Rariteitenkabinet van Shusaku Dance Theatre innerlijke waarden blijven Wagner-Opera gecastreerd I komende exposities Wondere Dingen „Alles mag dan nivelleren; de A Cormcks „Claus verbluffend veelzijdig talent Jal Componist Hans Osieck vooravond 70e verjaardag: aan Staking personeel Are de Triomphe t Eerste bedrijf Die Walküre door Concertgebouworkest BON Prijs: ƒ9,90 R 1 Intrigerende beelden met soms sadistische inslag JURY HUYGENSPRIJS: de helpende hand bij uw etentje thuis <door J°s Lodewijks) zs^KGezellige, ontspannende lectuur in de sfeer van de komende decemberfeesten. Een weldadige afwisse ling in een wereld vol ongezellige dingen 19 18 DONDERDAG 20 DECEMBER KUNST 1979 ïl- -door Johan van Kempen- Humor huiscomponist Ie i Naam: Adres: Woonplaats: Wij verzorgen graag uw koude en/of warme schotels voor Kerst en Oud en Nieuw. ;ds i iet le lijk, ilt k- n. o d- >r- al Inzenden In open enveloppe zonder postzegel naar: Zénen mij exemplaren van ..Wondere dingen' 11,60 (inclusief porto/bestelkosten). BUNDEL VAN DECEMBERVERHAL De bundel „Wondere dingen' is tevens verkrijgbaar in de boek handel of door inzending van onderstaande bestelbon. (Thuisbe zorging onder bijbetaling van de ixirto/bestelkosten). Spoedige bestelling is gewenst. 31 i 1 CONRAD VAN DE WEETERING N. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (afgehaald bij een van onze kantoren) Haarlema Dagbtmi: I JOHAN VAN KAMPEN. B Umulder Courant: Beverwljkee Courant: i i in De bekroonde literatoren bijeen in het voormalige Stadhuis van Den Hag: vlnr. Henk Barnard, Hugo Claus, Willem Brakman en Roland Jooris. HAARLEM. „Mijn moeder is ge boren in St. Petersburg. In haar ou derlijk huis kwamen constant kun stenaars over de vloer. Toen Tsjai- kovski in 1893 zelfmoord had ge pleegd, kwamen er musici op bezoek die ontroostbaar bleken. Gebroken! Tsjaikovski dood. Dat had een bete kenis! Dat is hier nooit zo geweest.” Aan het woord is de componist Hans Osieck, wiens Rhapsodie voor orkest morgenavond op het C-con- cert van het NPO te beluisteren is. Osiecks naam is al sinds jaar en dag aan het Haarlemse muziekleven verbonden. Doordat deze in, op 25 januari 1910, in Overveen geboren componist dus een pia- noleerling is geweest van Piet Vincent, was de relatie met de vroegere muziek school van de maatschappij tot bevorde ring der Toonkunst waarvan de laatst genoemde pedagoog directeur was zeer hecht. Osieck werd er in de na- Zijn gevoel voor humor is Osieck er door de gewijzigde omstandigheden niet door verloren, zo blijkt uit een verse anec dote in dit verband: Juist terug van een van de vele concertreizen die Osieck nog steeds regelmatig naar het buitenland on derneemt en waarop hij dan als pianist ook zijn eigen werk speelt, blijkt hij de Nederlandse ambassadeur ter plaatse (de niet voor zijn oren bestemde worden) te hebben horen zeggen: „Ik weet toch heel veel van muziek, maar van ene Osieck heb ik toch nog nooit gehoord.” „Mijn publiek is eigenlijk steeds kleiner geworden, maar zeker niet minder betrok ken, zeker niet minder oprecht geïnteres seerd. En je merkt daarbij steeds duidelij ker dat er dingen zijn die buiten de tijd staan”, stelt Hans Osieck nadrukkelijk vast. „En dat is ook zo met de essentie van de muziek. Alles mag dan nivelleren, maar die innerlijke waarden blijven. En ook al valt mijn muziek dan misschien niet meer zo goed in de huidige mode, de waardering ervoor kan tenslotte ook op nieuw veranderen. Maar wat voor mij in elk geval het belangrijkste is: ik heb altijd het beste gegeven wat ik in me had”. Hans Osieck maakte destijds met zijn kamermuziek, orkestwerken en solocon certen al als jong