filmhuizen Opmerkelijke Last Tycoon over Hollywood-bazen haarlem N DIA-AVONDJE? WAT KRAAKT’T GEZELLIGST TIJDENS amsterdam 9» Déze wasmachine voor déze prijs Apocalypse Now kostte dertig miljoen, een hartaanval en privébezitingen 1048.- I - door Pieter van Lierop - t Smiths Chips© U ZflNKER I, Smiths >p Smiths chips. De gezelligste krakers van Nederland. AMSTERDAM. Een man van het steeds zeldzamer worden de type dat de rest van deze eeuw vol vertrouwen tegemoet ziet, ze ker wanneer het zou mogen ge beuren dat niet juristen en ideolo gen het in de wereld voor het zeggen zouden hebben, maar lie ver artiesten; mensen met benul van wat pijn doet en wat mooi is. Zijn naam is Francis Coppola, de maker van Apocalypse Now, een film die binnenkort in première gaat in de Nederlandse biosco pen. Aan het script ervan is acht jaar gewerkt. (ADVERTENTIE) (toed.dat u er op gewacht hebt... oorlog rf- Regisseur Francis Ford Coppola 1 (ADVERTENTIE) ■v- Robert Mitchum in The Last Tycoon. id De twee Haarlemse premières deze week hebben beide al eerder dit jaar korte tijd in Amsterdam gedraaid. De Nederlandse productie Tiro! was daar vorige maand te zien en I never promised you a Rose Garden ruim acht maanden geleden. plaats van La Streisand, maakte deze Amerikaanse actrice een leuke, mooie film geheten Funny Girl. In deze op ware gegevens gebaseerde productie, die haar tot een grote ster promoveerde, speelde zij het lelijke eendje dat uiteindelijk een top talent wordt. In Funny Lady (nachtvoorstelling, Cine ma Palace) gaat het verhaal door. Strei sand is nu getrouwd met Billy Rose (Ja mes Caan) en ze is al een ster en boven dien weinig bruisend of emotioneel. Er zijn wat leuke liedjes, Omar Shariff ver toont zijn bruine ogen weer een paar keer, maar de spontaniteit en brutaliteit en hu mor van Funny Girl zijn afwezig. In Cinema Palace wordt Milos Formans Hair geprolongeerd, eveneens als In de ban van de ring in Roxy, Kort Ameri kaans in Lido, Grijpstra en de Gier in Luxor en De Klokkenluider van de Notre Dame, ook in Luxor. Studio gaat door met 50 jaar Mickey Mouse en Cinema Palace vertoont een serie tekenfilmpjes voor de jeugd. Les Soeurs Brontë, een van de Franse selecties op het Cannes Festival van dit jaar, is een van drie Amsterdamse pre mières deze week. André Téchiné schreef het scenario voor deze vertelling over het leven van de drie Engelse schrijfsters en hun broer in 1971. Het kostte hem ruim twee jaar om geld en regisseurs te vinden („Het was.erg moeilijk want er gebeurt helemaal niets in de film”) en pas vroeg dit jaar werd Les Soeurs Brontë aan een enthousiast pu bliek vertoond. De film opent met een scène waarin Charlotte, de meest bekende van de drie zusters door haar boek „Jane Eyre”, een opera bijwoont met haar man en vader. Wanneer het gordijn omhoog gaat ziet zij niet een opera maar een scène uit het verleden met haar zusters Anne en Emily en haar broer Branwell. Téchiné brengt zo het tragische, maar boeiende leven van deze talentvolle fami lie in beeld; de liefde die zij koesteren voor anderen en voor elkaar, hun aanvankelij ke beroepen, het latere succes van hun boeken, de ondergang van Branwell en de vroege dood van Anne en Emily. De hoofdrollen worden vertolkt door Marie-France Pisier, Pascal Greggory, Isabelle Adjani, Isabelle Huppert, Patrick Magee, Hélène Surgère en Jean Sorel. De regie is van Yves Gasser, Yves Peyrot en Alain Sarde. (Alhambra 1). De twee andere premières in Amster dam deze week zijn The Visitor in Cineac Reg. Breestraat en Where eagles dare (in feite een reprise) in Cinema International. The Visitor is van regisseur Michael J. Paradise met Mel Ferrer, Glenn Ford, John Huston, Joanne Nail en Sam Pec kinpah. Where eagles dare, onder de Nederland se titel Als Adelaars vielen ze aan, werd in 1968 gemaakt. Het is een oorlogsfilm vol heldendaden waarin een geallieerd com mando opdracht heeft een Amerikaanse generaal