Poëzie Ferré als in trance gevangen Mefisto viel in de orkestbak Kondrasjin dirigeert onbevredigend concert K I I Geraldine Pilgrim: „Geen dogmatische beweringen over vrouw-zijn” M H w Winifred Wagner overleden Chansons soms tegen kitsch aan Danser Fernandez overleden PHILIPS Philips P5OOO tekstverwerkers kostenbesparend, produktieverhogend en eenvoudig te bedienen. I i IG I I 13 DONDERDAG MAART Brahms door Theo Olof fragmentarisch benaderd Slaapkamer Café de Paris 0 Hot-viool KUNST 19 8 0 6 door Alma Post - 1 Si De Philips tekstverwer- kende systemen bestaan I uit een standaardtoetsen- J bord met beeldscherm, - geheugen en snelle schrijfeenheid. Via het beeldscherm kunnen alle typewerkzaamheden precies worden gevolgd. En faciliteiten als bijv, correctie, revisie of opmaakverzorging staan met een enkele toetsdruk ter beschikking. Voor elke funktie één toets. Tekstopslag geschiedt met behulp van magneetkaarten of flexibele schijfgeheugens. Test en opmaak akkoord? Eén druk op de toets zet de ijfeenheid aan het werk. Met een snelheid van 2700 tekens per minuut Tijdens het afdrukken kan de typiste vast beginnen met een volgende tekst. Door het systeem van snel verwisselbare schijfwielen staan diverse lettertypen ter beschikking. Aan alle bedieningsgemak is gedacht. Standaardbrieven, rapporten, offertes, contracten en aktes moeten vaak voor kleine wijzigingen worden over gemaakt. Philips weet wat dat betekent. In tijd en geld. En heeft er een uiterst efficiënte oplossing voor ontwikkeld; Binnen enkele uren kan uw typiste met de Philips tekst verwerker werken. En in enkele dagen is zij er volledig mee vertrouwd. Omdat Philips uitgaat van de mens achter de machine. En met kennis van zaken probleem oplossingen op maat maakt. Philips tekst verwerkers zijn kosten besparend en produktivi- teit verhogend. Met alle mogelijkheden voor geprogrammeerde cor- respondentie. Maar óók 3 voor rekenen in bijv. financiële overzichten, selekteren en sorteren van bestanden of het aanmaken van telexbanden. P5000 tekstverwer kers kunnen erg veel en zijn een prima investering. Philips tekstverwerkers - 4 worden als complete werkeenheden geleverd, klaar voor nuttig gebruik. Interesse? Stuurde coupon in voor nadere informatie. Adres: Philips Data Systems Nederland B V. Antwoordnummer 1300, 2500 VG DEN HAAG Philips P5OOO tekstverwerkers: een revolutie in de kantoorprakti jk. r- Philips P5000 tekstverwerker» >nem. r AMSTERDAM. De vrouwen die de Engelse performance groep Hesitate Demonstrate laat zien, bevinden zich in puur vrouwelijke situaties. Ze zijn zwak, ze zijn bezig zich mooi te maken. De eventuele kritiek op de situatie van de vrouw die je k hier uit zou kunnen opmaken wordt verdoezeld door de aan- trekkelijke en beeldschone entou- rage van de vrouwen. Is er wel kritiek bedoeld? Bovendien wordt interpreteren bemoeilijkt door de opzet in losse handelin gen waar soms geen kop of staart aan te ontdekken valt. i 1 >11 F iil l!® w I Hesitate Demonstrate maakt onvervulde dromen I (ADVERTENTIE) philips ikties ineens 36 JOHN OOMKES per- Data Systems Vier mede werkers van de Engelse perfor- mance-groep Hesitate De monstrate. V.I.n.r.: Alexis Mauro, Jane Nash, Didi Hop kins, Geraldine Pilgrim. (Foto Lex van Rossen) De werkwijze van de groep bestaat vooral uit discussiëren („Op mijn slaapka mer” zegt Geraldine. Een eigen ruimte hebben ze niet). Dan wordt de speelruim te, het environment geschilderd. Als dat klaar is gaan ze inkopen doen, en in een week zetten ze het echte decor in elkaar. Dat van Excuse Me werd speciaal ge maakt op het