Haarlem filmhuizen amsterdam C Ron Howard als acteur regisseur en schrijver UW! H.DE VRIES BOE. H.DE VRIES BOEKEN studieboekcentrum van kennemerland Woody Allen’s boekwinkels onder één dak „Manhattan”: opnieuw geslaagde romantische komedie mus 1977 00 b.v. algemene boekhandel en antiquariaat pttpost Peruviaanse indianen vernielen filmkamp Werner Herzog Dolle achtervolging in Grand Theft Auto ide Schokkende, griezelige effecten in Sisters Aasgieren vallen aan: bloedig oorlogsgeweld 17 VRIJDAG 7 DECEMBER FILM 1979 Charles Boost J Gébruik'm goed. Kijk eens, de kerstkaarten voor Lenie en Ar, oom Cor, tante Roelie, Opa Groningen, Jan-Willem en mevrouw van Duin, allemaal met de postcode bij het adres. Vorig jaar opgezocht in het postcode- boek en genoteerd op een lijst, nu zó bij de hand. Gedempte Oude Gracht 27 NEDERLANDSE EN BUITENLANDSE LITERATUUR Jacobijnestraat 5 ANTIQUARIAAT, BOEKKOOPJES EN MUZIEKLITERATUUR Jacobijnestraat 3 ALGEMENE BOEKHANDEL Gedempte Oude Gracht 27 ,,In de Kalfsvelspoort” STUDIEBOEKCENTRUM VAN KENNEMERLAND Jacobijnestraat 7 SPORT EN MEDISCHE LITERATUUR b.v. algemene boekhandel en antiquariaat studieboekcentrum van kennemerland „Kelly’s Heroes” waarmee Cinema Palace een einde maakt aan zijn lange reeks „Hair”-voorstellingen, is een Amerikaans-Joegoslavische co-produktie uit 1970 die onlangs opnieuw is uitgebracht in Nederland, waar ogenschijnlijk een nijpend tekort aan nieuwe films is. Enfin, een goede reprise is nooit weg en „Kelly’s Heroes” bezit alle ingrediënten van een groots opgezette avontu renfilm die profiteert van de verwarring in de laatste maanden van de oorlog als de Amerikanen al in Noord-Frankrijk zijn binnengedrongen. De doorbraak begon met Annie Geope Hall, dat satirische en tegelijk bit terzoete liefdesverhaal tussen Woody Allen en zijn geliefde te- )335 genspeelster Diane Keaton. Woody Allen’s humor die ook in vroeger werk al een melancholie ke ondertoon had gehad, was in die film van twee jaar terug min der vrijblijvend, meer doelge richt en van een diepere onder grond dan men van hem gewend was. ■gn Scène uit Grand Theft Auto (ADVERTENTIES) In de Filmschuur, aan de Smedestraat in Haarlem, wordt dit weekeinde nog Instant Pictures van de Nederlandse ci neast George Schouten getoond. Deze lange speelfilm over mensen in een kale nieuwbouwstad had zijn wereldpremière op Film International in Rotterdam, in februarie van dit jaar, onder de titel Polaroid. Van het begin af aan heeft Herzog voor zijn nieuwe film in Peru moeilijkheden ondervonden. In de pers werd een cam pagne tegen hem gevoerd en anthropolo- gen en zendelingen en missionarissen be schuldigden hem ervan de leefwijze van de Aguarunas te corrumperen. Herzogs film zou gaan over het leven van de in Ierland geboren rubbermagnaat „Fitzcaraldo”, die ooit het feit volbracht een boot van 300 ton over land heen van de ene naar de andere zijrivier van de Amazone te trekken. Voor de film zijn gecontracteerd de Amerikaanse acteur Jack Nicholson en de Britse popzanger Mick Jagger. zoals hij de film omschrijft, te maken waarin zich het lot van enkele mensen in hun onderlinge verhoudingen afspeelt te gen het indrukwekkend décor van Man haften. Dat de filmer dit deel van groot- New York vurig bemint wordt al duidelijk in de openingsbeelden, een meeslepende montage van stadsgezichten in zwart-wit: Central Park, Park Avenue, de Queensbo- ro Bridge, Washington Square en dat alles op de muziek van Gershwin’s „Rhapsody in Blue” met Allen’s stem die buiten adem naar woorden zoekt om zijn alles-omvat- tende liefde voor de metropool uit te kun nen drukken. Zijn liefde voor de bewo ners en meer speciaal zijn vrienden uit een groepje quasi intellectuelen is minder onstuimig. Als Isaac Davis, een succesvol schrijver van tv.