Academie wacht
met toelating
Globe gestolen
eerste vrouw
BIJZONDER
AANBODVAN
PANDER.
Twee kleine groepen gewenst in plaats van een groot gezelschap
Belangenorganisatie zonder winstoogmerk in de bres voor lokale bands
Toneelkostuums
schiphol oirport hiLtonFïïl
Betrokkenheid
Doorgaan
Heel het gezin geniet de weekend-brunch
re BONNETERIE
Pander
jf j
9
VRIJDAG 7 DECEMBER
1979
KUNST
door Ko van Leeuwen
-
Wandverlichting
0
NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST
iiFMWHSuii
^GULDEN
Oude Groenmarkt 4^
Haarlem. Tel. 327795
Hilversum 3
HAARLEM/AMSTERDAM.
Hauser Orkater gaat uit elkaar.
Dit opzienbarende gerucht doet
al geruime tijd de ronde. Vooral
binnen de theaterwereld worden
steeds stelliger klinkende gelui
den vernomen dat de zo succes
volle muziektheatergroep zal
stoppen. Zelf hulde de groep zich
het liefst in een geheimzinnig stil
zwijgen wanneer de geruchten op
tafel kwamen. Zo ontstond lang
zamerhand een merkwaardige
onzekerheid, maar toch werd
langzaam duidelijk dat Hauser
Orkater het zeker niet voor ge
zien houdt in de theaterwereld.
Er zijn oriënterende gesprekken
geweest over de toekomst binnen
het gezelschap en die hebben ge
leid tot een aantal plannen voor
de toekomst. Daarin zullen be
paalde vergaande veranderingen
worden doorgevoerd. Verande
ringen die in elk geval het huidige
gezicht van Hauser Orkater dras
tisch zullen wijzigen.
Stichting Popmuziek Kennemerland
met eigen platenproject
van start
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIES)
1
Concertgebouw Haarlem vrijdag 14 december 1979
20.15 uur
DERDE CONCERT SERIE B
ir.
entrée f 12,— (a.i.) c.j.p. geldig
6
K
Amsterdam: De Bonneterie en Pander, Kalverstraat 185/Rokin 142
O.a: zalm, paling, garnalen, krabsla. schelvislever,
forel, patés, artisjokbodems, russisch ei, soepen,
vlezen, puree, stroaardappeltjes, franse kazen,
sachertorte. mousse en chocolat en nog veel meer
en van dit alles neemt iedereen zo veel en zo vaak
men wil. Dat kost volwassenen fl. 32,-per persoon,
en voor schoolgaande kinderen, beneden de
17 jaar, in gezelschap van hun ouders, maarfl. 1,-
voorelkjaarvan hun leeftijd.
Brunchen bij Hilton Schiphol
Zaterdag en Zondag van 12 00 tot 14 30 uur
Voorlopig heeft Hauser Orkater de han
den vol aan de voorstelling Zie de mannen
vallen, die momenteel (t/m komende zon
dag) in de Toneelschuur gaat en waarvan
sinds kort ook een elpee bestaat. Zie de
mannen vallen is nog lang niet uitge
speeld. Marc van Warmerdam, die buiten
zijn artistieke inbreng ook een belangrijk
deel van de zakelijke leiding op zich
neemt, vertelt van een langdurige tournee
door bijna heel Europa, te beginnen rond
de jaarwisseling in Rome en eindigend
medio mei in Parijs. Tussendoor ligt er
ook nog een trip naar de Verenigde Staten
in het verschiet, van half maart tot half
april, waarin opgetreden wordt in onder
meer Los Angeles en Santa Cruz.
Wat de vaagheden rond de nieuwe plan
nen van Hauser Orkater betreft, daarover
wil Marc van Warmerdam na overleg met
PARUS (UPI). De Academie Fran-
caise heeft donderdag besloten de verkie
zingen die voor het eerst in haar 344-
jarige geschiedenis een vrouw zou toela
ten, voor drie maanden uit te stellen.
Zaterdagavond is men welkom als de
,Jiard-beat”-formatie Vandattum en de
rockgroep Pastics in een live-atmosfeer
in het café De Gooth worden geregi
streerd. De opnamen zullen tussen 21 en
24 uur plaatshebben met behulp van een
mobiele, ingehuurde studio. Een derde
act, Pierre Anniversaire, komt in de
Haarlemse Zeezichtstudio eerst dinsdag
aan bod. Een E.P.’tje met de opnamen
worden half januari door de stichting
uitgebracht, waarbij de maximale op
brengst vermoedelijk net de kosten zal
dekken.
se en L-Seven, Haarlemse bands met een
landelijke faam, kunnen zich in eigen stad
nauwelijks presenteren. Dat is toch te
idioot?”
groep bezig bent. De boekingen moeten
lang van tevoren gedaan worden. We heb
ben nu al weer geboekt voor 1981”.
