Antiekbeurs
nu ook met schilderijen uit de Romantiek en Victoriana
WJBERDY:
BERDY DOET MÉÉR MET LEER!
ECHTE
LAMMY
aACHTJAS
II645,-
p 1
r
1
o
VinGoor
jWl Jeugdboeken
a
door Cees Straus
Onder de drieduizend
r' J
CT
DE ZOON VAN BOLKE DE BEER.
SI
I
i
DELFT. Met een heel
voorzichtig, bijna miniem te
noemen stapje heeft de Oude
Kunst- en Antiekbeurs in Delft
een koerswijziging ingezet. Tot
de tweede helft van de vorige
eeuw ontbreekt het in hun ogen
aan zuivere stijlen en breekt
eigenlijk al het tijdperk van de
moderne kunst aan. Voor een
deel hadden ze wel gelijk: uit
kunstzinnig oogpunt is menig
meubel uit de laatste decennia
van de 19e eeuw een
wangedrocht, ook al door de
machinale vervaardiging.
BETER
DRUKWERK
BESTELLER?
’n Populaire jeugdheld terug!
BOLKE DE BEER
VAN RIXEL
zo'n drukker
Oosterdulnwag 29
tal. 14768 IJmuldan
AMSTERDAM
nog toe werd de toelatingsgrens
van de aangeboden voorwerpen
rond het jaar 1850 getrokken. Wat
daarna werd gemaakt, werd
onverbiddelijk de deur gewezen,
want zoals de oudere garde onder
de beursexposanten zich
regelmatig liet ontvallen, wat
daarna kwam had helemaal niets
meer te maken met datgene dat
antiek als zodanig bestempelt. In
4 Uk kwaliteit.
ROTTERDAM
VOOR AL UW
ELEKTRAWERK
BRANDENBURG”
GEBOORTE?
iMS VERLOVING?
wHM HUWELIJK?
p
o
K
VK
Delft” wijzigt koers
maar traditie
blijft gehandhaafd
ir Rembrandt van Rijn: zelfportret met Saskia, ets (1636). (Laurentius).
(ADVERTENTIES)
3> fi
1.
TÜr Madonna met kind van Sano di Pietro (Siena 1406-1481) (Cramer).
h- Bronzen groep met Louis XIV te paard.
Frankrijk, begin 18e eeuw. Hoogte 50
centimeter (Nijstad Lochem).
Renaissancistisch portret van een krijger. Waarschijnlijk Duits, toegeschreven aan Hubert
Gerhard, 16e eeuw derhalve. (Ch. van der Heyden).
Men heeft daarover beraad gevoerd met
als resultaat dat met ingang van de
huidige beurs, die vanaf morgen in Het
Prinsenhof weer in alle pracht en praatis
te zien, schilderijen uit de Romantiek
mogen worden geëxposeerd. Er werd een
tweede uitzondering gemaakt voor wat
betreft het ouderdomsminimum,
namelijk voor het Victoriaanse sieraad.
Hetgeen op zich merkwaardig is, want
waarom dan niet meteen wat meer
Maar oude kunst en antiek is meer dan
meubels. De Delftse beurs, waar het 17e-
eeuwse schilderij traditioneel meer dan
goed is vertegenwoordigd, begon in te
zien dat ze ten aanzien van de
schilderkunst van de 19e-eeuw de boot
begon te missen. Al verscheidene jaren
beleeft de handel in de 19e eeuwse
schilderijen een behoorlijke opleving en
niet zonder reden. Romantiek, Haagse
School, Hollands impressionisme en zelfs
de navolging hebben werken opgeleverd
die op hoog peil staan.
voorwerpen uit diezelfde periode.
Tenslotte hebben de Engelsen in de
tweede helft van de 19e eeuw een aantal
kostelijke prentenmakers en
aquarellisten voortgebracht. Maar zover
is het in Delft nog niet.
