Prijzen Jos de Klerk Stichting op Haarlems stadhuis uitgereikt Afgewogen ensemble 19e eeuwse kunst IR ILULkUJJ Romantiek en Haagse School bij Galerie Gabriels in Den Haag Pleidooi voor afschaffing Kinderboekenweek Harmonia Musica in Heemstede Picasso-expositie in Parijs Gijsbert Japiksprijs Christie’s 3.998,- Jansweg BOSCH KEUKENSTUDIO 6 ,NT Cubaanse componist van Guantanamera overleden 14 15 VRIJDAG 1 2 OKTOBER 19 7 9 KUNST deren t 1 iden ERK 1370 f NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST sn. leer. HOOGST BELANGRIJKE KUNSTVEILING Singer Museum Laren 22 - 26 oktober 1979 Gratis f j advies -i- l (Van onze kunstredactie) HAARLEM. „Het voorste paard krijgt de cocarde, maar de overige uit het span verdienen evenveel eer voor hun trekkracht”, aldus Jan Valkestijn gisteravond na de uitreiking van de hem toegekende Jos de Klerk-prijs. Met die uitspraak sloot hij zich overigens geheel aan bij de opvattingen van de twee andere met deze Haarlemse muziekprijs bekroonden; Miep van Luin en Do Reeser. 26-28, I t I* I V 1 Haarlem, J \Z7W023-32 2231 (ADVERTENTIES) Muzikaal huldeblijk voor bekroonden SERIE C 20.15 uur A Burgemeester J. Reehorst overhandigt Do Reeser de Jos de Kierkprijs. o*» denken aan Fr. van Rossum du Chattel. Genoemd mogen worden een gezicht op i dirigent: JERZY KATLEWICZ SEIZOEN 1979-1980 tuinman Jderland den. De nuishou- jewenst op korte e flat of Het was de Amerikaanse zanger Pete Seeger die met zijn versie het lied interna tionale faam gaf. Fernandez heeft nooit geprofiteerd van de auteursrechten. DEN HAAG. Kunsthandels die zich op de 19e eeuw oriënteren, brengen graag zowel romantiek als Haagse School op hun exposities bijeen. Uit kunsthisto risch opzicht zijn dergelijke confronta ties vaak erg interessant, want howel beide stromingen gedurende een aanzien lijk lange periode gelijktijdig in de mode waren, zijn ze onderling toch geheel ver schillend en staan ze op een aantal pun ten tegenover elkaar. De Haagse School zette zich aanvankelijk zelfs af tegen de rond 1850 heersende romantiek, maar zo als wel vaker gebeurt ontstond er op den duur toch een zekere versmelding, zij het meestal met behoud van de gestelde uit gangspunten. Een mooi voorbeeld daar van is Andreas Schelfhout die zich heel moeilijk bij een der hier genoemde stijlen laat indelen. Werk van Schelfhout is dit keer niet aanwezig op de najaarspresentatie van Galerie Gabriels (Noordeinde 157a in Den Haag). Dat mag een uitzondering heten, want deze 19e eeuwer die zijn wortels in de voorliggende eeuw heeft, verdient vaak de voorkeur van de kunsthandelaar. Ga briëls heeft niettemin een afgewogen en semble bijeengebracht, met wat meer ro mantiek dan in voorafgaande jaren maar met de topstukken vooral uit de Haagse School. Dat alles wordt aangevuld met enkele frivole uitstapjes naar het post- impressionisme, die onstuimige reactie op het impressionisme waarvan Van Gogh een van de grote voormannen was. Er hangt bij Gabriëls een drietal werke lijk indrukwekkende olieverven, die nog meer contrast krijgen, gegroepeerd als ze zijn om een groter aantal „minor poets” van wie toch vaak heel charmant werk is te zien. Miep van Luin gefeliciteerd door bisschop Th. J. Zwartkruis. Dat valt ook te zeggen van een strandge- zichtvn Johannes Scherrewitz, een van de belangrijkste navolgers van de Haagse School. Scherrewitz, die in 1868 werd ge boren (hij stierf in 1951) heeft in zijn jeugdjaren de tweede generatie van de Haagse School zien opkomen. Toch liggen zijn invloeden eerder. De manier waarop hij het licht behandelt, echt Hollands in de blonde toon, is beïnvloed door zijn mees ter Poggenbeek. Qua onderwerp is dit doek heel opmerkelijk