Raadscommissie
Composities Loevendie en
om tafel met
bezetters BKB
Toneelgroep
8 oktober richt
Recordbedrag
voor oude foto
zich op Alkmaar
Vermeuienprijs
en Gorterprijs
toegekend
wnRiiw
Du Bois snijden hout
Edisons 79 uitgereikt
F
r
7
toonacinqever
Onderscheiden met Wessel Ilckenprijs
Residentie-Orkest
naar Engeland
Meer dan een ton
voor schilderij
van Van Ruysdael
Vanavond: Extra Libelle-service tussen 19.00 en 22.00 uur.
Kom dat zien!
terstal interieurarchitektuur
Een voor Nederland
uniek, bijzonder keukenplan
WK-Domina staat klaar...
II
I
Drukbezochte avond met 20e-eewse kamermuziek
7
Millimeter
13
19 7 9
NOVEMBER
KUNST
DONDERDAG
1
1
A
I
Concertagenda voor 3
jazz, rock en show v?
Loevendie stelt
muziek centraal
GEMMA COEBERGH
(Van onze kunstredactie)
<4
wagenweg 1 hoek houtplein 2012 na haarlem 023-31 2172
westen van Amerika tot onderwerp.
adviezen geeft die problemen kunnen oplossen
of voorkomen.
Vraagt u maar: ”Hoe komt het dat de ongesteld
heid de ene keer vroeger en dan weer later
komt?” Of: "Wat zijn nou écht veilige dagen?”
Of: ’’Heeft het spiraaltje invloed op de
menstruatie?” Of: ”lk ben overtijd, hoe lang kan
ik nog wachten met naar de dokter gaan?”
De uit 1941 daterende ,foto is door een
anonieme Amerikaanse verzamelaar ge-
DEN HAAG (ANP). Het Residentie-
Orkest maakt van 5 tot 16 november een
tournee door Engeland. Negen concerten
worden gegeven in: Bedford, Bristol, Bir
mingham, Sheffield, Leeds, Liverpool,
Newcastle, Middlesborough en Hudders
field. Het orkest speelt onder leiding van
Ferdinand Leitner.
De reis vloeit voort uit de trip die het
gezelschap in ’75 maakte. Het succes er
van leidde tot een nieuwe uitnodiging. De
programma’s vermelden een ouverture
van Beethoven, symfonieën van Bruckner
en Brahms en de Nederlandse componist
Fodor, en een hoornconcert en een viool
concert van Mozart. Solisten zijn hoornist
Vincent Zarzo en concertmeester Jaring
Walta.
Jazzrockspecialist John McLaughlin
komt niet naar ons land. Op het laatste
moment zijn zijn concerten op 7 en 8
oktober afgelast. Als reden worden con
tractuele moeilijkheden genoemd. Een
spijtige zaak, want McLaughlin zou wor
den begeleid door Billy Cobham, Jack
Bruce en Stu Goldberg.
De big band van drummer Louis Bell-
son geeft vrijdagnacht (24 uur) een een
malig concert in het Muziekcentrum Vre-
denburg te Utrecht. Zijn orkest heeft een
zestienmans bezetting, voert arrangemen
ten van Bill Holman en Louis Hayes uit en
speelt in een krachtig idioom.
De melodieuze soft-rock van de bijna
legendarische Moody Blues is vrijdag
9 november tijdens een eenmalig Neder
lands concert te horen in de Rotterdamse
Ahoyhal.
The Stranglers, twee jaar geleden gere
kend tot de kern van de Britse punk, maar
thans in een andere opvatting musice
rend, geven op zaterdagavond 10 novem
ber een concert in het Amsterdamse Para
diso.
Verstandig telefoonnummer voor iedereen
die vragen of klachten heeft die met de
menstruatie verband houden. Omdat een
deskundig team van mannelijke en vrouwe
lijke artsen (waaronder de Libelle-arts)
u dan ’’onder vier ogen” antwoorden en
„Theo Loevendie heeft zich gedurende
de laatste 15 jaar gemanifesteerd als een
originele en uiterst veelzijdige musicus,
die uit welke hoek de wind ook woei (sic!),
onverstoorbaar zijn eigen weg ging. Hij
sloot zich daarbij geenszins af maar
stond juist zeer open voor de muziek van
anderen, ook buiten de jazz cultuur.
