Shapirra dirigeert NPO effectief ang of Four: grote potentie Frans Verpoorten scherp observator in Marokko Belgen eren Bob Scholte Zangrecital bij Muzenforum Niets verrassends bij cabaretgroep Vangrail Dolf de Vries krachtig in detailleringen L re ■ngelse band combineert boodschap met effectieve muziek de krant natuurlijk! Zondagsdichters lopen warm voor poëzieconcours het is voor de drummer en de dominee, en het komt elke dag in de bus Heerlijk, helder Heineken. 1 13 ZATERDAG 16 FEBRUARI 1980 DVORAKS BLAZERS-SERENADE ARTISTIEK HOOGTEPUNT Schoonheid van Arabisch alfabet in beeld We mogen niet klagen te alledaags Geen samenhang in Jonge weduwe zoekt 12 KUNST HAARLEM. „Op weg naar steeds nieuwe overwinningen”, is je slagzin waarop Richard Strauss het eerste thema van zijn symfonisch gedicht Don Juan ge baseerd heeft. Die geest van jeug dige hartstocht en overmoed, klink gisteravond met felle gloed op uit het Noordhollands Philhar- monisch Orkest, dat onder lei ding van Elyakim Shapirra met overgave musiceerde. Shapirra is intussen al een oude bekende hier en de verstandhouding van deze Israëlische dirigent en het NPO is seer effectief. Het Arabisch alfabet, zoals Frans Verpoorten dat in zijn etsen in beeld brengt. JOHN OOMKES Dolf de Vries. i t. l •S Concert: The Gang of Four in Pa radiso. Bezetting: Jon King (zang, melodica), Andy Gill (gitaar, zang), Dave Allen (bas, zang) en Hugo Burnham (drums, zang). Amsterdam, 15 februari 1980. HAARLEM. Bij de stichting Beel dende Kunst (Ged. Oude Gracht 121) ex poseert tot eind februari de Haarlemse kunstenaar Frans Verpoorten. Er hangen etsen, waarvoor Verpoorten zijn materi aal en inspiratie verzamelde tijdens lan ge reizen door Marokko. De etsen van Verpoorten zijn bepaald meer dan gra fisch veredelde vakantiekiekjes. Niet al leen zien ze er vaak bijzonder fraai uit, er is hier duidelijk ook een man aan het werk met een warme belangstelling voor de cultuur van het Noord-Afrikaanse ko ninkrijk. Veel geloofwaardiger wordt hij als hij in de huid van een slachtoffer kruipt. Die van een Argentijnse vader bijvoorbeeld, die aan de hospita van zijn vermiste doch ter komt vragen hoe het ging toen ze het meisje kwamen halen, en dat blijkens de tekst al voor de derde keer doét. In dit genre weet hij zijn grootste kracht te gebruiken, zijn gevoel voor details. Dat blijkt nog meer waar hij over heel alle daagse zaken praat. Hij speelt een vader die zijn opstandige zoon in het geijkte Een ander groot orkeststuk, de Eerste Roemeense Rhapsodie van Georges Ene- scu die op deze avond als uitsmijter dien de, stamt uit dezelfde (fin de siècle-)tijd maar kent niet de pretentie van de Duitse laatromantiek, zoals die met name in de jonge Strauss doorleeft. --- AMSTERDAM. Een groeiend pu bliek voor nieuwe en levendige rockmu- tiek tekent zich nog altijd in de hoofd rad af. Neem nou The Gang of Four uit ie Middenengelse industriestad Leeds, tot nog toe een relatief onbekende band, die medio vorig jaar het Nederlandse festival van Rock against Racism oppep te. The Gang of Four zijn muzikaal sterk afwijkend van wat als doorsnee wordt gezien, in intellectueel opzicht van een bijzonder niveau en qua boodschap poli- tiek-actief ingesteld. Kortom, voldoende m nooit door Hilversum 3 opgemerkt te worden, maar de muziek wordt desalniet temin hier ter lande op prijs gesteld en Paradiso zit vol. Ook bij boekhandels, culturele cen tra en bibliotheken in het land wor den op grote schaal gedichten van amateurpoëten ingeleverd. Per deel nemer mogen er niet meer dan drie gedichten worden