Introvertie laat zich niet „opblazen Altstem Jard van Nes klinkt als een klok Rijksdienst beroept zich op personeelstekort Dali’s blik op Spaanse vorst BKB-pand blijft nog week bezet toonoanqever I L In kort geding over teruggave kunstwerk Haagse Comedie zwaarmoedig in weinig gespeelde Ibsen Skidmark vervangt Gebouw weer toegankelijk Meinard Kraak toont gevoel voor nuances Explosief 21 VRIJDAG 2 NOVEMBER KUNST 19 7 9 NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST Concertagenda voor S jazz, rock en show pr 'j Jol KO VAN LEEUWEN. 9 9 Dire Straits: zwaktebod (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIES) 20.15 uur TWEEDE CONCERT SERIE A entrée f 14,— (a.i.) c.j.p. geldig i Kleine Eyolf als ouderwets toneel I De bariton Meinard Kraak heeft zijn bekendheid zowel aan het lied als aan de opera te danken. Wat het lied betreft ge draagt hij zich wat ingetogener dan Jard van Nes, hetgeen allerminst betekent dat hij er een saaie vertoning van maakt. Hij zoekt het echter minder in contrasten dan in kleinere nuances (vier liederen van Schubert), en weet de onderhuidse span ningen die in de Sechs Monologe aus Jedermann van Frank Martin volop aan- Maar ook de zeer humoristische Trois Fables de Jean de la Fontaine u weet wel: De raaf en de vos, de krekel en de mier, en de minder bekende wolf en het lam die uiteraard om een heel andere benadering vroegen werden met precies het juiste, wat snerende dédain neergezet, hetgeen dan ook niet voor lachsalvo’s, maar voor onophoudelijk onderdrukt ge grinnik zorgde: precies dat wat het moest hebben. De mimiek van de (de hele avond accuraat en vakbekwaam) begeleidende pianist Gérard van Blerk was daarbij nog een extra reden tot hilariteit. GEMMA COEBERGH wezig zijn op indringende wijze te han teren. Vooral in deze compact geschreven mu ziek, op tekst van Hugo von Hofmanns thal, gerealiseerd in een zesdelige cyclus waar Martin eigenlijk nog een opera van heeft willen maken (toen hij daar om allerlei redenen vanaf heeft gezien be werkte hij de pianobegeleiding van de liederen voor orkest), wist Meinard Kraak iedere stemming en sfeer prachtig uit te beelden. HAARLEM. Wanneer de groep White Honey ooit eens in het jongerencentrum DAC zal optreden is nog maar de vraag. Het voor vanavond geplande concert gaat niet door omdat de drummer opgestapt is. De vervanging is de Haarlemse funk- band Skidmark. Het concert begint om 21 uur in het DAC-centrum aan de Ripperda- straat 13a in Haarlem. MADRID (DPA). De zonderlinge sur realist Salvador Dali heeft een portret van koning Juan Carlos van Spanje ge schilderd dat naar zijn zeggen door een speciale bril moet worden bekeken. Het olieverfschilderij is volgens Dali gemaakt in de „geheel nieuwe techniek van de cybernetica”. Dali en Gala, zijn vrouw, overhandig den het portret donderdag aan het model en dona Sofia, zijn gemalin, tijdens een particuliere audiëntie in het paleis La Zarzuela. De surrealist heeft don Juan Carlos geschilderd naar een ansichtkaartportret waarop de vorst het uniform van opperbe velhebber van de marine draagt. Het portret verraadt volgens de maker hyperrealistische, surrealistische en ab stracte stijlelementen. Links boven de ge stalte van de koning is een symbolische kijk op het Spaanse platteland en een begroeting van het koningspaar door een mensenmenigte afgebeeld. De bezetting van het pakhuis is in zoverre gewijzigd dat het BKB-perso- neel weer toegang krijgt tot het gebouw. De tentoonstelling van ernstig bescha digde kunstwerken blijft tot donderdag toegankelijk. beheer zal worden gewijd in het BKB- gebouw. Mark Knopfler: kopieert eigen stijl. (Foto Lex van Rossen) De bestaande artoteek in Amsterdam, die wordt gezien als een van de mogelij ke distributiecentra voor het Amster damse kunstbezit, is afhankelijk van de Amsterdamse begroting. Kleine Eyolf gaat over twee egocen trisch levende mensen. Een echtpaar dat een zoontje, Eyolf, heeft dat