R INFORMATIE WERK JE PEILVERHOGEND JAN RITSEMA:: Theaterboekhandel kan slechts halve dagen open zijn Ik toon mijn karakter niet Askjaers onbewuste fantasie Kt® Zoons Beppie Nooy komen met eigen toneelgroep Wondere a Dingen ^^^^(door Jos Lodewljks) zo gemakkelijk aan iedereen Gustav Leonhardt kreeg Erasmusprijs voor gehele oeuvre BON door Alma Post Tegenspraak en twijfel in miniaturen Van Overbeke Prijs: ƒ9,90 a ■MH i 13 DINSDAG 18 DECEMB ER 19 7 9 KUNST I 1 NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST door Wim-Henk Bakker AMSTERDAM. De Theater boekhandel, sinds mei van dit jaar gevestigd in het linker trap penhuis van de Stadsschouwburg op het Leidseplein, zal vanaf half januari alleen nog maar halve dagen geopend zijn. Om perso neelskosten te sparen zal deze op merkelijke boekhandel, die voor al gescpecialiseerd is in alles wat maar met theater te maken heeft, alleen ’s middags open zijn. Een ongewone boekhandel, ook al vanwege het rode schouwburg- pluche. Een boekhandel binnen het schouwburgcomplex, zoals dat bijvoorbeeld ook het geval is bij het Londense National Thea tre. Maar ook tijdens de voorstel lingen is de Amsterdamse Inter national Theatre Bookshop ge sloten. ue bundel „Wondere dingen is tevens verkrijgbaar In de boek handel of door inzending van onderstaande bestelbon. (Thuisbe zorging onder bijbetaling van de porto/bestelkosten) Omgeving BUNDEL VAN DECEMBERVERHALI ^KGezellige, ontspannende lectuur in de sfeer van de komende decemberfeesten. Een weldadige afwisse ling in een wereld vol ongezellige dingen ZéndFrnïf exemplaren van „Wondere dingen 11,60 (inclusief porto/bestelkosten). Naam: Adres: Woonplaats: (ADVERTENTIE) - Rhapsodie voor orkest entrée f 12,— (a.i.) c.j.p. geldig (ADVERTENTIE) (afgehaald bij een van onze kantoren) J. ZUMBRINK ft- - Mmulder Courant: Beverwl|kae Courant: Concertgebouw Haarlem vrijdag 21 december 1979 20.15 uur TWEEDE CONCERT SERIE C van Het nieuwe gezelschap heet „Nooy’s Volkstheater”. Het is de bedoeling, dat de groep komend theaterseizoen van start gaat met het stuk Ronde Ka van Herman Bouber. De actrice Carry Tefsen, afkom stig van Croisets gezelschap, komt in dienst van „Nooy’s volkstheater”. Verder heeft het gezelschap Hanny Vree, Martin Broziüs, Loeki Knol, Lucy Steyn, Jan Tromp, Bertus Botterman en Frans Vro lijk gecontracteerd. Jan Blaaser zal Ron de Ka een vrije produktie regisse ren. De zoons ,van Beppie Nooy vinden dat Croiset teveel „educatieve” stukken op het repertoire van het Amsterdams Volks toneel heeft gezet. „Stukken die boven dien al door andere gezelschappen zijn gespeeld”, aldus Hanny Vree. „Croisets keuzes zijn niet zo in de geest van Beppie Nooy, die destijds stukken als De Jantjes kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. - Balletmuziek „Agon” - Pianoconcert voor de linkerhand HAARLEM. Askjaers werk bestaat sinds 1971 uit kleine plastieken van hard gebakken klei; onder andere door haar Skandinavische afkomst ligt daaraan een onderbewuste fantasie ten grondslag van droom, fabel en natuurlijke vrucht baarheid. In de keramische kunst, die net als in de Nederlandse schilderkunst een abstraherende traditie kent, wordt wel zwijgend verder gewerkt aan kunstobjek- ten, dieeen surreële en mythologische in houd hebben. De belangstelling daarvoor is vooral onder particuliere kopers erg groot. Hij heeft er geen bezwaar tegen als mensen een boek urenlang inkijken zon der het te kopen. „Het mag hier best een beetje bibhotheekachtig zijn”. „Een leuk motief voor mij is”, zegt hij, „dat je door informatie die je verschaft peilverhogend werkt. Ook al heeft iemand een boek