w Humor in het nieuws van alle dag Nerveuze Amnesty’s verzet tegen de laatste straf spanningen rusteloosheid, examenvrees. Valdispert een zuiver natuurprodukt uit de valeriaan wortel. I 1 NOTITIES OVER: w 19 19 8 0 (WOENSDAG 5 MAART ith j I - vff s Soms heeft het nieuws van alle dag zijn eigen grimmige humor, voor wie die tenminste wil zien. Vorige week donderdag meldden Franse en Amerikaanse persbureaus, dat de AN ZUS-geallieerden, Australië, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten, de dag ervoor in Washington waren overeengekomen hun militaire rol in de Indische Oceaan uit te breiden, dit met het oog op de gebeurtenissen in Afghanistan. hoe Moskou welkome verlichting in Australies defensie- problemen bracht, door Ton Nillissen, het vertrek van dominee Beyers Naudé uit de -blanke- Nederduitse kerk, door Feico Houweling, de campagne van Amnesty International tegen de dood straf, door Franpoise Ledeboer. Ook u kunt kalmer leven met dSJK? WWW Premier Malcolm Fraser Guillotine Australische minister van Buitenlandse Zaken Andrew Peacock DE VERDWENEN HOOP VAN BEYERS NAUDE (ADVERTENTIE) Lees vooraf de gebruiksvoorschriften. Elektrische stoel Bk. Na tientallen jaren te hebben gestre den voor een dialoog tussen de Zuidaf- rikaanse Nederduits gereformeerden en tegenstanders van de apartheidspo litiek heeft dominee C. F. Beyers Nau- dé (64) de hoop opgegeven: een week geleden verliet hij de Nederduits Gere formeerde Kerk (die uit blanken be staat) en trad hij toe tot de speciaal voor zwarten opgerichte gereformeer de kerk. kan veroorloven. Verder zou er in Canberra eens worden nagedacht over de mogelijkheid de VS meer toegang te verlenen tot militaire installaties. Een ieder die enigszins op de hoogte is van de militaire mogelijkheden van Australië en Nieuw-Zeeland, kon op dat moment een lichte glimlach niet onderdrukken. De ANZUS-broeders, eensgezind tot de tanden gewapend, klaar om hun belangen te verdedigen, zo klonk het; de werkelijkheid echter ontneemt als zo vaak, veel van de glans aan dit dappere beeld. Zo parafraseerde onlangs de Far Eastern Economie Review een uitspraak van Theodore Roosevelt: „Speak softly and carry a big stick”, met betrekking tot de Australische premier Fraser, tot: „Speaking loudly and carrying a small stick”. Dit sloeg op Frasers recente wereldreis naar onder meer Washington, Londen en Parijs, tijdens welke ontmoetingen met regeringsleiders in de respectieve hoofdsteden, Fraser niet had nagelaten zich zo hard mogelijk op te stellen ten aanzien van de Russische inval in Afghanistan en meer nog, in Parijs, Londen en Washington had aangedrongen op het volgen van een zo hard mogelijke lijn ten aanzien van Moskou. De simpele verklaring voor Frasers „grote mond” is, dat zijn „stick”, de Australische defensie, zo weinig voorstelt, dat Canberra er alles aan is gelegen dat de Westerse machten zich zo hard opstellen tegenover Moskou, dat de Sovjet-Unie verdere avonturen die mogelijk ook Australische belangen zouden bedreigen, inslikt. Australië zelf is immers nauwelijks bij machte de Sovjet-Unie met wapengekletter tot de orde te roepen. De militaire uitgaven in dit kleinste werelddeel worden al jaren door de verschillende regeringen beknot. Er is een beperkte zeer impopulaire dienstplicht. De landmacht telt 34.000 man, de luchtmacht 23.000 en de marine 17.000 man (gegevens 1975). Bij de huidige stand van zaken kan Canberra hooguit twee bataljons goed bewapende en opgeleide mannen op de been brengen, terwijl de marine kampt met groot tekort aan personeel, waardoor schepen, voor al onderzeeërs, of niet of alleen zwaar onderbemand kunnen uitvaren. Dat zelfde geldt ook voor