Echte dansmuziek bij The Specials Gitaristen musiceerden voor hulp aan Cambodja Zinloze structuren Werkcentrum Dans Prix de Rome streekgenoten exposeren komende exposities PR Cloud Cover: een saaie manier van in de Wolken zijn Nieuwe stichting Haagsche School wil museum V oortplantingskunst van Pieter Engels in Graanbeurs <3 Mimegroepen zoeken driekwart miljoen verdwenen subsidie 13 DINSDAG 22 JANUARI MULTI-RACIALE ENGELSE BAND ONTWIKKELT EIGEN SMELTKROESGENRE: 2-TONE l 1 Ml i GEVARIEERD FESTIVAL IN AMSTERDAMS CONCERTGEBOUW iN Heksenketel Kt 1980 KUNST 14.30 uur LI ■K NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST AMSTERDAM. Dat de ontwik kelingen in de pop en de rock menige collega te snel gaat, moge blijken uit het kortgeleden verschenen naslag werk The Seventies, op de omslag waarvan Mick Jagger prijkt als ware hij de allesbepalende figuur. Je zou toch minstens David Bowie’s gelaat waarschijnlijker hebben geacht op die plaats, om nog maar te zwijgen van de vertrokken grimas van Elvis Costello, die zelfs nauwelijks in het werk voorkomt. In tegenstelling tot ajn naamgenoot, die volgens de sa menstellers toch nog noemenswaar- dige feiten in de jaren zeventig op zijn naam zou hebben geschreven. I (ADVERTENTIE) Concertgebouw Haarlem zondag 27 januari 1980 TWEEDE CONCERT FAMILIESERIE (Foto Lex van Rossen). Scène uit Cloud Cover, choreografie van Ian Spink. The Specials: band met een blank en zwart gezicht en een blanke en zwarte muzikale achtergrond. (Foto Lex van Flossen) (Van onze kunstredactie) Julian Coco schrijdt statig de hoge trappen van het Amsterdamse Concert gebouw af. Op het podium aangekomen, buigt hij zich over een microfoon. „Mijn omvang staat het niet toe sneller hier te zijn” spreekt hij, „maar ik ben vereerd door de jongeren hier gevraagd te zijn. Weet u, er komen zoveel jonge krachten op, dat mijn uur geslagen is. Ik moet plaatsmaken, na zoveel jaren het vaan- del te hebben gedragen. Zou ik dat niet doen, dan zou dat de ergste vorm van milieuvervuiling zijn”. Julian Coco, jarenlang een van Neer- lands beste gitaristen, over de generatie na hem. Hij wijst bijvoorbeeld op de capa citeiten van Stanley Noordpool en Rob Fa very, jonge fabelachtige technici die zowel klassiek als Latijns-Amerikaans tot in de vingers beheersen. Samen met hen beet Coco gisteravond de spits af van een groot opgezet Gitaar Festival, dat door de actieve Stichting Gitaristen Kollektief ten bate van Unicef/Rode Kruis en Unesco in het kader van hulp aan Cambodja werd opgezet. Binnen het door Christiaan Beijer opge zette Gitaristen Kollektief blijkt zelfs in internationale zin de wil aanwezig om gezamenlijk voor een doel te staan. In Concert: The Specials in Paradiso. Bezetting: Jerry Dammers (toetsen), Horace Panter (bas), Lynval Golding en Roddy Byers (gitaar), Terry Halle en Neville Staples (zang) en John Bradbury (drums). Voorprogramma: the Beat. Amsterdam, Paradiso, 21 januari 1980. Amsterdam geeft deze organisatie sinds kort behalve de Bellevue-concerten (laat ste zondag van de maand) ook optredens Vooral The Specials hebben een tot in het waanzinnige uitgebouwde theateract, waarbij geen van de musici (uitgezonderd drummer John Bradbury) langer dan vier seconden op zijn plaats staat. Door de contrasterende stemmen van Terry Hall en Neville Staples worden de verschillen de invloeden ook in de vokalen duidelijk. in een eigen Gitaar Café, dat begin dit jaar zijn poorten opende in Hotel