NPO en Sager in glanzende vorm Feministische kunst in Haags Gemeentemuseum Veelzijdigheid maakt belofte van Tourists Woede om gisteren als brutaal toneelrealisme t i Letterkunde-atlas boek van de maand Energieprijs voor Nico Haak Koorzang verleent sjeu aan new wave-kwintet F Act met indrukwekkende voorstelling Oostduitse schrijver Stefan Heym in Nederland door Loens Macaré I I 7 KUNST 19 7 9 NOVEMBER ZATERDAG I 7 i i 9 1 Christopher Sager: dankbare pianopartij met raffinement voorgedragen. •Cr Hans Hoes en Mieke Visscher in Woede om Gisteren 1AN& TIE GEMMA COEBERGH Stimulans tot nadenken Een van de werken van Joan Semmel Letterlijk en Figuurlijk I -r I Spanjaard komt nog wat tekort HAARLEM. Uit een na-oorlogse generatie Haarlemse musici is Ed Spanjaard een van diegenen die internationaal bekend zijn geworden. Een ontwikkeling die is gestart met optredens als pianosolist op het toenmalige Interscholair Jeugdtoernooi en met het Haarlems Jeugd Orkest, zijn vervolg vond in een opleiding orkestdirectie aan de Guildhall School in Londen, om uit te monden in het dirigeren van orkesten in binnen- en buitenland, benevens een benoeming in 1977 als assistent-dirigent bij het Concertgebouw Oorkest. En, zoals al gezegd, Ed Spanjaard wist het NPO hier prima op te laten aansluiten, afgezien van een heel af en toe in dyna misch opzicht te overheersende orkest klank. ROTTERDAM. Pas enkele weken na de officiële première zag ik de voorstel ling Woede om gisteren, uitgebracht door het regisseurscollectief F Act uit Rotter dam. Het betreft een nieuwe doortasten de vertaling van John Osboms toneelspel Look Back in Anger, dat in ons land bekend werd onder de titel Omzien in wrok. Allebei goede titels, want in het stuk is sprake van wrok zowel als woede. Wrok om wat geweest is, woede vanwege de onmacht tegenover het bestaan. Wil lem Jan Otten maakte de nieuwe verta ling en hij deed meer. Otten situeerde het stuk in Nederland in plaats van Enge land en hij heeft dat op een doordachte en consequente wijze gedaan. Twee Nederlandse kunstenaressen heb ben hun kritiek op het gewraakte rolpa troon in een oer-Hollandse vorm gegoten: een mannen- en een vrouwenfiets, naast elkaar gestald in een fietsenrek. Op de bagagedrager van de mannenfiets: een lunchpakketje en een kartonnetje yog hurt. Op de vrouwenfiets: een reuzenver pakking wasmiddel en nog een stuk of wat zwaarbeladen boodschappentassen. Een en ander onder het motto „De zes daagse van het leven”, een onderwerp dat ook Louis Davids al eens schijnt te heb ben bezongen, maar dan uitsluitend ge zien vanuit het levenspatroon van de man. Een Italiaanse kunstenares legt de femi nistische kritiek op eeuwenoude rolpatro nen vast via het bedrukken van textiel, waarbij ze bekende beelden uit de kunst geschiedenis gebruikt en van een „dubbe le bodem” voorziet. „Feministische Kunst Internationaal” is tot 6 januari 1980 te zien in het Haagse Gemeentemuseum. Openingstijden: dage lijks van 10.00-17.00 uur, op woensdag avonden van 20.00-22.00 uur, op zondagen van 13.00-17.00 uur. Woede om gisteren komt aanstaande zaterdag in Velsen in het Witte Tejater, Kanaalstraat en op 23 november in de Toneelschuur in Haarlem. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. „Ik probeer mijn pen atlas van de Nederlandse letterkun de” is de titel van het veertigste Boek van de Maand van de commissie Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). I l l I W,' Diverse werkstukken op de tentoonstel ling beogen het „doorprikken” van de geraffineerde manier waarop mode, kos- metische industrie en reclame anno 1979 de „bevrijde” vrouw gevangen houden door het steeds opnieuw (met succes) op dringen van weer een nieuwe mode, weer een nieuwe make-up”. Een ontwikkeling die, uit de verte ge volgd, indrukwekkend aandoet en iemand met grote nieuwsgierigheid naar de con certzaal doet gaan om het dan allemaal eens in levende lijve mee te maken. Wat dan direct opvalt is dat Spanjaard als technisch leider het vak uistekend in zijn vingers heeft. Je hoeft alleen maar mee te maken hoe hij bijvoorbeeld een hels lastig karwei als het (bege)leiden van Richard Strauss Burleske voor piano en orkest aanpakt om van genoemd feit overtuigd te zijn. Heel knap, heel impone rend. Een dirigent is natuurlijk meer dan een technische leider alleen: hij zal ook de esthetische en muzikaal-psychologische leiding van een ensemble moeten verte genwoordigen. Hij moet vanuit zijn inner lijke artisticiteit het hart van het orkest zijn en blijven, iets wat vraagt om een bepaalde, uitgesproken middelpuntvlie dende persoonlijkheid. Een wanneer je Spanjaard, vanuit die optiek beschouwd, zo democratisch met het orkest ziet om gaan en bespuert dat hij nogal dikwijls d eimpulsen uit het orkest zelf laat komen vraag je je onwillekeurig af of hij die bepaalde, middelpuntvliedende aard wel heeft. Dat was dan niet zozeer het geval bij de vier Noorse dansen van Grieg. Dat is tenslotte materiaal dat zonder meer moet klinken in al zijn eenvoud. Maar een hoog- romantisch werk als de tweede symfonie van Rachmaninoff is wel degelijk een toetssteen, aangezien in een dergelijk werk een schat aan nuances verborgen ligt. En die kwamen er vrijdagavond tcoh lang niet allemaal uit, ondanks het feit dat het NPO zichzelf overtrof (naast de altijd fraai opererende houtblazers waren het Op basis van het vele, soms toch nog te weinig, uitgekristalliseerde talent verdie nen zij overigens best wat ruimte in de media. Nu doen The Tourists (ook al zo’n naam!) weer van zich spreken. Een on langs opgedoken kwintet dat de vele stam men van het Britse koninkrijk in zich lijkt te verenigen en zo mogelijk nog meer stijldisciplines en muzikale voorkeuren. Even wat namen om te laten zien dat de grotendeels zich op de muziek van de jaren zestig Tourists op hun minst veelzij digheid in zich bergen. Leuke covers van Helen Shapiro (I only wanna be with You) en The Beatles (Ticket to Ride) daargela ten, prikkelt de band de nieuwsgierigheid als uit de samenwerking tussen de oog strelende verschijning Ann Lennox en songschrijver Peet Combes koortjes ont staan, die iets oneigenljjks toevoegen aan het new wave-idioom van The Tourists. Het doet af en toe denken aan de gelaag de muziek van Jefferson Airplane of The Byrds, waarbij de zang als een wollige deken over sterk geaccentueerde ritme sectie wordt gespreid. Op andere momenten worden de mo menten misschien wat meer bepaald tot Blondie of The Motels, maar dit twee jaar oude kollektief moet ook over een grote hoeveelheid inspiratie beschikken. Op de twee albums die tot dusver verschenen, het gelijknamige debuut en het jongste Reality Effect, staan enkele songs in een reggae-decoortje en smaakt het af en toe zelfs verdacht naar country. Het wordt nog verwarrender als de stem van Com bes zo nu en dan wat weg heeft van die van Hans Bouwens (G. Baker) en Ann’s zang in de ballads doet denken aan Sandy Denny. In de getoonde werkstukken liggen veel ideeën verankerd, die voor heel