Perspekt met knap uitgewerkte afwisselende voorstelling exposities NBE parodieert op tekst Kees van Kooten het gesponsorde concert Perfect spel Yoko Abe op nieuwjaarsrecital De dreigende klank van toekomstmuziek I TUNESIË Persoonlijke visie zonder virtuoze pronkzucht s de Sahara en het Verre Zuiden Filmmuziek-componist Deutsch overleden 1.179,- 13 2 1980 WOENSDAG 2 JANUARI KUNST i F REISSOM PER PERSOON: Inlichtingen en boekingen uitsluitend bij: 19-29 januari 1980 HAARLEM. Met een avon tuurlijke grabbelton vol knap pa rodistisch uitgewerkte vondsten hebben Mark Kingsford en Mi chael Heimerhorst eindelijk thea traal vorm gegeven aan een groot aantal eigen ervaringen en waar nemingen in het leven van alle dag. Dat wil zeggen, uitgesneden uit dat leven. Perioden doorge bracht in de Verenigde Staten en een voorliefde voor de fïlmerij van weleer, slapstickgenre en de daaruit voortspruitende hard-ro- mantics, waaruit later weer films als Bonnie Clyde en The God father ontstonden, vormen de vruchtbare bodem voor een thea terprogramma dat op zijn minst onderhoudend is. In details ge zien dwingt het bewondering af, ook al mag dan niet alles nog tot in perfectie de eindstreep halen. Doorgestoken kaart Spin Marty’s vrolijke grabbelton vol grappen het woord was die duidelijk heel eigen Pianiste Yoko Abe: fijnzinnige intimiteit Michael Heimerhorst (links) en Mark Kingsford in de mafia-scène Götterdammerung. (ADVERTENTIE) Deze reissom geldt bij een deelname van minimaal 30 personen. JOHN OOMKES i' (Toeslag voor 1-persoonskamer 175,-) Kingsford en Heimerhorst zijn twee mi mische talenten die hun gaven beheerst vorm weten te geven. De grappen die zij in de Perspektstudio’s zo tussen de bedrij ven door bedachten blijken nu zorgvuldig te zijn bewaard en het resultaat is de voorstelling Spin Marty’s Chicken Cel lar. De titel is ontleend aan een heus bestaand etablissement in New York, of liever gezegd aan vele daarvan. Vettige eetgelegenheden met een bediening die aan de zijde van de bedienden slechts snel lijkt te gaan. Er is dan ook een briljant uitgewerkt nummer over binnen het kalei- doscopisch gevarieerde programma dat Perspekt op Nieuwjaarsdag als première in de Toneelschuur liet zien. Zoals steeds is er ook nu weer sprake van een roerend streven naar perfectie in de talloze nogal van elkaar verschillende afgeronde scènes. Er is een circus-achtige afwisseling, zonder obligate tegemoetko mingen aan de daaraan verbonden ver wachtingen. De twee spelers steken voort durend de draak met datgene waarmee zij zelf in nadrukkelijke ernst bezig zijn. In Spin Marty’s Chicken Cellar bedie nen de twee spelers zich van de veelbe proefde mime. Op mime-gebied is er dan ook niets verrassends aan de hand. Maar de manier waarop mime hier gehanteerd wordt wijkt af van al het obligate. Mime is in deze produktie middel geworden om uitdrukking te geven en aan zeggings kracht te winnen. En daarin is dit tweetal acteurs onder regie van Jeroen Rooyak- kers op een opmerkelijke en aanstekelijke wijze geslaagd. Het is duidelijk dat Michael Heimer horst en Mark Kingsford nu graag eens een programma hebben willen samenstel len waarin zij zichzelf heerlijk te buiten kunnen gaan. Dat houdt in dat er geen sprake is van een in het oog lopende lijn. Er is gegrabbeld in eigen artistieke ver worvenheden er daaraan is gestyleerd vorm gegeven. Dat heeft geleid tot een voortdurend aandachtig blijven van de toeschouwer. De technische vindingrijk heid van Perspekt spreekt dan vanzelf sprekend ook een woordje mee en daar van getuigt deze voorstelling gedurende het verloop van de avond steeds meer, met als hoogtepunt de in de tafel trillende pijl die ergens van ver lijkt