HONGAARSE PIANIST IN DUBBELROL BIJ NPO Bette als The Rose: authentiek rockidool Pro Theater verwarrend door realistisch spel ISBTJlBli! Jute-Magazine: leesbaar archief Werkgroep voor cultureel boek Springplank toont kracht en souplesse i Filmdebuut komt pas in april in bioscopen naar Amsterdam Jazzfestival van Laren 13 ZATERDAG 2 FEBRUARI 1980 Nostalgie Mode EMOTIES IN HIPPOLYTUS DIKWIJLS OVERSCHREEUWD schoonmaakbedrijf blanken J b.v. 02510-25444 beverwijk sinds 1953 Uitdagende choreografieën van Kylian, North en Bruce KUNST door Johan van Kempen BEVIMEX BV 10 JAAR GARANTIE RIJKSBIJDRAGE 30% BESPARING 50% MET KOMO KEUR i HAARLEM. De Hongaarse i pianist Tamas Vasary is sinds 1974 een regelmatig en graag ge ziene figuur in de Haarlemse mu ziekwereld. Zijn eigen recitals en ook de diverse optredens als so list bij het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest zijn daar de bet aan. Vasary treedt de laatste jaren, behalve als pianist, ook als dirigent meer en meer in de be langstelling. In Groot-Brittannië, waar hij woont, heeft hij in die hoedanigheid vaste verbintenis sen met het BBC-Norman Orche stra en het Schots Kamerorkest. Als gast dirigeert hij in de Ver enigde Staten en Duitsland, ter wijl andere landen dienaangaan de op de nominatie staan. A Tamas Vasary: Als musicus voel ik me nu completer trokken kunstenaars Pieter Zwaans- JOHN OOMKES. (ADVERTENTIE) HAARLEM. De Hippolytus (428 v. (ADVERTENTIE) ALMA POST. Het jazzfestival is in 1973 voor het eerst vanuit Singer in Laren via de radio en televisie gebracht. Oorspronkelijk startte het in 1958 als concours in Loosdrecht. De motieven om het festival uit Laren weg te halen zijn volgens de NOS van program matische en financiële aard. (Van onze kunstredactie) LAREN. Het internationaal jazzfesti val dat de NOS in samenwerking met VARA en BRT jaarlijks organiseert, zal dit jaar niet in Laren worden gehouden. De programmaleiding van de NOS heeft besloten de jazzfestivals voort te zetten in de Meervaart in Amsterdam-Osdorp. Dit jaar wordt de manifestatie gehouden van 8 tot en met 10 augustus. Selected Essays werd gemaakt door de Engelsman Robert North die als choreo graaf zyn sporen heeft verdiend bij The London Contemporary Dance Group. Op een lichtelijk oosters klinkende en wee moedige muziek voor cello en piano van Howard Blake maakte hij een leuk, dan sant werk, dat nog het meeste doet denken aan Israëlische volksdansen met al hun golvende wendingen, verheven tot het ni veau van toneeldans. Vooral boeiend is het, hoe de choreograaf in het groepswerk de stemmingen in de muziek steeds su bliem opvangt. Helaas is die muziek veel te lang uitgesponnen en daardoor het bal let ook. In ons land was Tamas Vasary twee jaar geleden al in die dubbele functie van dirigent en solist mee te maken op concer ten van het Nederlands Kamerorkest. Thans is het NPO wat dat betreft aan de beurt. Vasary dirigeert hier namelijk de Die verschuiving van activiteiten, lijdt de kwaliteit van het pianospel daar niet onder? Vasary’s antwoord ligt al klaar: „Sinds ik die werkzaamheden combineer, hoef ik minder te studeren en bereik ik méér resultaat. Het is zo trouwens veel gezon der leven. Heel merkwaardig is, dat ik het véél drukker heb gekregen, maar dat het leven toch juist gemakkelijker voor me is geworden. Ik functioneer ontspannender en tegelijk vollediger”. „Het solistenbestaan zonder meer, heeft trouwens sowieso heel ongunstige kan ten”, volgens Savary. „Hoeveel grote pia nisten hebben ze al niet naar het gekken huis kunnen brengen?! Dat is toch wel tekenend”. Dat solisten gaan dirigeren lijkt een soort van mode te zijn geworden. Baren boim is er mee begonnen en heel veel anderen moesten opeens ook zo nodig. Vasary weet dat allemaal heel goed. En hij dankt zijns inziens voor een belangrijk deel zijn kansen ook juist aan de opkomst van die mode. Maar voor hem betekent en het betrekken van elementen daaruit in hun eigen componeren. must voor een concertpubliek dat Midler onder meer kan