de 20 marinepatrouillevliegtuigen (Orion) die eveneens een tekort aan cockpitbemanningen hebben. De marine, men zou kunnen zeggen voor een wat groot uitgevallen eiland als Australië is, van levensbelang, mist moderne apparatuur en nieuw bestelde fregatten met moderne raketbewapening aan boord, kunnen pas het volgend jaar worden geleverd. Het is duidelijk dat Australië, 188 keer zo groot als ons land en evenveel inwoners (14 miljoen) geen wapengekletter kan laten horen, hooguit wat zacht gerinkel en dan alleen nog hoorbaar voor de goede verstaander. Een wezenlijk probleem derhalve voor Canberra, vooral nadat de aanwezigheid van de VS in Azië en de Pacific na het echec in Vietnam, tot het minimum werd gereduceerd. Na de recente Amerikaanse voornemens ten aanzien van vlagvertoon in Azië, is dat laatste probleem voor Australië wat verminderd. De grote ANZUS- broer komt weer wat naderbij met zijn mariniers, vliegdekschepen op de Indische Oceaan en met bases in Oman, Somalië en Kenia. Het begint er steeds meer naar uit te zien, dat Moskou met zijn optreden in Afghanistan niet alleen de heersende Amerikaanse president terwille is geweest met betrekking tot diens herverkiezing, maar ook onbelangrijkere regeringsleiders als Fraser aan een opstapje heeft geholpen met het vrijwel gratis oplossen van een stuk Australische defensieproblematiek. Tenslotte is het ook in Australië verkiezingsjaar. Amnesty International, de or ganisatie die zich inzet voor de bescherming van mensenrech ten waar ook ter wereld, is vori ge week begonnen met een cam pagne tegen de doodstraf. In de afgelopen tien jaar zijn zeker 7500 mensen ter dood veroor deeld. Van minstens 5000 geval len is bekend, dat het vonnis inderdaad ten uitvoer werd ge bracht. -In april komt de Economische en Sociale Raad onder meer hierover bijeen. -In augustus en september verga dert het 6e VN-congres over mis daadpreventie en de behandeling van wetsovertreders in Venezuela. -Ook de 35ste Algemene Vergade ring besteedt in het najaar aan dacht aan de problematiek. In ieder geval is er sprake van geestelijke marteling van de ter dood veroordeelde, die vaak jaren in een dodencel moet wachten op zijn executie. Ook op aanklagers, rechters, artsen en beulen wordt een grote last gelegd. Uitsluitend bij apotheker en drogist. Broederbond op, waarbij hij een geheim plan van deze organisatie onthulde. Hierop werd hij door de gereformeerde synode beschuldigd van „verraad en dwaling” en zijn predikantentitel werd hem ontnomen. Met een handjevol medewerkers en sterk tegengewerkt door zijn kerk en de overheid bleef Beyers Naudé zich als lidmaat van de Nederduits gereformeerde kerk inzetten voor een dialoog over de apartheid met de Afrikaners. In het begin van de jaren zeven tig begon de Zuidafrikaanse regering ech ter een verhevigd offensief tegen een aantal organisaties, waaronder het Christelijk In stituut. Na een rechtszaak tegen Beyers Naudé, omdat hij weigerde te getuigen voor de zogenoemde commissie-Schlebusch die een onderzoek naar het instituut deed, werd in 1974 een rapport door deze commissie gepu bliceerd waarin werd gesteld dat het Chris telijk Instituut werd gebruikt als middel „voor een vervanging middels een rassen- strijd, van de bestaande orde door een links bestel onder zwart bewind”. De essentie van deze beschuldi ging was duidelijk: Beyers Naudé en zijn instituut werden openlijk beschuldigd van de twee ergste aantijgingen die men een Afrikaner in Zuid-Afrika kan aandoen: sympathisering met het communisme en bestrijding van de apartheidspolitiek met geweld. In 1974 en 1977 volgden maatrege len die het Christelijk Instituut en zijn lei der volkomen