Tussen de rails mager Nieuwe Kerk uitgewerkte eenakter straks meer in Simpele, gestyleerde vertelling van Genée exposities Dynamische finesses Bruckners Fantastische dan bedehuis Slordig concert van vocaal trio en boogiënde band Kho Liang le-prijs Trefpunt waar menselijke vraagstukken centraal staan Marlboro. Avontuur bestaat nog. Proeft Nieuwe lunchvoorstelling bij Centrum Frager solist in onbekend werk van Mozart I I 12 13 D O NDERDAG 7 FEB R U A R I 19 8 0 KUNST Welkom lichtpunt in zwaar Film International programma en L 1 (ADVERTENTIE) The Pointer Sisters weinig heetgebakerd Marlboro 1) 'esti- (Van onze Amsterdamse redactie) UarlUö KO VAN LEEUWEN ook, is het enthousiasme tegenwoordig steevast altijd even groot. het volgepropte festivalprogramma Concert: The Pointer Sisters in de Rotterdamse Doelen. Bezetting; Ruth, Anita en June Pointer. Begeleiding: zesmansband met twee gitaristen, twee toetsenbespelers en ritmesectie. Vanavond nog in Theater Carré te Amsterdam en zondagavond in het Haagse Congresgebouw. Rotterdam, 6 februari 1980. zijn waarover gesproken moet worden. Daarvoor zien wij de Kerk als trefpunt en verzamel- Een belangrijke bijdrage leveren de kin deren in deze film. Het zijn moderne kin deren, die immers hun eigen partijtje meeblazen. Hun behoefte aan nestwarmte drukken zij op vermakelijke en vertede rende manier uit in vergaande bemoeiin gen met de grotemensenproblemen. Ninaber van Eijben krijgt de bekro ning voor zijn totale werk. Dat omvat in serie vervaardigde sieraden, horlo ges, zitmeubelen en verlichtingsorna- menten. ding gestoken zusjes zullen de gedachten nog bij fysieke en geestverruimende vrije- tijdspretjes hebben gehad, want het begin is uiterst tam. De nieuwe singel Who do you love? blijft aldus met recht een open vraag van June en ten tijde van Yes we Can Can en All the Love is het geluid weinig anders dan eenheidsworst. De ge- luidsmix en belichting laten evenals de presentatie te wensen over. Was het bij het begin van het concert al zo fraai dat er eerst nog diende te worden gestemd, later merken we herhaaldeijk dat soli te weinig worden uitgemixt. De slordigheid en zelfverzekerde non- Zc ligt het uitgangspunt bij deze eenak ter, die Centrum nu speelt voor de lunch- voorstellingen. Maar Römer concentreert zich niet op het voorspelbare uiterlijke gedrag van deze twee mensen. De op zichzelf nauwelijks belangrijke confron tatie geeft hij slechts kort aan om zich verder bezig te houden met de gedachten van de jonge ondergeschikte. Hij laat de waarheid zien die schuil gaat achter cor rect gedrag van de jeugdige klerk tegeno ver zijn verre meerdere in het bedrijf. Die gedachten worden op het toneel zichtbaar gemaakt en als toeschouwer krijgt je te zien wat niet gezegd kan worden. Als in een helder visioen ziet de kantoor bediende zich triomferend tegenover zijn baas staan. Hij sart hem en kleineert hem met satanisch genoegen en ziet zelfs een dramatisch einde in het verschiet. De karakters rondom Katherina zijn een beetje vaag en soms karikaturaaal gebleven. Maar het past wel in de opzet van een simpele gestileerde vertelling. 1 plus 1 is 3 is behalve zeer vermakelijk ook een warme sympathieke film. Maar het ziet er wat al te pathetisch uit. Henk Rigters komt tot beheerst gespeelde aanvaardbare momenten als de meerdere van de kantoorbediende, maar de mager Ruth, Anita en June Pointer tijdens het Rotterdamse concert gisteravond. (Foto: Lex van Rossen) uitgewerkte rol biedt hem verder weinig houvast. Een vingeroefening van Peter Römer, die een aardig bedachte opzet te opper vlakkig liet. Regisseur Polio Hamburger ontwierp het eenvoudige toneelbeeld, geënt op het bekende Spoorwegen-em- bleem. De tentoonstelling van werken van Jan van de Veer in