Volksstuk van Franz Xaver Kroetz knap geregisseerd Geen nostalgie bij oud idool Cliff heeft recht op herwaardering Emoties in koel decor bij Motels IT O 13 M '5 Bezettings- aktie rond Duitse vredesprijs voor Menuhin Russische dansers debuteren in VS 'f- f Vredenburg Gekke Mensen garantie voor vrolijk avondje Aangrijpend toneelrealisme in Mensch Meier bij Theater Westland Utrecht Hypotheekbank Haarlem, Frederikspark 1/hoek Houtplein. i ts Gouden Harpen voor Toon en Willem '-Wjl Drie echtparen vieren kerst met Ayckbourn riek. od/ ?k bij rt 'pe- MAANDAG 1 5 OKTOBER 19 7 9 KUNST 11 3 10 EN. -1- ,- of iblij- EN, lag. ?11 i Met Pandbriefbiljetten, ’an de Westland/Utrecht Hypotheekbank spaart u veilig een behoorlijk kapitaal bij elkai Het hoge rentepercentage staat namelijk vanaf het m< >ment van aankoop tot het einde van de looptijd vast, de rente wordt ieder jaar herbelegd. H krijgt zo de hoogste-fcnte-van-de-hoogste-rente-etc. Bij het huidige rente percentage van 9'/:% groeit uw 11000,- in 5 jaar naar f 1556,- (effectief rendement 9.25%). JM Verzilveren is na 2 jaar m< ’gelijk. u m< >et dan wel rekening h(>uden met et n W renteaanpassing. M lUt Voor mensen die liever op korte termijn sparen zijn er Pandbriefbiljetten met een looptijd van 2 jaar; in deze relaticfkortc looptijd krijgt u toch het hoge rentepercentage van 8/% (edfectief rendement 8. W>). lp geld betekent dit, dat een Pandbriefbiljet van f 1000,- in slechts 2 ji.rr groeit naar f 1177,-. Pandbriefbiljetten zijn (M)k verkrijgbaar in coupures van f K.000,-. Pandbriefbiljetten zijn aan toonder, u kunt dus zon der formaliteiten uw geld beleggen. Meer informatie over deze profijtelijke spaarvorm kunt u iqwinnen bij een van de kantoren van de Westland/l Itrecht Hypotheekbank of bij uw makelaar of assurantieadviseur. - 023-319154 J o Tienvan de twaalf songs op de plaat zijn afkqhstig van Terry Britten, dragen bijna alle een kwaliteitskenmerk en zijn nave nant geproduceerd door het duo Tarney Sbencer (dat ook zelf voortreffelijke albuns afscheidt). Het is dit werk dat centaal staat op een concert dat zich qua sfeei niet laat aanpaSsen bij wat Cliff en zijn Voortreffelijke Skyband op het podi um èveren. Eei enkel oudje als Move it, The Young One, Al Martino’s A Rose of Spanish Harem (in een „fout” arrangement) of Lucly Lips worden verwelkomd door stomen van applaus, terwijl het veel jS Cliff Richard; meer geavanceerde repertoire maar ma tig wordt ontvangen. Het lijkt er veel op dat het deels oudere publiek niet hoort hoe goed ex-Cockney Rebel-bassist Geor ge Ford het ritme ondersteunt met tegen- melodisch spel of hoe superieur Britten De uitreiking is op 22 oktober door minister Gardeniers van CRM. De belangrijkste oorzaak van dit niet- gespitst zijn, hangt samen met het ontbre ken van geluidsbanden die een indruk kunnen geven van de waarde van de nieuwkomers. Op het pioment dat beide bands hier optraden, was een debuutelpee nog niet verkrijgbaar via officiële kana len. Alleen de parallelle import verschaft dan gelukkig uitkomst. Zowel The Knack als The Motels bieden duidelijke indica ties dat het momenteel gist in Californië en wel in die mate dat je de indruk krijgt met een soortement verlate new wave te doen te hebben. The Motels is een vijfpersoons sterke groep rond songschrijfster Martha Davis, die voortreffelijke songs schrijft rond the ma’s als eenzaamheid en teleurstelling in de liefde. De band, die muzikaal nogal wat van westcoast-formaties als The Cars en Blondie wegheeft, kent daardoor een veel minder blijde uitstraling. Vooral live lijkt het alsof een diepe emotionaliteit geaccen tueerd wordt door een decor dat in koele tonen is gezet. Merkwaardig daarbij is dat veel songs beginnen met