Foto’s tonen achterliggend lief en leed Zuivere artistieke I Wanderers aangrijpend juweel Kibbutz Dance F handgemaakte mogelijkheden. k uitdrukking bij Amadeus Kwartet Humoristische stijl in keramiek Lia Breed BKB-bezetting opnieuw verlengd lil Manifestatie in Haarlems Concertgebouw Tl I Israëlische dansgroep op toernee in ons land I JÖ Herenhoeden Petten Bontmutsen 13 19 7 9 KUNST NOVEMBER VRIJDAG 9 r t re I en voor straks... NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST I lg-| m VI E des Bouvrie ontwierp een kollektie opmerkelijke aanbouwkeukens: L, 'American Kublon. een handgemaakte keuken met ongekende mogelijkheden. r Cultuur in aktie voor I Cambodjaanse évacués r (Van onze kunstredactie) I i iï Gezin 1973. l Gezin 1979. (ADVERTENTIES) Zeehond van keramiste Lia Breed. 20.15 uur TWEEDE CONCERT SERIE B (ADVERTENTIE) entree f 12,— (a.i.) c.j.p. geldig hatters since 1896 CONRAD VAN DE WEETERING Concertgebouw Haarlem vrijdag 16 november 1979 AMSTERDAM. Als opmaat van een toernee door ons land bracht de Kibbutz Dance Company een kort programma in de Sonesta Koepelzaal ter gelegenheid van de Spaameweg 2b, Heemstede, Industrieterrein Cruquius, 023-289874 Vrijdag koopavond. Het resultaat van die instelling was gis teravond in de Amsterdamse Kleine Zaal te horen: een haast bedwelmende sensua liteit en'mildheid van fluwelen klank te genover de uiterste felheid, een spel met flinterdunne toets naast een manier van doen alsof de snaren zullen springen. Toch is niets aangezet om het uiterlijk effect, maar alles tot een eenheid samen gesmeed vanuit de drang naar zuivere artistieke uitdrukking. Ze kwamen weer terug op het podium. En hoe! Het „keurige” dat het spel van dit Engelse ensemble (ook al zijn drie van de vier leden van origine Oostenrijker) voor heen nog weleens gekenmerkt had, was totaal verdwenen en leek eerder plaats gemaakt te hebben voor een zekere ruig heid. A En de routine van die tientallen jaren ensemble-ervaring, die anders zo dikwijls tot wat men dan noemt „routineus” spel kan leiden, stond hier alleen nog maar ten dienste aan een volledige vrijheid van expressie. Hoe mooi er ook gespeeld mocht worden, alle hang naar klank-es- thetica zonder meer, was overwonnen. Maar of het nu ging om de intieme, biografische bekentenissen uit Smetana’s „Aus meinem Leben” of om de dramatiek in Beethovens opus 95, ofwel om de gratie en veerkracht van Haydns opus 64 nr 6; overal was er dat volstrekte samengaan, voortkomend uit een gelijkgericht aan- Alleen een kwartet als het Amadeus, dat alle gekunsteldheid heeft laten vallen, kan zich ook zo volkomen, zo natuurlijk en zigeunerachtig overgeven aan een polka, zoals die in Smetana’s kwartet in plaats van een scherzo voorkomt. voelen van sfeer en vorm, en uitwerkend in verrassend indringende interpretaties. JOHAN VAN KEMPEN Tweede concert Instrumentale serie Concertgebouw Kamermuziek: recital door het Amadeus Kwartet. Program ma: Haydn, Beethoven, Smetana. Am sterdam, 8 november 1979. programma Grieg R. Strauss kaartverkoop en plaatsbespreken aan, de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. abonnement 3 concerten 24,(a.i.) c.j.p. geldig. Losse kaart 12,(a.i.) Kinderen tot 12 jaar onder begeleiding van volwassene(n); abonnement 3 concerten 6,Losse kaart f 3, t Kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur KARIN LECHNER, DANIËL WAYENBERG-piano EMMY VERHEY-vioöl dirigent: JERZY KATLEWICZ SEIZOEN 1979-1980 SERIE Z Efrat Livni speelt in dit ballet een meisje, dat sterk gehecht is aan haar vrienden in de kibboets en dat nu in een zware twee strijd verkeert tussen het kiezen van een eigen weg of de trouw aan haar vrienden. De vorm waarin deze dramatiek door Yair Vardi gegoten is, maakt aan de ene kant alle wisselende gevoelens volkomen duidelijk, maar houdt het geheel toch steeds binnen de grenzen van de dans. De wijze waarop Efrat Livni al deze stemmin gen tot leven wekt, maakt van dit ballet een aangrijpend juweel. lijk is. Haar keramiek is te zien in de kelder van de SBK aan de Ged. ,Oude Gracht in Haarlem gedu rende de maand novem- >nr. 7 ber. Dinsdag tot en met vrijdag van 13 tot 17 uur, zaterdag van 11 tot 17 uur en donderdagavond van 20 tot 22 uur. KRUISWEG 11 HAARLEM Het gaat hier om een typisch kibboets probleem. In een kibboets voelen de leden zich sterk aan de groep gebonden. Voor mensen die zelfstandig een eigen weg wil len gaan is er in de groep geen plaats. AMSTERDAM. Twee jaar geleden besloten ze uit elkaar te gaan, de vier strijkers van het Amadeus Kwartet. Na 29 jaar internationale waardering voor hun vertolkin gen van het klassieke repertoire in de ruimste zin, voelden ze zich niet meer gemotiveerd genoeg om hun gezamenlijke carrière door te zetten. De stilte die volgde rondom dit kwartet was echter van korte duur. Na zich een paar maanden met lesgeven te hebben bezig gehouden, kwam het betreffende viertal namelijk tot de ontdekking dat hun werkelijke levensdoel niet in individuele activiteiten gelegen kon zijn, maar blijvend parallel liep in hun muzikale verslaving aan het kwartetspelen. - Vier Noorse dansen - Burleske voor piano en orkest Rachmaninoff - Symfonie no 2 De ongeveer zestig fo to’s hangen aan de muren van de eerste etage van de SBK aan de Ged. Oude Gracht 121 in Haarlem, gedurende de maand no vember. Dinsdag tot en met vrijdag van 13 tot 17 uur, zaterdag van 11 tot 17 uur en donderdagavond van 20 tot 22 uur. de komende week pas over praten. Maar ik zou graag zien dat andere belangstel lenden, die muzikaal, in het theater of anderszins werkzaam zijn, en die sympa thiek staan tegenover dit initiatief van de vluchtelingen dit mij willen laten weten; zeker als zij ook een bijdrage zouden willen leveren door tijdens de manifesta tie op te treden”. Nuyten denkt dan bij voorbeeld aan kamermuziekensembles, theatergroepen jazzcombo’s, rockgroepen etcetera. Hij is bereikbaar via het tele foonnummer van het Muziekcentrum Zuid-Kennemerland: 023-319348. In 1973 maakte de foto graaf Ted Dobson por tretten van zijn vrienden en kennissen een vro lijke expositie onder de naam Kijk naar je eige, die destijds onder meer in de SBK aan de Ged. Oude Gracht in Haarlem getoond werd. Deze jonge Cambodjaanse moeder is be smet met malaria, haar kind nog niet. Zij wach ten op medische en voedselhulp in een Thais opvangkamp nabij de Cambodjaanse grens. Voor deze slachtoffers van een bloedige' burgeroorlog komen een aantal culturele orga nisaties in Haarlem in aktie. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Tijdens een speciale commissievergadering in het BKB-ge- bouw (Beeldende Kunst Beheer), dat door kunstenaars en hun vakbonden is bezet, heeft de Amsterdamse wethouder voor kunstzaken, Irene Vorrink, donderdag twee ton toegezegd voor een beter beheer van kunstwerken, die door de gemeente zijn aangekocht in de beeldende kunste naarsregeling (BKR). De Dienst Kunstbe heer meent dat zeker 350.000 gulden nodig is. Door gebrek aan voldoende personeel en ruimte zijn veel kunstwerken in de opslagplaatsen ernstig beschadigd en de kunstenaars zijn hiertegen in protest ge gaan op 29 oktober. De bezetters zullen hun actie voortzetten tot 29 november, wanneer opnieuw met de wethouder wordt gesproken. Zij zijn overtuigd dat de goede wil aan wezig is bij de gemeente, maar dat is niet voldoende om de bezetting op te heffen. De tentoonstelling van beschadigde wer ken in het BKB-pakhuis aan de Amster damse Haven heeft tot nu toe veel belang stelling getrokken. Lia Breeds keramiek, deze maand te zien in de SBK-kelder, geeft onmid dellijk de indruk van vriendelijkheid en zachte humor. Haar meest recen te expositie bestaat uit ongeveer dertig werken, hoofdzakelijk visies op de dieren die rond haar huis in Noord-Holland lopen. HAARLEM. Op zondagmiddag 16 december zal in het Haarlems Con certgebouw een culturele manifesta tie ten bate van de Cambodjaanse evacués worden gehouden. Volgens het Muziekcentrum Zuid-Kennemer land, dat daartoe het initiatief nam, gaat het om een humanitaire actie, op generlei wijze politiek gebonden. In het voorbereidende stadium waarin zich de organisatie nu bevindt, wordt gedacht aan muziekuitvoeringen, filmvertoningen en een expo van beeldende kunst in alle zalen van het concertgebouw. De entree-opbrengst moet dan in zijn geheel toekomen aan een Frans medisch team, dat in de grensstreken van Thailand gat ope reren. Ongeveer vijf jaar later ging Dobson terug naar diezelfde vrienden en kennissen. Wat hij dit maal fotografeerde kreeg een bijzonder effect na dat hij het combineerde met de oude foto’s. Deze nieuwe expositie, nu te zien in de SBK, roept de zelfde reactie op als wan- peer men in zijn eigen fa- tnilie-album duikt zoiets van, „Tja, wat is er toch veel veranderd in die tijd”. De nieuwe kinde ren, de gestorvenen, de gescheiden echtparen, de veranderde gezichten. De lange haardossen die nu keurige korte kapsels zijn, de nieuwe modieuze kleren, de verbeterde fi nanciële omstandighe den. Dobson’s foto’s bren gen dit alles heel duidelijk en scherp in beeld, ook voor de bezoeker die geen van de gefotografeerde mensen kent, en het geeft een nostalgische maar re alistische indruk van ach terliggend lief en leed. Triplets Trip zal in de andere program ma's van de Kibbutz Dance Company niet meer vertoond worden, maar openbaart wel zoveel kwaliteit bij de dansers, dat we nieuwsgierig naar die andere program ma’s kunnen uitkijken. De groep komt maandag 12 november in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, dinsdag in het Zuid plein Theater in Rotterdam en woensdag in de Meervaart in Amsterdam. Haar kippen en „bolle beesten” zijn eenvoudig van ontwerp en meestal in blauw en andere matte kleuren, met een doffe glazuur. Een van de leuk ste stukken is de Zee hond, een bekwaam werk dat bij het aankijken di- rekt een glimlach opwekt. Breed, een autodidakt, toont in deze expositie een heel aparte, humoris tische en vertederende stijl waarbij haar techni sche vordering ook duide- ópening van een Israëlische week. Het eerste werk, Wanderers, van Yair Vardi op een pianokwartet van Gustav Mahler, toont de groep in een vloeiend bewegingspatroon, gebaseerd op de Grahamtechniek, met een uiterst dramatische problematiek. Dans: Kibbutz Dance Company onder lei ding van Jehudit Ar- non met: Wanderers choreografie: Yair Vardi muziek: Gus tav Mahler (piano- kwartet) voor zes dansers met in de hoofdrol Efrat Livni Triplets Trip choreo grafie: Oshra Elkay- am-Ronen; muziek: Moshe Kilon voor Ef- rat Livni, Zichri Da- gan en Mike Levine. Eerste optreden in Nederland: 8 novem ber, Sonesta Koepel zaal, Amsterdam. Het Muziekcentrum is in overleg getre den met een aantal andere merendeels Haarlemse instellingen, die hun medewer king al belangeloos hebben toegezegd: het beeldende kunstenaarsoverleg, stichting Kreater, stichting Jeugd en Muziek, de Haarlemse Jazz Club, de Toneelschuur en het kinderdagverblijf Jan Dobber Cen trum (dat voor een crèche zal zorgen). Joop Nuyten, directeur van de muziek school, is nog van zins contacten te leggen met de Harmonie de Spaarnebazuin, het Harmonie-orkest Haarlem, de Technische Theatergroep Perspekt en de Accordeon vereniging Klavarskribo. In de manifesta tie participeert ook het Haarlems Con certgebouw, dat alle zalen van haar ge bouw op 16 december tussén 14 en 17 uur openstelt. Het is geenszins zo dat nu al een pro gramma in elkaar gestoken kan worden, zo maakt Nuyten duidelijk, „daar gaan we Van totaal andere aard is Triplets Trip van Oshra Elkayan-Ronen. Het wordt ge danst door Efrat Livni, Zichri Dagan en Mike Levine en is één opeenstapeling van malle situaties tussen deze drie mensen met een per seconde wisselende stemming variërend tussen lieflijk, triest, verbaasd, vrolijk, agressief, onderzoekend of uitge laten. Het stuk is te lang, is zodanig panto-’ mime, dat je het nauwelijks meer dans kunt noemen maar weet zowel in zijn wonderlijke knopen waarbij je niet meer kunt onderscheiden van wie welk been of welke arm nu is, als in zijn verstilde momenten, toch voortdurend de aandacht vast te houden. De drie spelers, die in Wanderers al toonden dat zij over uitste kende danstechnische kwaliteiten be schikken, blijken in dit trio ook zoveel mimische gaven te bezitten, dat ze er de beste momenten van oude kluchtfilms mee benaderen. De nieuwe expositie, wederom getiteld Kijk naar je eige, is ingericht met de uit ’73-daterende portretten boven. Direct daar onder hangen de res pectievelijke nieuwe fo to’s. De vroegere docu menten bestaan meestal uit een enkel familie-por- tret, daaronder hangt meestal een groep por tretten, duidelijk signale rend dat de familie uit el kaar is gegaan, of de kin deren het ouderlijk huis hebben verlaten, of dat een familielid is overle den. Dat laatste is in een groep portretten heel ef fectief en indrukwekkend gedaan met een beeld van met bladeren-bekleede grond. MB B iï Beeld uit Triplets Trip van de Kibbutz Dance Company. (Foto Jaacov Agor) dirigent: ED SPANJAARD solist CHRISTOPHER SAGER - piano Concertgebouw Haarlem 14.30 uur eerste concert op 25 november a.s. 3 concerten op zondagmiddagen 25 november, 27 januari, 23 maart gastdirigent: JAN STULEN solisten Het neusje van de zalm op keukengehied is nu verkrijgbaar en bovendien betaalbaar. Handgemaakte keukens volgens JAAR ambachtelijke schri jnwerkersmethoden. eventueel voorzien van met het penseej aangebrachte dekoraties. U kunt een heel interieur aanpassen aan deze (g keukens. Ja, tot en met piafondbalken. deuren, W tafels, stoelen, kasten en zelfs badkamers. Last but not least: American Kublon is 'w nauwelijks duurder dan de gerenom- 5 meerde Duitse (fabrieks-) merken. i» :W:

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13