te zijn afgescho ten. Een verrassend intermezzo dat de rug doet rechten. Het heeft weinig zin in details te treden in een programma dat zo overladen en gevarieerd is. Op het gevaar af aan andere onderdelen tekort te doen, hetgeen nu zeker zal gebeuren, noem ik toch graag Stereofoto’s van Shinkiuhi Tajiri wor den tot en met 27 januari tentoongesteld in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Reis- en Passagebureau Hoyman Schuurman Ged. Oude Gracht 82 (in het Stadskantoor Haarlems Dagblad), Haarlem. Telefoon (023) 31.31.50 - Geopend van 13 00 uur tot 17.00 uur. De op 20 oktober 1807 in Londen gebo ren componist-dirigent-arrangeur kwam in 1910 naar de V.S. waar hij tien jaar later Amerikaans staatsburger werd. Hij was muzikaal leider en arrangeur van verscheidene musicals op Broadway. Hij werkte drie seizoenen met het orkest van Paul Whiteman alvorens naar Hollywood te verhuizeb om achtergrondmuziek voor films te schrijven. Nederlands Blazers Ensemble verwezenlijkte parodie op het gesponsorde concert. daarin met name weggeven door leider Breuker, die weergaloos het publiek in de luren legt met zijn solo op Tulpen uit Amsterdam. Onder ovaties wordt het op treden van drie Kollektiefleden beloond, die het theatrale gedeelte van hun missie onderstrepen met voortreffelijke staaltjes gymnastiek. Hoe heerlijk is het om het zware lijf van trombonist Willem van Ma nen de lucht in te zien gaan! Wiegman signaleert ook het succes en stelt de onver mijdelijke vraag aan de aanwezige recla memensen: hoe fraai zou het zijn indien Van Manens shirtje gesierd zou zijn door de leus van een sigarettemerk? Alles kolder natuurlijk, deze nieuw jaarsreceptie. Doorgestoken kaart. Het ta lent Van Kooten is weer actief geweest met zijn vlijmscherpe pen, zo konstateren we na afloop opgelucht. Maar de realiteit van het gesponsorde concert ligt niet zo ver meer af, al zal het ook dan niet gebeu- HAARLEM. De manier waarop Yoko Abe de door Haydn in 1794 in Londen gecomponeerde Sonate in C voordroeg, maakte alweer direct duidelijk dat hier in deze pianiste een kunstenaarsnatuur aan wegen wil gaan. ren dat de ega van Wiegman (Olga Zuider- hoek) onder invloed over de trappen van het Concertgebouw ligt te rollen en gie rend verklaart al die musici zo lief te vinden. Het NBE heeft er met dit staaltje toe komstmuziek weer een feestelijke happe ning van gemaakt, op een actueel thema bovendien. Onder het motto Artening the Spons maakt Wiegman uitglijers die je het bedenkelijke van de twee maanden gele den in Utrecht gehouden voorlichtingsbij eenkomst (Sponsoring the Arts geheten) doet inzien. Een onafhankelijk 1980 wenst het NBE de kunstbroeders en -zusters. Laten we die wens ter harte nemen en vaststellen tot welke grote hoogte musici thans in onafhankelijkheid kunnen rei ken. Het ragtime-stuk dat Breuker als finale voor de bijeenkomst schreef voor het NBE en zijn eigen kollektief, is een schitterend staaltje muziek, dat nodig moet worden opgenomen. In zes zalen van het Stedelijk Museum in Amsterdam worden tot en met 10 fe bruari film- en videoopnamen getoond van Gerry Schum. Hij maakte de banden in samenwerking met vele kunstenaars, onder wie Jan Dibbets, Ger van Elk, Stan ley Brown en Marinus Boezem. horen voor zo’n 50 mille? We krijgen voor gecijferd hoe het Aberdeen Concert van Stravinski inclusief sociale lasten, repeti- tiekosten, voorbereiding, etcetera, etcete ra op zo’n 53 mille komt. Kassa, glimlacht Wiegman, en dat voor 10 minuten en 34 seconden muziek! Murf geslagen door zo veel kille rekenkunde consumeert het pu bliek een prachtige uitvoering van Stra- vinski’s werk. Daarna komt ook Willem Breukers Kol lektief een staaltje weggeven