componist, ook in Duits land en Frankrijk waar hij zijn officiële opleiding ontving, veel furore. Figuren als Carl Schuricht, Rafaël Kubelik en Eduard van Beinum gingen voor hem in de bres staan en verzorgden premières. Waarom werden die verwachtingen niet ten volle waargemaakt? Een bedachtzame reactie: „Een combinatie van karakter en lot. Maar in elk geval: de belangstelling is in de loop der tijd verflauwd, de mode veranderd”. oorlogse jaren zo’n beetje de huiscompo nist. Heel wat van zijn muziek raakte door toedoen van Vincents leerlingen, waaron der ook de latere Toonkunst-directeur Leendert Huges, bij de muziekminaars in onze regio ingevoerd. AMSTERDAM. Het Concertge bouworkest neemt op de abonne mentsconcerten van deze week de uitvoering van het eerste bedrijf van Die Walküe voor zijn rekening, juist terwijl op deze avonden tevens de complete Ring des Nibelungen in de Bayreuthuitvoering onder Boulez via NOS-radio te beluisteren is. Wagner kan zich verheugen in een stijgende populariteit. DEN HAAG (ANP). Hugo Claus is als schrijver een verbluffend veelzijdig talent, dat al vele malen is erkend. De jury voor toekenning van de Constantijn Huygenprijs van 8.000 gulden heeft dit woensdag in de Oude Raadszaal van de gemeente Den Haag onderschreven. Vol gens haar mag de laureaat met recht zeggen geen postzegel te zijn maar een planeet in het universum, en dit recht vaardigt ten volle een bekroning met de prijs, aldus het juryrapport, dat bij de prijsuitreiking werd voorgelezen. perprijs van vierduizend gulden voor poë zie en de F. Bordewijkprijs van vierdui zend gulden voor verhalend proza: ze was aangevuld met Miep Diekman en Paul Biegel voor de Nienke van Hichtumprijs van vierduizend gulden voor jeugdlitera tuur. Dichter Roland Jooris kreeg de prijs voor Gedichten 1958-’78, een keuze uit vijf bundels die nauwelijks van Jooris zijn bij Wuustwezel blijven steken, aldus de jury, zelfs de hele stroming het Vlaamse nieuw-realisme waarvan zij Jooris een der meest overtuigende vertegenwoordi gers noemde. Willem Brakman ontving de prijs voor Zes subtiele verhalen. Brakman blijkt voortdurend in staat iemands essentie in enkele woorden weer te geven of in preg nante beknoptheid de tragiek van een relatie te schilderen,kjldus de jury. Als Onder de verrassende beelden noem ik het spook, staande op een poppenkast gekleed in het lange witte laken, dat voor die poppenkast als gordijn dient, twee horizontakg hangende mannen, een gil lend rondrennende juffrouw in het wit achtervolgd door een man met een mes in het zwart, twee heren met een paraplu op en een danseres die boven hun hoofden balanceert en dan uit haar schoenen rijst op hun paraplu strooit. Hetzelfde gaat op voor het licht: er is stroboscopisch (snel flikkerend) licht, te genlicht, kaarsen, open lampen en vooral veel duisternis en ook dat wil wel intrige rend werken, maar verveelt ook gauw. HAARLEM. De Japanner Shusaku weet met zijn rariteitenkabinet best enige tijd de aandacht vast te houden of eventueel weer even te vangen, maar anderhalf uur beeldend theater met soms sadistische inslag, waarin eigenlijk niets gebeurt, is wel wat veel van het goede. Voor Henk Barnard was er de Nienke van Hichtumprijs voor de roman Laatste nacht in Jeque. Barnard beleert niet maar laat zijn lezers zich samen met de neger jongen Raul bewust worden van wat er in Mozambique aan de hand is. Dit bewust zijn ontwikkelt zich vanuit een perspec tief, niet dat van de alleswetende volwas sen verteller, maar dat van de negeijon- gen met zijn dromen, zijn lef en zijn angst. De betrokkenheid bij zijn thema en de manier waarop hij zijn lezers daarin laat delen