exposities Anner Bijis ma: cellospel Schuilkeldersfeer in van bijzondere kwaliteit De nachtegaal zong I Expositie van werken Jan Visser ingericht f HET HOGE DUIhI flceeê geddóHJi 1 Internationaal video-festival is op komst NTB om tafel met CRM-commissie Venus en Adonis evenwichtig bij Ewert en Linssen Margreet Blanken verrast door fijnzinnig spel Boeiend vervolg van Kamermuziekserie HUWELUKS- FEESTEN IF 23 DONDERDAG 1 3 KUNST MA A RT 1980 L Haarlemse wijkraad herdenkt vroegere buurtbewoner 42. 44. AMSTERDAM. In Shakespea- res verhalende gedicht Venus en Ad onis (1593) loopt de liefdesgodin een blauwtje bij de mooie knaap Adonis. De eerste helft beschrijft haar inge nieuze en onverhulde pogingen om hem te verleiden, terwijl hij daar ijs koud onder blijft. In de tweede helft wordt Adonis gedood door een ever zwijn. Op de plaats van zijn lijk bloeit een rood-witte bloem op. ijs en Fs ■i 1 V v hintz. g- VOOR tel. (02517)5943 (foto: Bob van Dantzig) Christine Ewert en Carol Linssen als Venus en Adonis Lichte toets schrijfstijl Shakespeare getroffen Jan Visser aan het werk De nachtegaal zong bezit een wat typi- Engeland tussen de jaren 1939-’45 speelt. (ADVERTENTIE) KO VAN LEEUWEN 05201-911 Als Venus jammert om haar ongelukkige liefde weerkaatsen de rotsen haar kreten twintigmaal. Als ze Adonis dood aantreft Adonis is wel vergeleken met de lente, het everzwijn zou kunnen staan voor de oor logsgod Mars. Hoe het ook zij, de charme van het gedicht is te danken aan de ma nier waarop Shakespeare de stof, die hij aan Ovidius ontleende, verwerkt heeft. Hij plaatste het verhaal in een duidelijk aanwezige natuur, die er een ijle, midzo- memachtsdroomachtige sfeer aan geeft. Er is geen echte bezetting, wel Duitse dreiging in de vorm van luchtalarm en bommenwerpers. Er hangt een BB-achti- ge schuilkeldersfeer, ook al wordt er ge sproken over het front en is er voedsel schaarste en onzekerheid over de in het leger vechtende jongens. gedraagt ze zich „als een slak die zich, gewond aan zijn voelsprieten, in zijn huis je terugtrekt”. Met een knappe verteltech niek weet hij bovendien naast elkaar de afstandelijkheid van het vertelde verhaal en de voelbare aanwezigheid van hande lende personen op te dissen. Christine Ewert en Carol Linssen pre senteren het gedicht met dezelfde mix van afstand en niet-afstand, in een voorstel ling waar ze nu eens uit naam van Venus of Adonis spreken, dan weer over hen Het lijkt een beetje melodramatisch, maar de manier waarop de Engelse regis seur Mike Gekrent het stuk bij Theater heeft geregisseerd weert elke melodrama- tiek. Wel is er bij alle personages een bepaalde weemoedige hunkering naar wat je wel huiskamergeborgenheid zou kunnen noemen. Doordat Helen in het stuk ook als vertel ler fungeert, heeft De nachtegaal zong zo’n beetje de vorm van haar zichtbaar gemaakte herinneringen, waarin op een toegeeflijke manier lief en leed zijn ver mengd. De rol van Helen groeit daardoor uit tot een belangrijke sleutelfiguur, een bindend middelpunt. Margreet Blanken Het stuk is ook aangenaam bezet in de andere rollen. Bernhard Droog (als Geor ge), Anny de Lange (als de moeder die nogal wat godsdienstkoorts heeft), Pauli ne van Rheenen (als de mooie dochter Joyce), Jan Gorissen (de filosoferende grootvader), René Lobo en Rob Fruithof (de soldaten en partners van de dochters) passen zichzelf allen op hun eigen manier aan het geheel aan. Het stuk heeft een wat naïeve familie sfeer, maar telkens als je denkt dat de inzinking nabij is, volgt er (vooral door het spel van Margreet Blanken) een aantrek kelijke opleving. Het open