Grappig samenspel Alain Delon en Sylvia Kristel in Concorde cimstcrdam film Enerverende momenten hoarlcm 3 E I filmhuizen Wonderlijk pleidooi voor archiefgebruik in The Wages of Fear )e Begelman benoemd tot directeur MGM Geen gebrek aan pret in Gerard Ourys Haastige spoed is zelden goed Korte, geestige film van cineast Kees Hin 1.5 15 VRIJDAG 21 DECEMBER FILM 1979 14 J Charles Boost 750 a a a a a a a mu a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a Mg» k ouw- gevel- e Ek- n. 2Z_ amusement is gezocht. De Vier Vuisten op Safari, die maar liefst in 31 CH- Dracula Krijgsgevangenen iiiBis Het Amsterdamse filmprogramma vertoont al alle tekenen van de naderende feestdagen in die zin dat er naar licht, avontuurlijk familie- tu***-—1“ w Gafcxxx dxc maai nciöi m al bioscopen in ons land is ingezet, ontbreekt ook in Amsterdam niet (Bellevue, Cinerama, Rialto), evenmin als Walt Disnev die met ziin Jungle Book in 28 landelijke theaters tegelijk uitkomt. Wat Amster dam betreft in Flora-Disney, City 1 en City 7. F ik a Jungle Book: de beste Disney anweg Scène uit de documentaire Het Archief Van links naar rechts: David Warner, George Kennedy en Alain Delon in een scène uit de rampenfilm The Concorde-Airport '80. 57 ling van Metro-Goldwyn-Mayer Ine., al- uui David Niven als een Griekse priester in Escape to Athena. jebrek aezits- 023- ipara- □orra- i. Tel. oor 6 irens. idio’s, eters, meer. Tel. In de Filmschuur kan men nog Fassbin ders laatste film zien die als feuilleton in de Volkskrant is verschenen en iets met het huwelijk van een zekere Eva te ma ken heeft. Daarna van 26 tot en met 29 december een Russiche film, De Opgang, die de strijd van de Wit-Russen tot onder werp heeft in hun laatste poging de Revo lutie ongedaan te maken. David Begelman die in 1978 door Colum bia Pictures was ontslagen na een schan daal - hij had er cheques vervalst ter waarde van 40.000 dollar - zal worden men, zodat men zich soms bij Haanstra waant. Meer potige gevechten in Lido, waar de onderlinge strijd tussen New Yorkse jeugdbendes centraal staat. Het is 1963 en de tijd wordt duidelijk aangegeven door de liedjes die tussen de bedrijven door klinken of als accompagnement dienen voor de hardhandige ontmoetingen tussen de goedmoedige Wanderers en de meer agressieve Fordham Baldies, die zich om meer indruk te maken kaal geschoren hebben. Onbekommerd plezier in Studio waar in de avondvoorstellingen (behalve ’s maan- delijk dat alles dat vroeger en nu de samenleving bepaalde, in het archief te vinden is: leven en dood, ontspanning en werk, wraakzucht en liefde. Het Archief is een wonderlijke, geestig, half surrealistische en steeds originele film die onthullend is doordat hij een ongedachte inhoud weet te geven aan het kale woord archief en een nauwelijks te bedwingen nieuwsgierigheid weet op te roepen naar de veelheid aan mysteries en geestelijke avonturen die achter de fanta sieloze gevel van een gemeentearchief verborgen liggen. En dat zal juist de bedoeling geweest zijn van de opdrachtgeefster die mede verantwoordelijk is voor deze geslaagde aanwinst in de categorie speelse en intelli gent documentaires. at. KI. nkba- 2507- 0.000 4 GL, i km. ran ise >rt) benoemd tot directeur van de filmafde- b.v. ir, ƒ5 82, is ver- zater- m 32, nu naar een ernstig en verzorgd gemaakte Dracula gaan kijken, gemaakt door John Badham die ook - lach niet - Saturday Night Fever tot het gesprek van de dag wist te maken. Op het veelzijdige Amsterdamse bio- scooppfogramma is ook een rampenfilm, the Concorde - Airport ’80. De titel maakt het duidelijk, Airport