wat vrou wen herkenbaar moeten zijn; zo niet op het eerste gezicht, dan toch na enig door denken. De „kooi”, in de feministische kunst een vaak weerkerend motief, is op de tentoonstelling onder meer te zien in werk van de Deense beeldhouwster Kir sten Justesen: kartonnen dozen met daar in een grote foto van een als het ware opgevouwen vrouwenfiguur illustreren het gevangen zitten van de kunstenares tussen het beroep enerzijds, kinderkamer en keuken anderzijds. Een wonderlijk werk overigens, deze tweede symfonie vna Rachmaninoff, vol zangerige melodiek die in de meest vitale bewegingen de boventoon blijft voeren, gesteund door een kleurrijke harmoni sche rijkdom. Rijpe muzikale taal tegeno ver de pril-overmoedige Burleske van de 22-jarige Richard Strauss, hier nog zwaar beïnvloed door Brahms. Afgezien van een te lang uitgesponnen coda een goed ge construeerd concertant werk met een dankbare pianopartij, die door de in Ne derland woonachtige Amerikaan Chris topher Sager met groot pianistisch raffi nement en glanzende techniek werd voor gedragen. AMSTERDAM (ANP). De Oostduit se schrijver Stefan Heym, die onlangs door de autoriteiten van zijn land scherp is gekritiseerd, is voor een kort bezoek in Nederland aangekomen. Heym is in ons land op uitnodiging van de PEN-Club, die zaterdag in Klein-Bellevue in Am sterdam haar jaarlijkse vergadering houdt. Daar zal de Oostduitser ’s mid dags spreken over de problemen van het schrijverschap in de DDR. Tweede concert in de serie B van het Noordhollands Philharmonisch Or kest. Dirigent: Ed Spanjaard. Solist: Christopher Sager, piano. Program ma: Grieg, Richard Strauss, Rachma ninoff. Concertgebouw Haarlem, 16 november 1979. AMSTERDAM. Ten overvloede en ten geleide: de laatste paar jaar worden we telkens weer verblijd met nieuwe bands uit Amerika en Engeland die waar weten te maken dat er binnen het rockidi- oom levendige muziek tot stand kan wor den gebracht. Even een paar namen om duidelijk te maken waar we het over hebben: The Police, The Cars, Squeeze, The Reds, Secret Affair, The Motels, The Shoes etcetera. Geen namen die al te absurd klinken, maar dat mag ook niet want de nieuwe garde heeft gemeen dat ze gek is op aandacht. nu de strijkers die bijzonder geïnspireerd leken door dit brok romantiek). Opbouw en afbouw van crescendi en decrescendi, afronding van muzikale zinnen en het geraffineerd uitspelen van alle soorten klankkleuren hadden hu juist nèt niet wat je er wel van mocht verwachten. Mis schien nog een onderdeel van een komend rijpingsproces? Vocaal liefelijk en venijnig, instrumen taal beheerst agressief. Dat zou een goede omschrijving zijn van hoe The Tourists in een live-situatie bij het publiek overko men. Als oogappeltje fungeert de eerder genoemde, platina-blonde Ann Lennox, die haar onderhuidse drift af en toe nau welijks kan beheersen en die dan prachtig verstild afreageert op een grote staande tomtom die midden op de bühne staat. In hoog tempo gaat zij de band voor in een reeks van opmerkelijke songs, die muzi kaal pointé verbinden met tekstuele mys tiek: Nothing means Nothing to Me, In the Morning when the Medness has faded en het uitstekende The Loneliest Man in the World. Moet ik nog suggereren deze belof te in het oog te houden? JOHN OOMKES Osboms stuk veroorzaakte bij de eerste Engelse opvoering nogal wat branding aan de gladde traditionele kustlijn van het toneel in Engeland. Het taalgebruik was vrijmoediger dan ooit en dat schockeerde. Niet alleen in