Loevendie’s muziek dus centraal, zij het
dat dat niet optimaal gebeurt omdat de
tement, te sterk uitgedrukt. Maar ook dit
optreden met onder meer Bunink aan het
klavier moet zijn esprit ontlenen aan en
kele soli van Loevendie, die werkelijk heel
viriel en bezeten staat te blazen en eigen
lijk een man als Elstak, die weinig toon en
beheersing meer over heeft, in de scha
duw stelt.
HAARLEM. In negen Nederlandse steden waren momenteel een aantal musici
rond die het Nederlandse publiek een dwarsdoorsnede geven van de Nederlandse
kamermuziek van deze eeuw. Een en ander gestimuleerd door het Buma-fonds (die zijn
bestaansrecht vindt in het propageren van de Nederlandse muziek) en het Nederlands
Impresariaat. Het eerste van de drie geplande programma’s is wat Haarlem betreft op
29 september jl. uitgevoerd, het tweede gisteravond.
keus voor de te bespelen regio, namelijk
Noord-Holland boven het Noordzeeka-
naal. „Het begrip „regionaal theater” kan
gemakkelijk aanleiding zijn tot misver
standen: het gaat hier immers om een
nieuw fenomeen. Kenmerkend voor dit
regionaal theater is dat het zijn beleid
richt op het doen ontstaan van een relatie
met de regio, niet alleen voor wat betreft
de te kiezen onderwerpen, maar ook de
werkwijze en de relatie tot het publiek”,
zo zeggen de groepsleden.
„8 oktober” wil zich in het algemeen
richten tot groepen die weinig of geen
contact met het toneel hebben. De eerste
publieksgroep is al gevonden: de school
verlaters en jeugdige werklozen.
Concert: tweede concert in de serie
Nederlandse muziek van 1900 tot he
den. Solisten: Harry Spamaaij (bas-
klarint), Polo de Haas (piano), het
Gaudeamus Kwartet: Jan Wittenberg
(Ie viool), Paul Hendriks (2e viool),
Hans Neuburger, (altviool), Max Wer
ner, (cello). Programma: Du Bois,
Schat, Straesser, De Leeuw, Pijper,
Janssen, Loevendie, Keuris. Tuinzaal
Concertgebouw Haarlem, 31 oktober
1979.
AMSTERDAM (ANP). Op de dins
dag en woensdag gehouden schilde
rijenveiling van Sotheby Mak van
Waay in Amsterdam heeft een rivier
landschap van de 17de-eeuwse schil
der Salomon van Ruysdael een bedrag
van 115.000 gulden opgebracht.
7
Volgens een woordvoerder van de be
zetters heeft wethouder Vorrink dat toe
gezegd tijdens een gesprek, dat zij gister
middag heeft gehad met een delegatie van
de bezetters. Op de bijeenkomst met de
raadscommissie zal een datum worden
vastgesteld voor een buitengewone com
missievergadering in het gebouw van het
BKB.
De bezetters vinden deze toezegging po
sitief, maar gaan nog door met de bezet
ting totdat het resultaat bekend is van de
bespreking.
Door CRM, de provincie Noord-Holland
en de gemeente Alkmaar werd een ver
deelsleutel gevonden voor de subsidië
ring, waarbij het' voortbestaan van de
toneelgroep voor drie jaar gegarandeerd
is. Minister Gardeniers van CRM hield
zich persoonlijk bezig met de subsidiepro-
blemen die er aanvankelijk bestonden.
De nieuwe groep maakt een bewuste
Een andere topper was een paneel
van P. van Schendel (19de eeuw) met
een marktstalletje op een kade in een
Hollandse stad, waarvoor 108.000 gul
den werd neergeteld. Een gezicht op de
Dam in Amsterdam van B. J. en H. H.
van Hove vond voor 62.000 gulden een
andere eigenaar.
Een schilderij van Jozef Israels,
waarop een oude vrouw met mand en
stok, bracht 26.000 gulden op, een uit
1852 daterende aquarel van J. Bos
boom met het interieur van de Lieve
Vrouwe Kerk in Breda 29.500 gulden.
feeststemming toch altijd wat medebepa
lend is.
