Prinses Beatrix onthulde beeld van Mari Andriessen V Dubbelriet sfeervol ingezet Muziekpedagoge Nadia Boulanger overleden komende exposities 1 3 Oplevende belangstelling voor Willem Brakman Leerlingen Piet Vincent trekken aandacht op gevarieerd concert 1*41&> igs- groot óók in klassiek... 'n chesterfield uit onze rijke kollektie *ee°U° EEN SCHRIJVER VAN DE BINNENKANT Bijzondere pianistische kwaliteit op SAM-avond ft vj^mmenciedf’in 15 WOENSDAG 24 OKTOBER 19 7 9 KUNST f 5 k J J I De klassieke meubel- kollektie is bij Bela inder daad ongeëvenaard. Bankstellen, salonkasten in alle denkbare stijlen, stuk voor stuk superieur meu belmakers werk. De speci- aalafdelingen eiken en le der zijn een bezoek dubbel waard. Bela meubelen in één woord geweldig! met onszelve, kunnen gevormde medemens”. De meest komplete meubelshow op 25000 m2 expositieruimte La Croix slaapkamerspecialist (Van onze kunstredactie) BERGEN (N.-H.). „In de kunst, maar niet alleen daar, herkennen en erkennen de waarlijk groten elkaar. Dat hoeft niet tot vriendschap te leiden, maar waar dat wel zo is, wordt er een bijzondere dimensie aan toegevoegd. Zo was het tussen Roland Holst en Mari Andriessen. Twee mensen van formaat. We zijn dankbaar dat het beeld nu van ons is geworden. Een groot beeldhouwer sloot hiermee, zeer bewust, zijn levenswerk af. Ook voor hen geldt wat de dichter schreef: „Alleen zijn waarden wij opdelven voor onze i i r (ADVERTENTIE) i Roland Holst geëerd in Bergen UW MODE-ADVHEUO ■ir NADIA BOULANGER bibliotheek (ADVERTENTIE) 1 UTRECHT DIEMEN ZEVENAAR AMSTERDAM WILLEM BRAKMAN JOHAN VAN KEMPEN Dinsdagavond ging de Dubbelrietserie van de stichting KADENS in Haarlem van start. De vrolijke Flaganten, een speelgroep bestaande uit leerlingen van het Arnhems Conservatorium, verzorgde daar een programma van zang en dans uit Middeleeuwen en Renaissance. Allerhande muziekinstrumenten en ook kostuums uit die tijd bepaalden de sfeer. Woorden van de voorzitter van de Stich ting A. Roland Holst Fonds, L. J. de Rui ter, gistermiddag in het Noordhollandse dorp Bergen bij de onthulling door prin ses Beatrix van het door de Haarlemse kunstenaar Mari Andriessen vervaardig de beeld van Adriaan Roland Holst. Prinses Beatrix was bevriend met Ro land Holst en kent de Haarlemse beeld houwer Mari Andriessen persoonlijk. An driessen kon de onthulling echter zelf niet bijwonen, omdat zijn gezondheid dat niet toeliet. In zijn toespraak zei de heer De Ruiter onder meer dat het standbeeld, dat In het Singer Museum exposeren Céci le Dreesmann, Erwin Pauly Wolfe van 16 november tm. 15 december. Getoond wor den respectievelijk composities en naald- sculpturen, objets d’art en ruwe minera len. Verder worden sculptures tentoon gesteld uit het bezit van prins Bernhard. Leslie Smith Gallery houdt van 29 okto ber tm. 19 november een verkoop exposi tie bij Mesker aan de Scheveningse weg in Den Haag. Het betreft een collectie van negentiendeeeuwse schilderijen, waaron der vooral Hollandse meesters. Ook burgemeester J. Ritsema van Ber gen en de schrijver Simon Carmiggelt vertelden iets over Roland Holst. In het Bergense dorpshuis was alleen gisteren een tentoonstelling over de dichter samen gesteld. Foto’s, schilderijen en tekeningen brachten hem in beeld, terwijl er ook gedichtenbundels lagen. Zelfs zijn wan delstok. waarmee hij kilometers in zijn Bergen aflegde, had een plaatsje op de expositie gekregen. „Roland Holst maakte op vrijwel ieder een, die hem ontmoette, indruk. Ook als hij door dit dorp fietste, zijn wandelstok op het stuur gelegd, of wandelde, diezelf de houten stok aan de gebogen linker arm, begreep menigeen, dat daar een bijzonder man ging. Maar is het motief om die man te willen eren door het oprichten van een beeld van voldoende gewicht om die daar te rechtvaardigen? Wie dat motief ge bruikt, maar ook zijn versenkind, wordt automatisch sceptisch”. PARIJS (AFP/AP). De Franse mu ziekpedagoge Nadia Boulanger is maan dagochtend na een langdurige ziekte in haar Parijse woning overleden. Zij werd 92 jaar. Na haar