omsterdom
Film
filmhuizen
Bauknecht
FIJNE REIZEN,LAGE PRJJZEN
Slordige klucht uit
het stof opgedolven
DE FURIE
VAN DE
OCEAAN
Elsevier
iW
Royale sortering
in rampendrama’s
James Dean in bijna legendarische Rebel without a Cause
Exotische dieren
ZONDAG
CHAMPAGNE
BRUNCH
naar Ijsland voor
filmopnames
kompleet verzorgde keukens
interbauw
I
REISDURO/3RKE Z
SE
ma
)00
Start the Revolution without me: een verouderd stuk ongein
16
17
VRIJ DAG 22 FEBRUARI
FILM
1980
J
Charles Boost
i.«
R
Paperback 14,50
KOMPLETE KEUKENS
NEIJENHUIS- en
LANDELIJKE PREMIÈRE
Laat u vrijblijvend voorlichten
matex
LEVERING RECHTSTREEKS AF FABRIEK
Alle merken inbouwapparatuur.
Veel accessoires.
Diverse showroomkeukens.
Haarlem
Barteljorisstraat 6, tel. 023 - 317955.
Nieuw in de reeks Super Spanning
en Avontuur
Hammond Innes
In dit boek is vanaf de eerste
bladzijde een dreigende kracht
voelbaar, die zich opbouwt tot de
furie van een orkaan losbarst,
waarin mensen en schepen
worden verslonden.
Er zijn nóg 10 boeken van
Hammond Innes!
Koudenhorn 60 - Haarlem
Telefoon 023-322368-322882
Santpoorterstraat 41
Haarlem (Kleverpark)
Tel. 023-263463
OPENINGSTIJDEN
RESTAURANT
*T BOEKANIERSNEST
ZANDVOORT
even iets onderst
Dat proeft u. In alles!
voor komplete verbouwingen
Ieder zondag
vanaf 11.30 uur
Champagne Brunch met
steeds nieuwe, verfijnde
specialiteiten, tóch maar
ƒ25,- p.p. en... een
feestelijk glas
champagne voor ónze
rekening.
HOUT- en BOUWMATERIALEN
[deuren
Matex maakt en monteert deuren.Ook zeer grote.
I"®?)
Het Haarlems filmprogramma
een
,ra® royale sortering rampenfilms.
Het duurste en meest besproken
ree- m produkt in dit genre blijft natuur
ton lijk Apocalypse Now, die zijn vijf-
je week in Palace begonnen is.
- Maar de nieuwe aanwinsten op
dit gebied zijn ook niet weg te
rrni SHni
kmtijferen in hun pogingen om zo-
Jaan^ reel mogelijk ongelukken en te
el 023- {ertslagen binnen anderhalf uur
-- op het doek te brengen.
bj. 7fh punt deze week uit door
45r Tel,
1
1
el.
De dochter van Fedora ontvangt een Oscar van Henny Fonda in Fedora.
(ADVERTENTIE)
~-Xv.
(ADVERTENTIE)
ADVERTENTIES)
Tel. reserveren 023-312439, Toneelschuur, Smedestraat 23
BAAL in de Toneelschuur met FREULE JULIE van STRINDBERG
do. 21 t/m za. 23 en di. 26 t/m do. 28 februari, aanvang 20.30 uur.
Als de beschadigde Concorde op de
Parijse vlieghaven in reparatie is wordt
door een omgekochte monteur geknoeid
met de sluiting van het vrachtluik zodat
ook de tweede helft van de vlucht van de
nodige spanning voorzien wordt. Een
noodlanding in de sneeuw van de Beierse
£lpen wordt dan het klapstuk van deze
Onfortuinlijke goodwill-reis.
REYKJAVIK (DPA) de Amerikaan
se filmmaatschappij 20th Century Fox
gaat komende zomer olifanten, leeuwen
en tijgers naar Ijsland overbrengen. Zij
wil op dat eiland een film opnemen over
de prehistorische tijd, waarvoor ook de
voor deze Noordelijke breedtegraad exo
tische dieren nodig zijn.
Het IJslands ministerie van landbouw,
dat nog toestemming moet geven voor
deze merkwaardige invoer, wil eerst on
derzoeken wat diergeneeskundigen van
het plan vinden.
Tot en met zaterdag is er in de Haar
lemse Filmschuur nog de gelegenheid de
Russiche film De Rode Vlier van Wassilij
Sjoeksjin te zien, terwijl men van komen
de woensdag t/m zaterdag van een prach
tig Zwitserse film van Alain Tanner kan
genieten die ongenoemd moet blijven
maar iets met Oogstmaand te maken
heeft.