uitschakelden. Men mocht onder meer geen steun meer ontvangen uit het buitenland, Beyers Naudé kreeg huisar rest en zijn naam mocht niet meer in de pers verschijnen. Zijn medewerker Theo Kotze vluchtte in 1977 met een auto via de woestij nen van Botswana naar Europa. Onder meer vanuit Nederland kreeg Bey ers Naudé veel steun in deze moeilijke tij den. Zo werd hem in 1972 een eredoctoraat uitgereikt door de Vrije Universiteit van Amsterdam, waarbij hij werd geprezen voor zijn inzet als theoloog voor afschaffing van de apartheid. In oktober vorig jaar kreeg hij de prijs voor de mensenrechten van de Oostenrijkse Bruno Kreiskystich- ting, maar hij mocht niet naar Europa om deze in ontvangst te nemen. Zijn positie werd echter steeds moeilij- ker, onder meer door de breuk van zijn kerk met de Nederlandse gereformeerden in 1978. Deze scheiding ontstond naar aan leiding van de materiële steun die de Neder landers gaven aan het anti-racismefonds van de Wereldraad van Kerken, welke di rect werd overgedragen aan de Rhodesi- sche guerrillaorganisatie Patriottisch Front en de Zuidafrikaanse apartheidsbeweging African National Congress (ANC). Langzamerhand ontstond hierdoor een situatie waarin Beyers Naudé zowel mond dood als vleugellam was. Als een van de laatsten in Zuid-Afrika is hij nu tot de conclusie gekomen, dat de Afrikaners van de Nederduitse gereformeerde kerk niet voor discussie over apartheid vatbaar zijn. Hij wendt zich nu volledig tot de zwarte christenen in zijn land en daarmee verliest de Nederduits Gereformeerde Kerk van Zuid-Afrika zijn laatste lidmaat, die door de zwarte bevolking nog op zijn woord werd geloofd en hun vertrouwen genoot. Natuurlijk hebben de Verenigde Naties niet de mogelijkheid om af schaffing af te dwingen. Zij zouden echter wel waarborgen kunnen ei sen voor een eerlijk proces, vol doende rechtsbijstand en beroeps mogelijkheden. I ^‘hNÓvrnol Bij het voeren van de huidige actie baseert Amnesty zich op arti kel 3 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, waar in wordt gesproken over het „recht op leven”. Artikel 5 van deze verkla ring verbiedt bovendien „wrede”, onmenselijke en vernederende be handeling en bestraffing”. Juist dit jaar is voor het voeren van actie gekozen omdat de dood straf op de agenda van drie verga deringen van de Verenigde Naties staat: De redenen om tot afschaffing van de doodstraf te komen zijn dui delijk. De straf is wreed, onmense lijk en vernederend. Zo kan de te rechtstelling gepaard gaan met li chamelijke foltering. Bij ophanging en wurging is het de bedoeling dat de nek onmiddellijk wordt gebro ken. Dat lukt wel eens niet, zodat de dood door verstikking moet intre den. Ook bij elektrocutie worden fouten gemaakt, waardoor de elek trische stroom vaak meermalen door het lichaam moet worden ge jaagd voor de dood intreedt. Het ANZUS-pact ontstond in 1951 toen de drie landen met elkaar een militair bondgenootschap aangingen. De bijeenkomst vorige week in Washington was een niet geplande. Bedoeling was, dat de Raad van het ANZUS-Pact pas in de zomer van dit jaar in de Nieuwzeelandse hoofdstad Wellington bijeen zou komen, maar de klaarblijkelijk diep gevoelde dreiging na de Russische inval in Afghanistan en de veronderstelde bedreiging van de olietoevoer in het gebied van de Perzische Golf, maakte een spoedvergadering in de ogen van Canberra, Wellington en Washington dringend noodzakelijk. De ministers van Buitenlandse Zaken van de drie verbondenen waren er snel uit. Na twee dagen belegden de Australische minister van Buitenlandse Zaken Peacock en zijn Nieuwzeelandse collega Talboys een persconferentie waarop uit de doeken werd gedaan wat de grimmige