Diepgaand en dramatische studie in De laatste Vrouw
Weinig variatie in
The Warriors
haarlem
ardanta
Russische filmweek met
zeldzame producties
BIJZONDER
AANBODVAN
BANDER.
Ben Gazzara als beminnelijke bordeelhouder
Bogdanovich een perfecte
verteller in Saint Jack
amsterdam
el
I
Plichtsgetrouwe verfilming van Tolstoi roman
in
The Wiz
BONNETERIE
Pander
Nachtvoorstellingen
De persoonlijke
uitvaartpolis
7
17
19 7 9
NOVEMBER
VRIJDAG
1 6
FILM
!l
U-
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□Dn
filmhuizen
I qIpK)
KU
-
Scène uit Vader Sergius.
Charles Boost
O2j
i adn
(ADVERTENTIE)
VOO
Tei
Ikwijk
luis II
hem kidnapped
CAO-
37115
DE
Amsterdam: De Bonneterie en Pander, Kalverstraat 185/Rokin 142
Ook hier een overdaad aan bijkomstige
intriges die verwarrend werkt en een wat
pathetische speltrant die het direct accep
teren van de film bemoeilijkt.
roepen werd door de machthebbers in de
Sovjet-Unie.
il hebben ver-
id gestoken.
Met de prolongaties van „Hair” in Ci
nema Palace, van „The Car” in Frans
Hals, van „Alien” in Luxor en van, voor
de vijfde week „I never promised you a
Rose Garden” in Studio blijven er twee
première-mogelijkheden open en wel in
Roxy die „The Warriors” heeft ingezet en
m Lido waar men „The Wiz” kan zien.
voor
niet
n in
taan
fster
een
tgs-
ns.
0(5
De
om.
n is
mer
de
3 (5
lom
zoekt
in de
j 't.m
nsten
106.
ZERK
taani
11
ordst
Voor inlichtingen:
Noord-Esmarkerrondweg 372,
7500 AH ENSCHEDE
Tel 053 - 31 21 89
«eek
rstea
6750
vijk-
5.80
id
Voor mensen die van
boeken houden en
bergruimte nodig
hebben heeft Pander
een beperkte serie eike-
houten, warmbruin
getinte boekenkasten.
Royaal genoeg
want de vijf robuuste
legplanken en de
bodem samen bieden
plaats aan ruim
5/z meter boeken.
De afmetingen zijn:
200x90x30 cm.
Naast elkaar
geplaatst vormen de
kasten een fraaie
boekenwand.
De speciale prijs voor
dit pracht meubel is
f795,-. Let wel: zolang
de voorraad strekt.
zullen verlopen. In een stamkroeg in een
der buitenwijken gaan de vaste klanten
door met bij een goed glas wijn te praten
en te debatteren over het leven en de
politieke situatie. Dan volgt op een avond
de heimelijk verwachte inval der fascisti
sche „Pijlkruisers” door verraad van een
der stamgasten. De overgebleven vier
mannen worden in het hoofdkwartier
voor hun terechtstelling geestelijk en li
chamelijk gemarteld en vernederd waar
bij ieder, geconfronteerd met de dood iets
van zijn persoonlijkheid onthult. Vooral
als ze kans op vrijheid krijgen door zich
bereid te verklaren iets te doen waarvoor
ze zich in hun verdere leven zullen blijven
schamen.
De New Yorkse subway maar nu opge
nomen als een fantasie-station in een
sprookje komt even voor in „The Wiz”,
een re-make van „The Wizard of Oz” uit
’39, een aandoenlijke, nagenoeg klassieke
film met een zestien jarige Judy Garland
Upton Sinclair die het hem financieel
mogelijk had gemaakt „Que Viva Mexico”
te maken, weigerde het overvloedige on
gemonteerde materiaal na te sturen en zo
kwam het in handen van verschillende
oningewijden die er een complete film uit
moesten samenstellen. Natuurlijk was
Alexandrov die cameraman was geweest
bij alle films van Eisenstein, ook van de
Mexico-fihn, de aangewezen man om een
bevredigende film uit de bestaande film
stroken te monteren en zo zal „Viva Mexi
co” (maandag in The Movies) wellicht een
hoogtepunt worden van de Russische
Filmweek.
Ook in Studio’s nachtvoorstellingen een
film van Ferreri en wel „Bye bye Monkey”
of zoals de oorspronkelijke titel luidt „Ci-
ao Maschio”. Opnieuw speelt Gérard De
pardieu, ditmaal naast Marcello Mastroi-
anni een hoofdrol in deze eerste Ameri
kaanse film van de meester-pessimist en
wel als de naar de VS geëmigreerde
ij een
met
jr. en
r. de-
ben
j vol-
7864
Een emotioneel sterk geladen film vol
wrede details, maar tegelijk een scherpe
psychologische studie van karakters in
levensgevaar.
