voor Baal is er voorlopig in de hoofdstad niet Een echt theater Freek de Jonge op zelfonderzoek Bi I Bluesschema Hier, hier. Dwangbuis 14 15 KUNST 1980 vinden. Na vijf weken hoef ik niet meer terug.” door Ko van Leeuwen In het februari-nummer: Stan Poppe’s geloof in de O.R. en het bedrijvenwerk O.R. Swarttouw bv houdt omzetting in cv tegen Rechtbescherming O.R.-leden tegen ontslag 8 SS” WOENSDAG 20 FEBRUARI Aan alle (privé) adressen wordt O.R. Blad dan persoonlijk toegezonden. U kunt ook bellen: 020-22 33 66 (Anneke Goedhart). HAARLEM. De Zweedse to neelschrijver August Strindberg, die van 1849-1912 leefde, is nogal eens voor vrouwenhater uitge- inaakt. Wie zijn toneelstukken goed doorgrondt zal die rigoureu ze stelling in twijfel trekken. Een veelgespeeld auteur is Strindberg in elk geval en om de indrukwek kende vrouwenrollen die hij schreef in elk geval geliefd bij actrices. Voeg daarbij dat deze Schrijver er vaak nogal geavan ceerde denkbeelden op na hield en deze in zijn stukken ook in praktijk trachtte te brengen en je komt uit op een toneelschep- per, waarmee een toneelmaker iets kan doen. MUIDERBERG/ARNHEM. „Mijn kinderen worstelen met de vraag van wie je bent. Van wie ik ben is niet duidelijk voor hen. Ja, jongen als ik eerlijk ben, dan zeg ik, ik kap ermee. Maar die stap hangt af van de verslaafdheid aan het vak en de verslaafdheid aan jezelf. Ik ben van de zomer twee maanden met vakantie geweest. Pas dan merk je hoe verslaafd je aan de dynamiek bent. De eerste twee weken kan ik mijn energie niet kwijt, kan ik mijn draai niet door John Oomkes ’J Dit aanbod geldt voor iedereen, die O.R. Blad nog niet persoonlijk ontvangt. Oók al is er wel een bedrijfs-abonnement, maar u wilt O.R. Blad nu wel eens uit de eerste hand lezen. O.R. Blad geeft onafhankelijke, journalis tieke berichtgeving. En is een persoonlijk instru ment voor ieder, die werkt met medezeggenschap. Zend deze bon in een gesloten envelop, I zonder postzegel aan O.R. Blad/Welboom Bladen BV. Antwoordnummer 1081.1000 PA Amsterdam, i U kunt bij de bon een aparte lijst voegen met I namen en adressen van alle O.R.-leden en andere I geïnteresseerden. ïjj Première Freule Julie in Toneelschuur (ADVERTENTIE) Brandsma speelt de freule, ex. van O.R. Blad. Bedrijf: Adres: Plaats: Postcode: Handtekening. I Het team van Baal van Freule Julie maakt. Zittend vlnr. Marjon Brandsma en Kitty Cour- bois. Daarachter Edwin de Vries. Jan Klatter (decor) en Rudolf Lucieer, die de spelers bij de regie behulpzaam is. (foto Pieter van Pareeren) Freek de Jonge: „Ik word desnoods postbesteller in Appingedam als dat mijn bluesschemaatje is". Mocht het zo zijn, dat we onze eigen toekomstplannen in gevaar zien ko men, dan is het toch niet uitgesloten dat Baal uit Amsterdam zal vertrek ken. Dan worden we wel gedwongen. Die dreiging van het vertrek hangt er nog steeds”. „Ik denk dus dat het mogelijk moet zijn om ermee op te houden. De trein tot stilstand te brengen. Heel stoer zeg ik nu: dit is voorlopig mijn laatste pro gramma. Ik ben nu twaalf, dertien jaar aan één ruk door bezig geweest. Het moet mogelijk zijn om een tijd lang niet op de planken te staan. Dan moet ik wel bereid zijn minder te verdienen.” „Langzamerhand wordt je vanzelf on schadelijk als je je daar nou maar bij neerlegt. In die hoek zit je, en daar blijf je zitten. Zo werken bijvoorbeeld ook alle columnisten zich naar hun eigen hoekje toe. Leuk ironisch schrijvend. Maar een tegenovergestelde mening zul len zij nooit debiteren. Dat kan niet; dat verwachten hun lezers niet. Dat zou een fenomeen van de eerste orde zijn. Dat zou pas agitatie