-spelen fungeert Allen min of meer Het opmerkelijke hierbij is dat voor het totaal de 23-jarige Ron Howard verant woordelijk is. Hij schreef niet alleen het scenario, maar regisseerde het ook en speelde bovendien de hoofdrol, een veel heid van activiteiten die op die leeftijd nogal ongewoon is. Nu is het verhaal erg eenvoudig. Als Ron’s jeugdliefde, de dochter van buiten gewoon rijke ouders gekoppeld dreigt te worden aan de zoon van een niet minder t tot kit Tel. 02 Haarlet 500. A teeg 1- poort welvarende familie, besluit de onderne mende jongeman met zijn geliefde naar Las Vegas te ontsnappen, een stad bekend om zijn snelle huwelijksvoltrekkingen. Voor de vlucht „leent” hij de Rolls Royce van de onwillige schoonvader-in-spé en begint een race dwars door Amerika daar bij achtervolgd door de verontwaardigde ouders van het meisje, de teleurgestelde Daarom is het deze week rustig geble ven met nieuwe films waarvan de enige min of meer vermeldingswaardige „The grand Theft Auto” behoort tot het popu laire genre van autobotsingen en autover- nielingen op grote schaal waaraan dit maal een handig bedacht en niet van humor ontbloot verhaal ten grondslag ligt. It prin »nstr. 3 Een Amerikaanse devisie die ver is doorgestoten maakt een praatzieke Duitse militair gevangen die bij een ondervra ging onthult dat in een naburig dorp een aanzienlijk bedrag aan gouden staven in een bank in veiligheid is .gebracht. En hoewel de bank enige tientallen kilome ters achter het Duitse front ligt is een niet te stuiten hebzucht opgewekt bij het groepje Amerikanen dat de oorlog wil beëindigen met wat geld op zak. Er wordt een ingewikkeld plan opge steld om door de Duitse Unies te breken en vervolgens met een meegevoerde tank de Duitse bewaking van de bank te overval len. Zoals meer gebeurt met goed voorbe reide plannen gaat er onderweg het een en ander mis en bij de bank wordt de tank waarop alle hoop gevestigd is, buiten wer king gesteld door de hardnekkige Duitse weerstand. Als geweld niet baat, moet het gezonde verstand ingeschakeld worden. De Ameri kanen weten de Duitsers ervan te overtui gen dat er genoeg geld op de bank ligt voor hen allen en dat men beter de buit kan delen dan elkaar uitmoorden. En als het oprukkende Amerikaanse leger het dorp komt bevrijden zijn de goudstaven verdeeld en in verschillende richtingen weggevoerd. Het is natuurlijk een immo reel verhaal maar het publiek houdt van geslaagde misdaden, vooral als ze door sympathieke mannen als Clint Eastwood, Telly Savalas en Donald Sutherland met bravour worden uitgevoerd. Bloediger oorlogsgeweld vinden we in „Aasgieren vallen aan” die Lido op zijn programma heeft genomen en waarin en kele belanghebbende Engelse bankiers in grijpen in een machtsstrijd tussen twee Afrikaanse leiders. De bankiers nemen huurlingen in dienst om de strijd in hun voordeel te doen beslissen en ze vinden niemand minder dan Richard Burton en Roger Moore be reid het legertje huurlingen aan te voeren. Het wordt een verwarde en bloedige affai re die alleen maar bedacht is om het nodige geweld in een film te brengen die nauwelijks spannend is maar alleen op een uiterst naargeestige en hypocriete ma nier het zich mengen in interne conflicten goed tracht te praten. Sensatie ook