Mickerytheater. Repeteren Na de dood van haar echtgenoot, Siegfried Wagner, nam Winifred de leiding over van het jaarlijkse Wagnerfestival in Bayreuth. Tot 1945 leidde zij deze Festspiele. Na de dood van Hitler, die zij „de wolf’ noemde, heeft Winifred Wagner nooit meer de Opera te Bayreuth betreden. Tijdens de oorlogsjaren moest zij op bevel van Hitler aangespro ken worden met „Hohe Frau”. UTRECHT. Als weinigen van zijn generatie hij is 63, al circuleert er wel eens een andere leeftijd heeft Léo Ferré het heilig vuur niet verloren. Met de regelmaat schrijft deze agitator, filosoof, auteur, componist, arrangeur (en wat al niet meer) nieuwe chansons die zich qua intentie, toonzetting en helderheid moeiteloos kunnen meten met het beste uit zijn veelomvattende repertoire. van even tie het rts e ka- md r op i i i i i i i i i i i i i i i j van vende an- zijn I van 3, lector (Waarin een man een door hem gekozen meisje gijzelt. A.P.). Zoals vaker bij Performances is het allemaal sterk een persoonlijke uiting van de maker. „Die vrouwelijkheid” zegt Pil grim „dat hoort bij mij, bij mijn verleden. Ik ben er in opgevoed dat ik zo zou wor den, het is mijn vocabulaire. Bij de try- outs in Londen werd het danspaar aan het begin gespeeld door mijn ouders. Dat was voor mij erg belangrijk”. De (wisselende) leden van Hesitate ko men uit de hoek van de beeldende kunst, het toneel, of deden eerder performances. Geraldine Pilgrim doorliep de Leeds col lege of Art, waar ze als leraren Jeff Nuttell en John Darling had, oprichter en ex- medewerker van The People show (een Londense „underground” toneelgroep op gericht in de jaren zestig). Na de opleiding trok ze naar Londen, met Janet Goddard (niet in Amsterdam vanwege baby) en samen richtten ze in 1975 Hesitate De monstrate op. (Van onze kunstredactie) BAYREUTH. Winifred Wagner, de in Engeland geboren schoondochter van de componist Richard Wagner, is woensdag na een langdurige ziekte overleden. Zij werd 82 jaar. Winifred Wagner was een persoonlijke vriend van Adolf Hitler. Enkele jaren geleden baarde zij weer opzien, toen zij in een gefilmd interview uitvoerig inging op deze vriendschap en op haar nazi-sympathieën. Haar reactionaire uitlatingen gingen zelfs zover, dat zij van haar beide zoons een spreekverbod kreeg opgelegd. Voor de balzaal stond het verlopen Café de Paris aan Leicestersquare in Londen model. „Een jaar lang hebben we daar geregeld gezeten. Er komen alleen oudere mensen, het restant van een vroegere schare dansliefhebbers. Café de Paris is het enige nog actieve Thé-dansant in Lon den. De bezoekers zijn mysterieus, je hebt geen idee wat ze buiten die omgeving doen. Ze bestaan alleen daar. Voor hen is de danswereld heel echt”. Die man die in Excuse Me als danspart ner optreedt „is gemodelleerd naar een man uit Café de Paris. De mannen zijn ook kwetsbaar in deze wereld, maar op een andere manier. Het zijn hanen. Som mige verkopen zich als gigolo. De poppen maker in de voorstelling is zo’n gigolo. Hij verkoopt zich aan vrouwen maar probeert tevens zijn speciale vrouw te maken, die hem kan helpen uit die wereld te ontsnap pen. We werden voor hem ook geïnspi reerd door John Fowles’ roman The Col- KONSTANZ (DPA). De première van Goethe’s Faust in het Stadttheater van Konstanz kon woensdagavond niet doorgaan omdat Wilhelm List-Diehl als Mefisto bij de generale repetitie van het toneel in de orkestbak gevallen was. Naar de theaterdirectie meedeelde brak de kort voor zijn pensionering staande 64-jarige Wilhelm zijn borst been. AMSTERDAM. In de samenstelling van de programma’s van