Kennemerland nieuwe jazzsociëteit rijker Met messcherpe band op randje van de kitsch Nieuw Biografisch Woordenboek Clown Steffan overleden c Buddy Odor staat nog te dicht bij Sportivo SUNSHINE JAZZ CORNER Pittig pianokwartet componist Hans Kox Bankroet dreigt Brood in Haarlem voor Gewestelijk Orkest Z.-Holland I Hans Vandenburg dient opbouw set te verbeteren Interim-oplossing pttpost Gebruik'm goed. Beroemde en beruchte Nederlanders gerangschikt „REGIONAAL TALENT KANSEN BIEDEN” J f 23 22 VRIJDAG 14 DECEMBER 1979 KUNST I •fc I - NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST Nou zal het toch niet ge beuren dat zulke mooie kerstkaarten de deur uit gaan zonder postcode? Als u straks eens een nieuw adressenlijstje maakte? Mèt postcodes? Die hebt u dan altijd bij de hand. U weet wel, in het laatje! Garland Jeffreys RITA REYS. regisseert emotie JOHN OOMKES (ADVERTENTIE) van (ADVERTENTIE) entrée f 12,- (a.i.) c.j.p. geldig Concertgebouw Haarlem vrijdag 21 december 1979 20.15 uur TWEEDE CONCERT SERIE C Het BWN is de opvolger van het „Nieuw Nederlandsch Biografisch Woordenboek” (NNBW), dat in 1937 met het tiende en tevens iaatste deel uitkwam. De tweede wereldoorlog en de verminderde belang stelling voor het biografisch genre waren vermoedelijk redenen een punt achter de uitgaven te zetten, aldus de historicus prof. dr. I. Schöffer, voorzitter van de redactiecommissie van het nieuwe woor denboek. De redactie heeft zich kunnen verzeke ren van de medewerking van ruim 240 Nederlandse auteurs voor de ongeveer 40 DEN HAAG (ANP). Niet alleen beroemde, ook beruchte overleden Nederlanders, zoals de NSB-er A. A. Mussert, krijgen een plaats in het „Biografisch Woordenboek van Nederland” (BWN). Het eerste deel verschijnt begin volgend jaar en het eerste exemplaar is voor minister Pais van Onderwijs en Wetenschappen, wiens departe ment in 1971 het groene licht gaf voor het samenstellen van een nieuw biografisch woordenboek. programma: Hans Osieck Rudolf Escher Strawinsky Ravel - Rhapsodie voor orkest - Symfonie no. 2 - Balletmuziek „Agon" - Pianoconcert voor de linkerhand Op deze eerste, groter opgezette toemee brengt Jeffreys repertoire van alle vier zijn albums (Jeffreys, Ghostwriter, One- Eyed Jack en American Boy and Girl), zij het dat zijn keus beperkt wordt door het feit dat zijn formatie niet zozeer uit de rubrieken in het BWN, die variëren van natuurwetenschappen, filosofie en gods dienst, tot sport en cabaret. De kwaliteit van de nieuwe serie is dus aanzienlijk verbeterd. Als criterium voor opname is gesteld dat de personen minstens van „enige betekenis” moeten zijn geweest in en voor Nederland. In het woordenboek komen Nederlanders voor die zowel be kendheid verwierven in ons land als daar buiten en in de overzeese gebiedsdelen. Tevens staan er buitenlanders in, die in Nederland en bijvoorbeeld het toenmalig Nederlands Indië een rol van enige bete kenis vervulden. meer geld te geven dan volgens de ver deelsleutel uit 1975 is afgesproken: 55 pro cent van de kosten na aftrek van inkom sten en een rijksbijdrage. Ook wil het Het eerste deel heeft een voorlopige oplage van 3500 exemplaren. De redactie denkt dat de oplage wel verhoogd zal moeten worden, omdat veel bibliotheken, archieven en de overheid al veel belang stelling hebben getoond. Inmiddels is men al druk bezig aan het tweede deel. Volgens prof. Schöffer zal het in ieder geval binnen enkele jaren uitkomen. Bedoeling is dat de volgende delen meer aandacht besteden