Eigenlijk hangt die keus om musicerend
actief te zijn op zo’n avond, waarmee de
„Oktober-jazzmaand” officieel besloten
wordt, ten strengste samen met het beeld
dat je van Loevendie krijgt. Een rusteloze,
hardwerkende, voortdurend naar nieuwe
vormen zoekende musicus, of het nu zijn
werk op het Rotterdams Conservatorium
betreft, waar hij compositie geeft, of zijn
activiteiten als componist (zijn Six Tur
kish Folk Poems waren dinsdagavond in
een bijzonder doorleefde vertolking en
schitterend gestyleerd decor op tv te ho
ren en zien) en improviserend musicus
betreft. Een man, die meer waard is dan
het plastiek van kunstenaar Jan Lok en
een bedrag onder couvert.
JOHN OOMKES
Niettemin heeft Loevendie, voor dat zijn
wens in vervulling kan gaan, de lovende
woorden van de door de Stichting Jazz en
Geïmproviseerde Muziek in Nederland
benoemde jury over zich heen moeten
laten gaan. We citeren uit het rapport van
Wim van Eyle, George Coppens, Frans
van Leeuwen, Rob Sötemann en Sjaak
Willemse:
NEW YORK (AP). De foto „het opko
men van de maan boven Hernandez,
Nieuw Mexico” van de Amerikaanse fo
tograaf Ansel Adams is woensdag bij
Christies in New York voor 15.000 dollar
(32.000 gulden) geveild, het hoogste be
drag dat ooit bij een openbare veiling
voor een foto is geboden.
AMSTERDAM (ANP). Een delegatie
van de beeldende kunstenaars, die sinds
maandag het gebouw van het BKB in
Amsterdam bezet houden, kan vandaag
bij de Amsterdamse raadscommissie
voor de kunst haar visie toelichten op de
crisissituatie die volgens de kunstenaars
heerst bij de dienst BKB.
Theo Loevendie, middelpunt
-
door de BUMA
ir De Edisons, Nederlands hoogste grammofoonplatenonderscheidingen voor artiesten in
het populaire en klassieke genre, zijn gisteren uitgereikt in het Haagse hotel Des Indes
Tijdens het voorlezen van het juryrapport, las cabaretier Ivo de Wijs lekker even mee over de
schouder van D’66-fractievoorzitter Jan Terlouw. Edisons werden dit jaar onder meer
toegekend aan zangers Wim Hogenkamp en Lee Touwers, de popgroep Kayak, de groep
Flairck, Herman van Veen en Ivo de Wijs
AMSTERDAM. Als een jonge god regeert Theo Loevendie zijn avond. In
het BIMhuis aan de Oude Schans zou de 49-jarige saxofonist en componist
gisteravond lijdzaam de rol van het feestvarken op zich moeten nemen, omdat
dat nu eenmaal past als je de Wessel Ilckenprijs krijgt overhandigd, maar
Loevendie voelt er niets voor. Zijn dankwoord omvat de ontboezeming dat hij
verbaal beperkt is als het onderwerp niet strikt met het muzikale samenhangt,
en dat hij het liefst de muziek en niet zijn eigen persoon centraal geplaatst ziet.
kocht. Een andere afdruk van dezelfde I
foto bracht vorige maand in New York
een bedrag op van 12.000 dollar (ruim
24.000 gulden).
De belangrijkste werken van de 77-jari- I
ge Adams hebben landschappen uit het
Theo Loevendie, zo concludeert de jury,
beschikt kennelijk over de benijdens-
waardige kwaliteit om van hetgeen hij
beproeft het beste te behouden. Zijn mu
ziek wordt gekenmerkt door een grote
helderheid en een zeldzaam evenwicht
tussen emotionaliteit en rationaliteit.
Ook als instrumentalist is Theo Loeven
die een persoonlijkheid. Zijn spel op so-
praansaxofoon is van een ongeëvenaarde
klasse en op altsaxefoon heeft hij in de
loop der jaren steeds meer aan zeggings
kracht gewonnen.
Verder stipt de jury Loevendie’s ver
diensten als bandleider (Boy’s Big Band,
zijn eigen Consort en Kwartet), zijn peda
gogische kwaliteiten en zijn initiatieven
om tot minder strakke scheidslijnen tus
sen muzikale vormen te komen (STAMP -
concerten in Shaffy) aan. Heel zinnig ten
slotte is de verzuchting dat Loevendie’s
loopbaan maar gedeeltelijk op de gram
mofoonplaat is vastgelegd.
