Knapen van Escolania de Montserrat op toernee door ons land Acht eeuwen muziek uit Spaanse abdij Kunstenaars steunen toneelstaking Premières van muziektheater-werken van Jan van Gilse en Peter Schat Wie nerveus is slaapt slechter! Het zuivere en het toevallige bij Le Noble en Schutter LaXOb©rOri het vloeibare laxeermiddel met aangename vruchtensmaak. Première afgeiast Actrice Olga Tsjechova overleden Deelaspecten geometrie kunstzinnig uitgebuit 13 MAART 1980 DINSDAG KUNST 1 1 l m NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST Door verkeerde voeding, verandering van omgeving (denk aan vakantie) of bedlegerigheid ontstaat vaak verstopping. Een vervelend probleem! Gelukkig is er een plezierige oplossing: vloeibaar Laxoberon een laxeermiddel dat op aangename wijze de natuur een handje helpt. Aangenaam door zijn exacte doseerbaarheid (dankzij het bijgeleverde maatschaaltje), waardoor de kans op het ontstaan van krampen minimaal is. Aangenaam door zijn effektieve werking (’s avonds ingenomen, s morgens de werking). In Laxoberon zijn geen suikers verwerkt. Het kan dus door diabetici worden gebruikt. Laxoberon is uitsluitend verkrijgbaar bij drogist en apotheker Laxoberon een prettige oplossing voor een vervelend probleem. UTRECHT. Voor liefhebbers van religieuze knapenkoorzang zal het een interessante ervaring zijn, te ontdekken hoe verschillend geaard wat dat betreft het musiceren in Montserrat is, ten opzichte van dat in onze streken. Waar de ontwikkeling van de Rooms- Katholiek georiënteerde koorzang in Nederland en Duitsland is beïnvloed door de protestantse kerkzang, ademt deze in Spanje nog veel meer de atmosfeer van het „rijke Roomse leven" uit de vorige eeuw, terwijl de beroemde Engelse jongenskoren daarbij dan eigen lijk weer een bijzonder voorname soort van tussenpositie innemen. Benedictus Religieuze koorzang van gedateerd karakter JAN ZUMBRINK (ADVERTENTIE) 20.15 uur (ADVERTENTIES) Holland Festival mikt op opera Berlijns aanbod kindertheater en Concertgebouw Haarlem vrijdag 14 maart 1980 ZESDE CONCERT SERIE B MÜNCHEN. De toneelspeelster en filmster Olga Tsjechova is zondag op 82- jarige leeftijd in haar woning te München overleden. Ze werd in Alexandropol in de Kauka- sus geboren en trad sinds 1921 op in zeker 200 films en toneelstukken. Als toneel speelster boekte zij haar grootste succes met de vertolking van de hoofdrol in Ib sens Nora. Voor de Tweede Wereldoorlog werkte zij mee aan de films Die Drei von der Tankstelle, Liebling der Götter, Peer Gynt, Befreite Hande en Bel Ami. Na de oorlog speelde zij rollen in de films Ich war ein Hassliches Madchen, Rittmeister Wronski en Kein Engel ist so rein. In de jaren vijftig trok zij zich uit de filmwereld terug en begon zij een cosmeti cabedrijf. In ons land was sinds 1962 Ad Dekkers bezig met het ontwerpen van vierkant en cirkel in overgang. Ian Wilson trekt in 1968 op de vloer van een galerie de krijt- cirkel van 2 meter doorsnee. De minder abstracte pop-kunstenaar Claes Olden- bourg had een speciale voorkeur voor de beroemde biljartbal; het Amerikaanse bil jart werd door hem eenvoudigweg in schaal vergroot, zoals hij dat ook deed in 1977 in Munster met de artilleriekogel. Het resultaat werden drie enorme be tonnen bollen van 3.50 doorsnee. Man- Expositie: werk van Jean le Noble en Bert Schutter. Fundatie Kunsthuis. Lijnbaansgracht 54 Van dinsdag tot zondag van 12.00-17.00 uur geopend. (Tramhalte lijn 10, Marnixplein). Tot 24 maart. Het knapenkoor uit Montserrat het klankvolume. Een maniërisme dat, vaak gepaard gaand aan een weinig leven- Halleschen Ufer op. En tenslotte staat het Holland Festival dit jaar bijzonder in het teken van kinder- en jeugdmuziekthe- ater. Dit laatstgenoemde facet maakt voor het eerst deel uit van het omvangrijke festivalaanbod. Het GRIPS theater uit Berlijn neemt een belangrijk