aan de negentiende eeuw en geleidelijk ook de voorafgaande eeuwen. Waar nodig zullen levensbeschrijvingen uit het oude NNBW worden aangevuld. provinciaal bestuur dat het orkest net als de andere Nederlandse beroepsorkesten wordt opgenomen in de rijkssubsidierege- ling. Concert: Garland Jeffreys band in de Lantaren, Rotterdam. Eerste op treden in clubtoer; vanavond nog con cert in Paradiso, Amsterdam. Bezet ting: Garland Jeffreys (zang), Robbert Athas en Artie Funaro (gitaren), Greg Jackson (bas) en Gary Burke (drums). Rotterdam, 14 december 1979. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Wie het fenomeen Brood in de eigen regio live in aktie wil zien, kan op zaterdag 29 december terecht in de Haarlemse Beijneshal, waar hij met zijn Wild Romance zal optreden. In het voor programma staat de Haarlemse blues- rockformatie Barrelhouse. De voorverkoop van toegangskaarten begint zaterdag bij het VW en de vaste voorverkoopadressen. Volgens prof. Schöffer is het toeval dat in het eerste deel naast een overwicht aan levens van politici, naar verhouding enige nadruk ligt op de categorie juristen en geschiedschrijvers. Door de medewerking van het Nederlands Centrum voor Rechts historische documentatie in Amsterdam ontving de redactie in de loop der jaren talrijke biografieën van juristen. Die van geschiedschrijvers kwamen gemakkelij ker ter beschikking dankzij de samenstel ling van de redactie (allen overwegend historici). Moeilijker was het gegevens over bijvoorbeeld sporthelden of cabare tiers te verkrijgen. Concert: Buddy Odor Stop in de Lantaren, Rotterdam. Debuutconcert nieuwe formatie Hans Vandenburg. Bezetting: Hans Van den Burg) (zang, gitaar), Max Mollinger (drums), Peter Calicher (keyboards, zang), Martin Bakker (bas, contrabas, zang), Meike Touw en Lisa Bialac (zang). Rotterdam, 13 december 1979. Hij wordt beschouwd als de grote ani mator van het BWN. In 1968 lanceerde hij een voorstel voor een geheel nieuwe ver- volgserie op het NNBW, waarmee een vaste man op rijkskosten zou moeten wor den belast. Het „plan-Schöffer” kreeg de goedkeuring van het toenmalige ministe rie van O.K. en W., waarna binnen het bureau der Rijkscommissie voor Vader landse Geschiedenis dr. J. Charité als wetenschappelijk ambtenaar de opdracht kreeg een project voor biografische ver volgdelen van de grond te krijgen. Tevens benoemde de rijkscommissie een redac tiecommissie met prof. Schöffer als voor zitter. De heer Charité kreeg als eindre dacteur van het BWN een vaste plaats in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. ROTTERDAM. Hans Vandenburg schoof begin dit jaar Gruppo Sportivo, zowel een van de origineelste als populairste bands die ons land ooit heeft voortgebracht, opzij. De redenen lagen, als je bij Hans je oor te luisteren legde, zowel muzikaal als buitenmuzikaal. Hij had genoeg van het zelfbevestigende wereldje waarin Gruppo terecht was gekomen, onderkende het feit dat de parodistische inslag die hij had ingebracht averechts was gaan werken en feitelijk van elke dubbele bodem een lachertje leek te zullen maken en bovendien was „Vandefruits” het toeren beu. Twaalf jaar geleden werd het orkest opgericht. De gemeenten en de rijksover heid blijven in gebreke. Het provinciaal bestuur keert zich hiertegen door niet. Muzikaal verpakt Jeffreys zijn materi aal precies zoals je dat zou verwachten. Een heel amalgaam van stijlen openbaart zich bij deze grote kleinkunstenaar. Mu ziek die gebaseerd is op een zwarte tradi tie, op gericht is op de Caribische klanken, vlak naast harde, onverzettelijke rock; het een en ander doorspekt met het betere balladenwerk. Op het politieke vlak moeten knopen worden doorgehakt. Zolang resultaten evenwel uitblijven acht het orkest de pro vincie de eerst verantwoordelijke instan tie. De provincie moet alles doen om de onrust bij het orkest weg te nemen en om het voor het onvermijdelijke bankroet te behoeden, aldus het bestuur van het Ge westelijk Orkest voor Zuid-Holland. