Groot gedeelte oplage van betwiste bloemlezing al verkocht Samensteller Gerrit Komrij persoonlijke rancune van de Vijftigers exposities meer geld voor kunst en 1 R6. Je proeftweer datje rookt. Kunstbond FNV wil I B Landschapscomposities dreigende mystiek „Het is Weinig samenhang bij expositie De Groep NIEUW Ö2® fc Grote waterschade in Parijse opera I A 9a r 13 DINSDAG 29 JANUARI 1980 i Positie scheppende kunstenaars verbeteren Fijnschilder Hans Röttgering in Zandvoort Veelzijdig en gevarieerd of bijeen geharkt? KUNST door Hans van Straten I J AMSTERDAM. De president van de Amsterdamse rechtbank zal donderdag uitspraak doen in het kort geding dat vier dichters, te weten Gerrit Kouwenaar, Lu- cebert, Remco Campert en Bert Schierbeek, allevier behorend tot de groep van de Vijftigers, heb ben aangespannen tegen Bert Bakker, uitgever van de korte lings verschenen bloemlezing. De Nederlandse poëzie van de 19e en 20e eeuw in 1000 en enige gedich ten door Gerrit Komrij. (3^ 4j (ADVERTENTIE) Galerie Tholen aan de Breelaan in Ber gen (NH) gaat 3 februari aanstaande van start met een tentoonstelling rond de kleur blauw. Schilderijen, aquarellen, te keningen, etsen, grafiek, keramiek, wand kleden en textielramen, waarin deze pri maire kleur is opgenomen, zijn daar tot en met 22 februari te zien. De medewerkende kunstenaars zijn onder andere: Marjan de Bruijn, Johan van de Meer, Martine Stolk, Cor Stoel, Rien Wensma en Ries Kleynen. Geopend: dinsdag tot en met zaterdag van 11 tot 17 uur, zondag van 14 tot 17 uur. De Belgische kunstenaar Pierre Goos- sens exposeert olieverfschilderijen en de Haarlemse Marlene Scot stelt wandkle den tentoon in de Kunstzalen Heerkens Thijssen aan het Houtplein 13 in Haarlem van 2 februari tot 7 maart. Dit is Goossens eerste tentoonstelling in Nederland. Ge opend: maandag van 14 tot 17 uur, dins dag tot en meh zaterdag van 10 tot 17 uur. Tien Jaar wonen in het Maas- mondgebied is het onderwerp van een tentoonstelling die tot en met 14 februari in het Stedelijk Museum in Schiedam te zien zal zijn. Met onder andere opgegra ven gebruiksvoorwerpen uit deze periode wordt het leven in dit gebied getoond. Tot 10 maart zijn ook schilderijen, tekeningen en grafiek te zien van Hans Landsaat in het museum. In dezelfde periode is in het Stedelijk Museum in Schiedam de ten toonstelling Vrienden Schenken te zien. In deze tentoonstelling zijn alle schenkingen van de Vereniging Vrienden van het Ste delijk Museum opgenomen. Deze presen tatie is ter ere van het 25-jarig bestaan van de vereniging. De doeken van Hans Röttgering, in foto realistische trant geschilderd met frisse acrylverf, doen soms een beetje denken aan het werk van Carel Willink. Afbrok kelende ruines omgevallen Dorische zui len laten zien hoe elke beschaving het uiteindelijk moet afleggen in het gevecht tegen Vader Tijd. Op lange wandelingen door de duinen naar Noordwijk, en over het eiland Texel, maakt Rötgering zowel schetsen als foto’s. In zijn atelier werkt hij dit materiaal verder uit, door van diverse schetsen één hecht duinlandschap te com poneren. Met een fijne glacerende acryl- spuit gaat Röttgering vervolgens over de onderschildering heen. Deze manier van werken verleidt hem er nog wel eens toe tegen elkaar roepen: „For Gods sake all together boys!”