oproepen”. „Vroeger was de afstand met mezelf veel groter. Nu de harde weg van Neer- lands Hoop niets heeft opgeleverd als ik zo door gegaan was dan was ik een bejaarde en bedaagde revolutionair ge worden kom je eigenlijk tot de essen tie. Wat wil je met mensen wat kun je zelf? Al die mensen die jarenlang met mijn bus zijn meegereden zullen merken dat ik opeens hard op de rem trap. Dan dondert de lading dwars over me heen een mannetje met sombere en vrolijke kanten, ja probeer ik mijn twijfels te laten zien”. Baal speelt Freule Julie ook volgende week nog (t.m. 28 februari) in de Toneel schuur. Daarna volgen zo’n twintig voor stellingen in het land en in april speelt de groep de voorstelling pas in Amsterdam. Daarvoor wordt nu de garage in de oude brandweerkazerne aan de De Ruyterka- de, waar Baal gehuisvest is, in gereedheid gebracht, want een echt theater voor Baal is er voorlopig in de hoofdstad nog niet. HAARLEM, AMSTERDAM. „Ik denk dat we blij mogen zijn als we in oktober van dit jaar echt in Frascati terecht kunnen. Dat is dan ruim een jaar na de oorspronkelijke datum, die ons door de Amsterdamse overheid was voorgespiegeld. Dat heeft een da nige rem gezet op je activiteiten als toneelgezelschap. Het eind van deze maand krijgen we als tussenfase te horen hoe de plannen er bij staan. „Grote mensen gewone mensen zijn niet interessant, zingt Jaap Fischer; en ik wil niet aardig, maar eigenaardig ge vonden worden weten hun essentie in een kleine karakteristiek samen te vat ten. Bluesartiesten hebben dat. Zo’n klein, schijnbaar simpel schemaatje. Ik probeer mijn bluesschema te vinden; ik geloof dat dat de kern is van waar ik mee bezig ben. Het zou best kunnen zijn, dat ik hierdoor leer dat ik mijn schemaatje niet in het theater kwijt kan; bijvoor beeld omdat het publiek het laat afwe ten. Dan word ik desnoods postbesteller in Appingedam als dat me gelukkig doet zijn”. In de epiloog: „Dit werk is anders. Geen typering, maar mezelf op de plan ken. Ik ga dit niet in eindeloze series brengen. Over anderhalf jaar in Weert, daarna nog in Axel. Neeniet die mechaniek meer van het theatervak. Ik wil eerst dit facet van mijn denken „schoonmaken”. Zuiver vakmatig bezig zijn. Dan verder zien”. 4 N De feestmuziek die in Freule Julie is voorgeschreven de freule verleidt Jean tijdens een dansfeest is gemaakt door Lodewijk de Boer, die onmiddellijk be reid was zich voor deze niet voorziene kleine-zaalproduktie in te spannen. Kitty Courbois: „Het is fantastisch zoals ieder een zich buiten z’n gewone werk om voor ons heeft uitgesloofd. Iedereen sprong bij”. „Opvallend”, noemt het lijdend voor werp van die kritiek de opmerking van Blokker. „In die Denk-beelduitzendin- gen heb ik gecontrasteerd met mezelf; of minstens met het beeld dat anderen van mij hadden. Dat veroorzaakt opwinding bij het publiek. De mensen willen je namelijk beet kunnen pakken. Hier, hier, ben je van ons. Hier klopt het. Déar iingge- 00 uur sonfad Bij Strindberg zijn man en vrouw bijna voortdurend gewikkeld in een hevige strijd om de macht. Heel direct uit de schrijver dat in zijn toneelspel Freule Ju lie, waarin een jonge freule de knecht verleidt. De knecht, zo goed als getrouwd met de keukenmeid Kristin, streeft er op zijn beurt naar hoger op te komen, zoals hijzelf zegt. Dat is de materiële kant; de immateriële zijde zien we bij de freule, die blijkbaar in de liefde het hogere genot zoekt. Zo simpel ligt het vanzelfsprekend ook weer niet, maar Strindberg snijdt in Freule Julie wèl een verzameling proble matiek aan waarmee het mogelijk is hel dere en herkenbare karakters te laten zien. Bij toneelgroep