Rijksdansschool onder The Drawing Legion met Belshazzar’s Feast in Mickery t t komende exposities Rinus Groot maakt onspeelbare speelbaar FEESTELIJKE AANBIEDING voor de Charlies van Nederland „Kunstberg” ontstaan door personeelsgebrek SM Béjart in Parijs 1 voor 12?5 Ir o te versmaden. 1 REVLON Echte boter is niet zo goedkoop als wat ik gemakshalve de concurrentie zou willen noemen. Maar dat proef je dan ook wél, zeg - neem me niet kwalijk. Grootse pianistiek tot in kleinst mogelijke schakeringen Artoteken 40 ml. Charlie Concentrated Cologne spray flk Kunstberg 19 WOENSDAG 31 1979 OKTOBER KUNST STRICT L W 0 (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. De bezetting door een groep kunstenaars van het BKB-pakhuis aan de Amsterdamse haven die maandagochtend is begonnen zal voortduren tot de gemeente een ander beleid toezegt. Dit hebben de actievoerders dinsdagmiddag verklaard na afloop van een demonstratie bij het Stedelijk Museum in Amsterdam. De actie is opgezet door de Beroepsvereniging Beeldende Kunstenaars (BBK), de Kunstenaarsorganisaties NW en de Nederlandse Kring van Beeld houwers. in fraaie kado verpakking W L Actievoerders BKB willen (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Beeldend theater van Andringa KO VAN LEEUWEN 79 1 006* iloma werk epaald i kan uto per vakan- i per i kuntu fdeling Allston schilderde in krachtige natura listische stijl tal van bijbelse of aan de bijbel ontleende voorstellingen. Daar naast was Allston ook schrijver en dich ter. In ons land is hij niet algemeen bekend. In zijn theaterproduktie stelt Andringa zich parallel op ten aanzien van Allston. De Wilde is hoofd van de gemeentemu sea in Amsterdam en in die functie mede verantwoordelijk voor de aankopen in het kader van de Beeldende Kunstenaars Re geling (BKR). Een jaar of zeven geleden zijn de duizenden kunstwerken die opge slagen waren in de kelders van het Stede lijk Museum overgebracht naar een pak- achter een doek van gaas waarop de con touren van het schilderij zijn afgebeeld. Een doek dat door de belichting ook ge heel ondoorzichtig kan worden getoond. Het knappe is, dat de neven-scènes, zoals die warenhuisscène, ontstaan vanuit het door het ensemble uitgebeelde schilderij. stellen met noodoplossingen. Onze actie heeft landelijke betekenis. De helft van het totaal aantal gebruikers van de Beel dende Kunstenaars Regeling woont en werkt in Amsterdam”. Dat betekent in de praktijk dat de socia le dienst in Amsterdam per maand circa 700 kunstwerken aankoopt en deze door stuurt naar het gebouw BKB. Toen daar onvoldoende depotruimte was om de wer ken op verantwoorde wijze op te blijven slaan zijn andere pakhuizen en leegstaan de koelcellen gehuurd. Er is in Amster dam echter geen enkele ruimte te huur waar temperatuur en vochtigheid in de hand kunnen worden gehouden. Er ont stond een soort „kunstberg” die door per soneelsgebrek niet kon worden verspreid over scholen en bedrijven. Tegen het einde van zo’n scène groeit de beeldcompositie weer vloeiend naar de vorm van het Allstonschilderij terug. Het hoofd van de dienst BKB Swan Tjpa zegt: „Ruimtegebrek is niet het enige probleem. Ook als je voldoende pakhui zen had zou je de verworven kunstwerken „Gaspard de la Nuit” was niet het enige dat dermate kon boeien. Ook de Preludi Autunnali van de in 1973 overleden Itali aan Francesco Malipiero vertonen be- Directeur De Wilde, die de verantwoor ding voor het beheer van de BKR-kunst heeft, spreekt de groep kunstenaars die het BKB-pakhuis in Amsterdam bezetten, toe in het Stedelijk Museum. paalde stemmingsbeelden, uiteraard an ders van vormgeving (met een ander uit gangspunt ook), maar in hun compactheid die iedere overbodige noot bij voorbaat uitsluit zeker verwant aan Ravel. Het be trof een Lento dat als het ware een samen spraak met zichzelf hield, een Ritenuto, ma spigliato waar motieven kwamen en gingen als rimpelingen op een waterop pervlak; een Lento, triste, waar een grego riaans getinte melodie tegenover een osti- nato-motief werd geëxposeerd en een flit send Veloce als slot. Een hoogst boeiende keus van Rinus Groot ter ere van