Toneel staakte, maar Het Zuilenveld toont spontane mime-beelden Het Boek van de Maand: exposities De mooiste stulges uit 78 kinderboeken. Nu in één dik kinderboek. Romantisch pianorecital in Haarlems Concertgebouw op CRM gaat de show gewoon door. I -2995- of 60.- p.mnd.* I „Leesgoed* fantastisch voor kinderen, onmisbaar voorouders, t/m 5 april f 19,50. Daarna f15,- duurder. Acteurs en technici demonstreerden NIEUWE PIANO s>. .Fj|vanURK Emotionele produktie van Pyramide op de punt 17 WOENSDAG KUNST Leesi»oe<j Als u kinderen tussen drie en twaalf jaar hebt, mag u dit 288 zullen het met rode oortjes lezen. Voor hen is het een vrijwel on- uitputtelijke grabbelton vol span nende, ontroerende, humoris tische, maar in ieder geval goed geschreven verhalen en gedich ten. En u krijgt via deze lijvige bloemlezing meteen een mooi overzicht van de beste kinder boeken, die sinds 1945 verschenen zijn. Trouwens, er valt ook heel wat ^^^.te kijken in „Leesgoed”. Al blade- rend kunt u 150 tekeningen, waar- „Leesgoed” is het nieuwe van vele in kleur, tellen. En daar Boek van de Maand. Uw kinderen zijn ware kunstwerkjes bij. h voorbeeld van de vele tekeningen deze is van Peter van Straaten hij "Kinderen van het achtste woud” van Els Pelgrom. pagina’s dikke Boek van^^^^k de Maand eenvoudig niet missen. De aanbieding is geldig van 6 maart l/m 5 april. Echter zolang de voorraad strekt F Persoonlijke visie bij Alwin Bar JOHAN VAN KEMPEN JAN BAART (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) w scène uit het moeten worden. De verplichtingenstop geldt voor alle sectoren in de samenle ving”, aldus Wallis de Vries, die de demon stratie voorbarig vond. Hij betreurde het dat door de toneelsta- king het publiek gedupeerd wordt. Hij zei dat CRM wel met de toneelspelers wil praten. „Bij ons op CRM gaat de show gewoon door”, zo zei hij. Korthals Altes noemde de bevriezing van de subsidies een „dolksteek, en niet met een toneeldolk”. Stelstelmatig is er door het rijk op toneel bezuinigd. Nu, aldus de voorzitter van de VNT, is het absolute nulpunt bereikt. „Kort geleden zei mevrouw Gardeniers nog dat ze zich sterk wil maken voor de kunsten en dat er niet bezuinigd zal worden. Nu weten we wat haar woorden waard zijn”, zo sprak Korthals Altes, die eraan toevoegde dat bevriezing betekent dat er minder nieuwe produkties zullen worden uitgebracht, dat er minder voorstellingen gegeven zullen worden (kwaliteit en spreiding komen op de tocht te staan), dat er ontslagen zullen vallen en dat gezelschappen zullen moe ten liquideren (óf komend seizoen óf het volgende). „De maat is vol, de beurs bijna leeg: het kan niet anders dan dat wij staken. In 1920 werd er ook bij het toneel gestaakt. Toen was het toneel nog een memorie- post op de begroting. Nu eisen wij dat toneel niet opnieuw zo’n memoriepost wordt”. De VNT-voorzitter hoopte dat mi nister Gardeniers uit de Egyptische vlees potten extra geld voor het toneel mee brengt, want „wij willen niets liever dan blijven spelen.” Een van de boeiendste aspecten van de vertolkingskunst van deze, op het interna tionale podium actieve Haarlemse pianist, is zijn vermogen om een strikt persoonlij ke (en dus vaak van de gangbare afwij kende) visie in zijn voordracht acceptabel te maken. Bar schrikt bepaald niet terug voor het aanbrengen van een excentrieke Dag en nacht staan dan voor de tegen stelling werkelijkheid en wensdroom, ge bondenheid en spontaniteit, groepsgedrag en individualiteit. Deze reeks is met meer facetten