Het is het verhaal van twee jongedames,
Jeanne en Marie die respectievelijk de
sleur van haar studie en van haar werk
ontvluchten en al liftend ergens in Zwit
serland elkaar leren kennen. Ze hebben
geen doel en geen plannen en ook geen
La Notte is misschien wel de meest
typerende film van de meester die stilte en
verveling tot hoofdbestanddelen van zijn
later werk heeft gemaakt. Hij beschrijft in
deze film uit 1961 een dag en een nacht uit
het leven van een echtpaar (Mastroianni
en Jeanne Moreau) dat het nulpunt be
reikt heeft in zijn huwelijksverhouding en
len om niet alleen te komen staan. Met een
minimum aan dialoog en een maximum
aan geladenheid en sfeer in de beelden
wordt dit drama van de gegoede intellec
tuelen ontleed en tot een climax opge
werkt. Op het recente Film International
in Rotterdam waar veel aandacht besteed
werd aan het werk van Antonioni, was
men het erover eens dat het weinig aan
spankracht en scherpzinnige observatie
had ingeboet in de 20 jaar die sindsdien
verlopen zijn. Men kan dit zelf bevestigd
krijgen als men de programma’s van Kri-
terion volgt die na La Notte zich ongetwij
feld regelmatig met Antonioni zullen be
zighouden.
o>
■8
c
di. t/m vr. 8.00-12.30 uur. 13.30-18 00 uur
Donderdag koopavond tot 21.00 uur
Zaterdags 8.30-16 00 uur
MAANDAG GESLOTEN
Zandvoortselaan 187
Telefoon 02507-2401 /8015
RESTAURANT
KEUR B.V
geld, zodat ze bedelend, hier en daar een
winkel oplichtend of in goed vertrouwen
aan eten en onderdak komen. Maar de
goedgeefsheid van de Zwitsers is gauw
uitgeput en ze moeten nu door dreiging
met een gestolen dienstrevolver aan hun
trekken zien te komen. Zodat ze al gauw
op het t.v.-scherm verschijnen als gezoch
te misdadigsters, terwijl de politie steeds
de bokkedoorns
in het Wethouder van Gelukpark
ZEEWEG 53 OVERVEEN
Reserveren 023-263600
s Maandags gesloten
I tfAlliance Gastmnomique ‘Neerlandaise
Bij elke boekhandel
De ene tweeling, zoveel jaar later, wordt
gespeeld door Gene Wilder, de andere
door Donald Sutherland en zelden heeft
men zoveel ongein op het doek gezien als
deze komieken leuk gaan doen. De film
met als titel Start the Revolution without
Me is terecht tien jaar op de plan blijven
liggen en er moet wel een schreeuwend
tekort aan vertoonbare Amerikaanse
films zijn dat men deze slordig gemaakte
klucht uit het stof heeft opgedolven. Hoe
Orson Welles zijn naam (als verteller)
heeft kunnen lenen aan dit onnozele ge
doe, zal wel eeuwig een raadsel blijven.
Zoals het ook onverklaarbaar blijft dat
een theater als De Uitkijk („de goede films
komen er toch”) zijn toch al wankele auto
riteit op het gebied van de artistieke film
nog verder aantast door zich met dit pro-
dukt in te laten.
sec verteld verhaal vol humor en bitter
heid over de problemen van de menselijke
vrijheid.
In het Shaffy Theater Amsterdam lopen
van donderdag 21 t/m woensdag 27 febru
ari twee Poolse film uit het recente Film
International: Personnel van Krzystof
Kieslowski (de maker van Amator), een
documentaire speelfilm over de werkers
achter de coulissen van een theaterpro-
duktie; en Iets voor Iets van Agnieszka
Holland die in Rotterdam de aandacht
trok met haar bijzonder orginele Acteurs
uit de Provincie.
Als rampen-concurrent heeft Luxor Me
teor ingezet, waarin het voortbestaan van
Onze aarde in het geding is. Een door
Sterrenwachten ontdekte meteoor nadert
in grote snelheid de aardbol en de enige
mogelijkheid om een onvoorstelbare
ramp te voorkomen wordt gevonden in
het verpulveren van het ruimtelichaam
door de inzet van zware raketten. In prin
cipe slaagt de opzet maar de op aarde
Heerkomende meteoordelen zijn groot ge
noeg om hier en daar grote ravage aan te
richten zodat er op het einde voldoende
branden, explosies en overstromingen
plaatsvinden om de bezoekers niet met
lege handen naar huis te laten gaan.