Veel effect hebben de nieuwe regels
trouwens niet. Daarvoor leeft in Delft de
traditie te zeer en wat er bij komt, de beste
kunsthandelaren voor de 19e eeuw zoals
Pieter Scheen en Ivo Bouwman zijn niet
bij de organiserende stichting
aangesloten.
De inbreng van de Romantiek en het
vroeg-impressionisme blijft eigenlijk
louter beperkt tot de deelneming van een
enkele exposant, Rob Kattenburg en
Gebr. Douwes. Bij de laatste kunsthandel
zijn onder meer twee werken te zien van
Kaspar Karssen, een J. C. Schotel,
Jongkind, Boudin en een Christoffel
Bisschop. Mooi werk, daar niet van, maar
je zou toch kunnen verwachten dat er
meer exposanten waren die deze nieuwe
gelegenheid te baat zouden nemen.
Toch is de 31e Oude Kunst- en
Antiekbeurs weer de beurs van de
schilderijen geworden, al moet daar in
een adem ook de prentkunst bij worden
vermeld. Delft is ook de beurs van
Rembrandt. Maar liefst 32 etsen bracht
Theo Laurentius uit Zaltbommel in het
afgelopen jaar bijeen en hij kan er terecht
trots op zijn ze nu in Delft te tonen. Met
een grote verscheidenheid aan
onderwerpen die Rembrandts
veelzijdigheid ook op dit terrein nog eens
onderstreept: enkele zelfportretten,
landschappen, religieuze en
genrevoorstellingen.
Al op heel vroege leeftijd omstreeks 16,
17 jaar oud maakte Rembrandt een
serie intieme paneeltjes die voorstellingen
bevatten waarmee de zintuigen worden
gesymboliseerd. Ze zijn voorzien van de
bekende rossige gloed, zo typerend voor
de vroege Rembrandt. Cramer laaten
dat is erg aardig ook zien waar
Rembrandt die invloed vandaan haalde.
Meer Rembrandts zijn te zien bij Hans
Cramer uit Den Haag die twee kleine
panelen uit de serie „zintuigen” aanbiedt.
Hij exposeert een Jan Pynas, leermeester
van de grote schilder, die eveneens met
dat merkwaardig rode licht werkte.
Bij Noortman schilderijen uit diverse
periodes. Genoemd mag worden op de
De collectie van Cramer bevat vrijwel
allemaal topstukken. Een tweetal
portretten van Terborch, een heel
getemperde Jan van Goyen, en voorts
groten als Salomon van Ruysdael,
Nicolaes Berchem en Guardi. De collectie
middeleeuwers is kleiner dan in
voorafgaande jaren, maar bevat wel veel
moois waar onder een madonna met kind
van Sano di Pietro.
eerste plaats een rivierlandschap van
Aelbert Cuyp, rijk gestoffeerd met vee en
haast fluwelig van toon. Duidelijk een
uitgerijpte Cuyp die het métier volstrekt
beheerst. Noortman heeft daarnaast een
charmante paardenmarkt van Philips
Wouwerman, een rozig Godenfeest van
Cornells van Haarlem en verscheidene
goede bloemstillevens.
De sector marines is bij Rob Kattenburg
goed vertegenwoordigd. Dat zal niet voor
lang meer zijn, want naar hij mededeelde
zal de zaak in Amsterdam binnenkort
worden verruild voor een pand in
Aerdenhout waar de keuze heel wat
ruimer zal worden. Kattenburg zal zich
daar ook niet in hoofdzaak tot de 17e eeuw
beperken zoals hij nu in Delft laat zien,
maar wil zijn grenzen zo breed mogelijk
leggen. Nu, in Delft, heeft hij een
ongelooflijk fraaie Jan van Ós met enkele
schepen op de rede. Een doek waarin het
licht heel subtiel wordt behandeld en dat
toch ook voor de liefhebber van een mooi
geschilderd schip veel te bieden heeft.