kreupel is aan een van zijn benen. Dat is het gevolg van een val van tafel, toen het kind nog een baby was. De liefde van de man Alfred voor zijn vrouw Rita is bekoeld. Als het stuk begint keert Alfred juist terug van een eenzame vakantie in de Noorse ber gen. Daar heeft hij nagedacht over zijn leven. Hij heeft besloten zijn boek over verantwoordelijkheid, waaraan hij werk te, niet af te maken en zich voortaan geheel te wijden aan de opvoeding van zijn kind. Rita is een levenslustige sensue le vrouw die de kleine Eyolf altijd als obstakel heeft gezien voor haar huwelijks geluk. De plotselinge verdrinkingsdood van het invalide zoontje kan de gescheur de band tussen Alfred en Rita niet helen. Integendeel, de verwijdering neemt toe en beiden brengen ze elkaar pijnlijke ge voelsmatige wonden toe. Ibsen schetst het verleden van de perso nages in de persoon van Asta, de halfzus ter van Alfred. Ook zij is het voorwerp van Rita’s jaloersheid. Want Asta was als kind eigenlijk de eerste grote liefde van Alfred en hij noemde haar in lieflijke speelse buien „zijn kleine Eyolf”. Een lief de tussen broer en zus, een geheel anders geaarde hechte band, volgens Alfred im muun voor wat hij „de wet van de veran dering” noemt. Als Alfred die uitspraak doet, weet hij nog niet dat Asta in werke lijkheid niet zijn zuster is. Voorstelling: Kleine Eyolf. Auteur Henrik Ibsen. Vertaling Martin Hartkamp. Regie Kees Coolen. Decor Harry Wich. Kostuums Leonie Polak. Spelers: Jules Hamel, Trins Snijders, Edda Barends, Gaston van Erven. Nanni Vermeer, Rob Veltrop of Gerco Veltrop als het jongetje Eyolf. Haagse Comedie, première 1 november, Koninklijke Schouwburg, Den Haag. programma: Haydn Bruch kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. dirigent: ROELOF VAN DRIESTEN soliste VERA BETHS - viool Bij de overhandiging zei Dali: „Het is een van de grootste en fraaiste portretten uit mijn leven”. Ramsey Lewis, belangrijk componist op jazz-, r b en fusiongebied - hij schreef werkjes als The In Crowd, Hang on Sloopy en Wade in the Water - komt op zeer korte termijn twee clubconcerten in een Amstelveense club geven. Vannacht en zondagnacht (24 uur) treedt hij op in The Bells Club. HAARLEM. Zoals onderhand wel bekend zal zijn is de formule van de Vocale Serie in het Haarlems Concertge bouw gebaseerd op het presenteren van een nog niet algemeen bekende zangertes) naast een reeds bekende collega. In het tweede concert in genoemde serie verte genwoordigde Jard van Nes de eerste categorie, wat haar niet verhinderde om het publiek direct voor zich te winnen. prachtig ingevoeld en uitgebracht en kre gen de Franse liederen een levendige en intensieve realisatie die je op het puntje van je stoel deed luisteren. Van Nes is een zangeres van wie we beslist nog meer zullen horen: ze is trouwens niet meer volslagen onbekend, want ze was in 1978 de enige Nederlandse finalist in het Voca listen Concours te ’s-Hertogenbosch en trad sindsdien op in binnen- en buiten land. verworven werk voorlopig onbereikbaar zou zijn voor kunstenaars eb de kunstuit leen. Mr. Korthals Altes verklaarde dat als er nu voor mevrouw Ducastel een uitzonde ring zou worden gemaakt, er drie tot de nok toe gevulde containers door het toch al overbelaste DVR-personeel moeten worden doorgeworsteld. Daarbij komt nog het risico dat er ander werk bescha digd wordt en dat er door dit precedent een stroom van andere kunstenaars, die ook werk willen terughebben, te verwach ten is. Mr. Christe geloofde daar niets van: uit cijfers van de dienst zelf blijkt dat er slechts sporadisch een dergelijk beroep op de DVR wordt gedaan. Bovendien vond hij dat de problemen bij de dienst helemaal niet zo acuut zijn; al jaren lang wordt er gekampt met personeels- en ruimtegebrek. Rechtbankpresident mr. J. H. Blaauw deed nog een poging de zaak in der minne te schikken door de dienst te bewegen een uitzondering voor mevrouw Ducastel te maken. Maar