in Luxor waar „Avalanche Express” van Milaan naar Rotterdam rijdt met aan boord een overgelopen Rus op wie een groepje Sovjet-spionnen jacht maakt die op hun beurt weer in de gaten gehouden worden door enige CIA-man- nen. Door onderweg een lawine te veroor zaken weet de gevluchte Rus zich uitein delijk van zijn achtervolgers te ontdoen en zo de dood van zijn vrouw onder Stalin te wreken. Met Mark Robson als regis seur, Jack Cardiff als cameraman en ac teurs als Lee Marvin, Robert Shaw, Maxi milian Schell en Horst Buchholz had men een betere film verwacht dan uiteindelijk uit de bus is gekomen. Ook Studio, meestal direct in om een goede keuze te doen uit de lopende pro- duktie, heeft deze week teruggegrepen naar een oude en niet eens zo erg goede bekende, namelijk naar „A Star is bom” met Barbra Streisand en Kris Kristof- ferson. De film is door Fran Pierson gemaakt maar het vertrouwde thema (al in 1932 en in 1937 toegepast) van getrouwde kunste naars van wie de man op retour is terwijl de vrouw snel opstijgt tot stardom. Wat natuurlijk conflicten, frustraties en uit eindelijk verwijderingen oproept. Dat alles zien we uitvoerig gebeuren in deze uiteraard met muziek en concerten opgesierde film die nogal abrupt met de zelfmoord-race van Kris eindigt. In de nachtvoorstellingen vallen op „Sisters” in Roxy en „Haar tweede leven” in Studio. „Sisters” is een uit ’72 daterende film van Brian de Palma, de bekende Hitch- cock-epigoon die zich zelf bedient van de muziek van Bernard Herrmann, de jaren lange vriend en hof-componist van de „master of suspense”. De Palma houdt, evenals zijn leermees ter van schokkende effecten. Al dadelijk in het begin doodt de actrice Daniëlle. Vooral het meer dwnaopvallendis ces van „npocalypse” zorgt voor moeilijkhe den, vooral nu volgende week de nieuwe Bert Haanstra ingaat die volgens af spraak in de kerst en nieuwjaarsweken inTuschinski moet draaien. En gezien de verwachtingen zal dat gaan draaien ook weer op een „long run” in Amsterdam uitdraaien, ook al zet Een Pak slaag” in meer dan vijftig theaters in ons land tege lijk in. Van 12 tot en met 15 december heeft de filmschuur de klassieke film van de Ja panse regisseur Akira Kurosawa, The Se ven Samurai, op haar programma geno men. Deze film is niet alleen een hoogte punt in het werk van Kurosawa maar representeert ook het hoogste niveau van de Japanse filmgeschiedenis in het alge meen. Film-Inn Zandvoort (Prinsesseweg 34- Openbare Bibliotheek in Zandvoort) draait zaterdagavond Keizer Tomaten- Ketchup. Deze door Shuji Terayama gere gisseerde film betreft een kinderrevolutie en de gevolgen van de daaraan opgebouw de kindermaatschappij. Aanvang 21 uur. In het aktiviteitencentrum Zero aan de Bakenessergracht 8 in Haarlem is woens dag 12 december de science-fiction-film The Omega Man te zien. Boris Sagal regi- seerde Charlton Heston als de enige onbe smette overlevende van een aantal ket- fing-explosies die later een groep ontaar de wezens tegenkomt. Aanvang 20 uur. (Voddy Allen in Manhattan Zijn nieuwe film moest uitmaken of „Inte riors” een toevalstreffer was of de volgen de stap op een nieuw ingeslagen pad. Maar Woody Allen mag dan, volgens eigen verklaring een neuroticus zijn vol ang sten, dwangvoorstellingen en mysantropi- sche buien die nu al twintig jaar bij een psychiater op de bank ligt, niettemin zit hij nu al meer dan vijftien jaar in het vak en weet dus uit ervaring dat hij zich nu geen misstap kan permiteren. Vooral ook nu hij met internationale successen