staat voor vlieg ramp, Concorde voor het nieuwste en op zijn lawaai aangevochten Franse snufje op het gebied van vliegtuigbouw. Om dit laatste te beklemtonen is Alain Delon geëngageerd als tweede piloot en Sylvia Kristel als stewardess. Zij kunnen niet voorkomen dat tot tweemaal toe de Con corde door een bijna-fatale situatie gema noeuvreerd moet worden en als total loss eindigt. Oc- 0 m2 joede lil en rdags vond. 9-78, Club i; GS <m; G ƒ8,50 annen '1. In contrast tot dit kinderlijk amusement is het programma van City 1 met de zoveelste versie van de Dracula-legende. Een hele serieuze versie die nauwelijks grapjes en helemaal geen parodistische elementen toelaat. En waarin het verhaal bovendien in eigen tijd is geplaatst. Geen vervallen kastelen dus of graftombes met spinrag maar auto’s en telefoon. De serieuze aanpak blijkt ook uit het spelersmateriaal. Sir Laurence Olivier en Ronald Pleasance staan op de lijst van medewerkers. Dracula wordt gespeeld door Frank Langella die dezelfde rol op Broadway creëerde en dat met zoveel succes deed dat er een Dracula-rage is ontstaan waaraan we als bioscoopbezoe ker onder andere Nosferatu van Werner Herzog en Love at first Bite van Stan Dragoti te danken hebben. Wie van het onderwerp nog niet genoeg heeft kan dus Eerst wordt het vliegtuig bedreigd door een protest-ballon die bij het opstijgen vlak voor de neus wordt opgelaten, daar na door een elektronische raket waarmee op het vliegveld (of all places) geëxperi menteerd wordt. De tussenliggende intri ges en persoonlijke complicaties in de cabine zijn van soortgelijk gehalte waar mee duidelijk gemaakt wordt dat de sce narioschrijvers op dit gebied volkomen drooggelopen zijn. Maar wie wil lachen om het samenspel tussen Delon en Sylvia (Emmanuelle) Kristel en daarbij wil ver geten dat er op dat moment voor ongeveer twee miljoen Franse francs aan het acte ren is, moet een bezoek aan Cineac Dam rak I en Cinema International niet over slaan. Voor de fans van Peter Seller heeft Spanning (maar dan van een wat min der enerverende soort) vinden we ook in Frans Hals waarin ons iets onthult wordt over de oorlogssituatie in Griekenland tijdens de Duitse bezetting. Escape to Athena is de titel van de film die door George Pan Cosmatos gemaakt is met een royale staf van medewerkers waaronder de namen van Roger Moore, Telly Sava- las, David Niven, Claudia Cardinale, Elli ott Gould en de neger-acteur Richard Roundtree. Het gaat over Griekse krijgsgevangenen op een der talrijke eilanden rond de kust die door een kunstzinnige kampcomman dant aan het graven gezet zijn om mogelij ke kunstschatten bloot te leggen, over het verzet dat op een ander deel van het eiland actief is daarbij geholpen door een bordeelhoudster met een geheime zender en over de gebruikelijke pogingen om uit het kamp te ontsnappen. Actie voldoende dus om van de oorlog een opwindend avontuur te maken. Luxor laat de Vier Vuisten, behorende aan Terence Hill en Bud Spencer op safa ri gaan en dat betekent dat het ongelijk soortige tweetal de oorlog verklaart aan een onsympathieke blanke ivoorjager die bovendien handelt in Afrikaans wild, een ingreep in de wilde natuur die Terence en Bud met list en brute kracht trachten te verhinderen. Het is ditmaal een nogal met avontuur vol herhalingen en voorspelbare inciden ten, afgewisseld door mooie natuuropna- Begelman die was veroordeeld tot een jaar voorwaardelijk, staat bekend als een zeer bekwame filmvakman. De president-directeur van M.G.M., Frank Rosenfelt, heeft meegedeeld „er van overtuigd te zijn dat zijn ongelukkige periode nu voorbij