Brinker, Kerkstraat 136a te Amsterdam. Op dit Pieter Engels zegt te verwachten dat de wetenschap over 600 jaar in staat zal zijn uit bloed een nakomeling van de eigenaar te maken. Het kunstwerk van de Amsterdamse kunstenaar is het negende object dat sinds het begin van het Podio del Mondo per l’Arte in 1972 op straathoogte in de Graafbeurs is ingemetseld. Liszt Bizet Ibert MIDDELBURG (ANP). In Middel burg heeft de 41-jarige Amsterdamse kunstenaar Pieter Engels een kunstwerk van zijn hand geïnstalleerd in het Podio del Mondo per l’Arte in de Graanbeurs. In het werk, een marmeren steen met inscriptie, waarop onder meer staat ver meld dat de kunstenaar op 3 december 2579 het werk opnieuw met zijn eigen bloed zal signeren, bevindt zich een roest vrije stalen koker met daarin bloed van de kunstenaar. AMSTERDAM (ANP). De wedstrijd om de Prix de Rome heeft in 1980 betrek king op de grafische kunst. Dans: Werkcentrum Dans met Cloud Cover. Choreografie: Ian Spink. Muziek: Brian Eno. Aankleding: Craig Givens. Uitvoering zes dansers. Première: Het HOT Den Haag 19 januari 1980. Chris. Choreografie Hans Tuerlings. Muziek Harry Nilsson. Uitvoering vier dansers en vijf bodybuilders. Première 30 mei 1979. Met de instelling van het Podio heeft hij willen inhaken op de restauratiekoorts in ons land en het niet meer in staat zijn tot het scheppen van nieuwe monumenten. De Graanbeurs in Middelburg is met de daarin aangebrachte moderne kunstwer ken onder de monumentenwet geplaatst. Het Podio-idee is van de Middelburgse kunstenaar Marius van de Boezem, die vorig jaar als eerste beeldende kunste naar in Nederland werd benoemd tot hoogleraar aan de TH in Delft in de afde ling bouwkunde, sector vormstudie. In het Amsterdamse Rijksmuseum is van 6 februari tot en met 3 augustus de tentoonstelling Prijs der Zee ingericht. Vondsten uit wrakken van Oost-Indië- vaarders, zoals schepen van de Verenigde Oostindische Compagnie, zijn hierin op genomen. De jongste voorwerpen beland den 237 jaar geleden op de zeebodem, de oudste 367 jaar geleden. De objectne gaan vergezelgd met reconstructie-tekeningen, modellen en illustraties. Drie Nederlandse na-oorlogse expres sionisten exposeren hun werk in het Dor- drechts Museum tot en met 24 februari. Constant (Nieuwenhuys), Ger Lataster en Lucebert zijn ook allen betrokken bij de COBRA-beweging. Van Constant worden etsen uit de periode 1970-71 geëxposeerd, Lucebert is vertegenwoordigd met pente keningen en gouaches en van Lataster zijn een kleurlitho uit 1975 en gouaches uit 1978 te zien. Ongeveer 75 schilderijen en 50 prenten van de bekende Duitse kunstenaar Max Liebermann worden van 22 maart tot en met 25 mei tentoongesteld in het Haags Gemeentemuseum. Max Liebermann in Seiner Zeit is een expositie die momenteel in eht Haus der Kunst in München is ingericht Schilderijen van Liebermann’s. Nederlandse tijdgenoten zullen de exposi tie completeren. Kijk naar je eige, een foto-tentoonstel- ling van ted Dobson, is nu naar Beverwijk gereisd en is in de Nieuwe Slof aldaar tot en met 26 februari te bezichtigen. Deze expositie, die eerder in de Haarlemse SBK was ingericht, bestaat uit een serie foto’s van Dobson’s kennissen-kring uit 1975 en 1979. De Italiaanse kunstenaar Gilbert Zorio stelt sculpturen en objecten ten toon in het Amsterdamse Stedelijk Museum van 29 maart tot en met 31 mei. In deze nieuwe expositie, Zorio nam ook deel in Op de losse schroeven in het Stedelijk in 