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Kennemerland wordt zaterdag een jazzsociëteit rijker als zaterdag middag om 16 uur de Zandvoortse club Moustache aan de Burgemeester Engelberts- straat wordt omgedoopt in de Sunshine Jazz Corner. De openingsdag omvat een receptie, waarbij het Martin Haak Kwartet en zangeres José Koning de muziek verzorgen, en ’s avonds een tweetal optredens door de Power House Six en het Trio Pim Jacobs met zang van Rita Reys. Zondag speelt er het Hans Keune Kwartet. Een opzienbarende stap voor een song- schrijver die internationaal op meer er kenning kon rekenen, dan het fenomeen Brood in staat is om platen in de VS te verkopen. Het is niet de gemakkelijkste weg die Vandenburg zich uitkoos, temeer daar hij beloofde na een oriënterend ver blijf in Amerika terug te komen met een solo-album, waarop hij wat ander getint materiaal zou laten horen. Het is inmiddels allang zover. Vanden burg koos zich de naam de Buddy Odor Stop, hield er eventjes een halfserieuze mystificatiepoging op na (titel album Bud dy Odor is a Gas) en spiegelde zijn gehoor een merkwaardig gespleten beeld voor. Kant één van de plaat bleek een natuurlij ke voortzetting van de Sportivo-koers, ter wijl kant twee onder het motto Jazz for Popholes de luisteraartjes verblijdde met uiterst swingend, jazzy geting materiaal, waarin invloeden van de Jim Kweskun Jug Band en Dan Hicks merkbaar waren. Kortom een stieltje dat Hans wel eens onder de aandacht wilde brengen, zo van: déze kant heb ik ook nog. Niet duidelijk werd, en sinds het debuut van gisteravond, wordt in hoeverre Van denburg zich daadwerkelijk wil verwijde ren van zijn jongste verleden. Met uitzon dering van bassist Eric Wehrmeijer en zangeres Josee van lersel stond namelijk een gereanimeerde Sportivo op het podi um; beiden waren vervangen door lieden die dichter bij Hans’ mentaliteit komen als we het zo mogen uitdrukken. Lisa is een Amerikaanse sessiezangeres en Mar tin een bassist, die zowel electrisch als akoestisch perfect kan intoneren. In de set die de Buddy Odor Stop, die projectmatig van opzet zal zijn (dus geen vaste groep; hoewel Max en Peter in de toekomst vast met Hans zullen werken), fungeerde het jazzy materiaal als een prachtig, relaxte intro, maar in program matisch opzicht leverde het een situatie op als speelden Vandenburg en consorten in hun eigen voorprogramma. Wanneer het andere, Jazz for Popholes-werk, door de set zou verweven zijn, dan was de cntrast- werking beter geweest en de opbouw logi scher. Nu komt de formatie via vier overi gens merendeels goede nieuwe songs uit bij titels uit de Sportivo periode. Dat laatste is een gevolg van een tekort aan nieuw materiaal, maar tegelijkertijd een stupiditeit. Akkoord, Vandenburg was Gruppo, maar tegelijk de man die er de beperkingen van inzag; waarom zozeer aansluiten bij het verleden. De nieuwe Buddy Odor Stop heeft kwaliteiten (vo caal: Meike Lisa!; instrumentaal: Mar tin) genoeg om zich beter te kunnen profi