Baal is dat onderkend en toen daar enkele spelers enige tijd niets te doen dreigden te hebben, kwamen zij met het plan Freule Julie te gaan opvoe ren. Maijon „In deze voorstelling probeer ik ande re facetten van mezelf te laten zien. Zo eist het publiek dat je vorm geeft aan je materiaal. Je zult in De Komiek gemerkt hebben dat ik me juist niet te zeer in vormen probeer vast te leggen. Dat is nu helemaal mijn gevecht. Voor mij is het vormgeven aan wat ik bedenk te con creet; dan heb ik het gevoel dat ik teveel tegemoet kom aan wat het publiek wil. Je ziet dat vaak bij kunstenaars. De vorm die ze aan hun werk geven wordt maar al te vaak de dwangbuis van hun eigen vondst”. Hoezeer Freek ervaart dat hij ge claimd wordt, moge blijken uit de ver baasde reacties op de manier waarop hij de presentatie van het tv-programma Denk-beeld op zich nam. De intelligentia reageerde met paniek en afgrijzen. Eén tv-criticus schreef dat hij de nuchtere wijze waarop De Jonge begrip bleek te kunnen opbrengen voor zaken van me tafysische en levensovertuigende aard, ervoer als een zelfontheiliging. Literator K. Schippers wierp de plotsklaps serieu ze komiek voor de voeten dat hij „thans zekerheden hielp verspreiden, waar hij vroeger twijfels zaaide” en columnist Blokker meende zelfs dat De Jonge ons al die jaren „een loer had gedraaid en nu zijn werkelijke gezicht liet zien”. Strindberg heeft met Freule Julie ge tracht nieuwe wegen in te slaan. Al lang had hij moeite met de vastgeroeste toneel traditie. Over het decor merkte hij bij voorbeeld op: laat mijnentwege de muren van linnen zijn, maar het wordt toch tijd dat niet langer planken en keukengerei op het linnen geschilderd worden”. door de voorruit. Ze moeten dat maar voor lief nemen”. „Ik doe aan zelfonderzoek in dit pro gramma. Eerst zou ik het allemaal op het leven van een filosofiestudent baseren. Die zichzelf tegenkwam. Maar toen be dacht ik me: straks kom je met De Komiek in Carré (april - red.) te staan. Als ik nu zou beginnen in theaters als De Balie of Shaffy, dan zou het kunnen. Ik moet niet dadelijk dodelijk zijn voor een groot publiek. De stap niet te groot ma ken. Ik hou daarom het geheel zo dichl mogelijk bij mezelf en op mezelf betrok ken. Het maakte het schrijven overigens een stuk eenvoudiger”. Freek gokt feitelijk op een brok good will bij het publiek. Zal het een aar zichzelf twijfelende komiek accepteren' Heeft het voldoende incasseringsvermo gen voor een voorstelling waarin de sja bloonmatige wijze van communicatie tussen artiest en zijn gehoor aan de kaal wordt gesteld? Hoe ziet het de vreemde relatie tussen De Komiek Freek) ntvangt Omdat igsuren rti kelen n deze ij een O Stuur aan ieder adres van de bijgevoegde lijst persoonlijk het O.R. Blad. O Stuur aan onderstaand adres Naam:l niet meer. Ik zoek dat contrast met het beeld dat anderen van mij hebben be wust op. Zó ben je niet, wordt er gezegd. Onzin! Zó kan ik óók zijn”. „In dit nieuwe programma laat ik de dokter die ik consulteer zeggen dat De Komiek van therapeutische waarde voor mij zou kunnen zijn. Daar zit veel waars in. Dit is een programma waarin ik de problematiek van wat ik met mijn theaterwerk wil bereiken duidelijker dan ooit betrokken heb bij het creatieve proces. Zo’n voorstelling is er in de Neer lands Hoop-tijd niet geweest. In De Ko miek dat is nu eenmaal per definitie Kitty Courbois: „We hadden als spelers geen zin in stilzitten. De Toneelschuur had ons al eerder eens aangeboden bij te wil len springen als we geen theater zouden hebben om in te spelen. We belden naar Haarlem en het was onmiddellijk voor elkaar. Met dit