1969, is alleen werk van de laatste vijf jaar opge nomen. Ongeveer vijftig tekeningen van de 17e eeuwse zee-schilder en tekenaar Willem van de Velde de Oude worden van 2 februari tot en met 23 maart geëxposeerd met het Museum Boymans-van Beunin- gen in Rotterdam. De werken zijn allen uit de eigen verzameling van het museum. Joao Serrano exposeert aquarellen, gouaches, tekeningen en collages in het Stadskantoor Beverwijk aan het Pres. Kennedyplein in Beverwijk van 25 janua ri tot en met 22 februari. Geopend tijdens kantooruren. Elizabeth van den Akker exposeert wandkleden en Bien Boekebakker kera- niek in fe gemeentelijke expositieruimte in Het Oude Raadhuis te Aalsmeer van 2 februari tot en met 23 februari. In e raads- kelder van het gemeentehuis van Aals meer is tot en met 30 januari de nieuwe educatieve tentoonstelling van de Cultu rele Raad Noordholland, Kijk en Verge lijk, te zien. Goepend op werkdagen van 9- 12 en 14-17 uur. entrée f 12,— (a.i.) c.j.p. geldig Kinderen tot 12 jaar onder begeleiding van volwassene(n) en c.j.p. f 3,— kaartverkoop en plaatsbespreken aan de'kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. orkestenstal van het Trojan-label en een legendarische figuur als Prince Buster de ontwikkelingen bepaalden. 2-Tone bands als The Specials, The Sëlcter, The Beat, Madness en UB 40 grijpen terug op dit verleden omdat de up tempo beat van deze Caraibische muziek zich verenigen laat met de harde 4/4 van eigentijdse rock, waarvan met name het gitaristische element bewaard is geble ven. Het verschil tussen Costello en Jag ger om op de inleiding terug te komen ligt hierin, dat eerstgenoemde bijtijds het muzikaal belang van het 2-Tone-genre onderkende en de debuutplaat van The Specials produceerde, terwijl Jagger het zakelijk belang enorm inzag en vergeefs probeerde deze jonge baanbrekende groep uit Coventry te contractueren. Behalve om redenen van muzikale aard Julien Coco tijdens zijn optreden voor Unicef en Rode Kruis in het Concertgebouw in Amsterdam. Om te beginnen met het begin: 2-Tone betekent zoveel als tweetinten-muziek. Jonge, multi-raciaal samengestelde bands gebruiken hun beider achtergrond om tot een nieuwe synthese van energieke mu- ziek te komen. Ingrediënten zijn de dyna miek van de voortijdig overleden Britse punk en de two-beat van de ska of de bluebeat. Onder deze namen verstaan we ian de jaren zestig-voorloper van de Ja- maicaanse reggae, die ook wel in een nog zerdere vorm rocksteady wordt genoemd. In Nederland hebben deze op New Or- leansrhythm blues gebaseerde genres indertijd geen grote bekendheid genoten, al was het maar omdat West-Indië toch te ver van ons bed lag. In populaire vorm kwamen slechts Desmond Dekker en Mil lie tot ons, terwijl in werkelijkheid de De 2-Tone muziek bewijst zijn waarde, na de eerdere kennismaking op Roterdam New Popfestival en een voorprogramma in een Clash-toemee, overduidelijk. Mu ziek die wel een symptomatisch zou kun nen zijn voor de jaren tachtig, waarin invloeden van muziek uit de Derde Wereld ons wellicht echt dansplezier kunnen te ruggeven in plaats van het discogif. JOHN OOMKES New Beat, No Wave, 2-Tone; ach, het leven gaat snel en dat gaat nu eenmaal ook op voor muziek die zeer sterk op de actualiteit en de huidige samenleving be trokken is. Helaas wordt het beeld nogal eens ondergesneeuwd door onjuiste waar nemingen. Sinds een half jaar doen een aantal Britse groepen opgeld, die opere ren onder het