Gedistantieerd spel Han de Vries Julien Clerc valt Nieuw Pools werk hard door de mand Neerslachtige sfeer in werk Joan Gijsbers Financiën toneelsector zorgwekkend Engelsman weet geen spanning op te bouwen Duncan Browne: flauw recept I y i E glansrijk bij NPO f L n 1 PHILIPS Philips P5OOO tekstverwerkers kostenbesparend, produktieverhogend en eenvoudig te bedienen. t. r 23 MAART WOENSDAG 5 Quasi-vervoering bij Franse zanger Op de bakstenen in Frans Halsmuseum Raad voor de Kunst: Philips P5000 tekstverwerker» KUNST 1980 ,r Standaardbrieven, rapporten, offertes, contracten en aktes moeten vaak voor kleine wijzigingen worden over gemaakt. Philips weet wat dat betekent. In tijd en geld. En heeft er een uiterst efficiënte oplossing voor ontwikkeld: De Philips tekstverwer- kende systemen bestaan uit een standaardtoetsen- bord met beeldscherm, \- geheugen en snelle schrijfeenheid. Via het beeldscherm kunnen alle typewerkzaamheden precies worden gevolgd. En faciliteiten als bijv, correctie, revisie of opmaakverzorging staan met een enkele toetsdruk ter beschikking. Voor elke funktie één toets. Tekstopslag geschiedt met behulp van magneetkaarten of flexibele schijfgeheugens. Test en opmaak akkoord? Eén druk op de toets zet de ^^Ül^g^schijfeenheid aan het werk. Met een snelheicl van 2700 tekens per minuut. Tijdens het afdrukken kan de typiste vast beginnen met een volgende tekst. Door het systeem van snel verwisselbare schijfwielen staan diverse lettertypen ter beschikking. Aan alle bedieningsgemak is gedacht. HAARLEM. Een inleidend gegrom van de contrabassen in een onduidelijk patroon, vormt het begin van het symfonisch gedicht Koscielec 1909, waarbij je dan op een gegeven ogenblik kunt denken: komt er nog iets van? Want er zit dan tenslotte een heel symfonie orkest in veelbelovend uitgebreide bezetting, met de instrumenten „in de aanslag”. Binnen enkele uren kan uw typiste met de Philips tekst- i verwerker werken. En in i enkele dagen is zij er volledig 1 mee vertrouwd. Omdat Philips uitgaat van de mens achter de machine. En met kennis van zaken probleem oplossingen op maat maakt. Philips tekst verwerkers zijn kosten besparend en produktivi- teit verhogend. Met alle mogelijkheden voor geprogrammeerde cor respondentie. Maar óók voor rekenen in bijv. financiële overzichten, selekteren en sorteren van bestanden of het /S aanmaken van J telexbanden. P5000 tekstverwer- BgEg kers kunnen erg veel en zijn een I prima investering. k Philips tekstverwerkers J 4 worden als complete werkeenheden geleverd, klaar voor nuttig gebruik. Interesse? Stuurde coupon in voor nadere informatie. Adres: Philips Data Systems Nederland B V. Antwoordnummer 1300, 2500 VG DEN HAAG Philips P5OOO tekstverwerkers: een revolutie inde kantoorpraktijk. r i i i i i i i i i i i i i i i ■k Julien Clerc JOHAN VAN KEMPEN r JOHN OOMKES ARTHUR BELMON (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE) r JOOST NIEMÖLLER •F Hoboïst Han de Vries, hier gefotografeerd tijdens de repetities, verfijnd maar ietwat kleurloos in Mozart De hedendaagse Poolse componist Woy- zek Kilar laat het publiek danook zó lang zonder ook maar met iets van een opbouw te beginnen of zelfs maar een speciale sfeer aan te leggen in Koscielec 1909 wachten, dat je je gaat afvragen of het stuk eigenlijk ooit nog wel spanning zal krijgen. Die gedachte wordt in het verloop van het werk op tamelijk verrassende wijze geloochenstraft, omdat de clou van het