uit een Beiers kasteel te bevrij den. Richard Burton en Clint Eastwood nemen de hoofdrollen op zich in deze door Brian C. Hutton geregisseerde film. De Toneelschuur in de Smedestraat in Haarlem begint vrijdagavond met een nieuw project, de Filmschuur. De eerste film, die in Schuur II vanavond, zaterdag van 25 tot en met 27 oktober wordt ver toond is Ivan Pyrjevs verfilming van Dos- tojevski’s klassieke De idioot. Deze uit 1958 daterende Russische film behandelt alleen het eerste deel van het boek. Aan vang 21 uur. Het Amsterdamse Filmhuis, in samen werking met het Goethe-Instituut, presen teert van 25 tot en met 31 oktober een Reinhard Hauffweek. Op donderdag, vrij dag en woensdag (25. 26 en 31 oktober) worden de films Paule Paulander (aan vang 20 uur) en Der Hauptdarsteller (22 uur) in Filmhuis Oktopus gedraaid. Maan dag en dinsdag (29, 30 oktober) wordt Messer im Kopf vertoond in Filmhuis Akhnaton (20 en 22 uur). De Duitse regis seur zal 25 oktober zelf aanwezig zijn bij de voorstellingen om met het publiek te discussiëren. e- n, m iO 5 Metafysische reis naar de morele aspecten van In het jongerencentrum Zero op de Ba- kenessergracht 8 in Haarlem wordt woensdag 24 oktober „Vrouw in het zand” van de Japanse cineast Hiroshi Teshiga- hara vertoond. In een bijna Pinter-achtige stijl vertelt Teshigahara over een vrouw die in een kuil woont en voortdurend met het zand strijd. In de loop van de film komt een man bij haar wonen die de kuil als een soort gevangenis gaat beschou wen. Benedënzaal Zero, aanvang 20 uur. De Nederlandse première staat voor de deur van een film, die zonder overdrij ving al kan worden bijgeschreven als een mijlpaal in de geschiedenis van de cinematografie: Apocalypse Now, geregisseerd door Francis Coppola, de Hercu les van Hollywood. Na The Conversation (bekroond met de Gouden Palm van Cannes) en The Godfather I en II (beide delen bedolven onder Oscars), werkte Coppola vijf jaar intensief aan wat dè film over Vietnam moest worden en uiteindelijk ook is geworden. De toen nog onvoltooide versie van Apocalypse Now was in mei al goed voor opnieuw een Gouden Palm (gedeeld met Der Blechtrommel). En in Amerika liep het storm op de slechts enkele theaters die de film aanvankelijk mochten draaien. Bij de „general release” sloeg de vlam in de pan. Ook in Nederland wordt die buitenissige uitbrengpolitiek gevolgd. Eerst alleen in Amsterdam (25 oktober, misschien 4 november) en daarna alle grote steden in het land op 29 november. Apocalypse Now is een film die min of meer is gebaseerd op de (zich overigens in de Belgische Kongo afspelende) roman Heart of Darkness van Joseph Conrad. De film echter speelt in Vietnam en handelt over een Amerikaans legerkapitein die opdracht krijgt ergens diep in de jungele ene kolonel Kurtz te gaan uitschakelen, die als gedeserteerde, gek geworden „groene baret” een konink rijkje voor zichzelf is begonnen, waar hij zijn doorgeslagen moordlust botviert. Willard wordt gespeeld door Martin Sheen en Kurtz door Marlon Brando. Rollen waarvoor ook ooit Redford, Hackman, Newman en McQueen zijn gevraagd. Anderhalf jaar werd er gefilmd op De Filippijnen, met steeds verder uit de hand lopende budgetten, deels op rekening te schrijven van Coppola’s hang naar perfectionisme en deels op rekening van de barre omstandigheden waaronder gewerkt moest worden. Oorspronkelijk begroot op 12 miljoen dollar, liepen de directe kosten uit tot 30 miljoen. Een tornado, die voor anderhalf miljoen schade aanrichtte (los van de twee maanden vertraging in de opnamen), een hartaanval van hoofdrolspeler Sheen en de noodzaak voor Coppola om op zeker moment al zijn privé-bezittingen te belenen teneinde de film te kunnen voltooien, vormden andere factoren die de publiciteit op gang hielden. Spellbound is vooral beroemd gewor den door de droomscène die ontworpen werd door Salvador Dali. Het betreft een assistente (Ingrid Bergman) in