is” en dat „Begelman een zeer hoge prijs had betaald” voor zijn vergrijp. Opnieuw brengen acteurs van naam als Vanessa Redgrave, Donald Sutherland, Ritchard Widmark en Barbara Perkins hun reputatie in gevaar door mee te doen aan dit onzinnige verhaal van de onver moeibare auteur van sensatieverhalen, Alistair MacLean. De samenwerking tussen de schrijver K. Schippers en de filmer Kees Hin heeft in het verleden geleid tot speelse, onderkoelde korte films als De gevoelige Plaat (1250 foto’s uit het archief van portretfotograaf Merkelback) en Roodkapje verteld door Honderd- zestig Nederlanders, experimenten om de realiteit van de documentaire te door breken. Uit hun meest recente samenwerking is Het Archief ontstaan, een drie kwartier durende film, waarin het begrip archief geheel andere dimensies krijgt. „Het woord doet denken”, zo schrijft Schippers ter introductie, „aan stoffige zolders, ver geelde papieren, oude ordners, rekken en kasten. En toch is archief een spannend begrip.” En dat wordt het zeker door de wijze waarop het duo Schippers-Hin hun onder werp benaderen. Op initiatief van de Ver eniging van Archivarissen in Nederland en met steun van het ministerie van CRM zijn ze aan het werk gegaan met als uit gangspunt de vraag waarom zo weinig Nederlanders gebruik maken van het ar chief. En ze geven zelf als antwoord dat weinigen weten dat een arcief tienduizen den spannende avonturen bevat, dat wie een archief bezoekt op reis gaat, verre voorvaderen ontdekt, getuige wordt van zeeslagen, arbeidersconflictenoorlogen. Hij bezoekt krankzinnigengestichten, jazz-clubs, bordelen. Hij ziet begrafenis sen, ruines, voetbalwedstrijden. In hun aan geen regels of dwingende logica onderworpen film maken Schip pers en Hin ieder woord van hun inleiding waar. Ze volgen een vijftal archiefbezoe- kers, proberen er achter te komen wat de motieven zijn van hun bezoek, laten hen in hun dagelijks leven zien, maken het dui- Film-Inn, Zandvoort vertoont 22 decem ber een oude maar nog altijd zeer waarde volle Fellini, Giulietta van de Geesten, een psychiatrisch rapport over een vrouw (Gi ulietta Masina) die haar huwelijksleven bedreigd voelt en probeert haar man te rug te winnen, wat haar in een toestand van zelf-analyse brengt die veel onbevroe de dingen naar boven brengt. Aanvang 21 uur. Het jongerencentrum DAC tenslotte komt nog eens met China Town, een har de thriller van Polanski mèt Jack Nichol son in de hoofdrol naast een cynische creatie van John Huston. geen gebrek. Zelfs de filmrecensent van Le Monde schreef destijds: Goed nieuws, men houdt bijna niet op met lachen bij het zien van La Carapate, de oorspronkelijke titel die ongeveer de persoon omschrijft die voortdurend op de loop is. Palace prolongeert Bert Haanstra’s Een pak slaag, geeft op de matinees een Tom en Jerry-Festival en brengt in de nacht- voorstellingen Disney’s fameuze Fanta sia. Men zal zich herinneren dat Walt Disney die net Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen en Pinocchio achter de rug had, een pretentieuze greep deed naar een avondvullende tekenfilm op klassieke muziek. De grote dirigent Leopold Sto kowski werd ingehuurd, evenals de be roemde muziekcriticus Deems Taylor. Zij zochten „illustreerbare” muziek op en dat werd een toccata en fuga van Bach, De Notenkrakersuite van Tsjaikovsky, nog iets van Stravinski en Beethoven en als zoete toegift het Ave Maria van Schubert. Er was een niet geringe durf voor nodig om als de vader van Mickey Mouse en Goofy je in te laten met de meesters van het concertgebouw maar daar tilde men in Amerika