amsterdam] haarlem Coppola’s Filmhuizen HOUT- en BOUWMATERIALEN Tn Brood schrapt popgroepen uit filmproductie „klap molenwiek f 5 1 BIIB Noordhollands Filmfestival in Haarlem en Velsen Regisseur struikelt met Apocalypse Now PROGRAMMA FILM VRIJDAG 2 NOVEMBER 19 7 9 1 brandvertragend EN MERANTI KOZIJNEN, GEWOON EN OPDEK VUREN OPENINGSTIJDEN: HARMENJANSWEG 19 - HAARLEM tel. 023-310612-310214 HAARLEM. Het nieuwe Haar lemse filmhuis, de Filmschuur, zet zijn geboorte alle luister bij met het Noordhollands Film Festival. Vol gende week gaat dit tweedaagse festi val, dat nu voor de derde keer gehou den wordt, van start in Haarlem, Vel sen, Zaandam en Alkmaar. „Apocalypse Now” is de achtste film van Francis Coppola die in 1966 zijn officieel entree in de filmwereld maakte met „You’re a big Boy now!” maar vooral naam maakte met de beide delen van „The Godfather”. GROTE KOLLEKTIE DEUREN: UIT VOORRAAD LEVERBAAR. ALLE STANDAARDMATEN ma t/m vr. 7-17 uur zaterdags 8-12 uur Mahonie gefineerde binnendeuren gewoon en opdek Mahonie gefineerde opdekdeuren brandvertragend Eiken gefineerde binnendeuren gewoon en opdek Merbau keuken en balkondeuren met hoge en lage borstwering Merbau voordeuren alle types en maten op bestelling Dichte boarddeuren Kleinglas boarddeuren Grootglas boarddeuren Dichte boarddeuren brandvertragend Wit afgelakte opdekdeuren Wit afgelakte opdekdeuren 1/ Groot aanbod van hoge kwaliteit in Filmschuur 4- Een spektaculaire scène uit Apocalypse Now (Tuschinski). CHARLES BOOST (ADVERTENTIE) KEUR b.v In Schiet niet op de tandarts heeft Peter Falk zich in een andere rol verhuld dan in de bizarre politie-detective die hij altijd speelt. Ditmaal is Falk een excentrieke CIA-agent. Als Vince Ricardo ontmoet hij op een avond de vader van de dochter die zijn zoon gaat trouwen. De aanstaande schoonvader is een ietwat stijve tandarts. Het verhaal in deze film-wordt pas avon tuurlijk als Ricardo de tandarts even om hulp vraagt bij het opsporen van gestolen clichés van bankbiljetten. De regie is van Arthur Hiller en William Sackheim. (City 6 en Nöggerath). The Wanderers is een nieuwe halfslach- (Van onze kunstredactie) budgetfilm de punkgeneratie aan het woord. Andy Vrielink is een verveelde jongeman die agressief tegenover het le ven staat en Jonna Koster is een werke loos fotomodelletje dat aan hem vast plakt. Een verhaal is er niet, maar wel een blik op een paar dagen uit het leven van verveelde jonge mensen. Little Ceasar. Van regisseur Mervyn Leroy. Een gangsterfilm uit 1930 met als grote sterren Edward G. Robinson en Douglas Fairbanks. calypse Now” de geschiedenis ingaan als een van de duurste, een van de bewerke lijkste en een van de meest chaotische produkties die er misschien ooit gemaakt is. En waarvan de maker door zijn uit spraken de promotie niet bepaald bevor derd heeft. Als hij bijvoorbeeld zegt dat hij en zijn crew in de jungle langzaam gek werden. „Je kunt in het verloop van de film duidelijk zien dat de acteurs en de cameraman een klap van de molenwiek hebben gekregen.” Inderdaad kun je dat duidelijk zien. bestaan wanneer zij/hij terug kijkt op een leven dat te hard voor haar/hem is. Jonas, qui aura 25 ans en l'an 2000. Van regisseur Alain Tanner. Negen mensen die allen actie voeren tegen grondspecula- tie, ontmoeten elkaar een keer op een feestje. In korte fragmenten laat Tanner zien hoe zij allen uiteindelijk stuk zijn gelopen in hun maatschappelijk bestaan. Op het feestje investeren zij hun hoop op de toekomst in het jongetje Jonas, die in het jaar 2000 25 jaar zal zijn. Lina Braake. Van regisseur Bernhard Sinkei. Lina Braake, op de vlucht gedre ven door een bank met bouwplannen, zint op wraak en schakelt haar medebewoners