PEN-centrum XTC: dansmuziek met een vrolijk-waanzinnige tik sprookjes via Jïw Drinktu met’n gerusthartkoffie? HACm39! Vladimir Ashkenazy agressieve Brahms adopteert Moodley n. Onbewuste drijfveren Tomeloze inzet kenmerkt Engelse band Koffie Hag. probleemloos lekker! Want Hag is échte koffie, gezuiverd van schadelijke stoffen zoals coffeïne. «yw Ja, zo’n kopje Hag doetje goed... écht goed! De beste wensen zijn altijd welkom! Zeven ton voor werk Bruegel en HHHI koffie HAC Alternatieve kijk van Lumière and son ingewikkeld verpakt Russische filmacteur Gritsenko overleden DONDERDAG 13 DECEMBER 1979 11 KUNST Concertgebouworkest onder Haitink verfijnd in Debussy doen DEN HAAG (ANP). Het Neder lands PEN-centrum heeft de Zuid- afrikaanse schrijver Strimi Mood ley als adoptielid aangewezen in de plaats van zijn onlangs vrijgekomen landgenoot Pascal Gwala. Dit heeft het centrum, de Nederlandse afde ling van een internationale organi-' satie van schrijvers, meegedeeld. koffie 1 DEN HAAG. De zaal stond op zijn kop, maar zelfs dat is Andy Partridge niet voldoende. Na afloop van de start van de eerste grote Nederlandse toernee van XTC loopt hij hoofdschuddend, halfnaakt en zwetend door de kleedkamer. De XTC-gitarist, die verantwoorde lijk is voor het merendeel van de opgefokte, lichtelijk schizofrene songs van zijn kwartet, zegt het gevoel te hebben gehad dat hij niet op de juiste wijze kontakt kon leggen met zijn gehoor. HAARLEM. Een ingewikkelder manier om de invloed van aangeleer de denkpatronen op onze ervarings wereld te laten zien, dan die van de Londense groep Lumière and son gis teravond in de Toneelschuur, lijkt me zeldzaam. Jean Pool is een vrouwelij ke detective. Samen met haar com pagnon Max Dope reist ze naar Groenland, Het Zwarte Woud, de En gelse wateren en de oerwouden van Afrika, waar ze geconfronteerd wor den met vier moorden. Opvallend is dat er steeds sprake is van een broer en een zuster, die vaak spreken over hun moeder. Wie van de drie ver moord is verschilt per geval. Interbouw BV is een snelgroeiend bedrijf in de sector komplete interieur verbouwingen. Wij zoeken daarom op korte termijn: ervaren timmerman Geboden wordt: hoog loon uitstekende sociale voorzieningen prettige werksfeer in klein teamverband hoge mate van zelfstandigheid Leeftijd tot 30 jaar. Sollicitaties kunt u richten aan Interbouw BV. tel. 023-263463/370846 Moodley was redacteur van de Saso, JOHAN VAN KEMPEN JOHN OOMKES (ADVERTENTIES) (ADVERTENTIE) la „Volks- I Vladimir Ashkenazy tijdens het concert woensdagavond. (Foto Lex van Rossen) Vijfde abonnementsconcert B-serie door het Concertgebouworkest. Diri gent: Bernard Haitink. Solist: Vladi mir Ashkenazy, piano. Programma: Berlioz, Debussy, Brahms. Concertge bouw Amsterdam, 12 december 1979. hij met enkele leiders van deze organisa tie gearresteerd zonder beschuldiging. Na twee jaar werd Moodley veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf. Is hij zich dan niet bewust dat XTC verwarring zaait door de combinatie van waanzinnige teksten en harde en snelle dansmuziek. Partridge: „We zijn minder problematisch en gelukkiger dan vroe ger, maar waarom alles wat wij doen altijd tot op het bot moet worden geana lyseerd is me een raadsel.” Het werk, op paneel, meet ongeveer 45 bij 60 centimeter. Het werd aangeboden door een buitenlandse maatschappij en werd gekocht door een Londense hande laar. leeftijd Prawda Pas in de finale komt de band weer op vollel snelheid en wordt een uitputtings slag aangegaan waarbij het publiek het moet opgeven en toch de winst incasseert. Making Plans is live veel consistenter dan op de plaat en niet ver van vrolijke waan zin, gekte met een knipoogje. Dance Band, Are You Receiving Me en Pressure beslui ten een zeer overtuigend optreden, waar bij de hoofdstedelijke Tapes al eerder tot de stemming hadden bijgedragen. de South African Students Organisati on, die thans is verboden. In 1974 werd oortBirwvn» zzband. 