muzikale verhaal pas tegen het einde wordt verteld. Maar dan is die lang uitge stelde spanning ook intussen naar grote hoogten gevoerd om haar climax te vin den in een (hier in de praktijk magnifiek opgebouwd) crescendo van de pauken. Jerzy Katievicz, de vaste dirigent van het NPO die regelmatig voor interes sante kennismakingen zorgt met muziek van zijn landgenoten wist met het zeer geconcentreerd spelende orkest de in feite romantische lading van deze compositie uit 1976 volop voelbaar te maken. Inderdaad een sfeer van dreiging en Data Systems COUPON wilt u mij informatie zenden over de serie P5000 tekstverwerkers Wilt u mij omgaand bellen vooreen afspraak. Naam Beroep/bedrijf Straat Plaats Telefoon maakt, een tienjarig dochtertje aan de capuchon in haar vlucht meeslepend. In derdaad mevrouw, waar het maatschap pelijk verval om zich heen grijpt is het niet altijd mogelijk te voorkomen dat hiervan iets doorklinkt in de kunst. Noordhollands Philharmonisch Orkest: zesde concert serie A. Dirigent: Jerzy Katlewicz. Solist: Han de Vries, hobo. Programma: Kilar. Mozart. Stravinski. Concertgebouw Haarlem. 4 maart 1980. tij bleef dienovereenkomstig, tamelijk vlak. De opvallende technische dispositie van Han de Vries voor zijn instrument, waar borgde ook nu een gave en afgewogen realisatie met esthetisch fijn afgewerkte details, waarbij echter (misschien mede doordat het tevens een radio-opname be trof?) er echter niet zozeer aanspraak ge maakt kon worden op een geest van emo tionele betrokkenheid in het musiceren. Veel ruimte werd die begeleidingsgroep trouwens ook niet gegeven. De muzikale mogelijkheden werden beperkt tot het ondersteunen van Browne's ritmegitaar. Vooral bij een instru mentaal stuk als Camino Real bleek overduidelijk dat Duncan Browne’s composities in feite niet meer zijn dan vanzelfsprekend aan elkaar gekoppelde gitaarakkoorden. En met een drummer, een bassist en een toetsenbordbespeler lijkt het dan nog wat. Ruimtelijke effecten die kunnen ontstaan wanneer de verschil lende instrumenten samen een ingespeeld organisme gaan vor men werden nergens bereikt. vaardiger verdeling van de subsidiegel den over de gevestigde en de nieuwe toneelinitiatieven kan worden gereali- De commissie wil zich nog dit seizoen bezinnen over de kindertheatervoorzie- ning in ons land en over de positie van het jeugd- en vormingstheater. Voorts stelt de commissie vast dat de gezel schappen Genesius, Tryater en Werk in Uitvoering beschouwd moeten worden als afzonderlijke, goed functionerende onderdelen van een Noordelijke Toneel voorziening; het is onnodig deze groepen in een soort „wachtkamer” te plaatsen. soort momenten, Clerc is in ieder geval geen Fransoos met oogkleppen of oordop pen op. Het is dan ook triest om te moeten constateren dat hij op grond van zijn eigen lichte gewicht door de mand valt. Met name als interpretator van de wat serieuzere ballads is zijn vermogen om enige emotie uit te stralen zeer beperkt. Julien zoekt het dan in quasi-vervoering, licht heen en weer wiegend. Het snelle repertoire beent hij én vocaal (hij zingt enkele van zijn successen soms een oktaaf te laag) én qua presentatie niet bij. Hope loos statisch staat hij van tijd tot tijd wijdbeens te zingen. Dat zo’n concert onmogelijk tot een on verdeelde zegetocht kan uitgroeien mag zonneklaar zijn. Een droeve tegenvaller dan? Ook niet. Op basis van zijn grote populariteit schept Julien een band met zijn publiek