deel van de producties op dit terrein voor zijn reke ning, maar ook een eigen Holland Festi- valproductie valt op te tekenen. Nieuw in het festival is ook de reeks te trekken; dat lukte niet, omdat de pa- pierrol in constante draaiing verkeerde. Met als gevolg telkens een diagonaal ver lopende lijn, die verspringt. De snelheid van de rol bepaalde de scheve hoek van de lijn. Een heel eenvoudig en tegelijk aan spreekbaar idee van lijntekening is zijn inval om z’n lichaamsomtrek vast te leg gen met kleurpotlood en rechtstreeks op de wand. Het geeft de schijnbare aanwe zigheid van de kunstenaar in de ruimte gestalte. Zijn aktiviteit bepaalt zich dus tot een van te voren bedacht idee, die vervolgens vorm aanneemt door toevalli ge factoren. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Toneelgroep Baal heeft de première van het toneelstuk Anarchie in de Sillian afgelast wegens een verwonding aan een van de spelers, Ru dolf Lucieer. De première zou 20 maart aanstaande plaatshebben. In verband met verdere planning van het seizoen kan Baal Anarchie niet meer voor de zomervakantie in première bren gen. De toneelgroep hoopt het stuk in september op te voeren. AMSTERDAM (ANP). De Federatie van Kunstenaarsverenigingen heeft zich solidair verklaard met de protestacties van de Nederlandse toneelwereld tegen het bezuinigingsbeleid van CRM. De fe deratie is van oordeel dat de plannen van het ministerie om de subsidiëring van toneelgezelschappen het komend seizoen te „bevriezen” een aanslag zijn op het cultureel klimaat en een bedreiging vor men voor de werkgelegenheid in de kun stensector. Ballet van buiten ons land wordt ver zorgd door het Philobolus Dance Theater uit New York en het Württembergische Staatstheater uit Stuttgart, terwijl de sec tor niet-westerse volks- en klassieke kunst zich gecentreerd heeft op het thema Mas- kerkunst. Groepen uit Bhutan, Bolivia, India, Japan, Tanzania en Zambia geven acte de presence. uit 1978. Dat was in een De Groep-exposi- tie in de Vishal, Haarlem. Probleem daar bij was net als bij het nieuwste werkstuk, dat eveneens eerder in de Vishal te zien was, de waarneembaarheid van een licht lijn. Bij te veel daglicht, aangevuld met kunstlicht van een expositieruimte, ver dwijnen de lijnen, die bestaan uit uitspa ringen achter wit papier, van achter be licht door een ingesloten neonbuis. In zo’n situatie overheerst de zichtbaarheid van de vorm van de lichtkast de waarneming van de schijnbaar immateriële lijn. Het gaat Le Noble om de „wezenlijke beeldmiddelen licht en geluid”; hun waar neembare verschijning is immaterieel vol gens zijn idee, maar nog altijd zijn deze frequentie-verschijnselen aan een zicht bare oorsprong gebonden. Weliswaar is bij zonne- en laserlicht (en ook geluid) die bron vaak niet direct zichtbaar, maar de lichtlijnen van Le Noble zijn wèl object- gebonden. Zodoende twijfel ik aan de nadruk die hij legt op het immateriële aanzien van zijn kunst. Daarom treden helaas wel eens onzuiverheden op, die een zuivere waarneming storen (vuil of hobbe lig papier). Verder toont hij de al uit zijn Felison-expositie bekende schaduwlijnen, die als projectie ontstaan van dunne ny- londraden voor een wit vlak. Bert Schutter, eveneens Haarlems kun stenaar, gaat veel intuïtiever om met zijn beeldmiddelen. Elke lijn, die hij trekt, krijgt zijn vorm en aanzien door invloe den waarover hij geen of maar ten dele invloed kan uitoefenen. Ook eerder in de Vishal toonde hij een meterslang papieren vel waarop hij door te springen op het hoogst bereikbare punt van de sprong een lijn naar beneden trok; dat is dus een theatrale concerten. Daaronder vallen on der meer uitvoeringen van de middel eeuwse pastorale Li Gieus de Robin et de Marion van Adam de la Halle, Het testa ment van Villon van Ezra Pound/Reinbert de Leeuw, A Handel Pasticchio door het