Documentatie kunstenaars Elk jaar nieuwe emoties rond de Prix Goncourt Kimman BM lnnocenti.De ex- Mini Cooper. Vrolijk theater rond slapstickgrappen uit de stomme film Beter visueel concept a la Comedy Capers I Harriet Freezer-ring naar Blijf-van-mijn-lijf door Roelie Meyer Baard „Zelfs de paus vond het verhaal leuk, dus zal het wel okay zijn 12 KUNST 13 2 0 19 7 9 NOVEMBER h met hef N.P.O. Je foetert zó I I II NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST Al va. f 11190,- DINSDAG L Boris Hybner kostelijke humor Boris Hybner (links) en Otokar Jirak in hun slapstick-programma. KO VAN LEEUWEN ’i (ADVERTENTIE) Concertgebouw Haarlem zondagmiddag 25 november 2.30 uur FAMILIECONCERT JOHN OOMKES I Zijlweg 35/Schipholweg 5Haarlem. (023) 339069 Deze catalogus is de tweede in een reeks I die in de toekomst nog beeldende kunste- I naars in Haarlem en omgeving, IJmond en de Meerlanden, het Gooi-Amstelveen en Waterlanden en Amsterdam zal pre- senteren. Het eerste deel, over kunst in de Zaanstreek, werd in 1977 uitgegeven. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Een documentatiecata- logus waarin ruim 150 beeldende kunste naars die woonachtig of werkzaam zijn boven de lijn Castricum-Hoorn zich pre senteren, is deze week verschenen. neelstuk heeft geschreven waarin het fe minisme centraal staat. De Annie Romein prijs gaat dit jaar naar Joke Smit ter bekroning van haar hele werk, dat deels in boekvorm is verschenen, aldus de re dactie van Opzij. De prijsuitreiking vindt plaats op 30 november in de Populier in Amsterdam. In de losbladige uitgave van de Culture le Raad Noordholland en het Kunstenaars Centrum Bergen worden gegevens over de kunstenaars verstrekt en zijn afbeel dingen van hun werk te zien. programma: Bedford Mozart Weill Borodin gagman, grappenbedenker. Wat de struc tuur betreft zit de voorstelling zo in elkaar dat je het brein van de gagman ziet wer- God belt hem op en zegt dat hij een ark moet bouwen. De priester denkt dat hij met een idioot te maken heeft en hangt op. En dan schalt de stem van God: „How dare you to hang up on me”. Tot april 1980 zal Andy Williams zijn baard en haar laten groeien en waar schijnlijk laat hij het voor die rol blond ken, de komische verzinsels ziet ontstaan op het toneel, soms ondanks zichzelf. Het resultaat ervan wordt dan getoond in de Thompson en maakten hun eerste buiten landse tournee. verven. Hij zegt: „Een religieuze bood schap, ja, waarschijnlijk die van liefde. De paus schijnt de musical op de televisie te hebben gezien en hij vond het leuk. Dus dan zal het wel okay zijn, nietwaar”. Vrijwel elk jaar laaien de emoties over de toe ren door zijn werkgever dat hij zijn identiteit ge heel verliest. ivéka- 4023. AMSTERDAM (ANP). De Harriet Freezer-ring, een onderscheiding voor vrouwen die zich „aan de basis hebben ingezet ten behoeve van andere vrou wen”, is dit jaar toegekend aan het vrou wencollectief Blijf-van-mijn-lijf in Am sterdam. (ADVERTENTIES) inkl.btw. \RDS- Tel. I Voorstelling: Gag. Gezelschap van Boris Hybner uit Tsjechoslowakije. Regie Martin Hoffmester. Script Boris Hybner. Spelers: Boris Hybner, Otakar Jirak en Magdalena Cechova. Impressariaat John de Crane. Amsterdam, Nieuwe de la Martheater, 19 november 1979. 