huiselijkheids- decor van Geoffrey Scot ademt de juiste sfeer, evenals de door hem ontworpen kostuums. kleren in bruin, rood en geel, kleuren als het jak van Carol die er met zijn breedgerande goede make-up jong uitziet zon- ROTTERDAM (ANP). De Rotterdam se Kunststichting heeft samen met een aantal instellingen het initiatief genomen voor een Internationaal Video-festival dat begin oktober 1981 in Rotterdam moet plaatsvinden. De gemeenteraad beslist hier binnenkort over. In de loop van de jaren zeventig heeft video zich op twee terreinen sterk ontwik keld. Het bleek een uitstekend middel voor actiegroepen te zijn, maar ook in de beeldende kunst is het langzamerhand een geaccepteerd verschijnsel. Actiegroe pen gebruiken het als communicatiemid- (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Het hoofdbestuur van de Nederlandse Toonkunstenaars Bond heeft besloten gehoor te geven aan de uitnodiging van de vaste Tweede-Kamer- conunissie van CRM om maandag te ko men praten over het orkestenbestel. Na het afbreken van de besprekingen met minister Gardeniers op 28 februari had de bond aanvankelijk besloten niet meer aan dit soort besprekingen deel te nemen, als niet van tevoren vaststaat dat in het belang van het orkestenbestel en het pu bliek positief zaken kan worden gedaan. Punctie en interpunctie, frasering en articulaties; alles kwam gemotiveerd en eensluidend in het spel naar voren, zonder dat de spontaniteit van karakter die zeker bij dit soort werk noodzakelijk is ook maar een moment verloren ging. In drie stukken van Reger, twee levendi ge capriccio’s met een zangerige romance als intermezzo, werd weer de eerder ge toonde eenheid bereikt. Bijlsma en Van Blerk schijnen het als duo in de eerste plaats van de spielfreudigkeit te moeten hebben. AMSTERDAM. Al bij de ter opening gespeelde Sonate van Von Weber, kregen de uitvoerenden het publiek in hun greep: een omstandigheid die op hun recital tot en met de toegiften zou duren. Stammend uit een zeevarend geslacht legde hij zich vooral toe op het maken van Intussen had men dan alle eerder waar genomen kenmerken van Bijlsma’s cello spel al in geconcentreerde vorm voorgezet gekregen in Hindemiths Solosonate opus 25 nr 3. Je zou je een bevredigender kader kunnen kiezen om alle geraffineerd tech nisch kunnen te demonstreren, dan juist deze weerbarstige compositie. Maar de klasse van Bijlsma’s musiceren werd er toch wel degelijk en in alle opzichten in bevestigd. Anner Bijlsma, nu 45 jaar oud, is in zijn reeds uitgebreide carrière steeds bezig geweest met de meest uiteenlopende soor ten muziek van barok tot en met avant garde, inclusief 31-toonscomposities en dat is te horen ook. Hij beweegt zich volkomen vrij en er hoeft geen detail aan het toeval overgelaten te worden. Maar hij straalt tegelijkertijd zoveel warmte en vi taliteit uit, dat er beslist geen plaats kan zijn voor routineusheid. verwachten veranderingen in het TV-be- stel. Door de internationale opzet hoopt de kunststichting minder bekende mogelijk heden en toepassingen van video aan de kijkers te tonen. Makers van video- en tv-programma’s zullen worden uitgenodigd om van ge dachten te wisselen over hun werk met bezoekers en collega’s. Aan de voorbereiding van Video Inter national Rotterdam wordt onder andere meegewerkt door het Museum Boymans- Van Beuningen, het Kijkhuis in Den Haag, het Stedelijk Museum in Amster dam en de VPRO-tv. incha- tz- tasym sluiting :nde >ind- i In zijn verrukkende expressiviteit is het spel nog eerder rauwdauwerig dan mooi- doenerig te noemen. Zelfs in episodes waar de meest glanzende en innige loon