maar in zijn hand, het scherpt zijn thea- tergeheugen, en daardoor ook de dingen die hij gaat maken. Het is per slot zo, en dat geeft ook niet, dat alles wat iemand maakt eerst gejat is, en later zelf be werkt”. De theaterboekwinkel is geopend van dinsdag t.m. zaterdag van 10 tot 6 uur, vanaf half januari van 12 tot 6. Turend op het miniatuur-formaat van zijn voorstellingen schijnt het werk vol van poëzie. Mijns inziens zit het vol tegen spraak en twijfel. Ik constateer deze kom- binatie: een gekunsteld gebruik van de Job-teksten aan de boven- of onderrand van het beeld vol van eigen erotische fantasie.. Om de eventuele samenhang te wel met behulp van een „old-fashioned”, Engelse versie. De 51-jarige Gustav Leon hardt is een man die van het in de praktijk brengen van de wellevendheid nog een kunst maakt. Hij gedraagt zich be paald niet als een extravert mens. Daarom valt het des te meer op met hoeveel speels heid, hoe joyeus hij kan musi ceren. Zit daar ergens een dis crepantie tussen? Een moment kijkt de clavecinist strak voor zich uit. Dan zegt hij: „Ik ben inderdaad niet zo’n extravert mens. Of, en dat is hoop ik toch wel wat dichter bij de waarheid, ik toon m’n karak- Toch is het bekend dat u zich veel vrijheden, bijvoor beeld in het bepalen van de tempi, veroorlooft. court in 1980 door prins Bern- hard worden overhandigd. Aangezien het opnemen van alle cantates van Bach ge noemd is de beide prijswin naars zijn tot nummer 106 ge komen, dat is zo ongeveer de helft gaat Leonhardt, die moe is van een juist afgelopen toemee door Duitsland, er nog even over door. „Het is juist dat Nikolaus Harnoncourt en ik alle cantates van Bach op de plaat vastleggen, hij in Wenen en ik hier. Maar precies het enige waarover we overleg plegen, is welke cantates hij doet en welke ik. En soms vraagt de platenmaatschappij dan ook nog om technische redenen weleens of een canta te niet in Wenen kan worden opgenomen in plaats van in Amsterdam of andersom”. Keramische plastieken van Marion Askjaer Veld; „Miniaturen" in goua che en kleuretsen van Michel van Överbeeke, in galerie Klein, Krocht 6; t/m. 9 januari 1980 ter niet zo gemakkelijk aan iedereen”. Dan, na een moment gezwe gen te hebben: „Het gaat uit eindelijk om de muziek. Vraagt de muziek om vrolijk heid, dan geef ik die. Ik ben de componist niet. Er is méér overeenkomst tussen het ka rakter van de componist en diens muziek dan tussen de man die de herscheppende kunstenaar is en de muziek die hij ten gehore brengt”. G*d. Oud* Gracht 82 - Haarlem (Centrum) SoendapMn - Haarlem (Noord) CalKornMpMn - Haarlem (Schalkwijk) Raadhulaatraat 80 - Heematede Lange Nieuwatraat 427 - Mmulden Zeextraa* 18 - Beverwllk Het zijn met name de vrouwen onder de keramisten (Askjaer, H. Daamen) die deze symbolistische tendens in de keramiek voorstaan. Je moet in dit opzicht een im proviserende fijnzinnigheid ontwikkeld hebben, die menig manlijk kunstenaar nu eenmaal ontbreekt. In de literaire wereld is de aanleg daartoe bij mannen minder ongewoon. Hoe dan ook, de figuren van Askjaer stoelen op een diepere betekenis, die zjjn verbinding heeft met de loop van de natuur; dierenwereld en de invloed van de loop van de seizoenen zijn aanwezig in het maakproces. Het is tenslotte haar in tuïtie die maakt dat oudé natuurlegenden in ons worden opgeroepen bij het zien van haar „hesjes-vrouwtjes” en tedere hoof den, met padden en leguanen of hage dissen. Haar werk is het betere, want minder pretentieus, in deze dubbel-expositie in galerie Klein. Een vergelijking dringt zich altijd op, zodra je twee kunstenaars in één ruimte samenbrengt. De tweede