het jaar 1914 (het jaar waarin deze werken ont stonden). Weer een heel andere atmosfeer werd opgeroepen in Schumanns Carnaval opus 9, een reeks snel wisselende schetsen met autobiografische en „tijdeigen” elemen ten. Ook al een werk dat in alle opzichten het uiterste vraagt van een pianist. Voor Groot geen probleem: alweer wist hij het onspeelbare speelbaar te maken. Met de in 1963 gecomponeerde Sei Stu die (zes etudes) van de Nederlandse pia nist Theo Bruins bewees Rinus Groot ook in een meer geavanceerd repertoire uitste kend thuis te zijn. In deze etudes komen moderne technieken aan de orde, zoals het creëren van statische klankvelden in velerlei nuances. Dit vraagt een totaal ander coördinatievermogen dan men bij de traditionele litteratuur nodig heeft, vandaar dat deze Sei Studie op hun ge bied ongetwijfeld voorzien in een behoef te. Jammer dat Theo Bruins zelf niet aanwezig was: ook hij had de zeer knappe Boven koning Belshazzar hangt dan een blikken verfpot waaruit een donkere doek gedrapeerd omlaag komt en hem geheel bedekt. Zoals Allston zo het verhaal wil op de laatste dag van zijn leven over Belshazzar’s beeltenis heen schilderde om nog eens opnieuw te kunnen beginnen. Concert: pianorecital door Rinus Groot. Programma: Malipiero, Schumann, Bruins, Ravel. Toegift: Tsjaikovski. Concertgebouw Haarlem, 30 oktober 1979. leerlingen, van wie 70 pro cent Frans, tellen die gedu rende drie jaar gratis on derricht zullen krijgen. De dansschool komt in een nu leegstaande vleugel van het Palais de Chaillot. Er worden zes studio’s in gericht. Tevens is er gedurende die periode een documentaire tentoonstelling over de tijd dat de Westduitse journalist Günter Wall- raff, vermomd als Hans Esser, bij het Westduitse dagblad „Bild-Zeitung” werk te. Daarna schreef Wallraff er een boek over en maakte er een film van. De ten toonstelling omvat hoofdzakelijk fotoko pieën van documenten, artikelen en frag menten uit boeken. In kunstzaal De Reiger in Utrecht toont Ploos van Amstel van 3 tot en met 28 november tekeningen, grafiek en schilde rijen. Bij Siau aan de Keizersgracht in Am sterdam zijn van 30 oktober tot en met 30 november schilderijen van Franz Deck- witz, tekeningen van Nico Gillesse en por seleinen werken van Leen Quist te zien. In het Amsterdams Litterair Café de Engelbewaarder aan de Kloveniersburg wal hangen tot en met 18 november teke ningen van Trille Bedarrides. Fijnaut aan de Keizersgracht in Am sterdam toont van 3 tot en met 25 novem ber werken van Sierk Schröder. De kun stenaar is jaren verbonden geweest aan de Rijksacademie in Amsterdam, eerst als lector later als hoogleraar. Drie papierwerkers exposeren tot en met 9 december in het Amsterdamse mu seum Fodor. Het zijn Kees de Goede, Erik Andriesse en Eli Content. In Amsterdamse galerieën worden in de komende tijd de volgende tentoonstel lingen gehouden: van 3 tot en met 30 november bij de Wetering Galerie etsen en objecten van Auke de Vries en bij Galerie Asselijn tekeningen van Peter van Drumpt. Van 10 november tot 14 decem ber in Galerie Jurka schilderijen en teke- ninge van Douglas James Johnson. onrecht aandoen door ze ontoegankelijk te maken”. Hij wil distributiecentra in de hele stad om de totale collectie van de gemeente Amsterdafti open te gooien. Niet alleen door het uitlenen aan publieke instellingen en aan particulieren, maar ook door middel van exposities. De wer ken moeten echter voor het zover is wor den geregistreerd en gefotografeerd. Zo moet er een uitgebreide documentatie ko men van de kunstenaars en hun werk. De heer Tjoa werkt nu met een vaste groep van zeven mensen onder wie een restaura teur en daarnaast met 40 krachten onder wie langdurig en tijdelijk werklozen. Hij zegt: „Ik zou minstens 21 vaste medewer kers moeten hebben om de kunstwerken goed te kunnen begeleiden”. De toekomstige wethouder van kunstza ken in Amsterdam Wim Polak die met andere raadsleden de tentoonstelling van beschadigde werken bezocht, sprak vast beraden over een beleid voQr langere ter mijn. „Er moeten behalve de artoteek in Maurice Béj art leidt mo menteel in Brussel het Bal