vorming aan de orde komt, laat deze cel list zich niet tot pathos of koketterie ver leiden, maar musiceert zowel met veel gemak als vanuit een diepe concentratie waarmee, steeds de kern van de composi ties geraakt wordt. JOHAN VAN KEMPEN. zorgt in die rol voor een aangename ver rassing. Zij speelt Helen aandoénlijk nuchter en tot in dikwijls heel fijnzinnig gedoseerde detailleringen. Ze roept daar mee een warme sympathie op voor de figuur Helen, maar ook voor de actrice Margreet Blanken. ARNHEM. Het aantal premières dat de grote repertoiregezelschappen jaarlijks uitbrengen is vaak niet gering. Inclusief twee kleine-zaalprodukties telt toneelgroep Theater er bijvoorbeeld maar liefst acht. Wil je ook wat variatie in het aanbod, dan zal de keuze niet altijd gemakkelijk zijn. Het toneelspel De nachtegaal zong, van de Engelse schrijver Cecil P. Taylor, over een familie die met z’n kleine privézorgen de Tweede Wereldoorlog doorsappelt, brengt je al gauw tot de vraag waarom een gezelschap zo’n stuk eigenlijk gaat spelen. Toegegeven, het is niet onaardig, het bevat wat humor, wat tragiek en je kijkt er een poosje geamuseerd naar. Maar de echte vonk lijkt toch de hele avond maar niet te willen overspringen. I A J Bij het gesprek maandag zal de NTB zijn standpunt handhaven dat geen direc te opheffing van symfoniebegeleidings- of omroeporkesten mag plaatsvinden, maar dat er juist gestreefd moet worden naar uitbreiding van de muziekpraktijk. Ook mogen er geen ontslagen van musici plaatsvinden. Verder dient de regering en niet de lagere overheden, verantwoorde lijk te zijn voor de salarissen van de orkestmusici. In het Museum voor Land- en Volken kunde in Rotterdam is van 29 maart tot 28 april een rijdende tentoonstelling te zien van 155 prenten, gemaakt door de Inuit- eskimo. Voor de Inuit brak in de jaren vijftig een periode van grote verandering aan. Een keten van radarstations werd aangelegd dwars door het jachtgebied vlakbij de Hudsonstraat in Noord-Oost- Canada. De Canadese kunstenaar James Houston kreeg van zijn regering de op dracht om de Inuit aan te moedigen door beoefenen van kunst hun economische onafhankelijkheid te behouden. Het sla gen van dit experiment heeft er toe geleid dat ook op andere plaatsen in het Canade se poolgebied met steun van de regering de Inuit-prentkunst tot bloei kwam. In het Prentenkabinet van het Rijks- museum Amsterdam worden van 15 maart tot en met 18 mei 150 litho’s ten toongesteld van de Franse kunstenaar Henri de Toulouse-Lautrec. Geëxposeerd worden onder andere affiches die hij maakte voor de Moulin Rouge en artiesten als Aristide Bruant en Jeanne Avril. Muziek in Amsterdam is de titel van een tentoonstelling die van 14 maart tot en met 6 juli in het Amsterdams Historisch Museum wordt gehouden. Er worden hoogtepunten uit het hoofdstedelijk mu ziekleven in klank en beeld, met nadruk op de 20ste eeuw, weergegeven. Jan Visser, die ter onderscheiding van naam- en vakgenoten vaak met de toevoe ging „van Haarlem” tekende, werd op 18 maart 1879 in Alkmaar geboren. Na een opleiding aan de Haarlemse School voor Kunstnijverheid en studie van lithografie en houtgravure trad Visser op 18-jarige leeftijd in dienst bij Enschedé. Na een aantal jaren als graveur en tekenaar werkzaam te zijn geweest, wijdde hij zich vanaf 1912 uitsluitend aan de schilder kunst. Margreet Blanken en Bené Lobo in De nachtegaal zong (foto Wouter van Heusden) De belevenissen in het gezin van Peggy en George, hun twee dochters en hun vrijers en de nogal ambulante vader van Peggy, zien we door de ogen van dochter Helen. Helen loopt een beetje