de conservator 20e-eeuwse kunst van de DVR, drs. E. J. van Straaten, was niet te vermurwen. Uitspraak: vol gende week donderdag 8 november. Concert: tweede concert in de Voca le Serie. Solisten: Jard van Nes (alt- mezzo), Meinard Kraak (bariton), Ge rard van Blerk (piano). Programma: Brahms, Debussy, Duparc, Schubert, Martin, Caplet. Tuinzaal Concertgebouw Haarlem, 1 november 1979. Concertgebouw Haarlem dinsdag 6 november 1979 Concert: Eerste concert Nederlandse tournee Dire Straits. Nog 5 concerten volgen, waaronder twee in Carré, Am sterdam (4 en 5 november). Bezetting: Mark Knopfler (gitaar, zang), Dave Knopfler (ritmegitaar), John Illsley (bas) en Pick Withers (drums). Ahoy- hal Rotterdam, 1 november 1979. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Het terugkrijgen van een tekening van 50 bij 60 centimeter, die de Dienst Verspreide Rijkscollecties (DVR) van het ministerie van CRM ergens in Den Haag in een hermetisch afgesloten container heeft opgeslagen, vormde de inzet van een kort geding dat donderdagmiddag voor de presi dent van Haagse rechtbank diende. Deze tekening van de Amsterdamse kunstenares Mora Ducastel, die mede toonaangevend is voor haar artistieke ontwikkeling, heeft het rijk destijds verworven in het kader van de Beeldende Kunstenaar Regeling (BKR) en mag volgens mevrouw Ducastel beslist niet ontbreken op een tentoonstelling die van 18 november tot 10 december in Dordrecht gehouden wordt. Artikel 27 van de BKR geeft kunste naars het recht hun kunstwerken van de overheid terug te kopen of weer in bruik leen te nemen. In juli van dit jaar heeft de Dienst Verspreide Rijkscollecties (DVR), die met enorme ruimte- en personeelspro blemen kampt, schriftelijk aan gemeen ten die de BKR (een sociale regeling van het ministerie van sociale zaken die door de betrokken gemeenten wordt uitge voerd) toepassen, laten weten dat na 1 april aangekocht werk voorlopig niet meer toegankelijk is. nig zekere gitarist, Illsley posteert als een overjarige hardrocker en Withers heeft nu al zijn spontaniteit verloren weet ken nelijk niet beter. Zijn soli zijn nog maar gladde kopieën van zijn eigen werk van twee jaar geleden en de expressie waar mee hij die meent te moeten brengen heeft bitter weinig geloofwaardigheid. Als hij al in het tweede nummer, Six Blade Knife, extase acteert, dan hoereert hij daarmee met zijn eigen sentiment Intieme gedachten, exquise stijl en een bruin stemgeluid worden dan ingewisseld voor oppervlakkig gedrag, doorzichtig spel en vokalen, die zo uitgesproken wor den dat de oorspronkelijke bedoelingen van zijn prachtige teksten volledig ont kracht worden. Jammer is het te moeten constateren, dat je op zich goede geluid als de Straits nu al moet afschrijven. Knopfler kan name lijk echt een grote gitarist zijn als hij dat belieft. Zijn klankkleur en voorliefde tot een gevarieerd notenbeeld stempelen hem tot een van de gevoeligste steelgitaristen die er in het vak rondlopen. Zou Knopfler zijn misplaatste show en egotripperij waarom geen ander melo- die-instrument toevoegen zolang het nog kan afleggen, dan is zijn creatieve bron voorlopig nog niet uitgedroogd. Nu weet ik nog niet zo net, of dat lot hangt hem boven het hoofd. Een nieuw werkje als Solid Rock, gebaseerd op twee akkoorden en een „woe-wie-joe”-achtergrondkoortje, is een teken aan de wand. JOHN OOMKES ROTTERDAM. Weinig bands kennen een zo succesvol debuut als het Londense Dire Straits. Met uitzondering van een enkele opname op een obscuur jubileumalbum van de Londense club Hope Anchor en een nauwelijks opgemerkt voorprogramma tijdens een tournee van de Amerikaanse hardrockformatie Styx, is de publieksappre- ciatie voor de intieme muziek van dit viertal ex-sociale werkers practisch van de aanvang aan groot geweest. De twee albums, een waardevol debuut en nogal vlakke tweede productie (Communiqué) haalden hoge omzetcijfers. Een nieuwe supergroep leek geboren. Met zo’n