let van de Twintigste Eeuw, dat hij in 1960 op richtte. Er zal gezocht wor den naar een nieuwe for mule voor de regeling van zijn banden met het gezel schap. vertolking van Rinus Groot beslist ge waardeerd. Het als toegift gespeelde „Oktober” van Tsjaikovski bracht de atmosfeer van het begin, zij het uiteraard in een ander idi oom dan van Malipiero, weer terug. Een goed staaltje muzikale psychologie, waar Rinus Groot het uiteindelijk niet van hoef de hebben zijn spel op zich deed alles al maar het maakte de cirkel mooi rond. GEMMA COEBERGH Let's go and get it! VB B B In het Amsterdams Historisch Museum wordt vanaf 1 november tot en met 2 december een kleine expositie gehouden over Annie Romein-Verschoor. (1895- 1978). Naast publicaties zijn er ook per soonlijke herinneringen, zoals foto’s te zien. Op de filmzolder van het museum wordt dagelijks het kort voor haar dood uitgezonden televisie-interview met Jan Rogier vertoond. Mel Andringa en zijn groep trekken steeds parallellen met Allston. Zoals deze kunstschilder tal van opdrachten, zoals het schilderen van portretten, moest uit voeren om toch in leven te kunnen blijven, zo zien we Andringa als een soort recepti onist in een warenhuis evenzeer tegen zijn zin werken. Steeds wordt gewerkt vanuit het schilderij van Allston, dat door de groep als tableau vivant wordt uitgebeeld, Tot en met 2 december exposeren in het Stedelijk Museum te Schiedam Henri Plaat (tekeningen, gouaches, kollages), en diverse Amerikaanse makers van Ameri kaanse quilts, de lappendeken, die van katoen gestikt wordt en dateert uit de eerste dagen van de kolonisatie van Amerika. PARIJS (AFP). Het Franse ministerie van Cultuur heeft dinsdag of ficieel bekendgemaakt dat begin 1981 een dansschool in Parijs wordt geopend met geld van het departe ment en met Maurice Bé- jart als directeur. De school zal tachtig BBK-woordvoerder Frank Lubbers zegt: „Wij laten ons niet langer tevreden Wat de Amerikaan Mel Andringa in Allston fascineerde was dat deze schilder een groot deel van zijn leven als het ware in de ban verkeerde van een schilderij waarvan hij en vooral anderen ver wachtte dat het zijn meesterwerk zou wor den. Het bleef echter een onvoltooid werk, als gevolg van kritiek van buitenaf ver scheidene malen veranderd. Als je dat zo leest, dan kan het bijna niet anders, of het moet voor de schepper tot een obsessie zijn uitgegroeid. Voorstelling: Belshazzar's Feast. Groep: The Drawing Legion. Geschre ven en ontworpen door Mel Andringa, toneelbeeld en belichting Carol Mul lins. Kostuums Daniel Haughey. Regie Bill Simmer. Mickery, Amsterdam, 30 oktober 1979. HAARLEM. Er zijn mensen die er heilig van overtuigd zijn dat je je naam niet zomaar krijgt, maar dat die op de een of andere manier bij je hoort. Daar is natuurlijk evenveel voor als tegen te ar gumenteren. Ik kwam hierop toen ik het recital van de Haarlemse pianist Rinus Groot gisteravond bijwoonde en door diens spel zonder meer tot de overtuiging werd gebracht dat de kwalificatie „groot” voor deze instrumentalist een passende aanduiding vormt. Ieder die Rinus Groot kent weet dat dit niet op zijn lichaamslengte slaat, maar op zijn spel. En wat dat betreft zou ik de kwalificatie zelfs willen uitbreiden naar „groots”. Grootse pianistiek, genuanceerd tot in de kleinst mogelijke schakeringen, gedragen door een schitterende techniek. Wie een aartsmoeilijk werk als „Gaspard de la Nuit” van Ravel zo glashelder en met een dergelijke beheersing kan vertolken heeft daarmee eigenlijk alles over zichzelf verteld. Zelden heb ik dit driedelige, door gedichten van Aloysius Bertrand geïnspi reerde, essentiële staaltje van Ravels com poneren voor piano zo intrigerend horen vertolken. Wat een vermogen tot kleur en tot expressie in de golvende muzikale lij nen bij „Ondine”, de macabre sfeer van de alsmaar kleppende doodsklok in „Le Gibet” en de valse grimassen van de kwel geest „Scarbo”: zonder meer overrompe- -lend. i Hij doet dat met een dramatisch gevoel voor humor en bijna kitscherige pathe tiek, waarmee hij zichzelf relativeert ten aanzien van zijn voorbeeld. Andringa zegt