motto 2-Tone en om de volgende redenen verduiveld interessant ajn; er is sprake van een mengvorm van klanken die een getrouwe afspiegeling vormt van de smeltkroes-subcultuur in de grote Engelse steden. Ten tweede: het genre grijpt terug op de jaren zestig. En tenslotte doet de dansbaarheidsfactor van deze 2-Tone geen afbreuk aan de mate van gevarieerdheid. Dergelijke verschillen in expressie het zelfde geldt ook voor de gitaristen ko men de levendigheid van het optreden zeer ten goede. Op de ongelofelijk stuwen de backlines van bassist Horace Panter blijft de agitatie zelfs in de mid-tempo stukken tot het einde toe doorsmeulen, om in de finale op te laaien tot een allesverte- rend vuur. Onder sauna-achtige omstan digheden komen trombonist Rico Rodri- guez en bugelist Dick Cuthell hun op- wachtging maken. Sterkste songs zijn daarbij: Too hot, It doesn’t make it al right, Little Bitch, This Klup (bas-solo!) en natuurlijk, Rudy. Behoudens ministeriële goedkeuring bestaat de jury uit: Jan van Riemsdijk (voorzitter), Sipke Huismans, Hermanus Berserik, Jaap Hillenius, Han Seur en Jan Hagen. Wie op 1 juli twintig jaar is geweest en niet ouder is dan dertig kan aan de wed strijd deelnemen. De deelnemers moeten zich voor 1 april inschrijven bij de Rijksa- cademie van Beeldende Kunsten in Am sterdam. dirigent JERZY KATLEWICZ solist DANIËL WAYENBERG - piano inleiding JAN VAN DER WAART programma: Humperdinck - Ouverture en balletscène uit de opera „Hans en Grietje” r Concert voor piano en orkest no 1 - Concertsuite uit de opera „Carmen" - Divertissement Neem nu Cloud Cover: Alleen al die mu ziek, zes akkoorden die steeds in dezelfde volgorde traag en zweverig in elkaar over vloeien, nu eens a capella gezongen, dan weer op de piano. Het dekor is aardig, dat moet gezegd worden: groene, blauwe, ge le, rode, oranje en schuimplastic wolkjes, opgehangen als mobiles van Calder en dus ook langzaam draaiend. Daartussen zes mensen, die willekeurig, als wolken nu eenmaal doen, komen aan zwelen, wat bewegen (nogal traag) en dan weer verdwijnen. In het begin lijkt het nog dat de choreograaf wil gaan werken met het verbreken van ëen evenwicht om daaruit allerlei bewegingen te laten voort komen, maar dat idee laat hij al heel gauw los. Goed, dat er in het programma staat, dat het 23 minuten duurt, dan heb je tenminste iets om je op te richten, een opbouw is er niet te herkennen, alle ballet- pasjes gaan op halve kracht en na 5 minu ten begin je op je horloge te kijken of die 23 minuten al opschieten. zijn The Specials ook om andere zaken onze interesse waard. Zakelijk, omdat zij bij monde van hun brein en componist Jerry Dammers staan op artistieke onaf hankelijkheid, die ze zich verworven heb ben door een eigen label (2-Tone geheten) op te bouwen en niet met de platenmaffia in zee te gaan. En tenslotte, om redenen van sociale aard. In de Engelse voorste den liggen de rassenverhoudingen met name tussen jongeren nogal gevoelig. De ze 2-Tone bands laten zien dat vreedzaam samenleven mogelijk is en dat dat vruch ten afwerpt: een muziekvorm als gemeng de cultuur, die verder gaat dan de invloed van de reggae bij The Police, Joe Jackson of zelfs Public Image Ltd. De vrolijke resultaten van deze smelt- kroesmuziek zullen ook zeker commerci eel vruchten afwerpen. De toegankelijk heid van de 2-Tone is evenzeer gewaar borgd als de ruime variatie aan ritmiek en timing. Paradiso wordt zowel door het voorprogramma van The