Uilechips Voordat je het weet ben je geprogrammeerd” 'fru 9 ANIMALLITEITEN W O. r - •Z/'A van de kijker impulsiever en waarschijnlijk ook agressiever wordt”. door Han Mulder Klootschieten rig Showgeweld Wildgroei Weinig rellen De Nederlandse kijker is de afgelopen tien jaar steeds minder voor zijn toestel gaan zitten. De rellen rond het elektronisch oog, in de jaren zestig aan de orde van de dag, bleven het afgelopen decennium beperkt en de zogenaamde vertrossing sloeg genadeloos toe. Wel werden verschillende taboes doorbroken en het oorspronkelijke Nederlandstalig televisiedrama kwam tot bloei. Kwissen Jaloers schoten als paddestoelen uit de grond, de actualiteitenrubrieken leverden een groot deel van hun kwaliteit in. Zie hier de opmerkelijkste zaken van tien jaar televisie. Han Mulder schetst een periode waarin eigenlijk alles wezenlijk op z’n plaats bleef. De komende tien jaar lijken dan ook veel belangrijker te worden, hetgeen vooral te danken is aan de technische ontwikkelingen. t Bps* Swk-::::: 3 i. - LÏ z' - 0 3 We zijn de afgelopen tien jaar minder televisie gaan kijken. Begin 1970 zaten gemiddeld per avond ruim vier miljoen Nederlanders voor de buis. De cijfers over 1978 spreken van een kijkdichtheid van 2,8 miljoen mensen. Als een paar Australische gedragswetenschappers gelijk hebben, dan is die teruggang in elk geval een bijdrage aan de geestelijke volksgezondheid. Fred en Merrelyn Emergy van de Nationale Universiteit van Australië hebben na een diepgravend onderzoek namelijk vastgesteld dat geregeld kijken naar televisie een sociale ineenstorting kan veroorzaken. Ook vervreemdt het individu van zichzelf. Sterker nog, het echtpaar Emergy meent dat er zelfs een toestand kan ontstaan die erop lijkt, of die trouwe kijker ernstig hersenletsel heeft opgelopen. Een aardig citaat uit hun meer dan 200 pagina’s tellend rapport: „Van televisie wordt het meest gebruik gemaakt door mensen die hun eigen psychologische problemen willen ontvluchten en die zich het minst bezorgd maken over het gebeuren in de wereld. De kijker wordt geïsoleerd van de werkelijke wereld. Een kijker kan zelfs nog enige tijd nadat hij het toestel heeft afgezet geen voeling hebben met de ware wereld. Een van de gevolgen op lange termijn is dat het gedrag I Vertrossing op tv was onafwendbaar ït nd in teer tde I d- as lij L at a a V van n De AVRO dan misschien? De keurige volgelingen van de dan nog levende Willem Vogt bieden veel showgeweld rond Frank Sinatra, Nana Mouskouri en Sammy Davis jr. Op het Nederlandstalige slagveld treffen we daar de Mounties, Corry Brokken en Willeke Alberti en niet te vergeten Paul van Vliet elke maand. Gert en Hermien stonden ook geprogrammeerd. Dat is nu niet Rellen rond de televisie heeft deze afgelopen tiental jaren niet veel geproduceerd. Maar komt dat door de treurigheid van het gebodene in Hilversum en Bussum, of komt het door de treurigheid van het buitengebeuren dat nauwelijks of niet tot verontwaardiging, boosheid of razernij inspireerde? Er zijn maar een paar rellen van allure geweest en al die keren vielen de progressieve omroepverenigingen in de prijzen. De grootste betrof de tweede Barend Servet-show van de VPRO op 14 december 1972. In deze show werd gesold met alle vermoeide door het vele toepassen uitgeloogde elementen waaruit tv-showtjes worden gefrutseld. Hoofdpersoon is de journalist Barend Servet, die in een soort paleis een interview heeft met een oude, spruitjes toeters en vooral zijn decibellen nam de plaats in. Wij hebben trouwens nog veel meer, wat mensen niet hebben, behalve die wijsheid. Wij