leren. Wellicht een kwestie van tijd, maar Vandenburg moet laten zien dat hij niet in dezelfde fouten valt. Een toegift met een parodie op Rick Nielsen van Cheap Trick zou zich precies zo tegen hem kunnen keren als Disco really made it. Afijn, voor lopig het voordel van de twijfel. JOHN OOMKES ROTTERDAM. Garland Jef freys is een klein opsodemietertje dat je in het dagelijks leven eigenlijk nau welijks zou herkennen. Misschien zou je nog wel getroffen kunnen worden door zijn aangeboren beweeglijk heid, maar zeker niet kunnen bevroe den in hoeverre achter dit kleine, propperige mannetje een songschrij- ver en performer schuilgaat, die maar in heel weinig tijdgenoten zijn gelijken moet erkennen. Jeffreys, zelf het practisch voorbeeld van de Ame rikaanse melting-pot en diverse erfe nissen torsend (Puertoricaans, zwart, blank), beschrijft als weinig anderen het grote-stadsleven in de VS. De smeltkroescultuur in zijn harde we reld levert voldoende thema’s op om zijn songs levendig te houden, maar Jeffreys doet meer dan vitale muziek met opmer kelijke teksten afleveren. Hij observeert en kiest partij voor hen die in de mallemo len van een door wolkenkrabbers en to renflats beheerste stad zich overeind moe ten houden; de minderheden, de bijna- criminelen en de opgroeiende jeugd. Zijn laatste album, American Boy and Girl, is daar een mooi voorbeeld van. Groot werd geponeerd nam Ronald Masin voortreffelijk over, zodat de homogeniteit in dit Zigeunertrio (het slot-rondo zit vol Hongaarse danswijsjes) de grondslag vormde tot spanningsrijk en verfijnd mu siceren. Dit gold eveneens voor de Drie Madriga len voor viool en altviool van Bohuslav Martinu, een werk waarvoor de inspiratie was geleverd door een destijds door Mar tinu bijgewoond optreden van het kunste naarspaar Joseph en Lilian Fuchs. Ro nald Masin en Maria Kelemen smeedden deze bijzonder ranke en vloeiende muzi kale lijnen naadloos aaneen, waarbij zo wel viool als altviool de eigen, specifieke klankkleuren fraai naar voren konden brengen. Het pianokwartet nr. 2 van Hans Kox kwam in al zijn speelse vitaliteit voor de bij een jubileumconcert passende feeste lijke sfeer in aanmerking. Pittige ritmi sche motieven, een binnen de kaders van de tonaliteit blijvende componeertrant met een knipoog naar de twaalftoonsmu- ziek hier en daar, een goede ontwikkeling van motieven en spanningsverloop en een aanstekelijke realisatie door de vier in strumentalisten deden dit Nederlandse werk als een zeer sterk programmapunt voor de dag komen. En in het prachtige pianokwartet in g klein (opus 25) van Johannes Brahms werd virtuositeit ge paard aan een indringende en de muzika le materie uitdiepende bewogenheid. GEMMA COEBERGH kunt pakken. Daarbij streven we niet zo zeer luisterconcerten na, maar een lossere sfeer zoals die bestond in de Jazzcomer of in de Haarlemse Gravin. We willen daar bij niet de wijd en zijd bekend staande coryfeeën uitnodigen op het podium, maar juist regionaal talent kansen bieden”. Omdat de voormalige Jazzcomer, waar voor een groot publiek bestond, onder meer ophield te bestaan omdat het finan ciële beleid niet even zorgvuldig is ge weest, hecht het bestuur eraan op te mer ken dat in de nieuwe, in Zandvoort geves tigde sociëteit „het er regulair aan toe zal gaan. We geven voorzichtig ons geld uit en houden rekening met de fiscus”, zo luidt de gedragslijn. Men gokt op enthousiasme bij het potentiële publiek om de zaak financieel van de grond te krijgen. Contri buanten 75,- per