een krank zinnigeninrichting die verliefd wordt op de nieuwe directeur, drs. Edwards (Gre gory Peck). Zij ontdekt dat hij niet de echte dr. Edwards is, alleen maar diens identiteit heeft overgenomen. Dr. Ed wards vermoedt dat hij zijn naamgever vermoord heeft. Constance brengt hem uiteindelijk naar de vroegere directeur van het instituut die via het analyseren van dromen achter de waarheid komt. dus al veel, vrees ik. Maar bij een tv- vertoning, mis je nog veel meer”. - Hoe was de samenwerking met Marlon Brando „Brando is een heel bijzonder mens, maar ik weet hoe ik met hem moet om gaan. Hij is niet het soort acteur dat binnenkomt, het script even leest en weer weggaat. Brando heelt het uit elkaar, pro beert het stuk te praten en daar moet je dan met hem doorheen. Hij vindt niets zo afschuwelijk als een rol te spelen die lijkt op iets wat hij eerder heeft gedaan. Ter wijl het in de filmwereld gangbaar is om juist wel dingen te doen die men eerder heeft gedaan”. „Het krijgen van Brando is overigens het grootste probleem niet. Waar je bij andere acteurs lang moest zeuren over hoe lang ze van huis zouden zijn en zo, daar zegt Brando dus: „Ha, zes weken in de jungle!” En hij doet het om even een hoop geld te verdienen. Daar is hij heel eerlijk in. Hij werkt voor geld, net als de meeste mensen”. „De problemen met Brando komen pas als het erom gaat hoe hij de reeds geac cepteerde rol eigenlijk zal gaan spelen. Vlak voor de scènes met Kurtz moesten worden opgenomen heb ik twee weken gespendeerd aan gesprekken met Brando over zijn rol”. „Hij zag er nogal oud en dik uit en zo kan hij dus niet doorgaan voor een offi cier van de commando’s. Dus dacht ik dat hij moest worden geïntroduceerd als een geflipte commando-officier. Je zou hem te zien krijgen als een decadente bananen etende vetzak, met vijf vrouwen om zich heen. Maar dat wilde hij dus absoluut niet doen”. „Nachten ben ik bezig geweest met hem de dingen uit te leggen, over moraal en geweten, telkens herhalend: Kijk naar Heart of Darkness! En dan zei hij telkens weer: Dat zal niet werken! Ten slotte was ik ten einde raad en vroeg Marlon om naar huis te gaan en nog één keer de 30 laatste pagina’s uit Heart of Darkness over te lezen”. „De volgende dag kwam hij op de set, in zwarte pyama en met een kaal geschoren kop. En een en al enthousiasme ging hij toen aan mij uitleggen, wat de bedoeling was, alles waarvan hij te voren had ge zegd dat het niet zou werken. Toen werd ik ineens argwanend en vroeg: Jij hebt toch gezegd dat je Heart of Darkness al lang had gelezen? En toen zei hij: Jawel, maar toen loog ik! Zo is Marlon!” - Voor welke andere regisseurs heeft u bijzondere waardering? „Er zijn veel meesters in de wereldcine ma, maar mijn favorieten zijn de Japan ners Kurosawa en Mizoguchi. De film waar ik misschien nog wel het meest van houd, dat is Asien Diamant, van Wajda. En Felini. Gisteren in Parijs heb ik me gerealiseerd wat voor een bijzonder cine ast Stanley Kubrick eigenlijk ook is. Te genwoordig ben je een geniaal regisseur als je drie succesfilms achter elkaar kunt maken. Kubrick maakte er zeven op een rij!”. tussenliggende jaren hebben we ook tel kens aan het script gesleuteld, om het zodoende interessant te maken voor de acteurs die we wilden hebben.” - Waarom koos u Bertolucci’s camera man Vittorio Storaro? „Voornamelijk omdat ik Storaro’s foto grafie voor II Conformista zo grandioos had gevonden. II Conformista was een geweldige film, vooral dankzij de stijl ervan, niet alleen de stijl van de camera voering overigens. En ik dacht dat Apoca lypse Now zou vallen of staan met de stijl. Ik moest een stijl vinden die geworteld was in de echte Vietnamoorlog en deson danks in staat zou zijn een publiek mee te slepen op een metafysische reis naar de morele aspecten van oorlog. De stijl moest mijn bondgenoot zijn en alleen een stijl- virtuoos als Storaro kon daarvoor zeker heid