De spelers en technici van Hauser Orka
ter zijn ongeveer in september eens rond
de tafel gaan zitten. Een aantal van hen
vond het werken met de groep zoals dat
tot dan toe gebeurd was, artistiek niet
meer haalbaar.
Amsterdam/Schiphol. telefoon 020-5115911
Voor mensen die van
boeken houden en
bergruimte nodig
hebben heeft Pander
een beperkte serie eike-
houten, warmbruin
getinte boekenkasten.
Royaal genoeg
want de vijf robuuste
legplanken en de
bodem samen bieden
plaats aan ruim
5/2 meter boeken.
De afmetingen zij tl:
200x90x30 cm.
Naast elkaar
geplaatst vormen de
kasten een fraaie
boekenwand.
De speciale prijs voor
dit pracht meubel is
f795,-. Let wel: zolang
de voorraad strekt.
In de wagen bevond zich ook het
complete decor. Voorzover bekend is
daarvan niets gestolen. Aangezien de
kostuums „eigentijds” zijn, kunnen de
voorstellingen van Bloed van de Hon
gerlijders de komende dagen, onder
meer in Tilburg en Eindhoven door
gaan. Omdat de kledingstukken echter
een belangrijke rol spelen bij de sfeer
bepaling van het stuk is Globe er, aldus
de woordvoerder, erg op gebrand ze
terug te krijgen. De kostuums hebben
slechts een betrekkelijke waarde.
Reijnders: „Wij weten dat er in Haarlem
en omgeving een behoefte bestaat aan een
dergelijke club voor live-concerten. In de
weekeinden trekken honderden mensen
naar Amsterdam. Een concert met Grup-
po Sportivo in het Haarlems Concertge
bouw is binnen enkele dagen uitverkocht.
Concerten in de Beijneshal met Luilak-
nacht zijn afgestampt. Maar iets beleids
matigs op dit gebied gebeurt er niet. Als je
nu bijvoorbeeld een onbekende groep een
kans biedt in het Heemsteedse Sneeuwbal
(centrum 111 - red.) dan komen daar wei
nig mensen op af. De moeite is te groot om
helemaal naar de Herenweg te gaan als je
niet weet of het dat inderdaad waard is.”
Sjef: „Je krijgt zo inderdaad een vicieu
ze cirkel. Zo kan het gebeuren dat alleen
zo nu en dan een bekende groep in deze
regio neerstrijkt en lokale bands amper
aan bod komen. Terwijl zo langzamer
hand elk dorp in de kop van Noord-Hol-
land over een dergelijk podium beschikt,
ontbreekt iets dergelijks hier. Barrelhou-
4r=ïk/>->
programma: Van Beethoven - Symfonie no 6 „Pastorale”
Mahler - Lieder eines fahrenden Gesellen
Bartók - Concertsuite uit „de Wonderbaarlijke Mandarijn"
de groep eindelijk wel wat kwijt. Hij stelt
voorop dat er nog niets definitief is vast
gesteld, maar wil er niet omheen dat de
gedachten over de toekomst, zoals die bij
de mensen van het gezelschap leven,
steeds concreter vormen gaan aannemen.
Wanneer de plannen van Hauser Orka
ter kunnen worden verwezenlijkt, dan zal
de groep zoals deze nu bestaat inderdaad
verdwijnen. In feite komt het er op neer
dat er enkele musici bij Hauser Orkater
zullen vertrekken. (Garard Atema, Chris
Bolzeck, Rob Hauser en Eddy Wahr).
Daarvoor in de plaats komen acteurs met
grote ervaring, met wie momenteel nog
gesprekken gaande zijn. Er zullen verder
twee kleine groepen komen in plaats van
de ene grote van nu.
Marc van Warmerdam: „We bestaan nu
acht jaar. We zijn indertijd vanuit Velsen
begonnen. Dankzij een fantastische inzet
van allemaal hebben we een enorme ont
wikkeling doorgemaakt. We zijn het thea
ter binnengegroeid en we hebben steeds
naar nieuwe ontwikkelingen binnen de
groep gezocht. Wat we deden lag in het
begin niet zo gemakkelijk. We hebben nu
een aantal programma’s achter de rug
van prima artistieke kwaliteit, daar zijn
critici en publiek het over eens, dus wij
hoeven dat zelf niet eens te zeggen. Met
het talent dat we nu in huis hebben kost
het geen enkele moeite nou ja om
opnieuw een sterk programma in elkaar
te zetten. En daar gaat het nou precies om.