voor Scherrewitz die zich immers veelal bepaalde tot het uitbeelden van landschappen met koeien en paarden. Het drietal wordt gecompleteerd door Petrus Johannes Schotel met een heel gave marine. Een zeilschip probeert onder een betrokken lucht een haven binnen te lopen, terwijl een tweede schip zojuist de zee heeft gekozen. En bijna symbolische voorstelling zou je kunnen zeggen, die doortrokken is van een onheilsachtige boodschap. (Van onze kunstredactie) PARIJS. Rond 800 werken omvat de grootste tentoonstelling die tot nog toe is gewijd aan het oeuvre van Pablo Picasso. De Franse president Valéry Giscard d'Estaing heeft de expositie, die wordt gehouden in het Grand Palais in Parijs, gisteren voor geopend verklaard. (Van onze kunstredactie) HEEMSTEDE. Het optreden van het ka- mermuziekensemble Harmonia Musica in het cultureel centrum 't Oude Slot aan de Ir. Lely- laan 6 in Heemstede is gewijzigd van vrijdag tot zaterdag 13 oktober. Op het programma staan werken van Frober- ger, Purcell, Bach en Quantz. Aanvang 20.15 uur. (Van onze kunstredactie) OOTMARSUM. Het hoofd van de schoolradio van de KRO, Arno Wam- steeker, heeft tijdens een schoolvergade ring in Ootmarsum gepleit voor afschaf fing van de Kinderboekenweek. Daarmee zijn we beland in de categorie navolgers die de 19e eeuw in zo grote getale heeft gekend. De normen die zij zichzelf oplegde leidt tot de kwaliteit zoals die nu bij Gabriëls wordt neergezet. (Tot en met 25 oktober, dagelijks van 11-18 uur, zondags van 12-16 uur). CEES STRAUS BOLSWARD (ANP). In het histori sche raadhuis van Bolsward is woensdag de literaire Gijsbert Japiksprijs uitgereikt aan de schrijfster L. Post-Beuckens. De schrijfster kreeg de prijs, die werd uitge reikt door het provinciaal bestuur, voor haar Fries proza. De prijs die in 1947 werd ingesteld, is dit jaar voor de 20ste maal uitgereikt. de Westertoren in Amsterdam van W. G. F. Jansen, een Franse kerk van Paul Te- tar van Elven, een gezicht op Brugge van Henk van Leeuwen die net als José Kin- gret tot het post-impressionisme kan wor den gerekend, een riviergezicht van Thé ophile de Bock en een Jan van Vuuren. Zoals deze laatste, schilder van de Velu-’ wezoom, onder invloed stond van De Bock, zo doet je een boerderij aan het water van Charles. P. Gruppe heel sterk Ook mr. H. C. van der Mije, voorzitter van het bestuur van de Jos de Klerk- Stichting (waarvan voorts onder meer de pianist Sas Bunge en de organist Albert de Klerk deel uitmaken) betrok de nage dachtenis aan Jos de Klerk in zijn wel komstwoord, waarvan de strekking sym boliseerde hoezeer herinneringen aan de naamgever van de stichting in de geest van deze gebeurtenis zou domineren. Immers, ook de bekroonden gaven, on der meer door middel van anecdotes, blijk van hun verbondenheid-in-het-verleden met Jos de Klerk, er zou bovendien een compositie van De Klerk klinken, terwijl diens zoon Albert zich actief met het muzi kale deel van deze feestelijke bijeenkomst bezighield. Albert de Klerk bracht Do Reeser een muzikale hulde, door op haar naam die een voor de hand liggend gegeven biedt tot het samenstellen van een thema te improviseren en aldus twee spontaan ge vormde composities aan de vleugel voor te dragen, waarbij respectievelijk de poly fone en laatromantische tradities zijn sti listische uitgangspunten bepaalden. Ook liet Albert de Klerk zich vanaf deze plaats als begeleider horen van de fluitist Frans Vester, die jarenlang een duo heeft gevormd met Miep van Luin. Zijn optre den met De Klerk, in een Rondo Kv 184 van Mozart, was dan ook bedoeld als een ode aan zijn vroegere muzikale partner. Miep van Luins betrokkenheid bij de Stichting Jeugd en Muziek