kunnen ons bijvoorbeeld geruisloos voortbewegen. Nou, ik heb nog nooit een mens gehoord, die dat kan. Het is me een lawaai en een herrie, als de koning der schepping (halloo) met zijn laarzen door het bos banjert. Horen en zien vergaan je. Dan spijt het je wel eens, dat je zo'n goed gehoor hebt. Je oren knallen uit elkaar van pijn. De ogen van mijn makker hebben ze ook goed bekeken. Hij heeft het me allemaal verhaald. Hij kón dat naver tellen, omdat hij kans zag te ontsnap pen. Het was verleidelijk om te blijven, zei-ie, want hij kreeg zijn natje en zijn droogje op tijd. Maar hij vond het te vernederend allemaal. Bravo. Door de mensen ik vertel dit in commissie: als mijn maat liegt lieg ik ook worden wij, uilen, als heel wijs beschouwd. Dat verbaast me niks, want dat heb ik ook altijd gevonden. Een eigenwijze opmerking? Ach, noem het een gezond gevoel voor eigenwaarde. Neem nou maar die lui hier onder mijn boom. Opgewonden standjes zijn het. Taboes werden veelvuldig doorbroken. Dat wordt door de vootjaar stond de politie op de achterste benen toen in „Hoe bestaat het” een grap werd gemaakt over steekpenningen, die Amsterdamse ooms agent gretig zouden accepteren. In november oogstte een liedje doorspekt met vloeken in Sonja’s Goed Nieuws Show veel verontwaardiging. En op het einde van 1977 poogden inwoners van het Veluwse dorpje Putten te verhinderen dat er een documentaire zou worden uitgezonden, die handelde over de deportatie van 600 Puftense mannen naar Duitse concentratiekampen als represaillemaatregel voor een gepleegde aanslag. De documentaire werd overigens wél uitgezonden en de qpwinding verdween even snel als zij gekomen was. snell der /dier moet tenslotte ook de kans hebben om aan me te ontsnappen. Ande re dieren in de natuur dan uilen hebben ook recht op hun eigen bestaan. Ik vang steeds maar een merkwaar dig woord op: chips. Ik weet niet wat het is, maar het bevalt me niet. Ze roepen naar elkaar, dat de chip het onderzoek misschien wel in een stroom- ingst. Die zullen altijd uilen naar blijven dragen. En die lui schel- tlkaar uit voor uilskuikensIk daar niet meer kwaad over. zinsbegoocheling lijden. Ze zijn tot alles bereid. De zoen van Willem accentueert de volstrekte onderwerping van de deelneemsters. Een journalist die ooit had deelgenomen, repte van de zorg waarmee het op band opgenomene, wordt gemonteerd. Zo wordt consequent iedere kwinkslag of snedige opmerking van de kandidaten weggesneden, alleen de grollen van Willem blijven. Oude, onaantastbare reputaties sneuvelden in de jaren zeventig. Vooral in de sfeer van de actualiteitenrubrieken. „Brandpunt” werd een soort journalistiek apostolaat. „Achter het Nieuws” bleef toen Wigbold ging en werd een van de eerste kibbelcolleges bij de VARA. Er zouden er vele volgen. Daarentegen zag men op gespecialiseerd journalistiek terrein een paar nieuwe voortreffelijke initiatieven. „Den Haag Vandaag” ontwikkelde zich tot een parlementaire actualiteitenrubriek van zeer grote klasse. De „Alles is anders”-show van Aad van den Heuvel bleek een gelukkig samengaan van informatie en entertainment met de media in de hoofdrol. Het NOS-joumaal besteedt sinds de komst van hoofdredacteur Ed van Westerloo geen aandacht meer aan het klootschieten in Weythuizen. Maar een van de laatste journalistieke stuiptrekkingen van zijn voorganger betrof het onzalige idee om allerlei juffrouwen en meneren van buiten het journaal te laten voorlezen. Eugenie Herlaar, een van het dappere clubje, zei bij die gelegenheid: „De kinderen, een zoon van vijf jaar en een dochter van zeven, zijn