Concertgebouworkest met Mode-kleren-mode n dirigent op sleeptouw in het Stedelijk m liefdesunderstatements Unesco start liedjeswedstrijd Legendarische Amerikaanse jazzvocaliste na 15 jaar terug in ons land Abbey Lincoln haakt naar haar jeugd Op interessante tentoonstelling wordt toch veel gemist Jute expositie in februari in de Vleeshal F 1 fel Dorine van der Klei met is J S Wl I go ar <9 31 k j Bk: DONDERDAG 24 JANUARI 1980 KUNST 14 Ed Spanjaard leidt abonnementsconcert in Amsterdam 50 too 25 75 225 025 025 025 025 025 50 75 100 400 300 900 050 «8: 200 <00 900 B; 15 50 100 950 900 000 50 900 O Droogkomische clownerieën aantrekkelijk gebracht raj AMSTERDAM Veel is en wordt er over mode geschreven, maar nog veel meer wordt erover gepraat. Vooral bij vrouwen geeft het over het algemeen stof voor uitvoerige en gezellige conversaties. En niet ten onrechte, want mode neemt nu eenmaal een niet onbelangrijke plaats in ons sociale leven in. Kleding bepaalt eveneens in niet geringe mate het sociale gedrag van de mens. Ooit kwam mij eens een uitspraak onder ogen, dat het even belachelijk is de mode te ontvluchten als haar slaafs te volgen. Zeker in deze tijd doet die „wijsheid” ongetwij feld opgeld. MarJH 900 900 90» 10Ö BÉ TER MAAT 000 000 000 t den. t DORINE VAN DER KLEI. d ns J0. I Maandagavond heeft Toon Hermans uit handen van prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven een gouden en platina boek ontvangen. Het paar overhandigde Toon de onderscheidingen na afloop van de voorstel- AMSTERDAM. Het is altijd hoogst interessant om te zien hoe Ed Spanjaard, de assistent-dirigent van het Concertgebouworkest, wordt meegesleept door zijn musici. Natuurlijk is het duidelijk dat er tijdens de repetities afspraken worden gemaakt, die dan in de uitvoering op een bepaalde manier worden nagekomen. Want er worden zeker persoonlijke accenten in het spel gelegd, zoals op het door Spanjaard geleide abonnementsconcert meteen waargenomen kon worden in de allereerst ten gehore gebrachte ouverture Benvenuto Cellini van Berlioz. Die persoonlijke accenten doen overigens net zo min natuurlijk aan als de directiegebaren van deze jonge musicus. Wanneer er werkelijk pianissimo moet zijn, zoals in het Lied van het liefdesver driet in het tot besluit uitgevoerde El amor brujo van De Falla, wordt een op zich uitstekende soliste als Elise Galama prak tisch alle kans ontnomen om haar expres siviteit in detail te nuanceren. Galama’s bij dit Spaanse werk passende timbre en haar goede bedoelingen, waren zodoende bijna het enige dat in de zaal overkwam. En dat lag beslist niet aan deze zangeres. De expressie in hoeverre die ook conform de aanwijzingen van de dirigent mogen zijn krijgt in die omstandighe den iets karikaturaals. De forti worden opgeklopt en krijgen vaak een rauwe en grove klank, terwijl de verstilde episodes, behalve aan volume, eveneens het belang rijkste aan spanning verliezen. :er :ze u Voor de accessoires zijn ook enige plaatsjes ingeruimd, doch naar mijn smaak veel te weinig, want juist die acces soires (handschoenen, tassen, schoenen, NEW YORK (Reuter/AFP). De Unesco heeft dinsdag aangekondigd dat zij een wedstrijd in liedjesschrijven voor kinderen gaat houden om een miljoen dollar (ongeveer 1,9 miljoen gulden) bijeen te brengen voor gehandicapte kinderen. Kinderen tot vijftien jaar kunnen meedoen aan de wedstrijd. De winnende tekst zal op muziek gezet worden door zanger Roger Whittaker. Een platenmaatschappij zal het geheel