kijk in Pyrrhische Dansen Beaux Arts Trio alle loftuitingen waard Uitheems vernisje maakt Uit Pure Liefde boeiend exposities Nationale Ballet zet militaire leven te Nota bepleit betere bescherming van auteursrechten Starker en Verhey van ongelijk niveau Vonk dirigeert Strawinsky in Scala Milaan Zilveren jubileum choreograaf Rudi van Dantzig Superieur spel in openingsconcert Celloserie Ensemble toont enthousiaste musiceervreugde Serieuze benadering en goed spel in vrije produktie DONDERDAG 31 JANUARI KUNST 1980 AMSTERDAM. Kom je on voorbereid tegenover Pyrrhische Dansen III te staan, dan kijk je vreemd op. Is dit een Ballet? Wat een malle soldaatjes, allemaal met een ziekenfondsbrilletje op, slecht gedisciplineerd en toch slaafs. Zo stel je je Nederlandse soldaten van voor de oorlog voor. Maar als je Toer van Schayk, de maker van dit moois, kent, dan weet je dat je een wat cynische humor kunt verwachten. Hij maakte immers al ’Vóór, tijdens en na het feest’ (pijnlijke spot met het baüetleven), Pyrrhische Dan sen I (fraaie training van Oud griekse soldaten) en Pyrrhische Dansen II (satirische strijdsitua- ties omstreeks 1813) en nu gaat het dan om het Militaire leven van omstreeks 1910. 11 Van Schayks cynische krijgsdansen Hans Vonk Scène uit Pyrrhische Dansen III van Toer van Schayk bij het Nationale Ballet, (foto Jorge Fatauros). ■fr Jo de Meyere, Simone Rooskens en Luc Lutz (vlnr) in Uit Pure Liefde van Terence Rattigan. De periode van de harmonische supre matie ligt dan in elk geval achter hem. Binnen de beperking van deze instrumen tale combinatie betreedt Ravel een dan nog onverkend gebied van samenklank: harder, objectiever en tegelijk nög excen trieker en wat betreft de contrapuntische onafhankelijkheid van de stemmen; ge durfder dan ooit Die hoedanigheden vallen allemaal ex tra op, wanneer je zoals gisteravond op het door Janos Starker en Emmy Verhey gegeven recital Ravels duo-sonate en die van Kodflly voor dezelfde bezetting, naast, of liever gezegd na, elkaar hoort. Dan blijkt Koddly’s sonate nog méér im pressionisme te herbergen dan die van zijn uit die betreffende denkwereld voort gekomen Franse collega. En vooral wanneer je een Ravel-type- ring krijgt, waarbij dan een Hongaar als Janos Starker de hoofdrol speelt. Ik zeg: de hoofdrol, omdat het vuur voor de tem peramentvolle vertolking duidelijk werd aangewakkerd vanuit de cellopartij. Em my Verhey’s vioolspel, dat in het alge meen de kenmerken van vrijblijvendheid draagt, werd hierop geënt. En zo ontstond er bij haar weliswaar een goed tegenwicht in klank, maar de primaire impuls lag toch bij Starker. Een WDM (vereniging van dienstplich tige militairen) was er toen kennelijk nog niet, de officieren leggen met het grootste gemak de zwaarste straffen op en spelen daarna vrolijk een spelletje golf. De solda ten doen om de beurt steeds weer dezelfde onbenullige en belachelijke oefening en de hogeren staan onderling in een hoekje te praten over het afslachten van duizen den soldaten zonder dat die snappen waarom. Bijzonder is, dat het deze keer echt weer eens om een ballet voor mannen gaat. De enkele vrouwen die er in voorko men zijn de soldatenvriendinnen, die er uitzien als op de humoristische prent briefkaarten uit die tijd. Schitterend is de situatie tussen een officier, Francis Since- retti, en zijn Berthe, een prachtige Sonja Marchiolli met krullende pruik. Bij het zien van deze scène wordt je je opeens bewust van het feit, dat iedere man, die van nette heer in keurig pak verandert in beginnend minnaar, op dat moment lich telijk belachelijk is. In officiersuniform wordt dit nog tien keer zo erg, zeker in de versie van Toer van Schayk. De titels: Voorspel, Berthe en haar Offi cier, ’t Is plicht dat ied’re jongen, Offi cer’s mess, De recruten oefenden, wij za gen er naar en Opmars van de chaos - de capitulatie - ’de eenig waardige uitweg’ zeggen al iets, maar de uitwerking gaat veel verder, vooral als je gevoel voor dit soort spot hebt. Dit programma bestaat uit vier ballet ten: Nachteiland (waarmee Van Dantzig 25 jaar geleden debuteerde bij het Neder lands Ballet) Ramifications, Vier Letzte Lieder en Monument voor een gestorven jongen. De eerste voorstellingen worden op 20 en 28 februari in Amsterdam gegeven. Daarna zal het programma in Arnhem, Leeuwarden en Scheveningen te zien zijn. AMSTERDAM (ANP). Ter gelegen heid van het zilveren jubileum van Rudi van Dantzig els choreograaf zal het Nati onale Ballet binnenkort een volledig Van Dantzigprogramma brengen. Recital door Janos Starker, cello en Emmy Verhey, viool. Programma: Ra vel, Cassadó, Koddly: Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam, 30 janua ri 1980. Voorstelling: Uit pure liefde (In praise of love) van Terence Rattigan. Bewerking: Gregor Frenkel Frank. Regie: Lo van Hensbergen. Decor: An thony Holland. Met: Luc Lutz, Simone Rooskens, Jo de Meyere en Evert Holt- zer. Produktie: Hans Sleeswijk en Luc Lutz. Gezien op 30 januari in het Nieu we De la Mar theater in Amsterdam. Daar nog te zien tot en met 3 februari. Het werkelijk in alle opzichten schitte rende pianospel van Menahem Pressler kwam juist hier het meest tot zijn recht, want waar komt een dergelijk genuan ceerd toucher en een zo gedifferentieerde vingertechniek beter tot uiting dan bij Ravel? En hoe kan de homogeniteit van een ensemble aan een nauwkeuriger test case worden onderworpen? AMSTERDAM (ANP). De dirigent Hans Vonk zal in de eerste helft van maart in de Scala van Milaan vijf voorstellingen dirigeren van Strawinsky’s opera „The Rake’s Progress”. Hij heeft daarvoor van de Nederlandse Operastichting onthef fing gekregen van zijn contractuele ver plichtingen volgens welke hij twaalf voor stellingen van de opera „Don Giovanni”- zou dirigeren. De directie van de Neder landse operastichting heeft gemeend, dat dit debuut voor Hans Vonk zo belangrijk is, dat zjj hem niet in weg wilde staan. De Nederlandse dirigent wondt vervangen door de jonge Italiaan Lorenzo Ricci Muti, die op 3 november van het vorig jaar debuteerde met het Nederlandse Kamer orkest. Dit staat in een nota van de Federatie van Kunstenaarsverenigingen, „Auteurs over recht” getiteld. Het eerste exemplaar is donderdag in het Amsterdamse theater café „De Balie” overhandigd aan mr. An- nelien Kappeyne van de Coppello, voorzit ter van de vaste Tweede-Kamercommis- sie voor justitie. aan kuchje werd er gehoord, iedereen volgde puntje van hun stoel. Over de door de federatie voorgestelde auteursrechtenbureaus wordt in de nota voorts opgemerkt dat het beleid van deze bureaus moet worden bepaald door de beroepsorganisaties in de betrokken sec tor. Daarmee sluit de federatie professio neel management en toezicht allerminst uit. In haar ontwerp worden incasso en publiek gelukkig in ruim voldoende mate acte de présence heeft gegeven. GEMMA COEBERGH Dat er in de beantwoording en de aan passing van diens temperamentvolle be nadering in de vioolpartij enigszins spra ke was van surrogaat, was bijvoorbeeld ook te horen in een soms even foeilelijke en rauwe vioolklank, wanneer Emmy Ver hey hem in forte-passages (in navolging van Janos Starker) eens flink van katoen gaf. De samenwerking tussen de in Amerika wonende, 55-jarige Hongaarse cellist en deze een kwart eeuw jongere Nederlandse violiste-met-voortreffelijke-technische- bagage, is niet nieuw. Het Amsterdams Philharmonisch Orkest engageerde in een vorig seizoen, in april 1978 om precies te zijn, beide musici voor een uitvoering van het Dubbelconcert van Brahms. N o I pr' - En na dat Trio van Haydn als onverval ste smaakmaker zat je dan wel reikhal zend uit te zien naar de ervaring die het door deze musici te spelen Trio van Ravel zou opleveren. Dit