Dat betekent dat de echte uitdaging, het
echte avontuur, er voor velen van ons een
beet, e uit is. Eddy Wahr (drummer, red.)
zegt heel terecht: Ik wil wel eens wat
anders dan een hele dag opbouwen, drie
nummertjes drummen en dan weer afbre
ken en verder trekken. Mijn broer Vincent
(bespeelt diverse gitaren) wil ook wat
meer in de muziek gaan doen. Verder
vindt hij zich nog te jong om nu al te weten
hoe het er over anderhalf jaar voor hem
uitziet. En dat weet je als je in een theater-
kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange
Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur.
Het bestuur van de Stichting Popmuziek Kennemerland in amicaal gesprek bijeen; v.l.n.r.
Sjef Huurdeman, Rob Haverkamp en Jan Reijnders: „Er is méér dan Hilversum 3".
De jonge stichting heeft ermee gewacht
om zich te presenteren naar de plaatselij
ke en provinciale overheden. Veel ruimte
voor een beleid op dit gebied lijkt voorals
nog niet voorhanden. Gewezen wordt op
het feit dat in een gemeentelijke welzijns-
nota in Haarlem wel de amateuristische
muziekbeoefening wordt genoemd, maar
de honderden popmuzikanten geen letter
aandacht krijgen. Huurdeman: „Als cul
tureel fenomeen wordt pop - en dan heb
ben wij het over de zogenaamde betere, of
progressieve pop (je zou het ook rock en
aanverwante kunnen noemen) - nog niet
erkend. Wij willen duidelijk maken dat er
méér is dan de brei van Hilversum 3.”
Als het plaatje dat de stichting gaat
produceren wordt uitgebracht zal men
zich officieel gaan presenteren. Een eerste
activiteit en een tastbaar bewijs is er dan.
„Drie nieuwe bands met eigen muziek
kunnen zich dan laten horen”, zegt Sjef.
„Tientallen anderen kunnen dat vermoe
delijk nooit, en dat terwijl er ook een
vormend aspect bij komt kijken. Jonge
ren die een bandje vormen, komen op een
jonge leeftijd met de maatschappij, met
muziekuitgeverijen, met de BUMA/
STEMRA, noem maar op, in aanraking.
Dat zijn uitstekende ervaringen voor hun
latere ontwikkeling. Nu krijgen die men
sen geen poot aan de grond. WÜ vinden
dat deze mensen steun behoeven.”
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM. „Moet het echt met pu
bliek erbij?”, laat één van de twee jonge
rockbands nadrukkelijk vragen tijdens
een laatste afrondende bespreking afge
lopen zondag. Het uur U nadert en dan
wordt plotseling beseft dat de opnamen
die zaterdagavond vanaf 21 uur live in
het Haarlemse café De Gooth op de Bo
termarkt worden gemaakt, ook worden
vermenigvuldigd en derhalve voor het
nageslacht worden bewaard. Het ver
vaardigen van een grammofoonplaatje is
voor de gemiddelde popmuzikant een
soort jongensdroom die maar zelden
wordt vervuld. De zojuist opgerichte
Stichting Popmuziek Kennemerland
helpt op een non-profit-basis - vergelijk
baar met Cat Jazz Records op jazzgebied
- zo’n wens te verwezenlijken.
EINDHOVEN-AMSTERDAM
(ANP). Uit een vrachtwagen van
Zuidelijk Toneel Globe zijn in de
nacht van woensdag op donderdag de
kostuums gestolen voor het toneel
stuk Bloed van de Hongerlijders. De
wagen stond geparkeerd in Amster
dam waar de chauffeur van het in
Eindhoven gevestigde gezelschap
woont. Dit is donderdagmiddag mee
gedeeld door een woordvoerder van
Globe.
seerd waarbij Nederlandse topgroepen of
buitenlandse acts optreden. Wij willen als
stichting niet alleen dergelijke concerten
bevorderen, maar tevens tot een eigen
popclub naar Engels model komen die als
een volwassen podium kan fungeren. We
zijn de afgelopen tijd in onderhandeling
geweest om een pand in de Haarlemse
binnenstad daartoe te gaan benutten. Die
mogelijkheid is op het laatste nippertje
afgesprongen, maar zo’n club komt er
beslist.”