zien gloriëren in Percy Sledge’s When a Man loves a Woman als voor een doorsnee bioscooppubliek dat eindelijk eens een niet al te zeer geroman tiseerd beeld van het leven „on the road” krijgt voorgeschoteld. Met de aantekening dat de werkelijkheid uiteraard navranter en ontroerender is. pen zal hij zich in de toekomst zelfs met de uitvoering van opera’s gaan bezig houden. Tamas Vasary: „Ik functioneer ont- spannener en tege lijk vollediger" Spoorsingel 24A, Beverwijk, telefoon 02510-225431 Wij plaatsen door geheel Noord-Holland Phaedra voor haar stiefzoon Hippolytus. Die twee zijn echter pionnen binnen een ruimer thema: de strijd tussen Aphrodite en Artemis, liefde en kuisheid. Het stuk begint met Aphrodite die zich op Artemis wil wreken vanwege het bestaan van een figuur als Hippolytus, die van de liefde niets moet hebben. Het eindigt met Arte mis, verslagen, maar vol vuur om op haar beurt wraak te nemen. Het is moeilijk na te gaan wat zo’n strijd tussen kuisheid en liefde voor de Grieken betekend moet hebben. Ons zegt het mijns inziens weinig meer. komende week vijf concerten, waarvan het programma dan steeds bestaat uit Beethovens Eerste pianoconcert waarin hij dan ook de solopartij voor zijn reke ning neemt, het Concert voor orkest van Bartók en Kodaly’s Dansen uit Galanta. het eind met een zekere tragiek. Misschien had een kuise man voor de Grieken toch een bepaald allure. Voor zover ik kan nagaan gaat in onze tijden de sympathie van de toeschouwer eerder uit naar Phae dra, die hier weinig kansen krijgt. Het Pro Theater heeft zich gestort op een min of meer realistische voorstelling van het stuk. Ze raakt echter verstrikt in een wirwar van eigentijds klinkend spel en Griekse gedragenheid. Des te storen der, omdat het aan de acteurs vastzit: Frederik de Groot (Theseus) brengt een op zich prettig klinkende alledaagsheid, Ineke Holzhaus (o.a. Phaedra) heeft de afstandelijke toon die vaak bij tragedies wordt toegepast. Ik heb haar vaak beter zien spelen. Alleen als ze schertst leeft er even iets van die kwaliteit op. Groepen die een tragedie spelen denken vaak dat emo ties alleen op het publiek overkomen als ze geschreeuwd worden. Mijn ervaring leert dat dat maar zelden het geval is. Misschien voelt de acteur de emotie sterk op deze wijze, niet het publiek. In deze voorstelling gaat zelfs de ingetogen Hip polytus zich aan schreeuwen te buiten. Euripides schreef dus geen psycholo gisch drama, zoals Seneca en Racine, die dezelfde stof bewerkten en haar toesplit sten op de innerlijke strijd van Phaedra. Als er bij Euripides iemand extra belicht wordt dan is dat Hippolytus. Hij sterft aan Vasaray was namelijk destijds niet al leen leerling, maar later ook assistent van Kodaly (aan het conservatorium van Boe dapest) en hij had de allerbeste relaties in de muziekwereld daar, ook met de opera, waar hem al directies in het vooruitzicht waren gesteld. Het geeft Vasary intussen veel bevredi ging om nu de muziek van zijn land in de Westerse wereld waar hij zich sinds de Hongaarse opstand van 1956 gevestigd heeft te dirigeren. En dan speciaal de combinatie Bartok-Kodaly. Componisten die op een bijzondere manier met elkaar verbonden waren, met name ook door hun gezamenlijke studies van de folklore Voorstelling: Hippolytos van Euripides, door het Pro Theater. Regie en toneel beeld: Apostolos Panagopoulos. Verta ling: Pro Theater. Met: Ineke Holzhaus, I Die van Duin. Ferry Kaljee, Frances San ders, Frederik de Groot en anderen. Ge zien op 1 februari in de Toneelschuur te Haarlem. Daar nog te zien op 2 februari. j koop 3,20. AMSTERDAM. Bette Midler, Ameri- ka’s beste vrouwelijke entertainer, maakt haar filmdebuut in The Rose. Het is een door Mark Rydell en Aaron Russo met veel gevoel voor de realiteit van de rock ’n rollbusiness vervaardigde pro- duktie geworden, waarin The Devine Miss M. de laatste, onstuimige levensda gen van een rockzangeres uitbeeldt. In de film - die bijna een jaar te laat uitge bracht is op de Europese markt, maar