3 I In 1953 besloot Andy alleen verder te gaan. Hij had een grote televisiepersoon lijkheid en verscheen in talloze shows tot hij in het begin van de jaren ’60 een eigen wekelijks televisieprogramma kreeg, The Andy Williams Show. Hierna volgden spe ciale tv-shows en jaarlijks terugkerende kerstshows. Met, daarnaast een massa voorstellingen voor een of ander goed doel. Antonine Maillet die do cente is aan een universi- teit, laat zich steeds inspi reren door de geschiede nis en de legenden van het oude Canada. In haar jongste roman gaat het om de strijd van Fransta lige boeren die in 1775 door Engelse militairen van hun land werden ver dreven. Niet op al die vragen geeft Boris Hybner in zijn programma een antwoord en dat is op zich ook niet zo belangrijk. Maar hij kwam wel tot een bepaalde typekeuze en zelf speelt hij in zijn voorstelling zo’n Vanavond komt Boris Hybner met zijn gezelschap, waarin een ieder zich talent vol inzet, naar de Haarlemse Stads schouwburg. Warm aanbevolen. dirigent: JAN STULEN soliste de 14-jarige pianiste KARIN LECHNER programma: Bedford met 100 mirlitons (voor dit werk worden in de zaal 100 mirlitons uitgedeeld om samen met het orkest te spelen) Mozart Pianoconcert in G gr.t. K.V. 453 Weill Orkestsuite voor blazers uit de Dreigroschen Oper Borodin Polowetzer dansen uit „Prins Igor" entrée 12,(a.i.) abonnement 3 concerten 24,(a.i.) Kinderen tot 12 jaar onder begeleiding van volwassene(n); abonnement 3 concerten 6,Losse kaart 3,Deze prijzen gelden ook voor C.J.P.-ers. AMSTERDAM. „Teddy Kennedy heeft een speciaal gevoel voor humor. Ik ken hem nu tien jaar. Het is een soort makker van me. Als, hij me nodig heeft bij zijn verkiezingscampagne, zal ik hem zeker steunen”. De Amerikaan se zanger Andy Williams wordt zeer ernstig als hij het over Kennedy heeft. „Ik denk dat hij iedereen kan verslaan. Er zijn veel redenen waarom ik hoop dat hij niet wint. Een ervan is de dreiging van een nieuwe aanslag, maar dat zal zijn mening niet veranderen. Kennedy heeft persoonlijkheid en ervaring. Hij is beter dan Carter op dit moment en hij zal ons land in elk geval wat hoop geven. Als je in je land gelooft, moet je er iets voor doen”. ir Andy Williams, gekiekt tijdens een van de shows die hij het afgelopen weekeinde in Nederland gaf. Opmerkelijk: „Mijn publiek zal nu wel voornamelijk uit mensen van middel bare leeftijd bestaan. (foto Lex van Rossen) Andy Williams is met 35 miljoen albums en 17 gouden platen de best verkochte zanger ter wereld. Het begin van zijn loopbaan als zanger is typisch Ameri kaans. Onder leiding van vader Williams, een spoorwegbeambte in het dorpje Wall Lake, vormde het gezin met de vier zonen het hele presbyteriaanse kerkkoor, dat spoedig een eigen radioprogramma kreeg in Des Moines. Het gezin verhuisde toen Andy nog op High School zat naar Los Angeles. The Williams Brothers werkten zeven jaar samen met de comedienne Kay Andy Williams heeft na zijn succesvolle optreden op zondagavond in het Amster damse Carrétheater om champagne ge roepen. Hij is klein en compact gebouwd zonder overtollig vet. Zijn leeftijdsloze gezicht draagt nog sporen van schmink en het sluike haar is oprecht grijs. De zanger van Days of wine and roses en The sha dow of your smile is, 51 jaar oud, opnieuw op tournee door Europa. Na drie jaar rust heeft hjj de overtocht gemaakt omdat hij van reizen houdt en dol is op deze stad (hij beseft nauwelijks of hij in Amsterdam of Rotterdam is) en op München en Wenen. In die rustperiode heeft hij golf gespeeld en tennis en hij had veel tijd voor zijn kinderen van 16, 14 en 10 jaar. Het ont breekt hem niet aan bezigheden. Hij heeft een eigen renstal van Arabische paarden en verzamelt hedendaagse en Indiase kunst. Williams is niet financieel bij de produk- tie betrokken. Hij krijgt, zegt hij, „een matig salaris”. Maar ik wil dit gewoon doen. We gaan eerst vier maanden in Chicago, Minneapolis en Washington spe len en in september of oktober naar New York”. Andy Williams