langzaam stacca- to-gitaarspel en percussie-accenten op de afterbeat. Martha Davis bereikt door een nadruk kelijke anti-show daarbij een goede uit straling, die soms zelfs het karakter krijgt van een dreigende apathie zoals in Total Control („I’d sell my soul for Total Con trol”). De band begeleidt haar voortreffe lijk. De desolate saxsolo in dit nummer en het lyrische gitaarwerk in Anticipating en Closets and Bullets (flencher-techniek!) spreken daarbij voor zich. JOHN OOMKES Concert: The Motels in Paradiso. Bezetting: Martha Davis (zang, gi taar), Jeff Jourard (gitaar), Martin Li fe Jourard (keyboards, tenorsax), Mi chael Goodroe (bas) en Brian Glascock (drums). Amsterdam, 14 oktober 1979. Nu behoor ik ook tot het contingent getrouwen dat het amusant vindt om Cliff weer eens aan te horen. Toen ik de rijpe leeftijd van elf bereikt had, kon deze En gelse soft-rocker bij mij geen kwaad doen en ging er voor mijn gevoel niets boven zijn zoetkwelende stemgeluid. En ik moet me sterk vergissen of zijn Summer Holi day-film beïnvloedde mijn latere reisdrift. Kortom, als Cliff op bezoek komt is er voldoende aanleiding óm de nostalgie bot te laten vieren. Maar anders dan bij The Kinks of een Fata Domino, die het lijdend voorwerp zijn van een identieke publieke lijke voorliefde, wijst Richard beleefd doch dringend die gerichtheid af. Niet alleen getuige zijn laatste album Rock and Roll Juvenile, ook getuige zijn huidige showwerk, dat stérk en eigentijds aan doet, hoezeer zijn muzikale terrein ook beperkt wordt door het onschuldige genre waarin hij zich traditioneel ophoudt. Rock and Roll Juvenile is een zeer aan vaardbaar bewijs voor een artiest die zijn tweede jeugd daadkracht wil bijzetten. feestneuzen en toeters, en helemaal in het toffe jongens-en-meiden-sfeertje van „En waarom zullen we treuren. Nou, nie mand in de zaal heeft getreurd. Integen deel, iedereen was helemaal uit zijn eigen sores en liet dat ook tijdens een langduri ge ovatie blijken. Die gekke mensen ga randeren een vrolijk avondje-uit. Niets meer maar ook niets minder. WIM HELVERSTEIJN. Voorstelling: Gekke Mensen van Alan Ayckbourn. Vertaling Jeroen Krabbé, regie Sam Walters. Decor Frank Raven. Spelers Pleuni Touw, Hugo Metsers, Ju les Royaards, Ronny Bierman, Gerard Cox en Carola Gijsbers van Wijk. Pre mière 13 oktober, Stadsschouwburg, Haarlem. Concert: Cliff Richard in De Doelen. Bestting Skyband: Terry Britten (gi- taa), George Ford (bas), Mark Jenner (gitar), Adrian Lee en Graham Todd (kefjoards, Graham Jarvis (drums), Stuirt Calvert, John Perry en Tony Rivers (achtergrondvocalen). Rotter- dan 13 oktober 1979. Voorstelling: Mensch Meier, volksto neel van Franz Xaver Kroetz, gespeeld door toneelgroep Theater. Regie René Lobo. Spelers: Leo Beyers, Anita Me nist, Porgy Franssen en Froukje Ver hoeven. Decor: Frank Raven. Vertaling: Karel Muller. Kleine zaal, Schouwburg Arnhem, 13 oktober 1979. O CD NEW ORLEANS (AFP). Leonid en Valentina Koslov, de twee dansers van het Bolshoi Ballet die 16 september in de Verenigde Staten politiek asiel vroegen, hebben zaterdag in New Orleans hun Amerikaans debuut gemaakt met het rei zend balletgezelschap Galaxie. De twee duizend toeschouwers gaven een enthou siast applaus. jr. Tel. met verve. (Foto Le* van Rossen) zijn klankkleuren aanpast aan elke nieu we song. Richard zelf functioneert daarbij vrijwel optimaal, soepel zingend en met verve zijn werk presenterend. Beste nummers in een 2 uur durend concert zijn Hot Shot, Garth Hoods Did he jump, Carrie, My Luck won’t change en het oude Do you wanna Dance dat op een verbluffende wijze opnieuw vorm heeft gekregen. Cliff verdient herwaardering! JOHN OOMKES FRANKFURT (AP). De vredesprijs van de Westduitse vereniging