Engeland, ook elders waar het stuk werd opgevoerd. Dat was in 1956. We leven bijna een kwart eeuw later, misschien wel precies de tijd waarop een personage als Jimmy Porter geloofwaar dig geworden is. De vertaling/bewerking In samenhang met de tentoonstelling zijn er lezingen, films, een forumdiscussie over feministische kunst, en een gezins- middag over de rolverdeling tussen jon gens en meisjes. Op aanvraag kunnen ook rondleidingen en discussiebijeenkomsten op de tentoonstelling worden georgani seerd. Voor het voortgezet onderwijs is een lesbrief over feministische kunst be schikbaar. „Emancipatie” is de naam van het olieverfschilderij. Op het doek is het naakte onderlichaam van een vrouw afgebeeld, de benen liggen vastgesnoerd in de beensteu- nen van een onderzoektafel. Onder het lichaam een steriel wit laken, op de achtergrond een kille tegelwand. Uit het beeld springen machteloosheid, eenzaamheid en angst naar voren. De (anonieme) vrouw is tot een voor werp gedegradeerd. Overgelegd, in dit geval, aan de gevoelloze en steeds technischer wordende omgeving van het ziekenhuis, waar haar lichaam als „geval”, als een tijdelijk defecte machine wordt bekeken, onderzocht en behandeld. Stefan Heym heeft voor zijn korte be zoek aan Nederland een uitreisvisum ge kregen, dat zes dagen geldig is. De schrij ver heeft zich in de DDR meermalen kri tisch uitgelaten over de Oostduitse gehei me politie. In mei van dit jaar werd Heym tot een boete veroordeeld, omdat zonder de toestemming van de autoriteiten van zijn land in het Westen een boek van hem was uitgegeven. Het schilderij is een werkstuk van de Duitse schilderes Maina- Miriam Munsky, die ingrijpende momenten uit het vrouwenle ven schildert: een operatie, de geboorte van een kind, het sterven, zoals deze gebeurtenissen zich tegenwoordig afspelen in het zakelijke en door de techniek overheerste decor van het moderne ziekenhuis. Munsky fotografeert operaties en bevallingen en schildert haar werk aan de hand van dit fotomateriaal. Zo geeft ze vorm aan haar protest tegen de ontmenselijking van natuurlij ke levensprocessen, tegen het feit dat gevoel steeds minder meetelt binnen ziekenhuismuren, en dat het vrouwelijk lichaam door de medische wetenschap tot nul wordt gereduceerd. Haar „Emancipatie” is een van de bijna 100 werkstukken van vrouwelijke beel dende kunstenaars, die tot begin januari kunnen worden bekeken op de tentoon stelling „Feministische kunst internatio naal” in het Haagse Gemeentemuseum. Kunstenaressen uit tien landen doen er aan mee met schilderijen, objecten, gra fiek, foto’s, dia’s. Een werkgroep van de SVBK, de Stich ting Vrouwen in de Beeldende Kunst, heeft anderhalf jaar gewerkt aan de selec tie van het geëxposeerde materiaal dat is gekozen uit werkstukken van ongeveer 400 kunstenaressen uit binnen- en buiten land. De hieruit geresulteerde collectie zal begin volgend jaar een reizende tentoon stelling worden, die tussen begin 1980 en begin 1981 in zes andere Nederlandse ste den is te zien. Feministische kunst: wat wordt onder het begrip verstaan, wanneer en waarom is kunst feministisch? Ruim twee jaar nadat, mede als gevolg van de oprichting van de stichting vrouwen in de beeldende kunst, de discussie over het onderwerp in Nederland goed op gang begon te komen, heeft de beeldende-kunstwereld het nog steeds moeilijk met een waterdichte defi nitie van het begrip. Er worden meerdere definities gehanteerd, die echter als ge meenschappelijke noemer steeds weer de