voor de gas ten uit het bedrijfsleven. Een volstrekt eclatant stukje massapsychose wordt Nieuwjaarstheeconcert Abe, piano. Programma: Schonberg, Chopin, Ravel. Concertgebouw Haarlem, 1 januari 1980. PALM SEDERT (UPI). Adolph Deutsch, die veel bekendheid kreeg als de componist van filmmuziek voor Annie get your gun, en Seven brides for seven brothers, is dinsdag op 82-jarige leeftijd in Palm Desert, Californië, overleden. Voorstelling: Spin Marty’s Chic ken Cellar. Groep: Perspekt. Gespeeld door Mark Kingsford en Michael Hei merhorst. Regie Jeroen Rooyakkers. Kostuums Laetitia Janssen. Première 1 januari 1980, Haarlem, Toneel schuur. Het Nederlands Textielmuseum in Til burg toont nog tot 28 januari een replica van de heilige lijkwade van Turijn. Door middel van foto’s, bruiklenen uit 'andere musea waaronder munten en penningen, maquettes en gebruiksvoorwerpen wordt een beeld gegeven van de tweeduizendja rige christelijke traditie die met de lijkwa de is verweven. door Yoko Haydn, 9 Galerie Pulchri Studio in Den Haag brengt tot en met 17 januari acryl schilde rijen van Roel Jonges. In de tuingalerie van Pulchri toont Annie Borst Pauwels in dezelfde periode penseeltekeningen. In het Allard Pierson Museum in Am sterdam wordt tot eind maart 1980 een tentoonstelling gehouden van Oudegypti sche weefsels. Er zijn gewaden en frag menten van kleren die kenmerkend zijn voor de zogenoemde Koptische bescha ving. De vroegste van deze kleurrijke stukken dateren uit het eind van de derde eeuw na Christus, de laatste uit de twaalf de eeuw. Het materiaal is linnen en wol. Naast museumbezit vallen ook enige be langrijke bruiklenen van vrienden van het Allard Pierson Museum op deze tentoon stelling te bezichtigen. Verder illustreren voorwerpen van ivoor, been, hout en en kele sculpturen de fascinerende wereld van deze Kopten. Ter verhoging van de ingebouwde span ning, liet zij in een tamelijk forse totaal- aanpak een veelvoud aan treffende con trasten horen. Over het enigszins verdoe zelend effect van het pedaalgebruik in een enkele passage dat door Yoko Abe juist alweer als zo’n persoonlijks noot tegeno ver het overigens zo klaarheldere klank beeld werd gesteld kun je, uitgaande van de klassieke principes, van mening verschillen. Kenner noch liefhebber zal echter be zwaar kunnen maken tegen haar raffine ment inzake het aanleggen van karakter verschil tussen de vluchtige en robuuste, de stugge en de vloeiende inventies die in deze sonate de dienst uitmaken. Hiermee werd de essentie van de muziek gediend, juist doordat in deze onafhankelijke bena dering, zowel het grove als het geaffec teerd mooie uit de weg wordt gegaan. Het getuigt van moed van deze musi cienne, om op een min of meer als luchtig bedoeld Nieuwjaars-theeconcert de drie stukken opus 11 van Schönberg op het programma te plaatsen. De fijnzinnige intimiteit die Yoko Abe evenwel in de vertolking ervan tentoonspreidde, en de boeiende afwikkeling van alle episodes, door middel van een aanslagdiversiteit die de meest subtiele tussentinten aan de oppervlakte bracht, stelde het anders dik wijls zo dominerende; ongenaakbare as pect van deze excentrieke muziek groten deels buiten werking. Met behoud van het geheimzinnige ka rakter, wist de pianiste vooral de romanti sche sfeer (die uiteindelijk toch de grond van dit in 1909 geschreven werk hoe revolutionair dan ook in ander opzicht bepaalt) te treffen en zo de composities dichterbij te brengen dan ooit. Hoe trefze ker weet Yoko Abe met haar enorm hoog ontwikkelde pianistiek alle artistieke be doelingen in klank om te zetten! Al die in dit perfecte pianospel-zonder- virtuoze-pronkzucht waargenomen kwali teiten bereikten hun expressief