Vele honderden over monumenten in Amsterdam in Johnny Jordaan en slechte staat nieuw boek van de maand ommekeer FIJNE REIZEN,LAGE PRIJZEN De Nieuwe Dansgroep oogt nog te impulsief Overleg orkestenbestel Kwart eeuw Tante Leen afgebroken '"kwaliteits keukens interbauwl Santpoorterstraat 41 - Haarlem WfECiïlirDClfflinrülFfÏÏlirt (Kleverpark) Tel. 023-263463 siegers haarleml Ik •en Leesgoed, 99 99 Geschilderd portret Samkalden G ZONDAG CHAMPAGNE BRUNCH r 13 VRIJDAG 29 FEBRUARI Markante choreografieën van Jacqueline Knoops We zijn onafscheidelijk geweest RESTAURANT T BOEKANIERSNEST ZANDVOORT Zandvoortselaan 1X7 Telefoon 02507-240) HO 15 Alexander Voormolen aan de vooravond van zijn 85ste verjaardag: Zaaiproces I 1980 KUNST 2 I RT ik It I huiuni NOORD HOLLANDS PH1LHARMONISCH ORKEST Ieder zondag vanaf 11.30 uur Champagne Brunch met steeds nieuwe, verfijnde specialiteiten, tóch maar f25,- p.p. en... een feestelijk glas champagne voor onze rekening. FOTOKOPIEER-APPARATUUR Li DEN HAAG. In intieme kring zal maandag 3 maart de componist Alexander Voormolen zijn 85-ste verjaardag vieren. Al leidde Voormolen al heel lang een teruggetrokken leven, na een in terview in openhartige sfeer, dat in 1975 ter gelegenheid van zijn 80ste verjaardag in Haarlems Dagblad verscheen, werd toch van tijd tot tijd met de kunstre dactie van deze krant contact ge houden. En al werkte Voormolen nog wel in bescheiden mate, zijn al dikwijls uitgesproken devies „plannen heb ik nog nooit gehad en die zal ik nooit maken ook”, kreeg helaas steeds meer het ka rakter van een real-politik van wege zijn verslechterende ge zondheid. - Haarlem Barteljorisstraat 6, tel. 023 - 317955. I- een man uit de tijd van Couperus F"? z (door Johan van Kempen) Alexander Voormolen A (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIES) 20.15 uur 28 fe- Mozart Illlllllllllllllllllllllllll 1- id (ADVERTENTIE) 1 5 lant dt gedragen De vertegenwoordigers van de be windsvrouw hebben volgens de bonden De bonden willen weer in overleg gaan met de minister als zij een uitgebreid concreet standpunt inzake het orkesten bestel heeft ingenomen. „De kinderboeken uit deze periode weerspiegelen vooral de idealen van vol wassenen over de rol van het kind in de maatschappij en de eisen en verwachtin gen van de ouders ten aanzien van hun kinderen”, aldus de samenstellers. In opdracht van de gemeente Amsterdam heeft de kunstschilder' Herman Gordijn een portret geschilderd van de vorige burgemeester van de hoofdstad, Ivo Samkalden. Het schilderij zal een plaats krijgen in het nieuwe stadhuis, maar hangt voorlopig nog in het Historisch Museum. Op de foto oud- burgemeester Samkalden samen met Herman Gordijn bij zijn geschilderd portret. Johnny, die 45 jaar in het artiestenvak zit, is in 1955 samen met Tante Leen echt ontdekt. Hij zegt: „We zijn vanaf die tijd een herzien muziekbeleid, die wèl aan de subsidiënten zijn verstrekt, op tafel te brengen. geen reëel perspectief willen bieden ten aanzien van de procedures voor werke lijke onderhandelingen met werkgevers, werknemers en de overheid. „Als geen duidelijke antwoorden komen op con crete vragen over dit soort belangrijke zaken, dan is zo’n onderhoud op het departement voor ons zinloos”, aldus Hans Verploeg van de Kunstenbond FNV. AMSTERDAM. Jonge mensen, die net een dansopleiding achter de rug hebben, willen optreden. Aansluiten bij een bestaande groep is een mogelijkheid. Een andere keus is, zélf dans creëren en een programma samenstellen. Wanneer er dan ook instanties in de buurt zijn om een aantal praktische moeilijkheden te verhelpen, kan er een voorstelling tot stand komen. De afgelopen week was in liet Shaffytheater een serie van negen voorstellingen te zien van zo’n jong gezelschap: De Nieuwe Dans groep. AMSTERDAM (ANP). „Aangeno men moet worden, dat vele honderden geregistreerde monumenten in Amster dam ernstige, zelfs gevaarlijke bouwkun dige gebreken verbergen die niet worden gezien,, zolang de panden nog worden gebruikt”. Dit staat in het advies inzake het gemeentelijk monumentenbeleid, dat