ingezonden en elk werkstuk mag niet langer dan dertig regels zijn. Uiterlijk tot 2 maart kan men met zijn verzen terecht. Een jury selecteert tien uitblinkers, die hun werk voorlezen in een NOS-televisie- programma van Jef Rademakers, dat op 31 mei in De Flint in Amersfoort wordt opgenomen en de dag daarop zal worden uitgezonden. De allerbes te krijgt de Gouden Lier. Wie nog een kans op deze bekro- i ning wil maken, moet zijn dichterlijk produkt zo snel mogelijk opsturen naar het Organisatiecomité Natio naal Concours Zondagsdichters, p.a. CPNB, Postbus 10576, Amsterdam. AMSTERDAM. Als een cabaret- 'oep met een nieuw programma komt en aar een naam aan schenkt, dan is het ituurlijk het gemakkelijkst om zomaar m van de nummers te prikken en daar in de titel de lenen. Cabaret Vangrail left dat gedaan voor het nieuwe pro- ramma De jonge weduwe zoekt een sta- elbed. Het betreffende nummer gaat »er een jonge vrouw wier man gestorven die het bed daarna te groot vond, een wpersoons als te nadrukkelijk eenzaam ing ervaren en vervolgens voor een sta- elbed koos omdat ze dan in elk geval de ige plek niet kon zien. Zoiets als struis- ogelgewenning. Het werk van Verpoorten is bij de S.B.K., Gedempte Oude Gracht 121 tot en met 29 februari te zien. In het keldertje worden poppen van Mino Wortel ge toond. Geopend di. t.m. za. van 13-17 uur, ook op donderdag-koopavond. Voorstelling: We mogen niet klagen. Kabaretprogramma door Dolf de Vries. Teksten: Dolf de Vries. Com posities en begeleiding: Gerry Trup- pe. Licht en geluid: Marie-Louise Blaauw. Voorstelling gezien op 15 februari in de Haarlemse Schouw burg. ziet vooral de strijkerspartijen van een flinke portie Gregor Serban, terwijl het koper op een niet donderende maar voor al feestelijke manier voor het Roemeense vuurwerk zorgt. Een bijzonder geslaagde avond voor de in Strauss en Enescu zo druk in de weer zijnde kopersectie. Maar zeker ook voor de houtblazers, die voor een heuglijke uitvoering zorgdroegen van Dvoraks Se renade opus 44. Een intiem maar expres sief, vierdelig symfonisch werk voor bla zers, cello en bas, waarbij de componist het niet zoals zijn eerder genoemde collega’s zoekt in uiterlijke glans, maar in een puurder schrijfwijze vanuit een heel wat minder egotripperige instelling. Niet voor niets attendeert Brahms in 1879 (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Het Nationaal Concours Zondagsdichters lijkt een groot succes te worden. Bij het Am sterdamse bureau voor de Collectie ve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) zijn sinds de start van de strijd om de Gouden Lier, twee weken geleden, al enige honderden inzendingen, variërend van beschei den gedichtjes tot omvangrijke bun dels, binnengekomen. De onder scheiding wordt uitgeloofd door de 100-jarige Koninklijke Nederlandse Uitgeversbond (KNUB). landse cultuur in het kader van de Bel- gisch-Nederlandse contacten. De consul- generaal van België zal de onderscheiding Poots nummer is dat waarin al variërend I op 21 februari de dag dat de zanger 78 °P Het Spaanse graan uit My Fair Lady jaar wordt aan Scholte uitreiken. Joseph Joachim erop dat deze de Serena de van de hand van een „werkelijk rijk en bekoorlijk talent” eens moet laten voor spelen. Dit artistiek en technisch zeer verzorgd gespeelde stuk, maakte in z’n diverse stemmingstyperingen, duidelijk ook zeker zoveel indruk op het Haarlems publiek als de programma-onderdelen met volumi neuzer allure. Tussen deze werken in, was het Tweede pianoconcert, in fis klein, van Chopin op het programma geplaatst. In handen