voor de boekhandel is zondag in Frankfurt aan de 63-jarige Amerikaanse violist Jehudi Menuhin uitgereikt. De prijs, 25.000 mark groot, wordt sinds 1950 jaarlijks toegewezen aan vooraan staande figuren die de wereldvrede bevor deren. De prijs wordt uitgereikt ter gele genheid van de jaarlijkse Frankfurter Buchmesse, de grootste boekententoon stelling ter wereld. Tijdens een plechtigheid in de Paulus- kerk in Frankfurt noemde bondskanse lier Helmut Schmidt Menuhin „een voor beeld van een eigentijdse burger die de vrede is toegewijd”. Schmidt zei dat vooral de Duitsers re den hebben om Menuhin dankbaar te zijn omdat hij de muziek heeft gebruikt als middel tot verzoening tussen de Duitsers en hun voormalige vijanden na de Tweede Wereldoorlog. Van feest kun je feitelijk niet spreken tenzij in de allerlaatste scène wanneer het blijspel een dolle klucht geworden is van kerst nog minder. Ayckbourn heeft naar mijn gevoel het kerstfeest er maar zo’n beetje bij gesleept om aan zijn stuk een diepere dimensie te geven: een zaamheid en tragiek van mensen, die met zichzelf en met elkaar geen raad weten. Wat mij betreft had dit plezierige drama zich ook op sinterklaas of in een regenach tig weekeinde mogen afspelen. Het zou aan de situatie niets veranderd hebben. Je hebt nu eenmaal te maken met gekke mensen, die de titel van het blijspel alles zins rechtvaardigen. Drie echtparen dus, die elkaar iedere keer in een landerige, soms daardoor be klemmende sfeer ontmoeten. Zes gewone mensen die op zich niets voorstellen en elkaar ook niets te vertellen hebben. Ze zoeken elkaar op, meer uit verveling dan uit vriendschap. Hun samenkomsten lij ken ze bij uitstek te benutten om hun grote ongenoegen te slijten en hun wre vels kwijt te raken of te cultiveren. O, ze zijn heus niet te beroerd om af en toe iets voor elkaar te doen, alledaagse klusjes zoals het repareren van een lamp of het in orde maken van de gootsteen. Juist op die momenten grijpt Ayckbourn zijn kans. Die incidenten blaast hij op tot tragi komische evenenementen, die al gauw doen denken aan Oliver en Hardy. Op het moment, dat de een de lamp repareert, draait de ander natuurlijk de knop om en staat de behulpzame vriend onder stroom een prachtig nummer van de cabare tier Gerard Cox en als nummer drie onder de gootsteen ligt, gooit natuurlijk een van de vrouwen afwaswater in de bak. Het is allemaal voorspelbaar en het lijkt oubollig, maar juist op die momenten on derscheidt zich het talent van regisseur Sam Walters, die al die onbenulligheid boven het alledaagse uit tilt en ze tot een onalledaagse verrassing maakt. Alle kom mer en kwel, die daarmee gepaard gaan, worden daardoor gerelativeerd, er gaat zelfs enige vertedering van uit. Dat zal ook wel de bedoeling van Ayckbourn geweest zijn. Hij is er de man niet naar, de moralist uit te hangen. Hooguit reikt hij zijn toe schouwers, zoals in dit blijspel, enige her kenningspunten aan, waardoor ze zich niet alleen schuldig hoeven te maken aan vrolijk leedvermaak maar ook een onbe kommerde zelfspot kunnen bedrijven. Pas dan is het mogelijk, er een dolle klucht van te maken, zoals zaterdagavond op het schouwburgtoneel, compleet met •ir Scène uit Mensch Meier met v.l.n.r. Anita Menist, Leo Beyers en Porgy Franssen. (Foto Wouter van Heusden) Hei verhaal van Otto Meier is als dat van lovelen. Hij is een mens die Zijn best doet. Zijn werk bestaat uit het indraaien van >en aantal schroeven bij de BMW- autobbriek en hij verdient er een loon mee lat hem in staat stelt zijn gezin van het roodzakelijke te voorzien. Maar in zijn eenviud beseft Meier zijn beperkingen en zoek hij zijn compensatie. Bijvoorbeeld in demodelvliegerij, waarin hij een kei is. Het loort bij de dagdromen