4 n si lip f B g t l, Bilt Li er door Hans Rombouts I Pasen £3 Het jaar 5740 t 1 fl f Jaar van het Paard '.«-M De magie van de nul ?r c. i jaar. En de Joden bezorgden ons o.a. werd voor het christelijke kerkelijke: De mensheid is gek op mijlpalen. Gek op gedenkdagen. Wellicht komt dat omdat een mensenleven zo kort duurt. We willen er nog wat van maken. Vandaar dat bijvoor beeld de wisseling van een decennium (een periode van tien jaar) zoveel aandacht krijgt. Neem maar de drempel- overschrijding van de jaren 70 naar de jaren 80. We kijken terug en we kijken vooruit. Ook wij zijn daar niet aan ontkomen. Vandaar deze bijlage, die in het teken van 70-80 staat. Natuurlijk is het slaan van een mijlpaal, zoals deze, ietwat gezocht. Maar niemand gaat echter in 1981 tien jaar achteruit of vooruit kijken. Kennelijk toch de magie van de nul. Maar is het eigenlijk ook geen onzin dat we altijd op 31 december een ernstig gezicht zetten, ver weg dwalend het glas heffen en elkaar het allerbeste wensen? Waarom doen we dat (ook) niet op 3 augustus of 16 april. Een kwestie van afspraak en traditie. Dat is duidelijk. Nu denken wij, westerlingen, stammend uit een christelijke beschaving, dat de hele wereld de overgang van de jaren 70 naar de jaren 80 gedenkt. Een deerlijke vergissing. In het jaar van Khomeini, om de man maar weer eens te noemen, hebben de moslims 1358 op hun verjaardagskalender in het kleine kamertje staan. Hun jaartelling begon met de vlucht (de Hidjra) van de profeet Mohammed van Mekka naar Medina, 15 juli 622. De islamieten delen de tijd ook in naar maanden. Elke maand begint met de ppkomst van de maansikkel in het westen. De paus van nu althans het Vaticaan houdt zich weer bezig met de kalender, o.a. samen met de Verenigde Naties. Het wordt tijd, dat Pasen op een vaste dag gaat vallen en niet steeds op een wisselende zondag. Maar daarover is het laatste woord nog niet gesproken. Hoe dan ook. we zitten op de scheids lijn van de jaren 70 en 80. En terugkomend op het uitgangspunt dat levert gedachten en beschouwin gen ter overweging op. Vandaar dat u hierbij een bijlage aantreft, waar be langrijke of ..tendentieuze" zaken uit de afgelopen tien jaar nog eens aan de orde worden gesteld. Die onderwerpen staan natuurlijk nooit op zichzelf, nook los van een langer verband. Vandaar dat het ook een vooruit kijken wordt naar de jaren 80. Van schrikkeljaren willen de islamieten niets weten. Ik heb er de Koran op na geslagen. Daar staat te lezen: „Het aantal der maanden bij Allah is twaalf maanden in Allah’s Schriftwoord, op de dag, waarop Hij de hemelen en de aarde schiep. Vier daarvan zijn gewijd; dat is de vaststaande godsdienst. Doet in die tijd dus geen onrecht aan uzelven. Maar bestrijdt de genoten-gevers altezamen, zoals zij ulieden altezamen bestrijden. En weet dat Allah is met de vrezenden”. De Koran vervolgt: „De schrikkeling is slechts toevoeging aan het ongeloof, waar door zij, die ongelovig zijn, in dwaling wor den gebracht; zij verklaren haar één jaar voor geoorloofd en een ander jaar voor ongeoorloofd, om gelijk te komen met het aantal van wat Allah gewijd heeft verklaard, en dan ongewijd te verklaren wat Allah gewijd heeft verklaard. Maar Allah leidt niet recht de ongelovige lieden”. Het islamitische jaar is ongeveer elf dagen korter dan het Europese. Op den duur zal men ons dus wel inhalen. Noemden wij 1979 het jaar van Khomeini;, je zou de jaren 70 tot de jaren van Egypte en Israel kunnen verklaren. Dat zijn dan: twee beschavingswerelden, die van be lang zijn geweest voor onze jaartelling. De Egyptenaren zorgden voor de Alexandrijnse jaartelling, die de basis, begon hij met een telling, die tot op de dag van vandaag in grote lijnen nog geldt: een gewoon jaar duurt 365 da gen. maar elk vierde jaar wordt er een ex tra dag ingevoegd De Romeinen konden blijkbaar toch niet zo best tellen, want in de eerste 36 jaar van de nieuwe kalender wer den er 12 in plaats van 9 schrikkeldagen inge voegd. Keizer Augustus greep persoonlijk in en sloeg gewoon drie schrikkeldagen over. Blits Paus Gregorius de der tiende deed kennelijk meer dan zich met de reli- ■jtltl gieuze zaken van de roomse kerk bezig hou- den. Hij had in de gaten gekregen, dat elke eeuw 0,78 dag te lang was. In de zestiende eeuw was het verschil dus al tot tien da gen opgelopen. Gregorius vond dat maar een rommel tje. Hij kwam ook in de knoop met de heiligenkalen der en besloot in 1582 de jaartelling te verfijnen. Hij verordonneerde dat alle schrikkeljaren op een vol eeuwtal, dat niet door 400 deelbaar is, zouden vervallen. Zo was 1900 geen schrikkel jaar, maar 2000 zal het wel zijn. Die Gregoriaanse verfijning werd slechts schoorvoetend door de niet-katholieke landen geaccepteerd (door Engeland pas in 1752, door Duitsland in 1776, door Zweden in 1823 en door Rusland in 1918). In Neder land voerde men de Grego s' riaanse kalender zo n beetje per provincie in (tussen 1582 en f 1701). de week van zeven dagen. F Waar de Chinezen momen teel in het Jaar van het Paard leven (hetgeen iets anders is dan ons Jaar van het Kind) gedenken wij dus de overgang van 1970 naar 1980. Die jaartallen danken wij dan Weer aan een dicta tor en een paus, beiden residerend, zij het in ande re periodes, in Rome. Ju lius Caesar had schoon genoeg van de oude Ro meinse jaartelling. In 45 voor Christus (Caesar kon toen niet vermoeden wat er 45 jaar later zou gebeuren in Bethlehem) Overigens: ook de Joden worden, niet warm of koud van onze decen- niumwisseling. Hoogstens zou je kunnen zeggen, dat zij op 22 en 23 september hebbep stil gestaan bij hun eigen decenniumovergang van de jaren 30 naar de jaren 40. Maar dan wel in het jaar 5740. De Jojjen startten namelijk al ver vóór ons. hun jaartelling. Waar wij de ge boorte van Christus als een soort i startschot van onze geschiedenis f zien, begonnen de Joodse kalen- I dermakers op 6-7 oktober van het j jaar 3760 (voor Christus; zo zijn I we nu eenmaal) hun werk. Vol- f gens de Joodse traditie werd in I dat jaar de wereld geschapen, Men houdt het daar maar op, I hoewel men beter weet: de we- reld is natuurlijk al heel wat ouder. De Joden houden er wél I een schrikkeltijd op na. Geen schrikkeldag per vier jaar zoals wij, maar zeven schrikkeljaren I in een cyclus van 19 jaar. I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 17