van Michel Block werd de, als uit een hoorn des overvloeds voortstromende solopartij, van allerhande muzikaal-gevoelige details voorzien. Een spannend geheel, waarin Blocks heldere pianospel dat door Sha pirra en het orkest in een harmonisch kader werd geplaatst een eigen muzika le hartslag en nuancering meekreeg. JOHAN VAN KEMPEN AMSTERDAM. De Kroonorde van België is toegekend aan Bob Scholte, zan- i ger van het Nederlandse lied. Dit heeft de Stichting Conamug, comité voor Neder landse amusementsmuziek meegedeeld. Scholte ontvangt de onderscheiding Enescu ent zijn muzikale serpentines danook helemaal op de folklore en voor ware van punten, komma’s en uitroepte kens te voorzien. Voor het overige steunt de zang van de prekend-zingende Jon King op een pom pende bas die de structuur onderheit met mokerende hamerslagen. Percussie van een grote woede en punctualiteit verhoogt het expressieve effect van het geheel. Het merkwaardige bij dit viertal is evenwel dat met groot gemak een song kan steu nen op een simpele bas/drums op gitaar/ drums-combinatie, terwijl andere instru menten dan zwijgen. Het geluid wordt als het ware teruggebracht tot de essentie: het effectief begeleiden van teksten met grote zeggingskracht over de consumptie maatschappij, de sjabloonmatige conver satie die mensen er op nahouden, het het FNV stakingslied gezongen wordt. Als de Turkse vrouw ook haar duit in het zakje doet, roept Cees Rutgers a la profes- sor Higgins: „Ze begint het te leren.” Vangrail bezit talent om tot goed caba ret te komen. Waarom dan het studentiko ze geknoei? Zo’n aaneenschakeling van als zandlopersgruis aan elkaar verbonden nummers, zonder werkelijke samenhang, werkt voor een totaalprogramma alleen maar ondermijnend. De stijl van de jaren zestig, maar dan heel wat minder kritisch, kleeft er nog teveel aan vast. En dan te bedenken dat er op dit gebied ook verder niet zoveel beters te vinden is, dat stemt dan droevig. Cabaret blijft een der moei- lijkste en meest lastige theatervormen. KO VAN LEEUWEN Niet alleen is Verpoorten onder de in druk van de eeuwenoude tradities in Ma rokko, ook mogen de Marokkanen zich in zijn vriendschap verheugen. Dit moge ook blijken uit het feit, dat de affiches en de uitnodigingen niet alleen in het Neder lands, maar ook in het Arabisch zijn ge drukt. Een buitengewoon sympathiek ge baar naar de ongeveer duizend Marok kaanse gastarbeiders, die in Haarlem on der vaak moeilijke omstandigheden (huis vesting!) hun brood moeten verdienen. Eigenlijk is het een schande dat ik op dit punt zo de nadruk moet leggen. De Ma rokkanen nemen ons een hoop smerig en onaangenaam werk uit handen en in ruil worden ze maar al te vaak met de nek aangekeken. Wat een verschil met de Ara bische gastvrijheid, die de bezoeker in Marokko ten deel valt. Deze gastvrijheid heeft zeker ook het werk van Frans Ver poorten beïnvloed. Al was het maar om dat Verpoorten, door Hassan en alleman in huis genood, zijn ogen goed de kost weet te geven. Zijn etsen ademen de juiste exotische sfeer, maar het zijn vooral de details, waaruit blijkt dat Verpoorten een buitengewoon scherp observator is. In die gedetailleerde waarneming komt ook het best tot uiting dat het uiteindelijk een westerse bril is, waardoor Verpoorten Ma rokko beziet. Een voorbeeld: we zien een dorpsgezicht in het Vooratlasgebergte. Voor een van de huizen zit een poes voor de deur. Dit detail haalt Verpoorten via een inzetje naar voren. Aldus vestigt Ver poorten niet alleen de aandacht op de fraai bewerkte deur, tevens stelt hij ons in de gelegenheid