tijdens de voorstelling dat hij nu zeven jaar bezig is aan deze voorstelling, waar- van hij verwacht dat het zijn meesterstuk zal worden. Hij heeft alles in zijn hoofd en legt dat het publiek uit. Scènes die afgewisseld worden met uitleg van Bill Simmer, die deel uitmaakt van The Dra wing Legion, de groep waarmee Andringa werkt. Simmer is de man die uitleg geeft over Washington Allston en diens levens- huis aan de Oostelijke Handelskade waar het Beheer Kunstwerken Beeldende Kun stenaars (BKB) nieuwe stijl zou plaatsvin den. Het BKB-gebouw ligt nu tot de zol ders volgestouwd met etsen, schilderijen, keramiek en beelden. Door ruimtegebrek en een chronisch tekort aan mankracht kan men de 70.000 opgeslagen kunstwer ken niet de juiste verzorging geven. Een groot aantal kunstwerken is (onherstel baar) beschadigd, door schimmel aange tast of gebroken. De bezetters noemen dit artocide, kunstmoord. Zij hebben een treurige uitstalling van beschadigde wer ken gemaakt die vrij toegankelijk is voor het publiek. De voorstelling van The Drawing Legi on zit compositorisch uitstekend in el kaar. Het is een kunstzinnige uitbeelding van datgene wat de kunstenaar Andringa boeide in de kunstenaar Allston. Maar het is ook een artistieke vertaling van het gevoel van hopeloosheid dat de Ameri kaanse schilder moet hebben gekend te genover dat meesterwerk dat maar niet wilde vlotten. Hoe dat precies met Andrin ga zelf zit, kan ik niet glashelder uit de voorstelling opmaken. Soms heb je het gevoel dat je een beetje in het ootje wordt genomen. Maar dat gebeurt wèl op een aangename manier. Een voortdurende suggestie van ernst, die vraagt om een serieuze benadering. Tegen het slot van de voorstelling zet Andringa het geheel opnieuw in scène. Al deze aspecten zorgen samen voor een theaterervaring die toch in meer dingen boeit dan alleen door datgene wat je voor ogen ziet gebeuren. De documentaire-ach- tige speelstijl doet prettig aan en het ge heel steekt in elkaar als de stukken van een doordachte legpuzzel waarop ver schillende totaalbeelden over elkaar staan. Scène uit Belshazzar's Feast, beeldende theaterproduktie van The Drawing Legion, te zien achter het doorschijnende voordoek waarop de contouren van het schilderij dat als uitgangspunt gebruikt wordt zichtbaar zijn. loop en ervaringen met het nooit voltooide schilderij, dat in de V.S. heel beroemd moet zijn. 'Q* In het museum heeft directeur mr. E. L. L. de Wilde de demonstrerende kunste naars duidelijk gemaakt dat zijn mening over het beheer van kunstaankopen door de overheid ongeveer gelijk loopt met die van de actievoerders. Hij heeft beloofd contact te zoeken met Irene Vorrink, wet houder van kunstzaken. De actievoerders verwachten dat zij donderdag door de wethouder worden ontvangen en gehoord. AMSTERDAM. Belshazzar’s Feast is de naam van de nieuwe produktie van Mel Andringa en The Drawing Legion uit de Verenigde Staten, die t.m. 17 november in Mickery speelt. De titel van deze thea tergebeurtenis werd ontleend aan een ro mantisch figuratief schilderij van de Amerikaanse kunstenaar Washington Allston, die van 1779 tot 1843 leefde. de wijk Osdorp, die goed loopt, ook kunst- uitleencentra komen in andere delen van Amsterdam. Daarmee los je een deel van het opslagprobleem op. We hebben jaren geleden twee ton beschikbaar gesteld voor het inlijsten van kunstwerken waar mee je ze beschermt maar dat was na 1600 stuks opgesoupeerd. Je komt er niet uit met dat soort injecties”. De bezetters van het BKB-gebouw zijn het daarmee eens. Zij willen dat de dienst BKB zelfstandig wordt en onder verant woordelijkheid van de wethouder van kunstzaken komt. Daarmee zou de dienst niet langer een onbelangrijk deel uitma- ken van de begroting voor de gemeente musea. In de Amsterdamse begroting voor 1980 is hiermee al een begin gemaakt door het opvoeren van het beheren van de kunstaankopen als aparte post. Vol gens BBK-woordvoerder Lubbers heb ben de gemeenten Rotterdam en Den Haag ook opslagproblemen met de BKR- kunstwerken maar deze zijn kleiner dan in Amsterdam. /if

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 19