de Amsterdamse Raad voor de Stede- bouw aan B. en W. heeft uitgebracht. Volgens de Raad blijkt uit de praktijk dat de bouwkundige toestand van veel monumentenpanden door gebrekkig on derhoud vaak veel slechter is dan tijdens de voorbereiding van de restauratieplan nen kon worden vastgesteld. De Raad is het eens met B. en W. van Amsterdam, dat het stopzetten door het rijk van subsidie op monumentenzorg een rechtstreekse bedreiging vormt voor de levenskansen van de Amsterdamse bin nenstad als belangrijkste monument van ons land. Het stopzetten van de subsidie leidt onvermijdelijk na korte tijd tot het stilleggen van zowel de grote als de kleine restauratie-activiteiten, aldus de Raad in zijn advies. Het gemeentebestuur van Am sterdam wordt aangespoord zelf verschil lende initiatieven te ontplooien „om reha bilitatie van het Amsterdamse monumen tenbestand effectiever te doen verlopen en in een bredere maatschappelijke con text te plaatsen”. Zo wordt aanbevolen via een nieuw in te stellen orgaan „een wakend oog te houden op het stadsbeeld in zijn totaliteit”. Vol gens de Raad zijn in Amsterdam „veel soortige vormen van verslonzing” gang baar geworden. Met name wordt daarbij gedoeld op „de overmatige hoeveelheid verkeersborden, de ontsierende reclame, de ordeloze woekering van woonschepen, de parkeerchaos, de gaten in de gevelwan- den en de algemene vervuiling van straten en parken”. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Het overleg dat de Kunstenbond FNV en de Nederlandse Toonkunstenaars Bond (NTB) donder dag in Rijswijk met vertegenwoordi gers van de minister van CRM zouden voeren over het orkestenbestel, is door de bonden na een korte inleiding afge broken. Volgens een woordvoerder van de Kunstenbond werd vooraf geen dui delijkheid verschaft over de aard en het kader van het gesprek. Bovendien bleek CRM niet van zins de uitgangspunten van de financiële voorwaarden voor Volgens de samenstellers hebben kinde ren van 1980 een boekenkeus die veel genuanceerder is dan die uit de jeugd van hun ouders. Er komen niet alleen meer aantrekkelijke boeken uit, maar ook de onderwerpen zijn gevarieerder. Bij het doorbladeren van Leesgoed ervaart men toch iets van de maatschappelijke veran deringen in de laatste dertig jaar. Rameau heette en een rechtstreeks af stammelinge was van de broer van Jean- Philippe, de grote Franse componist uit de achttieride eeuw. Alexander Voormolen werd de bescher meling van Ravel en ook van Roussel, met wie hij tot hun dood toe bevriend is geble ven. Veel hoogst interessante brieven be zit hij van beide componisten. Waardevol le documenten die hij overigens niet voor publikatie wil vrijgeven. Jansstraat 53 - Tel. 023-327574 AMSTERDAM. Het boek van de maand dat op 6 maart in een oplage van 93.000 exemplaren onder de titel Lees goed wordt gepresenteerd, is een smake lijke bloemlezing uit Nederlandse kin derboeken vanaf 1950. Het boek geeft geen antwoord op de vraag wat de Neder landse schrijvers sinds de Tweede Wereldoorlog kinderen te lezen hebben aangeboden. De ideeën en stromingen die kenmerkend zijn voor de ontwikkeling van het jeugdboek, moet men volgens de samenstellers Netty Heimeriks en Beccy de Vries maar tussen de regels door lezen. Voormolens positie ten aanzien van de tegenwoordige Nederlandse muziekwe reld kan gerust geïsoleerd genoemd wor den. Over hetgeen nu voor avant-garde doorgaat kan de bejaarde componist al tijd kort zijn: „De jongens die nu aan de weg timmeren, hebben in het algemeen een nogal onbeschaafde presentatie. En het klankgewaad waarin ze hun eventuele inspiratie kleden, dat ligt me ook niet. Er is, zoals op alle gebied, sprake van vergro ving. Maar”, zo volgt dan relativerend; ,je moet mij niet rekenen, want ik ben eigen lijk meer een man uit de tijd van Coupe rus.” Treffend is, wat dat aangaat, dat Voormolens gedaalde populariteit plotse ling even een nieuwe impuls kreeg toen het middendeel van zijn Hoboconcert als muzikale illustratie diende bij de TV-be- werking van Couperus’ boek „De kleine zielen”. Alexander