. Bent u op de zitting geweest? „Nee. Deftige mensen verschijnen nooit op hun eigen korte gedingen. Het is op zichzelf natuurlijk wel een interessante kwestie. Er bestaat een bijna ongeremde mogelijkheid voor schoolbloemlezingen in Nederland. De uitgevers hoeven au teurs praktisch niets te betalen. Je hoeft zelfs geen toestemming te vragen”. „Dat zou wat bevredigender geregeld moeten worden, want zoals het nu is, kun je aan de ene kant je gang gaan en aan de andere kant zou je het in Nederland vol strekt onmogelijk maken om een bloemle zing te maken. En het behoort toch tot de verschijnselen van een volwassen cultuur, dat er altijd bloémlezingen ontstaan”. „Het argument van de keuze is natuur lijk belachelijk, want hoe bescheiden het werk van de bloemlezer ook is, het is in elk geval zijn onvervreemdbaar recht om die gedichten te kiezen die hij er graag in wil hebben”. „Kouwenaar kan nu wel zeggen dat het slechte gedichten zijn die ik van hem heb gekozen, maar hij heeft ze bij mijn weten toch zelf geschreven! En gepubliceerd ook”. „Dat men mij in Vijftigerskringen niet genegen is, heb ik al vaker gemerkt en met veel amusement ervaren. Soms heb ik zelfs wel eens in de verleiding gestaan enkele van die mensen een flesje van mijn bloed te sturen, zodat ze zich daaraan konden verlustigen”. „Sommige mensen kunnen heel kinder achtig reageren. Ik zou zelf, als ik had moeten reageren op alles wat over mij geschreven is, niet meer hebben geleefd. In elk geval was ik volkomen suf geproce deerd. Maar de enige passende reactie lijkt mij zulke dingen in een schoenendoos te gooien en er trots bij te gaan zitten. Verder heb ik weinig trek mij op te win den over een groep mensen, die mij altijd onverschillig is geweest”. Om de positie van de scheppende kun stenaars te verbeteren en voor hen een minimale sociale zekerheid te bewerkstel ligen is een georganiseerde, gezamenlijke inspanning nodig,, aldus de Kunstenbond FNV, die zich op het congres bereid ver klaarde de organisatie hiervan in handen te nemen. Daartoe werd een hele serie voorstellen gedaan, die voor het meren deel werden aangenomen. Zo zal de Kun stenbond er onder meer voor zorgen aan incidentele gebeurtenissen als opdrach ten, beurzen en stipendia een rechtsposi tie te koppelen. Er zullen regelingen ge troffen worden in verband met het uitle nen van literaire werken en de bond zal het initatief nemen tot de oprichting van een onafhankelijk, niet-commercieel insti tuut voor controle op en inning van de auteursrechten. Op de bijeenkomst in Amsterdam wer den vijf moties aangenomen. Drie hiervan waren afkomstig van de leden, die het hoofdbestuur opdroegen bij de regering krachtig te protesteren tegen de aange- kondigde loonpauze. Het hoofdbestuur kreeg de opdracht er bij het bestuur van de FNV op aan te dringen actie te voeren tegen de crisispoli- tiek. Actie zou ook gevoerd moeten wor den door de federatieraad FNV waar het gaat om de loonpolitiek van de regering. In een motie, ingediend door het hoofd bestuur, over het komend overleg orkes- tenbestel spreekt het congres uit dat het ministerie van CRM bij de bespreking over het orkestenbestel moet uitgaan van duidelijke plannen voor een integraal mu ziekbeleid. Deze plannen zouden niet ge- jp In de verbindingsgang van het St. Jo annes de Deo ziekenhuis achter de Haar lemse Schotersingel, exposeert Jan van Geem een grotendeels nieuwe collectie lino’s van 1 februari tot 31 maart. De werken zijn dagelijks te bezichtigen. PARIJS (AFP). Het toneel