ons in te leven in de situa tie van de poes, die waarschijnlijk zit te wachten tot de familie uitgegeten is en haar restjes cous-cous over de drempel worden toegeschoven. Naast, onder of bo ven de eigenlijke ets verwerkt Verpoorten vaak nog in een aparte kleurendrukgang Arabische of berbermotieven. Deze motie ven zijn opgebouwd uit vele eenvoudige tekentjes. Wie wel eens in de oosterse tapijtenwinkel binnenkijkt kent ze wel. Niet alleen zorgen deze omlijstingen voor een (berber)kleurige verfraaiing, het ver wijst tevens naar de huisnijverheid, die in vele Marokkaanse woningen hoogtij viert. Om het kontakt met de bewoners van Marokko wat te versoepelen, volgt Ver poorten al enige jaren Arabische lessen. Hier kwam hij onder de indruk van de pure schoonheid van het Arabische alfa bet. In een serie etsen worden de Arabi sche letters stuk voor stuk weergegeven, geïllustreerd door een voorwerp dat met de desbetreffende letter begint. De A wordt op deze wijze verduidelijkt door een artichok. (Ik neem maar even dit voorbeeld, omdat de naam van deze ook hier bekende lekkernij door ons uit het Arabisch is overgenomen.) Verder is op deze serie etsen een groot aantal typisch Arabische voorwerpen te zien. Via sluiers, pijpjes, moskeeën, ezels en andere in heemse dieren heeft Verpoorten een heel Arabisch Aap-Noot-Mies gemaakt. Het zal mij benieuwen wanneer de populaire taleninstituten cursussen Arabisch vol gens de methode-Verpoorten in onze radi- ogidsen gaan adverteren. ARTHUR BELMON HAARLEM. De cabaretier Dolf de Vries, gisteravond in de Haarlemse stadsschouwburg, is eigenlijk het leukst als hij niets probeert te beweren. De nummers waarin hij stelling neemt tegen het een of ander zijn ongevaarlijk van overdrevenheid. Superbotheid over ne gers. Karikaturale carrièredrang, huwe lijksproblemen, of autoverslaafdheid. De personen die hij in dit soort nummers opvoert praten steeds heel bekakt, of juist plat, in ieder geval nooit als u en ik. k Elyakum Shapirra. BLOEMENDAAL. Onder auspiciën van de stichting Muzenforum, heeft zon dagmorgen om 11.30 uur een koffiecon cert plaats in het gemeentehuis van Bloe- mendaal, Bloemendaalseweg 158 te Overveen. Hier zal optreden het interna tionaal bekende duo Ruud van der Meer, bariton en Rudolf Jansen, piano. Het pro gramma bestaat uit liederen van Schu bert, Wolf, Fauré, Ibert en Chausson. The Gang of Four heeft muzikaal beslist bet een en ander afgekeken van Britse lew wave-bands als The Rezillos, The luzzcocks en Siouxsie and the Banshees, maar hanteert een andere, veel ruimere tijlopvatting waarin plaats is voor een 'olwassen functioneren van elk van de nstrumenten en invloeden van buitenaf, lelaagdheid wordt in het concept verme len. De gitaar van Andy Gill krijgt nooit iet dom-gierende effect van de gemiddel- le snarengod, maar wordt heel functio- leel gebruikt om het gehele betoog als het Dat zou een boeiend thema kunnen zijn im op verder te gaan. Vangrail doet dat liet. In het nieuwe programma, dat al een litgebreide reeks probeervoorstellingen chter de rug heeft, is qua opzet niets errassends aan de hand. Het lijkt alsof le tijd heeft stil gestaan. Of Freek en Iram er nimmer geweest zijn, Koot en Bie techts een hunkerdroom waren. Kortom: igenwijs ouderwets met zo nu en dan een loopgevende opening waar het toch zeker anwezige talent in een glimp zichtbaar loor werd. De jonge weduwe telt beslist wat aardi- 8 nummers. Maar wat zo jammer is, elk mderdeel staat weer zo los van al het 'Verige. Lijn is er nauwelijks in te ontdek ten, Een praatje, een liedje, meerstem