90). Vrij reert helder water, en Max een duistere, Dope is brei of verdovend middel. Dope’s visie is voor hen de misleidende, die van Pool de heldere. Hij laat onze drijfveren zien en wordt door de maatschappij niet gewaardeerd. Jean wordt op het eind dan ook ’gehaald’. Mensen met hun neus drukken op de vastgeroeste, door de maatschappij be paalde wijze van tegen de dingen aankij ken is een goede zaak. Lumière and son heeft echter zoveel woorden en zo’n einde loze reeks scènes en toneelstukken-in-to- neelstukken nodig dat het goede doel bij hen verdrinkt in de middelen. Het onver wachte gezichtspunt dat het publiek als in een flits zou moeten overvallen wordt in vier moordzaken, gevolgd door een dito aantal toneelstukjes, voorgeschoteld als een moeilijke, nog te ontwarren geheim- teal- ALMA POST zens- sver- ndu- ings- tem- •king i een voor o, zo I V jÉR LONDEN (AFP). Een schilderij van Pieter Bruegel de jongere, De Terugkeer van een Dorpsfeest, heeft op een veiling van Sotheby in londen woensdag 170.000 pond (ca. 700.000 gulden) opgebracht. Concert: XTC in Paard van Troje te Den Haag. Start Nederlandse club- tournee. Vanavond concert in Eksit Rotterdam, en zaterdag in Paradiso, Amsterdam. Bezetting: Andy Partrid ge (zang, gitaar), Colin Moulding (bas, zang), Dave Gregory (gitaar, toetsen, zang) en Terry Chambers (Drums), Voorprogramma: The Tapes. Den Haag, 12 december 1979. AMSTERDAM. Met het schitterende resultaat van de samenwerking tussen Ashkenazy en Haitink tijdens de laatste Beethovencyclus in gedachten, zal het publiek extra veel vertrouwen hebben gehad in de uitkomst van de uitvoering van Brahms’ Tweede pianoconcert in de zelfde handen. Making Plans for Nigel, een song waar in het niet traditionele gebruik van tom toms en merkwaardige achtergrondkoor tjes zorgen voor een weinig gebruikelijk lied, is in Nederland het eerste publieks succes van deze uit Swindon afkomstige Engelse band. Toch kon de formatie al een tweetal jaren bogen op een zekere aanhang in ons land, omdat hier regelma tig werd opgetreden; onder meer in het voorprogramma van het Talking Heads concertdebuut in 1977. Bij die gelegenhe den nam de onderkoelde en verbeten waanzinnigheid van Partridge merkwaar dige prozaïsche en uitgesproken kunstzin nige vormen aan. XTC was een band die anders dan een groot deel van de Engelse new wave, het niet zozeer zocht in opzwepend, louter snel gespeeld repertoire, maar in songs waar een steekje aan los was, hetzij teks tueel, hetzij muzikaal. Niet alleen het ei gen, toenmalige werk had een zekere tik en charmeerde desondanks dankzij chao tisch orgelspel van de toenmalige keybo- ardsbespeler Barry Andrews, maar ook een versie van Dylans AU along the Watchtower werd zo uiteen getrokken, dat Jimi Hendrix’ versie er geen enkele ver wantschap mee had. Twee jaar geleden bezat XTC overeen komsten met Britse groepen als Wire en The Buzzcocks, die eveneens muziek pro duceerden met een onderhuidse agressie waar je het koud van kreeg. Tegenwoor