De betere nieuwe films moet men ook
deze week weer zoeken in de nachtvoor-
stellingen. Roxy brengt dan bijvoorbeeld
jenny, een soort biografie van de beken
de protestzanger en cabaretier Lenny
Bruce die op zijn moeilijke levenspad in
de jaren ’50 en ’60 gevolgd wordt tot zijn
dood door een overmaat aan verdovende
middelen in 1966. Dustin Hofman speelt
de onfortuinlijke Lenny, Valerie Perrine
is de niet minder ongelukkige echtgenote
Honey. Bob Fosse, die vooral naam maak
te met Cabaret, regisseerde op autentieke
Aan de enkele nieuwe films die doorgedrongen zijn tot het stabiele Amsterdamse
bioscoopprogramma, is weinig plezier te beleven. In De Uitkijk moet men zijn uiterste
best doen wakker te blijven bij een verouderde en ouderwets gemaakte historische
comedie van Bud Yorkin waarin de verwisseling van twee tweelingen in de kraamka
mer van een plattelandsdokter „dolkomische” verwikkelingen veroorzaken tijdens de
regering van Lodewijk XVI, kort voor de Franse Revolutie dus.
wijze de ondergang van twee gedoemde
levens.
Een andere rebel tegen de maatschappij
van zijn tijd vinden we in de nachtvoor-
stellingen van Luxor waar de bijna legen
darische film van Nichols Ray, Rebel
without a Cause, vertoond wordt. Veel
van de publiciteit rond deze film vond
destijds haar oorzaak in de tragische dood
van de hoofdrolspeler James Dean, die al
opviel in zijn eerste film East of Eden (’54)
onder regie van Elia Kazan, tot ongekende
populariteit steeg in Rebel without a Cau
se (’55) en die, vóór zijn derde film Giant
werd uitgebracht, in dat zelfde jaar om
het leven kwam bij een motorongeluk.
Voor het eerst werd in de film van Ray
het generatieconflict in al zijn hevigheid
en wederzijds onbegrip aan de orde ge
steld en ook in die herkenbare strijd tus
sen een vrijgevochten jeugd en een behou
dende generatie van ouders en opvoeders
ligt de blijvende waarde en populariteit
van Rebel without a Cause.
Studio tenslotte vertoont op maandag
avond en in de nachtvoorstellingen Billy
Wilders Fedora, een pendant van diens
meest bekende film Sunset Boulevard.
Ook nu het verhaal van een ouder wor
dende actrice die haar „come-back” wil
vieren. Alleen ligt nu alles iets gecompli
ceerder dan destijds.
De film begint met de begrafenis van de
legendarische Fedora die, zoals later
blijkt, zich voor de trein heeft geworpen.
Een van de vele aanwezigen bij de rouw-
plechtigheid is de Hollywood-producent
Barry Detweiler (William Holden) die ter
plaatse overdenkt hoe hij in contact is
gekomen met de mysterieuze en terugge
trokken levende actrice. Een film dus in
retrospectief.
Detweiler is naar Korfoe gereisd om
Fedora ondanks haar ouderdom te inte
resseren voor bepaalde filmplannen die
hij koestert. Ondanks veel tegenwerking
weet hij door te dringen tot haar villa
waar hij tot de ontdekking komt dat de
door hem aanbeden ster bewaakt wordt
door een oude gravin (Hildegard Knef) en
een plastische chirurg (José Ferrer) waar
door het hem niet lukt persoonlijk in
contact met Fedora te komen. Pas na de
begrafenis wordt hem duidelijk gemaakt
hoe de werkelijke situatie in villa Calypso
nu precies was.
Een nogal omslachtig bedacht verhaal
waarin Billy Wilder nog eens probeerde
zijn cynische opvatting omtrent Holly-
woods star-systeem gestalte te geven
maar daarin ver te kort schoot in vergelij
king tot Sunset Boulevard. Niettemin ont
stond een fascinerende thriller waarvoor
in Hollywood geen geld te vinden was,
zodat Wilder en zijn medewerkers in Eu
ropa moesten werken voor een Frans-
Duitse combinatie.
In de matinees van Cinema Palace
krijgt het jeugdig publiek een science
fictionverhaal voorgezet uit de stuido’s
van Walt Disney, waarin twee kinderen
met bovennatuurlijke gaven in een vlie
gende schotel ergens in Amerika landen
en daar in conflict komen met een misda
dige dokter die naar de wereldheerschap
pij streeft door mensen in robotten te
veranderen. Terug van de Heksenberg
heet de film die John Hough maakte met
medewerking onder anderen van Chris
topher Lee en Bette Davis. Een meer
„volwassen” jeugdfilm dus dan meestal
aan de jeugd wordt voorgezet.
Bij Studio daarentegen is op die mani-
nees de lieve Mary Poppins met haar
onschuldige tovertrucs gebleven.