werk, ontstaan in een periode waarin de dreiging van de eerste wereldoorlog al daadwerkelijk aanwezig was, bezit de vele interessante aspecten die je van een werk van Ravel kunt ver wachten. Qua architectuur, thematiek en harmonische constructie valt hier zoveel te genieten: de elegante melodische wen dingen en het wiegende karakter van het eerste deel, de lichtvoetigheid van het tweede, de noblesse van de Pavane-achti- ge atmosfeer in het derde en de haast orkestraal eindigende finale hebben een allure en een zeggingskracht die eigenlijk alleen maar door spelers op het niveau van het Beaux Arts Trio naar behoren kunnen worden belicht. Maar ook in het Trio opus 8 (tweede versie) van Johannes Brahms, een van de werken waarin deze componist zijn ver zwegen liefde voor Clara Schumann zocht te uiten, waren alle elementen aanwezig waar de compositie om vroeg. Hier overwogen de meer verzadigde en weelde- rig-milde klankkleuren, die echter op geen enkel moment te zwaar werden aan gezet. De fijn van iedere melodie werd in de meest evenwichtige samenhang ge plaatst, in een volstrekt natuurlijke musi- ceertrant, waarbij je je onwillekeurig ging afvragen of deze drie instrumentalisten dit allemaal zonder moeite komt aange waaid. Een ensemble dat alle loftuitingen die het sinds haar debuut in 1955 (in 1969 maakte de violist Daniel Guilet plaats voor Isidore Cohen) heeft vergaard ten volle waard is en waarbij het Haarlemse Het geheel houdt van het begin tot vlak voor het eind dezelfde satirische onder toon waarin je je alleen bij het achteraf terugdenken af en toe de gemene steken onder water herinnert. Maar aan het eind heeft van Schayk werkelijk een genade slag in huis, als de hoofdofficier Francis Sinceretti, van zijn collega een revolver krijgt om op nette manier een uitweg te vinden uit de pijnlijke nederlaag die zijn leger heeft geleden. De officier probeert op alle manieren, hoe hij er het best een eind aan kan maken en de situatie wordt eng dramatisch. Het is niet leuk iemand Verbazing allerwege, dat er in die in eerste instantie wat onwaarschijnlijke combinatie, toen zo’n opvallende vertol- kingseenheid kon worden bereikt. Een voortzetting van gezamenlijke activiteiten was daardoor zeker niet onlogisch. Er De Federatie van Kunstenaarsverengin gen is de mening toegedaan dat er op dit moment een betere bescherming van de belangen van auteurs (want het auteurs recht is er „ten behoeve van de auteurs”) is te bereiken. De niet te tolereren praktijk van vandaag wijst uit dat er overdracht van auteursrechten aan derden plaats vindt, dat morele rechten worden ge schonden, dat er mede-ondertekend wordt door niet-auteurs en dat in beginsel werkgevers als auteurs worden aange merkt van een in hun opdracht door een ander vervaardigd werk. Gregor Frenkel Frank zette het stuk over naar Nederlandse toestanden. Hij deed dat bescheiden, en met een goed oog voor details. De jaren zestig zijn door de regie met eenzelfde aandacht voor klei nigheden handig „ver-tachtigd”. Naast Si mone Rooskens speelt Luc Lutz een ironi sche en onpraktische intellectueel met toch wel wat zelfkritiek. Hij doet dat zeer invoelbaar. Jo de Meyere is een sympa thieke huisvriend, van wie ik me alleen moeilijk kan indenken dat hij schrijver van half-pomografische bestsellers is. Evert Holtzer speelt de twintigjarige zoon mooi op de rand tussen kind en volwas sene. ALMA POST AMSTERDAM. In de lente van 1922 noteert Ravel over zijn dan zojuist voltooide Sonate voor viool en cello: „Ik geloof dat deze sonate een keerpunt in de ontwikkeling van mijn loopbaan is. De „ontnuchtering” is er tot het uiterste in doorgevoerd. Van alle harmonische bekoring is afstand gedaan, met als reactie een grotere nadruk op de melodische betekenis”. Inderdaad is deze compositie een wen ding in Ravels schrijfwijze. Al staat er op de eerste