Jury koos kunst van onmiskenbare kwaliteit Aangrijpende Pathétique onder André Vandernoot streekgenoten exposeren Westland Utrecht Hypotheekbank Kijkspel Vierkantier puur technische mime Een fbndbrief van nominaal f IjOOO, levert u jaarlijks f WO,-aan rente op, ng dvMtc ''Piet Kort geding tegen Amsterdams Volkstoneel H ra Mil 9 KUNST 8 1979 WOENSDAG 5 DECEMBER David Geringas karaktervol in Schumanns Celloconcert I y bank of commissionair in effekten. esi - tenens. Haarlem, breder ikspark 1/hoek Houtplein, 023-31 91 54 Mekaniek met evenwichtsexperimenten in eigen studio j cnvaTf reefi ia„ i'n /c Pie 0011 Ce nct/dc AzT/t Aa/iié hcc// Flwj/- Cu ’U>et~ CtAC'fiC Cu &0Ï far/ ó~idc e. A4c>0i i.. As HAARLEM. Het pad van schep pende kunstenaars gaat, naar he iend, niet altoos over rozen. In ter men van nijverheid en handel ver taald produceren ze de nieuwste bad- mode voor de bewoners van de noordpool. Dat dit geen fatsoenlijke boterham oplevert behoeft geen be toog. In tegenstelling tot de wereld van nijverheid en handel echter wordt de kwestie van vraag en aan bod in de kunst anders gewogen. De Ischeppende kunstenaar wordt geacht lijn aanbod onafhankelijk van de ei- sen van de markt te bepalen. Dat behoort tot het wezen van de kunst; s schept haar eigen behoefte en noodzakelijkheid. Het cultuurbeleid van een overheid die deze noodzaak akent zal er dan ook op gericht zijn ie voorwaarden te scheppen waaron- ier die scheppende kunstenaar zijn merk zonder al te grote financiële problemen kan verrichten. en 00 01 Zyd me es Pél w IKiiitl dunt i/0crT it Ay 7* A/ezx de na-cAéfl pan d/ iéll i s/meéd uit' HJ/Cd, y<AAA/i ié/ npA-oA. P> f ad yc/00^yc een ScAie/pcCcd fr/ Zwaa/c frep 0HU 0n f 0 cdAt i'Ct'ym A» dé /30euinrdnedt Cn JAih-dzuay-Ah dry met /nddcedoA Cn Zad -s c/t00t.s'fzéytP' pad P/ij CeCc/t Ui/ de n/ey Z0 writf- CCh S tdnde ncC AeifteveC p'0-tn'' 0~nd nCCmt~ cCAx. ACcia/I 0'001 LVA/itC wit~ en 'C0000tt~ Zyn Zctdh'eff 14/ie dtcS Z0 vCct~ dtsefl/ minzcd die Aecjé 0'dn Ac™ ft0y Hivfï aeCeCïd, l/A JlAcAskf die tivec HlAtVl cLcACcfl-HCL diep haaa. AlXP da.a*i iiTnlPP dc *SiAt' Ze Zu/aAd’aXf jeté ZivoaPc ddicC if pctdtlndC Beleggen in Pandbrieven (nominale waarde f 1.000,-) van de Westland/Utrecht Hypotheekbank geeft u jaarlijks een hoog, vast rendement: 10% van 1 1.000,-. Pandbrieven die u nu koopt hebben een looptijd van 15-07-1979 tot uiterlijk ymK 15-07-1987. Loting bepaalt of u uw belegde geld na 2 tot 8 jaar krijgt terugbetaald. Mg v()(,r 11 n‘et na 2 maar bijvoorbeeld na 8 jaar, dan profiteert u dus 6 jaar v’W lllr langer van het hoge, vaste rendement. De huidige afgiftekoers is 100% in coupures van f 1000,-; d.w.z. dat u nu f 1000,- betaalt; effectief rendement 10%. Wilt u eerder over uw belegde geld beschikken? Pandbneven hebben een notering op I de effektenbeurs. U kunt ze praktisch probleemloos verhandelen via uw bank of commissionair in effekten. Omdat een Pandbrief aan toonder is en iedereen kan zien welk bedrag zo’n Pandbrief jaarlijks aan rente uitkeert: f 100,-. Die f 100,- staat van aankoop tot aflossing vast. Het bedrag waarvoor u uw Pandbrieven kunt verhandelen is afhankelijk van de dan geldende koers. Het bedrag kan dus iets minder of meer zijn dan het nominale bedrag plus opgelopen rente. Meer informatie kunt u inwinnen bij onze kantoren of bij uw bank of commissionair in effekten. (Boven) Tekening van Ton de Kroon. (Links) Litho van Herman