opleiding aan het Parijse Con servatorium componeerde zij enige tijd, evenals haar vijf jaar jongere zuster Lili Boulanger. Daarna wijdde zij zich geheel aan het geven van lessen. Onder haar talloze leerlingen bevonden zich de Amerikaanse componisten Leo nard Bernstein, Aaron Copland, Igor Markevitch en Walter Piston, hun Britse collega Lennox Berkeley en de Franse componisten Jean Francaix en Michel Legrand. Nadia Boulanger werd beschouwd als een van de invloedrijkste Franse muziek docenten. Zij schreef zelf orkest- en ka mermuziek, muziek bij La Citta morta van Gabriele d’Annunzio, de Cantate la Sirene en Les Heures Claires naar Emile Verhaeren. De overledene was de eerste vrouw ge weest die de symfonie-orkesten van Bos ton en van Philadelphia heeft gedirigeerd. Zij was hoogleraar aan het Amerikaanse Conservatorium te Parijs sinds de oprich ting ervan in 1921. In 1950 werd zij direc trice. WIM VOGEL Vijf manieren om een oude dame te wek ken, door Willem Brakman, Amsterdam, 1979. Uitgeverij Querido. Prijs: 18.90. voor Adriaan Roland Holst wordt opge richt, nooit in de plaats kan komen van het moment dat hij ons in zijn oeuvre, in bijna 70 jaar bijeen geschreven, naliet. „Dat monument is af en staat vast. Wat wij daar nog aan toe kunnen voegen, is ons simpele doorlezen en de interpre tatie”. „De literatuurwetenschap mag gerust met dit werk bezig zijn, maar zich er niet meester van maken. Wat men in Leiden en Utrecht ook bedenkt aan zin en onzin, Bergen, waar Roland Holst van 1918 tot 1976 leefde en werkte, ligt in het noorden, dichter bij de zee dan bij de universiteiten. De poëzie wordt opnieuw verzameld. Prof. Sotemann heeft die taak op zich genomen en Van Oorschot stampt van ongeduld om het uit te geven”. zij op dit concert de levende reclame vormden. Hun gezamenlijk optreden tot besluit van dit programma, in Mozarts Tema con variaziom KV 501, twee Slavi sche dansen van Dvorak en de Petite Suite van Debussy, zette een van muzikale edelstenen fonkelende kroon op deze SAM-avond. Al eerder bundelden Hans Bruin en Selma Coolwijk hun krachten op het con certpodium, maar hun verrichtingen op dit Tuinzaalconcert overtroffen de hoge verwachtingen die zij destijds al door hun vierhandig pianospel hebben opgeroepen. Zowel aanslagtechnisch als artistiek vol komen op elkaar afgestemd, werd uiterst synchroon en transparant musiceren be reikt, waarin hoofd-, tegen- en tussen stemmen in ideale proporties ten opzichte van elkaar werden afgewogen, in stilis tisch zuivere en suggestieve vertolkingen. Een vierde paradepaard uit de stal van Vincent is Piet Kostense; wis- en natuur- kunde-fenomeen en pianist die al op zijn 18de jaar Rachmaninovs Tweede piano concert met het NPO heeft gespeeld. Kostense valt eveneens op door technisch knappe realisaties van de meest virtuoze stukken zoals nu in El Albaisin en El Polo van Albeniz maar dan doorgaans in opmerkelijk gedistantieerde benade ring. Mede door die neiging tot ietwat onderkoeld spel, kregen overigens de folkloristische elementen in Albeniz’ com posities juist een zekere aristocratische allure. Piet Kostense is duidelijk het type van de solist, zo bleek uit de door hem verzorg de begeleiding van klarinettist Piet Ho- ningh, in de sonate opus 120 nr 2 van Brahms. Nu nodigen deze zware piano partijen inderdaad uit tot flink uitpakken, omdat het hier niet zomaar gaat om „be geleidingen”, maar om een volwaardige en in zekere zin zelfstandige pianopartij. Maar juist daardoor ontstaat hier het ge vaar dat de fijne nuances van de klarinet- toon in de verdrukking komen. En nu is Piet Honingh soloklarinettist van het Concertgebouworkest een mu sicus die zonder enige hang naar loos effect, inderdaad de meest subtiele uit drukking aan zijn spel meegeeft. Ho- ninghs streven naar romantische expres sie van een vaak bijzonder intiem karak ter waarbij de milde toon dan gescha keerd is van forte tot het fijnste pianissi mo vond nu dus weliswaar niet volledig zijn weerklank in de pianopartij, maar liet door de blijvend waarneembare innerlij ke