pagina van deze duo-sonate „A la mémoire de Claude Debussy”, de band die Ravel en deze meester van het impres sionisme aan wiens nagedachtenis hij dit werk opdraagt aanvankelijk bond, wordt met deze creatieve daad verbroken. Ravel keert zich hier veeleer in de richting van het expressionisme. AMSTERDAM. De vrouwelijke hoofdfiguur in Uit pure Liefde van Terence Rattigan is van oorsprong Estlands. In de oorlogsjaren zat ze als jong meisje in het verzet. Ze ontsnapte op een gruwelijke manier aan een executie. In de tijd waarin het stuk speelt, 1967, is ze een vrouw van in de veertig. Nederlandse, want getrouwd met een Nederlander die haar door dit huwelijk indertijd heeft gered. Ze ontdekt dat ze aan een ongeneeslijke ziekte lijdt, overgehouden aan vroegere slechte omstandighe den. Ze besluit het feit voor haar man geheim te houden. Die is er echter al achter, en verzwijgt het op zijn beurt voor haar. Het stuk gaat minder over ziekte of sterven dan over de manier waarop het echtpaar met elkaar en met het geheim omgaat. Voor de pauze staat de vrouw, Lydia, centraal. Een dodelijke ziekte plus een oorlogsverleden in Estland: het lijkt alle maal te gezocht voor een toneelstuk en daardoor snel melodramatisch. Simone Rooskens zet echter een natuurgetrouwe vrouw neer, die ze bovendien een buiten lands vernisje geeft dat er steeds is maar nauwelijks opvalt. Het zit hem vooral in een iets onhollands-levendige wijze van bewegen, geloof ik. Lydia is een mens van daden. Ze heeft alles geregeld, tot de vrouw die na haar dood haar plaats in zal nemen aan toe. Wij komen dit te weten via een huisvriend die beide echtelieden in vertrouwen nemen. De man op zijn beurt onthult iets dat Lydia bijna tragischer maakt dan haar ziekte deed: hij heeft in haar tot voor kort nooit iets anders kun nen zien dan een hoertje, dat hij uit links idealisme zijn naam en nationaliteit heeft gegeven. Hoewel het drama dat deze me dedeling omvat niet perfekt is uitgewerkt in het stuk, is het wel steeds aanwezig. Net als het ietsje uitheemse in Simone Roos- kens’s spel. Het maakt de geschiedenis van een huwelijk-op-een-moeilijk-mo- ment net even schriller en interessanter. Dans: Het Nationale Ballet met Pyrrhische Dansen III. Choreografie Toer van Schayk. Muziek Drie Ór- chesterstücke opus 6 van Alban Berg. Aankleding Toer van Schayk. Hoofd rollen Sonja Marchiolli, Monique Sand, Mea Venema, Francis Sinceret ti, Ad Berbers en Charles Flanagan. Première 30 januari Amsterdam. kwamen engagementen in Duitsland uit voort, er staat een grammofoonplaat op stapel en in ons land kon men de beide kunstenaars nu dus in kamermuziekver- band beluisteren op de openingsavond van de vier concerten omvattende Cello- serie van het Nederlands Impresariaat. Dat, ondanks de opnieuw getoonde sa- menspelkwaliteiten, de kern van het muzi kale betoog in de cellopartij zou liggen, was eigenlijk niet verwonderlijk. Want, de achtergronden in ogenschouw nemend, ligt dat zelf voor de hand by gezamenlijk musiceren van twee artistieke persoon lijkheden van dergelijk verschillende orde. Hoe sterk Starkers persoonlijke uitstra ling is en, tegelijk, hoe fenomenaal deze beroemde cellist zijn instrument nog al tijd even vanzelfsprekend in dienst van de expressie weet te hanteren, werd vooral aangetoond in de vertolking van Cassa- dó’s Solosonate. Muziek van een compo nist die zelf cellist was en die op aantrek kelijke, hoogst virtuoze manier, met onder andere gebruik van onwaarschijnlijke fla geoletten, een staalkaart van effectieve mogelijkheden in speelwijze voortovert. Merkwaardig overigens om te zien hoe schijnbaar onbewogen Janos Starker al les te berde brengt, en om tegelijkertijd te horen welk een emotionele lading dit su perieure spel meekrijgt. JOHAN VAN KEMPEN zelfmoord te zien plegen, het is ook niet altijd leuk, iemand die je sympathiek