hoogte punt in de volkomen vrij verhalende weergave van Chopins Vierde Ballade, .waarin overigens alle artistieke vrijheden door een feilloos gevoel voor verhoudin- Voor de liefhebbers van de echte Sahara organiseren wij in samenwerking met het Reis- en Passagebureau Hoyman Schuurman opnieuw een reis naar Tunesië, een land vol contrasten. De kust van Tunesië is in de winter niet geschikt om een strandvakantie te houden. In het Zuiden is het weer echter bijzonder zacht. Een goede reden vonden wij om u, meer dan gebruikelijk, de Sahara van Tunesië te laten zien. De liefhebber van zandheuvels en luchtspiegelingen, |van kleine oases en berberdorpjes zal aan deze indrukwekkende reis grandioze herinneringen overhouden. En door het winterseizoen kan het nu goedkoper. Vanuit Amsterdam vliegen wij met een directe vlucht van Tunis Air naar Tunis. Naast de hoofdstad (met het Bardo Museum en de kleurrijke Souks) bezoeken wij het oude Carthago, het schilderachtige stadje Sidi Bou Said en op weg naar Gafsa de heilige stad Kairouan (moskeeën en tapijten). En dan de Sahara, het land van grote vlakten en tafelbergen. In Tozeur rijden wij op de rug van dromedarissen door de Oase. In Nefta heeft u uw eerste ervaring met een Fata Morgana. Als het weer het toelaat trekken wij dwars door de zöutwoestijn El Djérid om zo Gabès te bereiken. Vanuit deze Oase gaan wij naar de Berberdorpen Foum Tataouine en Chenini en de holbewoners van Matmata. Na Sfax en op weg naar Monastir bezichtiging van het colosseum El Djem. In Monastir verblijven wij 3 nachten. Van de vlakbijgelegen luchthaven van Monastir vliegen wij terug naar’Amsterdam. De rondreis staat onder leiding van een enthousiaste, Duitssprekende gids. IN DE REISSOM IS BEGREPEN: Vliegreis Amsterdam-Tunis en Monastir-Amsterdam met Tunis Air, accom modatie op basis van 2-persoons kamer met bad of douche in de betere hotels, alle maaltijden, gehele rondrit in een air-conditioned bus, alle kosten voor entrees, vervoer per ander voertuig of dromedaris, alle kruierskosten, busvervoer Haarlem (Frederikspark)-Schiphol v.v., speciale cocktail-party voor de lezers van onze bladen, ervaren gids, premie voor een bagage- en reisongevallenverzekering, Nederlandse begeleiding. AMSTERDAM. Het algemene gevoe len is dat de kunstsector de komende jaren in toenemende mate zal worden gekenmerkt door de dans om het gouden kalf. De subsidies waarmee de overheden in dit land culturele uitingen mee geden ken, belopen zo’n 800 miljoen gulden en dat is een schijntje vergeleken bij het geld dat er bijvoorbeeld ten behoeve van onderwijs wordt uitgetrokken, maar bo vendien nauwelijks toereikend om be staande voorzieningen te kunnen hand haven. Budgetten voor nieuwe ontwikke lingen lijken helemaal al niet te bestaan. Poen, poep en nog eens poen is er nodig. Het is begrijpelijk dat men in deze hoog ontwikkelde kapitalistische samenleving een schuin oogje heeft naar het geld dat ondernemingen uit reclame-overwegin- gen te besteden hebben. Grote bedrijven sturen volledig-geëquipeerde wielerploe gen de Tour de France en een koffiemelk- fabriek sponsort de Nederlandse schaats kernploeg. In de kunst lijken vergelijkba re ontwikkelingen in het verschiet te lig gen. Het is momenteel al zo dat een deel van het Holland Festival-budget door het bedrijfsleven wordt opgebracht en de tijd dat u onder uw programma voor een Beethovenconcert (evenals vaak al in het buitenland - Amerika! - het geval is) kunt lezen dat de uitvoering mogelijk werd gemaakt dankzij de sympathieke steun van een fabrikant voor hapklaar honden voer, lijkt niet ver meer van ons te staan. Geloofd zij de waakzaamheid van som migen onzer! Het Nederlands Blazers