Beat (bekend van het plaatsje Tears of a Clown) als The Specials omgetoverd tot een inferno, waarin je je maar het beste van zoveel mogelijk kleren kon ontdoen. In de hek senketel, waartoe je je moeilijk toegang kan verschaffen gezien de overgrote be langstelling en waar een nooduitgang door enthousiaste fans wordt opgenbe- broken om maar binnen te komen, zorgen zowel The Beat als The Specials voor optredens waarin de zorgvuldigheid nogal te lijden heeft onder de aanstekelijkheid van de muziek en de overmatige dyna miek van de musici. adres kan men elke vrijdagavond terecht voor recitals in een groot aantal verschil lende stijlen en genres, van klassiek tot fingerpicking-style. Dat brede spectrum aan gitaristisch ta lent was ook gisteravond aanwezig. Merk waardige contrasten zijn van zo’n gevari eerde presentatie het gevolg. Na het sub tiele en verzorgde spel van Noordpool en Favery, die met prachtige bewerkingen ■kwamen van Latijns folklore werkt de verschijning van gitaar-picker Leo Wijn kamp ontegenzeggelijk op de lachspieren. Niet alleen zijn diens rags lichtelijk gepa rodieerd, maar op de ritmische accenten vertrekt hij zijn mimiek op dolle wijze en houdt hij er abrupte hoofdbewegingen op na, die de mening doen postvatten alsof hij het allemaal ook voor het eerst hoort. In zekere zin is dat ook zo. Niettemin is de wat slordige stijl van Wijnkamp niet zonder charme en komt hij in zijn spel naturel over. Van jazz naar klassiek, barok, zoals bij de Engelsman John Mills (die zich vergezellen liet door fluitiste Evelyn Nallen) of de flamenco van Azul. Voeg daar nog de verscheiden heid aan namen van Wim Overgaauw, Harry Sachsioni, Roberto Aussel en de op het laatste moment toegevoegde Paco Pe na aan toe, en het is duidelijk dat de zaal niet ten onrechte redelijk bezet was. Een aardige wapenschouw aan collegialiteit. Een stamgemeenschap die nog uitslui tend van de jacht leeft en van het verza melen van plantaardig voedsel, de Hazda in Noordelijk Tanzania, vormt het onder werp van een tentoonstelling die vanaf 19 januari is ingericht in het Museum voor Volk- en Landkunde in Rotterdam. Jos van Amsterdam exposeert schilde rijen en Matthieu van Amsterdam een aantal beelden in het Stedelijk Museum in Alkmaar tot en met 3 februari. Maandag tot en met donderdag van 10-12 en 14-17 uur, vrijdag van 10 tot 17 uur en zondag van 14 tot 17 uur. „Oorlog en Vrede 77/80”, heet de ten toonstelling van olieverfschilderijen, aquarellen en composities die Anton Vre de maakte en tot 4 februari te zien zijn in het Museum Rijswijk. De kunstenaar werd op Curasao geboren en woont en werkt in Rotterdam. De in Amsterdam geboren kunstenaar Bob Denneboom viert zijn 35 jaar woon achtig zijn in Egmond met een tentoon stelling in De Kapberg, Galerij Egmond aan de Hoef. Deze expositie, die hoofdza kelijk bestaat uit portretten en figuurstu- dies, is nog tot en met 3 februari te bezich tigen van' woensdag tot en met zondag van 14 tot 17 uur. .ja DEN HAAG. Het Werkcentrum Dans is de laatste tijd niet erg gelukkig met zijn premières. Ze hebben een paar uitstekende dansers, zoals Johan Meijer die onlangs van het Nederlands Dans Theater overkwam en Erika Trabi, die toch ook haar sporen heeft verdiend met haar techniek, humor en toneel persoonlijkheid, maar alle dansers kwamen in de voorstelling van zaterdagavond bleek en slap naar voren. Geen wonder ook als je al maar zinloze structuurtjes moet herhalen en zelfs je