minder aan dan de in hokjes denkende Europeaan en Fantasia werd een „hit”. Waar dan wel aan moet worden toegevoegd dat Disney beter op dreef was als hij L’Apprenti socier van Paul Ducas of Poncielli’s Dans der Uren in beeld bracht dan met Beethoven’s Pastorale of Moussorgsky Nacht op de kale Berg. Zo dra de meester van de tekenfilm „artis tiek” ging doen was het resultaat aanzien lijk minder dan wanneer hij zorgeloos zijn eigen scheppingen inpaste in hun klassie ke omgeving. Alles bij elkaar kwam er een wonderlijk allegaartje voor den dag dat niettemin zijn bewonderaars in extase bracht en nog altijd een voorbeeld van inventieve animatie is gebleven. De chaotische Nederlandse rock-opera „Cha Cha” is inmiddels naar de middag voorstellingen van Lido verhuisd, Viscon ti’s Death in Venice is vrijdag- en zater dagnacht in Luxor gebleven en Roxy is van Brian de Palma’s Sisters overgescha- keld naar Fellini’s Satyricon, een bizarre evocatie van het Rome uit Nero’s tijd gebaseerd op de dagboeken van diens vriend en kroniekschrijver Gaius Petro- nius. Alles bij elkaar dus een programma dat van Haanstra naar Fellini en van Walt Disney naar de Marx Brothers loopt en dus met recht omschreven kan worden als met een elck wat wils. dags) een comedie van Gerard Oury rond de komiek Pierre Richard te zien is en in de nachtvoorstellingen enop maandag avond de Marx Brothers in Horse Fea thers het doek bezet houden. Oury die naam gemaakt heeft als regis seur van Louis de Funès (De Eend en de Cadillac, Samen uit, Samen thuis, Wie het laatst lacht, De bedrieger bedrogen, de Avonturen van Rabbi Jacob) heeft dit maal Pierre Richard uitgekozen, als een onhandige adyocaat die met zijn cliënt clandestien naar De Gaulle gaat om gratie te krijgen. En dat temidden van de Parijse ongeregeldheden van '68. Aan pret dus Alpha 2 als kerstsurprise een parodie op The Prisoner of Zenda, het romantische „cloack and dagger”-verhaal van Antho ny Hope waarin sinds 1927 achtereenvol gens Ramon Novarro, Douglas Fairbanks jr. en David Niven triomfen hebben ge vierd en waarin thans voor de variatie Peter Sellers de clown uithangt. Bear Island tenslotte brengt in Calypso en Du Midi een verward avontuur op de poolcircel, waarheen een wetenschappe lijke expeditie is gestuurd om iets te on derzoeken. Maar alles eindigt in schietoe feningen en sabotagedaden omdat er ex- nazies in de groep zijn binnengedrongen die alleen maar azen op de goudstaven in een zich onder de ijskap bevindende Duit se onderzeeër uit de laatste wereldoorlog. Jungle Book die in het najaar 1966 be- (onnen werd, was voorafgegaan door One Hundred and One Dalmatians en Lady and the Tramp die een duidelijke stijlver- mdering hadden ondergaan dank zij de (xperimenten van Disney’s trouwe mede werker Ub Iwers met foto-copiën als hulp middel bij de animatie. De tekeningen en jehetsen van de animators konden nu techtstreeks overgebracht worden op de ,cels” zodat de spontaniëteit en het impro viserend karakter van de ontwerpen be houden bleef. Vooral in het schetsmatig karakter van de beide genoemde honden films was het verschil met de gepolijste - stijl van vroeger duidelijk merkbaar. Disney heeft de beëindiging van Jungle Book niet meer meegemaakt. Tijdens de produktie overleed hij, 65 jaar oud, aan een ongeneeslijke ziekte. De film werd een vrije bewerking van Rudyard Kipling’s Mowgli-verhalen waarin het jongetje Mowgli als Mozes in het biezen mandje midden in het oerwoud gevonden en gea dopteerd wordt door de zwarte panter Bagheera, opgroeit bij een wolvenfamilie en als een tienjarig Tarzannetje geniet