waarop de Nederlandse bioscoopbezoe ker desondanks nog tot 3 april zal moe ten wachten - zijn duidelijke overeen komsten aan te wijzen met de omstandig heden waaronder de diepbetreurde zan geres Janis „Pearl” Joplin nu bijna tien jaar geleden om het leven kwam. Maar nog interessanter zijn de associaties met het beestachtig drukke leventje van Mid ler zelf, waardoor The Rose een grote mate van authenticiteit en geloofwaar digheid krijgt. Bartók is voor hem de meest universele van de twee en Vasary noemt het Concert voor orkest „een van de grootste meester werken die er überhaupt geschreven zijn”. Natuurlijk is ook Bartók voor hem een echte Hongaar. Maar dan toch niet in de zin zoals Kodaly dat is. „Bartók mag dan als componist misschien wel groter zijn; Kodaly is voor Hongrjje, wat Elgar is voor Engeland, Grieg voor Noorwegen en Dvorak voor de Tsjechen”, zo drukt Vasa ry het uit. „In elk stuk muziek van Kodaly proef je Hongarije”. Iets van die nostalgisch geaarde, au thentieke atmosfeer van zijn geboorte land wil Tamas Vasary de komende week ook in zijn musiceren met het NPO tot leven wekken. Voor iemand die de krankzinnige draai kolk van „het wereldje” niet kent, moeten de eenzaamheid van een ster en de span ningen waaraan een dergelijk artiest blootstaat verklaarbaar lijken als de ge volgen van een bewust gewild proces van bewustzijnsvernauwing. De waarheid is een andere. The Rose (Bette Midler) heeft zich als zangeres omhooggevochten tot het moment dat zij een symbool is voor een hele generatie. De verplichtingen die zij aangegaan is op het kronkelige pad naar wereldsucces vormen daarbij een steeds zwaardere belasting. The Rose moet zich elke dag opnieuw waarmaken. Haar persoonlijke vrijheid is ingeschrompeld tot de minieme marges die een brok publiekseigendom zich nog kan veroorloven. Ontsnappen uit de mal lemolen is haast onmogelijk, omdat een groot aantal mensen hun brood verdienen in haar dienstverband. Bovendien is zin gen het enige dat The Rose kan en put ze uit de symbiotische relatie met haar pu bliek telkens weer de kracht om verder te gaan, ondanks haar eenzaamheid en het gevoel dat ze dodelijk vermoeid is. Het besef dat het publiek evenzeer vein haar is, als andersom, houdt The Rose overeind. De relatie tussen vak en artieste, tussen zangeres en manager (Alan Bates) Interactions van Christopher Bruce (eerste danser en choreograaf van het Rambert Ballet in Londen) is gebaseerd op een voortdurende wisselwerking tus sen spanning en ontspanning in de dan- serslichamen, waardoor er eigenlijk een constante stroom van kronkelingen ont staat Deze sluiten goed aan bij de electro- nische muziek van Gary Carpenter. De aanzet van allerlei bewegingen is vaak een aanraking, aai, tik of trap van een danser tegen zijn eigen been of dat van een ander, waardoor een wat gezochte situatie ont staat die zich toch steeds weer logisch oplost. Doordat de dansers elkaar zelden aankijken maakt het ballet een beelje de indruk van microben bekeken door een microscoop. Het is knap gemaakt, wordt zeer aanvaardbaar gedanst, is te lang en blijft toch boeiend. CONRAD VAN DE WEETERING In over het algemeen vlot geschreven artikelen zet een keur van voornamelijk Haarlemse schrijvers zijn gedachten over een grote verscheidenheid aan facetten van Jute op papier. Centraal in al die verhalen klinkt de drang tot evalueren door. Hoe heeft Jute de voorafgestelde doelen verwezenlijkt? Wat zijn de reacties geweest uit de burgerij? Zijn de vier be- DEN HAAG (ANP). Minister Garde- niers van CRM heeft besloten een werk groep in te stellen „inzake de problema tiek van het bedreigde cultureel waarde volle boek, en voor zover daarmee ver bonden, de inkomenspositie van de schrijver”. In Londen, aan de vooravond van haar kennismakingstoernee door Europa vroeg ik Midler, die in oktober 1978 nau welijks zelf bekomen was van de vermoeienissen van de filmopnamen, of zij een vergelijking met The Rose kon trekken. Bette: „Ik ben beslist niet iemand die zichzelf zo