Sjef, die nu nog werkzaam is als stafme
dewerker van het Heemsteedse centrum
111, gelooft evenals Haverkamp (sociaal
timmerman) en Reijnders (werkzaam in
een platenzaak), heilig in de noodzaak om
tot een zodanige opzet te komen. „Dat er
zo’n centrum in Haarlem ontbreekt, laat
zich moeilijk verklaren, maar in de bin
nenstad zijn er nu eenmaal weinig panden
voorhanden waar een dergelijke activiteit
zou kunnen worden gesitueerd. Jongeren
centra, die veel als podium hebben gefun
geerd, hebben meestal in de jaren zestig
een aardig gebouw op de kop kunnen
tikken.”
Jan aanvullend: „Maar wij denken aan
een grotere'ruimte. In centra als DAC, of
vroeger Tioli, konden 200 250 mensen
een popconcert bijwonen. Je moet over
een ruimte kunnen beschikken waar
tweemaal zoveel mensen terecht kunnen,
wil het mogelijk zijn om een zinvol pro
gramma te presenteren.”
In de stichtingsakte heet het dat deze
door drie Haarlemmers opgezette belan
genorganisatie „eigentijdse muziekvor
men in Kennemerland wil helpen bevor
deren”. Dat is een zo ruime werkopdracht
dat er gemakkelijk misverstanden door
zouden kunnen ontstaan, zo meenden Sjef
Huurdeman, Rob Haverkamp en Jan
Reijnders. Zij zochten daarom naar een
concreet project waaruit de intenties van
de stichting duidelijk zouden kunnen
spreken.
Huurdeman: „Dat wij als club meer
willen dan plaatjes maken zonder daar
zelf baat bij te hebben is duidelijk. Het
fenomeen popmuziek neemt in deze regio
een ondergeschoven positie in. Er gebeurt
in een stad als Haarlem, waar een grote
belangstelling voor allerlei vormen van
popmuziek bestaat, eigenlijk ontstellend
weinig. Veel jonge, lokale bands die de
laatste tijd in Kennemerland als padden
stoelen uit de grond zijn geschoten, kun
nen hier nauwelijks terecht. Er zijn hier te
weinig podia om je te kunnen presen
teren.”
Jan Reijnders: „Dat dat een frustreren
de positie is, mag duidelijk zijn. Verder is
het zo dat er in Haarlem en omgeving
bitter weinig concerten worden georgani-
De verkiezing in de gelederen van de 40
„onsterflijken” zou donderdag zijn gehou
den, maar er zijn moeilijkheden gerezen
rond de kandidatuur van Marguérite
Yourcenar schrijfster onder meer van De
Memoires van Hadrianus, een „best-sel-
ler” die in zestien talen is vertaald.
De vraag is niet alleen of een vrouw tot
de academie kan worden toegelaten, ook
mevrouw Yourcenars nationaliteit is in
het geding. De toneelschrijfster, schrijf
ster en vertaalster van oude Griekse ge
dichten is sinds 1947 genaturaliseerd
Amerikaanse en woont in Maine. Hoewel
de Franse nationaliteit geen vereiste is om
tot de academie te worden toegelaten, is
het wel zeer gewenst.
De academie deelde mee dat zij de ver
kiezing had uitgesteld om te laten uitzoe
ken of de 76-jarige schrijfster de Franse
nationaliteit kan terugkrijgen. De uitge
stelde verkiezing vindt nu op 6 maart
plaats, wanneer een tweede zetel in de
academie openvalt.
wend. Als je de voorbereidingen, de repe
tities meemaakte, letterlijk alles gaat bij
ons door de mangel. Dertien mensen con
troleren alles artistiek van elkaar. Dat
heeft een grote kracht, maar het heeft ook
nadelen. Je kunt nooit een voorstelling
maken met een duidelijk verhaal. Het
verhaal kwam bij ons altijd achteraf. Als
je het programma klaar had begon je
langzaam een bepaalde lijn te ontdekken.
Zekere overeenkomsten, die nog maar
weinig aanvulling nodig hadden en er
ontstond een krankzinnig verhaal. Dat
was zo met Zie de mannen vallen, ook met
het Vermoeden”.