nu zo oud dat ik wel tijd voor het journaal kan vrijmaken”. Die vrije tijdsbesteding duurde gelukkig niet lang. meer het geval. Maar dat is waarschijnlijk aan henzelf en aan hun bekering te wijten. De wegen van het opperwezen zijn ondoorgrondelijk. Samenstellers van winterprogramma’s moeten er rekening mee houden. De VARA was inderdaad aan het begin van het bijna verscheiden decennium druk bezig met het verheffen van de verworpenen der aarde. Maar TROS-ayatollah Joop Landré wierp als het ware zijn schaduw al vooruit in hét kamp van de bezorgde sociaal-democratie. Het had in die dagen weinig gescheeld of de VARA had „Coronation Street”, het epos van de uitzichtloze Engelse alledaagsheid, ingeruild voor die enge Lucy Ball. Als ene mevrouw Spaan uit Zaandam niet in haar eentje en compleet met spandoeken voor „Coronation Street” was gaan demonstreren, was het er nog gekomen ook. Maar zie het „primaat” van de leden overwon en dan te bedenken dat André Kloos in die dagen nog hoog en breed bij het NW zat. De maten van de vertrossing, vervlakking, verveling zijn moeilijk aan te leggen. Maar de vervoering rondom het medium nam in de jaren zeventig snel af. In advertenties in de dagbladen komt men in de eerste tijd nog wel eens sporadisch aanbiedingen van een „televisie”-meubel tegen. Als meubeldiscounten in die tijd een huiskamerinterieur afbeelden dan is duidelijk dat alle lijnen uit alle hoeken samenkomen in één punt. En op dat punt staat het televisietoestel. Op die plaatjes zie je mensen nimmer naar elkaar kijken. Zij kijken allen tevreden naar het troostend elektronisch oog in de hoek van de kamer. Om de mond speelt een glimlach van onthechting en tevredenheid. Het televisiemeubel verdween ongemerkt uit het Hollands interieur en taaleigen. De audiotoren met zijn knoppen, zijn critici van de televisie in dit decennium nog al eens vergeten. Seksualiteit werd hierbij misschien nog wel het meest van besmuikte achterbaksigheid ontdaan. „Open en Bloot”, de serie van de VARA, durfde heel direct over sex en sexbeleving te informeren, zonder dat men verviel in een soort nieuwe zakelijkheid, die geen ruimte zou laten voor emoties. Wie zich herinnert hoe presentator Joop van Tijn zuinig en geaffecteerd het gemeenzame woord voor de geslachtsdaad uitsprak, realiseerde zich opeens dat nette mensen een dergelijke handeling ook beoefenden. Al weer een reden om de afdelingschef of de dominee wat onbevangener tegemoet te treden, dacht menigeen. De Batavieren kwamen bij Lobith ons land binnen en de Luxemburgers bij Sluis. Maar wat heerlijk voor Carel Enkelaar dat hij straks niet meer met die KNVB hoeft te onderhandelen, omdat meester Dake dat misschien voor hem doet. En wat fijn dat de uit-knop op het tv-toestel van de jaren tachtig in elk geval niet van een sponsor afhankelijk is. en ofd drijf e n i d. jn Maar die ogen. Ik weet nou, dat wij kokerogen hebben; dat andere dieren en mensen hun ogen kunnen draaien in hun kop. Lijkt me makkelijk. Ik moet mijn nek alsmaar draaien. Kan ik weer beter dan die andere, want wie kan zijn kop naar links en naar rechts 180 gra den draaien? Nou dan. reinigende dame, die verdacht veel op koningin Juliana lijkt. In hun boekje „Aan die vuile viezeriken van de VPRO” geven Philip van Tijn en Ad Kooyman een uitgebreide analyse van de rel die volgde. Want een rel werd het, onder aanvoering van De Telegraaf en Van der Meyden als de schorre stem des volks. Het kwam zelfs tot een berisping door de toenmalige minister van CRM, de heer Engels, aan het adres van de VPRO, wegens majesteitsschennis. Het is een van