uit te breiden, want de betekenis laag van een mimevoorstelling heeft voor elke toeschouwer ook een heel persoonlij ke invulling. De hoofdlijnen zullen het zelfde overkomen, maar de vele details geven aan elk individu een kans tot eigen inkleuring. Begin oktober 1979 kreeg Het Zuilen veld zijn première in Antwerpen. Het jon ge gezelschap Pyramide op de punt intro duceerde met dit eerste programma het element mime in België. Men kende daar al wel de traditionele pantomime, het sec uitbeelden van een verhaal. Mime echter, het vrij hanteren van de bewegingsmoge lijkheden van het lichaam in een dramati sche produktie, was voor onze zuiderbu ren nog nieuw. Met behulp van een aantal langzaam uitgroeiende scènes, waarin het benutten van eerder al door andere gebruikte beel den niet stoort, ontvouwt zich voor de toeschouwer een steriel landschap van manshoge, staande kokers. Deze kokers, aluminiumkleurig en van boven afgedekt met doorschijnend cellofaan, blijken te kunnen bewegen. Het zijn cocons voor een vorm van (naar het schijnt vegeterend) leven. Als klankdécor bij deze beelden fungeren geluiden die rond een boerderij zijn op te vangen. Allerlei dieren laten zich horen met blaten, zuchten, zoemen en fluiten. -t (Van onze kunstredactie) RIJSWIJK. Voor het eind van deze maand moet minister Gardeniers van CRM het Nederlandse toneel hebben toegezegd dat zij de subsidies voor het seizoen 1980- 1981 met zeker 1,5 miljoen gulden verhoogt. Alleen dan kan worden voldaan aan de voorwaarden die de overheid aan de gezelschappen stelt met betrekking tot de subsidieverlening. aan de rol die kunst speelde bij de bouw en inrichting van Rooms-Katholieke ker ken aan het eind van de vorige eeuw. Geopend van 10 tot 16.30 uur. Wim Vellekoop exposeert reliefschilde- rijen en kleurpotloodtekeningen van Guy Perlin plastieken in het Cultureel Cen trum Zand voort (Gasthuisplein 9b) van 21 maart tot en met 13 april. Woensdag tot en met zondag van 14 tot 16 uur. Maja Ilic exposeert tekeningen en gra fiek in de Kunstzalen Heerkens Thijssen (Houtplein, Haarlem) van 15 maart tot en met 5 april. Geopend: maandag tot en met vrijdag van 13-17 uur, zaterdag van 10-17 uur. Joop Goppel Bert Jonk en Kees Schna- ter exposeren een aantal duinlandschap pen in aquarel in het Gebouw Noord- Holland aan de J. J. Hamelinkstraat in Haarlem van 19 maart tot en met 8 april. Geopend op werkdagen tussen 9 en 17 uur. De eerste nacht wordt in een fraaie, suggestieve scène het cellofaan van de kokers, als was het een soort geboortever- lies, doorbroken. Verbaasde hoofden kij ken over de rand de wereld in. Schichtig duiken die hoofden weer weg, wanneer zij, weer in het volle licht van de dag, elkaar ontwaren. De volgende etmalen krijgt dit proces van ontdekken en terug schrikken zijn uitgroei in spontane, soms emotionele beelden. Een van de kale, naakte wezens, met de kleur en structuur van eeuwenoude fres co’s, valt tijdens een ontdekkingsritueel van zijn koker. Grote verwarring is het resultaat, ’s Nachts, wanneer iedereen zich zelf mag zijn, worden deze verkennin gen getolereerd. Overdag dient echter iedereen in zijn koker te blijven. De gevol gen van deze conventie krijgen in een van symboliek zwelgende slotscène een dra matische uitbarsting. Dit ultimatum stelde Gerrit Korthals Altes, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Toneelgezelschappen, dins dagochtend tijdens een grote demonstra tieve bijeenkomst in de kantine van het ministerie van CRM in Rijswijk. Vele hon