En semble, dat toch al vaak te kennen heeft gegeven feeling te hebben voor het ludie ke element getuige onder meer de samen werking met Koot en Bie, heeft dit jaar zijn nieuwjaarsconcert aangegrepen om ons onder het motto Toekomstmuziek voor te spiegelen op welk een hellend vlak musici zich bewegen indien zij indirect in dienst treden van het bedrijfsleven. Een zekere heer Wiegman het valt moeilijk in deze licht corpulente politicus Werkteater-acteur Hans Man in ’tVeld te herkennen schrijdt de trappen van het Concertgebouw statig af en ontsteekt een speechje waarin hij beschrijft dat zijn vertrek uit de hoofdstedelijke politiek weliswaar pijnlijk was, maar dat hij meent een nieuwe taak te hebben gevon den in het recruteren van sponsors voor de zo in het gedrang geraakte kunst. Zijn ontboezemingen en het omslachtig ver welkomen van de heer Brenninkmeijer, alsmede vertegenwoordigers van enige bedrijven, ontlokt boegeroep vanuit het publiek. De heer Wiegman laat zich evenwel niet zo nadrukkelijk uit het veld slaan. Vertelt u eens, zo vraagt hij de leden van het NBE, wat kunt u het publiek nu eens laten gen derden beteugeld. Hier kwam het instrumentale bel canto het puurst en intensiefst aan bod. Geen emotionele stormachtigheid dus, maar veeleer een ingehouden spanning die de ware dichter lijkheid kenmerkt. De hier optredende en zo bijzonder overtuigende innerlijke en uiterlijke rust zette zich overigens niet voort in het laat ste programma-onderdeel: Jeux d’Eau van Ravel. In plaats van een lucidé spel van lichte klanken, werd het soms teveel een uitdrukking van ietwat agressieve la ding, die minder goed past bij het koele raffinement en evenwicht van deze Fran se toonkunst. Toch sprak ook hier en tenslotte ook in de toegift; Debussy’s Etude pour les ac cords composés, weer die voor het geven van interessante vertolkingen on ontbeerlijke persoonlijke visie. JOHAN VAN KEMPEN het eerste nummer na de pauze. Daarin woont een Maffia-bons, getekend door zijn hoge functie, een opvoering bij van een Wagner-opera. We zien hem de voor stelling volgen vanuit zijn loge, terzijde gestaan door zijn bodyguard. De uitwer king van dit nummer is van een grootse perfectie en voert ondanks de bombasti sche gevaren naar een verfijnde apo theose. Waar Kingsford en Heimerhorst het soms moeilijk hebben, daar gaat het om de tekst. Het begin van de voorstelling kent een scène waarin snoep aan het pu bliek verkocht wordt. Een erg leuk inter mezzo dat echter veel sterker zou overko men wanneer de tekst, die dan toch duide lijk als middel wordt gehanteerd, niet als aanhangsel zou blijven steken. Spin Marty’s Chicken Cellar heeft alles om uit te groeien tot een volmaakte voorstelling. Dat betekent dat de regis seur zijn taak nog niet als geëindigd mag beschouwen. Hulde overigens voor de perfecte samenstelling van beeld en mu- ziek en voor de doordachte belichting. Denk ik aan Helmerhorsts pianist, waar bij de handen steeds (zelfs bij het openen en sluiten van de ramen) in extra lichtac- cent staan. Perspekt staat qua niveau met deze voorstelling ver boven veel grappige eigenaardigheden die we vanuit Amerika en Engeland via roadshows krijgen aan gereden. Vanavond nog eens te zien in de Toneelschuur; een uiterst prettige avond lijkt mij verzekerd. KO VAN LEEUWEN Concert: Nieuwjaars „receptie” van ''het Nederlands Blazers Ensemble als parodie op sponsorsontwikkelingen in de kunst. Tekst en idee: Kees van Kooten. Uitvoerenden: het Neder lands Blazers Ensemble en het Willem Breuker Kollektief. Verbindende tek sten: Hans Man in ’t Veld en Olga Zuiderhoek. Concertgebouw Amsterdam, 1 ja nuari 1980. T

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13