opbrandt. Dat hoop ik niet tenminste.” DEN HAAG. De Springplank is de onerbruggingsgroep tussen de balletaka- demies en het Nederlands Dans Theater. Toen dit ensemble drie jaar geleden startte, werden die arme aspiranten op gescheept met experimenten van jonge choreografen. Deze keer, nu er pas weer een nieuwe lichting gekomen is heeft men gelukkig deze fout vermeden. De dansers kunnen in principe twee jaar bij de groep blijven en worden dan vervangen. Nu J krijgen ze tenminste werk te dansen van ervaren choreografen en het moet werke lijk een genot zijn om je debuut te mogen maken met enkele fragmenten van het laatst uitgekomen meesterwerk Dream Dances, dat Jiri Kylian onlangs voor het Nederlands Dans Theater maakte. staan derhalve centraal in de film, ook al vormt een liefdesrelatie met een toevallige taxichauffeur (Frederic Forrest) een aan gename tegenmelodie in de loop der zaken die de montage vaart verschaft, zijn agressieve en amoureuze verwikkelingen geeft, en bovendien de keuze tussen privé- en zakelijk leven aanscherpt. Een thuiswedstrijd voor het publiek in haar geboortestad vormt de wat aange dikte, maar ontroerende apotheose. The Rose had gehoopt na dat concert er een tijdje tussenuit te gaan, maar ze haalt haar adempauze niet eens. Met ontzetting ziet het eerst voor de oude kraker Stay with Me jubelende publiek aan, hoe een feest van herkenning verandert in een nachtmerrie. Doek voor The Rose. De film vormt door zijn voortreffelijke mise-en- scene’s van concertsituaties zowel een HAARLEM. In een veelkleurig, be drieglijk Elsevier-achtig omslag met uiteraard Til Gardeniers op de cover prijkt bij mijn tijdschriftenverkoper tus sen De Groene, HP en Vrij Nederland een nieuw, zij het eenmalig uitgegeven opi- nie-magazine. Jute, het spraakmakende project van een kollektief van vier Haar lemse kunstenaars dat een jaar lang te gen het doorgaans rustige decor van de Spaamestad in al dan niet gewaardeer de vorm commentaar leverde op de poli tieke actualiteit, heeft wel een zeer bij zondere vorm bedacht om zijn testament te kunnen presenteren; als extraatje naast de overzichtsexpositie die sinds vandaag in de Vleeshal te bezichtigen is. De andere twee balletten halen dit bril jante niveau niet, maar zijn de dansers wel op het lijf geschreven. Ze vormen een uitdaging, maar geven ook de kans iets van hun kwaliteiten te tonen. Opvallend is daarbij de grote kracht en de katachtige soepelheid van Peter Schetters, de speel se, snelle rankheid van Lia Bolte en de warmte en inzet van Yvette Olof. Deze laatste ging in Interactions bijna onderuit maar herstelde zich perfect en ging onver stoorbaar door met haar werk. Dat is klasse. Dans: De Springplank met Selected Essays. Choreograaf Robert North, muziek Howard Blake, aankleding Howard Blake. Voor 10 dansers. Delen uit Dream Dances. Choreograaf Jiri Kylian, muziek Luciano Berio. Voor 10 dansers. Interactions. Choreografie Christopher Bruce. Muziek Gary Car penter, Kostuums Pamela Marre. Voor 6 dansers. Première op donder dag 31 januari in HOT, Den Haag. Herhaling op 1 en 2 februari. Het Pro theater is vorig jaar ontstaan, en telt op Ineke Holzhaus en Frederik de Groot na, onervaren spelers. Ik vond het daarom wel verstandig dat ze 'de koorlie deren via de bandrecorder lieten horen. Het koor bestaat uit acht vrouwen. Ze zien er landelijk uit en vervullen een soort dienstbodefunctie. Vooral in de scènes met Phaedra vormden ze een vriendelijk groepje. Een van hen is geestelijk ge stoord, en hobbelt wat met de anderen mee. Wat het spel betreft viel Frances Sanders nog op als Phaedra’s vriendin Phili. Voor komisch-nuchtere rollen heeft ze zeker talent. Chr.) van Euripides heeft de vorm van Het besluit is genomen na overleg met i een tweeluik. De eerste helft is, ruim de Vereniging van Letterkundigen/Vak- genomen, gewijd aan de liefde, de tweede bond van Schrijvers (WL). Van de groep aan de kuisheid. Het verhaal van de maken deel uit: mevr. H. Michaelis, Am- tragedie behelst de wanhopige liefde