emancipatiebeweging hebben. Kort en krachtig wordt feministische kunst omschreven als „beeldende kunst die zich bezighoudt met de sociale positie van de vrouw”. Een andere omschrijving is „kunst van vrouwen die, vanuit een veranderend bewustzijn, vorm proberen te geven aan hun eigen kijk op de maat- (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Met zijn liedje „Hé Ma rie. energie!”, dat nog juist op tijd kwam in de energiebesparingsmaand oktober heeft Nico Haak een prijs van het Energie Centrum Nederland gewonnen. ECN-di- recteur ir. J. Pelser zal de zanger maan dag 1000 gulden overhandigen. Ret Energie Centrum Nederland vindt dat Haak met de tekst van dit liedje op een populaire wijze het beleid van het ministe rie van Economische Zaken vertolkt voor een groot publiek, en meent daarom dat een beloning op haar plaats is. schappij”. Ook wordt wel als maatstaf gehanteerd dat feministische kunst, in te genstelling tot andere door vrouwen ge maakte kunst, is te herkennen aan een kritisch, strijdbaar en bij de vrouwenbe weging betrokken karakter. Maar het bestaan van het „nieuwe type kunst” wordt ook ontkend door kunstena ressen die het, zeker in de beeldende kunst, onzin vinden om onderscheid tus sen man en vrouw te maken: kunst is universeel en dus niet gebonden aan sek se. Er zijn ook kunstenaressen die vinden dat feministische kunst helemaal niet be staat, onder het motto: „Dat ik een vrouw ben heeft niets met mijn werk te maken”. Tijdens de opening van de tentoonstel ling in Den Haag zei een lid van de werk groep achter Feministische Kunst Inter nationaal: „We kunnen wel een slogan maken over feministische kunst, maar daar moeten we erg voorzichtig mee zijn. Evenals de feministische beweging heeft feministische beeldende kunst diverse fa cetten. Elke vrouw pakt uit het geheel van het feminisme die aspecten, die haar aan spreken. Dat geldt ook voor de feministi sche kunstenaressen”. De tentoonstelling Feministische Kunst Internationaal is opgedeeld in vijf grote thema’s: Aanvallen op rolpatronen, Her waardering van de vrouwelijke creativi teit, Seksualiteit en bevrijding, Sterke voorbeelden en Samen sterk. Het werk dat, inhakend op deze thema’s, wordt ge toond, is allemaal na 1970 gemaakt. De opzet is geweest om kunstwerken te kie zen, waarin ervaringen van vrouwen zijn verwerkt, en die bovendien stimuleren tot nadenken over de positie van de vrouw. Concert: The Tourists in Paradiso. Kennismakingstoemeetje door Neder land met zaterdagavond nog een con cert in Eksit Rotterdam. Bezetting: Ann Lennox (zang, toetsen), Peet Combes (zang, ritmegitaar), Dave Ste wart (gitaar), Eddie Chin (bas) en Jim Toomey (drums). Amsterdam, 16 november 1979. Voorstelling: Woede om gisteren (Look Back in Anger) van John Os born, groep: F Act, vertaling Willem Jan Otten, regie Vonne van der Meer. Decor en kostuums Judith Lansink. Pop: Pieter Zwaanswijk. Spelers: Hans Hoes, Mieke Visscher, Joop Wit- termans, Beatrijs Sluyter. Gezien op 26 oktober in het Piccolo Theater, Rot terdam. De fotografe Marieken Verheyen illus treert deze gang van zaken met een colla ge van negen zelfportretten, waarin de steeds wisselende stijlen van haarmode, make-up en sieraden in de afgelopen kwarteeuw wordt getoond. Een groep En gelse kunstenaressen werkt al vier jaar aan wat ze „een gezamenlijk bewustzijn sproces” noemen: ze onderhouden het contact door elkaar regelmatig kunst werkjes te sturen die worden gemaakt uit allerlei restjes huishoudelijk materiaal, verwerkt