de weinige opvallende daden, waardoor deze bewindsman in de herinnering zal voortleven. Een zeer omstreden besluit bovendien, omdat dit censurerende stuk volmacht met terugwerkende kracht niet, zo vonden velen, mocht worden gehanteerd door een minister. Eigenlijk is er onder het kopje „rellen” alleen over 1977 nog iets opmerkelijks te melden. Het ging om drie gevallen en allemaal betrof het VARA-programma’s. In het Ik zal ze eens effe wegjagen. Dit is mijn domicilie tenslotte. Ik hoef het tenslotte ook niet te wagen om in hun woonkamer rond te sjouwen. En ik sta toch ook niet in hun braaksel te roeren? Welaan dan. Daar gaat-ie. Effe flink mijn repertoire van schreeuwen, ijze lijk lachen, snurken en fluiten aan spreken. Hoe-oe-oei. Kijk ze eens lopen. Ze la ten mijn ballen uit hun handen vallen van Atht den won De jaren zeventig waren nog redelijk in kaart te brengen. Het rommelde in het mediawereldje. Er werd wat geschud en geshuffeld, maar alles bleef wezenlijk op zijn plaats. Maar de kabels gaan in de grond en de satellieten in de lucht. En dan is er nog regionale omroep en viewdata en teletekst. - s co K 8 7 O 3 g - beide pootjes tussen je braakballen in. Je weet maar nooit. Ik heb eens contact gehad met een collega van me nou was dat een concurrent, die moeilijk uit mijn gebied kon blijven en zijn snavel niet thuis kon houden, dus het was niet zo erg Nou die collega dan hadden ze te pakken gehad. Ze hebben hem bij wijze van spreken helemaal binnenste buiten ge keerd. En allemaal grappen met hem uitgehaald. Moest hij in een donkere kamer. Werkelijk stikdonker. Hadden ze een muis in de bladeren op de grond gezet. Mooi, dat mijn hiaat die muis snel te pakken had. „Dat bewijst”, riepen de heren even later, „dat de uil volslagen op zijn gehoor zijn prooi vangt”. Nou weet ik ook wel dat ik grote trommel- versnelling kan brengen. Dat je met de chips nog beter kan uitzoeken, wat ui len doen en hoe ze het doen. De uilebal- lenLaten ze me met rust laten. Ik heb geen boodschap aan ze. Trouwens, het wordt al donker en het is de hoogste tijd om eens aan de hartige hap te denken. Nu kan ik nog ongestoord een muis opeten. Straks douwen die kerels nog een chip in een muizemaag en voor dat je het weet ben je geprogrammeerd. In het verlengstuk van informatie over toegepaste seksualiteit vielen vele programma’s over homofilie, pedofilie, abortus. De programma’s, boekten hoge kijkcijfers en de waardering ervan was navenant. Hierbij deed zich overigens wel een moeilijkheid voor. Praten over door de samenleving niet aanvaarde zaken vergt mensen die er over willen praten. In een programma van Koos Postema over pedofilie was het nauwelijks mogelijk om iemand te vinden die over zijn of haar gerichtheid wilde praten. De jaren zeventig waren de jaren van de opkomst en bloei van het Nederlandstalig televisieprogramma. Niet iedereen zal bij deze constatering staan juichen en men zou er met enige kwaadaardigheid ook best een vorm van vertrossing in kunnen zien. Er waren de televisiebewerkingen van bestaande literatuur („De klop op de deur”, „De stille kracht”, „Merijntje Gijzen”, „Een mens van goede wil”, „Het dagboek van een herdershond”) en er waren speicaal geschreven series zoals „Waaldrecht”. Bij veel produkties speelden eigen beperkt regisserend kunnen en het uiterst schaars voorhanden zijnde Nederlands acteurstalent de makers danig parten. De Nederlandse toneeltraditie springt altijd zo voorzichtig met spelden om dat men dichtbij of ver altijd luid een woord kan horen vallen. steeds praten over de vooruitgang van de techniek ten