in het bejaardentehuis in. Met een licht voetige aanpak toont Sinkei dat bejaar den best wel slim kunnen zijn. Die linkshandige Frau. Van regisseur Peter Handke. Op experimentele wijze laat Handke enige maanden zien uit het leven van een vrouw, die haar man ver zocht heeft te vertrekken. Er wordt geen verhaal verteld, er worden geen vragen beantwoord; alleen de objectieve gebeur tenissen in een solitair leven worden aan geduid. Met Edith Clever en Bruno Ganz. Wildwechsel. Van regisseur Rainer Werner Fassbinder. Een vroegrijp 14-ja- Deze door Ridley Scott geregiseerde film, waarin de kolossale som van tien miljoen dollar werd gestopt, draait om de monsterlijke creatie van de Zwitserse kunstenaar H. R. Giger. Bemanningsle den van een ruimtevaarschip, anno 2079, hebben persoonlijke ontmoetingen met de Alien wat hen bepaald niet tot voordeel strekt (Luxor). The Last Detail, dat vijf jaar geleden bekroond werd op het Cannes filmfestival draait als nachtvoorstelling in Luxor. In Pas een week na de landelijke premie re, heeft een Haarlemse bioscoop al een kopie van de nieuwste griezelfilm Alien in handen gekregen. Cinema Palace prolongeert Milos For man’s Hair en neemt Avonturen van Pie tje Bell op als matinee en als nachtvoor stelling Fear over the City met Jean-Paul Belmondo. In Roxy draait nog steeds In de ban van de Ring en Fellini’s Casanova als nachtvoorstelling. deze intrige krijgen twee mariniers (Jack Nicholson en Otis Young) opdracht een matroos die op diefstal is betrapt, naar een verafgelegen gevangenis te brengen. De twee voelen weinig voor deze taak, vooral wanneer zij een vriendschappelijk verbond vormen met de jonge matroos. Regisseur Hal Ashby vertelt zijn menselij ke verhaal van onderlinge vriendschap en plicht op een tragi-komische manier. Marathon Man, met acteur Dustin Hoff- fman wordt 9 november vertoond in het jongerencentrum DAC aan de Ripperda- straat 13a in Haarlem. Aanvang 21 uur. woensdag in Velsen, donderdag in Castri- cum en vrijdag in Heemskerk. Tengis Aboeladse’s De Boom der Wen sen, een collage van oude volksverhalen uit Georgië draait deze week nog door in het circuit - vanavond in Heemskerk. beeldt zij zich, als oude alleenwonende dame, dat zij Tarzans weduwe is. Haar bejaardentehuiskamertje is een oerwoud van tijgerspreien, knuffelaapjes, jungle- planten en Tarzanfoto’s. Jane wil naar Diep-Afrika, maar komt aanvankelijk niet verder dan de dierentuin. Bockmayer tekent door de humor heen een sympa thiek portret van een oude vrouw. Met Johanna König. Les petites Fugues. Van regisseur Yves Yersin. Deze op het laatste moment inge laste film handelt over een Zwitserse boe renknecht, die op zestigjarige leeftijd de bromfiets ontdekt. Als een kind gaat hij op in zijn „kleine uitstapjes” en beleeft hét leven weer opnieuw. Een schitterende film, die nog maar kort geleden in premiè re ging en toen zeer goede kritieken kreeg. Alice in den Stadten. Van regisseur Wim Wenders. Journalist Phillip Winter kan geen woord op papier zetten tijdens een opdracht in Amerika. Op Kennedy Airport wordt hij door een vrouw ge vraagd haar dochtertje mee te nemen naar Schiphol waar zij hem zal treffen. Maar de moeder komt niet en Winter begint een speurtocht om het thuis van het meisje te vinden en krijgt langzaam weer zijn journalistieke inspiratie terug. Met Rudiger Vogeler en Yella Rottlander. seur Jacques Tati. De heer Hulot (ge speeld door Tati) gaat naar Bretagne op vakantie. Deze wereldvreemde en onhan dige man, die nooit een woord over zijn lippen laat, roept allerlei kleine rampjes op. Het enige wat deze film van uitsteken de slapstick onderscheidt is de onvoor spelbare afloop van ieder avontuurtje. Die verlohrene