exposant Michel van Överbeeke is nog altijd niet tot een eigen, kenmerkende tekenstijl geko men. Het werk dat hij nu toont, omvat ten eerste een reeks van zes kleuretsen „me mories”, waarop ik met opluchting een gewone wastafel of gekke potkachel waarneem; ten tweede toont hij een groep van kleine en grote gouaches op het thema van teksten uit het boek Job en dat nog programma: Hans Osieck Rudolf Escher - Symfonie no. 2 Strawinsky Ravel Jan Ritsema. eigenaar en oprichter van de Theaterboekhandel in de Amsterdamse Stadsschouwburg: „Je kunt beter een zaak in legerbroeken beginnen". Ik deed in die tijd op school een project samen met Hans Croiset. Die wist van mijn plannen, en op een keer sprak hij er over met Berend Boudewijn (directeur van de schouwburg). Berend was niet afwijzend, en Hans Croiset schreef mij een briefje: „Je moet het ijzer smeden als het heet is”. AMSTERDAM (ANP). De drie zoons van de deze zomer overleden actrice Beppie Nooy hebben een eigen theatergezelschap opgericht. Ze hebben zich hiermee losge maakt van de Stichting Amsterdams Volkstoneel, die jarenlang door hun moeder werd geleid. De broers zijn het niet eens met de repertoirekeuze van de nieuwe leider het Amsterdams Volkstoneel, Jules Croiset, die Beppie Nooy is opgevolgd. op de planken zette. „Nooy’s Volksthea ter” wil met dergelijke stukken een breed publiek blijven bespelen, om zo het werk van de overleden toneelleidster te kunnen voortzetten”, aldus Hanny Vree. Croiset presenteerde vorige maand een vijfjarenplan voor het Amsterdams Volkstoneel, waarin wordt toegewerkt naar een verandering van het oorspronke lijke repertoire in de richting van minder gespeelde volkstoneelstukken. Zo wil Croiset een bewerking .van Zuckmeyers Circus Knie en een stuk van Heijermans (bij voorkeur Uitkomst) op de planken brengen. De zakelijk leidster van het Amster dams Volkstoneel, Martine Verhoog- Kaag, heeft gezegd het nieuwe gezelschap veel succes te wensen. Beide partijen wij zen erop, dat zij geen ruzie hebben met elkaar. „Ik sloot toen een lening als pariculier bij een bank. We werken nu nog met verlies, maar voor een gespecialiseerde zaak is dat normaal in de beginjaren. We sturen een catalogus aan bibliotheken, met alles er in wat er verkrijgbaar is aan theaterliteratuur. Dat leverde de Sorbon ne en de Universiteit van Antwerpen als klant op. We verzenden überhaupt vrij veel, ook in Nederland”. Verder probeer je deals te maken met grote theateruitge- vers. Eerst lukte dat niet, maar nu we een tijdje bestaan wel”. Wat voor deals? „Bijvoorbeeld dat je boeken in commi- sie krijgt: je betaalt pas als je verkoopt”. Hij laat dure en zeer specialistische boe ken over dansgeschiedenis zien. „Ik kan dit soort boeken niet betalen, maar mijn klanten misschien wel. „De remainders, dat zijn uitgeversrestanten, daar zit voor een deel handjeklap bij. Ik nam van Rot terdam 1000 Penthesileia exemplaren over. Om die kwijt te raken moet het niet te duur zijn. En het is ook leuk als hier boeken van 1 of 3 gulden liggen”. AMSTERDAM. „La ten we wel eerst even recht zetten, dat ik mijn deel van de prijs zeker niet alleen heb gekregen voor dat grammofoonplatenproject van alle Bach-cantates. De Erasmusprijs is een alge mene prijs die ik, voor de helft dan, gekregen heb voor al mijn activiteiten met betrekking tot de oude muziek”. aligators of absurde paringen, die dan op één blad samengaan met die bijbelse Thou-tekst, plus de groen-bruinige achter grond van gouache. De (enig?) mogelijke oorspronkelijk heid voor Van Överbeeke zou kunnen zijn zich toe te leggen, niet op het rood-goud- groene effectnajagen, maar op