De science-fiction film The man who
fell to earth, met David Bowie, wordt
komende dinsdag gedraaid in het aktivi-
teitencentrum Zero aan de Bakenesser-
gracht 8 in Haarlem. Aanvang 20 uur.
Dat blijkt ook by „De Vijf Avonden”
van Georgi Danelia waarin een man te
rugkeert naar het huis dat hij voor de
oorlog bewoonde en waar hij verliefd
werd op zijn hospita. Dat is zeventien jaar
geleden en Illyin heeft vijf avonden nodig
om door te dringen tot zijn vroegere liefde
die door teleurstellingen een verharde en
ogenschijnlijk gevoelloze vrouw is ge
worden.
ootsi
ala
jen
voo
toper
ebbe
stige
kele
jong
it es
salar
W
Telev
>er
r, di
n va
mark1
3 uui
Bij de nachtvoorstellingen richt zich de
aandacht op „De laatste Vrouw” een diep
gaande en dramatische studie over con
tactstoornis tussen Gérard Depardieu als
een door zijn vrouw verlaten fabrieksar
beider en zijn tijdelijke vriendin Valerie
(Omella Muti). De film die eindigt met een
gruwelijke act van ontmanning, is een
typisch staaltje van Marco Ferreri’s verre
gaand pessimisme.
ste restje zelfrespect te behouden.
Regisseur Bogdanovich toont zich in
„Saint Jack” een perfecte verteller die
met kleine details en gebeurtenissen de
spanning er in weet te houden en vooral
de sfeer van een kleurig en corrupt Singa
pore als een constante bedreiging weet te
suggereren door de hele film, waarbij Ben
Gazzara de rol van zijn leven speelt als
een vriendelijke, door de wol geverfde
scharrelaar die zijn ironische bijnaam
Saint Jack ten volle waar weet te maken.
In het Filmcircuit IJmond draait „Dad
dy” van Peter Whitehead waarin Nikki
de St. Phalle na de dood van haar vader
terugkeert naar het kasteeltje waar ze is
opgegroeid en herinneringen oproept aan
haar tyrannieke en tot incest neigende
vader waarop zij zich in haar fantasie
met allerlei provocerende spelletjes
tracht te wreken.
In de Filmschuur Haarlem kan men van
21 tot 24 november kennis maken met de
aangrijpende Hongaarse film „Het vijfde
Zegel” van Zoltan Fabri, een angstwek
kend verhaal dat zich afspeelt in de laat
ste oorlogswinter als in Hongarije de fas
cisten de macht in handen nemen en jacht
gaan maken op partizanen, op joden en
andere „landverraders”.
In het begin lijkt alles nog vredig te
Fransman Lafayette die bevriend raakt
met de Italiaanse emigrant Luigi (Mastroi-
anni).
Op een wandeling vinden de vrienden
een dode moederaap met een nog in leven
zijnd jong. Lafayette neemt het jonge aap
je mee naar zijn sousterrain en verzorgt
het als een kind. Als het daar gedood
wordt door de ratten die hem ook al het
leven zuur maakten, raakt Lafayette in
een amok-stemming, steekt het panopti
cum waar hij als electriciën werkt, in
brand nadat hij met zijn baas aan wie hij
een gruwelijke hekel heeft, op leven en
dood heeft gevochten. Luigi die de een
zaamheid in de wereldstad New York niet
aankan, pleegt zelfmoord. Achter blijft
Angelica, een feministische actrice met
haar pasgeboren kind van wie Lafayette
de vader is.
Luxor brengt in zijn nachtvoorstellin
gen het destijds omstreden „Midnight Ex
press” dat nu weer actuele waarde gekre
gen heeft doordat de film zich fel keert
tegen Turkse gevangenis-methodes, toe
gepast op een Amerikaanse hasj smokke
laar. Deze Billy Hayes (Brad Davis) wordt
op het Turkse vliegveld Yesilkoy gearre
steerd als hij met enige kilo’s hasj het
vliegtuig naar Amerika wil nemen. Hij
wordt eerst tot vier jaar, later tot dertig
jaar gevangenis veroordeeld en is aan de
willekeur van zijn bewakers overgele
verd. Destijds uitte de kritiek veel be
zwaar tegen de te eenzijdige voorstelling
van zaken waarbij de Turkse bewakers
als een stelletje smerige sadisten uit de
bus kwamen.