lacht als hij eraan toevoegt: „Je weet het nooit, misschien wordt het wel een reuzeflop”. HAARLEM. Bons Hybner is een pantomime-speler uit Tsjechoslowa kije, een heel bijzondere, die momen teel door ons land met zijn kleine gezelschapje een toernee maakt. Hij doet dat met een kostelijk slapstick- programma. Dat Gag heet met als ondertitel Aan het eind van de tuin die Hollywood heet. En daarmee zijn we precies waar het om gaat: grap pen verbeelden uit de stomme film van weleer, van Buster Keaton, Char lie Chaplin, Laurel en Hardy en tallo ze anderen. Maar Hybner heeft zijn tegendraads komische programma niet geënt op de uitvoerenden van die „gags” maar op de uitvinders ervan. De winnaar van de Prix Renaudot, de 25-jarige Je- an-Marc Roberts, werd in Parijs geboren uit het hu welijk van een Ameri kaan met een Italiaanse. Op 18-jarige leeftijd won hij met zijn boek „Samedi dimanche et fétes” de Prix Feneon, bestemd voor jonge auteurs. Zijn nu bekroonde roman gaat over de dubbelzinnigheid van de menselijke relaties in de moderne maat schappij met haar sterk hiërarchische structuur. Het verhaal gaat over een jonge functionaris die Gag is in deze regio nog te zien op de volgende plaatsen: vanavond Stads schouwburg Haarlem, 27 november De Speeldoos Zaandam, 30 november Cultu reel Centrum Amstelveen. Voor hij op 7 december naar de VS terug keert, zal hjj nog 16 concerten geven in Engeland. Andy Williams is op reis met zijn vrien din en een eigen ritmesectie. In elk land wordt een orkest ingehuurd en in Neder land werkt hij samen met Belgische musi ci. In het, theater kan dat tot verrassingen leiden, zoals in Rotterdam, waar de bla zers de rest van het orkest overstemden. „Een zwemmerig geluid, maar dat was na een paar nummers verholpen door de geluidsman. We hadden een fantastisch publiek in Nederland. De vrouwen kwa men door het middenpad met rozen. Dat moet een fanclub zijn geweest”. RIC A □orse- Veel Hilde- As- Na de Europese tournee gaat Andy Wil liams een musical voorbereiden die in 1980 nog op Broadway moet staan. Het is een van oorsprong Italiaanse musical over een dorp dat door een zondvloed wordt bedreigd. Andy Williams zal de rol van priester spelen en zegt „Het is een erg controversieel stuk. De priester wordt verliefd op een meisje. Hij krijgt bood schappen van God. Daar begint het mee. De Prix Renaudot werd in 1925 door enige literai re critici ingesteld. Deze onderscheiding is ge noemd naar Theophraste Renaudot, een Franse arts en journalist die van 1586 tot 1653 leefde en die de leiding had over het weekblad „La Gazette” en de „Mercure Fran- Hij zegt „Mijn publiek zal nu wel vooral uit mensen van middelbare leeftijd be staan. Ik probeer mijn stem steeds hetzelf de te houden en verander voornamelijk in de begeleiding. Voor mijn nieuwe elpee, die eind januari uitkomt, hebben we min der strijkers gebruikt. De opnamen waren in de studio’s van Nashville en ik probeer de het te doen op de oude manier, voor dat alles te technisch werd. Er is veel geïm proviseerd en tenslotte zijn er nog wat extra violen tegenaan gezet. Ik heb een week naar de band geluisterd voor ik besloot die strijkers toch weg te laten. Dat kan gemakkelijk met een knop worden geregeld, omdat het op verschillende ka nalen is opgenomen. Het klinkt nu minder zoet, dat klopt”. Williams heeft zich de afgelopen jaren aan de publiciteit onttrokken omdat hij genoeg had van de roddels over zijn ex- vrouw Claudine. Zij was betrokken bij een ongeluk met haar vriend en werd korte tijd van zijn dood beschuldigd. An dy heeft haar zo goed mogelijk bijgestaan. Andy Williams als priester in