Voormolen is eigenlijk steeds retrospectiever geworden, naarma te nieuwe stromingen zoals die van de seriële technieken, de aandacht van to naal schrijvende componisten als hij, meer en meer afleidden. Een retrospectie ve aanleg leek overigens ook in Voormo lens muzikaal ontwikkelingsproces aan- Ik ben eigenlijk meer Het eerste programmaonderdeel, Dif tong, was een solo, door Trees Presser gemaakt en uitgevoerd. Dit korte werkje had het karakter van een aardige etude, maar was nog wat erg pril van uitdruk kingsvermogen. De choreografieën van Jacqueline Knoops oogden markanter. De directe werking van het komische heen en weer wippen, Waarmee Kwarrel, een werk voor drie danseressen, opende, was daar al een aanwijzing voor. Als danseres maakte Jacqueline Knoops ook iets meer indruk dan de overigen. Net iets losser, net iets meer indruk dan de overigen, persoonlijk heid vooral, want daaraan schortte het enigszins, vooral in de uitvoering. Het hoofdwerk van de avond, Echo’s, waarin vijf danseressen aantraden, maak te zowel de goede als de zwakke kanten van de nieuwe dansgroep duidelijk. Aar dige ideeën boeien net niet genoeg door een iets te slappe uitvoering. Zowel de bewegingen van de danseres- onafscheidelijk geweest en al die tijd zijn we ook bij dezelfde grammofoonplaten maatschappij gebleven. Zoiets is nog nooit gebeurd, in de hele wereld niet”. Een hartkwaal heeft Johnny Jordaan wat rustiger gemaakt. Hij woonde enige tijd plezierig in Beverwijk, tót hij zeven jaar geleden een mooi huis in Amsterdam kon krijgen. Hij zegt: „Ach, je hart blijft toch naar de stad trekken. Dat wil je dan toch weer graag”. Afgezien van wat platenopnamen en een enkel optreden voor de televisie brengt Johnny Jordaan zijn tijd kalm door met boodschappen doen, lezen en spelen met video en televisie. „Daar ben ik aan gekluisterd”, zegt hij. „Twee keer per week krijg ik bezoek van Tante Leen. Ze komt een gebakje eten, wat ik niet mag en chocolade drinken, waar zij zo van houdt”. Tante Leen heeft vijf jaar geleden haar café aan de Amsterdamse Nieuwendijk verkocht. Ze zegt: „Ik mis het niet. Waar om zou ik? Er zit nu een gokautomaten hal. Ik voel me goed, maar ik werk niet meer. Behalve af en toe als ik echt zin heb. Dat is voorbij, vind ik. Ik hoef mooi niet meer”. Wat nu belangrijk is voor de zangeres van het Amsterdamse lied, zijn de acht zusters en broers en de ontelbare neefjes en nichtjes. Andere mensen zoekt ze niet meer. „Ik was altijd onder de mensen, alleen Johnny zie ik veel. Dat contact zou ik niet willen missen. Die band kun je niet omschrijven. Ik heb mijn gezin en hij heeft een vriend, maar wij mogen elkaar nou eenmaal heel erg graag. Met sommige mensen heb je dat nou eenmaal. Daar kun je goed mee praten”. Er is altijd veel vraag geweest naar de typisch Amsterdamse smartlappen van Tante Leen en Johnny Jordaan. De juke boxen van bijna alle Amsterdamse cafés bevatten wel de succesnummers „De Wes- tertoren”, „Oh Johnny” en „Waar is die tijd gebleven”. Tante Leen ontving 24 jaar geleden haar gouden plaat. Johnny Jor daan is de trotse bezitter van tien gouden platen, een „Gouden Harp” van Conamus, een His Masters Voice-ring en de zoge noemde Produktieprijs. Hij zegt: „Ik heb op mijn gebied alles gehaald wat mogelijk was en daar ben ik erg trots op”. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. „Het gaat mij prima, alle kwalen van de wereld, maar verder gaat het goed”, zegt zanger Johnny Jordaan, vlak voor hij zich vrijdag met frisse moed in het feestgewoel stort rond zijn 25-jarige jubileum, samen met Tante Leen. Tijdens het feest in Amsterdam wordt een nieuwe elpee met de 26 grootste successen van Tante Leen en Johnny Jordaan gepresenteerd. Het Amsterdamse duo krijgt bovendien een schilderij aangeboden dat de Haagse modeschilder Adrian Stahlecker van hen beiden heeft gemaakt. toonbaar. Evenals zijn Franse collega’s Roussel en Gaubert maakte hij destijds namelijk een ommezwaai van impressio nist naar neo-classicist. En al voelt Voor molen zich in de eerste plaats Nederlan der toch