het Gebouw Noord-Hol- land is verlengd tot en met 13 februari. Geopend op werkdagen van 9 tot 17 uur. AMSTERDAM (ANP). De indu strieel ontwerper Bruno Ninaber van Eijben uit Boxtel is door de Stichting Amsterdamse Fonds voor de Kunst bekroond met de Kho Liang le-prijs 1979. De prijs, bestaande uit een be drag van 7000 gulden en een oorkonde, zal hem op 29 april in Centrum Belle vue in Amsterdam worden overhan digd. ireda- ndo- n a- n- ido- ht- AMSTERDAM. Koningin Juliana beeft haar aftreden zorgvuldig laten sa menvallen met het tijdstip waarop de restauratie van de Nieuwe Kerk op de Dam in Amsterdam is voltooid. De res taurateurs hoeven dan ook geen kunst grepen toe te passen om het uit 1400 taterende en herhaaldelijk door brand verwoeste kerkgebouw op 17 april voor gebruik open te stellen. Naast se, open stichting denkt hierbij aan exposities en feestelijkheden. In mei komt er een ten toonstelling onder het motto „Lastige Vrijheid”. Het eeuwfeest van de Vrije Universiteit zal er worden gevierd evenals het eeuwfeest van de Koninklijke Neder landse Uitgeversbond. Ook stelt de stich ting de Nieuwe Kerk beschikbaar voor wetenschappelijk onderzoek op diverse terreinen van de samenleving, artistieke en culturele manifestaties en niet te verge- chalance van The Pointer Sisters verhin deren dat de sfeer van het optreden die koortsachtige lading meekrijgt die je van drie muzikaal heetgebakerde zangeressen zou mogen verwachten. In technische zin zijn de leadvocals telkens meeslepend en uitzinnig, maar het gedrag en de act zijn er niet mee in overeenstemming, zodat de dames tenslotte na Happiness een waar deloos instrumentaaltje en Good Days ok- selfris het einde halen. Wie de bejaarde Tina Turner wel eens aan het werk heeft mogen zien, weet dat The Pointers het er behoorlijk bij laten zitten. Het most niet maggen. JOHN OOMKES Een van de functies die de Nieuwe Kerk volgens traditie blijft behouden is de in huldiging van een nieuwe vorst. In 1814 was dat Willem I, in 1840 Willem II, in 1849 Willem III in 1890 koningin Emma, in 1898 koningin Wilhelmina in 1948 koningin Ju liana en op 30 april van dit jaar is de tijd van koningin Beatrix aangebroken. Op die datum zullen de steigers uit de kerk zijn verdwenen, de vloeren gedweild en het talrijke koperwerk blinkend gepoetst. Alleen de twee orgels zijn pas in maart 1981 klaar. I Gelukkig, de ommekeer is daar, denk ik. Ku wordt de respons uitgebuit, gaat het zo populaire trio nog even tot op de bodem ten hun vocale kunnen en zo zingen The Pointer Sisters alsnog de zaal plat. Tot op Kat moment hadden de drie domineedoch- iers uit het Californische Oakland name lijk met weinig subtiliteiten een program ma gebracht waarin hoofdzakelijk een keuze was gedaan uit hun recente albums, het name van de elpee Energy. [Niet zozeer het daarvan afkomstige ma teriaal, als wel de manier waarop The Pointer Sisters dat tijdens hun huidige Europese tournee aan de man willen bren gen, doet de kenner van hun werk terug verlangen naar het muzikaal-depressieve decor van 1972/1973 waartegen de zusters (toen nog vier in getal, dus inclusief Bon nie) met een volstrekt originele show en repertoire wereldfaam kregen. Met songs, die zwarte tradities als gos pel en soul verenigden met een sterk paro distisch, „camp”-aandoend karakter en de showerige close-harmony zang van The Andrew Sisters wisten de Pointers respect af te dwingen. Hun act was ver bluffend, oogstrelend vanwege de aan de jaren dertig ontleende kledij en coiffure, en moordend vanwege het hoge tempo. ----1- Zo ook gisteravond toen Haitink en het Concertgebouworkest met de Vijfde, bij genaamd De Fantastische en de meest monumentale van de negen die hij er heeft gemaakt (de zogenaamde Nulde, een jeugdwerk, dan