derden toneelspelers en technici van ge subsidieerde gezelschappen, die maandag en dinsdag in alle delen van het land in de schouwburgen en theaters „het brand- scherm hebben laten zakken”, woonden de demonstratie, die ’s middags in het Haagse HOT-theater werd voortgezet, bij. Décor-vrachtwagens reden luid toeterend langs het departement. Op de toegangs deur van het ministerie was een namaak- kanon uit „Moeder Courage” gericht. De teksten op spandoeken lieten geen misverstand over de bedoelingen van de acteurs bestaan: „Bezuinigingen: geen kunst”, „Subsidie is geen gunst”, „Til la ten begaan, toneel naar de maan”, „Vecht voor je werk” en „Zonder pen kunnen we niks doen”. Gezangen werden aangehe ven: „Het is de hoogste tijd voor harde strijd, het is niet voor de lol, de maat is vol”. Niet minister Gardeniers, die in Egypte verblijft, maar staatssecretaris Wallis de Vries van CRM ontving de actievoerende toneelspelers. Hoewel Korthals Altes in zijn toespraak benadrukte dat de subsi dies voor het komende toneelseizoen niet op het huidige niveau bevroren mogen worden, omdat dan groepen zullen moe ten inkrimpen of zelfs verdwijnen, liet de staatssecretaris er geen enkele twijfel over bestaan dat er óók op de toneelsector gekort zal worden. „Omgebogen zal er HAARLEM. Schumanns uitspraak „Het verstand dwaalt, het gevoel nooit” heeft tot heel wat misverstanden geleid. Ook tot bijvoorbeeld de vrijbrief om Chopins kunst als een aaneenschakeling van smachtende ontboezemingen voor te stellen. Inmiddels weten we dat het om een bepaald evenwicht gaat. En Alwin Bar onderstreepte dit weer eens in zijn vertol king van Chopins Derde sonate opus 58. Geen smeltend gezwijmel of weeë melan cholie. Chopins muziek berust immers, -en dan zeker wat de sonates aangaat, wel degelijk óók op „verstand” oftewel struc ture!^ fundamenten. En daarop richtte Bar, met zijn filoso fisch ingestelde maar allesbehalve van expressieve fantasie verstoken natuur zich eveneens. Zodat heel wat, anders verborgen blijven, inwendige lijnen nu eens in hun volle betekenis aan de orde kwamen. Bar pleitte op die evenwichtige manier ook voor de zelden of nooit gehoorde Variaties uit Strijksextet opus 18 van Brahms (een transcriptie van de compo nist zelf), die als originele bijdrage tot de Wenen-maand - in welk kader dit concert werd gegeven - kon gelden. Bars verfijnde aanslagkunst, die ook nu weer de basis vormde voor een klankrijke realisering van dit gehele, wat overladen programma, kwam misschien wel opti maal en vol subtiele kleurwerking tot AMSTERDAM. De elementen dag en nacht zijn op veel manieren in een theaterproduktie te verwerken. In de mimografie Het Zuilenveld, van de Belgische groep Pyramide op de punt, krijgt een cyclus van vijf etmalen een dubbele betekenis. Allereerst bepaalt de cyclus de vorm. Binnen die vijfvoudige opeenvolging van licht en donker wordt bovendien de symbolische betekenis uitgewerkt, om een visie op een maatschappij (onze maatschappij?) gestalte te geven. PRIJSCADEAU 1979 f 2795: - H1995.- of 40.” p.mnd.