waren voor de jury bepalend om Barnard voor de prijs voor te dragen. belangrijkste kwaliteit van de bundel werd genoemd het vermogen om binnen een kort bestek een gedurfd, alle registers van de taal omvattend, taalgebruik te be zigen en met en groot psychologisch raffi nement de thematiek te verwoorden. Koningstraat 17, Haarlem Tel. 023-322802 Culinaire lijn: 023-322804 I ik Dat het speelse aspect in het musiceren Haitink minder ligt dan het handenwrin gende, werd weer eens duidelijk in de aan Die Walküre voorafgaande Derde Symfo nie van Schubert. Een vaktechnisch knap pe realisatie, die bewust in de luchtige sfeer leek te worden getrokken, waardoor Schuberts inderdaad al niet meest spiritu ele Symfonie ditmaal werkelijk al te neu traal klonk. Damiate Pers b.v. Antwoordnummer 416 - 2000 VC Haarlem De componist (breed lachend) voegt er aan toe: „Dan zou ik misschien deeply depressed moeten zijn, maar ik heb die bewuste avond naar mijn gevoel meer overtuiging in m’n spel kunnen leggen dan ooit”. Globaal karakteriseerde de jury de eer ste „experimentele” fase van Claus’ schrijverschap als een romantische, ge- kenxerkt door „ondermeer de vernieu- wingswil, een surrealistische voorkeur voor het irrationele, accentuering van ge voel en verbeelding, een hang naar au thenticiteit en een drang naar avontuur, zijn wrevelig anti-maatschappelijk isole ment, zijn idealisering van jeugd en onvol wassenheid- zijn animale, lichamelijke beeldspraak. Tien nieuwe leden van het Kunste naarscentrum Bergen exposeren hun werk in het KCB-centrum aan het Plein 7 in Bergen (NH) van 29 december tot en met 17 januari. De werken van Henk Meijer, Ema van Mondfrans, Joep Neef jes, Theo van den Akker, Jannie Borel, Michiel Hertroys, Marcus van Hoorn, Gea Karhof, Joop Mader en Rob Verkerk is dagelijks te zien van 10.30-12.30 en 14-17 uur behalve op zondagfmorgens. I pest aan heb.Het calvinisme uitte zich in onze streken al in een neerbuigend benaderen van de kunstenaars. En alles wat zelfs maar naar muziek rook was al mis. Als je als kind uit een behoorlijk milieu de muziek inging, betekende dat een complete afgang”. Hans Osieck: „Er waren heel grote ver wachtingen die ik niet heb kunnen waar maken. deze hoogborstige, gezwollen muzikale uitdrukkingsvorm meestal ook weer niet kan worden gesproken. Dat een dergelijke culturele atmosfeer in de lage landen nooit heeft kunnen be- staan, is zijns inziens mede door de in- I vloed van het calvinisme. Hans Osieck, met venijnige blik: „Als ik ook ergens de Gad- Oud» Gracht 82 - Haariam (Centrum) SoandapMn - Haariam (Noord) CalNomMpMn - Haariam (Schalkwijk) Raadhulaatraat 60 - Haamatada Langa Niauwatnurt 427 - IJmuldan Zaaatraat 18 - Bavarwilk Hugo Claus is schrijver van veelsoortig en omvangrijk werk en krijgt de prijs voor zijn gehele oeuvre: gedichten, ro mans, verhalen, toneelstukken, vertalin gen, filmscenario’s. Enkele delen ervan zoals De Oostakkerse Gedichten en de roman De Verwondering behorentot de internationale toppunten van de twintig ste eeuw, vindt de jury. Hij droeg ook bij aan de doorbraak van de experimentele poëzie. Wagners genialiteit is geen punt van discussie meer en zijn opera’s verdienen ook zeker de aandacht die ze krijgen. Dat ook de concertprogramma’s een gedeelte lijk en dus in gecastreerde vorm opdienen van deze muziektheaterstukken zouden moeten inhouden, lijkt me wel wat te ver gaan. Ook al geven de orkestpartijen bij Wagner-opera’s het leeuwenaandeel van de hierin voorkomende opgeklopte emo- tieverbeeldingen weer, en al is in dit geval Haitink er zeker wel de man naar om dit magisch uitwerkend sentiment in al z’n geladenheid op te