partners niet mag aankijken bij het dansen. De Haarlemmer Piet Franzen expo seert stamps én objects in het kader van de tentoonstelling Stempelkunst in Neder land die tot 4 april is ingericht in de Stempelplaats aan de Amsterdamse St. Luciënsteeg 25. Aan deze expositie wer ken verder mee: Cees de Rooy, Michael Gibbs, Dik Walraven, Pier van Dijk en Robert Joseph, Rolph Weyburg en Jo Mo lenaar, Marius Quee, Hetty Huisman, Bart Boumans, Carolien Molster, Margriet bouwers en Kees Vlietman, Ko de Jonge en Wendela Gevers Deynoot. Geopend dinsdag tot en met zaterdag van 14 tot 17 uur. DEN HAAG (ANP). Een centraal museum voor de Haagsche School, bij voorkeur in Den Haag ïs een van de doelstellingen van de vorige week opge richte stichting De Haagsche School. Het eerste project van de stichting is de pro- duktie en uitgave van een boek over het H. W. Mesdag. Het werk zal half 1980 verschijnen en is onder andere een eerste aanzet tot een oeuvre-catalogus. Het stichtingsbestuur heeft dit meege deeld. Het bestaat uit ir. J. Poort in Wasse naar, voorzitter, dr. R. Kupperman in Heelsum, penningmeester, en ir. A. G. Kiers in Den Haag, secretaris. Zij namen liet initiatief tot oprichting van de stich ting. Leden zijn A. H. Munnik, voorzitter van het schilderkundig genootschap Pul- chri Studio en drs. J. J. Sillevis, conserva tor van het Haags Gemeentemuseum. Schilder Ab van Overdam is adviseur van bet bestuur. De stichting stelt zich meer in algemene nn ten doel: wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de Nederlandse schil derkunst van vooral de tweede helft van ie vorige en het begin van deze eeuw (plus minus 1870-1920). Ze wil verder het be trekkelijk grote oeuvre van de schilders van de Haagsche School meer dan tot nu toe onder de ogen van het publiek brengen. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Driekwart miljoen lulden structurele subsidie werd door CRM niet besteed aan het inlopen van achterstanden op mimegebied. Het be treffende subsidiebedrag werd in 1979 uitgetrokken, maar het is volstrekt on duidelijk waar dat geld gebleven is. Tot deze conclusie komen de Vereniging van Gezelschappen op Mimegebied en de vak groep Mime van de Kunstenaarsorgani satie NW. De Kunstenaarsorganisatie en de Ver eniging van Gezelschappen op Mimege bied hebben hun protest verwoord in een zwartboek dat op 4 februari om 17.00 uur «al worden gepresenteerd in het Shaffy Theater. Dat gebeurt tijdens een daartoe georganiseerd feest onder de noemer Der tigjarige oorlog van de mime. Kortom, een uiterst saaie manier van in de wolken zijn. Het bewijst ten overvloede nog eens, dat interessante choreografen dun gezaaid zijn, interessante componis ten ook trouwens. Toch best een aardig dekor. En dan Chris. Het is al bijna een jaar oud, maar ik heb het nog niet gezien en dus ook niet besproken. Het is een optel som van wat intrigerende dekorstukjes, een boomstam, twee emmers, een trap, een ladder, een springplank en een kus sen, vijf bodybuilders, die door het onaf hankelijk bewegen van hun borstspieren in het begin nogal wat gegrinnik in de zaal tevoorschijn roepen, twee danseressen, die alleen maar dekor schijnen te zijn ep tenslotte Patricia van Roessel en Piet Ro- gie die daar maniakaal allerlei hoekige bewegingen tqssen lopen te herhalen. Sa menhang ontstaat er nergens. Een merkwaardige opvatting van cho reografie. CONRAD VAN DE WEETERING

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13