theater hebben we altijd een heel goeie relatie gehad”. Over de stukkenkeuze, die op Freule Julie viel, zegt Marjon Brandsma: „Kitty en ik wilden al lang iets van Strindberg spelen. Freule Julie vinden we een prach tig stuk vol emoties. En we wilden juist eens lekker met emoties aan de gang. Het is een stuk over standsverschil, over on derdrukking en het is nog steeds heel actueel, omdat er wat dat betreft nog nauwelijks iets veranderd is, al lijkt het soms zo”. Edwin de Vries: „We hebben het stuk bewust niet uit zijn tijd gehaald. Actuali seren hoefde ook helemaal niet, en we hebben het ook niet bewerkt. De vertaling van Gerrit Kouwenaar is tien jaar oud en daaraan hoef je nauwelijks iets te veran deren. Als iemand uit het publiek bepaal de vergelijkingen wil trekken, dan moet hij dat gewoon maar zelf doen. Wij dragen het materiaal zo goed mogelijk aan”. Maijon Brandsma: ,We zijn uitgegaan van de mensen zelf, de karakters. Van wat iemand denkt dat hij is en hoe zo iemand in een extreme situatie dan handelt. Dan kom je er achter dat je op zo’n moment heel anders handelt, dan je voor jezelf had uitgemaakt. Je komt er achter dat mensen zichzelf veel minder kennen dan ze denken”. diens oude, bevende vader (die eveneens door Freek gespeeld wordt) en diens doofstomme geweten in de persoon var een amokmakend broertje Oloi Seunke)? Freek: „De zoon, De Komiek dus, wil eigenlijk niet leuk zijn en kan het ook niet, maar is het tenslotte desondanks. De vaderfiguur, die inderdaad, ja het is een afsplitsing van mijn persoonlijk heid die is niet leuk, maar vindt dat erg. Hij voelt een verantwoordelijk heid naar het publiek toe. Die mensen hebben betaald en dus recht op amuse ment. Sanne, mijn broer is dus als het ware wéér een ander facet van Freek de Jonge. Het niet-sprekende gedeelte. Het stomme geweten, dat de Komiek bewust probeert te maken. Aan het eind van de voorstelling probeert hij dat er bij De Komiek zelfs met allerlei voorwerpen in te slaan”. „Dit programma is therapie voor mij. Hierna moet het afgelopen zijn. Nu kan ik nog even als buschauffeur op de rem trappen en naar de nieuwe weg voor een leuke trip zoeken. Straks moet ik weten wie ik ben. Dan moet ik weer terug naar de roots”. Freek zwijgt even als ik hem vertel dat hij ondanks het zoeken naar zijn „softe” kern, de twijfels aan zijn eigen functioneren en mogelijkheden en de wanhopige maatschappijkritiek die hij in zijn programma verpakt, toch een optimistische indruk maakt. „Mmm. Nóg heb ik angst. De Komiek heb ik pas twee keer gespeeld. Dat moet nog groei en. Ik kan nu nog wel onrustig zijn over wat er het resultaat zal zijn, maar in wezen ben ik als een schilder, die aan een schilderij werkt. Wét het wordt, weet ik nog niet precies. Maar ik weet wel dat ik schilderen kan”. Zakelijk leider van toneelgroep Baal, Hans Verhoeven, drukt zich weinig op timistisch uit over de theaterverbou- wing in de Nes. Doordat Shaffy dit seizoen nog eenmaal gastvrijheid bood, kon de groep daar Nekrassov van Jean-Paul Sartre uitbrengen. Voor de kleine-zaalproduktie Freule Julie moest worden uitgeweken naar buiten Amsterdam en het was de Toneel schuur die soelaas bood. Verhoeven: „De eerste toezegging voor Frascati luidde dat we daar in ■september 1979 terecht konden. Daar na werd het mei, nu hopen we op oktober. Aan het gebouw worden nu de allernoodzakelijkste voorzieningen ge troffen: het dak wordt gerepareerd, anders zou het gemeentelijk onroe- rendgoedbezit er aan gaan. Waarom het allemaal zo traag moet gaan, is ons 'geheel onduidelijk. Wat wij willen is zo gauw mogelijk de grote zaal in orde Maken, zodat