op de plaat zetten. stevige bluesy stem in het geheugen gebei teld. Abbey Lincoln, inmiddels de vijf kruisjes naderend, heeft geen stem meer die niet is aangetast door allerhande ge notmiddelen. Overgebleven is een geluid, dat in de middenregisters aangenaam klinkt. De zangeres heeft niet meer de beschikking over een grote omvang, zodat Concert: Abbey Lincoln in BIMhuis. Vanavond nog in Vera, Groningen. Bezet ting combo: Douglas Sides (drums), John Duke (bas) en Wilbur Philips (piano). Amsterdam, 23 januari 1980., panty’s, hoeden, shawls en sieraden) zijn toch een integrerend deel van het comple te modebeleven. De samenstellers van de expositie zijn daarin wel enigszins tekort geschoten. Een waardevolle aanschaf voor echte modenieuwsgierigen is evenwel de catalo gus van de „Mode-kleren-mode”-tentoon- stelling. Dit 130 pagina’s tellende boek werk bevat interessante artikelen, is voor treffelijk geïllustreerd en bijzonder goed uitgevoerd. Voor de somma van 25 mag u het mee naar huis nemen om het dan nog eens op uw gemak te lezen en te bekijken. Plezierige uurtjes zal men hier zeker mee beleven en dat is toch precies wat mode moet zijn: een plezierige aange legenheid. ling in theater Carré. Hermans krijgt ze aan geboden omdat zijn boekjes Liggen in het gras en Fluiten aan de overkant zo goed verkocht zijn. je sterke staaltjes met kopstemgebruik kunt verwachten. Nee, in een relaxte aan pak worden er geen al te grote eisen gesteld, maar poogt ze wel met alle na druk te voorkomen dat het publiek zou merken hoe magertjes de vokalen zijn in vergelijking met de gouden tijd. Als je openstaat voor de charme van een verweerde boerderij en een zekere hang naar het verleden kunt delen, kan je het met de nostalgie op een akkoordje gooien. Het is best adembenemend te zien hoe ademhalingstechniek en intonatie bij Lin coln net voldoende zijn om haar geen uitglijers te laten maken. Het merkwaar dige is evenwel dat er van haar presenta tie en tekstbehandeling toch een diepte uitgaat die zo’n optreden zin verschaffen. Met alle eerlijkheid geeft ze zingend toe dat ze A painted Lady on the Stage is, maar niettemin zwijmelt in het verleden. waarbij het lijkt alsof er regelmatig op de solist wordt geschoten en deze dan ternau wernood aan de op hem gepleegde aansla gen ontsnapt. Verder was het merkwaardig om alle hartstochtelijk verlangen dat Debussy’s muziek kent in diens Prélude l’après- midi d’un Faune, in de uitvoering te zien verdwijnen. En over meeslepen gespro ken: hier waren, evenals in El amor brujo, zelfs punten waarop de dirigent zich leek te haasten om de één (eerste tel) aan te geven nadat deze in het orkest al had geklonken. De obstructie vanuit het orkest uitte zich hier onder meer in een veel te luid ruchtig klinkend klokkenspel, dat het ka rikaturale van zo’n gezamenlijke interpre tatie van orkestleden met een dirigent op sleeptouw, onderstreepte. JOHAN VAN KEMPEN Dorine van der Klei presenteert zich met een understatement dat soms moei lijk te interpreteren valt. In de eerste vier liederen leek ze overmand door zenuwen en verkrampt. Misschien was dat zo, en op een première geeft dat ook niet, maar later weet ze eenzelfde soort verkrampte klungeligheid tot haar voordeel te maken. Ze speelt dan de clown, eentje van het droogkomische soort. Haar snoer raakt in de war, ze valt onelegant van haar kruk, en alles met een onbewogenheid die de grens tussen echte en gespeelde zenuwen verdoezelt. Ik vind zoiets in al zijn be