dienste van het weten schappelijk onderzoek. Vlieg ik er snel ler door? Vang ik er meer muizen mee? Ik ben jdoor moeder natuur uitgerust met nufoie eigenschappen. Daar ben ik tevrè^en mee. Ik hoef niet alles nog 'Ijr en geruislozer te doen. Een an- /dier moet tenslotte ook de kans De wildgroei van de kwissen dragen we straks mee de tachtiger jaren in. De Ronnen, de Miesen, de Fredden en hun onderlinge inwisselbaarheid. Model voor de kwis van de jaren zeventig staat de Willem Ruis-show. Het basisgegeven is de totale vernedering van de deelnemers voor het kijkend publiek. Naarmate de kwis vordert, gaan de participanten aan een vorm van Ik rekte me eens uit en dacht: ik ga een mensje knappen, maar het kwam er niet van, want die mannen maakten zo’n toestand over die ballen van me. Waar een mens zich al niet druk over maakt. Ik hield me gedeinst, want voor dat je het weet zit je of in een kooi, heb je een ring om je poot, waar je je hele leven mee verder sukkelt (of je daar last van hebt vragen die vogelwichelaars niet), een klein zendertje aan je nek (want de techniek laat ons dieren ook niet met rust) of lig je gestrekt met je vliezen heb en een sluier van kleine veertjes rond mijn oren, die je amper of niet ziet. Ik weet ook wel dat ik een prima gehoor heb. (Tussen haakjes: die onderzoekers hebben geloof ik nog niet uitgemaakt of wij soms ook een abso luut gehoor hebben; dat komt dus ook nog wel; maar ik hoef niet zo nodig). De vlag mag dus voorzichtig uit, want 2,8 miljoen is minder dan 4 milioen. Maar de vraag is vervolgens gewettigd of we de vlag maar liever niet halfstok moet blijvén steken. Immers, het is de TROS die dan weer de grootste kijkdichtheid scoort, met Veronica er pal achteraan als goede tweede. De balans van tien jaar televisie bevat een paar voorspelbare posten. Het gevaar bestaat dat men die posten voor zoete koek aanneemt en ze niet even narekent. Dat gebeurt wel meer met balansen. Neem bijvoorbeeld dat begrip „vertrossing”. Iedere media- onderzoeker zal vertellen dat na 1970 alle „oude” omroepen steeds meer vrijblijvende programma’s in hun pakket gingen opnemen. Zuurtjes, waarop het zonder inspanning vrolijk sabbelen was. Het is best mogelijk, maar het is nuttig om tenminste een blik te werpen op het programma-aanbod van het seizoen 1970-1971, toen volgens de overlevering Hilversum nog niet zijn grote waarden van vorming zag aangetast. De KRO biedt in dat seizoen Jos van der Valks topper „Piste”, „Cabaretaria”, Tommy Cooper, „Daktari”, „Advocaat Judd” en uiteraard „de Wrekers”. Het bevalt me ook helemaal niet, wat ze tegen elkaar zeggen. Ik hoor ze maar Laatst moest ik toch wel even in me zelf lachen. Stonden er een paar grote ke rels, gebogen over een partijtje braak ballen, die ik onder mijn „stamboom” had gedeponeerd. Stonden die mannen te wroeten in wat ik als ballast voor mijn maag aan de aarde had teruggege ven. „Twee muizeschedeltjes”riep er één opgewonden. „Eén hagedisse- staart”, jubelde de ander. „Hier, kijk, vogelpootjes. Maar wat voor vogeltje is dat geweest?” monkelde een derde. Het drietal boog zich over mijn hard gewor den oprispingen (dat is andere koek dan een menselijke boer) en grabbelde en graaide er in. „Een roodborstje”. „Nee, een kwikstaartje”. „Welnee, een graspieper”Er ontstond fel gekrakeel. Ik dacht: straks slaat die ene de bril van die-andere-zijn-neus. En het was nota bene een lokvogel geweest. Ik her inner me nog heel goed hoe lekker dat beestje smaakte. Net sappig genoeg. Het water loopt me nog in de bek. lijmt

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 21