* !model de luxe Met gratis 4XJ3O7" lescursus SINDS 1898 IWESTERSINGEL 42. ROTTERDAM TEL. (010) 363500 Dagelijks geopend van 9 tot 17.30 uur |ponderdag koopavond van 19 -21 uur Tot en met 23 maart zijn in het GSA- gebouw in Hilversum wandtapijten van Anneke van der Heijden te zien. Tevens exposeren er een aantal glas-kunstenaars. Dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur en zondag van 13 tot 17 uur. In Galerie Jurka aan de Vijzelstraat in Amsterdam is tot en met 4 april een expo sitie van de tekenaar Maarten van Dreven ingericht. In de Wetering Galerie in Am sterdam exposeert Theo Kuijpers zijn nieuwste werken tot en met 3 april. Ton Orth stelt tekeningen uit de serie Energe tische landschappen ten toon in Galerij Asselijn (Lange Leidsedwarsstraat, Am sterdam) tot en met 4 apriil. Alice van der Bilt exposeert wandtapij ten en Walter Steenken een aantal aqua rellen in de Openbare Bibliotheek in Hoofddorp tot en met 21 maart. Kunst zij ons Doel richt van 22 maart tot en met 21 april een groeps-expositie in in de Vleeshal aan de Grote Markt in Haarlem. Olieverfschilderijen, aquarel len, gouaches, acryls, tekeningen, wand kleden, batiks en keramiek van 15 kunste naars zijn daarin opgenomen. Dagelijks 10 tot 17 uur zon- en feestdagen van 13-17 uur. Het Exposorium Kommissie van het Kunsthistorisch Instituut, beiden van de Vrije Universiteit, hebben van 17 maart tot en met 11 april de expositie Schoon en Vroom georganiseerd in het hoofdgebouw van de VU. De tentoonstelling is gewijd Voorstelling: Het Zuilenveld, een mimografie door de Antwerpse groep Pyramide op de punt. Spelers: Joe Baele, Anita Gekiers, Marcus Mar- guillier, Ludo van Passel, Inès Ver- hoys. Make-up: Karel Fonteyn. Ge luidsdecor: Johan Dehandschutter. Licht: Pol Essing, Wilfried Wuyts. Re gie: Jan Ruts. Shaffytheater Amster dam, 11 t.m. 15 maart 1980. Verrassende details en nuances doken zo ook op in de twee Franciscus-legenden van Liszt, waarin Bar met vederlichte maar kernachtige pianistiek juwelen van poëzie en zangerige klank opriep in La prédication aux oisseaux, terwijk de exta tische ontladingen - doorleefd maar steeds voornaam geobjectiveerd - in Mar chant sur les flots tot uitdrukking kwamen. Pianorecital door Alwin Bar. Pro gramma: Brahms, Mendelssohn, Skrjabin, Liszt, Chopin. Concertge bouw Haarlem, 11 maart 1980. behandeling van de materie inzake con trasten in de dynamiek en in de tempi. Er ontstaat zo echter wel een soort Bar- versie, die niet altijd overeenstemt met het oorspronkelijke karakter van de composi tie, of althans met het vertrouwde beeld dat de luisteraar er van heeft. Het meest viel deze dan ineens weer subjectieve in stelling op bij een, overigens ook weer bijzonder knappe uitvoering van Men delssohns Variations sérieuses, waarbij mij opnieuw Schumanns als aanhef van deze recensie gebruikte motto in gedach ten kwam. Alwin Bar toonde hier namelijk een benadering, waarbij het elders gehuldig de standpunt om een zo groot mogelijke helderheid te bereiken, kennelijk plotse ling weer verlaten kan worden. Een inter pretatie die Mendelssohns qua vorm en inhoud heterogene transformaties van het oorspronkelijke thema, zeker niet herleid de tot een reeks klassiek-evenwichtige va riaties. Maar tot een verklanking daaren tegen, waarin vooral de door de pianist essentieel geachte emotionele aspecten werden belicht. Een opvatting die evenzo bestaansrecht heeft. Want een kenmerk van dergelijke, grote muziek is tenslotte dat ze voor ver schillende artistieke vertalingen in aan merking komt. Pianist Alwin Bar: excentrieke behande ling van de materie. Een kanon uit Moeder Courage, gericht op de ingang van CRM. De acteur Jules Croiset kijkt er geamuseerd naar. haar recht in de Vierde sonate van Skria- bin, waarbij al die schitterende techniek weer ondergeschikt gemaakt werd aan een superieure greep op de compositie als geheel.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 17