scheidenheid van grote allure. Vooral om dat het vrij is van koketterie, als vrouw of als actrice. Het Oosten is niet minder sexistisch dan het Westen. De Egyptische koning ont hooft alle maagden van zijn rijk na één liefdesnacht. Sheherazade, de voorlaatste, weet zich te redden door hem de verhalen te vertellen die bekend zijn geworden als 1001-nacht. Toch komen de vrouwen hier kordaat over, door de openhartige manier waarop ze over de lichamelijke liefde spreken. Bij Dorine van der Klei zijn liedjes waarin twee zusjes koel de voor en nadelen van oude en jonge mannen afwe gen, of waarin vrouwen laatdunkend over de potentie van hun mannen praten in goede handen. Maar ook een tekstje van een moeder die haar dochtertje bewon dert weet ze, juist door haar onsentimen tele presentatie, mooi te brengen. Het combo Dressoir begeleidt vaardig. Waar ik nog wel een bezwaar tegen heb is de titel van het programma: Leven is sloven Liefde is lastig. Het is te algemeen om veelzeggend te zijn, en ondanks zijn algemeenheid dekt het de lading niet. ALMA POST Voorstelling: Leven is sloven Liefde is lastig, een liedjesprogramma door Dorine van der Klei, met teksten van onder anderen D. van der Klei, B. Brecht en uit 1001 Nacht. Muzikale begeleiding: „Dressoir”, bestaande uit Jaap Hamburger, Egbert Kreiken, Os wald Kiemeneij en Tom Bachman. Re gie: Selma Susanna. Decor: Olaf Mul der. Première op 22 januari in theater De Populier te Amsterdam. Daar nog te zien t.m. 26 januari. 100 900 Als je dan kunt of wilt, dat staat je de verrassing te wachten dat Abbey Lincoln in staat is om van volkomen afgegraasde ballads als As Long as you’re living, It’s impossible, Through all of my Life, God bless the Child of in haar autobiografi sche portret Cagebird een transcenderen de betekenis te verschaffen. Ze maskeert haar ouder worden en technisch feilen dan subliem met traag, uitgetrokken, in beklemtoning fraaie feeling. Zou Abbey Lincoln haar eigen legende willen spelen? JOHN OOMKES 25 75 025 125 025 025 025 025 025 025 50 100 900 950 900 050 100 (Van onze kunstredactie) HAARLEM. In de Vleeshal wordt op 2 februari aanstaande de grote overzichts tentoonstelling over een jaar Jute ge opend. Alles wat met de maandelijkse aflevering van de vier Jute-kunstenaars Pieter Zwaanswijk, Gerrit van Dijk, Luc van de Lagemaat en Wigbolt Kruijver te maken heeft gehad zal op deze expositie, die dient als slotmanifestatie, een plaatsje krijgen. De tentoonstelling wordt inge richt in samenwerking met het Frans Halsmuseum, dat het hele Jute-project vanaf het begin heeft begeleid. Het Juteproject werd opgezet in het kader van het Praktijkonderzoek Beel dende Kunsten van het ministerie van CRM en ook als zodanig gesubsidieerd. De kunstenaars kozen actuele gebeurte nissen als onderwerp en werkten dat op een kunstzinnig journalistieke manier uit. Jute werd ook begeleid door het Haar lemse Kijkhuis en door de Toneelschuur, waar de maandelijkse toneelvoorstellin gen als onderdeel van het project plaats hadden. In het kader van de slotmanifestatie zullen er ook enkele discussiebijeenkom sten worden georganiseerd in de Toneel schuur. De data daarvan zijn nog niet bekend. Ter begeleiding van de Jute-tentoonstel- ling verschijnt ook een speciaal samen gesteld Jute-tijdschrift op magazinfor- maat, waarin overzichten en commenta ren op Jute zijn opgenomen. 