predicaat moet je niet te snel smijten, dat blijkt ook nu weer met Dire Straits. Dezelfde intieme klanken, waar- z over een waas van geheimzinnigheid lag en die een sympathieke introvertie ver raadden, klinken me thans opgeblazen en geforceerd in de oren. De schaal van het succes, de mate van bewondering die er voor de Straits bestaat, heeft hen nu al de das omgedaan, omdat dit tot de verplich ting leidt op te treden in een decor dat het laid-back-karakter van de muziek geweld aandoet. Anders dan bij een J. J. Cale en Sniff’n the Tears, waaraan de alles bepa lende figuur Mark Knopfler veel inspira tie heeft ontleend, is dat niet begrepen. Een zwaktebod van de Straits is het om te menen dat je introvertie op elke wille keurige schaal kunt overbrengen. Een hardrockband kun je tot in het oneindige versterken, want de power vormt daar een legitiem onderdeel van de stijl. Met muziek, waarin country en finger-pickin” blueselementen verwerkt zijn, kun je dat niet ongestraft doen. Knopfler, die de anderen tot edelfigura- tie bestempelt zijn broer Dave is wei- Dat wil zeggen dat kunstenaars pas weer over hun werken kunnen beschik ken als de dienst de extra 15 gekwalifi ceerde werkkrachten erbij heeft gekregen (eind van dit jaar) en er nieuwe opslag ruimte is gevonden (begin volgend jaar). Naar verwachting zal de DVR niet eerder dan medio 1980 weer in vol bedrijf zijn. De advocaat van Mora Ducastel, mr. D. Christe, vond dat het ministerie van CRM in gebreke blijft als het weigert de tekening van de kunstenares terug te geven. Het zelfde is het geval met 12 andere van haar kunstwerken, die Ducastel van de staat voor enige tijd wil lenen. Mr. Christe wees erop dat er verwachtingen zijn gewekt, die nu niet gehonoreerd worden. In een interview met het vakblad van de Beroepsvereniging van Beeldende Kun stenaars (BBK) heeft een medewerkster van de DVR destijds gezegd dat teruggave van kunstwerken altijd mogelijk is, mits er een termijn van zes weken in acht wordt genomen. Die uitspraak is nooit teruggenomen, ook niet nadat de boven genoemde brief was verstuurd. Bovendien bevat volgens mr. Christe de BKR-regeling de ingebouwde stimulans voor kunstenaars om te allen tijde kunst werken op de vrije markt te verkopen. Maar dan moeten zij dus wel over hun werken kunnen beschikken. De DVR ont neemt hen op deze manier die mogelijk heid. „Het rijk moet de rechten van kun stenaars natuurlijk wel serieus nemen, anders ontloopt of bagatelliseert het zijn eigen verantwoordelijkheden”, aldus mr. Christe. In dit huwelijksdrama voert Ibsen een fikse dosis symboliek en mythologische zaken ten tonele. De natuur-elementen spelen een belangrijke rol en Alfred ge looft dat de persoon van de Rattenvrouw, een op de mythologie geënte figuur, zijn zoontje in zee gelokt heeft. De voorstelling van de Haagse Comedie is een merkwaardige mengeling gewor den van ouderwets moeizaam toneel en pogingen tot modernere regie-details. Kees Coolen bereikt met deze Ibsen-regie helaas lang niet het artistieke peil dat zijn fraaie voorstelling van Ibsens stuk De pijlers van de samenleving vorig seizoen kenmerkte. In een pompeus decor van benauwende dreiging bewegen de spelers zich in Kleine Eyolf veelal met geforceer de kunstmatige loopjes die geen werkelij ke functie bezitten. In enkele korte scène- delen treedt soms opeens-een verandering ten gunste op, maar over het geheel geno men zit deze voorstelling muurvast in han denwringende dramatiek met de handi cap van een overjarig klinkende vertaling. Jules Hamel als Alfred AUmers heeft het minst last van de zwaarmoedige gela denheid die als een donkere deken over het geheel ligt. Zijn speelstijl is dan ook het meest aanvaardbaar. Trins Snijders laat enkele heel indringende momenten zien als Rita, vooral in het tweede bedrijf, als zij Alfred van harde, kwetsende re pliek dient. Edda Barends als Asta eta leert haar ongrijpbare geluk als een vleu gellam vogeltje