en onder liggende ruimten van de Parijse opera zijn maandagavond in het water komen te staan als gevolg van een breuk in de waterleiding. Dinsdagmorgen zou men pas kunnen zeggen of er dinsdagavond gespeeld zou kunnen worden. De door het water aangerichte schade is groot, aangezien zich in de onder water gelopen ruimten talrijke elektrische in stallaties bevinden. Op het ogenblik van de breuk was een repetitie bezig voor Mozarts Entführung aus dem Serail. Zal er na de uitspraak niet een algehe le verzoening plaatshebben? „Ik hoop van niet! Wat ik wel hoop is dit: als de rechter besluit dat de resteren de oplaag vernietigd moet worden, dan zou ik graag willen dat er nog twee exemplaren bij de uitgever liggen die we, door erop te gaan stampvoeten of dansen op de Dam, officieel kunnen vernie tigen”. De vier dichters hebben geen toestem ming gegeven tot opname van hun werk. Nu dit toch is gebeurd, op een voor hen blijkbaar weinig bevredigende wijze, ei sen zij vernietiging van dit boek. Bij Fijnaut aan de Amsterdamse Kei zersgracht worden tot en met 17 februari werken tentoongesteld van Herman Gor dijn en Hans Hey. Er staan enkele interessante ontdek kingen in het boek, ik denk aan Augusta Peaux en Jopie Breemer. „Dat is het gevolg van vijftien jaar heel intensief poëzie-bundels verzamelen. Ik heb ook maanden op de universiteitsbibliotheek gezeten, maar ik heb ook voor een groot deel kunnen put ten uit mijn eigen bibliotheek. Dat zijn van die voorkeuren waar je al heel lang mee rondloopt”. „Met de ontdekking van Jopie Breemer was ik erg gelukkig. Dat boekje „De ont- boezemingsbundel” heb ik gewoon gevon den aan een boekenstalletje. De Neder landse literatuur is niet zó rijk aan onont gonnen gebieden. Ik heb de indruk dat de Engelse en de Fransen voortdurend met wat nieuws kunnen aankomen. Dat zij telkens weer het stof kunnen afblazen van iemand, die buitengewoon de moeite waard blijkt. Maar in Nederland is dat nooit zo. Het gaat misschien om een rand figuur of om een paar verzen, maar spec taculaire ontdekkingen, nee”. In Galerie VAN en de VAN Studio aan de Hagestraat 18 in Haarlem hebben in de maand februari een aantal kunstzinnige acties, presentaties en tentoonstellingen plaats. Aan deze serie werken mee Thom Geraedts, Peter Klapwijk, Peter Baren, Piet Franzen, Julia Hazenberg, Roni Klinkhamer, Willem Koos Broer, Jolanda Prinsen, Fred Benjamins en Floor van Keulen. Het gebeuren heeft dagelijks (be halve maandag) plaats van 15-18 uur met uitzondering van een paar acties die ’s a- vonds plaatshebben. Deze vraag is inderdaad makkelijker gesteld dan beantwoord. Neem nou een groepsexpositie. Wanneer verleent men het predikaat ’veelzijdig gevarieerd’, en in welk geval spreekt men van een bij elkaar geharkt zooitje zonder onderlinge samenhang? Een feit is dat het goot van de regen, toen ik naar de Vishal wandelde om de jaarlijkse expositie van De Groep te bekijken. Was ik door het slechte weer zo uit mijn humeur geraakt, of was het zicht door mijn natte haren zó vertroebeld, dat ik geen oog meer had voor de hoge kwaliteit van het gebodene? Omdat ik niet twijfel aan de goede be doelingen van de leden-kunstenaars van De Groep heb ik de tentoongestelde Werken nog per categorie geturfd: 11 schilderijen, 24 aquarellen, 16 tekeningen (waarvan 3 ’immaterieel’), 2 litho’s, 8 stuks keramiek, 2 roestig-stalen plastieken, 1 neon-object en 8 