mank, maar heeft zich met haar handicap verzoend en weet dat ze daardoor voor mannen wat minder aantrekkelijk is. Ze kijkt nuchter tegen het leven aan, maar er komt bij haar toch een warme liefde naar boven, als ze een relatie aangaat met een soldaat. Maar als de oorlog is afgelopen, is inmiddels gebleken dat haar geliefde al getrouwd was en ook een kind heeft. Daarom ver laat hij Helen, die met een moedig aan vaarde teleurstelling achterblijft. vertellen en sommige coupletten zingen. Alles prachtig in evenwicht, zodat het resultaat Shakespeares werk volkomen recht doet en dat is alles wat het behoeft. Al even uitgebalanceerd is de vormge ving, die in deze productie een gewichtige rol speelt. Christine Ewert, toch al meer een Artemis dan een Venus, speelt geen wulpse blonde maar een vlugvoetig, elf achtig wezen, onder een prachtige pruik van Sijbrand Starreveld. Ze draagt wap perende dezelfde Linssen, hoed en der belachelijk te worden. Frank Raven ontwierp een plankendecor met binnento- neel voor de vijf musici. Venus en Adonis liggen op mooi bewerkte kussens van Her man van Elteren. Bij deze voorstelling is ieder decorstuk een steentje in het gehele bouwsel en dat geldt ook voor de muziek van Theo Loe- vendie, en voor de bewerking van Bur- gersdijks fraaie archaïsche vertaling door Hent van der Horst. Dat alles, en natuur lijk niet in de laatste plaats de inspanning van de twee acteurs, vormt met elkaar een sfeer licht als een zeepbel, waarin je je werkelijk kunt verbeelden dat de rotsen Venus’ gejammer terugkaatsen. ALMA POST Het kost allereerst de bekende Neder landse cellist Anner Bijlsma leraar aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag dan ook geen moeite om hetgeen hij muzikaal te vertellen heeft op zijn toehoorders over te dragen. En Bijlsma vond om te beginnen in de betreffende sonate (een bewerking door Piatigorski van Webers, in wat onevenwichtige vorm getogen, Vioolsonate opus 10 nr. 6) in Gérard van Blerk de ideale partner om de vlinderlichte voordracht van deze dartele muziek tot een uiterlijke en innerlijke eenheid te doen smelten. del en kunstenaars voor experimenten met begrippen als tijd en ruimte. De Rotterdamse Kunststichting wil op het festival een internationale selectie van videotapes op genoemde terreinen. Ook moet op het festival aandacht worden besteed aan de in de nabije toekomst te (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Ter gelegenheid van de honderdeneerste geboortedag van de in 1961 overleden schilder en graficus Jan Visser heeft een aantal bewoners van de Haarlemse wijk Bosch en Vaart het initiatief genomen om een tentoonstelling van het werk van hun vroegere buurtbewoner in te richten. Bijzonder aspect aan de expositie is dat hij wordt gehouden in het zelden toegankelijke Huize Eindenhout, dat beter bekend is onder de benaming „Huis met de beelden”. lijn mei :e kras;? sche oorlogssituatie, doordat het in het ituur. grijs Niemand zal er daarom op gerekend kunnen hebben dat er in de aansluitend gebrachte Sonate opus 5 nr. 2 van Beetho ven, bepaalde passages in de nog ééns zo belangrijke pianopartij daarvan, soms nogal opvallend routineus werden opge lost. Voorstelling: Venus en Adonis van Shakespeare in de vertaling van L. A. J. Burgersdijk, bewerkt door Hent van der Horst. Muziek: Theo Loevendi. De- kor en vormgeving: Frank Raven. Kos tuums: Pim van Isveldt. Maskers: Eef van Maanen. Uitvoering kussens: Her man van Elteren. Uitvoering hoofd tooi: Sijbrand Starreveld. Spelers: Christine Ewert en Carol Linssen. Mu ziek: Joel Bons, Jeroen Goldsteen, Ar jan Kappers, Else Krieg, Hans