en uiterlijke kwaliteit niet na indruk te maken. Een heel ander karakter van pianospel liet Jaap Stork leerling van onder ande re Wil Brons op dit benefietconcert horen in Zes Intermezzi opus 4 van Schu mann. Het feit dat Stork in de eerste plaats organist is, lijkt wat dat betreft een bepalende factor te zijdn: vingertechniek, toucher en pedaalgebruik (resulterend in een volle, minder heldere klank) wijzen in die richting. Jaap Storks van zekerheid getuigende optreden vormde een hoogst interessante en door het publiek zeker gewaardeerde confrontatie met de elders in dit programma gehoorde manier van pianospelen. ir Mevrouw Andriessen en prinses Beatrix even na de onthulling van het beeld dat de Haarlemse kunstenaar Mari Andriessen van zijn vriend Adriaan Roland Holst maakte. Grote Houtstraat 59, Haarlem Tel. 023-321965 Concert ten bate van de Stichting Algemeen Muziekfonds. Uitvoeren den: Piet Honingh, klarinet, Piet Kos tense, Hans Osieck, Jaap Stork, piano, Hans Bruin en Selma Coolwijk, piano- viprhandig. Programma: Schumann, Brahms, Albeniz, Osieck, Mozart, De bussy, Dvorak. Tuinzaal Concertge bouw Haarlem, 23 oktober 1979. te verwachten dat er bijzondere staaltjes van pianospel uit de school van deze Haarlems pedagoog te horen zouden zijn. Het meest in het oog (oor) springend was wat dat betreft het programma-on- derdeel dat gevormd werd door het optre den van Piet Vincents oudste leerling: de pianist-componist Hans Osieck, die een eigen, uit acht muzikaal-psychologische schilderingen opgebouwde suite —„René” genaamd voordroeg. Osieck, die zeventig levensjaren bijna heeft volgemaakt (en ter gelegenheid waarvan het NPO op het eerstkomende C- serieconcert van 21 december diens Rhap- sodie voor orkest zal uitvoeren) treedt nog regelmatig in binnen- en (vooral) buiten land op, als vertolker van eigen en ander mans werk. Dat Osiecks vederlichte maar kernach tige toucher hem nog steeds in staat stelt zulke pianistisch geraffineerde composi ties als de hier ten gehore gebrachte auto biografisch getinte scènes, via een uitge breide aanslagdiversiteit op de meest le- vendig-expressieve manier weer te geven, stelt zowel deze creatieve musicus als de Vincent-school in een schitterend dag licht. De belangstelling voor dit SAM-concert was groot. En het in zeer goede stemming verkerende publiek, kreeg behalve Osiecks kleurrijke en artistiek-veelzijdige compositie (waarvan de ritmisch zo swin gende foxtrot gebisseerd werd) nog meer opmerkelijks te incasseren. Niet zozeer aangaande het repertoire, alswel wat de uitvoering betreft. Zo was er pianospel in duo-vorm te horen van -Selma Coolwijk-Kors en Hans Bruin; goede bekenden in het muziekle ven in onze regio, mede door hun, in pedagogische zin, verder uitdragen van de principes die hun door hun leermeester Piet Vincent zijn bijgebracht en waarvan Lang is Willem Brakman een wat vergeten schrijver geweest. Weliswaar publiceerde hij in een hoog tempo een indrukwekkend aantal romans en ver halen, weliswaar besprak de kritiek hem over het algemeen gunstig, dit betekende echter niet dat hij door het grote publiek gekend en gelezen werd. Integendeel, zijn boeken werden, en worden, nogal eens aangetroffen in dumpzaken als De Slegte. Het zal Brakman, denk ik, dan ook bepaald niet onverschillig laten dat zijn laat ste boeken plotseling bij dat „grote publiek” wél blijken aan te slaan. Glubkes oordeel, de roman uit 1976, De blauw-zilveren koning uit ’77 en zijn Zes subtiele verhalen zult u tevergeefs bij eerder genoemde boekenzaak zoeken. Deze verandering in de publieke be langstelling is des te opmerkelijker daar de thematiek van Brakman sinds zijn debuut (Een winterreis, nauwe lijks veranderd is. Hij is een volbloed romanticus, hij worstelt met tijd en ruimte, liefde en dood en verval. Ideaal en werkelijkheid botsen bij voorkeur bij hem, bizarre grappen zijn hem niet vreemd. En zoals het een romanticus betaamt speelt hij een dubbelzinnig spel met de lezer die hij natuurlijk nodig heeft, maar die hij tegelijkertijd afschrikt door zijn