kiezelstenen. Het hangt, ligt en staat er allemaal, in de Vishal. Om mijn eerste indrukken wat te laten bezinken, en er tevens enige afstand van te nemen, heb ik vervolgens de oversteek gemaakt naar de Vleeshal, alwaar de tweede ronde te bezichtigen is van het gevecht van de Gezamenlijke Haarlemse Kunstenaars tegen de Gemeentelijke Kunstaankoop Commissie. Gemakkelijk te bereiken is de eerste verdieping van de Vleeshal in dit jaarge tijde bepaald wel: na het openen van de «we® A In de bibliotheek van Zandvoort (Prinsesseweg 34) is tot en met 10 februari een tentoonstelling te zien van schilderijen van Haarlemmer Hans Röttgering. Het gebrek aan expositieruimte is nijpend, en getuige ook de vorige week verschenen nota van Stedelijke Museumdirecteur De Wilde aan het gemeentebestuur van Amsterdam zal deze nood in de toekomst alleen maar groter worden. Spijtig en jammer is dit vooral voor jonge kunstenaars, die zich nog moeten bewijzen. Hans Röttgering, een 28-jarige fijnschil der, heeft voor zijn debuutexpositie zijn toevlucht moeten nemen tot de biblio theek van Zandvoort. De plaats, Zand voort, is misschien zo gek nog niet, aange zien Röttgering voornamelijk duinland schappen schildert. De manier waarop zijn werken gepresenteerd worden doet echter nauwelijks recht aan de kwaliteit ervan: Het zaaltje, waar de schilderijen zijn opgehangen, is in de eerste plaats bedoeld om lezingen in te organiseren. In sommige gevallen zal de belangstellende kunstkijker dan ook een halsbrekende klauterpartij over een tribune met plastic zitkuipjes moeten ondernemen, teneinde de schilderijen van Röttgering aan een nadere studie te onderwerpen. Duinlandschap van Hans Röttgering Variatie en veelvormigheid, in principe kan een uitgebreide menukaart er toe leiden dat iedereen aan zijn trekken komt. Presenteert men zich echter onder een naam als De Groep, dan verwacht ik toch wat meer samenhang en lijn, dan ik op deze expositie ben tegengekomen. Ter il lustratie laat ik hierbij een tekening zien uit een serie van vier, waarop Jan Polak de jacht van een hond op een stok in beeld brengt. Hoewel de uitwerpselen van ’s mensen beste vriend mij al jaren een doom in het schoeisel zijn, staan de hal- fabstracte viervoeters van Polak mij zeer aan. Maar wat zij te maken hebben met de aquareldoos, die Poppe Damave mee op reis neemt naar de Canarische Eilanden is mij een raadsel. Nee, dan laat ik mij voor de somma van 1100 gulden liever twee weken vertroete len door een Neckerman-hostess in een ligbad met uitzicht op dezelfde baai. Tot 17 februari kunt u de tentoonstel ling van De Groep nog bezoeken. ARTHUR BELMON. AMSTERDAM (ANP). De Kunstenbond FNV (tot maandag kunstenaarsorganisa tie NW) zal er bij het parlement op aandringen één percent van de totale rijksbegro- ting te besteden aan de sector kunsten en in het bijzonder aan de opheffing van de grote werkloosheid in die sector. De uitgaven liggen nu op ongeveer 0,2 percent. Dit voorstel van de Kunstenbond werd maandag aangenomen op het derde congres van de bond in Amsterdam. Hoofdthema’s hierbij waren het kunstenaarsbeleid en de positie van de scheppende kunsten/kunstenaars. Uitgever Bert Bakker heeft een be nauwd gezicht getrokken en gezegd, dat hem dit 140.000 gulden gaat kosten. Dat valt echter mee. De laatste dagen heeft zich namelijk een run op dit boek ontwik keld. Van de oplaag van 20.000 exempla ren zijn er al 17.000 