1 Dan kreeg de cellist Jean Decroos, in Lalo’s celloconcert, betere kansen om zich te uiten. Hier gold echter weer het be zwaar dat deze fijnzinnige musicus hoe fijnzinnig kon je vooral horen in de zeld zaam innig gespeelde inleiding van de finale nu juist eigenlijk niet het ware type is voor Lalo’s concert met z’n onge lukkig in elkaar gestoken orkestpartijen, Van mij mag Abbey Lincoln het jeugdi ge meisje op het podium acteren dat ze eens was. Omdat zij haar verleden met een zekere overtuigingskracht (geholpen door alcohol?) weet op te roepen, gaat daar in samenspel met zorgvuldig uitge sproken teksten nog een beklemmende werking vanuit ook. Maar het succes staat of valt met de bereidheid om het heden in een dubbele betekenis even te vergeten en even voor te wenden alsof het nog 4 janua ri 1964 is. maal voorafgaat voordat een kledingstuk bij de detaillist in de rekken hangt. Aan de hand van foto’s, voorzien van een korte, verklarende tekst, wordt het lange, ar beidsintensieve produktieproces weerge geven. Het wezenlijke verschil tussen het ontwerpen van couture en confectie wordt door middel van een zogenoemde audio-visual bijzonder duidelijk gemaakt. Kleding van bekende buitenlandse en binnenlandse ontwerpers, alsmede werk stukken van nu nog wat minder bekende Nederlandse ontwerpers, zijn in al hun variatie en kleurigheid op de expositie te bewonderen. Die bewondering gaat overi gens niet altijd voor iedereen op. Bij mijn bezoek doorliep ik de zalen tegelijkertijd met een groot aantal scholieren. Toen de leerkrachten op een gegeven ogenblik de meningen van de aan hen toevertrouwde pupillen eens wilden toetsen en hun vroe gen wat zij nu het mooiste of lelijkste vonden en waarom dan wel, nou, toen hoorde je zo het een en ander. We stonden inmiddels gezellig met z’n allen voor zo’n dertig modellen en geloof het of niet, er bleef nagenoeg niets van heel. De een vond bij een model die gekke puntige mouwen op de schouders hartstikke stom, terwijl een ander het volgende model het aller-allermooiste vond vanwege de stof en de kleur. Zo blijkt maar weer eens - en dat is misschien ook wel gelukkig - dat “1 schilderen de vrouw af als huissloof, sexobject en sentimentele goeierd. Ze sluit de serie af met een satire op de opera, waarin ze terecht opmerkt: de heren hebben steeds de pret, wij willen ook wel eens een leuk duet. Hoewel er enerzijds heel wat modieuze zaken op deze met veel tamtam aangekon- digde museale happening uit de doeken wordt gedaan, is er anderzijds net zoveel - ||l gemist. Hoe je het ook wendt of keert, (mode begint mijns inziens al van het blote lijf af. Insiders weten maar al te goed, dat er op het gebied van de ondermode - en niet alleen hemdjes en broekjes, maar zeker ook ten aanzien van de foundations - modieus gezien heel wat te beleven valt. De samenstellers van deze expositie heb ben hier volledig verstek laten gaan. Bijzonder instructief - en heel wat mo- deminnende bezoekers zullen daar be hoorlijk van opkijken - is, dat men een goed beeld heeft gegeven van wat er alle- ST- heerlijke boeien. Aandacht wordt eveneens aan de zelf- maakmode besteed. Een niet te onder schatten facet in het hele modegebeuren. Zelf kleren maken neemt hand over hand toe, waarbij de nijvere naaisters ook nog weleens graag een eigen ontwerpje willen fabriceren. Maat nemen, patronen maken en de benodigde fournituren voor de ver schillende soorten kleding, zijn zowel voor de vakmensen als voor de zelfdoensters belangrijke zaken. Op de expositie laat men u daaromtrent niet in de kou staan. AMSTERDAM. Dorine van der Klei verdeelde haar liedjesprogramma