Uit het rondetafelgesprek kwam een
aantal persoonlijke wensen. Mare: „De
meest gehoorde wens is wel dat iedereen
kleiner wil gaan werken. Nu eens niet
meteen hierna weer een heel grote voor
stelling maken. Ikzelf denk bijvoorbeeld
dat ’t mijn beurt ook eens wordt om wat
meer tijd te vragen voor mijn artistieke
inbreng. Jij bent heel goed in die zakelijke
leiding, zegt iedereen altijd, nu goed, ik zet
me er met plezier voor in, maar eigenlijk
heb ik er een hekel aan. Het spel komt ook
voor mij op de eerste plaats”.
„We zijn met z’n allen aan het puzzelen
gegaan. We zeiden dingen tegen elkaar
waarmee we de anderen dan weer ver
baasden. Het valt niet mee om tegen
iemand, waarmee je jaren blijkbaar goed
gewerkt heb, opeens te zeggen: in een
nieuwe opzet wil ik niet meer met jou. We
hebben die dingen heel goed uitgepraat en
er ontstond een situatie waarin het duide
lijk werd dat Hauser Orkater afgelopen
was. Niks meer. Dat gaf iedereen een
soort gevoel van opluchting. Prima tijd
gehad, enzovoorts”.
heeft z’n talent ontwikkeld door keihard
en bloedserieus te werken. We hebben ons
nooit ergens zomaar vanaf gemaakt. We
beschikken nu over repetitieruimte, mate
rialen, auto’s en ga maar door. We zijn een
theaterbedrijf geworden waarin een
groep mensen werkt die barst van het
talent. En ook daarin is ontzettend veel
geïnvesteerd. Het grootste deel van de
mensen bij ons wil daarom toch door
gaan. Dat werd in gesprekken en persoon
lijke inventarisatie al gauw duidelijk.
Nou, in eerste instantie hebben we even
alles vergeten. Net gedaan of er niks was.
Je begint dus opnieuw. We hebben beke
ken hoe toen de wensen lagen.
Het resultaat werd een plan waarin de
Stichting Orkater blijft bestaan en waar
onder dan twee afzonderlijke groepen
blijven werken. Marc van Warmerdam:
„Het gaat om twee groepen die binnen het
kollektief de Stichting Orkater optreden.
Dat betekent waarschijnlijk minder voor
stellingen per groep en kleinere projekten
per groep. Maar het is ook een situatie die
zeker niet uitsluit dat je met z’n allen weer
eens één heel grote produktie gaat maken.
Maar wat we willen is binnen het kollek
tief een grotere souplesse. We hebben in
elk geval ruimschoots de tijd om daar met
z’n allen over na te denken”.
Van Warmerdam is van mening dat de
mogelijkheden binnen deze vernieuwde
opzet veel ruimer komen te liggen. Mare:
„Alle mensen die in dienst zijn van de
Stichting Orkater zullen met elkaar het
beleid gaan vormen. Dat is niets nieuws.
In feite gebeurde dat al en er zijn legio
gezelschappen waar dat ook al jaren met
goed gevolg gebeurt”.
Ook de naam Hauser Orkater zal gaan
verdwijnen, wanneer de plannen allemaal
doorgaan. Het Kollektief blijft dan Stich
ting Orkater heten. Het gezelschap werkt
momenteel hard aan een nota waarin -de
toekomstplannen nauwkeurig uiteen wor
den gezet. Hauser Orkater hoopt deze
nota medio januari 1980 aan te bieden aan
CRM en de overige subsidiënten. Het is in
elk geval zonneklaar, dat het gezelschap
zich bezint op een nieuwe toekomst, waar
in twee afzonderlijke groepen zullen wer
ken, elk met een eigen naam en artistieke
verantwoordelijkheid.
„Maar acht jaar lang hebben we aan een
artistiek saldo gewerkt. Ieder van ons
dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT
solist JOHN BRÖCHELER - bariton
Nieuw avontuur Hauser Orkater
Marc van Warmerdam: „We zijn een theaterbedrijf geworden waarin een groep mensen
werkt die barst van het talent.(Foto Ron Pichel)
Marc van Warmerdam: „Een aantal
mensen was duidelijk op elkaar uitgeke-
ken. Dat heeft niks te maken met persoon
lijke vetes of zoiets, daar gaat het hele
maal niet om. Het was louter om artistieke
redenen. Sommigen voelden zich uit el
kaar gegroeid door het werken met thea
ter, of juist veel te dicht naar elkaar toe.
Er moest ruimte komen. De betrokken
heid bij iedereen is altijd zö waanzinnig
groot geweest; soms ontzettend benau-