en laat hij zich hun adoratie gevleid aanleunen. In een sfeer die veel weg heeft van een optreden in Telebingo stuiven meisjes richting podium om een glimp of kus op te vangen, of de lastigste fragmenten van Vénise en This Melody voor Julien op te knappen. Met slechts de grootste krachtsinspanning dwingt deze een toegift af. Concert: Julien Clerc in Congresge bouw Den Haag. Begeleid door zes- mans-combo bestaande uit ritmesec tie, twee gitaristen en twee toetsen- bespelers. Den Haag, 3 maart 1980. i i i i i i i i i i i i i i i J J bromtoon uit het P.A.-systeem, die het hele concert aanhield. Een echte artiest zou zich daar mateloos aan geërgerd heb ben. Maar Browne niet. Hij verontschul digde zich en speelde rustig verder. „You 're a great audience”, zei hij nog. Dat zal de rest van de week het optreden maak te deel uit van een kleine toer door Neder land nog weleens herhaald worden. Zo hoort het nu eenmaal. Het zijn geen vrolijke tijden en ook het werk van Joan Gijsbers is niet geheel van pessimisme gespeend. Op haar schilde rijen is het meestal een beetje, druilerig weer. De klimrekken, van gemeentewege opgesteld om onze jeugd in het voorjaars zonnetje vrolijk te laten buitelen, staan er na de zojuist gevallen regenbui een beetje treurig bij. En zelfs als zij in het Carai- Ook live wist Duncan Browne niét de spanning op te bouwen die zorgt voor grote momenten welke je later bijblijven. Hij stond er bij alsof het een onbelangrijke repetitie betrof. Daar kon ook een all-star begeleidingsband (Dave Skinner van Roxy Music, Colin Bass en Andy Ward van Camel) weinig meer aan goed maken. Overbekend is Mozarts Hoboconcert in C. KV 314. En al haast even populair is Han de Vries, in wiens handen de solopar tij voor deze NPO-uitvoering gelegd was. Afgaand op de vele eerdere indrukken die De Vries met andere orkesten in eerdere indrukken die De Vries met andere orkes ten in eerdere weergaven (onder andere via de grammofoonplaat) heeft geboden, bleef de overigens altijd even verfijnde en prachtig zangerige toonvorming van deze hoboïst van internationale klasse, ditmaal voor zijn doen enigszins aan de kleurloze kant. En ook de expressie in de orkestpar- [PHuiPsj nostalgie, uitgedrukt in tamelijk simpele structuren en aleatorische passages, gede tailleerd in hedendaagse klankpatronen. die het avontuur dat collega Koscielec in 1909 in de bergen overkwam en tot diens dood leidde, symbolisch behandelt. Met de vertolking van de moderne ver sie van het romantische en dus program matische symfonisch gedicht, was meteen het opmerkelijkste en spannendste onder deel van het programma achter de rug. Want al hoor je Stravinski's Symfonie in C niet zo dikwijls, het is geen onbekend werk. Daarbij waren er in de aanpak Katlevicz-NPO weinig kansen om dit uit 1940 daterende, vierdelige neoklassieke orkest in een bijzonder scherp perspectief te kunnen laten zien. De hier voor Stravinski’s doen toch al teruggehouden contrasten tussen mild heid en felheid en tussen de wat vale tussentinten bij de strijkers en de heldere glinstering in het koloriet van de blazers, werden in dit doorgaans welverzorgd mu siceren namelijk eerder genivelleerd dan aangescherpt. Terwijl ik het werk van Joan Gijsbers net wat nader in ogenschouw nam, hoor ik plots achter mij een rauwe kreet: ..AU! dat doet gewoon pijn aan m'n ogen!” Me om draaiend zie ik nog net hoe een middelba re damê zich verschrikt uit de voeten bisch gebied