bij deze primitieve man een blinde haat los. Hij koopt een mes en doodt zijn vrouw en verdrinkt zelf als hij het wapen nog dieper in het water wil werpen. het Berliner Philharmoniker laat begelei den alleen om het sentiment nog nadruk kelijker te laten doorwerken? Bombasti sche aanpak van een bedenkelijk allooi, dat live gestalte krijgt door het orkest via een geluidsband van dubieuze kwaliteit te laten horen. Voor het overige zij vastge steld dat Jürgens koketteert met vage, moderne begrippen zoals in Eine Hand ist keine Faust, niet schijnt te beseffen dat hij af en toe nummers van anderen verloe dert (Cottonfields van The Beach Boys bijvoorbeeld) en uit is op het meezing- effect, zoals in Aber bitte mit Sahne. Natuurlijk mag Udo zich etaleren zoals hij wenst. Uiteraard dat repertoire kiezen dat hem het meeste succes brengt (de stemming zat er best in in de Edenhal), maar iemand met een zo nuchtere opinie zou je de moed toewensen iets meer met zelfkennis te werk te gaan. ARNHEM. De meest besproken en bediscussieerde film van het Arnhemse festival blijft toch „Quintet”, het filmraadsel van Robert Altman, waarvan tijd en plaats al lastig te bepalen vallen maar ook de optredende mensen moeilijk naar motieven en geestelijk niveau te classifice ren zijn. Een ding is zeker: het getal vijf speelt een grote, zo niet bepalende rol in de film. De vijfhoek domineert als ornament of versiering in kleding en decors, de plaats van handeling is een verwoeste (of nooit afgemaakte) stad die bedoeld is aan vijf miljoen mensen plaats te bieden en gebouwd werd in vijf sectoren waarvan ieder gebouw vijfentwintig verdiepingen telt. En het kansspel dat de verarmde restanten van de bevolking spelen met als uiterste inzet het eigen leven is natuurlijk vijfhoekig. Newman) doodt tegen het einde twee te genstanders en vertrekt naar het noorden, zodat de slotbeelden overeenkomen met de inzet van „Quintet”, een grauwe sneeuwvlakte met hier en daar een inge sneeuwde trein en ditmaal één menselijk wezen dat langzaam verdwijnt in de im mense ruimte. Evenals twee jaar geleden toen met de ruimte-thriller „Star Wars” Filmweek 1977 zelfs geopend werd, ontbreekt ook dit keer een film over ruimtevaart niet. „Alien” is de titel van deze horrorfilm waarin de bemanning van het spaceship „Nostromo” van binnen uit door een mon sterachtig wezen, half dierlijk, half plant aardig bedreigd wordt. Het wezen dat snel van vorm kan veranderen even snel bin nen kan dringen in het menselijk lichaam wordt meegenomen in de „Nostromo” door een der astronauten die bij een nood landing op een onbekende planeet de om geving gaat verkennen en door het plan taardige dier wordt overvallen. Ogen schijnlijk overleeft hij de gruwelijke ge beurtenissen, maar eenmaal terug in het ruimteschip blijkt het ongeïdentificeerde beest zich in zijn lichaam genesteld te hebben van waaruit het zich op een gege ven ogenblik met geweld weet te bevrij den waarna het zijn moordende tocht on der wisselende gedaantes door de inmid dels weer opgestegen „Nostromo” voort zet. Een griezelfilm, zoals er in het verle den talloze gemaakt zijn, met dit verschil dat ze vroeger, bij gebrek aan beter, zich op aarde afspeelden en nu, ter verhoging van de misère in de beslotenheid van een ruimteschip plaatsvinden. Een ander po pulair zij het niet actueel thema van het ogenblik, het optreden van jeugdbendes in grote steden, vindt een dubbele herha ling tijdens de filmweek in „Quadrophe- nia” waarin Londense straatjeugd (de „Mods” en de „Rockers”) en „The Wan derers” waarin jeugdgangs uit de New Yorkse Bronx de omgeving in onrust brengen. In beide gevallen moet terugge grepen worden naar de zestiger jaren, zodat naast de sensatie van opwindende confrontaties tussen de bendes vooral de muziek uit die tijd (Pete