Geerdink. LOUIS FERRON Beeld uit de voorstelling Vierkantier van mimetheater Mekaniek C H Dan wordt het podium los gezet. Door (ADVERTENTIES) F In het geval van beeldende kunstenaars s daartoe een regeling ontworpen die de aatste tijd nogal aan kritiek onderhevig a De kunstenaar krijgt weliswaar zijn ld, zijn daarvoor in ruil afgestane werk rdwijnt echter in onafzienbare magazij- n. De middelen ontbreken om dit werk or het publiek toegankelijk te maken, deze periode van economische crisis Üet het er niet naar uit dat er spoedig Verandering in deze situatie komt. De kunstenaar voelt zich meer en meer geïso leerd. Mogelijk is dit één van de achter gronden waartegen de actie van Haar lemse beeldende kunstenaars begrijpelijk wordt. Men heeft het uitgebreid in deze tent kunnen lezen. De gemeente stelde een bedrag van ƒ42.000 ter beschikking en benoemde een jury om voor maximaal dit bedrag kunst werken van Haarlemse kunstenaars aan te kopen. Het bedrag is, in vergelijking met andere gemeenten niet schrikbarend hoog. „Een fooi”, zo verluidt het in kunse- naarskringen. Niettemin bleken 106 kun stenaars bereid voor deze fooi hun hand op te houden. Wie schetst echter de verba zing van de kunstenaars toen de jury van oordeel bleek dat deze fooi nog te royaal was, gemeten naar de normen die de jury zich gesteld had? Slechts dertien van de in totaal 267 ingezonden werken werden Na een poosje komt er een man bij, in dezelfde kleur blauw, met zwartgestreep- te benen. Later nog een man, blauw met wit-diagonaal gestreepte schouderpartij. De bewegingen bestaan nu vooral uit in allerlei standen tegen het podium opklim men en er weer afglijden. Eén maal is er iets komisch te zien, als een acteur op zijn rug, in een half volbrachte kaarshouding, naar beneden glijdt als een wonderlijk insekt. De twee mannen samen duikelen als acrobaten over elkaar heen, wat op een hellend vlak niet mee zal vallen. goed genoeg voor aankoop bevonden. Van de 42.000 werden slechts 12.650 benut. Begrijpelijke woede en verontwaardiging bij de kunstenaars. Een in hun ogen toch al falend kunstbeleid leek hiermee nog eens de zegen van een jury te krijgen ook. Uit protest besloot een groot aantal kun stenaars hun voor expositie geselecteerde werken van de muur te halen. En dat is onder andere dom omdat het publiek nu niet in de gelegenheid is de competentie van de jury te toetsen. Zoals de expositie er nu bij hangt kan men tot geen andere conclusie komen dan dat de jury wel gek zou zijn geweest als ze het totale ter be schikking staande bedrag zou hebben besteed. Wat de jury koos is van onmiskenbare kwaliteit. Met Frank Masion en Cor Krijt honoreerde ze hel onderzoek naar het wezen van de tekening. Wat is het verschil tussen een lijn en een kras? Suggereert een schuin weglopende lijn perspectief of is het zomaar een streep? De tekening „Fase I” van Krijt heeft daarbij iets der mate agressiefs dat je bij het zien ervan het potlood over het papier hoort krassen. Van Saul Belem werd de penseeltekening „Uittocht 3” gekozen, een groepje mensen dat een suggestie van geweld uitstraalt en dat door deze dramatische werking niet in het illustratieve blijft hangen, zoals dan anders bij Belem nog wel eens het geval wil zijn. Marinus Fuit blijft Marinus Fuit, heel rustgevend, wat voor de drie kwar tier die het duurt best prettig is. Toch hou ik het gevoel dat er met dit soort puur technische mime méér moet