dig zijn er meer groepen die een dergelij ke kilheid uitstralen en zich in zekere zin afstandelijk en inteUectualistisch opstel len. Erg toegankelijk is die wat de Fran sen als „cool wave” betitelen stroming niet, hoewel een bepaalde geluidsmix of goed stemmenmateriaal de afstandelijk heid kunnen compenseren. Talking Heads zijn daardoor begrijpelijker dan Pere Ubu, XTC heeft een onmiskenbaar scher per profiel dan Wire, Human League The Pop Group, of Cabaret Voltaire. Als Partridge zegt dat de muziek van zijn band „gelukkiger” is gaan klinken, dan brengt hij daarmee eigenlijkk onder woorden dat XTC zijn koers nogal ingrij pend heeft gewijzigd. Overheerste op het debuutalbum White Music nog het intel- finale brak de zon door en kwam het kamermuziekachtige evenwicht in het musiceren, zoals Brahms zich dat in dit opus moet hebben voorgesteld, en was er verfijning zowel in de solo als in de bege leidingsstemmen. Verfijning had men dan op dit concert al genoten in de voor de pauze uitgevoer de Trois Images van Debussy. Ook via de grammofoonplaat is bekend hoe gediffe rentieerd van klank het Concertgebouw orkest deze impressionistische trits kan weergeven. En ook live wist Haitink, voor al in Iberia, die geraffineerde kwaliteit te leveren en daarbij een prachtige spanning op te bouwen, met Les Parfums de la nuits als verstild hoogtepunt. Vanwege de losse structuur van Gigues en Rondes de Printemps, is daar een ge concentreerder luisteraandacht vereist. Daarom is het jammer dat Chasse royale et orage uit de opera Les Troyens (uit de context gehaalde, ietwat gedateerde thea- termuziek) van Berlioz aan de Trois Ima ges voorafging, hetgeen het oor voor De- bussy’s subtiliteiten geenszins zal hebben gescherpt, maar het concert onnodig lang maakte. Jean vergelijkt de moorden met een aantal sprookjes, waarin een broertje en zusje de hoofdrol spelen (het voor ons meest bekende is Hans en Grietje) en die ze laat naspelen. De bedoeling is duidelijk. Jean kijkt niet naar de gebeurtenissen, maar naar wat zich afspeelt in het on- of onderbewuste van de mens. De ver knochtheid van broer en zus, de aanwezig heid van de moeder (vaak als boze heks) duiden op de allereerste kinderervaringen waar ons latere handelen op drijft. „Kijk maar, je ziet niet wat je ziet”, lijkt Lumière and son te willen zeggen. Ze gaf Jean een heldere naam mee, Pool sugge- Jean probeert de wonderlijke misdaden op te lossen in een New Yorkse wolken krabber. Onder leiding van de twee detec tives ondergaan de vier aanklagers hier een soort psychotherapie, die uitloopt in een toneelstukje waarin de moordzaak gereconstrueerd wordt. Hierbij is belang rijk dat Jean en Max onafhankelijk van elkaar te werk gaan. Dan komt de aap uit de mouw. Max heeft een stel logische reconstructies ge maakt, waarbij de moord gepleegd is uit menselijke motieven als wraakzucht en (bij een zelfmoord) eenzaamheid. Jean’s versie is heel anders. Zij rijgt alle vier de zaken aanéén als een groot complot. Voor haar is dan ook één toneelstuk voldoende. Allereerst verandert het toneelbeeld. Voor de simpele witte schermen verschij nen kinderlijke zetstukken, de speeltoon wordt gescandeerd, en er is veel nadruk op de omstandigheid dat we hoog boven het aards gewoel in een wolkenkrabber zitten. )4) 15.30, ag 24 en 21.1! 