Ehre der Katharina Blum. Regisseur Volker Schlöndorf. Ka tharina Blum, een zedig meisje, brengt een nacht door met een door de politie achtervolgde anarchist. De volgende mor gen vindt de politie Katharina alleen. Zij wordt het mikpunt van intimidatie, bele digingen en vooral van de sensatiepers. Deze inmiddels klassieke film is geba seerd op een boek van Heinrich Böll, wederom gebaseerd op een persoonlijke ervaring van de auteur met de pers. Met Augela Winkler. En verder vier korte Nederlandse films: De Radiodroom, van regisseur Flip Jansen, De elektriseermachine van Wim- hurst, van regisseur Erik van Zuylen, Do you get it No. 3 en Do you get it No. 4, van regisseur Louis van Gasteren. Verdere prolongaties zijn Grijpstra en de Gier, overgenomen door Frans Hals, Kort Amerikaans in Lido, I never promi sed you a rose garden in Studio waar ook de matinee 50 Jaar Mickey Mouse en de nachtvoorstelling The Last Wave draait. Highschool is een in 1968 gedraaide film van Frederick Wiseman over een blanke, middelbare school in de Amerikaanse stad Philadelphia. Er leven geen proble men als overvolle klassen, de studenten komen uit de „betere” families, er zijn geen zwarten, geen „achtergestelde” kin deren, het is eigenlijk een school die als voorbeeld zou kunnen gelden voor het hoogste niveau van openbaar onderwijs in de VS. Wiseman laat zien dat alles niet zo vredig is, dat er eigenlijk een slagveld bestaat waar leerlingen tegen ouders en de schooldirectie strijden. Highschool draait volgende week in het IJmond cir cuit, maandag in Heiloo, dinsdag en tige film naar een oud, vertrouwd recept. Men neemt wat jonge schoollui die in groepjes rondzwerven, die een beetje vechten met andere groepjes, wat leuke meisjes, een beetje muziek en onnozele grappen. Dit alles plaatst men in het ka der van een nostalgisch tijdstip. In The Wanderers, waarvoor de advertenties melden dat het vergelijkbaar is met Grea se maar dan met boksbeugels, wordt het verhaal gesitueerd ten tijde van de moord op president Kennedy. Tussen alle botsin gen, grappen en liefdesscènes door kun je dan muziek van Dion, The Chantays, Smokey Robinson, Bob Dylan en The Shirelies horen. Philip Kaufman regis seerde The Wanderers waarin Ken Wahl, John Friedrich, Karen Allen en Erland van Lidth de Jeude de hoofdrollen vertol ken. (In Calypso I en Du Midi). de moed hun te vertellen dat ik niet pre cies wist wat ik aan het doen was”. Zo’n verhaal is aardig als het resultaat uiteindelijk een indrukwekkende film is geworden. Maar de onzekerheid waarover Coppola praat als hij al onderweg is op een dertig miljoen kostende expeditie, heeft zich van de hele film meester ge maakt. Een reeks onsamenhangende ge beurtenissen die alleen gemeen hebben dat ze zich in Vietnam afspelen, wordt aaneengesmeed door de boottocht die aan Joseph Conrad is ontleend. Ditmaal is het een tocht langs de bran dende Vietnamese kust van kapitein Wil lard (Martin Sheen) die opdracht heeft een einde te maken aan het wrede bewind van kolonel Kurtz (Marlon Brando). Kurtz is een gedesillusioneerde Amerikaanse deserteur, die zich in de Cambodjaanse wildernis teruggetrokken heeft waar hij zich omringd heeft met een gevechtseen heid van gevluchte soldaten en beschil derde inlandse stamhoofden die Kurtz als een bovenaards wezen aanbidden en vereren. Marlon Brando speelt met kaalgescho ren hoofd deze oosterse godfather op de van hem bekende mompelende wijze na eerst geïntroduceerd te zijn met het ge zicht in het duister en een lichtval op zijn kale schedel, waardoor minutenlang al leen maar een witte plek op het doek te zien is. Dit soort barokke visuele trucjes komt meer voor in de film die bij tijden met al te nadrukkelijke