Veel gelijkmatiger zijn vervolgens de
sets die met Loevendie’s eigen kwartet en
zijn eigen Consort worden gebracht. Na
„de duik in het verleden” een blik op
heden en toekomst, zou je met enige fanta
sie kunnen zeggen. Geopend wordt met
Oase 42, een geagiteerd stuk met een licht
bluesachtig thema, waarin Dulfer onmid
dellijk attaqueert. Loevendie’s eigen solo
in dit werk, dat pas voor de tweede keer
wordt gespeeld, is veel lyrischer, zodat
een aangenaam contrast ontstaat. Die ba
lans in het kwartet, zowel wat dynamiek
als kleuring betreft, wordt in No Devils
nog beklemtoond door Martin van Duinh
oven, die een sterke, uit oneindig gevari
eerde roffels opgebouwde solo laat horen.
Tot slot dan het Consort, dat in vrijwel
de zelfde samenstelling optrad als tijdens
het Laren Jazzfestival in augustus, waarin
het tot grote hoogte kwam. De spirit om te
knallen is ook nu weer aanwezig; een
enthousiaste mentaliteit die zich het
sterkst manifesteert bij jonge mensen als
Ab Baars en Jeroen Goldsteen Cunow,
wiens brille op de vibrafoon groeit.
voor basklarinet en piano respectieve
lijk van Joep Straesser en Guus Janssen
zochten het vooral in het opbouwen van
bizarre klankvelden, waarbij in het werk
van Janssen het ritme tenminste nog wat
afwisseling bood: Janssen is dan ook
werkzaam in de jazz. Maar een veel beter
gemaakte impressie van jazz-elementen
zoals Loevendie dat doet in „Strides” laat
veel meer achter dan het nog niet eens zo
leuk goochelen met allerlei bizarre ge
luiden.
Het Concertio voor basklarinet en
strijkkwartet van Tristan Keuris, in drie
delen opgesplitst, werd vooral in de twee
laatste delen steeds sterker aan zeggings
kracht: het eerste deel was wat dat betreft
vlees noch vis. Maar iedere doorgewinter
de avant-garde kenner en liefhebber zal
enthousiast zijn geraakt door de wijze
waarop Sparnaaij, De Haas en de leden
van het Gaudeamus Kwartet een en ander
tot uitvoering brachten. Hiervoor niets
dan lof.
(J moet er niet mee blijven zitten.
Bel vanavond. De deskundigen
zitten er voor.
(Van onze kunstredactie)
ALKMAAR. Toneel-maken op basis
van gelijkwaardigheid, zowel binnen de
groep als tegenover het publiek. Dat is
het doel van toneelgroep „8 oktober”, een
coöperatieve vereniging, die zich eergis
teren presenteerde in cultureel centrum
De Vest in Alkmaar, de vestigingsplaats
van het nieuwe theatergezelschap.
„8 oktober” bestaat uit Rutger Weem-
hoff, die in de groep Centrum speelde en
tot voor kort met een eigen produktie
uitkwam, Vivian Lampe, ex-Noorder
Compagnie, John Kornelissen, Marjan
Geveling (ex-Globe), Haddassah Kann
(decor), Peter van Velzen (techniek) en
Jan van Galen.
Dit advertentiebord hangt
momenteel aan de gevel van
het Amsterdamse Concertge
bouw. De Engelse koorleider
Arthur Oldham, die voor het te
vormen koor van het Concert
gebouworkest is aangetrokken,
heeft op deze manier eerder
koren samengesteld, onder an
dere in Parijs en Edinburgh
Oldhams aankondiging heeft al
voor enige onrust in de ama-
teurkoorwereld gezorgd waar
de angst leeft dat de beste
zangers naar dit koor zullen ver
trekken. De audities beginnen
komende zaterdag. De dirigent
van het Concertgebouworkest,
Bernard Haitink heeft plannen
om in januari 1980 het nieuwe
amateurkoor al voor het eerst te
laten optreden met het Concert
gebouworkest
Tot zover de jury. Loevendie „die onver
stoorbaar zijn eigen weg gaat”, wijkt ook
deze avond geen millimeter van dat ge
drag af. In wat hij als „een duik in zijn
verleden” omschrijft, geeft hij eerst een
soort retrospectief op de muziek waarin
hij zelf in de jaren vijftig zijn stek had.