waarin hij zich even kan verliezen, zoals de dure balpn die hij aan z’n chef heeft geleend en net durft terug te vragen. Meers vrouw Martha is iemand die haarhuishoudelijke en echtelijke bezighe den naar plichtsgevoel vervult. Zij en haarman hebben elk hun hunkering naar eigenwaarde en beseffen dat zij zich wat dat ietreft weinig illusies hoeven te ma ken. Otto en Martha proberen beide te geloien in zichzelf. Allebei erkennen zij evenvel de beperktheid van hun bestaan en (iarom willen ze voor hun zoon een (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. De stichting Cona- mus heeft Gouden Harpen toegekend aan Willem Duys en Toon Hermans. De Gou den Harp is de hoogste onderscheiding van Conamus op het gebied van lichte amusementsmuziek. betere toekomst. Hij mag in elk geval niet zomaar een arbeider worden. Niet in de leer als metselaar om een goed vak te leren, maar liever loopjongen bij een bank. Die ouderlijke visie brengt mee dat de jonge Ludwig niet aan werk kan ko men. Verveeld hangt hij thuis rond, tot ergernis van vooral zijn vader. Het zijn deze exponenten uit een samen leving die Kroetz gebruikt om de uitzicht loosheid en begrenzingen te verduidelij ken, waarbij hij de beschuldigende vinger uitstrekt naar die maatschappij. Kroetz schrijft vooral naturalistisch toneel, opge splitst in korte scènes waarin de essenties direct worden weergegeven. Dat deed hij in Overstekend Wild, Agnes B, Het Nest (nu op het repertoire van toneelgroep Sa ter) en ook in Mensch Meier. Maar in dit stuk gaat Kroetz zo gedetaileerd en ontle dend te werk, dat je met verbijstering de hopeloosheid van het grijze bestaan van deze mensen beseft. Binnen het gezin Meier komt het tot een uitbarsting. Die krijgt gestalte door Otto’s driftexplosie, als hij alles in huis aan splinters gooit. Het vervolg komt nadat hij i zijn vrouw als verlengstuk daarop verne dert en zij bij hem weg gaat. Ook de zoon is dan al uit huis vertrokken. Mensch Meier is bij toneelgroep Theater ingedeeld in de zogenoemde kleinezaal- 10, bank isto- en nd aan el. 023- (Van onze kunstredactie) UTRECHT. Het Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht was tijdens het afgelopen weekeinde middel punt van een rumoerige actie door een circa 250 man sterk actiecomité, dat de naam Tivoli Tijdelijk draagt. Al geruime tijd probeert deze groep aan te tonen dat er te weinig zaal- ruimte is in Utrecht en dat het rela tief nieuwe cultuur centrum een groot deel van de subsidies opslokt. Nadat het comité vrijdag eerst het NV- huis in de Domstad had gekraakt en er een popfestival ensceneerde, volgde zater dagmorgen de ontruiming op last van burgemeester Vonhoff. Zaterdagavond werd daarop door de actievoerders het Muziekcentrum bezet. Rond dit gebeuren deden zich zaterdagnacht meermalen vechtpartijen voor tussen demonstranten en de politie, die er inslaagde het centrum zondagmorgen vroeg te ontruimen. Na de beëndiging van de bezetting, waardoor verschillende concerten geen doorgang konden vinden, trok een groep demonstranten naar de Utrechtse woning van burgemeester Vonhoff. Een grote po litiemacht zorgde ervoor dat de actievoer ders op afstand bleven, maar kon niet verhinderen dat nog enige tijd harde leu zen werden geschreeuwd. ROTTERDAM. Gisteren werd Cliff Richard39 jaar en het (vroegere) idool moest dat zaterdag natuurlijk al bezuren. Tijdens eenserieus gepresenteerd concert wordt de gang van zaken voortdurend onderbroken Oor fans op leeftijd, die boeketten, snoepgoed en zelfs een verjaardagstaart aanbiean. Harry Webb, zoals Cliffs werkelij ke naam luidt, handelt de festiviteiten afstandeijk af en blijft er wat gelaten onder. Maar meermalen zucht hij: „let’s go on with thisconcert”, als om aan te