in voorwerpjes die de sleur van het huishoudelijk leven en de beperkin gen van de kunstenares die tevens huis vrouw is, willen symboliseren. heeft in eik geval drastisch voor actueel toneel gezorgd. Elke vleug van gedateerd heid is weg geschoffeld en de hedendaag se aanpassingen zoals het vrouwencafé waar Jimmy’s vriendin heen gaat dra gen nergens een geforceerd karakter. Woede om gisteren gaat om de zich verbaal agressief gedragende Jimmy Por ter. Een jeugdige misantroop die met zijn vaste vriendin en een vriend een stadse etage bewoont. Porter heeft zijn studie eraan gegeven en drijft een kraam op de markt. Hij komt oorspronkelijk uit een arbeidersmilieu en steekt zijn vriendin voortdurend met giftige opmerkingen over haar beter gesitueerde burgerlijke afkomst. Een voortdurende bittere strijd tussen twee mensen, die van elkaar hou den en waarvoor Jimmy met zijn anar chistisch gedrag en persterijen steeds weer opnieuw munitie aandraagt. Hun vriend Wim woont in en vervult vooral de rol van toeschouwer, verzorger als bij een bokswedstrijd. Jimmy en zijn vriendin Alice spelen vooral op initiatief van hem een vermoei end provocerend spel teneinde de dage lijkse matheid te verdrijven. Die matheid krijgt nog eens een extra accent door de lege zinloze zondagen, waarop het stuk speelt Jimmy gedraagt zich volstrekt on berekenbaar en lijkt zich opzettelijk tegen elke harmonie te keren. „Ik houd niet van fysiek geweld”, zegt hij tegen Heleen, de vriendin van Alice, en hij voegt er aan toe dat hij zich juist daardoor in staat acht een vrouw in elkaar te slaan. Zo zitten er meer schijnbare paradoxen in het stuk verwerkt. En Jimmy zet er steeds verbaal de beuk in. In nauwkeurig realisme heeft Vonne van der Meer dit intrigerende brok toneel geregisseerd. Brutaal toneel is het gewor den, door het spel, maar ook door de enscenering en het decor van Judith Lan sink. En er wordt met grote vakkundig heid en inzet gespeeld. Guus Hoes lijkt als recalcitrante rebel voortdurend op de loer te liggen om zijn innerlijke onrust en afschuw in verwondende woorden om te zetten. Lange snijdende monologen, door Hoes magnifiek vitaal geplaatst in deze veeleisende rol. Mieke Visscher bouwt haar rol (Alice) prachtig op vanuit aan vaardbare matheid tot ontroerende mo menten tegen het einde. Joop Wittermans is een goedhartige bonk waarop veel af ketst, maar die ook veel absorbeert en Beatrijs Sluyter speelt Alice's vriendin Heleen met gepaste kritische zorgzaam heid en onderliggende opportuniteit. Woede om gisteren kreeg van Judith Lansink een vindingrijk uitgevoerd decor. Als toeschouwer ben je een soort voyeur die aan de achterzijde van het huis, mis schien vanaf een ander balkon, de hande ling volgt. Als de spelers vanuit de kamer op hun achterbalkon naar buiten komen, voel je je zelfs een beetje betrapt. Een prachtige voorstelling, indringend spel en oprecht ontroerend. KO VAN LEEUWEN Het boek dat op 6 december verschijnt mede ter gelegenheid van het 25-jarig be staan van het Letterkundig Museum in Den Haag, is een complete, geïllustreerde geschiedenis van de vaderlandse litera tuur, voorzien van bijzondere afbeeldin gen en achtergrondverhalen. Het boek, dat toegankelijk is voor een groot publiek, is samengesteld door Fer nand Lodewick (de literatuur tot 1940) en Wam de Moor (literatuur na 1940). Kees Nieuwehuijzen heeft de beeldkeuze en vormgeving verzorgd en J. Bemlef schreef de foto-bijschriften.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 7