mig, niet slecht van toon en voorzien van uitstekend uitgevoerde) muzikale steun. Toch zijn er tussen de moedeloos ma lende delen door zeker enkele vreugde- 'olle momenten. In het eerste deel van het irogramma valt er een stukje gastarbei- lershumor te genieten met in de hoofdrol luth Walter als Turkse vrouw. In enkele Summers wordt dat goed doorgevoerd en fen plotseling blijkt alles, zonder enige afbouw, weer ledenkelijke gevoelens van het volk („lek- ter neuken, niet betalen”) onomwonden ’ertolkt. Een uitstekende aanzet tot een vader-zoon gesprek apart neemt, yijdens dat gesprek rolt hij een shag-je met be hulp van een gebruiksaanwijzing die hij steeds raadpleegt. En gelijk staat er een belachelijke, zielige en o zo goedbedoelen de vader voor ons. Het kleine is De Vries’ terrein, en hij mag daarin best breken met de logica, want zijn fantasie is tot schrij nende absurde beelden in staat, zoals ze dat van de jonge vredesduif die tussen zijn ouders in op het ijzeren gordijn zit. Alledaagse numnïers kunnen echter nooit bevredigend kabaret opleveren, vind ik. Als De Vries zijn kracht inder daad in het detail en de fantasie ligt, zal hij dat moeten uitwerken tot er een pro gramma vol bijtende details en schokken de fantasieën ontstaat. Ik zal dan graag naar hem komen kijken. De titel We mo gen niet klagen slaat op ons, in de wel vaartsstaat. Onze zwaarste problemen lig gen volgens De Vries in de sfeer van huiswerk en belasting. Als dat zo is wordt het helemaal tijd ons met de neus op de werkelijkheid te drukken. Dolf de Vries werd vaardig begeleid door Gerry Truppe op de gitaar. ALMA POST „Zullen we maar eens in die optocht bij de tap gaan lopen?” Carnaval Noordhollands Philharmonisch Orkest: vijfde concert serie B. Diri gent: Elyakum Shapirra. Solist: Mi chel Block, piano. Programma: Strauss, Chopin, Dvorak, Enescu. Concertgebouw Haarlem, 15 februa ri 1980. Voorstelling: De jonge weduwe zoekt een stapelbed. Groep: cabaret Vangrail, onder leiding van Selma Susanna. Met Cees Rutgers, Claire Elsas en Ruth Walter. Pianobegelei ding Rob Hendrikx. Première Tingel Tangel, Amsterdam, 15 februari 1980. voorbij. Intussen zijn de vanwege zijn verdiensten voor de Nèder- verborgen seksisme, de dreiging van atoom en totalitaire regimes. Bands met een politieke boodschap worden nog al eens gewantrouwd of voor elitair uitgekreten. The Gang of Four on derkent het heilloze van alleen maar het evangelie willen preken. Hun muziek is ondanks de stugge houterigheid van de off-beat slaande gitarist die in het hand- merk van musici als Mick Green en Wilko Johnson tot nog grotere zeggingskracht heeft weten in te dikken, ongelofelijk swingend. Het is niet voor niets dat het debuutalbum Entertainment, gedoopt is. In een kort optreden weet de in het koude zweet des aanschijns operende band veel respect af te dwingen. Anders dan politiek-geïnspireerde bands als de vage Pop Group, de te koidate Tom Ro binson Band of Scritti Politti, hanteert The Gang of Four een formule waarmee zowel de denkertjes als de dansertjës mee uit de voeten kunnen. De huilende melodica van King, zijn lichtvoetige podiumgedrag, het manische van Gill, de anti-seksistische tekst van de zingende drummer Brunham; het zijn ele menten van een zowel gedisciplineerde als vrij opererende groep, die in It’s her Fac tory, Damaged Goods, At Home He’s a Tourist, Natural’s not in it, Anthrax en Contract in Mutual Interest tot zijn sterk ste momenten komt. Een band in volle ontwikkeling en met grote potentie.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13