artistieke effecten speelt als wilde Coppola daarmee de grootheid van zijn oorlogsepos accentueren. Maar hij kan niet maskeren dat zijn „Apocalyp se” een uit de hand gelopen film is wat overigens niet zo verwonderlijk is gezien de moeilijkheden en tegenslagen waar mee de produktie te kampen heeft gehad. Er zitten grote spectaculaire scènes in vol oorlogsgeweld en oorlogsgruwelen afge wisseld met bizarre intermezzi, zoals het optreden van de groteske kolonel Kilgore (Robert Duvall) die met zwarte cowboy hoed en zijden halssjaal de vijand tege moet treedt. Cameraman Vittorio Storaro, de lijffo- tograaf van Bertolucci heeft dat alles mooi in beeld gebracht, te mooi soms waardoor de ernst van de toestand terug gedrongen wordt. In ieder geval zal „Apo- Cappola behoort tot de jonge, dynami sche Hollywood-filmers die teleurgesteld zijn door de dominerende rol van de grote studio’s. In 1969 kocht hij een gebouwen complex in San Francisco en stichtte American Zoetrope, een productiecen trum voor de generatie van gedesillusio neerde jonge filmers die iets anders wil den proberen. Daar kwam bijvoorbeeld „American Graffiti” tot stand en de scripts voor „Patton” en „Godfather I”. Na het draaiboek voor „The great Gats by” geschreven te hebben (later verfilmd door Jack Clayton), hielp Coppola, samen met William Friedkin en Peter Bogdano vich in 1972 „The Directors’ Compagny” op te richten opnieuw een samenbunde ling van jong regietalent die onder meer „Paper Moon” van Peter Bogdanovich en „The Conversation” van Coppola moge lijk maakte. Maar daarvoor, kort na „You’re a big Boy now!” had Coppola nog kans gezien twee minder bekende films te maken, de musical „Finian’s Rainbow” met Fred Astaire en „The Rain People”, een subtiel drama dat Coppola zelf zijn beste film is blijven vinden. Het is merkwaardig dat een man die zo’n gevarieerd en vaak briljant oeuvre op zijn naam heeft staan, struikelde bij het maken van een kostbaar en ambitieus spektakelstuk als „Apocalypse Now”. Dat er een chaotische, onsamenhangende film is ontstaan kan misschien worden gewe ten aan de duur van een lang proces voor dat aan de film begonnen kon worden. Coppola zelf heeft erover verteld dat toen hij bezig was aan „Rain People”, dat is dus tien jaar geleden, hij van zijn scenari oschrijver John Milius voor het eerst ver halen hoorde over de oorlog in Vietnam die hem door hun bizarheid en monsterlij ke wreedheid troffen. Later vertelde Milius dat hij met George Lucas, destijds partner van Coppola bij „Rain People”, zijn Vietnam-ver halen wil de uitwerken en op die basis een film wilde maken. Het enige wat ze nodig had den was een samenbindend element. Cop pola adviseerde toen als uitgangspunt een verhaal van Joseph Conrad te nemen, „Heart of Darkness” waarin een boot tocht de centrale handeling bepaalde. Maar toen de plannen veranderden omdat George Lucas „Star Wars” ging maken, nam Coppola na enige tijd de beslissing zelf de film te maken op de inmiddels door John Milius samengestelde screenplay. The Big Store. Van regisseur Charles Reisner. The Marx Brothers, anno 1941, zorgen voor schitterend tumult in een warenhuis met de gebruikelijke non-stop- grappen. C’Eravamo Tanto Amati. (We hielden zoveel van elkaar). Van regisseur Ettore Scola. In deze hooggeprezen film uit 1974 ontmoeten drie oude kameraden uit het verzet elkaar weer. De een is onderwijzer geworden, een ander advocaat; alleen An tonio is trouw gebleven aan de idealen uit de oorlogsdagen. Hun leven in de na oorlogse periode wordt in deze film geïl lustreerd aan de hand van woord- en beeldcitaten uit vele films. Met onder an deren Nino Manfredi en Vittorio Gassman. Charles Mort ou Vif. Van regisseur