kunnen. Aan het begin bijvoorbeeld, als het podium nog vaststaat, heb je als toeschouwer voortdurend de suggestie dat het gaat bewegen. Een schitterend drogbeeld, dat uitwerking verdiend had. Vierkantier staat tot en met 12 decem ber in het eigen gebouw aan de Eerste Nassaustraat 7 in Amsterdam, gaat dan op tournee en zal waarschijnlijk in maart in De Toneelschuur te zien zijn. ALMA POST Siegers. De Haarlemse kunstenaar Ite Siegers exposeert tot 21 december teke ningen, foto’s en litho’s in Galerie Asselijn aan de Lange Leidsedwarsstraat in Am sterdam. Ter gelegenheid van de expositie werd het boek Lijn, in landschap, van Siegers, ten doop gehouden. Het boek zal komende zaterdag ook worden gepresen teerd bij Galerie Magazijn in Groningen. Tsjaikovski-concours 1970, met de streek en loonvorming van zijn leermeester Ro- stropovitsj, maar uit de afwikkeling van het hele muzikale discours sprak een sterk persoonlijke kleur. Dit celloconcert ook al als een soort zwanezang te beschouwen, doordat het geschreven werd voorafgaand aan Schu manns zelfmoordpoging die een catastro fale wending aan zijn leven gaf kreeg bij Geringas een vertolking met aanscher ping van de juiste accenten: zwaarmoedig in het hoofdthema, klaaglijk in de cantile ne en navrant-lyrisch en gehaast in de finale. Dirigent en orkest begeleidden de solist meestal volgzaam, maar wat de strijkers betreft echter soms wat al te voorzichtig en wat de blazers aangaat daarentegen weleens wat opdringerig van klank. JOHAN VAN KEMPEN CD 03 rust op een ronde metalen schaal, die heel zwaar moet zijn, want de bewegingen van het podium zijn traag. Allerhande even- wichtsexperimenten volgen. Samen op één kant staan, met een snoekduik er op 11 nden, de ctrice Heen, springend: door de zw;rte blijft de ondergrond verend meegeven. Vierkantier heeft geen betekenis (in te genstelling tot eerdere produkties van Me kaniek, Co-con en Het reservaat). Het is een puur kijkspel, waarbij het mooie hem vooral zit in de kostuums van Marianne Strategie! en het licht. Het trage kantelen van de ondergrond, de eentonige muziek en de beweging van de acteurs vond ik niet schokkend meer als je zijn taal kent, maar niettemin niveau. Voor mij nieuw en ongemeen verrassend zijn de drie litho’s van Herman Geerdink. Ze doen wat den ken aan het neo-expressionisme van de Duitsers en roepen de reuze spannende vraag op hoe mooi de bewust gehanteerde lelijkheid in de beeldende kunst kan zijn. Er is klasse voor nodig om die vraag serieus aan de orde te stellen. Geerdink moet wel over die klasse beschikken. Ook Hans van der Horst lijkt zich in zijn colla ges met deze problematiek bezig te hou den, al doet hij het .„kneuteriger”. Waar Geerdink aangrijpend banaal is, daar denk je bij Van der Horst aan verfijnd fröbelen. De beoogde ironie dreigt zich zelf in de staart te bijten. Het object en de polaroidfoto van Piet van Leeuwen zijn merkwaardigerwijs de twee enige werken die buiten de klassieke kaders treden. Is Van Leeuwen echt de enige binnen Haar lem die zich met dit grensonderzoek bezig houdt? Tot zover de keuze van de jury. De keuze uit de niet aangekochte inzendingen, is, zoals boven al vermeld, een beperkte. Ook kwalitatief valt er niet veel over te melden. Het kost Ton de Kroon weinig moeite om op te vallen. Joop Stoop dreigt hele interessante dingen te doen. Naast zijn twee boeiende schilderijen zond hij een fotocollage over