Boven dit werk verheft zich zonder
moeite de zoveelste versie van „Viva
Mexico” die ditmaal G. Alexandrov uit het
in Mexico achtergebleven materiaal van
Eisenstein samenstelde. Men kent de on
gelukkige geschiedenis van S.M. Eisen
stein’s zwerftocht door de westerse we
reld in de jaren 1928 tot 1930 die hem
tenslotte via Hollywood in Mexico deed
belanden vanwaar hij vroegtijdig terugge-
(ADVERTENTIE)
van Ardanta is een heel l
bijzondere uitvaartverzekering f
Bij een sterfgeval vindt
geen uitkenng van geld plaats, I
maar wordt de begrafenis l
of krematie verzorgd
Een verzekenng dus zónder X
financiële nasleep X
„The Warriors” gaat over New Yorkse
jeugbendes die na een mislukte poging tot
bundeling van krachten overgaan tot in
terne ruzies waarvan vooral een der groe
pen, The Warriors, de dupe wordt. De
film begint met een opmars van de uit
eenlopende jeugdgroeperingen, naar de
Bronx, waarheen zij opgeroepen zijn door
Cyrus, leider van de machtigste New
Yorkse bende, die der Riffs. Vanuit alle
delen der stad stromen de kleurig uitge
doste groepen joneglui naar het punt van
samenkomst, waar Cyrus in een donder
speech aandringt op een sluiten van de
gelederen ten einde een strijd tegen het
establishement te doen slagen. Maar nog
tijdens de opwindende redevoering wordt
Cyrus vanuit de menigte doodgeschoten.
De moordenaar krijgt in de ontstane
verwarring kans als schuldige de leider
van de Warriors aan te wijzen die op
staande voet gelyncht wordt, waarna de
jacht op de Warriors-bende geopend is,
een geprolongeerde achtervolging die zich
voornamelijk in de gengen en stations van
de subway, het Amerikaanse pendant van
de metro, afspeelt.
Op dit vrij rechtlijnig gegeven heeft
regisseur Walter Hill, zoals we destijds bij
de Amsterdamse première schreven, een
verwarrende en nogal zenuwachtig-druk-
ke film gemaakt waarbij iedereen achter
iedereen schijnt aan te hollen zonder el
kaar te krijgen. Weinig spanning want al
zijn de bendeleden te onderscheiden door
hun gevarieerde club-uniformen, de ver
schillen in kleding zijn te gering om direct
te herkennen wie wie is. Zo’n oud en
afgeleefd subway-station met z’n gangen,
trappen en perrons is natuurlijk een mooi
decor voor achtervolgingen, maar meer
dan een mislukte herhaling en dan in het
massale van „West Side story” is er toch
niet uit de bus gekomen.
Scène uit Saint Jack.
brengt niet voldoende geld op om Jack de
kans te geven terug te keren naar zijn
geliefd Buffalo. Die kans komt pas als hij
van een louche CIA-man (gespeeld door
Bogdanovich zelf) tegen grof geld de op
dracht krijgt compromiterende foto’s te
maken van een hoog geplaatste
homosexuele Amerikaanse militair. Jack
maakt de foto’s die bedoeld zijn de mili
tair in kwestie ten val te brengen maar op
het laatste ogenblik levert hij ze niet af
aan zijn opdrachtgever ten einde zijn laat-
land (Kansas) is in de nieuwe versie geko
zen voor een wereldstad die in de film
Emerald City genoemd wordt maar op
New York geïnspireerd is. Van het naieve-
sprookjesachtige van het origineel waarin
het meisje Dorothy, buiten bewustzijn
door een vallende tak tijdens noodweer
met vermommingen van mensen uit haar
omgeving op zoek gaat naar innerlijke
kwaliteiten die zij menen te missen, is
natuurlijk weinig overgebleven.
In de plaats daarvan is een overdadige
showfilm ontstaan die ook wel diepere
bedoelingen heeft maar ze minder toegan
kelijk maakt door de aandacht af te leiden
met zang, aankleding en decor.
s
000
Met de vertoning van de film „Va-
L der Sergius” in het Haagse Studio
2000 op vorige week donderdag in
aanwezigheid van de directeur-gene-
raal voor culturele zaken van het
ministerie van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk werd de Rus
sische Filmweek officieel geopend.
Op dat ogenblik begon ook in de
Amsterdamse Movies en elders een
reeks vertoningen van Russische
films waarvan sommige voor het
eerst buiten de Sovjet-Unie in roula
tie kwamen.