over de liefde in twee delen, de westerse liefde en de oosterse liefde. Vooral in het westerse gedeelte, voor de pauze, heeft ze liefde ruim opgevat. Van de acht nummers na haar intro gaat er een over de onblusbare sexuele drift van de man, de andere zeven AMSTERDAM. Het proces van het ouder worden is als weinig andere zaken in het leven zozeer omgeven met taboes. In een samenleving die het adagium „wie de jeugd heeft, etcetera....” hanteert, zijn niet voor niets hele cosmetica-indu- strieën er niet alleen op uit om een illusie van schoonheid te helpen realiseren, maar er bovendien op gericht om mensen een jeugdiger voorkomen te verschaffen. Een crime is dat gedrag uiteraard niet, zolang we het maar kunnen relativeren. Triester wordt het als de betrokkenen moeite hebben om het verouderingspro ces te erkennen, als publiek en artiest als het ware samenzweren om het leven ge lijk een tape terug te kunnen spoelen naar een jeugdiger en sprankelender fase. Jazzvocaliste Abbey Lincoln is voor het eerst in meer dan 15 jaar terug in ons land. Op 4 januari 1964 stond zij aan de zijde van ega en slagwerker Max Roach een proeve van haar zangtechnisch kunnen te geven en dat te voorzien van een oprecht sociaal getuigenis. De kritieken logen er de volgende dagen niet om. Hoewel zij weliswaar qua bekendheid niet het aan zien van diva’s als Ella Fitzgerald, Betty Carter of Sarah Vaughan geniet, werd haar komst vanwege de legendarische roep die van haar prestaties en kleine catalogus uitging toch opgekrikt tot een gebeurtenis van de eerste orde. Ik ben de laatste die zou willen beweren dat haar optreden in Amsterdam dat ook niet had kunnen zijn. Wie haar opnamen op labels als Riverside en Candid (met vakbroeders als Kenny Dorham, Coleman Hawkins en Eric Dolphy) kent, staat een Om al dat geschrijf en geredekavel over mode eens te concretiseren heeft een aan tal enthousiastelingen het initiatief geno men tot het samenstellen van een exposi tie van eigentijdse mode, die tot en met 9 maart in het Stedelijk Museum in Amster dam te zien is. „Mode-kleren-mode” is het motto van deze tentoonstelling, die onder supervisie van Jan Aarntzen, ontwerper en directeur van een modeacademie, Mar jan Unger, docente aan diverse modeaca demies, Manan Houben, styliste en ont werpster en Liesbeth Crommelin van de afdeling Toegepaste Kunst van het Stede lijk werd gerealiseerd. Liederen in de dertiger jaren-sfeer lig gen van der Klei goed, zowel wat haar uiterlijk als haar stem betreft. Ze heeft het vibrerende geluid dat dergelijke num mers nodig hebben. Nadat ze met een voor haar oude bekende, Brecht’s Barbara song, over de beginzenuwen heen leek, klonk het programma uitstekend. De drie laatste liedjes van deel één vond ik inhou delijk minder. Ze bezingen het leven van een popster, en zeggen net zo weinig over liefde als de meeste popsongs doen. Zevende abonnementsconcert B-se- rie Concertgebouworkest. Dirigent: Ed Spanjaard. Solisten: Elise Gala ma, mezzosopraan, Jean Decroos, cel lo. Programma: Berlioz, Lalo, Debus sy, De Falla. Grote zaal Concertge bouw Amsterdam, 23 januari 1980. Een klein overzicht van de tentoonstelling „Mode-kleren-mode", die tot en met 9 maart in het Stedelijk Museum in Amsterdam te zien is. iedereen een andere smaak en opvatting heeft. Daarom zal de mode door haar speelsheid immer blijven Abbey Lincoln: toch diepte in optreden. (Foto Lex van Rossen) Marlboro oro GArETt E s

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 15