weet hij dat de Franse muziekwe reld feitelijk zijn basis is. „Zulke grote figuren als Ravel en Roussel persoonlijk gekend te hebben, is een onvoorstelbare verrijking van mijn leven.” Met grote dankbaarheid spreekt Voormolen nog al tijd over Rhené Baton, die hem in 1916 meenam naar Parijs en ervoor zorgde dat hij in de meest benijdenswaardige om standigheden kwam, die een jong compo nist zich in die dagen denken kon. De componist-dirigent Rhené Béton leidde in die tijd de Kurhaus-concerten in Scheve- ningen als muzikaal ambassadeur voor Frankrijk en ontdekte Voormolens Frans- georiënteerde talent. Alexander, toen nog in zijn studietijd, werd in contact gebracht met Ravel en Roussel, die verbaasd waren over de Frans-muzikale esprit in hem. Dat laatste is misschien mede verklaarbaar uit het feit dat Voormolens grootmoeder In het nieuwe boek van de maand zijn afgeronde fragmenten opgenomen in een grote variatie naar leeftijd en belangstel ling. Dertig Nederlandse illustratoren hebben voor Leesgoed nieuwe tekeningen gemaakt bij de verhalen en versjes. sen afzonderlijk, als het patroon dat zij met elkaar op de dansvloer leggen, geeft blijk van een goed inzicht van de choreo grafe. Soms wordt een idee iets te lang uitgesponnen, waardoor het aan effect verliest. Het grootste manco ligt echter in de onvoldoende exacte wijze waarop de bewegingspatronen uitgevoerd worden. Armzwaaien van vijf verschillende dan seressen lijkt eerder toevallig gelijk, dan gepland. Dit doorbreekt de spanning. Vooral ook de totaal niet eensluidende expressie doet afbreuk. Het gebrek aan ervaring is waarschijnlijk debet aan deze manco’s. Een ervaren danseres weet, op welke wijze zij met haar lichaam iets kan uitdrukken. De Nieuwe Dansgroep doet nog te veel dingen impulsief. Het maakt ze er echter niet minder sympathiek om. JAN BAART programma: Kilar - Koscielec 1909 - - Concert voor hobo en orkest Strawinsky - Symfonie in C entrée f 14,- (a.i.) c.j.p. geldig kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. Voormolen had „een werkelijk gelukza lige tijd” in Frankrijk. Hij was opgeno men in het muziekleven aldaar en de uitgevers hadden interesse in zijn werk. Hij zou in zijn soort een tweede Van Dongen geworden zijn, was het niet dat zijn bloed hem terugdreef naar zijn vader land. Hij vestigde zich in Den Haag, ter wijl een groot deel van zijn scheppende arbeid in de nu volgende tijd tot stand kwam in Veere, een plaats waaraan hij zijn hart verpandde. Al moest Voormolen naar eigen zeggen terugkeren naar Nederland omdat hij in Frankrijk zijn eigen identiteit niet kon vinden - er zijn toch nogal wat musici die juist het werk uit die Franse periode het sterkst vinden. Voormolen is daar wel degelijk van op de hoogte en stelt dat je een dergelijke beoordeling nooit als uit gangspunt kunt nemen: „Je moet in de creativiteit jezelf vinden. Of je werk er naar de mening van anderen nu beter van wordt of slechter, dat maakt geen ver schil. Het is een natuurwet die zich vol trekken moet. Dat moet je nooit vergeten. Je moet je situatie voorzichtig aftasten, leren afwa< hten, ook wat het omponeren betreft trouwens. Begrijp je wat ik be doel?” „Denk maar eens aan Ravel. Die schreef soms maandenlang niets, maar kweekte een af ander vreemd gewas in zijn tuin. Dit bewandelen van zogenaamde zijpaden wordt door de gemiddelde burger als nietsdoen gezien, maar is in feite het opla den van de geest, een soort zaaiproces. Het verhuizen naar een ander land kan voor een componist even noodzakelijk zijn, ook al is dit soort dingen voor sommi gen misschien moeilijk te begrijpen.” De Nieuwe Dansgroep met de chore ografieën Diftong (Presser), Kwarrel (Knoops), Echo’s (Knoops). Dans: Jac queline Knoops, Trees Presser, Annie Schats, Trude Cone, Vivienne Deddes. Muziek: Matthieu Keijser. Laurens Tan, Paul Termos. Shaffy theaterAmsterdam, bruari 1980. Concertgebouw Haarlem dinsdag 4 maart 1980 ZESDE CONCERT SERIE A dirigent: JERZY KATLEWICZ solist: HAN DE VRIES - hobo a> c O’ c o

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13