Townshend, Bob Dylan) de attracties van deze min of meer historische terugblikken vormen. Jürgens ben ik bij toeval een keertje tegen het lijf gelopen. Een ontmoeting die toen resulteerde in een duidelijk gesprek, waarin deze populaire man verstandige zaken wist te zeggen over zijn eigen func tioneren, de amusementswereld in het al gemeen en het kitscherige schlagertum in het bijzonder. Hij verweet en verwijt veel van zijn collegae het publiek te nadrukke lijk een suikerzoete schijnwereld voor te schotelen. Een ontboezeming waarover de corrupte Duitse showbusinesspers zich quasi opwond. Het verhaal gaat dat Udo zich voor zijn uitspraken inmiddels heeft geëxcuseerd. Voor wat de waarheid betreft is dat jam mer en illustratief voor de omstandighe den waarin hij zelf moet opereren. Geloof overigens niet dat Jürgens zoveel beter is dan zijn vakbroeders; hij zingt hooguit beter en kan zijn zaken meer relativeren. AMSTERDAM. „Van de zomer zijn we verhuisd, een hele onderneming. Van de ene kant van Minnesota naar de andere. We wilden aan een meer wonen, maar dat bleek in de praktijk een moeras. „Leo Kottke brengt een andere stemming aan op zijn 12-snarige gitaar, ondertussen doorkeuvelend en het publiek bezighoudend zoals een folkie betaamt. De moeilijkheid is alleen dat Kottke de flexibiliteit mist om als een entertainer en zelfs als een folkie door het leven te gaan. Ook de schitterendste anecdotes vertelt hijmet een zekere afwezigheid, voortdurend afgeleid door de telkens niet optimale stemming van zijn instrument. beslist in geen enkel vakje te stoppen valt. In Kottke’s werk domineert vanzelfspre kend wel een scala aan Americana. Blues, rag en country hebben uiteraard hun in vloeden op een musicus die zich in zijn spel strict akoestissch opstelt Dat wil zeggen, wat slag- en tokkeltechniek aan gaat dan, want een minimale versterking, soms gepaard gaand met een lichte pha sing, laat zich duidelijk vaststellen. Maar in artistiek opzicht heeft hij weinig te makken en als je zijn voorstelling op amusementswaarde moet beoordelen, kom je meermalen tot de conclusie dat hij er betreurenswaardige kwalitietscriteria op nahoudt. moet voor zijn baas een aantal vaten met levensgevaarlijk gif dumpen. Hij kiest daarvoor het idyllische, verborgen plekje waar hij eerder samen met Martha was. Daar gooit hij de vaten leeg in het water. Voorstelling: Het Nest, geschreven door Franz Xaver Kroetz. Regie Peter de Baan, decor en kostuums Judith Lansink. Spelers Yvonne Petit en Jaap van Donselaar. Toneelgroep Sater, première 6 oktober 1979, Blauwe Zaal, Utrecht. AMSTERDAM. Strikt genomen behoort de Oostenrijkse zanger Udo Jürgens allang niet meer uitsluitend tot het Duitstalige schlagerwereldje. De winnaar van het Eurovisie Songfestival van jaren her heeft zowel zijn muzikale aanpak als de presentatie ervan een face-lift laten ondergaan, die zeer nadrukkelijk aantoont dat Jürgens eigenlijk een Europese tegenhanger zou willen zijn van een kruising van A- Klaus Kinski als Woyzeck en Eva Mattes als diens vrouw Martha. Op de foto de moordscène. In korte, felle passages bouwt Herzog met de acteur Klaus Kinski het drama op dat als pamflet tegen de onderdanigheid aanhyt gezag moet dienen. Met het stuk van Büchner (die het door zijn vroege dood niet af heeft kunnen maken) als ruggesteun maakte Herzog koel en hard (in tegenstelling tot zijn barokke „Nosfe- ratu”) de beste film van zijn carrière. Een cru, onalledaags verhaal, dat met een lage stem op droogkomische wijze wordt uitgesproken. En alszodanig bijzon der goed aansluit bij de wereldvreemde Kootke, die nu exact tien jaar de wereld natuurlijk in de lijn der verwachting. Hij verblijdt met zijn ingetogen, warme en technisch uitzonderlijke snarenspel, dat

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 11