musical ANTONINE MAILLET kenning van de prijs hoog op. Twee jaar geleden kreeg de voorzitter van de jury Armand Lanoux een taartje in het gezicht ge gooid toen hij de uitslag bekendmaakte. In 1975 ontplofte bij een grote uit geverij een bom in ver band met de prijstoeken ning. De politie zorgde toen voor bescherming jonge functionaris bij de plechtigheid. Vori- zlch zodanig laat exploite- ge week stelde een voor malig lid van de jury, dat de prijs vrijwel altijd gaat naar een boek van een van de drie grote Franse uitgeverijen. Daartoe be hoort ook Grasset die de uitgave van het nu be kroonde werk heeft ver zorgd. Volgens het gewe zen jurylid oefenen de grote uitgeverijen druk uit op de jury. Ook dit jaar verwacht men controverses over de en de beslissing van de jury. <?ais”. Muziek en fragmenten uit de stomme film zitten als basisversterking door Hyb- ners programma verweven. Maar wat de spelers zelf laten zien vooral Boris Hybner zelf is van een verrassende vitaliteit, vindingrijkheid en behendig heid. Op het toneel vind je allerhande zaken terug die in oude slapstickfilms dikwijls in groter verband en daarom noodzakelijkerwijs door trucage verwe zenlijkt konden worden. Hybner heeft in zijn geboorteland een gedegen mimecarrière achter zich. Hij stamt uit de vakkundige latema Magica- school. Nu al weer enige jaren geleden besloot hij zijn talent te gebruiken voor nieuwere vormen van de pantomime, waarmee hij de aandacht van het publiek wilde intensiveren. En paradoxaal genoeg kwam Hybner terecht bij de aloude stom me film. Al heel lang ging daar zijn specia le aandacht naar uit, ook al vanwege zijn mimevak. Uitvoerig heeft hij lange series stomme films met alle mogelijke komie ken bestudeerd en steeds meer groeide zijn nieuwsgierigheid naar de mannen op de achtergrond, die gagmen, die zulke grappen bedachten. Hij wilde weten hoe ze waren, waarom ze zelf geen beroemd filmkomiek wilden zijn. abonnement 3 concerten 24,(a.i.) Kinderen tot 12 jaar onder begeleiding van volwassene(n); abonnement 3 concerten 6,—. Losse kaart 3,—. Gag is een bijzonder onderhoudende voorstelling die al lang en dikwijls in Tsjechoslowakije is gespeeld. Rap en soe pel rollen de grappen in razend tempo heen en weer over het toneel en de enorme snelheid waarmee dat gebeurt straft je onmiddellijk als je even niet oplet. Sublie me timing en een nauwgezet afwegen van het beoogde effect bereiken zowaar dat grappen die je alleen voor op het witte doek mogelijk hield ook als toneel-act briljant zijn. En dat nu is de grote verdien ste van dit kleine groepje Tsjechoslo- waakse kunstenaars. De gagman Al ge speeld door Hybner, heeft alles van een toevallige stuntelaar met het uiterlijk dat tussen Freek de Jonge en de Donald Duck-uitvinder Willie Wortel ligt. Een lan ge serie van schitterende scènes zijn in dit programma venuftig aaneen geregen. Het heeft de schijn van een verhaaltje, maar de rnhoud daarvan is gelijkwaardig aan dat van de meeste slapstickfilms en stelt op zichzelf niets voor. Maar zoals ook bij die stomme films, gaat het niet om het verhaal zelf, maar omd e stompzinnige humor die furieus prikkelend werkt op lachspieren en traanklieren. En het aardi ge van deze bijzondere stomme, want er wordt geen woord gesproken theater- produktie is dat je juist door de toneelma tige handeling nog eens extra ziet hoe geraffineerd de kleinste gewone gebaar tjes er uit zien. De schijnbaar onbelangrij ke handelingetjes, die ongemerkt een groots effect sorteren. Pasadena gokt niet alleen op nostalgie HAARLEM. Duke Ellington’s It don’t mean a Thing if it ain’t got that swing blijft een