het Concertgebouw orkest is weleens vaker geen lijn te ontdekken, maar de abonnementsconcerten van deze week hebben wat dat betreft wel een volkomen lukraak-karakter: Brahms’ Vioolconcert voor de pauze en symfonisch werk van Britten en Sjostakovitsj erna. Over het verband en logica van zulke combinaties ga je vooral zitten nadenken wanneer een orkest bij de uitvoering ook al niet uitblinkt in het evenwichtig aanleggen vari nuances en daarbij de solist niet in staat blijkt om een gigantisch concert van Brahms onder een boeiende spanningsboog te plaatsen. En zo lagen de zaken gisteravond. Dat Kirill Kondrasjin, de vaste dirigent van het Concertgebouworkest naast Ber nard Haitink, een groot vakman is die bovendien met wel heel exclusieve verras singen kan komen, zoals in een vorig seizoen met een werkelijk ongehoord boeiende en kleurrijke Sheherazade van Rimski-Korssakov, staat al lang vast. Wanneer het een neoromantische Rus als de in 1975 overleden Sjostakovitsj betreft, wiens (o, wonder bij deze langweiliche componist; beknopte) Negende Symfonie ditmaal weerklink, ligt dat anders. Afgezien van een zoals gewoonlijk niet bijzonder origineel maar toch wel aange naam langzaam deel (in de partituur als Moderato aangeduid) word je dan verder weer geconfronteerd met die vervelende populaire maskerade waarachter Sjosta kovitsj zich verschool, of gezien tegen de achtergrond van diens conflictsituatie met de Sovjet-autoriteiten wel moest verschuilen. Al heeft de betreffende symfonie een nogal luchtig karakter, behalve de mees terlijke vakbeheersing inzake orkestraties waar de gemiddelde burger altijd zo van onder de indruk komt, laat Sjostakovitsj zich hier in zijn, links en rechts bij eerder levende collega’s afgekeken „invallen” of ontleningen aan de folklore, weer regel matig van een nogal ordinaire kant laat zien. Smakeloze mengkleuren daargela ten (en over smaak val wat dat aangaat ook te twisten) beland je in de Negende ook weer regelmatig in boerse dwingelan dij van het koper, meestal in platte octaaf- verdubbelingen getoonzet. Hesitate Demonstrate was vorig jaar in Mickery te zien met No Regrets, dat in een winkel speelde. Het programma dat ze er nu nog t.m. 15 maart spelen, Excuse Me, speelt zich af rond de vergane glorie van een chique balzaal. Vrouwen worden wel of niet ten dans gevraagd, vrouwen kleden zich voor het bal, maar er is ook een man die armen en benen aan poppenlijfjes zet. „Wij proberen niet om commentaar op de maatschappij te leveren”, zegt Geraldi ne Pilgrim, oprichtster van Hesitate. „Dat de voorstelling over vrouwelijke zaken gaat komt omdat ik een vrouw ben. Wat ik probeer is een ander soort energie te ge bruiken dan mannen doorgaans doen. Minder direct en subtieler. Ik werk met understatement. Wat ik met Excuse Me wil laten zien is de kwetsbaarheid van de vrouw. De voorstelling gaat over vrouwen die denken dat alle dromen waar worden als ze eenmaal een man vinden. De vrouw die niemand vindt voelt zich waardeloos”. De boodschap laat zich niet moeiteloos uit de voorstelling destilleren. Ik vraag Geraldine naar de betekenis van een scè ne waarin een vrouw, terzijde van het NEW YORK (AP). Royes Fernandez, vele jaren een van de solisten van het American Ballet Theater, is maandag in een Newyorks ziekenhuis aan kanker overleden, aldus is dinsdag bekendge maakt. Fernandez die 50 jaar is geworden, trad voor het laatst op in 1972. De laatste jaren had hij les gegeven aan het College of the Arts van de universiteit van de staat New York. Hij heeft gedanst met de grootste balle rina’s van deze tijd, als