vindt, openlijk door een grote groep te zien bespotten en uitlachen. De combina tie van de twee is moordend. Het is geen mooi ballet, maar je herkent er wel dingen in, die je aan het denken zetten. Toer van Schayk reageert hiermee af, dat hij van zijn derde tot zijn achtste jaar de oorlog heeft meegemaakt. De muziek van Alban Berg heeft een zelfde soort spanning als die welke Van Schayk in zijn situaties schetst en is dus perfect gekozen. CONRAD VAN DE WEETERING (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Voor elke kunstsector zal er een apart auteursrechtenbureau moeten komen. Alleen dan zal er betere bescherming van de rechten van schrijvers, componisten, beeldende kunstenaars, filmers en fotografen kunnen worden gereali seerd. „Het rechtsgevoel zal het eindelijk moeten winnen van de schone schijn”. HAARLEM. Het was voor het Beaux Arts Trio volstrekt niet moeilijk het Haarlemse publiek voor zich te winnen. Want al onmiddellijk na het op superieure wijze gespeelde Trio nr. 27 van Joseph Haydn ontvingen de drie instrumentalisten een staande ovatie. Het was dan ook praktisch onmogelijk om niet meegesleept te worden door de enthousiaste musiceervreugde van het ensemble. Vooral omdat er achter dat niet altijd noodzakelijkerwijs diepgaande spelplezier een veelheid aan nuances en artisticiteit bleken te liggen, die iedereen onverbiddelijk tot zwijgen bracht. Geen' de afwikkeling van de partituren op het controle enerzijds en bemiddeling en pro motie anderzijds uitdrukkelijk van elkaar gescheiden. Er zou een gemeenschappelij ke inningscontrole moeten komen. In de nota wordt er verder op gewezen dat geen van de bestaande auteursrech tenbureaus (BUMA, Stichting Beeldrecht en de Stichting Burafo) aan deze kriteria voldoet. De Federatie heeft ook de knelpunten in de verschillende kunstsectoren geïnventa riseerd. Onder filmers is er grote behoefte aan registratie en controle, gelet op de steeds toenemende mogelijkheden (kabel televisie) voor reproduktie. Voor de foto grafen geldt dat zij zich in een zeer kwets bare positie bevinden; op grote schaal wordt inbreuk gemaakt op materiële en morele rechten. Het werk van beeldende kunstenaars mag niet zomaar door de aankopende overheid worden verhuurd of uitgeleend; er moet meer bescherming tegen plagiaat komen. Over de componis ten zegt de nota dat zij meer zeggenschap over hun werk moeten krijgen en dat de muziekuitgevers niet mogen delen in het auteursrecht; vermenging van incasso, merchandising en promotie wordt van de hand gewezen. Het leenrecht van de schrijvers wordt in de nota onder schreven. De Israëlische kunstenaar Harold Ru bin houdt zijn eerste eenmanstentoonstel- ling in Hedendaagse Kunst, Achter de Dom 14 in Utrecht tot en met 9 maart. Rubin exposeert vier series tekeningen over gevangenen, New York, proces en God en het godsdienstige réveil. Geopend: dinsdag tot en met zondag van 12 tot 17 uur. In de Rozengalerie aan de Amsterdam se Rozengracht, exposeert Joke van Geel keramiek en Marie Anne Steenhuizen mi niaturen tot en met 23 februari. Geopend: dinsdag tot en met vrijdag van 13.30 tot 18 uur, zaterdag van 11 tot 17.30 uur. Voorwerpen uit de collectie van de Kennemer Oudheidkamer zijn tot en met 29 februari geëxposeerd in de hal van de AMRO-bank aan de Breestraat 81 in Be verwijk. Etsen van Michel F. van Overbeeke en aquarellen van René Verheggen zijn tot 29 februari geëxposeerd in Galerie Maas aan de Oudedijk in Rotterdam. Werken van de Duitse beeldhouwer Rainer Kriester zijn tot 29 februari, ten toongesteld in Galerie d’Eendt aan de Spuistraat in Amsterdam. Concert door het Beaux Arts Trio, bestaande uit: Menahem Pressler, pia no, Isidore Cohen, viool, Bernard Greenhouse, cello. Programma: Haydn, Ravel, Brahms. Concertge bouw Haarlem, 30 januari 1980.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 11