hachelijk nummer voor Britse orkesten, zo beweren Amerikaanse Tradjazz- musici altijd, en dat is ook zo. De meeste bands uit het Verenigd Koninkrijk opereren met een zekere waardigheid en correctheid, de bewoners uit het trotse, maar dezer dagen zo gedegenereerde Albion eigen, en dat kun je aan het kordate, op de tel spelen duidelijk horen. Het Pasadena Roof Orchestra ontsnapt daar ook niet aan, maar het gebrek aan schwung en daarnaast een zekere polijsting van de muziek uit de jaren ’20 en ’30 zijn de enige verwijten die je het orkest kunt aansmeren. Tradjazz met de nadruk op het opnieuw tot leven brengen van de oude blanke jazz uit Chicago of de eerste big band-produk- ties van Ellington beoogt het orkest van bassist-sousafonist John Arthy overigens niet. Pasadena is gewoon het enige orkest in Europa op dit moment dat professio neel het hoofd boven water kan houden en die omstandigheid maakt dat in alle op zichten water in de wijn wordt gedaan. Goed, Ellington staat op het repertoire, maar Irving Berlin evenzo, om van de liedjes uit het suikerzoete Hollywood van die dagen maar te zwijgen en aan de bepalende werking van de grote Britse dansbands uit de jaren dertig maar niet eens te refereren. De formule van dit, juist dit jaar tien jaar oude orkest is genoegzaam bekend. Vooral bij onze oosterburen, die gezien het verleden begrijpelijkerwijze een nogal groot deel van de ontwikkeling van de jazz hebben moeten ontberen, wordt Pasade na nogal eens aangezien voor het ware geloof, maar dat is een veel te grote eer voor de band. Temeer ook daar er Duitse amateurorkesten rondlopen die veel nauwkeuriger volgens de traditie arran geren, dan dit op entertainment gerichte orkest. Oubollig is Pasadena eigenlijk geen mo ment, misschien wel desondanks niet. De Engelse orkesten die in de turbulente ja ren dertig voor de BBC-microfoon kwa men om de jongens van de marine in programma’s als Follow the Fleet een riem onder het hart te steken, opereerden stijfjes. De vocalist stond onbeweeglijk achter de micro, en als hij zijn taak ver richt had keerde hij terug naar zijn plaats vlak bij het slagwerk en zette zich onbe weeglijk neer, met hoogstens een wenk brauw die reageerde op de strakke maat soorten. Arthy, de allesbepalende figuur van dit orkest, gaat niet zover in zijn gokken op het nostalgische sentiment. Zanger Robin Merrill, die acht weken geleden uit het tableau van de musical Evita werd geplukt om de opengevallen projectie van een fragment uit een oude stomme film, waarbij in verhevigde mate de grap verder ontwikkeld te zien is. Concert: het Pasadena Roof Orche stra in het Haarlems Concertgebouw. Onderdeel van eerste Nederlandse tournee langs concertzalen. Van avond nog optreden in de Speeldoos in Zaandam. Bezetting: John Arthy (bas, sousa), Robin Merrill (zang), Clive Ba ker (trompet, koorzang), Michael Hen ry (trompet), Bob Renvoize (trombo ne), Andy Pummell en Mac White (alt saxen, panfluit, occarino, klarinet ten), Frank White (tenor- en bariton- sax, klarinet), Peter Coulcher (drums), John Barron (banjo, gitaar) en Michael Holmes (piano, koorzang). Haarlem, 19 november 1979. plaats van vocalist John Parry over te nemen, heeft een minder onbewogen pre sentatie dan zijn voorganger, al blijft de hautaine soevereiniteit er een wezenlijk onderdeel van Al is het maar als masker om te verhullen hoe moeilijk teksten als Me and Jane in a Plane, I’m young and healthy en Meadow Lark zijn over te brengen. Je reinste, goedgehumeurde flauwekul, zwijmelend tijdverdrijf en dus topentertainment uit een tijd dat de dage lijkse ellende effectief moest worden be