concertseizoen moe ten de basis voor de club betekenen (jon geren van 21 jaar betalen 25 gulden). Toe gang is na betalen van contributie gratis. voeten kan in het soulachtige repertoire; harde rock en messcherpe reggaesongs komen er evenwel met een ongelooflijke instrumentbeheersing uit. Garland houdt daarbij de regie zeer strak in handen. Zozeer zelfs dat hij ondanks zijn charisma en uitstraling niets aan de toevalligheden overlaat. Een gitaarsolo - zowel Athas als de bra- nie-achtige Funaro houden van uitpakken - worden gedirigeerd, zodat elke song die uiteengetrokken wordt, ook in zijn vrije spel afwisselende momenten en veel ba lans rijk is. Jeffreys begint met Rhapsody, Please dontcha let me down, Rough Pretty, voordat de reggae I may not be your Kind hem vocaal vrijheid verschaft. Mystery Girl en Ghostwriter gebruikt hij als een soortgelijk frame waaraan emo ties en communicatie met het publiek kunnen worden opgehangen. Hier en daar hanteert Jeffreys tezeer en teveel kracht; overpower zou je kunnen zeggen, vreemd genoeg ook in een akoesti sche ballad als City Kid, waarin hij op het randje van de afgrond van de kitsch loopt, maar zich net aan en heel knap overEInd houdt. Ondanks dat sluit zijn functione ren zeer aan bij het niveau van een John ny Cougar en zelfs een Bruce Springsteen, die met soortgelijke streetsongs momen tum weten te creëren. Concert ter gelegenheid van het 10- jarig bestaan van het Amsterdams Kern Ensemble, bestaande uit: Ronald Masin, viool; Maria Keleman, altvi ool; Bob Reuling, violoncel; Rinus Groot, piano. Programma: Haydn, Martinu, Kox, Brahms. Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam, 13 de cember 1979. Voor de meer op Haarlem georiënteerde Stichting Jazz Kennemerland is de Sun shine Jazz Corner een „fijne mogelijk heid, maar hoe dan ook een interim-oplos sing. Het ideaal blijft een nieuwe Jazzcor- ner in de Haarlemse binnenstad”, waar het bestuur voor wil blijven ijveren. Op korte termijn denkt men echter zoiets niet te kunnen verwezenlijken. Wel is men graag bereid horeca-exploitanten te hel pen bij jazzconcerten in Haarlem, voor zover organisatie en publiciteit betreft. De Sunshine Jazz Corner zal dit seizoen programmeren tot en met medio mei. Voor de eerste maanden heeft men, reke nend houdend met het feit dat er „van nul gulden af’ begonnen moest worden, een bescheiden programma opgezet; daarin komen onder meer de namen van Hans Keune, Ruud Janssen, Jaap Dekker, het Flashback Kwartet, Frits Katee, Harry Verbeke, Cees Slinger en Peter Schilper- oort voor. Een programmeringstrio, waarin onder meer de vroegere Haarlemse Jazzcomer- eigenaar Hans Keune zitting neemt, wil echter tot een zo gevarieerd mogelijk pro grammabeleid komen, waarin voor elk genre ook eigentijdse improvisatoren plaats zal zijn. In de Sunshine Jazz Corner zullen naar schatting dit seizoen zo’n 40 50 podiumbeurten worden verricht; daar bij begrepen zijn die van het Trio Peter ten Have dat als huisorkest dienst zal doen, en zo nu en dan al dat niet professio nele solisten zal begeleiden. De openingstijden van de nieuwe club zijn: rijdag en zaterdag 17 uur; zondags 15 uur. Aan' ang concerten: ca. 22 uur op vrijdag en zaterdag, ca. 15 uur zondags. De Stichting Sunshine Jazz Corner kan men bereiken door contact op te nemen met Ben Adrian, Wagenweg 154, Haarlem, telefoon (023)-322508. DEN HAAG (ANP). Het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Holland staat voor een bankroet. Er is voor 1980 