en Nanni Vermeer is niet veel anders dan een sprookjesfiguur als de Rattenvrouw. Gaston van Erven kan wéinig kleur brengen in de nauwelijks uitgewerkte rol van Borgheim, die Asta liefheeft. I Kleine Eyolf is een stuk vol uiterst ge frustreerde personages. Mensen op zoek naar hun werkelijke gevoelens, die hun heil trachten te vinden in schijnoplossin gen. Als Alfred en Rita aan het einde besluiten toch maar bij elkaar te blijven en zich te wijden aan liefdadigheid, dan is dat ook niet meer dan een vlucht uit de werkelijkheid. AMSTERDAM. De Amsterdamse wethouder voor kunstzaken Irene Vor- rink heeft donderdag gesproken met de bezetters van het pakhuis Beheer Kunstwerken Beeldende kunstenaars (BKB). De actievoerders hebben zich beklaagd over de wijze waarop kunst werken die de gemeente aankoopt in de Beeldende Kunstenaars Regeling wor den opgeslagen. Sedert maandag 29 ok tober is het BKB-pakhuis door de Be roepsvereniging Beeldende Kunste naars, de Kunstenaarsorganisatie NVV en de Nederlandse Kring van Beeldhou wers bezet. De wethouder heeft de ac tievoerders toegezegd dat donderdag 8 november een speciale commissiever gadering aan het probleem rond het - Symfonie no 14 - Vioolconcert Schubert - Symfonie no 9 Zowel stem, een echte altstem met een groot bereik, als persoonlijkheid „deden” het vanaf het eerste lied meteen. Zeker in de qua kleur en sfeer goed bij deze stem passende liederen opus 43 nr. 1 en 2 en opus 68 nr. 1 en 4 van Brahms, maar niet minder in de Franse liedkunst van Debus sy (Chansons de Bilitis) en Duparc (l’Invi- tation au voyage, Chanson triste en La vie antérieure). De kunstenaars zijn blij over de posi tieve reactie van de wethouder ende raadsleden. De BKB-woordvoerder meende dat de afdeling kunstzaken in het verleden een incompetente rol heeft gespeeld. Tijdens het gesprek met de raadscommissie voor kunstzaken is don derdag gebleken dat in het landelijk overleg over de artoteken, waarvoor de overheid 6 ton beschikbaar heeft ge steld, de Amsterdamse afvaardiging niets heeft opgeëist voor de hoofdstad. Zuivere intonatie en een groot uitdruk kingsvermogen zijn, vooral door die in alle regionen als een klok klinkende stem van Van Nes, extra indrukwekkend. Zo werd de toch altijd meervoudig verzadig de zwaarmoedigheid in Brahms’ muziek DEN HAAG. Het huwelijksdrama Kleine Eyolf van de Noorse toneelschrij ver Henrik Ibsen is in ons land nauwe lijks bekend. Het is hier bij mijn weten sporadisch opgevoerd. Het enige spoor dat ik van een opvoering heb kunnen ontdekken werd aangereikt door de Haagse Comedie, die Kleine Eyolf nu zelf is gaan spelen. In het programmaboekje staat namelijk een foto afgedrukt van Esther de Boer-van Rijk in de rol van de Rattenvrouw. De Haagse Comedie speelt het stuk onder regie van Kees Coolen. Een sombere voorstelling van een weinig opwekkend toneelwerk. Namens de rijksdienst bracht mr. E. Korthals Altes nog eens in herinnering hoe explosief het in het kader van de BKR verworven kunstbezit is toegenomen. In 1975 moesten er nog ruim 10.000 werken worden opgeslagen; in 1977 was dit aantal al verdubbeld. Het gaat overigens niet alleen om opslag, maar ook om inventari satie, beschrijving en administratieve be geleiding van deze „gigantische hoeveel heid” kunstwerken. Personeel en opberg ruimten zijn uitermate schaars. Voor minister Gardeniers van CRM was dat de reden waarom zij in maart van dit jaar de dienst opdracht gaf geen werk meer op te nemen. Deze beslissing, waar van de kunstenaarsorganisaties aanna men dat deze voortkwam uit doodgewone bezuinigingsoverwegingen, had de bezet ting van het Rijksmuseum en het Maurits- huis tot gevolg. Onder deze druk trok zij later het besluit weer in. In juli volgde de brief met de restrictie dat vanaf 1 april si- Jules Hamel en Trins Snijders in Kleine Eyolf van de Noorse toneelschrijver Henrik Ibsen (Foto Pan Sok).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 21