streden. Merrill acteert meer dan Parry en past wonderwel in het steeds betere visuele concept dat het orkest voor de bühne- presentatie heeft weten uit te werken. Op de zware beat van slagwerker Peter Coul cher, die alleen in zijn techniek op de woodblocks het verleden helpt herden ken, spoort de band ontstuimig. Zozeer zelfs dat het voor de pauze merkwaardig wringt in de toch al zonderlinge kopersec- tie, die klinkt alsof de trompettisten (vroe ger werd overigens de kornet toegepast) in brassbands hun opleiding hebben geno ten en de saxen zich richten op Chicago- jazz. Genoeglijk, met grappen die je doen denken aan Comedy Capers, blijft het desalniettemin tot het eind. Ellington’s The Mooche wordt met galanterie ver tolkt, Singing in the Rain is wat je zegt, neatly done en het vocale trio (Merrill plus Clive Baker en Michael Holmes) mag opnieuw van wal steken in Mean to me. Uiterst vlak en onnauwkeurig is helaas weer The Charleston, zodat Arthy zijn ritmesectie in de pauze even onderhoudt Na de hervatting schakelt het orkest naar een hogere versnelling. Danspasjes op I’d like tot little go like that met een kordate sousa, perfecte registraties van As Time goes by (uit de film Casablanca) en She’s latin from Manhattan laten horen dat Pasadena over bekwame musici be schikt, die meer kunnen dan perfecte gags demonstreren. Wat te denken bijvoor beeld van Mac White die tijdens een klari netsolo zijn instrument demonteert en vervolgens weer in elkaar steekt? Of de jurering van eikaars sofistische presta ties? Nee, dit orkest is fief genoeg om met dit soort amusement nog jaren te kunnen klaren. I De Frans-Canadese schrijfster is de eerste vrouw sinds 13 jaar aan wie deze belangrijkste Franse letterkundige prijs werd toegekend. De geldsom die aan de prijs verbonden is, bedraagt slechts 50 frank (nog geen ƒ25), maar de bekroonde roman kan rekenen op hoge verkoopcijfers. De Prix Goncourt wordt jaarlijks beschikbaar ge steld door de gelijknami ge academie die Edmond de Goncourt in 1896 bij testament oprichtte. Het genootschap bestaat uit 10 leden die zelf voor een open plaats een opvolger aanwijzen. In 1903 werd de onderscheiding voor het eerst toegekend. PARIJS (AFP). De op 10 mei 1929 te Bouc- touche in New Bruns wick (Canada) geboren Antonine Maillet die maandag de Prix Gon court toegewezen kreeg, werd in Frankrijk vooral bekend door haar roman „Les cordes-de-bois”, waarvoor zij in 1977 bij na de Prix Goncourt ont ving. Deze onderschei ding ging toen naar Di dier Decoin voor „John L’Enfer”. De schrijfster kreeg de prijs nu voor haar historische roman Pelagie-La Charetta, waarin de geschiedenis en legenden van Arcadia achterhaald worden. met 100 mir 'tons Pianoconcert in G gr.t. Orkestsuite voor blazers uit de Dreigroschen Oper Polowetzer dansen uit „Prins Igor” entrée f 12,— (a.i.) c.j.p. geldig Concertgebouw Haarlem zondag 25 november 14.30 uur EERSTE CONCERT SERIE Z dirigent: JAN STULEN soliste KARIN LECHNER-piano Twee jaar geleden besloot de redactie van het blad „Opzij” twee prijzen in te stellen ter herinnering aan Harriet Freez- er en Annie Romein-Verschoor. De Annie Romein-prijs, een bedrag van 5.000 gul den, wordt eenmaal per twee jaar toege- .kend aan een man of vrouw die een ro man, artikelen, essays, poëzie of een to- l_x..l. 1 c. 1 u—l De uitgaven zijn tot dusver gesubsidi eerd door CRM, de provincie Noord-Hol- land en de desbetreffende gemeentes. Ko pieën van de catalogus zijn verkrijgbaar bij het bureau van de Culturele Raad Noordholland in Beeckestijn aan de I Rijksweg 136 in Velsen-Zuid.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13