de klapdeurtjes van een luxueus zwembad schildert, ontbreken in de voorstelling toch zeer nadrukkelijk de opgewekte Pali Mall-rokers. Qua stijl van schilderen laat het werk van Joan Gijsbers zich moeilijk indelen. Elementen van impressionisme zowel als expressionisme zijn er in aanwezig. Een haast foto-realistisch geschilderde stoel staat weer in ee abstracte ruimte. De dramatiek van de doeken speelt zich vaak af buiten het kader van de afbeelding: over een bank in een park valt een scha duw, maar de vermoedelijke werper van deze schaduw (een oude eik?) blijft buiten beeld. Wie de bestuurder is van de auto, waarmee wij over de Almelose weg zoe ven, blijft eveneens onduidelijk. Het lijkt me niet iemand die aan snelheidsbeper king doet, getuige de tot een groene vlek „bewogen” boom langs de rand van de weg. DEN HAAG. „Onverteerbaar”. Zo noemt de commissie Theater, van de Raad voor de Kunst, de financiële situa tie bij het Nederlandse toneel. Vooral de gezelschappen die veel jonge mede werkers hebben en veel verplichte peri odieken moeten toekennen, hebben het moeilijk. Kosten moeten worden opge vangen uit het toch al krappe produk- tiebudget, waardoor het artistiek func tioneren nog verder wordt aangetast. Duncan Browne: statisch (Foto Lex van Flossen) DEN HAAG. Zo'n vijftien of meer jaren geleden was het hese tenortje van een in België woonachtige, maar in het Frans zingende Italiaan net zo bekend als thans het haast mekkerende vibrato van een in Guadeloupe geboren schone jonge Fransman. De geschiedenis lijkt zich dan ook te herhalen. Vous permet- tez, Monsieur van Salvatore Adamo was nog jaren nadat de populaire zanger in de vergetelheid was weggezonken in de Arbeidsvitaminen te beluisteren. Julien Clerc liep twee jaar terug met Si on chantait hetzelfde risico. Browne’s reputatie is bij het Nederlandse publiek voorname lijk gebaseerd op een Toppop-televisiefilmpje. „O ja, die jongen met dat meisje in dat tijgerpakje” hoor je mensen meestal zeggen wanneer je zijn naam laat vallen. Zelfs „The Wild Places”, de titel van de betreffende hitsingle is men meestal al vergeten. Zoiets is wel tekenend voor de indruk die iemand achterlaat. seerd. De commissie Theater van de raad concludeerde in dit verband dat voor een aantal gezelschappen het ko mend seizoen als overgangsfase zou moeten gelden, waarna van een stijgen de lijn dan wel afbouw sprake zou kun nen zijn. Bij het uitbrengen van adviezen over de subsidieaanvragen van de toneel-, jeugd- en vormingsgroepen voor het sei zoen 1980-1981 is de Raad voor de Kunst al min of meer uitgegaan van een nieuw adviseringsmodel, waarbij een recht- HAARLEM. Als derde in een serie van voorlopig zes tentoonstellingen on der de titel „Op de bakstenen” zijn mo menteel in het Frans Halsmuseum schil derijen te zien van oan Gijsbers. U kent de voorgeschiedenis^ de nood op het ge bied van expositieruimte is ook in het Haarlemse nijpend. Jeugdige, nog niet gearriveerde kunstenaars hebben nauwe lijks de kans het publiek te tonen wat de vrucht is van de arbeid, verricht in de ateliers, die gelukkig wat ruimer voor handen zijn dan de kunsttoonzalen. Voorlopig zullen de Haarlemse kunste- -naars en wij, als publiek, het moeten doen 4 met de bakstenen muren, die de verbin ding vormen tussen hoofdgebouw en nieuwe vleugel van het museum. Of de AMSTERDAM. Men neme: een vleugje Lou Reed, een snuifje David Bowie, wat afgekloven Dire Straits-restjes, snip pert daar