Berlijn in. Deze laat ste zét zijn schilderijen in het licht van Duitse beïnvloeding. Men zou er meer van HAARLEM. Een flink deel van het Haarlemse concertpubliek bleek getuige het te vroeg ingezette applaus en bravogeroep niet op de hoogte te zijn van de afloop van Tsjaikovski’s Zesde symfonie: de Pathétique. De aangrijpende zwanezang van deze beroemde romantische componist, kent juist in de finale niet het gebruikelijke tumult maar daarentegen een adembenemende verstilling. Het gaat hier om een in muzikale vorm gegoten zielsbekentenis van de meest tragische orde anticiperend op Tsjaikovski’s zelfmoord, kort na de totstandkoming van dit meesterwerk. De toehoorders die het enerverende der de deel als besluit van deze symfonie beschouwden, zullen in elk geval zeker geen last hebben gehad van enkele mis sers die in samenspeltechnisch opzicht bij deze uitvoering, in handen van het Noord- hollands Philharmonisch Orkest, voor kwamen. Veeleer zullen zij in beslag geno men zijn door de spannende uitwerking van de contrastrijke belichting, waarvan gastdirigent André Vandernoot (die, zoals bekend, zijn leiderschap bij het NPO per 1 september jongstleden verruild heeft voor een soortgelijke functie bij het Brabants Orkest) deze muziek voorzag. En met name trof de beklemmende at mosfeer, die in de finale werd opgeroe pen. Vandernoot had dit wegzinken in de berusting aan het slot van deze symfonie overigens al in de opbouw voorbereid. Dat deze dirigent inderdaad de uitkomst en daarmee de strekking van het geheel op alle momenten doorvoelde, was vooral ook te merken bij het culminatiepunt van de wanhoop in het eerste deel, waar de dramatische energieën zich met een zie dende kracht ontladen, alvorens ook daar de klank wegebt om over te gaan in een smachtende lyriek in de violen. Vandernoot was duidelijk met hart en ziel bij de zaak betrokken. Uiterste ge kweldheid, verbeten trots, koortsige opge- jaagdheid en tedere mijmering; alle as pecten werden in deze Pathétique zeer bewust aan de orde gesteld. Een ander romantisch meesterwerk had men dan evenals de ter inleiding ge speelde Zauberflöte-ouverture van Mo zart al op dit concert als programma punt achter de rug: Schumanns Cellocon cert. Hier uiteraard niet Tsjaikovki’s ma nier van doen, waardoor je er als toehoor der met de haren wordt bijgesleept, maar een minder zeker formulerende, introver te wijze van componeren die in de luister- praktijk een volledige en voortdurende aandacht vereist om de draad van het muzikale betoog niet kwijt te raken. Iemand in je buurt die draait of hoest kan hier afleidender werken dan bij welk an der romantisch celloconcert dan ook. De in Duitsland gevestigde Russische cellist David Geringas verbond zijn fijn zinnige muzikantennatuur overigens op bijzonder indringende manier met de so lopartij in Schumanns concert. Al direct trof deze winnaar van het Moskouse moeten zien. Tenslotte, tussentitels als „einde van de neuzel” en „kinderdroom” gaat een wereld schuil van ongein en goede bedoelingen en dat zijn beiden din gen die de wereld van de beeldende kunst tot een ramp maken. Blijft inmiddels de vraag of de emotio neel zo voorstelbare woede van de protes terende kunstenaars tot de tactisch ge sproken juiste actie heeft geleid. Wie zich voor jurering beschikbaar stelt accepteert daarmede impliciet de uitgangspunten van de jury. Wie, om welke reden dan ook, bezwaar heeft tegen