die ver beelding van de fabelwereld met erotiek en dit dan in grotere trekken en deze niet te verstoppen, zoals nu, in een geheel van goud-gelusterde omtrek. Een uitbreiding dus van het miniatuur-effect van deze surrealistische traditie zonder evenwel te vervallen in een inhoudsloos maniërisme. begrijpen hoeft men toch niet het boek Job op te slaan. Ergens zegt Van Överbeeke: Him (Job) Us...?I Tegelijk begrijpt de liefhebber van dergelijke af- beeldinkjes wel dat het beoogde surrealis tische effect zich juist grondt op deze vreemde kombinaties; maar dan nog zó te werken is mij net iets te willekeurig: uit de gouache opdoemende landschapjes en behuizingen met tevoorschijn getoverde koboldjes, fallus-slangen, mens-vogels. „Ik pas tot op zekere hoogte vanzelfsprekend mijn interpretaties ook aan bij de omgeving waarin ik moet spelen”. De omgeving kan in derdaad lastig zijn. Zojuist is de clavecinist teruggekomen uit Duitsland. „Je hebt het daar op een toemee sons hele maal niet zo gemakkelijk. Dat komt, je speelt vaak in series van kamermuziek-recitals, waarin ook strijkkwartetten, Schubert-liederen of muziek van Fauré is geprogram meerd. Niets dan goeds daar over, maar de abonnees heb ben hun abonnement voor dïe muziek genomen, en dan ben je als klavecinist wel een vreemde eend in de bijt. Op jou hebben de bezoekers niet gerekend en dan moet je wel een vreselijke barrière door breken”. „Nee, dan geef ik toch liever recitals waarvoor de kaartjes in de vrije verkoop zijn, dan weet je tenminste dat je pu bliek gemotiveerd is voor het geen wat ze te horen zullen krijgen”. „Die grammofoonplatenpro- duktie is daar weliswaar een belangrijk onderdeel van, maar het betreft hier toch wel degelijk ook m’n concerten en de manier waarop ik mijn leer lingen heb opgeleid en nog on derwijs”. Klavecinist, organist en musicoloog Gustav Leon hardt zegt het niet met zoveel woorden, maar toch wel met genoeg nadruk om duidelijk te maken dat hij het zeer ernstig meent. Samen met de Oostenrijkse dirigent Nikolaus Harnon court, eveneens een specialist van wereldformaat op het ter rein van de oude muziek, zal Leonhardt de Erasmus-prijs 1980 delen. Deze belangrijke Europese onderscheiding van de stichting Praemium Eras- mianum zal hem en Hamon- Leonhardt: „Ik zal nooit of te nimmer de fundamenten aantasten. Ik houd me aan maat en slag. Maar daar bin nen. Ja, dat is juist, daar ga ik nog weleens wat vrijer te werk en in vroege toccata’s van Bach bijvoorbeeld, ja daarin kun je bijvoorbeeld tempo-modifïcaties toepas sen”. Het gezicht van Gustav Leonhardt betrekt als hem ge vraagd wordt of hij zich als een purist beschouwt. „Nee, dat ben ik niet, of toch.Het woord purist heeft voor mij zo’n onaangename bijklank. Purist. Ja, dat ben ik zover het om het begrip zuiverheid gaat. Maar dan ook alleen daarom”. „Praat je over de manier van uitvoeren, dan zeg ik, niet een Haarlem* Dagblad: C_L Inzandan In open enveloppe zonder poetzegd neer: Dam late Per* b.v. - Antwoordnummer 418 - Haarlem Eigenaar en oprichter Jan Ritsema. re- gie-docent aan de Theaterschool, heeft zich tot doel gesteld alles te verkopen wat naar theater ruikt. Daarnaast voert hij om zakelijke redenen kranten en sjieke an sichtkaarten. In de korte tijd dat ik binnen ben wijst hij iemand waar de stripboeken liggen, verbaast hij zich met zijn mede werkers over een klant die „crossword puzzles in German” zoekt en leest hij een zojuist verschenen kranterecensie voor. Uiteenlopende handelingen, die ,wel zo’n beetje de sfeer in de theaterboekhandel weergeven. Tot de opvallendste artikelen in de zaak behoren de papieren theaters