Harlekijn Barok Orkest en L’Ile de Merlin van Gluck door het Nederlands Kameror kest. In de muziektheatersector valt dan nog verder de gastrol van de Opera van Keulen te noteren, die met een eigen en scenering van Mozarts Die Zauberflöte komt. Het Concertgebouworkest met de integra le uitvoering van Pli Selon Pli van Boulez, en het Residentie-Orkest samen met l’Or- chestre Philharmonique de Strasbourg en twee koren voor Requiem van Berlioz. Bijzondere produkties worden nog ge bracht door het Onafhankelijk Toneel, het Universiteitstheater, Poppentheater Jozef van den Berg, Golden Inventions en de VPRO-televisie, en Mickery Theater met Ping Chong en the Fiji Company uit Neuw York. begeleid op een orgelpositiefje) voorna melijk uit de Spaanse en Nederlandse renaissance-scholen; een programma dat vanavond in de basiliek St. Bavo aan de Haarlemse Leidsevaart wordt herhaald. Het bedoelde specifiek (ouderwets-) „Roomse” karakter in de uitbeelding wordt veroorzaakt door een consequent toepassen van het crescendo en diminuen do-effect; het aanzwellen en afnemen van I Laxoberan- J Bert Schutter bij zijn Producing Lines uit 1978 vorm van tekenkunst niet als vormdeki- niëring, maar kunst die ontstaat als ge volg van energie, die gestopt wordt in een proces of in een herhaalde handeling. In dit geval bepaalde de afnemende kracht van zijn sprong het punt waarop de verti cale lijn begon. Veel minder interessant is zijn registratie van zijn hersenfunctie met behulp van een encephalograaf, het appa raat dat op papier op mechanische wijze de elektrische impulsen van de hersen- werking vastlegt. Niet iets om als kunst te onthouden. In Amsterdam toont hij een wand vol aaneengesloten vellen papier, waarop hij consequent een horizontale lijn probeerde Speciale voorstellingen zijn genoteerd van het Nationale Ballet, het Nederlands dans theater, en Werkcentrum Dans, Bram Vermeulen en zijn nieuwe pop groep De Toekomst nemen een reeks op tredens voor hun rekening. De Rotter damse Kunststichting draagt ook weer Poetry International bij. In de .programma’s prijken voorts bij dragen van tal van andere personen en gezelschappen, zoals: het Groot Omroep koor, het Promenade Orkest, het Radio- Kamerorkest, het Nederlands Kameror kest, het Brabants Kamerkoor, het Bra bants Barok Ensemble, Ensemble Hoke- tus, het Amsterdams Philharmonisch Or kest, het Utrechts Symphonie Orkest, Gustav Leonhardt en Geoffrey Madge. Lees eerst de gebruiksvoorschriften AMSTERDAM. Wanneer hebben de bol en de cirkel, de kubus en het vierkant eigenlijk geen deel uitgemaakt van de architectuur en de beeldende kunst? de neo-klassicistische architecten onder Lodewijk XVI Boullée en Ledoux hadden een bijzondere voorliefde voor hun zuivere vorm. In onze eeuw schilderde zelfs de realist Willink, ooit architectuurutudent, de zuivere bolvorm als onderdeel in zijn abstracte composities van rond 1924; de glaskunstenaar A. D. Copier liet in 1929/30 vliesdunne glazen bollen blazen als vazen; de Amerikaan Alexander Liberman trekt in 1950 opnieuw de perfecte cirkel als een witte lijn in een zwart schilderij. dige tempokeuze, een zalvende uitwer king heeft die de expressie, door de zo Wie nerveus is verbruikt nutteloos te veel energie. Nerveuze mensen zijn dan ook vlugger uitgeput en kunnen zich moeilij- ker concentreren. Zij voelen zich vaak loom en lusteloos en kunnen daardoor s avonds slecht in slaap komen. Zij moe ten proberen weer de nodige rust in hun leven te brengen. Valdispert kan hen daarbij helpen. Valdispert is een zuiver natuurprodukt uit de valeriaanwortel. Valdispert brengt u weer tot rust maar maakt niet loom of slaperig. Valdispert dragees zijn gemakkelijk in te nemen. Vraag nadrukkelijk Valdispert. Uitsluitend bij apotheker en drogist. Lees vooraf de gebruiksvoorschriften. Barcelona, is (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Twee