Haarlem werd op deze avond onderstreept door een op treden van een onder deze stichting res sorterend blazerskwintet, dat Mozarts Di vertimento nr 14 voordroeg. En Jan Valkestijn werd bij deze gele genheid uitgebreid door zijn „eigen” koor van de Kathedraal St. Bavo toegezongen. Een bijzonderheid, en in dit geval een buitengewoon toepasselijk element in het door deze jeugdige zangers ten gehore gebrachte programma van a capella-koor- werken, vormde „O quam suavis est”, gecomponeerd door Jos de Klerk. Kijkdagen in het Singer Museum: zaterdag 20 en zondag 21 okt. 1979 van 10.00 -17.00 uur. Tevens voorbezichtiging van een selectie van op 11 dec. 1979 in Londen te veilen tekeningen van oude meesters. )d grote auto te ■316469 en uitgebreide offerte SI Geraldine van de Sande Bakhuyzen (1826-1895) van wie bij Gabriëls dit herfststilleven is te zien, kwam uit een artistieke familie die het grootste deel van de tijd in Den Haag doorbracht. Ze leerde het vak van haar vader, Hendrikus van de Sande Bakhuyzen, die evenals zij aanzienlijke faam verwierf, onder meer met landschappen. Haar negen jaar jongere broer Julius Jacobus, werd eveneens schilder. Hij is bekend vanwege landschappen en wintergezichten De werken maken deel uit van de verza meling die de Franse overheid heeft ver worven ter verrekening van de successie rechten die Picasso’s nabestaanden moes ten betalen. In 1981 zal de collectie een vaste plaats krijgen in een nieuw Picasso- museum dat wordt gevestigd in het Hotel Aubert de Gontenay. Het zal dan precies een eeuw geleden zijn dat de in 1973 overleden kunstenaar in de Spaanse bad plaats Malaga werd geboren. Tot de onbekende werken van Picasso die in het Grand Palais zijn te zien, beho ren studies voor Desmoiselles d’Avignon, die als een mijlpaal in de abstracte schil derkunst kan worden beschouwd, een se rie kubistische assemblages uit de jaren 1912-T5 en een zeer grote collage „vrouw met lampetkan” uit 1938. Voorts wordt een volledig overzicht gegeven van Picas so's beeldhouwwerk en keramiek. Miep van Luin verklaarde namelijk al eerder in onze krant dat, aangezien een mens nu eenmaal niets alleen doet, zij daardoor deze onderscheiding slechts kon accepteren als zij er het gevoel maar bij mocht houden dat het in breder verband bedoeld is. En ook Do Reeser voelt zich, blijkens haar spontaan gesproken dank woord, met deze prijstoekenning niet zo zeer persoonlijk geprezen, maar ziet het als een erkenning van de waarde van het werk dat zij in combinatie met anderen verricht heeft. Zoals reeds eerder en uitgebreider in onze krant te lezen was, werd aan Do Reeser de Jos de Klerk-prijs toegekend op grond van haar werk als adjunct-directri- ce van de Openbare Bibliotheek. De pianiste Miep van Luin kreeg de prijs als blijk van waardering voor haar, de meest uiteenlopende aspecten van de muziek dienende werkzaamheid, die sinds jaren een belangrijk ferment in het muziekleven betekent. Jan Valkestijn, directeur van het Muziekinstituut van de Kathedraal St. Ba vo en haar koorschool, ontving de prijs vanwege zijn verdiensten op het gebied van de rooms-katholieke kerkmuziek. De uitreiking van de drievoudig toege kende Jos de Klerk-prijs 1979 geschiedde in de met kaarsen verlichte Gravenzaal van het Haarlems Stadhuis, in aanwezig heid van talrijke gemeentelijke, culturele en kerkelijke ambtsdragers, alsmede in het bijzijn van kunstenaars en andere belangstellenden. Miep van Luin, Do Reeser en Jan Val kestijn ontvingen hun onderscheiding uit handen van burgemeester drs. J. Ree horst, lid van het bestuur van de Jos de Klerk Stichting. Alvorens de juryrappor ten voor te lezen en de prijzen in de vorm van een door Mari Andriessen ont worpen, bronzen plaquette met de beelte nis van Jos de Klerk uit te reiken, belichtte de heer Reehorst in uitgebreide bewoordingen de in 1969 overleden naam gever van de stichting. 