roepen. Zeker, alles wat er in deze trage witte wereld gebeurt is uiterst beheerst en ge kund, maar komt toch vaak niet uit boven het niveau van mannetjes maken. In de aankondiging (op het affiche) wordt ge sproken over experimentele muziek op oude instrumenten, primitieve Aziatische en Afrikaanse muziek, vogelgezang, gelui den van het lichaam en uit de natuur. Dat klopt inderdaad, er is een ratjetoe van piep-, zucht-, kreun-, en ruisklanken, ge klop, getik, gefluit, teksten, saksofoon- loopjes, slagwerk, pianospel en Für Elise op een speeldoosje en al die effekten wil len best af en toe een sfeertje scheppen, maar blijven toch uiteindelijk gewoon ef fekten. Hokjesgeest is iets dat van Osieck vreemd is. Daarvoor heeft hij vanuit zijn voorgeslacht teveel tegenstrijdige invloe den in zich: om te beginnen in de vorm van Pools, Frans, Duits, Russische en ten slotte ook nog Nederlands, bloed, wie er oor voor heeft neemt al deze invloeden ook in Osiecks muziek waar. Met ideologi eën weet de componist uiteraard evenmin raad. Stravinski heeft aan het eind van zijn leven gezegd: „In mijn jeugd haatte ik Wagner, en daar had ik zeer goede rede nen voor. Nu heb ik hem lief, en daar heb ik ook uitstekende redenen voor”. De scherpe kantjes van een pro- en anti- stemming ten opzichte van deze Duitse laatromanticus en nastrever van het Ge- samtkunstwerk zijn er overigens intussen door het verstrijken van de tijd wel af. En opmerkelijk is dat het gemiddelde con certpubliek nu enigszins ambivalent te genover Wagners muziek staat: men kan zich aan de machtige uitstraling van de met groot vakmanschap samengestelde partituren niet onttrekken, terwijl er nochtans van een werkelijke liefde voor Daarna heeft Claus een ontwikkeling doorgemaakt in de richting van een wel bepaalde klassieke kunstopvatting en werkwijze. Deze werd ingeluid met wer ken als „de verwondering” en „het teken van de hamster”. Het individu manifes teert zich, ongrijpbaar in zijn vele facet ten, in d intertextualiteit van de wereldli teratuur, aldus het juryrapport. In de jury zaten: Gerrit Borgers, Pierre H. Dubois, Jacques den Haan, Anton Kor- teweg, Andre Matthijsen, Harry Scholten en Paul de Wispelaere. De jury adviseerde ook voor de toekenning van de Jan Cam- Osieck: „Ideologieën? Met de vrijheid van de kunstenaar is het in de Oostblok landen maar al te vaak treurig gesteld. Maar al is het misschien weleens wat kunstmatig aangezwengeld, het cultureel begripsniveau is er zo beroerd nog niet. En verder; zijn mensen m Oost-Berlijn zoveel ongelukkiger dan in West-Berlijn? Aan deze kant van het Ijzeren Gordijn zitten we ons vol te vreten en worden we gehersenspoeld met die Amerikaanse rot zooi op de TV. Zou dét soms zo gezond zijn? Om de vrijheid op zo’n ordinaircon- sumptieve wijze te misbruiken?” Osieck die ondanks z’n introverte manier van optreden soms in scheldkanonnades kan vervallen wil aan de vooravond van die gebeurtenis zijn gedachten wel vrijgegeven. Halverwege de voorstelling begint het geheel wat meer met gevoelens te werken: Een man wrijft genietend met de handen langs de warme binnenkant van een open geklapte theemuts tot er opeens zaadkor rels kletterend uit zijn binnenzak op het toneel vallen, een dame in het groen ope reert een andere dame in het groen en haalt spartelende visjes uit haar ingewan den die ze daarna op een spiritusbrander bakt, zodat er bij de beelden, lichteffek- ten, klanken en kleuren, ook nog geuren gevoegd worden. Op het affiche staat: „We beschrijven de deformatie van de natuur en het geperver teerde verlangen en de instincten van de mens geconfronteerd met het eind van de wereld”. Ik