„Vader Sergius”, een plichtsgetrouwe
verfilming van een roman van Leo Tolstoi
staat ook op het programma van The
Movies waar komende dinsdag in verto
ning zal gaan. Het is het verhaal van prins
Kasatsky die in hoog aanzien staat bij
keizer Nikolai de Eerste (omstreeks 1840)
en gelukkig getrouwd is met de betoveren
de gravin Korotkova, maar een schitte
rende toekomst in de steek laat als hij
hoort dat zijn vrouw de maitresse van de
keizer is.
Hij verlaat het hof, trekt zich terug in
een klooster en wordt het doel van bede
vaarten als hij zich nog verder vernedert
door volkomen geïsoleerd in een half on
deraardse hut het leven van een hermiet
te leiden. Daar probeert een capricieuze
gravin, na een weddenschap met haar
vrienden hem te verleiden, maar door een
vinger af te hakken weet Sergius de ver
leiding te weerstaan en de gravin te dwin
gen in een klooster te gaan.
In de wat plechtstatige stijl, mede ver
oorzaakt door het trage speltempo van
Sergei Bondarchuk als Sergius verloopt
de film als een opera zonder muziek. Mooi
om naar te kijken, maar zonder het gevoel
te raken.
Wat luchtiger zijn „Herfst Marathon”
die op vrijdag draait en als een tragische
liefdescomedie omschreven wordt. En dat
is wel ongeveer een juiste karakteristiek
van een intrige waarin de gestudeerde
man van de letteren Andrei Buzykin twee
vrouwen tevreden moet stellen, zijn eigen
vrouw met wie hij twintig jaar getrouwd
is en een jonge typiste die zijn vriendin is
geworden. Andrei liegt slecht en jaagt
door zijn onzekere en wankelmoedige
houding beide vrouwen tegen zich in het
harnas zodat hij als onbestorven weduw
naar eindigt.
De lichte, speelse film Egt de Russen
kennelijk niet en hoewel spel en verhaal
amusant zijn kan niet bepaald van een
flitsende comedie gesproken worden. We
zijn niet aan de Russische film gewend en
zeker niet aan de Russische film met een
actueel onderwerp.
Jack Flowers (Ben Gazzara) is in het
Singepore van 1971 een beminnelijke bor
deelhouder die zijn werkvergunning als
Amerikaan veilig heeft gesteld door een
baantje bij een Chinese scheepshande-
laar. Als buitenlandse indringer op het
terrein van de prostitutie wordt Saint
Jack, zoals Flowers’ bijnaam luidt, door
de inheemse onderwereld bedreigd maar
hij is optimistisch genoeg om zich daar
weinig van aan te trek ken. Totdat de
Chinese maffia toeslaat,
en pas vrijlaat nadat zij z jn hele lichaam
met obscene taal hebben vol getatoueerd
en bovendien zijn bordeel I
woest en gedeeltelijk in bran<
Het is een van de incidenten in Jack’s
leven waarop de film ingaat, zoals ook op
zijn vriendschap met de Brjtse accountant
die een keer per jaar de boeken van de
scheepshandelaar komt controleren en
tijdens een van die bezoeken aan een
hartaanval sterft.
Het vernielde bordeel wordt vervangen
door een amusementscentrum voor Ame
rikaanse soldaten die achter het Vietna
mese front mogen bijkomen maar ook dat
Omella Muti en Gérard Depardieu in De Laatste Vrouw (La Dernière Femme).
in de hoofdrol. Het oorspronkelijke kin
derboek van L. Frank Daum is ook als
uitgangspunt genomen van een Broadway
musical van enkele jaren geleden die nu
verfilmd is door Sidney Lumet met Diana
Ross die op haar dertigste de rol van een
plusminus twaalfjarig meisje moet
spelen.
De plaats van handeling heeft ook een
geduchte verandering ondergaan. In
plaats van een stuk Amerikaans platte-
Peter Bogdanovich, bekend door zijn
biografieën van grote Hollywood-figuren
als John Ford, Fritz Lang, Allen Dwan
en door zijn nostalgische films over voor
bije filmperiodes en filmgenres die hij
vastlegde of imiteerde in „Targets” met
Boris Karloff, „The last Picture Show”,
„Waht’s up Doc?” en „Nickelodeon” heeft
nu een speelfilm gemaakt die ogenschijn
lijk op zichzelf staat maar toch heimelij
ke bindingen vertoont met het werk van
Von Stemberg en John Huston. „Saint
Jack” is de titel en hij heeft zijn Amster
damse première deze week in Alfa 2.