niet meegerekend) uitein delijk weer veel bravo’s in het publiek losmaakte. Haitink liet na afloop het koper aller eerst opstaan om zo in de hulde te delen. Terecht, want het heroïsch blazerskoor is meer dan ooit bepalend in dit ruim vijf kwartier durende werk. Het komt er daar bij uiteraard bijzonder op aan dat de balans met de strijkers niet wordt ver stoord. Maar en dat was weer goed te merken de dynamische finesses in Bruckners muziek zijn bij het Concertge bouworkest in een grote traditie veran kerd. Zo werd hier weer optimaal zicht gebo den op alle klinkende en kenmerkende eigenschappen van Bruckner: zijn mees terschap over de vorm en de materie, de gecompliceerde polyfone structuur, de re- ligieus-geïnspireerde adagio’s, de effectie ve stilten van de generale pauzes, de tur- Het is een mooi gemaakte film met veel aardige momenten. Maar als geheel be vredigt hij niet, temeer omdat je niet weet waar Jakubisko nu eigenlijk op aan stuurt, behalve dat de film het tragische eindpunt markeert van een Western-achti- ge figuur die eindelijk wel eens een huis, een vrouw en een kind wil. Verder lijkt de stelling ingebouwd dat sympathiek lijken de mensen boze dingen kunnen doen. En ten slotte is er nog het gegeven van de duistere voorgevoelens van de voorzitter. Maar daar kom je ook niet verder mee dan de bevestiging van zijn gelijk. „Eerst dacht ik erover de film De Grote Verhuizing te noemen”, zegt de regisseu se. „De titel had de begrijpelijke (Duitse?) schizofrenie van de jaren zeventig gety peerd: ontevredenheid met de bagage van het verleden enerzijds en onbehagen over de realiteit van het heden anderzijds. Je vertrekt uit het ene huis en trekt dan weer ergens anders in. Je laat dingen achter. Sommige terecht, andere niet. Niemand vertrouwt op zijn eigen oordeel over wel ke beslissingen juist waren. Ik ook niet”, aldus Heidi Genée. Concertgebouworkest. abonne mentsconcert B-8. Dirigent: Bernard Haitink. Solist: Malcolm Frager, pia no. Programma: Mozart, Mendels sohn, Bruckner. Concertgebouw Am sterdam, 6 februari 1980. (Van onze kunstredactie) ROTTERDAM. De uitvoering van i van Film International in Rotterdam vol trekt zich in razend tempo. Voor de be- toekers, die zoveel mogelijk van de tach- Overbosch. „Het mag geen propagandis tisch karakter hebben. Het is de bedoeling dat mensen kennis nemen van andere meningen en daaruit hun eigen visie des tilleren”. Oud-wethouder van Amsterdam A. Verheij, vice-voorzitter van de stich ting, zei dat „menselijke vraagstukken centraal zullen staan. Problemen als vrij heid, vrede, koude oorlog zullen onder werpen durven Nieuwe plaats”. enkele, waarschijnlijk wekelijk- kerkdiensten gaat de Nieuwe Kerk vdor vele andere aktiviteiten. De genomen moet er dan echter aan drie voorwaarden worden voldaan. De inzet en de dynamiek, waarop in dat geval het accent wordt gelegd, moeten vanaf het begin optimaal aanwezig zijn. Dat bete kent een snelle show waarin je als bezoe ker niet de kans krijgt op adem te komen. De soli, meestal op slidegitaar en met leslie vervormd Hammondorgel, moeten in dat geval staan als een huis en mes scherp uitgemixt overkomen. En tenslotte moet de totale verpakking opbouw van de set en de aankleding absoluut niet voorspelbaar zijn. Helaas heeft het niet zo mogen zijn. De in perfecte vrijetijds kle- HAARLEM. In het korte toneelstukje Tussen de rails, geschreven door de acteur Peter Römer, is de wens de vader van de gedachte. Een jonge kantoorbediende reist dageijks per trein naar zijn werk. Op een dag ontmoet hij op het perron een van de topmensen van het bedrijf waar hij werkt. Het wordt een geforceerde confrontatie. De veel oudere functionaris voelt zich onwennig tegenover de situatie van het openbaar vervoer, immers