Russische Beer van deze drie landen kon verwachten, als zijn vraatzucht tenminste nog immer niet gestild zou blijken. Vervaarlijk de camera’s inblikkend liet Peacock weten, dat Australië en Nieuw-Zeeland met de Verenigde Staten hun militaire rol in de Indische Oceaan zouden uitbreiden. Voor wat betreft Australië zou dat bestaan uit het zenden van een vliegdekschip met een begeleidend vlootonderdeel en Nieuw-Zeeland zou zorgen voor aanvullende steun van marine en luchtmacht, althans, let op de bijzin, voor zover dit land zich dat Een ander fundamenteel bezwaar van tegenstanders van de dood straf, betreft het feit dat mensen nu eenmaal niet onfeilbaar zijn in hun oordeel. Er zijn in het verleden nog al eens onschuldigen terechtgesteld pwat»*'*' Al eerder besteedde Amnesty aandacht aan dit onderwerp. Zo werd in 1977 in de Zweedse hoofd stad Stockholm een conferentie ge houden waaraan onder meer twee honderd advocaten, politiefunctio narissen, rechters, politici, journa listen en psychologen deelnamen. Ondanks de culturele en andere verschillen tussen de deelnemers, kwamen zij tot een unanieme ver oordeling van de doodstraf en een oproep deze af te schaffen. Dit ge beurde in een verklaring die be kend is geworden onder de naam „Verklaring van Stockholm”. en een dergelijke fout kan natuur lijk onmogelijk worden gecorri geerd. In 1978 ging het in Florida in één bepaald geval nog net goed. Een veroordeelde zat al drie maanden lang in een dodencel, toen bleek dat hij niet eens in de buurt van het misdrijf was geweest. Voorstanders gebruiken onder meer het argument dat de dood straf een afschrikwekkende wer king heeft. Dat is echter nog nooit met cijfers aangetoond. Amnesty schrijft daarover in de folder die de actie begeleidt: „Het effect van straffen en vooral van de doodstraf, is heel moeilijk aan te tonen. En het is overigens de taak van de voor standers om aan te tonen dat de doodstraf die speciale afschrikwek kende werking heeft waarin zij geloven Dat de voorstanders van de dood straf nog op grote schaal de wet aan hun kant hebben, blijkt overduide lijk uit cijfermateriaal. De dood straf was op 30 mei vorig jaar in slechts 18 landen geheel afgeschaft. In nog eens 8 landen, waaronder Nederland, wordt de straf alleen opgelegd in oorlogstijd. Dat bete kent dat in 101 staten de doodstraf nog uitgesproken en uitgevoerd kan worden. Dat dit inderdaad gebeurt, mag door berichtgeving in de me dia, als bekend worden veronder steld. Amnesty betrekt in de actie ook de zogenaamde „politieke moor den”. De organisatie schat dat daar van in de afgelopen tien jaar meer dan een half miljoen mensen het slachtoffer is geworden. Zo zijn in Argentinië ongeveer 15.000 mensen „verdwenen”, werden in Oeganda tussen de 50.000 en 300.000 perso nen omgebracht en verloren in Ethiopië naar schatting 30.000 men sen op onnatuurlijk wijze het leven. Natuurlijk kan Amnesty niet veel méér doen dan handtekeningen verzamelen en brieven schrijven. Hopelijk heeft dit mobiliseren van de publieke opinie toch op een of andere wijze effect op het doel waarnaar de organisatie streeft: al gehele afschaffing van een als bar baars beschouwde straf. Een ongekend revolutionaire stap voor deze zeer gematigde Afrikaner, die ondanks tegenwerking en tegenslagen bleef geloven, dat de blanke gereformeerde kerk een rol zou kunnen blijven spelen in een toekom stig Zuid-Afrika zonder apartheid. In een verklaring van vorige week zei hij onder meer, dat de Nederduitse kerk heeft ge faald om haar rol in de Zuidafrikaanse gemeenschap te vervullen en niet in staat is de problemen in het land te begrijpen. De Nederduits Gereformeerde in Zuid- Afrika is de grootste