heb het allemaal niet zo goed kunnen volgen en kan slechts constateren, dat vorige produkties van Shusaku, even eens bestaande uit een aaneenschakeling van intrigerende beelden met soms sadis tische inslag, langer de aandacht wisten vast te houden dan dit Dormu, maar mis schien komt dat omdat je snel aan die effekten went. Osieck: „Ja, er waren heel grote ver wachtingen, die ik niet heb kunnen waar maken. Dat kun je aan de vooravond van zo’n zeventigste verjaardag heel nuchter vaststellen. Grote uitvoerende kunste naars, op internationaal niveau, die zagen iets ik mag wel zegen véél in me”. De Haarlemse beeldende kunstenaar en musicus Kees Okx exposeert etsen en schilderijen in de Toneelschuur aan de Smedestraat in Haarlem. De werken zijn gedurende de openingstijden van de Schuur te bezichtigen. Zesde abonnementsconcert B-serie van het Concertgebouworkest. Diri gent: Bernard Haitink. Vocale solis ten: Leonie Rysak, sopraan, Peter Hofmann, tenor, John Macurdy, bas. Programma: Schubert, Wagner. Con certgebouw Amsterdam, 19 december 1979. Is het Osiecks aversie ten opzichte van die calvinistische geest die hem destijds t heeft doen besluiten om de omgeving van Haarlem waaruit hij afkomstig is te verruilen voor Noord-Brabant? Osieck: „Welnee, want ook onder de Roomsen zijn calvinisten. Nee, de eenvoudige reden is, dat ik daar aan de Eindhovense muziek school een baan kon krijgen. En dat dan nota bene, terwijl ik van nature helemaal geen pedagoog ben. Maar aangezien ik van m’n componeren niet kon leven, was (En dan, schijnbaar even geschrokken:) „Niet dat ik het niet met alle aandacht deed, daartoe heeft mijn leraar Piet Vin- H cent me wel geïnspireerd, maar het was desondanks een veel te zware belasting. Dans: Shusaku Dormu Dance Theater. Anderhalf uur beeldend the ater van Japanse oorsprong met 4 dansers en 4 musici. Toneelschuur 19 december 1979. PARIJS. De toeristen die met Kerst mis naar Parijs zullen gaan, zullen onge twijfeld niet de beroemde Are de Triom phe op de Place de l’Étoile kunnen bezoe ken. Het personeel van de Are ca. 15 personen heeft besloten voor onbepaal de tijd in staking te gaan. Het wil daarmee protesteren tegen de situatie van een werknemer die volgens hen niet de pro motie gemaakt heeft waarop hij overeen komstig de werkzaamheden die hij al tien jaar verricht, recht heeft. De laatste jaren hoorde men slechts incidenteel van Osieck. Tot NPO-direc- teur Rob Mulder nu ter gelegenheid van Osiecks op handen zijnde 70ste verjaar dag (op 25 januari a.s.) een orkestwerk van hem in de C-serie programmeerde. Enorm spannend, fascinerend en van een ongekende dreiging was nu ook met een in zijn handen zo’n instrumentale in leiding. Expressieve kwaliteit was er ook zeker in de vocale verrichtingen van Leo nie Rysanek, Peter Hofmann en John Ma curdy, die de driehoeksverhouding tussen Sieglinde, Siegmund en Hundig uitzingen. Buitenlandse solisten met mooi getim- breerd en suggestief stemgeluid, die hier bijhet Concertgebouworkest debuteer den en met hun nuancerijke zangkunst een schitterend visitekaartje afgaven. Al les verenigd in een, op een akelige manier indrukwekkend tableau vivant van gro teske gevoelselementen. -„Overigens woonde ik toch altijd graag in Brabant. En wat betreft Brabant en Kennemerland mag ik wel zeggen: entre les deux mon choeur balance. Hier in de ||g|g» duinstreek liggen m’n jeugdherinnerin- gen en zijn er veel plaatsen die prettige I associaties bij me oproepen. Maar cal vinisme en katholicisme daargelaten de Brabanders hebben in ’t algemeen wel méér savoir vivre dan de mensen hier”.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 19