we kunnen spelen. De rest daar omheen komt dan later wel. Maar de Stadsschouwburg, die de be heerder gaat worden, denkt meer aan het ouderwetse schouwburgidee. Eerst de toiletten”. Op van tijd tot tijd samenzweerderige toon wordt het gesprek met Freek de Jonge gevoerd. Binnen twee maanden („Dat kunstje ken ik nou eenmaal”) na dat Neerlands Hoop vervloog is hij terug met een nieuw programma. De Komiek, dat hij in nauwe samenwerking met de filmer Olof Seunke ontwikkelde en dat zich momenteel in try-outs (vanaf van avond tot zaterdag in de Haarlemse To neelschuur) aan het uitkristalliseren is, vormt een breekpunt in de theaterloop- baan van De Jonge. En niet alleen omdat de mogelijkhe den die de combinatie met Bram Ver meulen bood kennelijk uitgeput waren. Freek, die telkens onderuit zakt in zijn keukenstoel als het gesprek intiem dreigt te worden, gaat rechtop zitten op momenten dat hij mag theoretiseren over zijn eigen positie. „Tien jaar heb ben wij met Neerlands Hoop de harde lijn gehanteerd. Met onze kop tegen de muur gelopen”. Zijn linkerhand be weegt zich in een scherpe, diagonale curve over de keukentafel, waaraan we zitten te praten. „Dat heeft niets uitge haald. Nu probeer ik te laten zien dat er ook nog een zachte lijn haalbaar is. Althans ik hoop dat ie haalbaar zal zijn”. Zijn rechterhand legt een tegengestelde route af. De Jonge probeert onder woorden te brengen dat hij de afgelopen jaren zijn functioneren als beklemmend ervaren heeft. Een te eenzijdige ontwikkeling. De harde komiek met de cynische, bijtende grap kan niet zonder tweeslachtige ge voelens op zijn eigen loopbaan terugkij ken. „Toen we begonnen, toen werden we door een bepaald deel van de pers beetgepakt en in de linkse hoek gezet. Vijf jaar lang hebben Bram en ik ons daar behaaglijk bij gevoeld. Hebben wij de mening gevoed alsof wij die positie zelf gekozen hadden”. -ig. ca. Kool) Strindberg wilde de fantasie van de toeschouwer prikkelen. In het tekstboekje dat Baal ter gelegenheid van deze produk- tie laat verschijnen, heeft dramaturg j Ruud Engelander deze gegevens als ach tergrondinformatie voor de toeschouwer verzameld. En wat dat beschilderde lin nen betreft. Baal heeft daar met een pro vocerende knipoog op gereageerd. In één decor is hier nu te zien wat Strindberg wèl en niet wilde. Op drie door Jan Klatter geschilderde achterdoeken is zo natuurge trouw mogelijk het hele decor geschilderd dat op het speelvlak daarvóór ook in werkelijkheid aanwezig is. mijn therapie” Kitty Courbois de keukenmeid Kristin en Edwin de Vries de knecht Jean. De drie spelers regisseren elkaar, maar verzoch ten Rudolf Lucieer dat regieproces te lei den, toen Kitty Courbois tijdelijk uitviel door ziekte. Doordat Baal kampt met een grote zalennood heeft het er even naar uitgezien, dat dit aantrekkelijke speler- sinitiatief nooit tot een werkelijke opvoe ring zou komen, Immers, Baal heeft Shaf fy verlaten; was dit beschermend theater ontgroeid en zou met ingang van dit lo pende seizoen Frascati in de Nes in Am sterdam gaan bespelen. Hoe tergend lang zaam ambtelijke molens kunnen malen, moest Baal ervaren. Met de werkelijke verbouwing van Frascati moet nog wor den begonnen. Redding vond Baal in Haarlem, waar de Toneelschuur zich gast vrij opstelde. Daar is de groep deze week in staat om in decor te repeteren en daar beginnen komende donderdag de pro- beervoorstellingen, waarbij al voor de première publiek welkom is. Op zaterdag 23 februari is de première in Haarlem. oir 'kul Medezeggenschap in de praktijk. „De Komiek is I Wel/geen o.r.-lid.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 15