geven”. - Kunt u iets zeggen over de wijze waarop u de film heeft aangepast sinds de vertoning in Cannes? „In Cannes was de film nog niet hele maal af. Op 15 plaatsen heb ik veranderin gen aangebracht, waarbij een ander einde de voornaamste ingreep is geweest. In de Cannes-versie bleef Willard na de moord op Kurtz staan op de trappen, met daaron der de aanhangers van Kurtz. Met de open gelaten mogelijkheid dus, dat hij daar een nieuwe „Kurtz” zou worden. Een konings moord om zelf koning te kunnen worden. Op het punt dus van een moreel di lemma”. „Maar de reacties van het publiek maakten me duidelijk dat een dergelijk einde te abrupt was. Er was nog iets nodig waardoor het publiek uit deze hel-meta- foor zou kunnen loskomen. De film brengt Hitchcock heeft tijdens de opnamen voortdurend in contact gestaan met pro minente psycho-analytici. Spellbound draait vrijdag in Heemskerk, zondag in Schoorl en maandag in Den Helder. The bad sleep well (Hoe slechter men is hoe beter men slaapt), verhaalt over een schandaal binnen een bouwonderneming. Diverse managers hebben al zelfmoord gepleegd en een grote hoeveelheid geld is verdwenen. De zoon van een van de chefs die zelfmoord pleegde gaat op onderzoek uit en komt tot bepaalde ontdekkingen. Kurosawa maakte deze film in 1960. Hij is te zien in Heiloo komende maandag, op dinsdag en woensdag in Velsen, donder dag in Castricum en komende vrijdag in Heemskerk. In het IJmond-circuit draaien deze week twee films, Spellbound van Alfred Hitchcock uit 1944 en The bad sleep well van de Japanse regisseur Akira Kuro sawa. Gloednieuwe volautomaat met alles erop en eraan voor goed en zorgvuldig wassen. Gitgebreide programma-keus, trommel èn kuip van roestvrij edelstaal. Zanker is het merk, dat het vaakst opnieuw wordt gekocht: koopt pure degelijkheid voorjarenlang wassen zonderzorgen en problemen. Voor uitgebreide folder: Zanker Nederland B.V., Johan de Wittlaan 11,3445 AG Woerden, tel. 03480-16741. het publiek op erg veel onplezierige plaat sen en ik wilde wat meer warmte en hoop in de finale brengen en nu zie je dus nog dat iedereen de wapens laat zakken en dat de boot weer vertrekt. Een notie van we dergeboorte”. - Apocalypse Now is voor een flink deel gebaseerd op Conrads Heart of Darkness. Heeft u ooit overwogen de roman te ver filmen op de oorspronkelijke plaats van handeling? In Afrika dus? „Ik had er wel eens met vrienden over gesproken, maar niet als een project dat ik dan zelf wilde doen. Orson Welles heeft ook ooit met het plan rond gelopen en eigenlijk zit er in Citizen Kane nog een grote verwantschap met Heart of Dark ness verwerkt. Maar pas toen ik het script van Milius in handen kreeg, dacht ik on middellijk terug aan Conrads roman en besloot het boek als gids te gaan gebrui ken, niet als uitgangspunt”. - Het materiaal dat u heeft verschoten schijnt een veelvoud te zijn, van wat er uiteindelijk is gebruikt. Is er misschien nog eens een tv-serie van Apocalypse Now te verwachten, die uitgebreider is? Zoals u ook van The Godfather een nieu we versie voor de televisie heeft gemon teerd. „Nou, er is niet echt veel materiaal over, in de zin van scènes waarmee de film langer is te maken. Wel hebben we nog uren en uren „coverage” over; materiaal dus van gebruikte scènes, maar dan van uit andere camerastandpunten opge nomen. „Er zijn maar drie scènes komen te vervallen, omdat ze niet bevielen. Van een bepaalde scène, vind ik dat wel spijtig. Er zit een moment in de film waar de boot onder een brug doorgaat. Die doorgang was eigenlijk bedacht als een psychedeli sche doorbraak, een doorbreken ook van de tijdsbarrière, waarna alles mogelijk zou worden. En dan zouden ze bij een oud plantagehuis terechtkomen, waar ze Franse soldaten vinden, nog uit de vorige Vietnam-oorlog. Dan zou er diner-scène zijn geweest waarbij over politiek werd gediscussieerd, waarbij blijkt dat die Fransen indertijd nog het gevoel