een onaan vaardbaar begrotingstekort van ruim een miljoen gulden. Het orkest stelt, dat bet het slachtoffer is van politieke touw trekkerij. kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. De nieuwe sociëteit, die elke vrijdag avond, zaterdagavond en zondagmiddag concerten gaat verzorgen, is een gezamen lijk initiatief van de Zandvoortse Stich ting Jazz behind the Beach en de Stichting Jazz Kennemerland, die de afgelopen ja ren tevergeefs in Haarlem heeft gepro beerd een vervangende club voor de in dertijd opgeheven Jazzcomer van de grond te krijgen, onder meer in het Waag gebouw. De Sunshine Jazz Comer, die gerund wordt door een namens beide stichtingen opgerichte, gelijknamige stichting, moet „een huwelijk worden tussen jazz op het podium en een jazzkroeg”, zoals een be stuurslid van Stichting Jazz Kennemer land het uitdrukt. Bernard Adrian: „Dus niet het jazzclubjesidee, hoe goed dat ook kan functioneren. Geen concerten waar bij het publiek op stoeltjes zit, maar ook anderzijds geen jazzclub voor een elitair publiek zoals het Amsterdamse Jazzland was”. De nieuwe opzet beoogt een ideëel doel, „het aanzwengelen van de levende jazz in de regio”, aldus Cees Merckens, eveneens bestuurder. „Wij willen een open jazzclub, waar je zo binnen kunt lopen, naar leven de muziek kunt luisteren en een pilsje Steffan, die zich vijf jaar geleden uit het circusvak terugtrok, was een van de laat ste muzikale clowns in ons land. Met zijn groep De Rubatis trad hij onder andere op in circus Strassburger, Circus Sarassani en Circus Krone. DEN HAAG (ANP). In zijn woning in Scheveningen is woensdag op 68-jarige leeftijd de circusartiest Frans Steffan overleden. AMSTERDAM. De doelstelling die ten grondslag heeft gelegen aan de oprichting van het Amsterdams Kern Ensemble (in 1969) was het presenteren van minder gebruikelijke kamermuziek, waarbij het accent vooral wordt gelegd op werk Nederlandse componisten. De vier instrumentalisten die de vaste kern van het ensemble vormen, wanneer de compositie zulks verlangt kan het aan tal musici worden verminderd of uitge breid, zijn nog dezelfde vier als destijds bij de oprichting: vanzelfsprekend dat zij nu ook met hun vieren dit jubileumcon cert verzorgden. Dat één van die vier musici de Haarlemse pianist Rinus Groot is betekende op dit concert niet het enige Haarlemse element, want er stond een pianokwartet van de Haarlemse compo nist Hans Kox op het programma. Alle maal redenen om in deze kolommen aan dacht te besteden aan dit onder auspiciën van het Nederlands Impresariaat georga niseerde, feestelijke concert. Het Kern Ensemble heeft het in die tien jaar „gemaakt”, zoals dat heet. Talloze concerten in binnen- en buitenland, plaat opnamen, radio- en televisieoptredens en in 1980 een grote tournee door de Ver enigde Staten. De vakbekwaamheid en het technisch en muzikaal functioneren van de instrumentalisten is zo bleek ook donderdagavond weer zonder meer uit stekend. Het pianospel van Rinus Groot waarvan we de kwaliteit hier in Haarlem nog zeer onlangs hebben mogen waarde ren vervult in het ensemble een essentiële rol. Dat was al direkt te konstateren in het ter opening gespeelde pianotrio in G groot van Haydn, waarin de piano uiteraard centraal staat maar ook dikwijls als aan gever fungeert voor de vioolpartij. Wat daar in allerfijnste nuances door Rinus dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT solist JAN WIJN - piano VA

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 23