van de vrijheid in de tropische natuur. Tot Bagheera met het wijze besluit komt dat Mowgli beter beschermd is als hij naar de blanke mensen gaat en de film met allerlei m listen en avonturen gevuld wordt die =ajlas Mowgli bedenkt om maar in zijn geliefd oerwoud te kunnen blijven. Jungle Book is een van de beste Dis- ney’s gebleven, veel humor, vol swingende liedjes, prachtig van tekening en animatie en voortreffelijk nagesynchroniseerd in het Nederlands onder regie vam Harry Geelen die ook voor de tekst van de dialo gen en liedjes verantwoordelijk is. In deze Nederlandse versie hoort men de stem men van Coen Flink, Joan Remmelts, Jules Croiset, Lex Goudsmit en vele ande re bekenden die zich uitstekend voegen bij de beelden. Alles bij elkaar een ideale kerstattractie! gezegd, de vroegere film niet kent zal in Roxy bij Wages of Fear een reeks uiterst spannende en enerverende momenten beleven. In 1953 maakte de Franse regisseur Henri-Georges Clouzot naar een verhaal van Georges Arnaud zijn meest bekende en bewonderde film, Le Salaire de la Peur. Het verhaal speelde ergens in Zuid-Amerika waar een enorme oliebrand woedt en een expert op dat speciale gebied als enige blussingsmethode aanbeveelt met nitroglycerine de oliebronnen op te blazen. LOS JtNGELES lAP'. - De 59-jarige Het vloeibare nitroglycerine dat met de minste schok kan exploderen, moet van ver aangevoerd worden met tankauto’s en voor dit gevaarlijke karwei hebben zich vier chauffeurs aangeboden (onder wie Yves Montand), vier desperado’s die met de extra premie die ze ermee verdienen hun retourbiljet naar hun vaderland hopen te betalen. De film houdt zich bijna uitsluitend bezig met de adembenemende rit van de vier mannen over onbegaanbare dus is deze week door" die onderneming wegen en langs levensgevaarlijke afgronden, waarbij drie uiteindelijk het aangekondigd. leven laten. Iedereen die de film in het verre verle den of misschien meer recent op de tv heeft gezien zal zich deze Beloning van de Angst herinneren als een perfect voor beeld van het oproepen van angst en span ning via goed bedachte en volkomen logi sche situaties. Het is verwonderlijk dat de Amerikaanse filmindustrie meer dan twintig jaar gewacht heeft om de knap bedachte intrige opnieuw voor de camera te brengen, maar dat kan te maken heb ben gehad met een gevoel van onmacht om het origineel zelfs maar in de verste verte te benaderen. Toch heeft tenslotte regisseur William Friedkin de uitdaging aangenomen en in The Wages of Fear (deze week in Roxy) een pendant te maken van Clouzot’s mees terwerk. Friedkin is erin geslaagd een bijzonder spannende en opwindende film te maken die alleen gehandicapt wordt door de eventuele herinneringen aan het oorspronkelijke filmdrama uit ’53. De Amerikaan werkt met grovere effec ten en stapelt bij tijden de narigheid zo op dat de onwaarschijnlijkheid te veel bena drukt wordt. Als bijvoorbeeld bij Fried kin een van de in colonne rijdende trucs verongelukt krijgt men de ramp volledig te zien met het neerstorten in het ravijn en de vlammenzee waarin de tankwagen en zijn bestuurder ten onder gaan. Clouzot bracht een dergelijke ramp zonder iets van de explosie te laten zien. Hij combi neerde het geluid van de ontploffing met de registratie van een voorop rijdende vrachtrijder die bezig is een sigaret te draaien maar door de enorme luchtdruk zijn tabak als door een windstoot ziet wegwaaien. Dit soort vergelijkingen worden uitge lokt als men zich aan de remake van een „klassieke” film waagt. Wie echter, zoals

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 15