kerk van de (blanke) Afrikaners en de meest invloedrijke kerk gemeenschap in het land, onder meer ver oorzaakt door het grote aantal politici die lid zijn van deze kerk. Indirect werkt die invloed verder sterk door via de zogenoem de Afrikaner Broederbond, een in geheim zinnigheid gehuld genootschap, dat zich in zet voor handhaving van de Afrikaner cul turele erfenis en daarmee voor voortzetting van de apartheid. Als zoon van een legerpredikant was Christiaan Frederick Beyers Naudé voor bestemd een rol in deze Broederbond te vervullen. Door zijn afstamming werd hij, nadat hij in 1940 predikant werd in de Nederduitse kerk, automatisch lid van de bond. Maar hij zou zich niet inzetten voor deze sinistere organisatie, evenmin als voor het handhaven van de apartheid. Wel gaf hij zijn volledige inzet toen de Wereldraad van Kerken na de tweede as semblee die in 1954 in het Amerikaanse Evanston werd gehouden, om een gesprek over de door de Afrikaners voorgestane apartheidspolitiek verzocht. Deze dialoog liep echter uit op het tegendeel van wat de s j Wereldraad wenste: de Zuidafrikaanse ge reformeerden verlieten in 1960 de organisa tie, nadat deze laatste (tijdens een conferen tie in Cottesloe) de apartheid expliciet ver oordeelde. In een verklaring bij het verlaten van de Wereldraad zei de Nederduitse kerk toen: „De Wereldraad vertoont te sterke liberalis tische, humanistische, kosmopolitische, so cialistische en collectivistische neigingen”. De regering werd hierna aangeraden de volledige scheiding der rassen in Zuid-Afri ka zo snel mogelijk door te voeren. Bij een verklaring over apartheid in ker ken zeiden de gereformeerden in het begin van de jaren zestig onder meer: „De Neder duits Gereformeerde Kerk van Zuid-Afrika stelt dat de neger God in zijn eigen kerk in overeenstemming met zijn eigen nationalis tische levenswijze en in zijn eigen taal moet dienen. Daarom is het juist dat een christe lijke kerk de neger niet wenst toe te laten, omdat men niet van hem mag verwachten dat hij de blanke imiteert”. Maar zoals in Cottesloe in 1960 al was gebleken, huldigden niet alle Zuidafrikaan se kerken een dergelijk standpunt. De min derheid van onder meer anglicaanse, pres byteriaanse, katholieke en methodistische kerken voelde wel degelijk voor een dialoog met de Wereldraad. Na de bloedige onder drukking van de rellen in Sharpeville in maart 1960 (waarbij 70 doden vielen), riep de anglicaanse kerk de regering op de apar theidspolitiek zo snel mogelijk op te geven. De rooms-katholieke kerk op haar beurt, staat erom bekend dat ze sinds lange tijd de deuren voor zowel blanken als zwarten openhoudt. De mislukte dialoog met de Wereldraad, het bloedbad van Sharpeville en de onwrik bare houding van zijn medegereformeer- den veroorzaakten een wending in het leven van Beyers Naudé. In 1962 stichtte hij het blad Pro Veritate (Voor de Waarheid), dat zich op een kritische wijze inliet met het instituut van de apartheid. Een jaar later richtte hij het Christelijk Instituut op, een op rassenintegratie gerichte instelling, die jongeren theologische vorming gaf en con ferenties organiseerde. Korte tijd later gaf hij zijn lidmaatschap van de Afrikaner Tot nu toe nemen de Verenigde Naties het standpunt in dat de doodstraf op steeds minder delicten van toepassing verklaard moet wor den, met het oog op de wenselijk heid en uiteindelijke afschaffing. Dit houdt echter nog geen onvoor waardelijke veroordeling in en dat I is juist waar Amnesty naartoe wil. Beyers Naudé met bul tijdens de uitreiking van het ere-doctoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam in 1972.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 19