in diverse formaten. Een kleintje koop je al voor ƒ8,50. De boeken staan in kasten op wie len, omdat ze ’s avonds opgeruimd moe ten worden voor de schouwburgbezoe kers. Een tocht met Jan Ritsema langs al dit rollend materieel is heel feestelijk. Achteraan staat het antiquariaat, dat nog maar uit één kast bestaat. Dan komen de boeken over theater, gerangschikt naar onderwerp. De onderwerpen lopen zeer uiteen. Een blik in één kast levert op: regisseurs, theaterteéhniek, circus en au tobiografieën. De toneelteksten staan al fabetisch, op land gerangschikt. „Brecht en Shakespeare beslaan allebei twee plan ken”, zegt Ritsema met verlekkerde glim lach. Joden-, homofielen-, vrouwen- en neger- theater staan knus bij elkaar. Er wordt veel naar gevraagd door makers van vor mingstoneel. Voor de amateurspelers is er een afdeling éénacters. Vooraan liggen op tafels de uitgeversrestanten. Je kunt er van alles vinden, van goedkope werken over Shakespeare tot teksten van Pro- loog-voorstellingen. Ten tijde van mijn bezoek werd je voor 3 eigenaar van tien geselecteerde delen van het tijdschrijft Toneel Theatraal uit 1970, of van een negentiende-eeuws boekje met Theater- curiosa. „Het breidt zich steeds uit” zegt Ritsema „er komt nu nog een leestafel met een recensiebord, en een wand van drie meter voor de ansichtkaarten-business. We zijn begonnen met danskaarten, later kwamen er wat ik noem highbrowkaarten bij. Dat loopt heel goed, het scheelt per dag een paar honderd gulden in je omzet”. Het antiquariaat is met zijn ene kast nog aan de bescheiden kant. Jan Ritsema: „Dat is ontstaan doordat mensen die hun theater-bibliotheek wilden opdoeken hier uit eigen beweging heenkwamen, met kof fers vol. Nu komt er een bord met „in- en verkoop”. Als ik elders bij een antiquari aat vraag om theaterboeken beginnen ze te lachen. Theaterboeken blijven bij hen jaren staan. „Er zit geen geld bij die mensen”, zeggen ze, je kunt beter een zaak in legerboeken beginnen”. Ritsema vervolgt: „Nu kosten achter- grondboeken over theater al gauw een paar tientjes. Je weet precies wie dat wel kopen uit de theater-wereld. Regisseurs bijvoorbeeld. Acteurs zijn geen verwoede kopers, er zijn er maar enkele die lezen. Toen ik van te voren mijn omzetcalculatie maakte had ik daar geen idee van, maar het blijkt dat 50% van de omzet naar theaterkijkers gaat”. „Er komen veel jonge mensen van thea terscholen, en toneelmensen. Als ik hier zelf ben sta ik de hele dag te knikken. Wat je ook ziet is wat ik de studieuze theater bezoeker noem. Oudere mensen vaak, die de stukken komen kopen die gespeeld worden. Ze willen het in de oorspronkelij ke taal lezen. Die komen met een zeker professionalisme naar theater kijken”. Hoe is de theaterboekhandel ontstaan? Jan Ritsema: „Ik lijd een beetje aan ideeën. Altijd plannen en dingen willen doen. Begin van dit jaar was ik ziek en had ik wat tijd om te denken. Dat gaat dan echt als bij jongetjesdromen. Je denkt: waar moet het dan? In de echte boeken- buurt, het Spui: in de buurt van de Rozen gracht, waar ook Mickery en het Neder lands Theater Instituut zitten? Bij de schouwburg? „Duizend woor den, één ge voel", klei, ge glazuurd van Marion Ask/aer Veld, (rechts) dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT solist JAN WIJN - piano uitvoering is ooit aan een an dere gelijk. Vroeger niet en nu niet. Er bestaat niet een enkele goede manier van compositie vertolken. En dat maakt het echte purisme voor mij toch iets wat niet haalbaar is”. „Canst Thou" (Kunst gij) gouache van Michel van Overbeke. (links) «x.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13