jurering, behoort niet in te zenden. Er zijn overlegorganen waar binnen men met zijn klachten kan komen. Het gevaarlijkste aspect aan een protest achteraf is echter dat de indruk zou kun nen ontstaan dat men met zijn protest een onafhankelijke jury in gebreke stelt. Als de protesterende kunstenaars hun zin krijgen en het niet bestede geld alsnog zou worden gebruikt door de gemeente, dan zou dit kunnen worden uitgelegd als een correctie van gemeentewege op het jury- beleid. Hoe fataal dót zou kunnen zijn horen toch in de allereerste plaats die kunstenaars zélf te beseffen. Hoe dan ook, dat er vóór de gemeente-aankopen van volgend jaar eerst maar eens duchtig ge praat moet worden lijkt een duidelijke zaak. In het ontwerp van Hinrichs zou het orkest op een plateau ver boven het toneel spelen. Dit bleek muziektechnisch niet mogelijk te zijn en sinds de première zit het orkest in de bak. Hierdoor zou, vol gens Hinrichs, het decor niet het cachet krijgen dat het zou moeten hebben. Eis van Hinrichs in het geding was, dat het orkest toch bovenop zou moeten plaatsne men. Als dit niet mogelijk zou zijn moest, aldus de subsidiaire eis, dient de naam van Hinrichs als decorontwerper van affi ches en uit programma’s verdwijnen. Bo vendien wilde Hinrichs dat er perscom muniqués verzonden zouden worden waarin de zaak wordt uitgelegd. Mr. Asscher hield de zaak pro forma aan en gaf beide partijen de raad eerst nog eens met elkaar te overleggen. Op 11 december wordt de zaak voortgezet. AMSTERDAM (ANP). De vice-presi dent van de rechtbank in Amsterdam, mr. B. Asscher, heeft dinsdagmidag ge probeerd een oplossing te vinden voor het verschil van mening over een decor dat tussen decorontwerper Martin J. A. Hinrichs (een van de zonen van de overle den Beppie Nooy) en de Stichting Am sterdams Volkstoneel leeft. Hinrichs had tegen de stichting een kort geding aange spannen omdat volgens hem een onjuist gebruik gemaakt wordt van het door hem ontworpen decor in de produktie „Po- tasch en Perlemoer”. het gewicht van de spelers klapt het naar achteren zodat je kunt zien hoe het zit: het Gemeente-aankopen, een heet hangijzer Voorstelling door mimetheater Me kaniek. Muziek: Steve Reich. Kos tuums: Marianne Strategies Tech niek: Kees van Leeuwen. Spelers: Fransjoris de Graaf, Joep Hoedjes en Anke Pluim. Tot en met 12-12 le Nas saustraat 7, Amsterdam, daarna tournee. C/1 AMSTERDAM. Vierkantier van mimetheater Mekaniek is een spel van licht, geluid en beweging, waarbij de voornaamste rol wordt gespeeld door een bewegend podium. Een houten vierkant van vier bij vier meter, waaraan ook de naam van de voorstelling is ontleend. Aan het begin staat het in een hoek van 45 graden naar het publiek toegekanteld, tien centimeter boven de grond. Op de hoge kant staat een actrice. Ze draagt een lila ballettricot met pijpen in een kleur blauw die indertijd, toen hij in de mode was, als petrol werd aangeduid, bezaaid met lila stippen. De aanvankelijk paarse belichting wordt gaandeweg witter, en de speelster gaat het vlak verkennen in verschillende, vaak kikkerachtige, bewegingen. Ze wordt begeleid door de minimal-music van Steve Reich. Derde concert A-serie door het Noordhollands Philharmonisch Or kest. Gastdirigent: André Vander noot. Solist: David Geringas, cello. Programma: Mozart, Schumann, Tsjaikovski. Concertgebouw Haar lem, 4 december 1979

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 9