normaal reist hij per auto. Het onverwachte gedwongen samenzijn met een van zijn ondergeschikten schenkt hem ook maar weinig blijheid. De jonge werknemer heeft eveneens moeite met de ontmoeting. Bouw een huis, plant een boom, van de Tsjechische filmer Juraj Jakubisko (1938) heeft allerminst reden tot lachen. Het is een melodrama over een vrachtwagen chauffeur van duistere herkomst, die in een bergdorpje blijft hangen en verliefd wordt op de dochter van de voorzitter van het nationale comité. De jongeman wint snel de harten van iedereen, nadat hij twee kinderen uit een oude mijnschacht heeft gered. Alleen de voorzitter wan trouwt hem van het begin af. De nationale stichting De Nieuwe Kerk heeft woensdag tijdens een persbijeen komst willen laten zien dat de kerk werke lijk klaar is. Een karwei dat 21 jaar ge duurd heeft en vijftig miljoen gulden heeft gekost. De stichting krijgt de kerk op 17 april in erfpacht van de eigenaar, de Hervormde Gemeente Amsterdam, en voert voortaan het beheer over de kerk. bulentie van het scherzo en de machtige door Haitink in dynamisch opzicht zo lang mogelijk uitgestelde apotheose van de finale. In het overige, aan Bruckners Vijfde voorafgaande programmagedeelte, had het Concertgebouworkest een begeleiden de functie. De 45-jarige Amerikaanse pia nist Malcolm Frager was in harmonieu ze verstandhouding met dirigent en orkest de succesvolle solist in een (als vervan- gings-finale voor het Pianoconcert KV 175 gecomponeerd) Rondo KV 382 van Mo zart, en aansluitend in het Rondo brillant opus 22 van Mendelssohn. Ruim een halve eeuw ligt er tussen de respectievelijke ontstaanstijd van deze overigens zelden gespeelde stukken, maar de pianistiek is toch nog enigzins verwant, al gaat het bij Mendelssohn al duidelijk meer om de virtuoze schittering a la Weber. Frager trok door zijn pianistische en artistieke benadering de beide, niet diep gravende composities qua uitvoeringska- rakter nog eens extra naar elkaar toe: Het was zo, in een tamelijk substantiële aan pak, zeker geen Mozart van de porselein kast. En Mendelssohn werd al éven hel der, zonder kans op gezwijmel en daarbij dan vlinderend en met opvallend weinig pedaalgebruik, uit de toetsen getoverd. JOHAN VAN KEMPEN Voorstelling: Tussen de rails. Een akter van Peter Römer. Gezelschap: Centrum. Regie en decor Polio Ham burger. Spelers Henk Rigters en Serge Henri Valcke. Haarlem, Toneel schuur, 6 februari 1980. De stichting heeft woensdag duidelijk -gemaakt welke functies de Nieuwe Kerk in de toekomst nog meer gaat krijgen. Namens de stichting sprak ds. W. Overbosch over een kerk met oecume- nisch karakter. „De Nieuwe Kerk moet een trefpunt worden waar mensen van verschillende nationaliteiten en overtui- I gingen met elkaar kunnen praten”, aldus I I ROTTERDAM. Even breekt het spielerische element door, een vlaagje pure kfasse. In de finale van hun show wordt de uitvoering van Fire, de enige grote hit van Tire Pointer Sisters tot dusver, even door Ruth, Anita en June onderbroken. Tja, hoe luidt dat tweede couplet van dit lied nou ook weer, meiden? Speels wordt voorgewend Wat de tekst even ontschoten is. Ging het niet volgens deze melodie: „Oe-la-wa-oeh”?, kaagt één van het trio. De melodielijn wordt even uitgeprobeerd. In een messcherpe tlose-harmony wordt het themaatje vervolgens gezongen. De vlam slaat in de pan; in We zaal laait het enthousiasme op. zus, die al drie kinderen heeft en het gezin niet meer dreigt aan te kunnen, maar voor de ander kunnen andere omstandigheden beslissend zijn. Het is vooral de manier waarop de geijkte denk- en gedragspatronen op de hak worden genomen, die voor vrolijke noten zorgt. De zwager is een carrièrema- kertje met reclamefilms. Door hem bij voorbeeld met zijn staf