Bop-repertoire van Gillespie en Parker
wordt door een gelegenheidsformatie op
een vrij rommelige, niet sluitende, maar
spontane wijze gebracht. Gastsolist daar
bij is Nedly Elstak, die vorige week door
de VARA werd uitgeroepen tot jazzmusi
cus van het jaar, en die het genoegen
smaakte om toen in een orkest van een
vrijwel dezelfde samenstelling een con
cert te mogen verzorgen.
Het toeval wil dat de opnamen van dat
optreden gisteravond werden uitgezon
den door de radio. Van die omstandigheid
maakte Loevendie een behendig gebruik
om zijn gal te spuwen op een scribent van
De Volkskrant, die de keuze van het re
pertoire als „archaïsch” had durven te
betitelen. Het BIMpubliek werd vervol
gens in de gelegenheid gesteld om even
het radioconcert aan die kwalificatie te
mogen checken.
Nou is archaïsch natuurlijk een oversta-
ADVERTENTIES)
AMSTERDAM (ANP). De Matthijs
Vermeuienprijs is voor dit jaar toege
kend aan de componist Otto Ketting voor
zijn Symfonie voor Saxofoons en Orkest.
Tegelijkertijd is de Herman Gorterp-
wijs voor poëzie verleend aan Hans Ten-
tije voor zijn dichtbundel „Wat ze zei”.
Beide prijzen worden toegekend door het
Amsterdams Fonds voor de Kunst. Zij
1 zijn elk zevenduizend gulden groot.
Dat ook het Haarlemse publiek best
eens op avontuur wil gaan met de avant-
garde bewees een goed bezette Tuinzaal,
waarin men werd vergast op een hetero
geen programma dat door de voor dit
onderdeel ingezette musici op voortreffe
lijke wijze werd afgewikkeld.
Tussen muziek van Willem Pijper (1894)
en Guus Janssen (1951) bevond zich werk
van de in de jaren dertig geboren compo
nisten Theo Loevendie, Rob du Bois, Joep
Straesser en Peter Schat, alsmede van
Tqn de Leeuw (1926) en Tristan Keuris
(1946). Dit leverde uiteraard een bont pa
troon op, waarin Du Bois’ Melody voor
basklarinet en strijkkwartet en Loeven
die’s Strides voor piano de sterkste in
drukken achterlieten. Het derde strijk
kwartet van Pijper dan even buiten be
schouwing gelaten.
In deze werken was niet alleen sprake
van een origineel uitgangspunt, maar ook
van een houtsnijdende uitwerking van
alle gegevens. En dat het pianowerk Ana
thema van Peter Schat zich onderhand bij
het standaardrepertoire heeft gevoegd
bleek ook nu weer verre van onzinnig.
Een Tweede Strijkkwartet van Ton de
Leeuw bleek daarentegen zo’n spookach
tige aangelegenheid dat alle daarin ge
vraagde technieken (flageolettenen, het
bewerken van de snaren achter de kam,
het verstemmen van de snaren, zelfs een
huis-tuin-en-keuken-pizzicato) associaties
opriepen met een uit de hand gelopen
spiritistische seance, die je als toehoorder
enige griezelige rillingen langs de rugge-
graat joeg.
j Zowel Intersections V-2 als Met Spoed
De Menstruatie-Telefoon: 023-339040
miaaeipunt op concert
Van Pr'isuitrsiking. Hem werd
-een compositieopdracht ver
leend.
Concert: Theo Loevendie en gasten,
i.v.m. uitreiking Wessel Ilckenprijs
1979.
Gelegenheidscombo: Theo Loeven
die (altsax), Nedly Elstak (trompet),
Nico Bunink (piano), Arnold Dooye-
weerd (bas), John Engels (drums) en
Martin van Duinhoven (conga).
Theo Loevendie Kwartet: Theo Loe
vendie (alt en sopraansax), Hans Dul
fer (tenorsax), Arjen Gorter (bas) en
Martin van Duinhoven (slagwerk).
Theo Loevendie Consort: Theo Loe
vendie (alt- en sopraansax), Ab Baars
(tenorsax), Jeroen Goldsteen Cunow
(vibrafoon), Guus Janssen (piano), Al-
lerd Troost (gitaar), Arjen Gorter (bas)
en Martin van Duinhoven (slagwerk).
Bimhuis, Amsterdam, 31 oktober
1979.