T.Neem nu Airport ’80, The Concorde die
Lido op het programma genomen heeft,
jen wat ingewikkelde titel waarvan het
- jerste deel aangeeft dat we te maken
I lebben met een vervolg in de Airport-
hmpenreeks en de tweede helft duidelijk
«taakt dat de plot zich afspeelt in en om
j iet veel omstreden Franse/Engelse passa-
jersvliegtuig, de Concorde. In Airport
1975 ging het alleen nog maar om een
Boeing 747 van de Amerikaanse lucht-
vaart, die na een botsing met een particu-
fier vliegtuigje zwaar gehavend wordt en
fijn beide piloten moet missen. En dan op
het nippertje gered wordt door ingrijpen
van een stewardess met geringe vliegerva-
nng maar in staat op aanwijzingen vanuit
de verkeerstoren de besturing over te ne-
T pen tot vanuit een helikopter een echte
I piloot neergelaten wordt in de vernielde
1 cockpit.
- j Maar in Airport ’80 komt er wel iets
1 meer kijken. De Concorde zal een good-
I will-vlucht naar Moskou maken in ver-
band met de komende Olympische spelen
die daar (en dat was toen nog zeker)
zouden gaan plaatsvinden. Maar een be
kend wapenhandelaar die juist een nieu
we aanvalsraket heeft uitgevonden, heeft
er alle belang bij dat de vlucht onderbro-
ken wordt omdat zich in het vliegtuig een
iv-verslaggeefster bevindt met bezwarend
ïhateriaal tegen hem en zijn duistere prak-
tijken. Hij ziet er niet tegen op zijn nieuwe
laketten op de Concorde af te vuren en als
dat niet lukt een straaljager in te schake
len die in de lucht moet bereiken wat
vanaf de grond niet mogelijk bleek.
V
1I—Jj --
Verkoop: De Meern (U)03406-2543
Fabriek Enter (O) 05478-1875
De stokoude gravin blijkt dan de ware
Fedora te zijn die de legende van haar
onvergankelijke schoonheid in stand wist
te houden door dochter (Marthe Keiler)
bij voorkomende gelegenheden naar vo
ren te schuiven als „de” Fedora. Deze was
het ook die de Oskar, voor haar bestemd,
uit handen van Henry Fonda in ontvangst
nam. Deze dubbelzinnige rol werd tenslot
te een te zware belasting voor de jonge
Fedora aan wie geen eigen leven toege
staan was en die tenslotte zelfmoord
pleegde.
Jeanne Moreau, Marcello Mastrioanni en
Monica Vitti in een scène uit Antonioni s La
Notte.
In North Dallas Forty (Cinema Interna
tional en Calypso I) draait alles om de
weinig sportief uitziende Nick Nolte die
zijn hele leven gevoetbald heeft en tot de
late ontdekking komt dat er nog wat an
ders in het leven is dan hollen achter een
bal. Vrouwen bijvoorbeeld. Op dit magere
gegeven bouwde Ted Kotcheff die ooit
respectabele films als Life at the Top en
The Apprenticeship of Duddy Kravitz ge
maakt heeft, een rumoerige kleedkamer-
klucht vol stoere mannen en hysterische
coaches.
Hoe de Franse esprit de mist in kan
gaan bewijst Et la Tendresse? Bordel!
waarin regisseur Patrick Schulmann
luchtig filosofeert over drie aspecten van
de liefde die hij illustreert met „le couple
phallo” dat zich uitsluitend en veelvuldig
bezighoudt met de erotische liefde, „le
couple romantique” dat zich verliest in
tederheden, gelante complimenten en on
werkelijke vleierijen maar tenslotte toch
vervalt in het phallocratisch systeem en
„le couple sympa” dat lief voor elkaar
blijft en hun liefde afreageert in de ver
zorging van anderen. Vanuit dit kwasi-
wetenschappelijke standpunt maakt
Schulmann een flauwe soft-prono klucht
inhoudsloos en oninteressant
Het filmtheater dat het op het ogenblik
een onverwacht grote toeloop heeft gekre
gen is Kriterion in de Roetersstraat dat
veel succes heeft met zijn nieuwe bedrijfs-
politiek. Na een lange periode van depres
sie en leegstand leeft het theater op, nu het
dagelijks om 12.45 gratis een lunchpauze-
programma brengt, iedere dag om 14.30
tegen verlaagde prijs 3,50) een andere
film uit het minder populaire repertoire
laat zien, iedere avond om 17.30 en 20.15
de film van de week vertoont en in de late
avondvoorstelling van 22.30 de film van
de vorige week doortrekt. Zo brengt Kri
terion deze week als blijvende film La
Notte, het meesterwerk van Michelangelo
Antonioni terwijl het in de nachtvoorstel-
ling Amator van Krzysztof Kieslowski
herhaalt.
L, rood,’!
dichter op hun hielen komt. Tot er een
l
i 1*4
A: O’
w l