onderwerp: een wrekende God in Glubkes oordeel, een kindermoordenaar in Kind in de buurt. Wat echter bij Brakman wel degelijk veranderd is, dat is de vorm. In kritie ken op zijn eerste boeken werd zijn wijze van schrijven sober en zakelijk genoemd. Zelfs een beginnend lezer zal kunnen constateren dat deze aandui dingen niet meer gelden voor zijn re cente publikaties. Brakman beheerst het sobere taalgebruik nog wel, maar daarnaast heeft hij zich ontwikkeld tot een briljant stilist voor wie, lijkt het wel, vormproblemen niet meer be staan. Een plezierig gevolg van deze groei is dat ook zijn thematiek nu veel joyeuzer en gedurfder naar voren komt en nog sterker een algemeen menselijke waarde krijgt. Van 27 oktober tm. 2 december expose ren Dóra Maurer en Paul van Reeuwijk in Hedendaagse Kunst, Achter de Dom 14, Utrecht. Van dóra Maurer was óok werk opgenomen in de tentoonstelling Hon gaars konstructivistische kunst 1920-1977, die vorig jaar door Nederland reisde. In Utrecht worden van haar abstracte seriële schilderijen en gefotografeerde interak- ties geëxposeerd. Paul van Reeuwijk gaat in op bepaalde samenhangen tussen mu ziek en beeldende kunst. Zijn nieuwe verhalenbundel Vijf ma nieren om een oude dame te wekken is het vitale bewijs van hetgeen ik hier boven geschreven heb. Stilistisch be horen de verhalen tot het beste van wat er op dit ogenblik in onze taal géschre ven wordt. Daarenboven zijn het op nieuw bijzonder subtiele verhalen die de lezer bepaald niet onderschatten: pas nadat je een verhaal enkele malen aandachtig doorgenomen hebt, wordt de structuur en de onderliggende the matiek duidelijk. Niet omdat Brakman het zo leuk vindt om je te laten puzze len maar omdat hij terecht van mening is dat mensen een menselijke gedragin gen nu eenmaal niet eenduidig en on middellijk verklaarbaar zijn. Thematisch is er een grote overeen komst tussen de hier besproken vijf verhalen. Er is sprake van mensen die er niet in slagen om hun werkelijkheid in overeenstemming te brengen met hun verlangens en hun idealen. Schij nen zij daar soms wel in te slagen, als de oude dame uit het laatste verhaal, dan zijn er altijd wel lieden en dan vinden er altijd wel gebeurtenissen plaats die er voor zorgen dat de bereik te rust, waarvan de eerstgenoemden schepper én gevangene zijn, danig ver stoord wordt. Volgens de ongeschreven regels van een recensie zou ik nu toch minstens twee verhalen moeten analyseren op dat al mijn beweringen toetsbaar wor den. Ik heb daar echter weinig zin in. Niet omdat ik liever lui dan moe ben, maar omdat ik de creatieve functie die Brakman aan de lezer toekent, wens te honoreren. In dit. speciale geval mag u dus uw eigen grasveld maaien. Als u echter deze nieuwe Brakman koopt dan zult u meemaken hoe een romantische jongeman een ingenieus plan uitvoert om op gelijke hoogte te komen met zijn geïdealiseerde godin. Hij slaagt daarin, maar wel heel even. U zult een bizarre apocalyps meema ken die gesitueerd wordt in een ge kkenhuis waarvan de patiënten, als therapie, op last van „hoger hand” volstrekt nutteloze arbeid verrichten. U zult geconfronteerd worden met een deerniswekkend man die, als in het bekende gedicht van Du Perron, het kind in zich beweent, dat hij eens was. Kortom: u zult mensen ontmoeten die zich afvragen: „hoe we toch kunnen worden die we behoren te zijn en wat ons toch altijd weer een been dwars zet”, (p. 111). Als deze mensen u herkenbaar voor komen dan mag u de bundel niet aan u voorbij laten gaan. Vindt u hen echter vreemd en bizar, dan is hij zonder meer een must voor u, want wie weet herkent u zich dan wel in de oude dame uit de titel. 'n e''9^ Stw - ,Ser'he^o^n a*nt^ae on HAARLEM. Zoals eerder uitgebreid in deze kolommen te lezen viel, had Piet Vincent een muziekavond georganiseerd waarvan de baten geheel ten goede ko men aan de Stichting Algemeen Muziek fonds, waarvan hij beschermheer is. Vin cent riep daarvoor onder meer de hulp van zijn leerlingen in. En het was daarom 'NO

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 15