Alicia Markowa, Carla Fracci, Maria Tailchief, Lupe Ser rano en Margot Fonteyn. Deze laatste had hem als haar partner uitgekozen voor een wereldtournee, in 1963. In de trance van zijn eigen inlevingsver mogen gevangen weet Léo Ferré zijn con cert op grootse wijze te besluiten. De woestheid van de aanklacht van Muss es sein Es muss sein? contrasteert wel heel sterk met de lichtvoetige wijze waarop hij Verlaine’s gedicht Chanson d’automne heeft getoonzet. Een hot-viool danst daar in moeiteloos elke zwaarmoedigheid weg en Ferré ziet zelfs in die context nog zijn kans schoon om de gemiddelde Ameri kaanse jazzmusicus op de korrel te nemen en het discofenomeen aan de kaak te stellen. Geroerd word ik tenslotte door L’espoir, een eerbetoon aan Manuel de Falla, zijn bijtende ode aan Satan, zijn geloof in de toekomst (Allende) en zijn eigen confessie: Je suis un Chien. Een man als Ferré kennen wij niet binnen onze grenzen. COUPON wilt u mij informatie zenden over de serie P5000 tekstverwerkers i Wilt u mij omgaand bellen voor een afspraak Naam j Beroep/bedrijf- Straat i Plaats Telefoon l Concertgebouworkest, serie B nr. 10. Dirigent: Kirill Kondrasjin. Solist: Theo Olof, viool. Programma: Brahms, Britten, Sjostakovitsj. Con certgebouw Amsterdam, 5 maart 1980. Voordat met deze door Stalin (op vol strekt buitenmuzikale gronden) verfoeide, uit 1945 daterende symfonie met concert beëindigd wordt, heb je dan ook nog de kans gehad om Benjamin Britten van zijn minder geïnspireerde kant te zien in „For sea interludes” uit diens opera Peter Gri mes. Als intermezzi in de opera zijn deze stukken volledig acceptabel in hun ver bindende en sfeerscheppende functie. Uit het verband (door Britten zelf) gelicht, valt plotseling zo’n moeizaamheid en komt er niet aan te pas, de voorstelling is iedere avond anders. Ik kom terug op de pure schoonheid van de voorstelling, waarvan het verband met de boodschap mij blijft ontgaan. Het is een suggestieve, licht decadente aankle ding, waardoor het werk van Pilgrim wel is vergeleken met dat van de surrealisti sche schilders. „Ik maak het mooi”, zegt ze „omdat je zo het alledaagse bijzonder kunt laten lijken. Bovendien wil de schil der in mij dat alles er gewoon goed uitziet. Binnen dat mooie beeld probeer ik wel het lelijke van iets over te brengen. Niet cy nisch, maar wel ironisch. Haar favoriet is de Engelse schilder Francis Bacon. Andere voorkeuren: Mar- gritte en Delvaux. „De vrouwen van Del vaux, die stilstaan in een bizarre situatie: als die gaan bewegen verandert het hele beeld. Zoiets probeer ik te laten zien. Als er een kast zou staan op een schilderij, dan wil ik laten zien wat er in die kast zit. Ik wil een stap verder gaan dan het schil derij”. „Wij brengen een vrouwenshow”, zegt ze nog eens langzaam, bezorgd om mijn begrip „omdat er toevallig veel vrouwen in de groep zitten. Daardoor overheerst de vrouwelijke psyche. We zijn dus niet een groep die dogmatische beweringen wil doen over vrouw-zijn. We richten ons op een algemeen publiek, we willen de dro men en verwachtingen laten zien van mensen, die niet zijn uitgekomen”. Concert: Léo Ferré in Muziekcen trum Vredenburg. Léo Ferré (zang), begeleidde zichzelf aan de piano en door middel van geluidsbanden. Utrecht, 5 maart 1980. toneel, een kanten onderjurk opstrijkt, vervolgens een paar hooggehakte schoentjes op twee rozen vlijt en dan een kast opent waarin zich een kleine replica van het balzaaldecor op het toneel blijkt te bevinden. „De vrouw fantaseert al strij kend over de dans” zegt ze „de kleine balzaal in haar kast is bedoeld