geven dat hij moe is van de idolatrie, niet op zijn nostalgisch aantrekkingskracht wil vertrouwen en zien op zijn nieuwe repertoire wil laten voastaan. AINHEM. De Duitse toneel- schrjver Franz Xaver Kroetz heeft voonl stukken geschreven over ge won:, eenvoudige mensen. Zo iemaid is Otto Meier, de huisvader en bpende-bandarbeider in Kroetz' volkstuk Mensch Meier, waarvan to neelgroep Theater nu een uitgebalan- ceerle en op veel momenten aangrij- pence voorstelling heeft gemaakt. Tontel over heel gewone mensen. Een beknopt gfezin: man, vrouw en een joon van zeg zestien of zeventien jaar dus stoer. Een beetje sleetse proqjkten van een samenleving, die gegroeid is vanuit veilige zekerheden, volgns geconditioneerde normen. HAARLEM. Pleuni Touw en Hugo Metsers, Ronny Bierman en Jules Roy aards, Carola Gijsbers van Wijk en Ge rard Cox, zij vormen in Alan Ayckbourns blijspel „Gekke Mensen”, dat zaterdag avond in de stadsschouwburg officieel in première ging, de drie echtparen, die drie jaar achtereen, min of meer bij toeval, met elkaar kerstfeest vieren. Plaats van handeling: bij toerbeurt eikaars keuken. Dat kan precies, want er zijn drie be drijven. AMSTERDAM. De ontwikkelingen in de eigentijdse rock gaan af en toe zelfs de ingewijden te snel. Telkens opnieuw komen er uit de onvoorstelbaar grote Amerikaanse en Engelse reservoirs talen ten omhoog, die hoe bestaat het, zo stel je dan vast overlopen van creativiteit. Laten we er dankbaar voor zijn; aan het begin van de jaren zeventig maakte veel eigentijdse muziek een beredeneerde en uitgebluste indruk. Maar inmiddels heeft de grote „omloopsnelheid" van nieuw ta lent er voor gezorgd dat vrijwel niemand enkele maanden terug aanwezig was bij een optreden van The Knack en dit week einde hetzelfde dreigde te gebeuren bij The Motels. produkties. Wat daar nou precies de maat staf voor is, daarvan heb ik geen idee. Maar in de voorstelling die ik er van zag is wel duidelijk dat Theater er onder regie van René Lobo indrukwekkend mee voor de dag komt. Een doordachte totaalregie, waarbij ook de techniek zichtbaar betrok ken is, en een spelopbouw die tot in fines ses is uitgeregisseerd, zorgen er voor dat je een hele avond (duurt bijna tweeënhalf uur) met een mengeling van spanning en ontroering toekijkt. De drie spelers die Mensch Meier opvoe ren hebben zich zichtbaar in de karakters, maar ook in hun leefomstandigheden en onderlinge verhoudingen, verdiept. En elk zetten zij hun eigen persoonlijkheid als acteur/actrice in om de problematiek van Kroetz’ gezin Meier te verduidelijken. Nog nooit zag ik Leo Beyers zo trefzeker als nu. Zijn Otto Meier is fascinerend om te beleven, in alle facetten. Meiers drift, maar ook zijn kinderlijke blijdschap en hunkering naar geluk, krijgen bij Beyers een sublieme invulling. Meiers vrouw Martha wordt door Anita Menist al even zuiver gespeeld. Deels broos en breek baar, maar ook met grote vastberaden heid in haar eenmaal genomen besluit. Porgy Franssen als de zoon Ludwig is de verpersoonlijking van dé prolongatie van de uitzichtloosheid. Knap toneelspel van deze jonge acteur, die zijn rol eveneens tot in perfecte details uitvoert. Frank Raven ontwierp het toneelbeeld, dat in detail-realisme is uitgevoerd. Het sluit geraffineerd aan bij de regie-visie. Het stuk bestaat uit een groot aantal scè newisselingen die, hoewel kordaat met behulp van de spelers uitgevoerd, toch voor een zeker oponthoud zorgen. Een lastig te omzeilen factor, te verwaarlozen, vergeleken bij de kwaliteit als geheel in deze boeiende voorstelling. KO VAN LEEUWEN (ADVERTENCE) Een Pandbrief biljet van f1000; groeit naar f 1556,- ftl oor uw M. O.a. tstellen. r 023-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 11