7ff ff Angelina Thole Gabriëls is immer inventief om het goe de niveau van zijn presentatie te handha ven. Dat komt ook tot uitdrukking in de meesters van het tweede plan die bij hem toch altijd met degelijke kwaliteit verte genwoordigd zijn. Het zijn geen namen die het grote publiek zullen aanspreken, maar voor wie naar kwaliteit zoekt is er heel wat te beleven. Er wordt volgens hem vóór en tijdens die periode namelijk zoveel aandacht ge schonken en publiciteit gegeven aan de zogenaamde „Gouden Griffel-boeken”, dat veel andere, goede kinderboeken daardoor niet óf onvoldoendeworden belicht. Naast de boeken die met de jaarlijkse prijs De Gouden Griffel worden onder scheiden, zijn er tientallen andere kinder boeken, die voor de jeugd geschikt en misschien vaak onontbeerlijk zijn. Hij maakte zijn stelling duidelijk door een aantal fragmenten uit verschillende boe ken voor te lezen. (te omg. Huur tol 1 □ezwaar fel. 020 jw, erke □kamers chterorr Daar is allereerst een hefststilleven van Geraldine van de Sande Bakhuyzen die zichzelf met dit kleurrijke maar ook zeer stemmige doek heeft overtroffen. Maar zelden is haar werk dat in de afgelopen jaren vaak in de kunsthandel was te zien, zo zeer gericht op een enkel seizoen. Dit portret van de herfst, met prachtige ro den, bruinen en okers, groepeert in een losse schikking vruchten en bloemen die bepalend zijn voor dit jaargetijde. Anders dan de wat precieuze toets die ze nog al eens had, is dit werk met grote artisticiteit opgezet. Concertgebouw Haarlem eerste concert op 19 oktober 1979 3 concerten op de vrijdagavonden 19 oktober, 21 december, 22 februari gastdirigenten: ANDRÉ VANDERNOOT, ELYAKUM SHAPIRRA solist: JAN WIJN met drie pianoconcerten voor de linkerhand abonnement 3 concerten f 24,— (a.i.) c.j.p. geldig losse kaart f 12,— (a.i.) kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. Maandag 22 oktober 10.00 uur, 14.30 uur, 19.30 uur: schilderijen Dinsdag 23 oktober 10.30 uur: tegels en tegeltableaux 14.30 uur: Art Nouveau en Art Déco, Europese ceramiek. 18.30 uur en 21.00 uur: zilver Woensdag 24 oktober 10.30 uur, 14.30 uur: Aziatische ceramiek, glas 19.30 uur: Delfts aardewerk o.a. coll, wijlen A. Vromen Jr. Donderdag 25 oktober 10.00 uur: koper, brons en tin 14.30 uur: klokken, sculpturen, varia. 19.30 uur: juwelen Vrijdag 26 oktober 10.30 uur: tapijten, meubelen 14.30 uur: meubelen WIJNVEILING 27 nov. 1979 Sonesta Hotel, Amsterdam CHRISTIE’S, Rokin 91,1012 KL Amsterdam telefoon (020) 23 15 05, telex 15758. Catalogi: schilderijen (code Frits), ceramiek, Art Nouveau (code Hans) en overige kunstvoorwerpen (code Julia) prijs per stuk f 12,50, per post f 15,-. Speciale catalogus Delfts aardewerk collectie Vromen (code Vromen) f 20,-, per post f22,50. Toezending geschiedt zodra betaling, met vermelding codenaam, is ontvangen op gironummer 34.41.824 of door middel van een girobetaalkaart of betaalcheque. Fluitist Frans Vester, die met Miep van Luin een muzikaal duo vormt, verraste de drie bekroonden in een optreden samen met Albert de Klerk HAVANNA (AFP). De Cubaanse componist en zanger Jose Fernandez, schrijver van de populairste Cubaanse melodie van de laatste twintig jaar Gu antanamera, is donderdag op 71-jarige leeftijd in Havanna overleden. De Haarlemse stadsorganist Piet Kee in ge sprek met Jan Valkestijn. incl. apparatuur vanaf i Drs. A. Baart t zoekt rkz. he- BOEK- voor 3 gen p.w G. de lat 21 n. Tel Wg

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 15