verkocht. Het restant zal ongetwijfeld zijn weggevlogen op het moment dat de rechter zijn vonnis uit spreekt. Waaruit dan weer blijkt, dat zul ke procéssen altijd precies het omgekeer de bewerkstelligen van wat men eigenlijk had gewild. Tijdens de zitting is het woord „stammenoorlog” gevallen en dat is aan leiding om aan samensteller Gerrit Kom rij te vragen of het inderdaad zo erg is. Komrij: „Het is een woord dat niet door mij gebruikt wordt, maar dat al enige tijd door de Nederlandse letterkunde spookt. Toen deze mensen dat kort geding aan spanden, heb ik meteen gezegd dat dit het middel was en niet het doel. Het gaat er natuurlijk om dat ze iets met mij te verre kenen hebben”. Waarom denkt u dat? „Nou, ik heb mij van het allereerste moment dat ik een pen kon vasthouden, nooit erg lovend over de Vijftigers uitgela ten. Blijkbaar speelt bij enkele mensen de gedachte van: nu heeft die lelijkerd wat van ons gestolen, nu zal hij er ook van lusten”. „Ja God, het ligt natuurlijk ook aan de Gerrit Komrij: .Als je je status als literaire beweging wilt handhaven, doe dat dan door te schrijven”. aard van mijn gedichten. Toen in 1968 mijn eerste bundel verscheen, „Maagden- burgse halve bollen en andere gedichten”, was dat toch een publicatie waarin abso luut geen spoor meer van de Vijftigers terug te vinden was”. „Het is ook louter persoonlijke rancune. Want die Vijftigers, ja, ze zijn in die bloemlezing niet geplaatst als een soort omwenteling. Ook door de chronologische volgorde zijn ze meer teruggedrongen in hun historische rol. Hoewel ze naar mijn mening toch alleszins redelijk vertegen woordigd zijn”. „Maar ze meten zich nog altijd een pri- ma-donna-rol aan, ze beginnen te gillen als ze in hun kont geknepen worden. Ik zou zeggen, als je je status als groep en literaire beweging wilt handhaven, doe dat dan door te schrijven, maar blijkbaar is niemand van hen daartoe meer in staat”. „Het is wel gek dat mensen die zozeer uiteengedreven zijn, die deels ook niet meer schrijven, elkaar in deze actie weer gevonden hebben. Ik heb echt het idee van die paar allerlaatste veren op de hoed van een hele ouwe dame, die bij elke stap baseerd mogen zijn op „dubieuze” rap porten zoals dat van de Federatie van Kunstenaarsverenigingen, aldus het congres. Voordat de plannen aan de Tweede Ka mer worden aangeboden zouden deze moeten worden doorgesproken met de Kunstenbond FNV. De bond onderstreept hierbij het belang van een rijker muziek aanbod door de symfonie-orkesten en een veelzijdiger functioneren van de orkest- musici. Ook zal het muziekaanbod voor de bevolking beter toegankelijk moeten zijn. In een tweede motie eist het hoofdbestuur het voortbestaan van het Gewestelijk Or kest voor Zuid-Holland dat door CRM op eenzelfde manier gesubsidieerd zou moe ten worden als de overige Nederlandse orkesten en niet langer door de provincie. Wat zijn toch de maatstaven, die de criticus aanlegt voor hij tot zijn eindoordeel komt? In acteurskringen wordt een negatieve recensie nog wel eens toegeschreven aan de huiselijke omstandigheden, waarin de recensent verkeert. Zijn vrouw zou er net met een ander vandoor zijn, dan wel hij moet, door haar weinig verfijnde kookkunst gedwongen, zijn toevlucht nemen tot slechte restaurants, waarna de voorstelling hem vanzelfsprekend niet meer smaakt. Spelen dergelijke zaken nu ook een rol, wanneer iemand een stukje moet schrijven