Alain Tanner. Francois Simon is fabrieks directeur en beseft op 50-jarige leeftijd dat hij bestaat, naar niet echt leeft. Zijn burgerlijke familie achter zich latend, duikt hij onder in hotels en ontmoet daar een jong stel dat als het ware naast de maatschappij leeft. Het optrekken met deze jongelui komt niet goed over bij zijn familie, waar men plannen koestert om vader op te nemen in een inrichting. De eerste langspeelfilm van Tanner uit 1969. Jane bleibt Jane. Van regisseur Walter •Bockmayer. Vroeger speelde ze enkele rollen als Jane in Tarzanfilms; nu ver- HAARLEM Vrijdag 9 november. 19 uur (Schuur II) C’e- ravamo tanto amati. (Schuur III) Vier Ne derlandse films. 21 uur (Schuur II) De ver, wording van Herman Dürer. (Schuur III) L’Affiche rouge. 23 uur (Schuur II) Links handige Frau. (Schuur III) De Lijkenver- brander. 01 uur (Schuur II) Xala. Zaterdag 10 november: 14 uur (Schuur II) Kinderfilm. (Schuur III) Alice in den Stadten. 16 uur (Schuur II) Die verlohrene Ehre der Kathen- na Blum. (Schuur III) De luiaards van het vruchtbare woud. 19 uur (Schuur II) Andry, bloed en blond haar. (Schuur III) Charles mort ou vif. 21 uur (Schuur II) Jane bleibt Jane. (Schuur III) Wildwechsel. 23 uur (Schuur II) Les petites Fugues. (Schuur III) Jonas. 01 uur (Schuur II) Big Store. VELSEN Vrijdag 9 november: 19 uur (Zaal I) Links handige Frau. (Zaal 2) Lina Braake. 21 uur (Zaal I) Big Store. (Zaal 2) Xala. 23 uur (Zaal 1) C’Eravama tanto amati. (Zaal 2) Vier Nederlandse films. 01 uur (Zaal 1) Little Ceasar. Zaterdag 10 november. 14 uur (Zaal 1) Popmuziekfilms. (Zaal 2) Kinderfilm. 16 uur (Zaal 1) Jane bleibt Jane. (Zaal 2) In einem Jahr mit 13 Monden. 19 uur (Zaal 1) (Nog niet bekend). (Zaal 2) Jonas. 21 uur (Zaal 1) Die verlohrene Ehre der Katherina Blum. (Zaal 2) De luiaards van het vrucht bare woud. 23 uur (Zaal 1) Andy, bloed en blond haar. (Zaal 2) Charles mort ou vif. 01 uur (Zaal 1) Les Vacances de M. Hulot. Na eindeloze financieringsmoeilijkhe- den en niet minder langdurige onderhan- delingen om de juiste acteurs te vinden kon met „Apocalypse Now” begonnen worden, de hele technische crew en de medespelers konden naar de Philippijnen trekken waar de meeste opnamen zouden plaats hebben. Over de moeilijkheden voor en tijdens de opnamen zal ooit nog wel eens een boek geschreven worden „Op dat punt”, zo vertelt Coppola, realiseerde ik mij, dit is mijn leven, ik ga de rivier op, dat is mijn eigen „heart of darkness”. Want al die tijd wist ik iets wat niemand anders wist; ik had nog steeds geen einde. De crew die aan de film werkte volgde niet een of ander samenhangend idee dat ze uit een of ander logisch opgebouwd script kon den halen. Neen, ze volgden de een of andere idioot en dat was ik. En ik had niet In het vrijetijdscentrum Zero aan de Bakenessergracht 8 in Haarlem wordt woensdag 7 november de Japanse film Dood door hanging vertoond. Regisseur Koshiki vertelt van een ter dood veroor deelde Koreaan wiens executie mislukt. Als gevolg daarvan verliest de man zijn geheugen en mag een tweede executie niet doorgaan. Na vele pogingen vindt hij ein delijk zijn identiteit om weer een terecht stelling te moeten beleven. Aanvang 20 uur. Op het programma staan zowel klassie ke, oudere films als splinternieuwe pro dukties. Een thema ontbreekt daarbij, maar wel staan vele films in het teken van de jaren zeventig een periode die nu al als de jaren van de grote matheid en wegebbende idealisme wordt beschouwd. Op vrijdag 9 november begint het festi val om 19 uur. De films worden in twee zalen achtereenvolgens gedraaid: op vrij dag tot 01 uur en op zaterdag 10 november van 14 tot 01 uur. Voor de programma’s in Haarlem (Filmschuur, zalen II en