Bij Schlichte Bergen uit Amsterdam
treft vooral een triptiek uit het begin van
de 16e eeuw met als voorstelling de
Aanbidding der koningen. Het
rechterpaneel is helaas leeg, midden- en
linkerpaneel verraden een al zeer verfijnd
Antwerps maniërisme.
Delft is vanouds de beurs van een
uitstekend stuk antiek. Dat zoiets niet
duur hoeft te zijn, ook niet op deze beurs,
bewijzen enkele vitrines die met
voorwerpen zijn ingericht die voor
minder dan drieduizend gulden worden
geboden. Uit een zo’n vitrine noem ik
onder meer een Tibetaans beeldje in
brons voor 1350 gulden (16e-17eeeuw,
zeer fraai en zijn geld meer dan waard),
een Hollandse tabaksdoos uit de 18e eeuw
voor 1500 gulden, een kleine bronzen
ikoon voor 500 gulden (nog altijd niet duur
gezien de huidige rage die de prijzen
exorbitant op jaagt) en een 17e-eeuwse
vijzel uit Spanje 850 gulden.
Zo’n vitrine bevat uiteraard nog maar
een keus want op de stands is genoeg te
vinden voor wie onder de duizend gulden
wil blijven. Opvallend is ook dat sommige,
vaak zeer redelijk prijzende deelnemers
de bedragen voor hun objecten al op het
titelkaartje vermelden hetgeen een
genante vraagstelling voorkomt.
Delft is al 31 keer een schatkamer die
alles van een sprookje wegheeft. Komt er
dan nooit een einde aan dat aanbod, kan
je je afvragen. Ten aanzien van het goede
meubel lijkt die vraag met ja te kunnen
worden beantwoord. Het rijke aanbod
van de vele kussenkasten, de Zeeuwse en
Friese keeftkasten en wat dies meer zij is
al sinds jaren voltooide tijd. Ook tafels en
aardige Franse stoeltjes, buffetten en
bureaus zijn in Delft zeldzaam geworden.
Maar aan het aanbod in andere catego
rieën lijkt geen einde te komen. Zilver is
er overstelpend veel, porselein is nooit
weggeweest en ook de klokken blijven
met Stender en Katz goed
vertegenwoordigd. Zo lang Stender
bijvoorbeeld nog het eerste Hollandse
staande horloge kan vinden of zo’n
typische Japanse tafelpendule in de vorm
van een tempel (gedragen door een drietal
kwelgeesten die letterlijk onder de
vergankelijkheid gebukt gaan) lijkt het
wel goed te gaan. Toch zou de
beursleiding er goed aan doen de
voorgenomen plannen ten aanzien van de
tijdslimiet ook daadwerkelijk uit te
voeren. Dat vereist het aantrekken van
nieuwe deelnemers en dus minder ruimte
voor de huidige exposanten. Delft zal er
echter wel aan kunnen winnen.
(Tot en met woensdag 7 november, ge
opend op maandag tot en met zaterdag
van 10-17 uur, op zondag vanaf 13 uur en
bovendien op dinsdag- en
donderdagavond van 19-22 uur. De
entreeprijs bedraagt 6,50 gulden, de
rijkgeïllustreerde catalogus kost twee
tientjes).
Nieuwendi|k 133 143
Verkoop Leer Suède Ie Etage (roltrap)
i.
Bij elke
boekhandel.
K Echte lammy
uachtjas!
Van de soepelste
Da't is de nieuwe
Bk wintermode'
Hoogstraat 194
I Verkoop Leer Suede Ie Etage (roltrap)
Veilig, door goede kwaliteit.
Bedrijfszeker, door deskundig
ontwerp.
Snelle service.
Landelijk erkend installateur
Oosterduinweg 20 - IJmuiden
Telefoon 02550-13405
De beroemde kinderboeken van
A.D. Hildebrand in een nieuwe,
aantrekkelijke uitvoering.
Gebonden, ZA QA
per deel êz»
■ir Middenluik van een Antwerps triptiek, omstreeks 1540 met twee van de drie koningen in
aanbidding. (Schlichte Bergen)
Ifc
tó