van sterdam, G. Bussink, Amsterdam, S. P. Berger, Den Haag, A. Velgersdijk, Rijks- wijk en A. H. P. Kieboom, Amsterdam. Toegevoegd secretaris is mevr. C. H. de Rooi in Leiden. het dirigeren de verwezenlijking van een oude wens, die hij zelfs van kindsbeen af koestert en die al veel eerder in vervulling zou zijn gegaan als hij niet door politieke omstandigheden uit zijn vaderland was verdreven. wijk, Gerrit van Dijk, Luc van der Lage- maat en Wigbolt Kruyver er in zekere mate in geslaagd cultuurdrempels te slechten? Wat was het artistiek niveau? Hoe zijn de subsidiegelden besteed? Door de bank genomen vallen de beoor delingen en afwegingen in twee hoofdlij nen uiteen. Enerzijds ook al doordat de Jute-kunstenaars doorgaans niet de veili ge opstelling van het alleen maar parodië ren van de actualiteit verkozen en derhal ve tot een eigen politieke meningsvorming kwamen klinkt een ondertoon van te leurstelling door in die zin dat zowel de kunstenaars als hun observanten besef fen dat de reikwijdte van het artistiek commentariëren nu eenmaal gering is. Die lichte onvrede slaat om in verwijt en verbittering als behoudende reakties van de zijde van Haarlemse CDA en WD- gemeenteraadsleden op diverse Jute-pro- dukties ter sprake komen. In de bijdragen van Ted Dobson en Maria Schlichting wordt de reikwijdte daarvan en het impli ciete gevaar voor de artistieke vrijheid van meningsuiting het sterkst omlijnd naar voren gebracht. Voor wat het tweede element van de evaluatie betreft, overweegt de indruk dat Jute daadwerke lijk goed en zinvol heeft gefunctioneerd; op de mening van een weinig humoristi sche columnist als ene Charles Pérukel na. Wij kunnen ons in de terugblik an sich op dit hoogst belangwekkende en kleurrij ke projekt goed vinden, hoewel het helaas zo is dat de nalatenschap voor de erfgena men bij dit testament wat al te gering is. Immers, vorm, inhoud en opzet van een magazine liggen min of meer vast. Het bedoelt een medium te zijn dat de lezer niet alleen achtergronden verschaft over zaken die kortelings in het nieuws waren, maar waarvan de actualiteit zich verder en mogelijk in de toekomst uitstrekt. Jute heeft zelf een jaar lang met dergelijke journalistieke uitgangspunten en met een redelijk onderscheidingsvermogen kun nen operaren. Het is derhalve wat jammer dat deze fraaie en leuke uitgave met knap pe staaltjes artwork (bijvoorbeeld in de ironiserende advertenties) ondanks alle ijver bij het in elkaar zetten niet boven de waarde van een leesbaar archief uitkomt. In een interview met Henk Maurits en bij columnist Jean Leering (CRM) klinkt het besef dat er uit het Jute-projekt lessen voor een ruimer kunstbeleid moeten wor- I den getrokken in te vage bewoordingen I door. Jute-Magazine kost in de losse ver- JOHN OOMKES Na de eerste repetities is deze 46-jarige dirigent-pianist in opgewekte stemming te vinden in het Haarlemse Concertgebouw. Gevoeligheid en integriteit, dat zijn de eerste indrukken bij de ontmoeting met Tamas Vasary. Indrukken die in de loop van het gesprek nog worden versterkt. „Er is een zekere weerstand voelbaar vanuit een orkest dat je gaat dirigeren, terwijl je er al eerder als solist mee hebt samengewerkt”, aldus deze musicus, die geen enkele moeite heeft om zich te for muleren. „Het is ook eigenlijk wel lo gisch”, meent hij, „dat zo’n orkest zo rea geert. Je moet je dan natuurlijk bewijzen. Pas wanneer ze merken dat je de parti tuur door en door kent, ontstaat er de gewenste werksfeer. En zo is het nu ook hier met het NPO gegaan. Alles verloopt intussen heel succesvol”. Tamas Vasary krijgt tegenwoordig steeds meer aanbiedingen om te dirige ren. Er is een verschuiving in de richting van die activiteiten. En als die ontwikke ling zich doorzet Vasary is daar overi gens zéker van, alhoewel hij nadrukkelijk stelt nooit met pianospelen te zullen stop- Prijzen va. 155.- p/m2 geplaatst/excl. BTW excl. 30% subsidie. Vraag vrijblijvend offerte. ■■’’•te

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13