III, Smedestraat 23, Haarlem) en in Velsen (Witte Tejater, Kanaalstraat 257, IJmui- den) zie aparte kader. Kaarten zijn ver krijgbaar bij de desbetreffende film huizen. l’Affiche Rouge. Van regisseur Frank Cassentie. In 1944 executeerden de nazi’s 23 mensen die samen de vluchtelingen- groep Manouchianen vormden. In l’Affi- che Rouge bereidt Theatergroep Théatre du Soleil een stuk voor over deze groep. Naast de documentaire functie geeft de eigen inbreng en de wisseling in tijd tus sen dan en nu deze film een dubbele bodem. Andy, Bloed en Blond Haar. Van regis seur Frank Wiering. Met muziek van Her man Brood en Normaal, laat deze low- In einem Jahr met 13 Monden. Regis seur Rainer Werner Fassbinder. Uit liefde voor een vriend laat Erwin zich in een vrouw veranderen. Fassbinder volgt Er win in de laatste vijf dagen van haar/zijn HAARLEM. De film Cha-Cha met Herman Brood was geen muziekfilm, zo als oorspronkelijk de bedoeling was. De coneertopname van de Nederlandse pop groepen White Honey, Streetbeats en Phoney and the Hardcore zijn er door regisseur Herbert Curiel uitgeknipt. Door deze ingreep moet de nadruk komen te liggen op het verhaal in plaats van de muziek. Hoofdpersonen in de film zijn Herman Brood, Nina Hagen en Lene Lovich; de camera’s volgen het drietal bij omzwer vingen door de „scene” van de Nederland se popmuziek. Dit gegeven zou gebruikt worden als rode draad in de film waarvan het grootste deel gevuld zou worden door enkele veelbelovende popgroepen. Deze popgroepen, voelen zich nu door Brood in de steek gelaten. Zij zagen de film als een middel om zich aan een groot publiek voor te stellen. Hoe de film er nu uit gaat zien, is zelfs voor de film- en platenmaatschappij van Brood een vraagteken. „Van het begin af is er nooit op het verhaal gefilmd. Ik vraag me dan ook af, wat er van de film overblijft nu die muziek geschrapt is”, aldus een woordvoerder van de maat schappij in Haarlem. Waarschijnlijk zit Herman Brood zelf en zijn manager Koos „coach” van Dijk achter deze beslissing. Herman staat erom bekend, dat hij ook binnen zijn groep The Wild Romance niets nalaat óm alle publiciteit naar zijn persoon toe te trekken. Voor de Haarlemse maatschappij is dit een twijfelachtig nieuwtje, omdat deze ook belast is met de promotie van de gedupeerde Streetbeats, White Honey en Phoney. Voor de première van de film Cha-Cha houdt men voorlopig 13 decem ber als streefdatum aan. ■ü- Harry Bar en Eva Matthes in een scène uit Fassbinders Wildwechsel. rig meisje gaat naar bed met een 19-jarige jongen. Wanneer deze verhouding bekend wordt in het conservatieve dorpje waar zij wonen, krijgt de jongen een gevangenis straf. Eenmaal op vrije voeten wordt de verkering gewoon voortgezet en het meis je zwanger. Op dramatische wijze werkt Fassbinder naar een slot. Met Eva Mat thes en Harry Bar. Xala. Van regisseur Ousmane Sembe- ne. De blanke heersers zijn weer binnen gehaald in het Afrikaanse staatje en Beye is een van de velen die zijn blanke voor gangers heel knap imiteert. Wanneer zijn zaak failliet gaat wordt hij afgewezen door zijn voormalige collega’s en de bede laars. Duidelijke kritiek op de nieuwe zwarte bourgoisie, verpakt in humor. De Luiaards van het vruchtbare woud. Van regisseur Nikos Panayatopoulos. Va der en drie zonen gebruiken hun erfenis om een groot landhuis te kopen en een dienstmeisje in te schakelen. Eenmaal in het huis gaan de heren steeds minder, en uiteindelijk niets doen. Alleen het dienst meisje verricht het werk en steunt uitein delijk een der zonen, die toch wel iets actiefs wil doen. Commentaar op de bour geoisie. Les Vacances de M. Hulot. Van regis- M w

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 19