te filmen tijdens een auditie voor aanstaande moeders brengt Heidi Genée er een opgelegd kome- die-element in. Toch is de film niet op het lacheffect gemaakt, maar eerder gaat het erom afstand te kunnen nemen van con formisme en voorgekauwde oplossingen. Heidi Genée is enigszins bekend door dat zij heeft meegewerkt bij de montage of als regieassistente van ook in Neder land favoriete films als Lina Braake van Bernhard Sinkei en Der starke Ferdinand van Alexander Kluge. AMSTERDAM. Bruckners symfonische oeuvre mag dan lange tijd nodig hebben gehad om populair te worden; bij een uitvoering van welke van zijn symfonieën dan Die aanpak bleek na verloop van tijd zowel tijdgebonden als te weinig wervend. Respect en erkenning leveren nog niet noodzakelijk voldoende publiek op. Zusje Bonnie liet het verder afiveten en verkoos een solo-loopbaan en The Pointer Sisters waren als attractie op sterven na dood. Producer Richard Perry een bekwaam maar commercieel behendig vakman kwam twee jaar terug als een reddende engel met eenvoudiger, rechtlijniger ma teriaal op de proppen waarin de rocktra- ditie sterk prevaleerde. De totaalsound verschoof in de richtig van boogie-bands zoals de begeleidingsgroepen van Rod Stewart en Bob Seger plegen te opereren. Te: amen met de negroïde stemmetjes van Ruth, Anita en June en een enkel disco- trekje leverde dat Perry onmiddelijk re sultaat op. Uit de begintijd is enkel Yes we Can Can overgebleven; een nummer dat door de vette gitaarsound, waarmee de huidige volledig blanke zesmans band de zusjes begeleidt, nogal aan charme en zwoelheid verliest. De forse aanpak waarvan The Pointer Sisters zich nu bedienen kan op zich heel goed functioneren, zelfs ondanks de clichématige manier waarop de arran gementen in elkaar gestoken zijn. Strikt tig films (in elf dagen) willen zien, bete kent het dat ze tussen de voorstellingen door nauwelijks tijd voor koffie en een broodje hebben. Er zijn twee koffiebars, haar een ervan is steeds maar een klein gedeelte van de dag open. Voor de journa listen is het nog moeilijker, want die bebben dagelijks nog de nodige perscon ferenties te verwerken met regisseurs die ook dit jaar weer in groten getale komen •Pdagen. Geen wonder dat de kaken spontaan ’an elkaar gaan wanneer er in dit zware Programma eens wat te lachen valt. De 1 plus 1 is 3 van de Duitse cineaste Heidi Genée die woensdag in première Wig, was zo’n aanleiding. Het is een „snel- fe" film van betrekkelijk korte scènes over huwelijk en gezin met als hoofdper soon de jonge vrouw Katherina. Deze is zich er goed van bewust dat ze over zich zelf het beste kan beslissen. Haar vriend, haar zwager en anderen proberen haar een abortus aan te praten, terwijl ze voor zichzelf al lang besloten had de baby geboren te laten worden. Dan maar niet bouwen, denkt ze. Voor de één is abortus misschien de juiste beslissing, zoals haar Deze droom van de kleine burgerman wordt bij Centrum onder stevige regie- aanpak van Polio Hamburger in een overdadig realisme uitgelegd. Peter Ro mer gebruikt als jonge schrijver gedurfde taal en Hamburger dikt dat in de regie nog eens aan. Dat heeft een voorstelling tot gevolg waarin elk gevoel voor fijnzinnig heid ontbreekt. Serge Henri Valcke pakt vermorzelend uit en voert het leed van de kleine klerk via afkeer naar weerzin. De restauratie van de Nieuwe Kerk kostte vijftig mil/oen gulden en heeft 21 jaar geduurd (Foto Lex van Rossen) ten als toeristische trekpleister. De stich ting vat de gebruiksfilosofie van de Nieu we Kerk aldus samen: „De christelijke gemeente wil duidelijk afstand nemen van de gebruikelijke kersteningsideolo- gie. Er zal worden geluisterd, niet opge legd”. 'tiarlb Mar!) F

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13