als verdui delijking van datgene waar ze in gedach ten mee bezig is, en ironisch commentaar op de eenzijdigheid van haar gedachten”. Ook al schijnt het ons Nederlanders dan allemaal niet zo te raken. Schijnt, want de grote zaal van het muziekcentrum Vre denburg zat afgeladen, tekstboekjes vlo gen met tientallen tegelijk over de toon bank en het publiek had na een ruim twee uur non-stop optreden nog niet genoeg. Ferré laat zijn heilig vuur gedurende zo’n krachttoer onbelemmerd aanwakke ren en uitrazen, zich zelfs voor aanvang van het concert verleiden om enige gelief de chansons aan de toch al kolossale lijst van 24 nummers toe te voegen en knielt aan het einde pathetisch voor zijn gehoor. In de beslotenheid en intimiteit van zijn optreden, dat gesymboliseerd wordt door een statische lichtkring waarvan hij het middelpunt vormt, leeft hij zich uit. Een duidelijke extravertie is hem vreemd. Vrij statisch stelt hij zich bij de microfoon op, slechts met mimiek en armgebaar de in houd van zijn liederen onderstrepend. Het lijkt na ongeveer een uur een con cept dat duidelijk zijn beperkingen heeft. Wie weet nou meer dan 120 minuten zich te concentreren op een oude man, wiens dromerig-nostalgische gedichten voorna melijk tegen een door hem zelf gediri geerd, maar ingeblikt Milaans symfonie orkest worden gedeclameerd of gezon gen? Ferré’s eigen betrokkenheid met klassieke muziek hij schreef verschei dene thans bekende werken in dit idioom zoals Cantiques des Cantiques en de Symphonie Interrompue lijkt hem op bepaalde momenten parten te spelen. Zo is de muziek van Comme Ostende een nauwelijks reëel gedragen klankbeeld, klinkt de bongo-percussie in La Frime lichtelijk bevreemdend en nadert hij de dunne scheidslijn tussen kitsch en kunst af en toe gevaarlijk dicht. La Nostalgie met zwemelende harpakkoorden is zo’n voorbeeld. Benauwend is het moment waarop Ferré dan het vioolspel imiteert. Toch wint ’s mans krachtige poëzie het telkens weer van de verdenking het pu- bliek te willen verleiden met goedkope middelen. Zijn vermogen om de schoon heid van de muziek in een chanson als Les Musiciens over te brengen is groot, de niet-conventionele structuur van La Soli tude (na al die jaren nog een levend lied) overtuigend, en Ferré’s zoeken naar ze kerheid in de liefde in Tu penses a quoi? en de wijze waarop hij zwaarmoedigheid en triestheid kan verjagen met een enkel armgebaar of een lichte stembuiging zoals in La Jalousie versterken de indruk dat we met grandeur te maken hebben. Dat gaat zelfs zover dat hij ons in de loop van het optreden een blik achter zijn eigen masker gunt; La vie d’artiste, Je te donne, Preface dat de vorm van een woedende hagepreek aanneemt, zijn daar voorbeel den van. ■-1 zwakte op, dat de inzet van een hierna gespeelde symfonie van Sjostakovitsj waarachtig ineens even heel fris overkomt. Wat feitelijk in negatieve zin nog het zwaarste woog op deze avond, was de volkomen verbrokkelde manier van voor dragen waardoor Brahms’ Vioolconcert werd getroffen. Theo Olofs aandacht voor ongemotiveerde tempowisselingen en een detaillering van het vioolspel zelf, keerde zich vanaf de inzet van de solopartij als bedreiging van de samenhang zowel tegen de compositie als tegen de vertolker. Dat er bij een dergelijke onartistieke benade ring ook al geen sprake kan zijn van een, dit meesterwerk waardige beantwoording in de orkestpartijen, ligt dan eigenlijk ook wel voor de hand. JOHAN VAN KEMPEN Léo Ferré: blik achter eigen masker. (Foto Lex van Rossen) h zichtbaar

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13