over een tentoonstelling? achterdeur wordt de bezoeker door een ijzige thermiek als een veertje naar de zolderverdieping gezogen. Eenmaal op de ze zolder aangeland, wordt men gecon fronteerd met een zo overstelpende hoe veelheid kunstuitingen, dat je door de bomen de Haarlemmer Hout nauwelijks meer ziet. Dit houdt echter tevens een uitdaging in, die, als men de moed heeft de handschoen op te nemen, soms tot verras sende, en ook profijtelijke uitkomsten kan leiden. Wie kent ze niet, de verhalen van mensen, die in een uitdragerij een stoffig pulletje kochten, dat bij taxatie uit de Ming-periode bleek te stammen. En op rommelmarkten schijnt toch ook nog wel eens voor een riks een eefste-drukets van Rembrandt te worden aangeboden? Hoe wel zelf nooit erg gelukkig in deze, meen de ik op de rommelzolder van de Vleeshal toch beet te hebben: Op een houten uit stalkast trof ik, naast een kijkdoos van Roni Klinkhamer, een kunstwerk aan, dat prachtig was in al zijn eenvoud. Het be stond uit niet meer dan een stuk hout, waarbovenop een zaag lag. Hoe kon iemand met zulke simpele middelen een zo fascinerend spel van licht en schaduw opbouwen? Terwijl het hoopje zaagsel eronder mij aan het denken zette over de vergankelijkheid der dingen. ’Mag ik even?’. Ruw werd ik uit mijn overpeinzin gen opgeschrikt door een heer naast mij, die vervolgens het door mij zo bewonder de kunstwerk onder de arm nam. Bij navraag bleek het hier te gaan om tim- merwerkzaamheden in verband met de op hande zijnde Jute-evaluatie in de bene denzaal van de Vleeshal. Was ik door dit teleurstellende voorval dermate gedesoriënteerd geraakt dat ik na terugkeer in de Vishal in het geheel geen verband meer zag tussen het werk van de vijftien exposerende leden van De Groep? Op zich is het natuurlijk uitste kend dat de beeldende kunstenaars van Haarlem naar buiten treden met produk- ten, die eruit zién zoals de kunstenaar vindt dat ze eruit moeten zien. het landschap onder te dompelen in al te dikke nevels en zandverstuivingen. De landschappen van Röttgering dragen van zichzelf al zo’n dreigende mystiek uit, dat een extra-portie mist eerder versluierend werkt, dan de bedoelingen van de kunste naar te onderstrepen. De heldere kleuren blauw, waarmee de luchten en het zeewa ter door Röttgering geschilderd zijn, de den bij mij het idee ontstaan dat hij wel erg goed gekeken had naar het werk dat Frans Deckwitz de afgelopen jaren in Egypte, en andere landen rond de Middel landse Zee, maakte. Bij navraag bleek Röttgering echter nog nooit van Deckwitz gehoord te hebben. Hij kan zich slechtere schilders voorstellen om zich, zij het dan in dit geval onbewust, aan te spiegelen. Via de Beeldende Kunstenaars Regeling zijn inmiddels zes schilderijen van Hans Röttgering in het bezit gekomen van het Frans Halsmuseum. Wellicht is het een aardige gedachte om deze doeken eens op de bakstenen van het museum te expose ren, zodat ook mensen die hun portie leesvoer buiten de bibliotheek van Zand voort om betrekken, kennis kunnen ne men van het werk van deze jeugdige, maar besüst getalenteerde stadgenoot. ARTHUR BELMON (De tentoonstelling duurt nog tot 10 februari. Geopend tijdens de uitleenuren van de bibliotheek. Belangstellenden ad viseer ik hiervoor even 02507-4131 te bellen) Hond vangt stok, tekening van Jan Polak uit een serie van vier. Of

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13