als „Play it again Sam”, „Annie Hall” en „Interiors” de ogen, niet alleen van zijn landgenoten maar ook van talloze bewon deraars in het buitenland op zich gericht voelt. Hij heeft zijn aanhang niet teleurge steld. Met „Manhattan” is hij er opnieuw in geslaagd een „romantische komedie”, Zonder de première van „Manhattan” zou het Amsterdamse bioscoopprogramma er maar magertjes, althans wat betreft nieuwe films, hebben uitgezien. Enkele minder belangrijke films vullen hier en daar de opengevallen plekken in een programmering die bepaald wordt door onvoorzien lange prolongaties. Vauxi 00 Di« 972 20 jgeot 1 e en ze 600. M >ij A’da De overbekende intrige is met veel flair en gevoel voor varianten door de aan staande bruidegom, in dit geval door re gisseur Ron Howard in destructieve beel den vastgelegd wat niet zal nalaten het publiek in opgewekte stemming te houden. Breton zonder enige aanwijsbare reden haar minnaar die ze de vorige avond heeft leren kennen. Als een overbuurvrouw, de journaliste Grace Collier die iets gezien heeft van de moord de politie waar schuwt, is het lijk inmiddels in een sofa verborgen, zijn alle sporen van het bloedi ge voorval verwijderd en er is een verhuis- firma ingeschakeld om de divan weg te halen. Later is er nog sprake van een Siamese tweeling die geopereerd is, wat de dood van een der zusters ten gevolge heeft, waarna de in leven gebleven Daniëlle bij voorkomende gelegenheden de persoon lijkheid van de overledene o verneemt. Maar niets is geheel waar in dit kunstig geconstrueerde verhaal dat van de ene verschrikking in de andere overgaat. Het wordt dus griezelen in de nacht bij een knap maar weinig origineel filmma ker die later aanvullende horrorfilms zou maken als „Phantom of the Paradise”, „Obsession” en „Carrie”. „Haar tweede leven”, maandagavond en in de nacht voorstellingen in Studio, is een vertaling van Mogliamante van regisseur Marco Vicario. De wijnhandelaar Luigi (Marcello Ma- stroianni) heeft een vrouw getrouwd die hij als frigide heeft ervaren en daarom verwaarloost hij haar. Zijn vrouw Anto nia (Laura Antonelli) brengt haar dagen in bed door, een nutteloos bestaan. Luigi raakt plotseling betrokken bij een anar chistische aanslag en duikt onder. Abrupt verlaat Antonia haar bed en neemt de zaken over. Zij wordt een ander, herboren mens. Wanneer Luigi en Antonia elkaar weer vinden zijn zij beiden rijp om een nieuwe relatie op te bouwen. Een psychologische ontwikkeling die twee mensen moesten doormaken om ein delijk weer verder te kunnen gaan, heeft betrekking op de algemene relatie tussen dé vrouw en dé man en de weg die zij nog hebben te gaan. huwelijkskandidaat, de politie en verder door allen die uit zijn op de in het vooruit zicht gestelde hoge beloning. Het wordt een dolle en verwarde achter volging waarbij om beurten alle betrok ken volgauto’s in puin worden gereden en alleen de Rolls Royce van het trouwlustige paar dat ook nog hinder heeft van ingezet te helicopters, buiten schot weet te blijven en erin slaagt het eerst Las Vegas te bereiken. De overgang naar „Interiors” waarin hij zelf niet speelde, was als het ware voorbe reid, al hadden weinigen kunnen vermoe den dat Allen in staat was zo angstig duidelijk en scherp menselijke verhoudin- *ye9ei gen te tekenen die ongewild in onbegre- eUj penheid, bitter verdriet en droeve schei- all., dingen zouden eindigen. Met een verba- 372734 zingwekkend psychologisch inzicht en ge voel voor tragedie zonder zware accentan en vol ironische relativeringen