Wesse ling. Productie: De Theaterunie. Ge zien op 12 maart in theater De Balie in Amsterdam daar nog t.m. 29 maart. Op 29 en 30 mei in Haarlem. Je kunt het gedicht zien als een meta foor voor de onvergankelijkheid van de liefde tegenover de kortdurendheid en onaantastbaarheid van de schoonheid. Voorstelling: De nachtegaal zong. Auteur Cecil P. Taylor. Vertaling Dolf Verspoor. Gezelschap: Theater. Regie: Mike Ockrent. Decor en kos tuums Geoffrey Scott. Met Margreet Blanken, Anny de Lange, Pauline van Rheenen, Bernhard Droog, Jan Goris sen, René Lobo, Rob Fruithof. Premiè re: Stadsschouwburg Arnhem, 12 maart 1980. Van 12 tot en met 17 mei komt De nachtegaal zong in de Stads schouwburg van Haarlem. zeegezichten. Visser tekende, etste en li- thograveerde echter ook veelvuldig. Van af halverwege de jaren twintig legde hij zich meer toe op bloemstillevens. Ook was hij veelvuldig actief als illustrator van dag- en weekbladen. De Haarlemse kunstenaar werd be schouwd als een groot pedagoog; zo zette hij onder meer de Vrije Haarlemse Schil derschool op, van welke instelling hij ook directeur werd. Hij zette zich tevens krachtdadig in voor een directer contact tussen kunstenaars en publiek. In 1926 was hij om die reden een van de medeop richters van De Brug, een vereniging die beoogde dat doel na te streven. Het werk van Jan Visser van Haarlem werd in het verleden door het Frans Hals museum tweemaal in een overzichtse: po sitie getoond, maar dat is al weer geruime tijd geleden. Zowel dit museum als Teyler en het Rijksprentenkabinet kochten werk van de Haarlemse kunstenaar aan. Onder auspiciën van de Wijkraad Bosch en Vaart komt een selectie van Visser’s werk gedurende het komende weekeinde te hangen in het Huis met de beelden. Vrijdagavond wordt de expositie daar ge opend om 20 uur; bij welke gelegenheid een buurtbewoner, de heer J. S. de Groot een inleiding zal houden. Het ligt in de bedoeling dat er tijdens de kortlopende tentoonstelling uitgebreide informatie over Jan Visser van Haarlem voor de geïnteresseerde bezoeker beschikbaar zal zijn. Naast vele schilderijen zullen er tijdens de expositie ook tekeningen, waaronder een curieuze serie over Visser’s verblijf in het Diaconessenhuis (rond 1900) te zien zijn en litho’s en foto’s geëxposeerd wor den. In enkele van de werken en op de foto’s is Haarlem als stadsbeeld te zien, en de Bosch en Vaart-wijk meer in het bij zonder. Het huis waar Jan Visser woonde, Ein denhoutstraat 47, wordt door zijn zoon Kees Visser en diens echtgenote, tijdens de expositie enkele uren opengesteld, om dat er nog een groot deel van Vissers oeuvre is te zien. Open huis is er zaterdag 15 en zondag 16 maart, telkens van 14 tot 16 uur. De tentoonstelling in het Huis met de Beelden aan de Wagenweg is zaterdag en zondag van 11 tot 16 uur toegankelijk. Het evenement wordt muzikaal omlijst door fluittist Jaap Lenkeek (vrijdag tij dens de opening en zondags) en het Ken- nemer Fluitensemble onder leiding van Annette Nicolai (zaterdagmiddag). Derde concert Celloserie stichting Nederlands Impressariaat. Recital door Anner Bijlsma, cello en Gérard van Blerk, piano. Programma: Weber, Beethoven, Reger, Hindemith, Sjosta- kovitsj. Kleine zaal Concertgebouw Amsterdam, 12 maart 1980. Aan dat element was dan ook al weer helemaal geen gebrek in de als program- mabesluit dienende Sonate opus 40 van Sjostakovitsj, met zijn in het algemeen knullige thematiek, waarbij het, hier met een bijzondere intensiteit gespeelde Largo wat dat aangaat een uitzondering vormde. S WIJK aan ZEE

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 23