premières die de Nederlandse Operastichting brengt van opera’s van eigen bodem, te weten Thijl van Jan van Gilse en Aap verslaat de witte-knekel-geest van Peter Schat, vor men een van de in het oog springende,- voorspelbare hoogtepunten van het 33e Holland Festival, dat zich van 1 tot 23 juni zal afspelen. In de .theatersector valt de deelname van de vooraanstaande Ber- lijnse theatergroep Die Schaubühne am Bijzondere programma’s worden in het Holland Festival ook verzorgd door on dermeer het Radio Filharmonisch Orkest samen met het groot Omroepkoor voor nieuwe werken van Karl Heinz Stockhau sen, het Ro-Theater en het Rotterdam Philharmonisch Orkest met Every Good Boy deserves Favour van Tom Stoppard, Montserrat, op 50 kilometer van namelijk ook een cultu red centrum van de eerste orde, de abdij is niet alleen in toeristisch en religieus opzicht belangrijk, het is ook een plaats waar veel cultureel en wetenschappelijk werk wordt bedre ven. Het complex is meer dan alleen maar mooi. Het herbergt een eigen uitgeverij, een eigen drukkerij, eigen musea en bibliotheken. Plus een koorschool, die tot de oud ste en de belangrijkste van de gehele wereld kan worden gerekend: de Escolania de Montserrat. Dit ensem ble is nu op tournee, op zichzelf al een uitzonderlijk gebeuren, en doet daar bij ook Nederland aan. Op dinsdag 11 maart zingt het koor in de Kathedraal St. Bavo in Haarlem. Zij heeft haar standpunt kenbaar ge maakt in telegrammen aan minister Gar- deniers en aan de vaste kamercommissie voor CRM. In de telegrammen wordt aan gedrongen op nader overleg tussen Kabi net en Tweede Kamer over aanvullende middelen om het toneelaanbod op peil te houden. Uit protest tegen de dreigende bezuini gingen is maandag en dinsdag in Neder land het gesubsidieerde toneel „plat ge legd”. Tot de staking is opgeroepen door de VNT (Vereniging van Nederlandse To neelgezelschappen) en de kunstbond FNV. Uit solidariteit met de Nederlandse col lega’s zal de Koninklijke Nederlandse Schouwburg uit Antwerpen, België, van avond geen voorstelling geven in Rot terdam. De KNS-Antwerpen zou er in de Rotter damse Schouwburg De Schepping en an dere zaakjes van Arthur Miller in de regie van Walter Tillemans, spelen. Ze staken evenwel mee met de Nederlandse toneel spelers uit protest tegen het bezuinigings beleid van minister Gardeniers van CRM. entrée f 12,— (a.i.) c.j.p. geldig kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. dirigent: JERZY KATLEWICZ solist: THEO OLOF - viool In de Noordelijke landen van het Euro pese continent heeft men duidelijk in alle richtingen om zich heen gekeken - ook in historisch opzicht, om zo tot gemotiveerde stijlreprodukties te kunnen komen - en is een zo groot mogelijke veelzijdigheid ont wikkeld. Groot-Brittannië is qua karakter enigszins beperkt - maar dan wel op het allerhoogdte niveau - door zich aan de geest van lang voortlevende maar zeker niet benepen tradities te houden. In de knapenkoorzang van de abdij van Mont serrat is daarentegen eërder het verval sende beeld dat de 19de eeuw zich heeft gemaakt van de oude kerkmuziek, in al haar eenzijdigheid bewaard en geculti veerd. Dat was gisteravond in de kathedraal van Utrecht te horen in een zestiental composities (afwisselend „a capella” en Escolania de Montserrat. Diri gent: Dom Ireneu Segarra. Begelei ding: Xavier Salietti, orgel. Pro gramma: koormuziek uit de renais sance. Kathedrale Kerk Utrecht, 10 maart 1980. Vanavond in de kathe drale basiliek St. Bavo in Haarlem. opgeroepen eenkleurigheid, juist voor een groot deel nivelleert. Merkwaardig is daarbij, dat die min of meer geaffecteerde manier van doen, die in de van schijnheiligheid vervulde negen tiende eeuw gemeengoed is geworden, ei genlijk nogal slecht past bij de oorspron kelijke ruigheid van de Iberische kelen, die in nog vroeger