21.30 u.; It voor n an Metea ek t hoedt voor taat erin ringen ikkelijk lichtingseffecten (nog even en de jaren 60 zijn ook wat dat betreft weer in ere her steld) versterken de trage, haast minimal music-achtige seriële muziek in Battery Brides en Partridge’s woede-uitbarsting in Complicated Games. Zoek daar maar niet eens wat achter overigens. mge- oriek voor arca- >nde, ïelen itrek t be- tver- •odu- igere ■eeds oliën Misschien dat de teleurstelling daarom des te groter was. Niet dat er niet parti- tuurgetrouw gespeeld werd. Maar de ma nier waarop Vladimir Ashkenazy de pia no ditmaal te lijf ging, deed de geest van deze compositie geen goed. Zijn benade ring was overstoer, agressief. Het accent kwam te liggen op het zware, op het klavierleeuwenaspect en zelfs op het zwoegerige dat dan bij deze immense vir tuositeit om de hoek komt kijken. Wat door de componist helemaal niet onvrien delijk bedoeld is, werd nu - met een soms opvallende overwaardering voor de lin- kerhandpartij - vaak hard en bits en het geheel kreeg het karakter van een wilde pathetiek. Het Nederlandse PEN-centrum heeft vijf adoptieleden: schrijvers die vanwe ge de onderdrukking van de vrijheid van meningsuiting worden vervolgd of in gevangenschap zitten. Het centrum pro beert hun vrijlating te bewerkstelligen of te bespoedigen. Andy Partridge: minder problematisch dan vroeger, maar de woede-uitbarstingen zijn gebleven. (Foto Jan-Willem de Jong) lect, op de latere producties Go 2 en Drums and Wires wordt muziek ten geho re gebracht die veel meer dan vroeger op het lichaam is gericht. In plaats van denk- muziek met een tik, leveren Partridge en co. thans dansmuziek met een ludiek, ver vreemdend element af, terwijl al voor het vertrek van Andrews de pretentie werd ingeruild voor duidelijkheid. In mei 1978 werd de tweede single This is Pop uitge bracht, en de band had het niet duidelij ker kunnen zeggen. Dat XTC na die koerswijziging deson danks niet aan waarde ingeboet heeft, is een verdienste van jewelste. Voor een belangrijk deel dankt de groep zijn niveau aan de tomezloe inzet, waarmee Andrews en Moulding loos gaan; de energie die het kollektief uitstraalt kun je op geen enkele manier ontwijken. De opening is snel met Beatown, Reel by Real, When you’re near me I have Difficulty, Meccanik Dance en The Rhythm en doet denken aan de dans- songs van The Knack en The Beat. Eerst halverwege de set komen de artis tieke kanten wat meer naar voren; daarin is XTC thans niet helemaal vrij van een overigens aardig effectbejag. Film- en be- Ook in het orkestspel leek het eerder of men Brahms’ Eerste en overhartstochte- lijk geaarde pianoconcert in gedachten had, in plaats van het onder handen zijnde Tweede, terwijl de dialoog met de piano daarbij soms ook nog wat onwennig aan deed. Let wel: bij vertolkers van een der gelijk niveau zijn er altijd wel bijzonder mooie momenten waar te nemen. Maar als geheel kwam deze interpretatie toch be paald niet als liefderijk over. Eerst in de Voorstelling: Jean Pool, woman of mystery van David Gale. Groep: Lu mière and son. Regie: Trevor Stuart. Op 12-12 in de Toneelschuur. MOSKOU (AP). De in de Sovjet-Unie zeer bekende toneel- en filmacteur Niko lai Gritsenko is op 67-jarige overleden, aldus meldde de woensdag. Gritsenko, drager van de titel kunstenaar der USSR”, trad voorname lijk op in het Vachtangow-theater te Mos kou. Hij speelde in films sinds 1942. >-plezier. en 21.30 24 u; 9, 19 en g 24 u.; A star ij ven”, 1( raat 23, en 23.30 L. Veer, ijdag H lie graj Lumière and Son in Jean Pool, a woman of mystery. *J Dssf - '1Merbnöf te

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 11