enige Dylanesque quasi-diepzinnigheid doorheen en tenslotte flink roeren met een sausje opgeklopte frazen over fatale vrouwen. Het resultaat heet Duncan Browne. Een mo dieus recept wat naar van alles smaakt en tegelijk naar niets. integratie-gedachte, die hier mede aan ten grondslag ligt, in de praktijk nou zo goed werkt weet ik niet. De sandwich-formule, in dit geval dus de schilderijen van Joan Gijsbers als beleg tussen gepatenteerde kwaliteitsboterhammen als Judith Leys- ter en Leo Gestel, blijkt sommige bezoe kers toch nog w^t rauw op de maag te vallen. De gespeelde nun miers vvuieii voor een belangrijk deel afkomstig van de solo- elpees Streets Of Fire en The Wild Places. Geopend werd bijvoorbeeld met Things To Come, waarna onder andere volgde: Fauvette, American Heartbeat en uiter aard de genoemde hitsingle. Het enige wat er een beetje uitsprong was Criminal World, eens opgenomen' in de tijd dat Duncan Browne nog deel uitmaakte van de formatie Metro. Uiterst storend was een doordringende Concert: Duncan Browne in de Melkweg, Amsterdam. Duncan Brow ne: gitaar, zang. Dave Skinner: toet senborden, zang. Colin Bass: basgi taar, zang. Andy Ward: drums. Amsterdam, 4 maart 1980. De waardering van het grote publiek voor het Franse lied is traditiegetrouw I beperkt door onze gerichtheid op het An gelsaksische repertoire. Hoewel er een groeiend publiek lijkt te zijn voor het betere chansongenre, contrasteert slechts nu en dan een Frans lied met het Ameri kaanse en Engelse aanbod van Hilversum 3. Nu houden de verantwoordelijken in het Gooi er ten aanzien van pop en rock toch al een verdacht beperkt inzicht op na, maar als je op de radio moest afgaan om je een beeld van het chanson te vormen kom je helemaal bedrogen uit. Een enkele maal vragen Daniel Gerard, Gerard Lenorman of Patrick Juvet om I onze aandacht; bijna zonder uitzondering eendagsvliegen. En hoewel zij over wat mindere liedjes beschikken, de Adamo’s van deze tijd. Boven het peil van het Franse equivalent van het oppervlakkige Duitse schlagerdom steekt evenwel ene Julien Clerc beslist uit. Zijn populariteit bij het hoofdzakelijk vrouwelijke teeniebopper-publiek (mijn ouders noemden dat vroeger bakvissen) berust natuurlijk op zijn ondeugende, sexy, ravenzwarte kop. Maar los daarvan wist hij altijd respect af te dwingen door met goede tekstschrijvers zoals Etienne Roda-Gil en Maurice Vallet samen te wer ken en met niet al te oppervlakkige chan sons aan te komen. Bovendien verstond Clerc de kunst om stijlfiguren uit de En- gels-Amerikaanse pop te verweven met zijn eigen Fransgetinte muziek, waardoor hij toegankelijker werd voor een groot publiek. Het leentjebuur spelen is zijn sterkste kant, ook thans weer, nu hij de kennisma king met zijn Nederlandse aanhang ver nieuwt. Begeleid door een zesmans sterke band roept hij voortdurend herinneringen op aan een, zij het sterk gepolijste, totaal- sound 'zoals 10CC die ooit had en speelt zijn band op andere ogenblikken in een vaag funky idioom. Mmm, denk je op dat In Haarlemse kunstenaarskringen heerst de opvatting dat de Vishal (verleng stuk van het Frans Hals) eigenlijk perma nent ter beschikking moet komen van de lokale kunst. Maar hier is directeur Cou- vée weer niet zo’n voorstander van. Hij wil in de Vishal graag een slag om de arm houden met het oog op educatieve ten toonstellingen en wat zich verder maar mag aandienen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 23