tijden iets schreeuwe rigs hadden dat feitelijk beter bij de vurig heid van het Spaans temperament aan sluit. Wat weke, wisselvallige en soms onzeke re indrukken leverden de solistische pas sages op in de vertolkingen van dit uit zo’n veertig jongens bestaande abdijkoor - dat in de lage partijen (qua dynamische afwe ging eigenlijk onvoldoende) ondersteund wordt door een zestal mannen. Dom Ireneu Segarra leidt zijn zangers met waardige bewegingen en geeft in het uitgebreide programma - waarvan het op portatief begeleide, tweestemmige Stabat Matar van de 18de eeuwse Spanjaard So ler (het „modernste” werk van de avond) de bekroning vormt - overtuigende staalt jes van gedisciplineerde samenzang weg. In koorzang met een image die hier al sinds lang tot het verleden behoort. JOHAN VAN KEMPEN De aanleiding voor deze tournee is de 1500ste verjaardag van Benedic tus, de man die als grondlegger van het westerse monnikendom wordt be schouwd, de man van wie ook de beroemde kloosterregel afkomstig is. Een man die meer heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de rooms katholieke kerk dan vele pausen. De authenticiteit van die regel wordt overigens nu weer in twijfel ge trokken. Dat juist de Escolania de Montser rat is uitgenodigd om aan de herden king van deze grootheid luister bij te zettenl is alleszins begrijpelijk. Mont serrat is immers een van de oudste centra van de Benedictijnen met een van de oudste koorscholen. Reeds in de negende eeuw bevond zich, zo’n 800 meter hoog op de Mont serrat, een kapel. Daaromheen be- stigden zich kluizenaars. In de 11de eeuw kwam er een klooster op deze berg, die zijn naam ontleend aan zijn vorm: een mont is een berg en setrat is zaag. Dit klooster werd in 1409 door de paus tot abdij verheven, hetgeen on der meer inhield dat het instituut een grote mate van zelfstandigheid kreeg. Vanaf dat moment komt de artistie ke, culturele en wetenschappelijke bedrijvigheid pas goed op gang. En daarvan profiteerde eerst en vooral de escolania, die toen al zo’n kleine 300 jaar oud was. Monsterrat is een van die namen, die voor musicologen speciale bete kenis hebben, met name voor de stu deerkamergeleerden onder hen, die urenlang aan hun tafel gebogen kun nen zitten om een perfecte transcrip tie in hedendaagse notatie van een paar noten en de interpretatie daar van te achterhalen. Maar de abdij van Montserrat is vooral ook een op het heden en op de praktijk gerichte instelling. Er wordt dagelijks muziek gemaakt. Ad maio- rem Dei gloriam, natuurlijk, tot meerdere ere Gods, muziek echter ook, die alle liefhebbers van renais- sance-composities in extase brengt, ook al zijn zij niet religieus geïnteres seerd. :'4 gold, Amerikaans schilder, trekt regelma tig segmenten van cirkel en (on)zuivere vierkanten en rechthoeken. Het is nu niet de vraag welke kunstenaar er niet in dit rijtje thuishoort, want al sinds de archa ïsche kunst heeft het abstract-geome- trisch vormbegrip deel uitgemaakt van de stijlgeschiedenis. Met niet aflatende voor keur benutten de abstracten van onze' eeuw deze basisgegevens: recht of krom, alle denkbare deelaspecten van de geome trie worden uitgebuit door beeldende kun stenaars. Zo ook door Jean Le Noble, voorheen Haarlems kunstenaar, die nu in Friesland is neergestreken. We herinneren ons Le Noble’s „immateriële lijntekeningen” in verticale, horizontale en diagonale vorm i L i BARCELONA. Zij is inder daad zwart, de Madonna die in de abdij van Montserrat door miljoenen gelovigen is en wordt vereerd. Zwart van rook en roet door de ontelbare kaarsen die te harer ere zijn ver brand. De abdij van Montserrat is een geliefd oord voor bedevaartgan ger en toerist. programma: Bach - Brandenburgs concert no 3 Prokofjev - Suite no 2 uit het ballet Romeo en Julia Brahms - Vioolconcert l

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13