lukte het Allen een fascinerend familiedrama in beeld te brengen dat zich in de „betere” kringen van Long Island afspeelde en dat door emotionele tekorten en contact armoede bepaald wordt. Een dergelijke Intrige vol subtiele nuances heeft een ster ke bezetting nodig om het doek te „vullen” en de gevoelscomplicaties over te brengen en ook in dit probleem van „casting” en spelregie, bleek Woody Allen een meester. Begrijpelijk dat na deze overgang van luchtig amusement naar O’Neill-achtige dramatiek Allen’s aanhangers met span ning uitkeken naar zijn volgende project. als een kritische toeschouwer van het ver val dat hij om zich heen ziet, geestelijk en moreel verval maar ook ecologisch verval, een onstuitbaar proces dat zijn neurose slechts versterkt. Daardoor blijft Allen een acceptabele moralist, omdat hij zich zelf niet uitsluit als hij de samenleving en zijn omgeving aanvalt, wat hem tegelijk materiaal oplevert voor een boek over New York dat hij bezig is te schrijven. De intrige is sober en koel gehouden. Slechts enkele vrienden (of vijanden) van Isaac zijn er bij betrokken. Daar is bij voorbeeld zijn intellectuele metgezel pro fessor Yale die bezig is (en dat wel zal blijven) aan een biografie van O’Neill. Hij is een vertrouweling en gesprekspartner van Isaac tot deze bemerkt dat Yale hem zijn tweede liefde (Diane Keaton) afhan dig heeft gemaakt. Isaac, bovendien be dreigd door zijn eersté vrouw die een boekje wil opendoen over hun mislukt huwelijksleven, zoekt troost bij de zeven tienjarige Tracy (Mariel Hemingway) wier minderjarigheid hij echter wil ontzien. En zo is de cynische Woody Allen weer omgeven door de complicaties die hij vreest en toch ook weer niet uit de weg wil gaan. Ze dwingen hem tot zijn bekende aforismen, zijn sombere voorspellingen en toekomstige moeilijkheden. Maar dat hij minder wispelturig is dan hij zichzelf voor doet komen bewijst zijn ontslag uit zijn tv.-baan op principiële gronden en de daaruit voortvloeiende financiële conse quenties, want hij heeft twee vrouwen en een zoon te onderhouden. Dat is de dunne „story line” die de afzonderlijke ontmoetingen, voorvallen en gesprekken moet verbinden en die de mogelijkheid inhoudt om van gedachten te wisselen over Manhattan, over de opge blazenheid van pseudo-intellectuelen, het tragische zelfbedrog en de misleiding, waaronder zijn bewoners onbewust leven. Maar Woody is geen pathologische zwartkijker. Hij blijft de humor van het leven, of wat er van overgebleven is, zien en hij heeft altijd nog wel een verliefdheid om naar uit te kijken. En als alles wegvalt blijft Manhattan overeind als insprireren- de kracht voor zijn boek, dat ondanks alles een liefdesverklaring aan New York blijft, zoals ook de film dat is geworden. (Alhambra I en Tuschinski 2 in Am sterdam. GLS, d-, nei js ƒ95 Herzog deelde maandag in Lima mee dat niemand van de 50 man die in dienst waren genomen om huizen en boten te bouwen waren gedeerd, maar dat zij wel waren weggejaagd en dat het filmdorp in brand was gestoken. De schade, ook aan apparatuur, beloopt volgens hem 80.000 dollar. LIMA (Peru), (Reuter). Tweehonderd met karabijnen, speren en machetes ge wapende indianen van de Aguarunastam hebben een kamp in de jungle vernield dat zou dienen als belangrijkste terrein voor een film van vele miljoenen dollars van de Westduitse regisseur Werner Herzog, Bill Finley en Margot Kidder in Brian de Palma's Sisters Liefdesverklaring aan New York

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 17