konden hebben dat ze als kolonisten hebben ge vochten voor eigen huis en haard. En dan wordt aan Willard gevraagd, waar de Amerikanen eigenlijk voor aan het vech ten zijn”. „Deze scène was in de film het enige punt geweest met een rechtstreekse, poli tieke lading. Daarom vind ik het jammer dat de scène is komen te vervallen. Maar het acteren deugde niet en het incident belemmerde te zeer de gang van het eigen lijke verhaal”. „Maar om op de vraag terug te komen. Als het aan mij ligt, dan zal Apocalypse Now nooit op de televisie worden ver toond. Daar is het de film niet naar. Ik hoor dat de film in Nederland - nota bene het land dat Philips heeft opgeleverd - niet eens op 70 millimeter, mef Dolby-stero vertoond kan worden. Dan missen jullie hij tot ster verhief, de machtstrijd tussen de filmbonzen en de romances. Robert de Niro speelt Thalberg als een tragische en eenzame man in de jungle van zakenbe- langen die tegelijk het voortbestaan van Hollywood heeft mogelijk gemaakt. Ver dere rollen in de film worden vertolkt door onder anderen Robert Mitchum, Ray Millard, Jack Nicholson en Jeanne Moreau. In Frans Hals is de knokmachine van cineast Robert Aldrich te zien. Met Burt Reynolds en Eddie Albert in de hoofdrol len, heeft deze film een rugbywedstrijd tussen gevangenisbewaarders en veroor deelden als centraal gegeven. Toen ze nog Barbra Streisand was in Tiro!, de eerste lange speelfilm van re gisseur Jacob Bijl, behandelt een genera- tie-conflict tussen vader en zoon in een afgelegen polderdorp. Matthias Maat speelt de doktorszoon die zich tegen het autoritaire optreden van zijn vader (Ju lien Schoenaerts) verzet met enige hulp van zijn zus (Geert de Jong). Het is geen sterk verhaal, het karakter van de rebellerende zoon wordt niet uitge diept en zijn motivaties zijn nooit duide lijk aangetoond. Toch is Tiro! een verzorg de en vertoonbare film, zowel op het visu ele vlak, als wat de natuurlijke acteerstijl betreft. (Studio, nachtvoorstelling). Hannah Green schreef I never promised you a Rose Garden vroeg in de jaren zeventig voordat de verfilming van Ken Keasey’s One flew over het Cuckoo’s Nest zwakzinnigheidsinstituten krachtig en re volutionair aanpakte. Greens vertelling, en regisseur Anthony Pages verfilming daarvan, is een vrouwelijke versie van One flew.maar dan zonder humor en cynisme. I never promised you a Rose Garden, met Bibi Ajidersson en Kathleen Quinlan, draait in Studio. Een van de interessantste represies deze week draait als nachtvoorstelling in Roxy - de verfilming van F. Scott Fitzgeralds The last tycoon. Elia Kazan (met hulp van de Engelse toneelschrijver Harold Pinter) gebruikte dit nooit door Fitzgerald afgemaakte boek om een van de meest betrouwbare en opmerkelijke films over Hollywood te maken. The last tycoon verhaalt over producent Irvin Thalberg (in de film onder pseudo niem Stahr), een van Hollywoods grootste bazen, en zijn producties, de mensen die In het DAC jongerencentriyn aan de Ripperdastraat 13a in Haarlem wordt vrijdag 26 oktober The harder they come vertoond. Deze film speelt zich af in Ja maica met reggae-zanger Jimmy Cliff in de hoofdrol. Aanvang 20.45 uur. - Wat is de geschiedenis van het script voor Apocalypse Now? „Francis Coppola: „De eerste scriptver- sie werd in 1969 geschreven door John Milius. Heel anders dan de film uiteinde lijk is geworden, maar het ging al wel over een kolonel, die voor zichzelf was begon nen. Dat gegeven is trouwens historisch. Zoals bijna alle incidenten in mijn film, hoe absurd ze ook lijken, op ware feiten zijn gebaseerd. Zelfs die officier in Caval- lerie-uitrusting. Zelfs dat surfen in Viet nam, al weet ik niet zeker of het inderdaad ook tijdens veldslagen is voorge komen. „Acht jaar later zijn Milius en ik dat eerste script compleet gaan herschrijven, om het minder stripactig te krijgen. In de F Zanker SO2S

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 17